Nieuws van politieke partijen in null inzichtelijk

49 documenten

Deze week en komende week vindt de ...

D66 D66 null 23-01-2019 20:50

Deze week en komende week vindt de interne stemming plaats voor de kandidatenlijst van de Eerste Kamer. Aart Karssen, onze oud voorzitter, heeft zich kandidaat gesteld voor de Eerste Kamer. Aart staat op de advieslijst op een plek 18. Stemmen over de lijstvolgorde voor de Eerste Kamer opent aankomende week. De uitnodiging hiervoor ontvang je per e-mail.

Bestuurslid communicatie ...

D66 D66 null 09-10-2018 10:30

Bestuurslid communicatie gezocht. De thema afdeling brengt D66-leden bij elkaar die geïnteresseerd zijn in Ruimte en Mobiliteit. Dit doen we met discussiebijeenkomsten, expertmeetings en ledenvergaderingen. Daarnaast dragen we bij aan de standpunt bepaling van D66 door dialoog met D66 Kamerleden, Statenleden, Raadsleden en Europarlementariërs. We maken papers met voorstellen over actuele onderwerpen en dragen bij aan verkiezingsprogramma’s en congressen. Profiel bestuurslid communicatie Het bestuurslid draagt zorg voor de communicatie van activiteiten en publicaties van de thema afdeling. Dit wordt gedaan samen met andere bestuursleden. Waarbij de focus van het bestuurslid communicatie is om de kwaliteit te verhogen en het bereik te vergroten. Het bestuurslid communicatie heeft ervaring of affiniteit met communicatie en marketing. De uitdaging voor de komende jaren is het verder uitbouwen van de reeds in gang gezette ontwikkelingen om meer leden te betrekken bij de thema afdeling. https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/2018/10/09/nieuwe-bestuursleden-gezocht/

Moties duurzame pakketbezorging en ...

D66 D66 null 08-10-2018 13:55

Moties duurzame pakketbezorging en vervuilende diesels zijn zaterdag tijdens het congres aangenomen. https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/2018/10/07/moties-over-duurzame-pakketbezorging-en-vervuilende-diesels-aangenomen/

Voorkom import van vuile ...

D66 D66 null 02-10-2018 18:35

Voorkom import van vuile diesels! Op dit moment rijden er nog steeds veel vervuilende dieselauto’s in Nederland rond en door recente ontwikkelingen bestaat de kans dat dit nog verder zal toenemen. De Thema-afdeling Ruimte en Mobiliteit waarschuwt voor deze ongewenste ontwikkeling en heeft daarom twee moties ingediend voor het D66 congres op 6 oktober in ‘s-Hertogenbosch. Inruilpremie Duitse diesels De NOS bericht vandaag over een inruilpremie voor Duitse dieselbezitters. Dit volgt op het besluit dat in Duitsland in steden met een te hoge concentratie stikstofoxide een verbod ingevoerd mag worden voor Euro 4 en Euro 5 diesels. De Duitse overheid wil met deze premie de Duitse autobezitters tegemoet komen bij de vervanging van vervuilende dieselauto’s. Het idee is dat de overstap naar een schonere auto makkelijker dan wordt gemaakt. Goed nieuws natuurlijk voor de leefbaarheid in Duitse steden, maar waar gaan al deze tweedehands auto’s naartoe? Mogelijk komen er miljoenen oude dieselauto’s op de markt en zal de prijs hiervan flink dalen. Omdat ze in Duitsland minder bruikbaar zijn, is de kans groot dat veel van deze auto’s geëxporteerd zullen worden. In Nederland worden nu al tienduizenden tweedehands diesel auto’s per jaar geïmporteerd. Omdat de milieuregels in de Nederlandse steden minder streng zijn dan in Duitsland, kan dit aantal na invoering van de maatregelen van de Duitse overheid flink toenemen. Onderzoek het effect van de Duitse maatregelen en ontmoedig de import van tweedehands dieselauto’s Juist in een tijd waarin wij ons inzetten voor emissieloos verkeer en een verbetering van de leefbaarheid in de binnensteden zou dit een zeer ongewenste ontwikkeling zijn. Wij willen niet dat vieze diesels in Nederland gedumpt worden. Als Thema-afdeling hebben wij daarom een motie ingediend waarbij wij de Tweede Kamerfractie van D66 oproepen om: - Het kabinet te laten onderzoeken of dieselauto’s worden geïmporteerd uit Duitsland als gevolg van het Duitse milieuzone beleid en andere maatregelen ten nadele van diesels. - Het kabinet te laten onderzoeken hoe de import van vervuilende tweedehands dieselauto’s kan worden ontmoedigd. Terugroepacties sjoemelauto’s Daarnaast was er het schandaal rondom de autofabrikanten die op grote schaal hebben gefraudeerd met diesel- en benzineauto’s. Daardoor rijden er veel auto’s met een verhoogde uitstoot. Autofabrikanten hebben enkele terugroepacties gedaan om dit alsnog te herstellen. Daarmee vermindert de uitstoot en de milieulast van de auto. De Duitse overheid gaat automobilisten verplichten om binnen 18 maanden te voldoen aan de terugroep en de fabrikanten er alsnog voor zorgen dat de uitstoot van de betreffende auto’s aan de gestelde normen voldoet. In Nederland is deze verplichting er niet, waardoor veel auto’s met een verhoogde uitstoot nog steeds rondrijden. Daarom hebben wij als Thema-afdeling tevens een motie ingediend waarbij wij de Tweede Kamerfractie van D66 oproepen om: - Zich ervoor in te zetten om het kabinet te laten onderzoeken hoeveel diesel- en benzineauto’s in Nederland rondrijden die niet voldoen aan de uitstootnorm als gevolg van gesjoemel en fraude door autofabrikanten. - Het kabinet aan te spreken en op te roepen om zich ervoor in te zetten dat het herstel van de “fraudeauto’s” daadwerkelijk op korte termijn plaatsvindt. - Om als uitgangspunt te nemen dat de autofabrikanten en niet de consumenten de kosten moeten dragen van de noodzakelijke herstelwerkzaamheden aan de auto. Zaterdag 6 oktober zullen beide moties op het congres in ‘s-Hertogenbosch in behandeling worden genomen. https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/2018/10/02/voorkom-import-van-vuile-diesels/

Snel met de trein van Amsterdam tot ...

D66 D66 null 18-09-2018 17:27

Snel met de trein van Amsterdam tot Berlijn NS en ProRail zetten met steun van het kabinet in op een versnelling van de spoorverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Hard nodig, vindt ook het bestuur van de Thema-Afdeling Ruimte en Mobiliteit van D66. Om een goed alternatief te kunnen bieden moet reizen per trein door Europa sneller en betaalbaarder. Een snellere trein tussen Amsterdam en Berlijn zal hier zeker aan bijdragen. Op dit moment is de reistijd nog ruim zes uur. Daardoor is het vliegtuig voor veel mensen nog steeds de meest aantrekkelijke optie. Als de reistijd wordt ingekort tot vier uur kan reizen per trein een serieus alternatief worden voor vliegtuig en auto. Met name toeristen, zakelijke reizigers en congresgangers die tussen Berlijn en Amsterdam reizen krijgen hierdoor een geweldig alternatief voor de vervuilende auto’s en vliegtuigen. Fiscale stimulatie Maar daarmee zijn we er nog niet want ook betaalbaarheid is van groot belang. Vliegverkeer wordt fiscaal gestimuleerd doordat er geen belasting zit op kerosine. Treinverbindingen kunnen hier op dit moment niet goed mee concurreren. Door fiscale stimulering krijgen OV bedrijven een kans om te concurreren en reizigers een schoner én hoogwaardig alternatief te bieden voor vliegverkeer. Mede dankzij de Thema Afdeling Ruimte en Mobiliteit is afgelopen jaar op het D66 congres besloten om in het verkiezingsprogramma van D66 op te nemen om OV bedrijven te stimuleren directe treinverbindingen tussen hoofdsteden in Europa te exploiteren en deze vorm van vervoer fiscaal aantrekkelijk te maken. https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/2018/09/17/snel-met-de-trein-van-amsterdam-tot-berlijn/

Participatie & de ...

D66 D66 null 12-07-2018 09:05

Participatie & de omgevingswet De Thema-afdeling Ruimte en Mobiliteit heeft samen met een aantal collega’s uit het vakgebied een bijdrage geleverd over de omgevingswet aan het magazine IDEE. Dit heeft zes artikelen opgeleverd, waarvan drie artikelen over participatie. Ben Tap – Wat betekent de Omgevingswet voor burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties Bewoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en vele anderen zijn betrokken bij de eigen leefomgeving en willen invloed op de inrichting daarvan. Overheden moeten dus anders gaan werken dan voorheen. De nieuwe Omgevingswet past daarbij en zet in feite een transitie in werking in het fysieke domein. Ben Tap beschrijft hoe hij daarmee in Hoorn ervaring heeft opgedaan. Aart Karssen – De Omgevingswet en participatie Participatie en samenwerking zijn sleutelwoorden van de nieuwe Omgevingswet. Samen met bestuurlijk afwegingsruimte voor lagere overheden en vroegtijdige kaderstelling door de gemeenteraad zijn dat zaken die mij aanspreken en volgens mij goed sporen met de Richtingwijzers van D66. Op veel plaatsen wordt al op een soortgelijke wijze gewerkt, maar het krijgt nu een wettelijke verankering. Thomas Walder – Een praktijkvoorbeeld uit Nijverdal Het vertrouwen in de overheid staat al jaren flink onder druk. Goede en gedurfde participatie met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke plannen kan dit doorbreken betoogt Thomas Walder op basis van een praktijkvoorbeeld in Nijverdal. Lees verder door de artikelen via onze website te downloaden https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/publicaties/diverse-artikelen-over-de-omgevingswet/

Provinciale en ...

D66 D66 null 10-07-2018 08:49

Provinciale en waterschapsverkiezingen 2019: stel je kandidaat! In maart 2019 zijn provinciale en waterschapsverkiezingen. Zowel de twaalf provincies als de twintig waterschappen zijn van groot belang voor de aantrekkelijkheid, kwaliteit en inrichting van de fysieke leefomgeving. Als je mee wilt beslissen op provinciaal niveau, kun je je kandidaat stellen bij D66 in jouw provincie. Aan de waterschapsverkiezingen doet D66 niet zelf mee, maar steunen wij de waterschapspartij Water Natuurlijk (WN). In de meeste waterschappen wordt door de WN-afdeling nu de kandidatenlijst opgesteld. Kijk op www.waternatuurlijk.nl en meld je aan!

Voorproefje. 5 geboden voor ...

D66 D66 null 06-06-2018 15:24

Voorproefje. 5 geboden voor leefbaarheid steden i.r.t. stadsdistrubutie

Ruimte en Mobiliteit: 10 puntenplan ...

D66 D66 null 04-06-2018 17:34

Ruimte en Mobiliteit: 10 puntenplan voor Europa In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen, die landsgrenzen overschrijden, is het cruciaal dat Europa samenwerkt. De 4 richtingwijzers uit 2014 voor Europa moeten ook vandaag de dag de onderlegger vormen voor de uitdagingen met de technologische ontwikkelingen die samen komen op thema’s als klimaat, eindigheid van grondstoffen, milieudruk, groei van huishoudens en dat alles verpakt in een duurzaamheidvorm. De energietransitie en de klimaatadaptatie zijn in de komende jaren de grote opgaven, ook in de EU. De maatschappelijke acceptatie is hierbij van groot belang. Onze TA Ruimte & Mobiliteit kan zich wel iets voorstellen bij een nieuw Europees Ruimtelijk Ordeningsperspectief en vindt het belangrijk om daarbij tegelijkertijd op te passen voor nieuw EU-beleid dat spanning kan creëren met (de ruimte voor) nationaal en regionaal maatwerk in het nieuwe omgevingsbeleid. Nieuw ruimtelijke en omgevingsbeleid stopt niet bij de landgrenzen. De thema afdeling Ruimte en Mobiliteit publiceert daarom dit 10-punten plan voor Europa, met aandacht voor water, ruimtelijke ordening en mobiliteit! https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/publicaties/ruimte-en-mobiliteit-10-puntenplan-voor-europa/