Nieuws van politieke partijen over Partij Jong Nissewaard inzichtelijk

7 documenten

Initiatiefvoorstel Referendum

Partij Jong Nissewaard Partij Jong Nissewaard Nissewaard 06-06-2023 10:54

Als Jong Nissewaard dienen wij deze maand een initiatiefvoorstel in om lokale referenda toe te voegen aan het pakket aan middelen voor de raad en inwoners om invloed uit te oefenen.

Updates:

Wijkbezoek in de Dreven

Partij Jong Nissewaard Partij Jong Nissewaard Nissewaard 12-03-2022 17:36

Op donderdag 3 maart hebben een aantal kandidaten van Jong Nissewaard een wijkbezoek gedaan aan de Dreven, een wijk in de Akkers. Dit deden wij n.a.v. geluiden die wij van inwoners kregen over de leefbaarheid van de wijk. De kandidaten werden rondgeleid door een inwoner en spraken met meerdere mensen op straat. We constateerde een drietal pijnpunten in de wijk. Allereerst benoemde de inwoner(s) dat in de afgelopen tientallen jaren de sluippaden die eigenlijk bedoeld zijn voor hulpdiensten volledig dicht gebouwd door verlengingen van de tuinen van inwoners. Hierdoor zouden hulpdiensten, in het geval van nood, aanzienlijk meer tijd besteden om bij de situatie te komen.

Een tweede pijnpunt is de planologie van de straten. De inwoners lieten o.a. beelden zien van de drukte in de woonwijk in de ochtenden. Er is hier sprake van een aantal factoren die samen een probleem vormen. Ten eerste, inwoners in de Dreven maken veelal gebruik van de auto voor hun vervoer. Ten tweede, er zijn weinig parkeerplaatsen in de woonwijk waardoor auto’s de weg vaak blokkeren omdat mensen ze anders niet kwijt kunnen. Ten derde, er is een school gevestigd waardoor in de ochtend nog meer auto’s in de wijk aanwezig zijn om kinderen af te zetten. Daarnaast benoemde de inwoners ook dat er vaak (bestel)busjes midden op straat geparkeerd staan. Gezien de smalle straten betekent dit dat de weg volledig versperd is. Uit initiatief van o.a. de inwoners is jaren geleden een planoloog in de Dreven geweest die ook al constateerde dat de wijk niet goed ingedeeld is. De inwoners benoemde dat hier door de gemeente verder niets mee gedaan is. Kortom, in de planologie van de Dreven kan nog veel verbeterd worden. Het derde punt dat erg opviel waren de verpauperde recreatiemogelijkheden voor kinderen. Speeltoestellen waren veelal vies, niet onderhouden en soms zelfs volledig afwezig. Dit geeft ook een onveilig gevoel in de wijk en maakt het voor kinderen niet aantrekkelijk om te spelen.

N.a.v. bovenstaande constateringen stellen wij graag een aantal mogelijke oplossingen voor. Om ervoor te zorgen dat er in de toekomst niet zo gemakkelijk omgegaan wordt met sluiproutes voor hulpdiensten, willen we kijken of het mogelijk is om hier iets over op te nemen in de APV. Dit zou bijvoorbeeld aan artikel kunnen zijn over het toestaan of moeilijker maken van tuinverlenging wanneer dit andere benodigdheden belemmerd, zoals sluiproutes voor hulpdiensten. Wat betreft de planologie, dit is niet gemakkelijk op te lossen. De inwoners stelde voor om bijvoorbeeld een gele streep te plaatsen zodat bepaalde straten gedeeltelijk vrij van auto’s bleven. Jong Nissewaard ziet dit niet als een directe oplossing, gezien er vaak meer auto’s dan mensen zijn en men deze toch kwijt moet. Er zal dan hoogstwaarschijnlijk een verplaatsing van het probleem komen. Een andere oplossing die voorgesteld werd, was het uitbreiden van parkeergelegenheden. Dit zien wij wel als een oplossing, maar het moet niet zo zijn dat de Dreven dadelijk een grote parkeerplaats wordt. Daarom stellen wij voor om met (een team aan) planologen een grootschalig onderzoek te starten naar de indeling van de Dreven. Hier kan er dus gekeken worden naar bijvoorbeeld het verbreden van de straten, het aanbouwen van parkeergelegenheden en het bereikbaarder maken van de wijk. Ditmaal zou dit onderzoek volledig uit initiatief van de gemeente gestart moeten worden, waarbij inwoners betrokken worden, i.p.v. andersom. De speelvoorzieningen voor kinderen (en jongeren) willen wij graag uitbreiden. In eerste instantie kan hier lering getrokken worden uit Sterrenkwartier, waar het Apolloplein een mooi voorbeeld is van een toegankelijke, leuke en schone recreatiemogelijkheid. Ook kan er gekeken worden naar het aanleggen van meer sportveldjes, bijvoorbeeld om te basketballen. Om ervoor te zorgen dat de wijk schoon blijft, stellen wij wederom voor om het gebruik van de BuitenBeter app te stimuleren.

Met bovenstaande voorstellen hopen wij een slag te slaan voor de Dreven, een wijk die veel verbetering behoeft. Daarnaast laten wij met dit onderzoek zien hoe de lokale politiek hoort te gaan: frequent de wijk in en samen met inwoners nadenken over mogelijkheden om de wijk te verbeteren.

Lange termijn visie voor Nissewaard

Partij Jong Nissewaard Partij Jong Nissewaard Nissewaard 25-02-2022 19:07

Lange termijn visie voor Nissewaard

Micromanagement domineert de politiek; we houden ons voortdurend bezig met de problemen op kleine schaal. Hoewel dat ook belangrijk is, mist er een toekomstgerichte visie. ‘Hoe staat Nissewaard er over 30 à 40 jaar voor?’ Dat moet de hamvraag zijn wat Jong Nissewaard betreft. Om ervoor te zorgen dat onze gemeente aantrekkelijk blijft voor álle generaties, moet er flink geïnvesteerd worden in een aantal belangrijke sectoren zoals de economie en het onderwijs.

De jeugd is de toekomst (en het heden!)

Een leus die we vaak horen: ‘de jeugd is de toekomst.’ Wellicht is het ietwat cliché, maar dat maakt het niet minder waar. Het zijn de jongeren van nu die over een aantal jaren het grootste deel van Nissewaard opvullen. Daarom is het belangrijk dat wij directe inspraak krijgen in de politiek. Nu worden immers besluiten genomen waar de jongere doelgroep over een aantal jaar mee te kampen heeft. Echter, jongeren zijn óók het heden is. Op dit moment zijn er veel onderwerpen die vooral deze doelgroep aangaan, zoals de veiligheid, de woningcrisis en banenkansen. Het wordt daarom tijd dat er niet meer over ons gepraat wordt, maar dat wij voor onszelf kunnen spreken.

De economie en het onderwijs

Twee voorbeelden van sectoren die veel betrekking hebben op de jongeren zijn de economie en het onderwijs. Nissewaard profiteert niet van de stijgende werkgelegenheid in een aantal sectoren op Voorne-Putten, zoals de havenindustrie. Daarnaast ervaart het Centrum van Spijkenisse al jaren ups-and-downs. Om de economie een boost te geven, moeten we als gemeente af en toe controversieel en innovatief durven zijn. Daarom dat wij bijvoorbeeld pleiten voor een herinrichting van het Spijkenisse Centrum – terug naar de tekentafel dus. Om de economie een boost te geven, moet er ook in het onderwijs een slag geslagen worden. Er zijn immers mensen nodig om de banen te vervullen. Momenteel vertrekken veel jongeren naar bijvoorbeeld Brielle en Rotterdam om daar hun opleidingen te volgen. Hier doen zij kennis op die wij, als Nissewaard, goed zouden kunnen gebruiken. Daarom dat Jong Nissewaard voorstander is van een technisch hbo-departement, er is immers vraag naar technisch geschoolde mensen. Concreet zou dit een dependance kunnen zijn van het Rotterdam Mainport Institute, die zich richt op de havenindustrie. Zo houden we de kennis in onze eigen gemeente. Dit zijn slechts een paar voorbeelden waarmee Jong Nissewaard haar toekomstgerichtheid laat zien. Wij willen samen met inwoners een concrete visie vaststellen zodat Nissewaard er over 30 à 40 jaar goed voor staat.

Met elkaar én de inwoners

Ik hoor u denken, hoe ga je deze visie vertalen naar de praktijk? Het uiteenzetten van dit verhaal is natuurlijk leuk en aardig, maar uiteindelijk moeten we het samen doen. Momenteel is er in de lokale politiek geen eensgezindheid. Dit moet wat ons betreft anders. Om ervoor te zorgen dat je écht iets voor elkaar krijgt, moet je samenwerken, met iedereen. Dit betekent dat ook de inwoners een centrale rol moeten spelen in de besluitvorming. Het buitensluiten van politieke partijen en het ‘hokjesdenken’ (politiek links en rechts) moeten afgelopen zijn. Mensen zitten niet te wachten op politieke spelletjes en vormpolitiek, mensen willen daadkracht zien. Er is behoefte aan een snelle aanpak van problemen op korte termijn en een concrete toekomstvisie op lange termijn. Zullen we met dat laatste na 16 maart gaan beginnen?

Beter inzetten op digitalisering

Partij Jong Nissewaard Partij Jong Nissewaard ChristenUnie Nissewaard 08-02-2022 18:01

Twee weken geleden stond er een artikel in Groot Nissewaard over digitale vaardigheden in de gemeente n.a.v. vragen van de ChristenUnie-SGP. Het is evident dat digitalisering een moderne ontwikkeling is die veel uitdagingen met zich meebrengt. Een voorbeeld hiervan is de moeite die ouderen hebben met het gebruik van digitale apparaten. Daarnaast zijn datalekken een groot probleem van deze tijd. In de politiek is er vaak een gebrek aan kennis over digitale zaken. Omdat jongeren opgroeien met de digitale ontwikkelingen, zijn zij goed op de hoogte van de mogelijkheden op dit gebied. Wij hebben een aantal vernieuwende ideeën om in te zetten op digitale veiligheid, participatie en dienstverlening.

Breken met Syntrophos

Jong Nissewaard wil dat de gemeente onafhankelijker wordt in haar digitale dienstverlening. Om dit voor elkaar te krijgen, moet er in eerste instantie gebroken worden met het Shared Service Center Syntrophos. Op dit moment is de gemeente afhankelijk van deze organisatie voor haar digitale dienstverlening. Door te breken met Syntrophos en de volledige ICT-dienstverlening terug te brengen naar de gemeente, worden we op dit terrein zelfstandig. Daarnaast wordt democratische controle makkelijker op deze manier, aangezien alle gegevens snel verkrijgbaar zijn en niet gedeeltelijk opgehaald hoeven te worden vanuit een externe organisatie.

Opensourcesoftware

Er moet meer gebruik gemaakt worden van opensourcesoftware bij kleine dienstverlening, zoals het maken van afspraken en het ophalen van producten bij de gemeente. Bij opensourcesoftware hebben gebruikers de mogelijkheid om een (computer)programma aan te passen en te verbeteren. De gemeente kan ook leren van andere gemeenten die al verder zijn in het gebruik van opensourcesoftware. Zo gebruiken enkele gemeenten het opensourceplatform OpenStad. Op dit platform kunnen inwoners gemakkelijk en op een interactieve manier invloed en zeggenschap krijgen. Zo kunnen inwoners bijvoorbeeld een website ontwikkelen waarop bewoners van een wijk kunnen aangeven welke bouwprojecten zij graag verwezenlijkt zien worden in hun woonomgeving. Dit bevordert de digitale participatie.

Wethouder digitalisering

Digitalisering is een belangrijk onderwerp waar maar weinig mensen écht veel vanaf weten. In het afgelopen collegejaar was ICT een onderdeel van de portefeuille van een wethouder. Jong Nissewaard wil dat er een aparte (eventueel deeltijd) wethouder komt die zich volop op digitale zaken kan richten, waarbij het bewaken van persoonsgegevens en privacy twee belangrijke elementen zijn. Met deze punten kan de gemeente beter aansluiten op de uitdagingen van digitalisering op lokaal niveau.

Een nieuwe aanpak tegen messengeweld onder jongeren

Partij Jong Nissewaard Partij Jong Nissewaard Nissewaard 10-11-2021 18:48

Een nieuwe aanpak tegen messengeweld onder jongeren

Introductie

Op zondag 7 en maandag 8 november was het weer twee keer raak, een steekpartij waarbij een jongere uit Spijkenisse betrokken was. Ook in Slinge werd een 12(!)-jarige jongen aangehouden in verband met een steekpartij. Het is een trend die helaas al langer gaande is. Tussen 2018 en 2019 was er in Rotterdam een stijging van 90% onder het aantal minderjarige verdachten bij een steekincident (van 200 naar 380). Voor het aantal minderjarige slachtoffers was deze stijging ook fors, bijna 43%. Het aantal in beslag genomen messen werd bijna verdubbeld in dezelfde periode. Kortom, een zorgelijke ontwikkeling. Het is echter net zo zorgelijk dat de plannen van politici om messengeweld onder jongeren aan te pakken niet aansluiten op de desbetreffende doelgroep. Voorbeelden hiervan zijn boetes voor de ouders en voorlichting op scholen over messengeweld. Het wordt tijd om meer in te zetten op andere manieren van bestrijding van deze vorm van criminaliteit. Ten eerste, bij een probleem dat zich centreert op jongeren, moet er ook geluisterd worden naar deze doelgroep wanneer er beleid gemaakt wordt. Ten tweede, vroegsignalering op basis van risicosignalen moet de basis gaan vormen van de aanpak tegen messengeweld. Deze twee punten worden uiteengezet in dit betoog. Allereerst zullen wij proberen de niet-aansluitende plannen te weerleggen. Hopelijk zet dit stuk aan tot een andere denkwijze bij de benadering van messengeweld in Nissewaard.

Niet-aansluitende maatregel: focus op ouders

Een ding dat misgaat, is dat partijen te veel focus leggen op de ouders. Een voorbeeld hiervan is VOOR Nissewaard die laatst in een bericht pleitte voor een verhoging van de dwangsom naar 2500 euro voor de ouders van de minderjarige dader van een steekincident. Dit klinkt in eerste instantie al frappant, gezien het feit dat één doelgroep (de ouders) de ‘dupe’ is van de misdaden van een andere doelgroep (de jongeren). Gelukkig is het standpunt niet zo zwart-wit. Het argument luidt namelijk dat ouders verantwoordelijk zijn voor de gedragingen van een minderjarig kind en zodoende ook voor de misdaden die zij plegen. Het is waar dat ouders verantwoordelijk zijn voor de gedragingen van hun minderjarige kinderen, het is echter te kort door de bocht om te zeggen dat zij dan óók een straf moeten ontvangen.

Stel je de situatie voor waarbij een kind ’s ochtends naar school moet. Het kind staat netjes op, geeft zijn/haar ouders een knuffel en gaat de deur uit. De ouders zijn hierbij in de veronderstelling dat het kind naar school gaat. Echter, het kind gaat op straat hangen met een groepje (foute) vrienden. Vanaf dat moment kan er van alles fout gaan – en dat gaat het dus ook! Vervolgens krijgen de ouders achteraf te horen dat hun kind een fout gemaakt heeft en dat zij hiervoor gestraft worden (in de vorm van een boete). Dit vinden wij niet juist om twee redenen. In eerste instantie zijn de ouders onwetend over waar hun kind is en wat hij/zij doet. Daarnaast zijn ze ook totaal onwetend over hoe het kind zich gedraagt buitenshuis, want dat kan totaal haaks staan op hoe ze zich thuis gedragen. Het heeft dus helemaal geen zin om de ouders te straffen, omdat deze in eerste instantie onwetend zijn over de hele situatie en er, zodoende, niets van zullen leren. Het geven van een straf aan de ouders is meer een omweg om bij de jongeren te komen.

Niet aansluitende maatregel: voorlichting

Een ander standpunt, dat ook terug te vinden is in het Actieplan Wapens en Jongeren, is het geven van voorlichting op scholen over wapens en geweld. Het enige wat je hiermee bereikt, is dat de meerderheid (de jongeren die helemaal niets met geweld te maken hebben) geconfronteerd wordt met de acties van de minderheid (de jongeren die gewelddadig zijn). Op deze manier wordt er disproportioneel aandacht gevestigd. Ook vermindert hierdoor de subjectieve veiligheid – het veiligheidsgevoel – onder een grote groep jongeren, doordat de gruwelverhalen van (zoals gezegd) de minderheid voorgelegd worden. Cameratoezicht is een voorbeeld van een maatregel die de subjectieve veiligheid vergroot. In Nissewaard is de VVD vooral positief over cameratoezicht. Naast een toename in subjectieve veiligheid doet cameratoezicht vrij weinig voor het verbeteren van de veiligheid in algemene zin. Uit een onderzoek uitgevoerd door het ministerie van BZK (zie pagina VI) blijkt zelfs dat cameratoezicht in sommige gemeenten geleid heeft tot een afname van de veiligheid. Daarnaast leidt deze maatregel tot een waterbedeffect: het zal de criminaliteit ergens stoppen, maar elders doen opduiken. Ook daarmee gaan we het messengeweld onder jongeren niet oplossen.

Harder straffen

Een ander punt wat vaak aangekaart wordt, is harder straffen. Dit is iets wat wellicht nog de meeste potentie heeft. Er moet echter benoemd worden dat zwaardere straffen niet per definitie leiden tot een vermindering van crimineel gedrag. Daarnaast zouden zwaardere straffen rechters beperken in hun mogelijkheden om een gepaste straf te bepalen. Harder straffen is dus een lastig standpunt, daarom pleiten wij voor een aanpak gericht op het voorkomen van messengeweld. Als we dat doen, is zwaar straffen niet meer nodig. De volgende alinea gaat in op wat we wél moeten doen. Allereerst moet benoemd worden dat het van essentieel belang is om de jongeren te betrekken bij de besluitvorming die gericht is op jongeren. Dit klinkt niet meer dan logisch, maar het wordt vaak vergeten of de punten die jongeren inbrengen worden niet toegepast. Jong Nissewaard weet het best hoe deze doelgroep moet worden aangesproken en aangepakt.

Vroegsignalering

Om criminaliteit vroegtijdig in de kiem te smoren, is vroegsignalering op basis van risicosignalen essentieel. Frequent spijbelgedrag is een voorbeeld van zo’n risicosignaal (denk aan het eerdere voorbeeld van het kind dat niet naar school gaat). Als een jongere spijbelt, betekent dit dat hij/zij op een andere plek is. Het is dan van belang om te weten waar dit is en waarom de jongere niet op school zit. Deze twee vragen zouden dan kunnen leiden tot inzichten die bijdragen aan een individuele aanpak, waarmee de kans op criminaliteit gereduceerd wordt. Dit idee vergt veel samenwerking tussen meerdere instanties waarbij de gemeente de centrale verbinder zou zijn. Voorbeelden van partijen die hieraan mee zouden werken zijn de politie, scholen, jongerenwerkers en jeugdboa’s. Kort samengevat zorgt vroegsignalering ervoor dat criminaliteit effectiever aangepakt wordt. Hierbij maken wij meteen de kanttekening dat dit een privacygevoelige zaak is. Daarom zouden wij een termijn willen vaststellen (in het kader van de AVG) voor het bewaren van de gegevens die nodig zijn bij vroegsignalering op basis van risicosignalen. Deze termijn moet niet te lang zijn, omdat dit de privacy van mensen zou kunnen beschadigen, maar ook niet te kort, omdat er dan geen mogelijkheid is om het risico in te dammen. Kortom, laat vroegsignalering de basis worden van de aanpak tegen messengeweld onder jongeren. Dit kan een doorslaggevende toevoeging zijn aan reeds bestaande maatregelen die goed werken, zoals preventief fouilleren en inleveracties.

Conclusie

Wij blijven ons best doen om het geluid van de jongeren te laten horen. Er zijn momenteel veel belangrijke onderwerpen in de politiek die jongeren direct aangaan, denk aan de woningnood, digitalisering en sociaaleconomische ondersteuning. De veiligheid onder jongeren is nog een voorbeeld van een onderwerp dat steeds urgenter wordt, door alle steekincidenten die plaatsvinden. Zodoende is het noodzakelijk om een aanpak specifiek gericht op jongeren te lanceren. Daarom moet er meer naar ons geluisterd worden, laat dit de eerste stap zijn: zie af van besluitvorming gericht op ouders, subjectieve veiligheid en voorlichtingen en stap over op het vroegtijdig in de kiem smoren van messengeweld onder jongeren door te focussen op vroegsignalering op basis van risicosignalen.

Windpark Brielse Maasdijk: duurzaam maar ongewenst

Partij Jong Nissewaard Partij Jong Nissewaard Nissewaard 11-10-2021 20:16

Windpark Brielse Maasdijk: duurzaam maar ongewenst

Woensdag 13 oktober wordt er een belangrijk besluit genomen voor de procedure van het bouwen van windpark Brielse Maasdijk. De bouw van dit windpark in Spijkenisse Noord heeft tot veel kritiek geleid. Wat ons betreft is die kritiek terecht. Jong Nissewaard vindt verduurzaming van energie zeer belangrijk, wij denken daarom graag na over mogelijkheden om dit te stimuleren.

Meerdere inwoners hebben zich beklaagd bij de gemeente over de gevolgen van de realisatie van windmolens op de Brielse Maasdijk. Een van die inwoners is Francien Snijder, zij uit al langer haar zorgen over de gezondheid en het woonplezier van de mensen uit Spijkenisse-Noord (zie: Groot Nissewaard). Aangezien duurzaamheid niet op zich laat wachten, heeft de gemeente er baat bij om zo snel mogelijk het traject af te ronden. Dit maakt het idee echter nog niet goed. Er zijn twee belangrijke punten waarom wij vinden dat de Brielse Maasdijk geen geschikte locatie voor een windpark is.

Ten eerste, de Brielse Maasdijk wordt veel gebruikt voor recreatie. Het is een populaire plek voor vissers en een belangrijk onderdeel van veel fietsroutes. Bovendien, in de zomer maken veel jongeren gebruik van de Brielse Maasdijk om te recreëren. De plaatsing van windmolens leidt tot geluidsoverlast en dit zal de recreatie niet ten goede komen. Ten tweede, Jong Nissewaard is voor natuurbehoud. Uit een document betreffende de MER (milieueffectrapportage) blijkt dat er veel vogels verblijven in het gebied rond het Hartelpark, wat tegenover de Brielse Maasdijk ligt. Het is welbekend dat windmolens verstorend zijn voor de leefomgeving van vogels en andere diersoorten.

Zoals gezegd is Jong Nissewaard groots voorstander van inzetten op verduurzaming, met name omdat dit op de lange termijn veel positieve gevolgen heeft (bijvoorbeeld voor de lokale economie). Daarom kijken wij graag naar beter behapbare opties voor het aanleggen van windmolenparken. Er moet echter ook gekeken worden naar andere innovatieve ideeën zoals de applicatie van luchtmotoren, waterstof, zonne-energie en, indien mogelijk in de toekomst, vormen van kernenergie.

Jong Nissewaard kijkt graag zo ver mogelijk vooruit om onze gemeente op de beste manier op de kaart te zetten zonder daarbij ons realisme te verliezen. Daarom vinden wij het windpark op de Brielse Maasdijk een goed duurzaam idee, maar niet geschikt om daadwerkelijk te realiseren.

EBS schrapt halve stadsnet Spijkenisse in ruil voor flexibel vervoer

Partij Jong Nissewaard Partij Jong Nissewaard Nissewaard 07-09-2021 18:39

EBS schrapt halve stadsnet Spijkenisse in ruil voor flexibel vervoer

Vanaf 26 september 2021 zal EBS een proef starten in Spijkenisse; buslijnen 81 en 85 worden opgeheven en vervangen door flexibel openbaar vervoer. De tweejarige proef is bedoeld om ouderen mobieler te maken. Deze bussen zullen daarom niet alleen langs de bestaande haltes stoppen, maar ook op andere plekken. Door deze verandering zal een groot deel van de wijken in Spijkenisse zonder vast openbaar vervoer komen te zitten en afhankelijk worden van de “Spijkhopper”.

Dit idee is ontstaan doordat er al langer plannen waren om het Vervoer op Maat en OV meer met elkaar te integreren en zo het OV flexibeler, goedkoper en makkelijker te maken. Het voordeel is dat er met achtpersoonsbusjes alleen wordt gereden naar haltes die zijn aangevraagd en er ruimte komt voor haltes die buiten de route liggen, aldus vervoerder EBS.

Het nadeel is echter dat de wachttijd voor de bus aanzienlijk langer wordt. Momenteel rijden de bussen overdag om het kwartier, terwijl de nieuwe bussen minimaal een half uur van te voren gereserveerd moeten worden, voordat gebruik kan worden gemaakt van dit “flexibele” systeem.

Ondanks de kritiek  spreekt Wethouder Bal in het AD van ‘een ongelooflijk belangrijke tussenstap in de goede richting’. Dit systeem moet er volgens de wethouder voor zorgen dat men, in tijden van bezuinigingen en alsmaar duurder wordend Vervoer op Maat, langer en makkelijker de bus kan gebruiken.

Jong Nissewaard vindt de voorgestelde wijzigingen een verslechtering van de dienstverlening. De uitbreiding van extra haltes is weliswaar een pluspunt, maar er bestaat een grote kans dat hiermee een afname van reizigers ontstaat op de al rustigere lijnen. Daarom stellen wij voor om de huidige dienstregeling in stand te houden en wellicht na acht uur ‘s avonds en op de zondag een flexsysteem in te voeren. Op deze manier wordt er op de drukste momenten vast openbaar vervoer aangeboden en wordt er bij geringe bezetting  een flexibel alternatief aangeboden.

Situatie tot 26 september:

Situatie vanaf 26 september:

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.