Nieuws van politieke partijen over Lijst Groen Noordenveld (LGN) inzichtelijk

70 documenten

Stand van zaken plannen Roden-Zuid

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 12-04-2024 08:53

De gemeente is bezig met het verwerken van de reacties op een concept-gebiedsplan Roden-Zuid. Op maandag 15 april 2024 om 21:15 uur is er een openbare bijeenkomst van de raad over de locatie van voetbalvereniging ONR in dit plan. Deze bijeenkomst is te volgen in de raadzaal en via internet. Zie https://noordenveld.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/777aded0-9bee-4ac4-890a-5b8df0dc0341.

Op 1 november 2023 kwamen de plannen voor Roden-Zuid aan de orde in de gemeenteraad. De raad achtte in meerderheid het concept-gebiedsplan Roden-Zuid geschikt voor een inspraakprocedure. LGN heeft laten weten dat de manier waarop het college dit presenteerde niet de indruk gaf dat inwoners nog veel hebben in te brengen. LGN kon met de inspraakprocedure akkoord gaan, nadat de wethouder toezegde dat de Omgevingsvisie 2030 (waarin Roden-Zuid als bouwlocatie is geschrapt) als belangrijk stuk wordt toegevoegd.

De gemeente is inmiddels bezig met het verwerken van de inspraakreacties. De planning is nog steeds dat de gemeenteraad die op 5 en 12 juni 2024 behandelt. De wethouders willen op 15 april 2024 de gemeenteraad tussentijds informeren over de verwerking van de inspraakreacties. In eerste instantie zou dat grotendeels openbaar te volgen zijn via een consulterende raadsvergadering. Het college heeft er echter toch voor gekozen om dat in een besloten bijeenkomst te doen. LGN betreurt dat, want vroegtijdige openheid naar de inwoners toe is een belangrijke voorwaarde voor een goed participatieproces. Er is nog wel een korte consulterende bijeenkomst gepland op maandag 15 april om 21.15 uur, maar die zou alleen over de locatie van voetbalvereniging ONR in het plan voor Roden-Zuid moeten gaan. Over de reactie van het college op de zienswijzen van anderen dan ONR, lijkt vooralsnog dus geen openbare informatie beschikbaar te komen.

Amendement minder regels in Algemene Plaatselijke Verordening

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 07-04-2024 11:13

Op 3 april 2024 nam de raad een aantal wijzigingen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan. LGN stelde in een amendement voor om een aantal betuttelende regels te schrappen. Eén raadslid van de VVD steunde het amendement nadat het 3e punt uit het amendement verviel. Verder adviseerde LGN om een werkgroep van politie, ambtenaren en raadsleden kritisch naar de regels in de APV te laten kijken. Daarop moet nog een reactie komen.

Raadsbehandeling bestemmingsplan Zuidpoort Terheijl

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 07-04-2024 11:05

In de gemeenteraadsvergaderingen van 27 maart en 3 april 2024 was Albert Nieuwenhuis woordvoerder van LGN over dit plan om 35 dure woningen te bouwen aan de rand van Roden. Hij bracht het volgende in.

Het dossier Zuidpoort Terheijl heeft een rijke geschiedenis, voor wie er meer over wil lezen: op de website van LGN staan enkele stukken die niet op die van het project Zuidpoort Terheijl te vinden zijn. Zie Zuidpoort Terheijl (lijstgroennoordenveld.nl).

Dit dossier begint al in 2011 en eind 2015 stelde de gemeenteraad een ruimtelijk kader Terheijl vast met als hoofdthema’s de natuur, de rijke geschiedenis en water. Het voorbereidingskrediet is in 2020 beschikbaar gesteld voor landgoedontwikkeling met waterbergingsopgave en een woningbouwopgave voor maximaal 35 woningen. Nu, anno 2024, ligt het accent op 35 woningen voor het hogere segment. In het bestemmingsplan wordt weliswaar een link gelegd met de woonbehoefte van het hogere segment uit de woonvisie, maar een verbinding met andere segmenten zoals sociale woningbouw mist. Hierdoor wordt niet duidelijk wat de exacte bijdrage van dit project is aan het totale woningvraagstuk in Noordenveld, terwijl dit een advies is van de provincie.

Wat LGN betreft zou vooral de waterberging na 4 jaar voorbereiding beter geregeld moeten worden. Die is noodzakelijk voor opvang van de sterk wisselende klimaatomstandigheden: soms heel veel regen, soms heel weinig. Dat heeft in en rond Terheijl met veel potklei in de bodem, de nodige gevolgen. Daar heeft de landbouw bijvoorbeeld al vele jaren last van. Zeker nu er sinds 2014 een rapport ligt waar ook voor het huidige plangebied een waterberging nodig wordt geacht, had er meer uitwerking van dit belangrijke onderdeel van het plan Zuidpoort Terheijl verwacht mogen worden.

Het is goed te weten dat de kosten van sanering van de verontreinigingen in de bodem vooral voor rekening van de projectontwikkelaar komen en dat de voorbereidingskosten volledig onder de exploitatiekosten worden gebracht.

Volgens een brief van juni 2018 van de gemeente was het de bedoeling het bestemmingsplan in co creatie vorm te geven. Co creatie betekent dat omwonenden, gemeente en ontwikkelaar samen een plan maken, een goed idee omdat niemand van de omwonenden tegen woningbouw is. Toch zijn er 13 zienswijzen ingediend die voor een deel blijven steken in tegenstellingen zoals het verkeersplan, behoud van de groenstrook en niet voldoende gehoord worden. Wat LGN betreft wordt er nog een poging gewaagd om tot overeenstemming te komen, omdat co creatie gericht is op een gezamenlijk gedragen plan. Dit levert meer op dan een procedure bij de Raad van State, want dat duurt al snel 2 jaar en daar zit niemand op te wachten.

Op 3 april 2024 stemde LGN tegen het plan vanwege eenzijdige gerichtheid op dure woningbouw, het bebouwen van de groenstrook, een slechte verkeersafwikkeling, onvoldoende op overeenstemming gericht overleg, en een nog steeds niet geregelde waterberging. Met name de waterberging ervaren velen als een groot probleem, zodanig dat er omwonenden zijn die hiervan slapeloze nachten hebben en dat kan niet de bedoeling zijn, zoals Albert Nieuwenhuis aangaf. De andere fracties waren voor zodat het plan met 19 stemmen voor en 3 tegen is aangenomen. Het wachten is nu op publicatie waarna betrokkenen de mogelijkheid hebben om in beroep te gaan bij de Raad van State.

.

De originele zienswijzen zijn hier te vinden:

wk. 4-24 punt 2.36 t/m 2.40 Zienswijze 2 t/m 6 Zuidpoort Terheijl Noordenveld - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)

wk. 5-24 punt 2.2 t/m 2.8 Zienswijze 7 t/m 13 Zuidpoort Terheijl Noordenveld - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)

Thema avond LGN over plan Roden-Zuid 14 maart 2024

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 03-03-2024 14:21

Op 1 november 2023 sprak de gemeenteraad over het vrij geven van het concept gebiedsplan Roden-Zuid voor inspraak

Inwoners hebben in november en december op het concept kunnen reageren. Verdere behandeling in de raad is vanwege de vele reacties, uitgesteld van maart/april naar juni 2024.

In Roden-Zuid zullen onder meer oplossingen moeten komen voor een veiliger verkeer, verbetering van sportaccommodaties, vernieuwing van de Noorderkroon en opvang van water. Daarnaast dreigen landschap en natuur door woningbouw te worden aangetast.

Veel mensen hebben zich al tot de lokale politiek gewend om hun zorgen te uiten. Voor LGN is dat een reden om met betrokkenen te overleggen over het vervolg en over de mogelijkheden om de verschillende belangen in Roden-Zuid tot hun recht te laten komen.

Iedereen die vragen wil stellen of wil meepraten is van harte welkom op donderdag 14 maart 2024 vanaf 19:30 uur in dörpshuus NijRoon, Roderweg 86, 9311 PB Nieuw-Roden.

Raadsleden en bestuursleden van LGN zijn dan aanwezig om informatie te geven en te luisteren naar wat er leeft onder onze inwoners.

Amendement verevening

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 14-02-2024 10:20

Dit amendement werd op 31 januari 2024 in de gemeenteraad afgewezen met de 3 stemmen van LGN voor en de overige 18 tegen.

Streefbeeld Oosterduinen laat te weinig ruimte voor participatie

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 02-02-2024 11:18

Lijst Groen Noordenveld heeft woensdagavond 31 januari 2024 als enige partij niet ingestemd met het raadsvoorstel voor het streefbeeld in de Oosterduinen. Een amendement, gesteund door Christenunie en D66 werd niet aangenomen. Lijst Groen Noordenveld vindt het Streefbeeld voor de Oosterduinen weliswaar een sympathieke aanzet tot het benodigde transformatieplan, maar vindt ook dat het niet meer dan dat moet zijn.

Het transformatieplan is de opzet voor de omgevingsplanwijziging. Het streefbeeld als zodanig is een visie, die niet door de raad hoeft te worden vastgesteld. Lijst Groen Noordenveld vreest dat met vaststelling van zo’n visie de kaders in het streefbeeld als regels worden gezien. Het gaat ten koste van de flexibiliteit, creativiteit en vooral de inspraak van de eigenaren.

Het streefbeeld zoals dat door de gemeente Noordenveld is ontwikkeld  heeft ter inzage gelegen. Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen is het document dusdanig veranderd, dat gesteld kan worden dat

belanghebbenden onvoldoende (tijdig) kennis hebben kunnen nemen van het resultaat. De eigenaren en belanghebbenden zijn daardoor niet voldoende geïnformeerd: er is veel onduidelijkheid nog over allerlei

begrippen, zoals woonoppervlakten en kosten. Bovendien veronderstelt dit streefbeeld al dat verevening wordt toegepast, terwijl nog steeds niet

duidelijk is of dit in een pluriform gebied als de Oosterduinen überhaupt mogelijk en wenselijk is.

LGN mist een visie op de veranderaanpak. Met andere woorden: je kunt allerlei beelden nastreven, maar hoe bereik je die? Met als belangrijkste onderliggende vraag in dit geval: hoe krijg je de verschillende eigenaren-groepen op één lijn? Lijst Groen Noordenveld stelt dat het transformatieproces alleen kans van slagen heeft als dit samen met de eigenaren wordt opgepakt. Alleen dan kan draagvlak gerealiseerd worden. Dit streefbeeld gaat helaas verder dan kaders stellen: er worden ook  grenzen gesteld en al regels bepaald. Dit werkt beperkend en

demotiverend voor de deelnemers aan het transformatieproces. Door het streefbeeld vast te stellen wordt datgene wat voorligt helaas bestendigd, en worden de kaders wat LGN betreft al veel te veel ingevuld voor het stadium waarin we verkeren.

LGN: “Dit is waarom verevening geen goed idee is”

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 02-02-2024 11:07

Woensdagavond 31 januari 2024 heeft de gemeenteraad een raadsvoorstel aangenomen waardoor verevening mogelijk is geworden. Lijst Groen Noordenveld en het CDA stemden tegen het voorstel. LGN diende een amendement in, waarin werd voorgesteld expliciet te vermelden dat per park of gebied zou worden bepaald of en hoe verevening zou worden  ingezet. Dit amendement werd niet aangenomen.

Verevening is het ‘afromen’ van de meerwaarde van de grondwaarde, die ontstaat als een recreatiewoning een woonbestemming krijgt. Twintig procent van de geschatte meerwaarde zou vervolgens geïnvesteerd worden in de recreatiesector van de gemeente. Dit gaat om duizenden euro’s per huis. Het voorstel over verevening is van toepassing op alle parken die in de toekomst zouden transformeren naar wonen. Voorlopig is dat alleen voor de Oosterduinen in Norg aan de orde. Dit is tevens het grootste gebied in Noordenveld waar zo’n transformatie zou kunnen plaatsvinden.

Lijst Groen Noordenveld heeft grote problemen met het instrument verevening omdat het in veel gevallen niet rechtvaardig is. Het voornaamste argument voor verevening is dat er door het geven van een woonbestemming huizen zouden worden onttrokken aan de

recreatiemarkt. Dit is in veel gevallen echter niet reëel: veel mensen wonen er al jaren en hun woning wordt ook al jaren niet recreatief verhuurd, dus niet onttrokken aan de huidige recreatiemarkt. Voor recreanten of recreatie-exploitanten die een woonbestemming aanvragen geldt dat er wél huizen worden onttrokken uit de recreatiemarkt. LGN vindt het

rechtvaardig dat recreanten die nu een woonbestemming aanvragen verevening betalen. LGN vindt het onrechtvaardig dat mensen die al jaren (gedoogd) wonen en ingeschreven staan als inwoner ook verevening moeten betalen. Het is niet zo dat het onttrekken van woningen aan de recreatiemarkt de gemeente geld kost omdat voor die woningen geen forensenbelasting meer zou worden betaald. Ook dat argument klopt niet. Wie al staat ingeschreven op het recreatieadres betaalt al (soms jarenlang) geen forensenbelasting. En wie als inwoner van de gemeente een recreatiewoning heeft, betaalt ook geen forensenbelasting. De jarenlange

gedoogconstructie heeft de gemeente geen windeieren gelegd. De gemeente krijgt per ingeschreven inwoner 1.926 euro uit het gemeentefonds. Bij 20 jaar gedogen een bedrag tussen de 40.000 en 80.000 euro. Voor 200 woningen x 2 personen is dat 7,5 ton per jaar en in 10 jaar 7,5 miljoen. Dit betekent dat jarenlang gedogen de gemeente ettelijke miljoenen heeft opgeleverd. LGN vindt het niet rechtvaardig om bewoners van parken die de gemeente veel inkomsten hebben opgeleverd, nog een keer extra te belasten met een verevening. Dan is verevening het betalen voor gebakken lucht.

Gemeentelijke lasten in Noordenveld stijgen in 2024 veel meer dan landelijk gemiddelde

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 29-01-2024 07:45

Het college en de raadsmeerderheid hebben de belastingen en heffingen voor 2024 flink verhoogd, terwijl de opbrengst van de OZB in 2023 al hoger is dan verwacht en rioolheffing en afvalstoffenheffing kostendekkend zijn. LGN heeft in november en december haar zorgen geuit over de lastendruk, die zeker ten opzichte van andere gemeenten stijgt. De tarieven voor 2024 werden in december 2023 bekend. Die vindt LGN te hoog. LGN kon daarom als enige niet instemmen met verhogingen van OZB-tarief, rioolrechten en afvalstoffenheffing.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft de gemeentebegrotingen 2024 in Nederland vergeleken en komt voor Noordenveld op een verwachte opbrengststijging van 12,7% terwijl het gemiddelde in Nederland 8,5% is.

De reactie van de gemeente hierop dat er maar 7% stijging van de gemeentelijke belastingen zou zijn, is erg slordig. Het CBS heeft de verwachte

alle gemeentelijke heffingen (dus niet alleen de belastingen) op een rijtje gezet, niet de tariefstijgingen. Verder verwijst het college naar verschillen tussen de niet-vastgestelde en vastgestelde begroting. De door het college voorgestelde begroting wordt echter helaas meestal vrijwel ongewijzigd door de raadsmeerderheid goedgekeurd. Tussen de niet-vastgestelde en vastgestelde begroting zit zeker wat de verwachte opbrengst van alle heffingen betreft, geen verschil.

- op bladzij 13 van de begroting 2023 15.682.000 en op bladzij 92 15.671.000, het CBS schrijft 15.683.000

- op bladzij 14 van de begroting 2024 17.044.000 en op bladzij 97 17.702.000, het CBS schrijft 17.670.000.

Als we de uiterste twee cijfers gebruiken (15.671.000 voor 2023 en 17.702.000 voor 2024 is de verwachte opbrengst zelfs 2.031.000 hoger dan voor 2023, dat is geen 12,7% maar 13% meer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.