Nieuws van politieke partijen over Sint Anthonis NU inzichtelijk

11 documenten

Sint Anthonis overweegt claim om extra kosten aan renovatie N602 bij Copier

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 30-06-2019 19:52

SINT ANTHONIS – Bij de aanpak van de voormalige provinciale weg N602 in de gemeente Sint Anthonis is nogal wat mis gegaan. Door fouten en tegenvallers in de uitvoering lopen de kosten fors op. Sint Anthonis onderzoekt of een claim mogelijk is aan adviesbureau Copier. Dat bedrijf heeft het grootschalige project voor de gemeente in de steigers gezet en begeleid.

Onduidelijk is nog wat en hoeveel Sint Anthonis bij Copier denkt te kunnen claimen. Op het onderzoek naar de mogelijke claim bij Copier is door het college van burgemeester en wethouders met instemming van de gemeenteraad geheimhouding gelegd.

Volgende week besluit de gemeenteraad waarschijnlijk om die geheimhouding tot 31 december 2019 te verlengen. Verdere uitleg wil wethouder Huub Bellemakers niet geven over de claim. Bij Copier in Ede kon nog niemand reageren.

Tegenvallers en extra werk

Mondjesmaat wordt gewerkt aan de N602 in Ledeacker. De N602 is de doorgaande weg tussen Wanroij en Sint Anthonis. De route wordt over de hele lengte aangepast. Sint Anthonis had voor die ingreep een bedrag van 6,4 miljoen euro klaar staan.  Door aanvullende werkzaamheden en tegenvallers bij de aanpak van de weg is een overschrijding van 1.697.000 euro ontstaan. De vernieuwing van het riool die tegelijk met de aanpak wordt uitgevoerd kost 1.335.000 euro. Daarmee zijn de totale kosten nu geraamd op 9,4 miljoen. Volgens de gemeente is de kans dat dat bedrag wordt overschreden 50 procent.

In de uitvoering ging een aantal zaken mis. Zo moesten in Wanroij tientallen technische aanpassingen worden gedaan en herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd nadat de klus geklaard leek. Die reparaties zijn nog steeds niet allemaal klaar. De duurste hersteloperatie was het repareren van verzakkingen in de rijbaan in Wanroij. De oorzaak daarvan was het inklinken van de gebruikte ondergrond. Omwille van de veiligheid zijn sommige verzakkingen al aangepast. Op andere plekken zal dat op een later tijdstip nog nodig zijn.

Geluidreducerende straatstenen schilferen

In Wanroij zijn geluidreducerende straatstenen gebruikt als plaveisel. Die stenen blijken deels kapot te gaan als er verkeer overheen rijdt. Er springen schilfers en delen vanaf. Vanwege de schade aan de stenen heeft de gemeente besloten even te wachten met het inzetten van die straatstenen bij de renovatie van de N602 door Sint Anthonis. Eerst moet een onderzoek uitwijzen waardoor de schade wordt veroorzaakt.

Zomerreces

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 04-07-2018 06:47

Vanaf 2 juli tot en met 22 augustus is het zomerreces. In die tijd vinden er ook geen fractieoverleggen plaats. Het eerste fractieoverleg na het zomerreces is op  woensdag 22 augustus om 19.30 uur in de fractiekamer van het gemeentehuis. Als je hierbij aanwezig wilt zijn kan dit. Wel even van tevoren doorgeven aan de raadslid Jan van de Weem via mailadres: Janvandeweem@home.nl.

Zomerreces

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 04-07-2018 06:47

Vanaf 2 juli tot en met 22 augustus is het zomerreces. In die tijd vinden er ook geen fractieoverleggen plaats. Het eerste fractieoverleg na het zomerreces is op  woensdag 22 augustus om 19.30 uur in de fractiekamer van het gemeentehuis. Als je hierbij aanwezig wilt zijn kan dit. Wel even van tevoren doorgeven aan de raadslid Jan van de Weem via mailadres: Janvandeweem@home.nl.

Coalitie in Sint Anthonis rond

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 25-04-2018 19:23

Sint Anthonis Nu + VVD Sint Anthonis gaan voor krachtigere kernen in een schoner buitengebied

Twee weken duurde de intensieve formatieperiode tussen SAN en VVD. Het zorgde voor een akkoord tussen beide partijen en een coalitieprogramma voor de komende vier jaar. De titel van het programma: ‘Naar krachtigere kernen in een schoner buitengebied’. Beide partijen hebben de overtuiging dat ze met deze coalitie de gemeente Sint Anthonis gaan veranderen en zo het wonen, werken en recreëren binnen deze gemeente op een hoger plan brengen.

Op 23 en 24 april hebben de achterbannen van zowel SAN als VVD unaniem voor het ambitieuze programma gekozen. Er is veel ambitie op diverse thema’s, zoals de aanpak van krimp en vergrijzing in de gemeente. Er gaan meer woningen gebouwd worden voor verschillende doelgroepen zoals jongeren en eenpersoonshuishoudens. De lokale economie gaat op verschillende manieren gestimuleerd worden, bijvoorbeeld door het actief binnenhalen van bedrijven in de agrarische en de toeristische sector.

Er zal veel energie gestoken worden in de transitie van de agrarische sector en herstel van natuur en landschap. Men wil de energievoorziening verduurzamen en inspelen op een veranderend klimaat. De coalitie wil betaalbare en goede zorg voor de inwoners.

De aanstaande herindeling van de gemeenten in het Land van Cuijk is een speerpunt. De kernen worden zo goed mogelijk neergezet voor een bestaan ná de zelfstandige gemeente Sint Anthonis. Alle dorpen worden in hun kracht gezet door een masterplan waarbij ruimte is voor zelfsturing richting vitale kernen, een dorpeninvesteringsplan en een aanpak voor dorpsontwikkeling.

De coalitie realiseert zich de vele ambities en het tijdspad richting de herindeling. Dit vraagt om extra uitvoeringskracht waarbij sprake zal zijn van drie wethouders. De beoogde wethouders zijn Jos Raemaekers, Wouter Bollen en Huub Bellemakers. Ze zullen tijdens de eerstvolgende raadsvergadering van 24 mei geïnstalleerd worden. Daarna komen ze met een uitvoeringsprogramma waarin wordt opgenomen welke plannen wanneer tot uitvoering worden gebracht.

Coalitie in Sint Anthonis rond

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU VVD Sint Anthonis 25-04-2018 19:23

Sint Anthonis Nu + VVD Sint Anthonis gaan voor krachtigere kernen in een schoner buitengebied

Twee weken duurde de intensieve formatieperiode tussen SAN en VVD. Het zorgde voor een akkoord tussen beide partijen en een coalitieprogramma voor de komende vier jaar. De titel van het programma: ‘Naar krachtigere kernen in een schoner buitengebied’. Beide partijen hebben de overtuiging dat ze met deze coalitie de gemeente Sint Anthonis gaan veranderen en zo het wonen, werken en recreëren binnen deze gemeente op een hoger plan brengen.

Op 23 en 24 april hebben de achterbannen van zowel SAN als VVD unaniem voor het ambitieuze programma gekozen. Er is veel ambitie op diverse thema’s, zoals de aanpak van krimp en vergrijzing in de gemeente. Er gaan meer woningen gebouwd worden voor verschillende doelgroepen zoals jongeren en eenpersoonshuishoudens. De lokale economie gaat op verschillende manieren gestimuleerd worden, bijvoorbeeld door het actief binnenhalen van bedrijven in de agrarische en de toeristische sector.

Er zal veel energie gestoken worden in de transitie van de agrarische sector en herstel van natuur en landschap. Men wil de energievoorziening verduurzamen en inspelen op een veranderend klimaat. De coalitie wil betaalbare en goede zorg voor de inwoners.

De aanstaande herindeling van de gemeenten in het Land van Cuijk is een speerpunt. De kernen worden zo goed mogelijk neergezet voor een bestaan ná de zelfstandige gemeente Sint Anthonis. Alle dorpen worden in hun kracht gezet door een masterplan waarbij ruimte is voor zelfsturing richting vitale kernen, een dorpeninvesteringsplan en een aanpak voor dorpsontwikkeling.

De coalitie realiseert zich de vele ambities en het tijdspad richting de herindeling. Dit vraagt om extra uitvoeringskracht waarbij sprake zal zijn van drie wethouders. De beoogde wethouders zijn Jos Raemaekers, Wouter Bollen en Huub Bellemakers. Ze zullen tijdens de eerstvolgende raadsvergadering van 24 mei geïnstalleerd worden. Daarna komen ze met een uitvoeringsprogramma waarin wordt opgenomen welke plannen wanneer tot uitvoering worden gebracht.

Begroting 2018

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 19-11-2017 10:30

Beste raadsleden, college en aanwezigen.

Vanavond hebben we het over de begroting 2018 van de gemeente Sint Anthonis. Bij beschouwingen is het gebruikelijk dat we het niet alleen maar over cijfertjes hebben maar ook over het gevoerde en te voeren beleid.

Maar voordat we hier aan beginnen wil ik namens SAN de complimenten geven aan eenieder die aan deze begroting hebben meegewerkt. Een begroting die leesbaar is, goed onderbouwd is en inhoudelijk weergeeft wat er speelt in onze gemeente en met welke onderwerpen we bezig zijn. Ook de complimenten voor het opstellen van de antwoorden op onze schriftelijk gestelde vragen.

Een minpuntje is

echter dat er enkele teksten dubbel instaan (zie blz. 68) en er hier en daar staan er omissies die veelal naar aanleiding van de schriftelijke vragen zijn hersteld. Zie dit als een leermoment voor de volgende keer. Kort gezegd zijn hier nog verbeterslagen in te maken.

We hebben niet alles zelf in de hand. De wereld om ons heen staat niet stil. We leven in een tijd van snelle veranderingen waarin nieuwe vraagstukken en behoeften ontstaan. Te denken valt klimaatverandering, bevolkingskrimp en vergrijzing van onze inwoners. Maar ook de achteruitgang van de biodiversiteit aan planten en forse vermindering van het aantal insecten. Iets wat funest kan zijn voor onze voedselvoorziening.

Dit alles kunnen wij als gemeenteraad niet alleen oplossen en vragen onze inwoners dan ook steeds meer hierin mee te denken en aan te werken. We beseffen ons dat dit veel vraagt van een gedeelte van onze inwoners. Vooral de jonge ouders. Deze hebben de zorg voor zowel hun kinderen, ouders en moeten ook nog de kar trekken voor de gemeenschap. Een zware taak die dus op steeds minder schouders rust. Dit is wat SAN betreft ook meteen een oproep aan uw raad en  college om niet alles bij de gemeenschap neer te willen leggen. Vraag en aanbod moet dan ook goed worden afgestemd en is en blijft maatwerk.

De tijd van steeds verder bezuinigen ligt al enige jaren ons. Er is in 2018 een begroot overschot van € 60.000. De meerjarenraming is jaarlijks sluitend en er is voldoende budgettaire ruimte voor uitvoering van de in de kadernota aangenomen moties en amendementen.

Zoals:

–        Betere dienstverlening aan onze burgers en bedrijven.

–        Lastenverlichting, niet alleen de verlaging van de OZB met 5%      maar ook verlaging van het riooltarief voor alle huishoudens.

–        Verbetering van de openbare ruimte en infrastructuur.

–        Naast de bestaande starterskorting ook verlaging van de      bouwgrondprijzen met 10%.

–        Voor woningen met nul op de meter een korting van 20% op de     bouwgrondprijs.

Dit wil niet zeggen dat we niet kritisch moeten zijn en blijven op onze uitgaven. Deze moeten altijd verantwoord zijn en een bijdrage leveren aan het leefgenot van onze inwoners in welke hoedanigheid dan ook.

Verder willen we een aantal punten bij u als raad en college onder de aandacht brengen.

Solidariteit kosten jeugdzorg

We hebben als SAN een schriftelijke vraag gesteld over die situatie van Grave-Boxmeer inzake bijdrage voor de schuldenpot Jeugdzorg. Het antwoord hierop was “de discussie is actueel, de dienstverleningsovereenkomst jeugdhulp LVC (DVO) is leidend, over uitwerking solidariteit later info.

Onze vraag was: hoe kan het nu dat Grave er in dezen voor kiest om niet bij te dragen, is de regeling dan multi-interpretabel? Het heeft wel consequenties voor onze gemeente, wij moeten namelijk fors extra bijdragen. Dat is allemaal prima, maar dat kan nog meer worden als dadelijk ook andere gemeenten afhaken. Wel het zoet, niet het zuur? We begrijpen uit de reactie van het college dat ze er nu feitelijk niet inhoudelijk op willen reageren, maar het gaat toch om kosten die wij moeten gaan maken? Wij zien hier toch een (controlerende) verantwoordelijkheid van de raad! Graag hierop een reactie van het college.

Extra kosten SLA

Slordig is dat uit de beantwoording van schriftelijke vragen nu blijkt, dat voor die 70.000,= samenwerking Boxmeer – Sint Anthonis helemaal geen nieuw beleid wordt gerealiseerd, maar dat het een “algemene stijging uitvoeringskosten SLA” behelst. Waarom spreekt het college dan toch over nieuw beleid?

12 projecten Land van Cuijk

Dan de schriftelijke reactie van het college op de vraag over de twaalf projecten. “Het regieteam wordt hierover geïnformeerd en info staat in de nieuwsbrief op de website van het Land van Cuijk”. Wij hebben toch een eigen verantwoordelijkheid voor onze begroting en hebben toch geen bevoegdheden gedelegeerd aan het regieteam? Sinds wanneer is het voldoende als het regieteam geïnformeerd is,  als het over de begroting van onze raad gaat? Wij stellen geld beschikbaar, dan is het toch niet raar om te vragen wat de stand van zaken m.b.t. die 12 projecten is? Graag hierop een reactie van het college.

Openbare orde

Positief is dat de nieuwe tabel bij Openbare Orde, waaruit blijkt dat er in Sint Anthonis inderdaad op bijna alle terreinen een afname te zien is, alleen bij  “vernielingen/beschadigingen” is dat niet zo.

Subsidie Staatsbosbeheer

Op de vraag wat er met de € 50.000 recreatieve route Staatsbosbeheer is gebeurd krijgen we geen duidelijk antwoord. Hebben wij hiervoor als raad een subsidiebeleid vastgesteld? Graag hierover een reactie van het college.

Jeugdzorg

Ondanks de beantwoording over gebruik van jeugdzorg dat dit onder het landelijk gemiddelde ligt baart ons dit wel zorgen. We zitten inderdaad net onder het landelijk gemiddelde. Wat SAN betreft betekent dit dat we hier nog verbeterslagen te maken hebben.

Volksgezondheid

Bij volksgezondheid en milieu is een van de hoofddoelstellingen “een aanvaardbaar woon- en leefklimaat, in relatie tot geur, fijnstof, geluid en volksgezondheid.”  We hebben gevraagd waarom hiervoor geen beleidsindicator voor opgenomen is. Het antwoord van het college wat we kregen was: “De kwalificatie voor aanvaardbaar woon- en leefklimaat is niet geschikt om in één beleidsindicator op te nemen omdat dit niet meetbaar is”. Dat antwoord is ons te makkelijk. Het woord: “aanvaardbaar” zou wel te meten moeten zijn. We moeten dit woord duiden en de subjectiviteit eruit halen. Dat is volgens ons de taak van de gemeente. We hebben toch ook geurbeleid vastgesteld. In die zin kunnen we toch ook grenzen stellen aan fijnstof, geluidsnormen en afstandsgrenzen t.b.v. ziektekiemen. Waarom zou dat niet kunnen? Graag hierover een reactie van het college.

Duurzaamheid

In begroting staat onder Duurzaamheid een zin “In de tweede helft van 2017 is het doel om met beide partijen minimaal één icoonproject vorm te geven dat in 2018 verdere uitwerking krijgt”. We begrijpen dat met het bedrijfsleven wordt gewerkt aan het project energiesponsoring. Vanuit de gemeente wordt daarnaast ondersteuning geboden aan acties die door diverse dorpsraden worden opgepakt. De dorpsraden in Westerbeek en Stevensbeek zetten als project in op respectievelijk gezamenlijke inkoop van dakisolatie/zonnepanelen en dakisolatie/muurisolatie/vloerisolatie. Dat zijn hele mooie initiatieven. Het zou goed zijn al we de komende tijd per wijk of dorp een energieplan zouden opstellen. Wellicht kan de wethouder toelichten of zij mogelijkheden ziet om dit te realiseren? Welke acties lopen eigenlijk op dit vlak binnen het Land van Cuijk? Energieneutraal worden is een opgave die alle gemeenten in het Land van Cuijk raakt. Je zou toch eigenlijk mogen verwachten dat dit één van de speerpunten is in de samenwerking.

Urgentieteams

De urgentieteams stoppen eind van dit jaar. Het college komt met een voorstel hoe nu verder. In dit voorstel willen we graag zien wat het urgentieteam tot nu toe heeft bereikt? Maar dit lijkt ons vanzelfsprekend.

Onze gemeente heeft veel te bieden:

Bij de vorige begrotingsbehandeling hadden als afsluiting de volgende tekst. “Er is hier nog veel sociale cohesie. Vooral ook door een bloeiend verenigingsleven. Mensen groeten elkaar hier nog op straat. Het is veilig. Je kunt met een gerust hart hier je kinderen laten opgroeien. Je leeft in een groene omgeving met veel huis en grond voor relatief weinig geld. Dat betekent dus ook voldoende mogelijkheden om te bouwen. Culturele voorzieningen zijn heel dichtbij en verlang je een keer naar de stad dan ben je daar binnen no- time. Wat ons betreft mogen we deze waarden veel krachtiger neerzetten. Het zou toch fantastisch zijn als we ons ook kunnen profileren als een voorbeeld voor gezondheid en duurzaamheid. Een supergezonde gemeente. Wie wil daar nu niet wonen?”

Als we de laatste tijd de media volgen is aan deze beeldvorming hard gewerkt. Sint Anthonis komt dan ook weer positief in het nieuws. Mooi dat het college dit zo op heeft gepakt.

Afsluiting

Ik wil afsluiten met te zeggen dat er de afgelopen jaren veel bereikt is om trots op te zijn. Deze weg zouden graag willen doorzetten maar of dit lukt hangt uiteraard af van onze kiezers volgend jaar maart.

Tot zover voorzitter.

Begroting 2018

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 19-11-2017 10:30

Beste raadsleden, college en aanwezigen.

Vanavond hebben we het over de begroting 2018 van de gemeente Sint Anthonis. Bij beschouwingen is het gebruikelijk dat we het niet alleen maar over cijfertjes hebben maar ook over het gevoerde en te voeren beleid.

Maar voordat we hier aan beginnen wil ik namens SAN de complimenten geven aan eenieder die aan deze begroting hebben meegewerkt. Een begroting die leesbaar is, goed onderbouwd is en inhoudelijk weergeeft wat er speelt in onze gemeente en met welke onderwerpen we bezig zijn. Ook de complimenten voor het opstellen van de antwoorden op onze schriftelijk gestelde vragen.

Een minpuntje is

echter dat er enkele teksten dubbel instaan (zie blz. 68) en er hier en daar staan er omissies die veelal naar aanleiding van de schriftelijke vragen zijn hersteld. Zie dit als een leermoment voor de volgende keer. Kort gezegd zijn hier nog verbeterslagen in te maken.

We hebben niet alles zelf in de hand. De wereld om ons heen staat niet stil. We leven in een tijd van snelle veranderingen waarin nieuwe vraagstukken en behoeften ontstaan. Te denken valt klimaatverandering, bevolkingskrimp en vergrijzing van onze inwoners. Maar ook de achteruitgang van de biodiversiteit aan planten en forse vermindering van het aantal insecten. Iets wat funest kan zijn voor onze voedselvoorziening.

Dit alles kunnen wij als gemeenteraad niet alleen oplossen en vragen onze inwoners dan ook steeds meer hierin mee te denken en aan te werken. We beseffen ons dat dit veel vraagt van een gedeelte van onze inwoners. Vooral de jonge ouders. Deze hebben de zorg voor zowel hun kinderen, ouders en moeten ook nog de kar trekken voor de gemeenschap. Een zware taak die dus op steeds minder schouders rust. Dit is wat SAN betreft ook meteen een oproep aan uw raad en  college om niet alles bij de gemeenschap neer te willen leggen. Vraag en aanbod moet dan ook goed worden afgestemd en is en blijft maatwerk.

De tijd van steeds verder bezuinigen ligt al enige jaren ons. Er is in 2018 een begroot overschot van € 60.000. De meerjarenraming is jaarlijks sluitend en er is voldoende budgettaire ruimte voor uitvoering van de in de kadernota aangenomen moties en amendementen.

Zoals:

–        Betere dienstverlening aan onze burgers en bedrijven.

–        Lastenverlichting, niet alleen de verlaging van de OZB met 5%      maar ook verlaging van het riooltarief voor alle huishoudens.

–        Verbetering van de openbare ruimte en infrastructuur.

–        Naast de bestaande starterskorting ook verlaging van de      bouwgrondprijzen met 10%.

–        Voor woningen met nul op de meter een korting van 20% op de     bouwgrondprijs.

Dit wil niet zeggen dat we niet kritisch moeten zijn en blijven op onze uitgaven. Deze moeten altijd verantwoord zijn en een bijdrage leveren aan het leefgenot van onze inwoners in welke hoedanigheid dan ook.

Verder willen we een aantal punten bij u als raad en college onder de aandacht brengen.

Solidariteit kosten jeugdzorg

We hebben als SAN een schriftelijke vraag gesteld over die situatie van Grave-Boxmeer inzake bijdrage voor de schuldenpot Jeugdzorg. Het antwoord hierop was “de discussie is actueel, de dienstverleningsovereenkomst jeugdhulp LVC (DVO) is leidend, over uitwerking solidariteit later info.

Onze vraag was: hoe kan het nu dat Grave er in dezen voor kiest om niet bij te dragen, is de regeling dan multi-interpretabel? Het heeft wel consequenties voor onze gemeente, wij moeten namelijk fors extra bijdragen. Dat is allemaal prima, maar dat kan nog meer worden als dadelijk ook andere gemeenten afhaken. Wel het zoet, niet het zuur? We begrijpen uit de reactie van het college dat ze er nu feitelijk niet inhoudelijk op willen reageren, maar het gaat toch om kosten die wij moeten gaan maken? Wij zien hier toch een (controlerende) verantwoordelijkheid van de raad! Graag hierop een reactie van het college.

Extra kosten SLA

Slordig is dat uit de beantwoording van schriftelijke vragen nu blijkt, dat voor die 70.000,= samenwerking Boxmeer – Sint Anthonis helemaal geen nieuw beleid wordt gerealiseerd, maar dat het een “algemene stijging uitvoeringskosten SLA” behelst. Waarom spreekt het college dan toch over nieuw beleid?

12 projecten Land van Cuijk

Dan de schriftelijke reactie van het college op de vraag over de twaalf projecten. “Het regieteam wordt hierover geïnformeerd en info staat in de nieuwsbrief op de website van het Land van Cuijk”. Wij hebben toch een eigen verantwoordelijkheid voor onze begroting en hebben toch geen bevoegdheden gedelegeerd aan het regieteam? Sinds wanneer is het voldoende als het regieteam geïnformeerd is,  als het over de begroting van onze raad gaat? Wij stellen geld beschikbaar, dan is het toch niet raar om te vragen wat de stand van zaken m.b.t. die 12 projecten is? Graag hierop een reactie van het college.

Openbare orde

Positief is dat de nieuwe tabel bij Openbare Orde, waaruit blijkt dat er in Sint Anthonis inderdaad op bijna alle terreinen een afname te zien is, alleen bij  “vernielingen/beschadigingen” is dat niet zo.

Subsidie Staatsbosbeheer

Op de vraag wat er met de € 50.000 recreatieve route Staatsbosbeheer is gebeurd krijgen we geen duidelijk antwoord. Hebben wij hiervoor als raad een subsidiebeleid vastgesteld? Graag hierover een reactie van het college.

Jeugdzorg

Ondanks de beantwoording over gebruik van jeugdzorg dat dit onder het landelijk gemiddelde ligt baart ons dit wel zorgen. We zitten inderdaad net onder het landelijk gemiddelde. Wat SAN betreft betekent dit dat we hier nog verbeterslagen te maken hebben.

Volksgezondheid

Bij volksgezondheid en milieu is een van de hoofddoelstellingen “een aanvaardbaar woon- en leefklimaat, in relatie tot geur, fijnstof, geluid en volksgezondheid.”  We hebben gevraagd waarom hiervoor geen beleidsindicator voor opgenomen is. Het antwoord van het college wat we kregen was: “De kwalificatie voor aanvaardbaar woon- en leefklimaat is niet geschikt om in één beleidsindicator op te nemen omdat dit niet meetbaar is”. Dat antwoord is ons te makkelijk. Het woord: “aanvaardbaar” zou wel te meten moeten zijn. We moeten dit woord duiden en de subjectiviteit eruit halen. Dat is volgens ons de taak van de gemeente. We hebben toch ook geurbeleid vastgesteld. In die zin kunnen we toch ook grenzen stellen aan fijnstof, geluidsnormen en afstandsgrenzen t.b.v. ziektekiemen. Waarom zou dat niet kunnen? Graag hierover een reactie van het college.

Duurzaamheid

In begroting staat onder Duurzaamheid een zin “In de tweede helft van 2017 is het doel om met beide partijen minimaal één icoonproject vorm te geven dat in 2018 verdere uitwerking krijgt”. We begrijpen dat met het bedrijfsleven wordt gewerkt aan het project energiesponsoring. Vanuit de gemeente wordt daarnaast ondersteuning geboden aan acties die door diverse dorpsraden worden opgepakt. De dorpsraden in Westerbeek en Stevensbeek zetten als project in op respectievelijk gezamenlijke inkoop van dakisolatie/zonnepanelen en dakisolatie/muurisolatie/vloerisolatie. Dat zijn hele mooie initiatieven. Het zou goed zijn al we de komende tijd per wijk of dorp een energieplan zouden opstellen. Wellicht kan de wethouder toelichten of zij mogelijkheden ziet om dit te realiseren? Welke acties lopen eigenlijk op dit vlak binnen het Land van Cuijk? Energieneutraal worden is een opgave die alle gemeenten in het Land van Cuijk raakt. Je zou toch eigenlijk mogen verwachten dat dit één van de speerpunten is in de samenwerking.

Urgentieteams

De urgentieteams stoppen eind van dit jaar. Het college komt met een voorstel hoe nu verder. In dit voorstel willen we graag zien wat het urgentieteam tot nu toe heeft bereikt? Maar dit lijkt ons vanzelfsprekend.

Onze gemeente heeft veel te bieden:

Bij de vorige begrotingsbehandeling hadden als afsluiting de volgende tekst. “Er is hier nog veel sociale cohesie. Vooral ook door een bloeiend verenigingsleven. Mensen groeten elkaar hier nog op straat. Het is veilig. Je kunt met een gerust hart hier je kinderen laten opgroeien. Je leeft in een groene omgeving met veel huis en grond voor relatief weinig geld. Dat betekent dus ook voldoende mogelijkheden om te bouwen. Culturele voorzieningen zijn heel dichtbij en verlang je een keer naar de stad dan ben je daar binnen no- time. Wat ons betreft mogen we deze waarden veel krachtiger neerzetten. Het zou toch fantastisch zijn als we ons ook kunnen profileren als een voorbeeld voor gezondheid en duurzaamheid. Een supergezonde gemeente. Wie wil daar nu niet wonen?”

Als we de laatste tijd de media volgen is aan deze beeldvorming hard gewerkt. Sint Anthonis komt dan ook weer positief in het nieuws. Mooi dat het college dit zo op heeft gepakt.

Afsluiting

Ik wil afsluiten met te zeggen dat er de afgelopen jaren veel bereikt is om trots op te zijn. Deze weg zouden graag willen doorzetten maar of dit lukt hangt uiteraard af van onze kiezers volgend jaar maart.

Tot zover voorzitter.

Inbreng SAN Voorjaarsnota 2017

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 04-09-2017 13:45

Voor ons ligt de voorjaarsnota 2017 waarin zowel de eerste Burap 2017 als Kadernota van 2018-2021 is verwerkt. Het college vraagt ons over te gaan tot behandeling en vaststelling hiervan.

De eerste burap 2017 sluit af met een verwacht voordelig resultaat van € 107.350. Terwijl de begroting van 2017 een nadelig saldo liet zien van € 79.350. Dit als gevolg van de door ons als raad opgelegde verlaging van de OZB met 5%. Een groot gedeelte van dit positieve resultaat is het gevolg van verkoop van de vijver aan de 2

Stichting en verkoop van bosgrond aan de Bosweg.

Los hiervan hebben we in begroting 2017 een aantal afspraken gemaakt over eenmalige uitgaven zoals aanbrengen van grasstenen in gevaarlijke wegbermen. Kan het college aangeven wanneer we hier buiten in de praktijk iets van zien.

Ook zouden we graag zien dat de kwaliteit van belijning op onze wegen verhoogd wordt. Op dit moment is deze op verschillende wegen zo slecht zichtbaar dat ze geen functie meer hebben. Dit bevorderd niet de verkeersveiligheid.

De welkomsborden bij onze gemeentegrenzen “10.000 bunder landelijk schoon” zijn zodanig slecht te lezen dat deze nodig vernieuwd moeten worden. Ook zijn de verwijsborden in kommen enige jaren geleden verwijderd. Alleen de palen staan er nog. Wij zouden graag zien dat het college hier naar kijkt en iets mee doet.

De kadernota 2018-2021 geeft een positief resultaat weer. In 2018 is het verwachte positieve resultaat € 214.450 oplopend tot € 436.750 in 2021.

Dit wil zeggen dat we het financieel op orde hebben en zelfs nog extra uitgaven kunnen doen ten gunste van onze inwoners of de belastingen verlagen. Of beide?

Uitgangspunt van de begroting 2018 is dat de lasten van onze inwoners niet meer stijgen dan de inflatie. Het gaat dan om afvalstoffenheffing, rioolheffing en OZB. Ook moet van de provincie de meerjarenbegroting structureel sluitend zijn.

Dit wil niet zeggen dat we achterover kunnen hangen en als SAN geen ambities meer hebben. Financiën en beleid hebben direct met elkaar te maken en zijn altijd onderhevig aan veranderingen als gevolg van vele factoren zoals Rijksbeleid, Provinciaal beleid, sociale en maatschappelijke wensen en als gemeente onze eigen wensen.

Het college doet een voorstel om een 0,5 fte beschikbaar te stellen voor openbare orde en veiligheid. Dit om op het gebied van ondermijning en criminaliteitsbestrijding meer inzet te kunnen plegen. De politie geeft aan dat als de gemeente niets doet zij ook niets doen. Kan het college uitleggen wat deze uitspraak van de politie inhoudt en wat van ons als gemeente verwacht wordt?

Het college stelt voor om opnieuw deel te nemen aan het gebiedscontract Stika. Dit is goed voor ons fraaie landschap. Graag zouden we hier nog de regeling Ervenplus aan toe willen voegen. Binnen het provinciale project ErvenPlus gaan diverse gemeenten samen met natuurwerkgroepen, ZLTO-afdelingen (via agrarische natuurvereniging), Brabants Landschap en projectbureau Orbis investeren in meer biodiversiteit op Brabantse erven. Doel is om in de provincie de komende twee jaar 350 erven ‘bio-diverser’ in te richten. Daarnaast wordt nadrukkelijk gekeken of ook buiten het erf mogelijkheden liggen voor natuur- of landschapsbeheer. Hiervoor zijn andere regelingen, zoals Stimuleringskader Groenblauwe Diensten en de Subsidieregeling Verbindingen en Landschap operationeel. Door bij te dragen aan het project ErvenPlus zorgt de gemeente voor een mooier en leefbaarder platteland. Net zoals bij Stika zal de provincie de gemeentelijke bijdrage verdubbelen.

De eenmalige kosten van circa € 10.000 kunnen worden gedekt uit het positieve saldo van de kadernota 2018. Hiervoor dienen we samen met het CDA een amendement in.

Ook stelt het college voor om de wijkverpleegkundige te handhaven. Deze kosten werden tot voor kort door het Rijk betaald. In ons WMO zijn hiervoor middelen beschikbaar. SAN heeft zich in het verleden hard gemaakt om de wijkverpleegkundige weer een rol te geven. Dus dit voorstel kunnen wij van harte ondersteunen. Zo ook de voortzetting van de kindertelefoon via de organisatie Sensoor en AKJ (Advies klachtenbureau Jeugdzorg). Dit zijn wettelijke taken op grond van de Wmo en Jeugdwet.

Ook de voorstellen over beschermd wonen en laaggeletterdheid kunnen wij als SAN ondersteunen. Bij laaggeletterdheid zouden wij graag van het college horen wat hierin de rol van de bibliotheek is?

Bij de begroting 2017 hebben we als SAN meer aandacht gevraagd voor onderhoud van de openbare ruimte. Hiervoor is extra geld beschikbaar gesteld. Wat ons nu opvalt en waar inwoners zich aan storen is de hoeveelheid onkruid op verhardingen. We weten dat inzet van chemische middelen ‘gelukkig’ niet meer zijn toegestaan maar ondanks dit gegeven dient het onderhoud wel op een redelijk niveau te blijven wat nu lang niet op alle locaties het geval is. Wij vragen als SAN hiervoor dan ook meer aandacht. Hiervoor hebben we en motie die we willen indienen.

Ondanks dat we de veiligste gemeente van Brabant zijn hebben ook wij te maken met drugsgebruik. Onlangs verscheen hiervoor nog een rapport. De gemeente Mill en Sint Hubert heeft hierover onlangs een bijenkomst gehouden met haar inwoners. Om erger te voorkomen willen we als SAN meer aan preventie en voorlichting doen. We horen schrijnende gevallen in gezinnen die we willen helpen maar het liefst willen voorkomen. Ondersteunt het college deze oproep, en zo ja, wat hebben zij hiervoor nodig? Hiervoor hebben we een motie opgesteld die we willen indienen.

Wij weten nu niet meer of er nog een combinatiefunctionaris is bij onze basisscholen en hoe het muziek- en cultuuronderwijs op de scholen is geregeld. Kan het college ons hierover uitsluitstel geven. Dit omdat we muziek- en cultuuronderwijs goed vinden voor de ontwikkeling van onze jeugd.

Wij zijn als SAN het volledige overzicht op het gebied van woningbouw kwijt. We kennen de afspraken met mooiland en wat er nog rest aan bouwcapaciteit per kern. Om de behoefte te kunnen bepalen is er een huisvestingvisie nodig. Is het college hier al mee bezig of voornemens? Vooruitlopend hierop zien wij steeds meer gemeenten die inzetten of onderzoek doen naar Tiny Houses.

Tiny Houses zijn volwaardige woningen op kleine schaal. Ze worden bewust gebouwd en bewoond vanuit de behoefte een meer eenvoudig leven te leiden, minder gericht op consumeren en met een kleinere ecologische voetafdruk. Bij het ontwerp en de bouw van de kleine woningen wordt slim gebruik gemaakt van ruimte en innovatieve technologieën. Een Tiny House is max. 50 m2, zelfvoorzienend en functionerend als full-time bewoonde woning. Tiny houses zijn relatief goedkoop en je kunt daarmee dus vrijwel zonder hypotheek wonen.Wellicht een goede manier om jongeren een alternatief te bieden om in onze dorpen te komen wonen of te blijven wonen.

Organisatie Tiny Houses helpt gemeenten die hierin geïnteresseerd zijn en willen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn binnen de gemeente. Hun ervaring is dat iedere gemeente weer anders is en er geen universeel Tiny House projectplan is dat je overal kunt toepassen. Het zou ook een beetje teleurstellend zijn, als overal precies dezelfde projecten zouden ontstaan. Deze beweging geeft juist ruimte aan innovatie en bottom-up initiatieven. Hiervoor hebben we een motie opgesteld die we willen indienen. https://m.youtube.com/watch?v=SeTZZtbluTI&feature=youtu.be

Om de gemeente weer financieel gezond te maken hebben we in 2015 flink bezuinigd op ondermeer de exploitatie van gemeenschapsgebouwen. Energiegebruik is voor hen ieder jaar weer een flinke kostenpost. Door aanpassingen aan zowel de gebouwen als installaties zou dit flink terug gedrongen kunnen worden. In 2016 zijn al veel gemeentelijke gebouwen duurzaam aangepast. Wat SAN betreft zetten we dit beleid met voortvarendheid voort. Om te beginnen met aanpassing van de verwarmingsinstallaties die wellicht op ‘pallets’ kunnen branden. De zogenaamde palletkachels. Of misschien zijn er ondertussen andere systemen die zuiniger zijn dan de huidige. Want tenslotte is duurzaamheid toch een belangrijk speerpunt van onze gemeente. Hiervoor hebben we een motie opgesteld die we willen indienen.

Er zijn positieve ontwikkelingen om de lang gekoesterde wens van een fietsverbinding in Wanroij tussen de Kattenstraat en Watervalweg vorm te geven. Deze verbinding kan onderdeel uitmaken van een fietsverbinding naar Landhorst voor met name de schoolkinderen. Wij zouden als SAN het liefst tussen alle dorpen een verkeersluwe verbinding creëren voor de schoolgaande jeugd en overige fietsers. Kan het college hier iets over zeggen?

Zoals eerder aangegeven hebben we het financieel op orde en kan de ozb worden verlaagd met 5%. Hiervoor hebben we samen met het CDA een amendement opgesteld die we willen indienen.

Doel van de begroting om structurele inkomsten en uitgaven in balans de brengen. Vanaf 2015 is deze door forse bezuinigingen weer in balans gebracht. Ook de financiële  risico’s zijn goed in beeld gebracht. Verder hebben we de reserve op een meer dan wenslijk niveau gebracht. Dit laatste is prima maar niet noodzakelijk om tegenvallers op te vangen. Beter is om het overschot aan reserve in te zetten voor projecten die goed zijn voor onze inwoners. In de begroting van 2017 hebben we hiervoor al een aanzet gegeven. En de eerlijkheid gebied dat we ook stiekem vooruit kijken op de samenwerking Land van Cuijk. Het geld en bezittingen wat we nu hebben is opgebracht door onze inwoners en dus voor onze inwoners. Voor alle duidelijkheid. Wij roepen als SAN nu niet op om het geld te verkwanselen.

Er wordt altijd jaloers naar het verenigingsleven van Wanroij en Landhorst gekeken. Met het fonds wat het WAC met de verkoop van De Bergen heeft opgesteld, zijn er toch meer mogelijkheden dan elders. Dit zouden we in iedere dorpskern kunnen opzetten. Een zogenaamd dorpsfonds. Hiervoor hebben we een motie die we willen indienen.

Met de nieuwe randweg rondom Haps zal het verkeer vanuit Wanroij via Haps naar de A73 waarschijnlijk een andere route volgen dan nu. Dit kan via de Hapseweg of Oosteind / Broek. De vraag is of de bestaande wegen hiervoor geschikt zijn? Wellicht dat er voor de verkeersveiligheid een fietspad moet worden aangelegd. Wij vragen het college hier onderzoek naar te doen. Hiervoor hebben we een motie die we willen indienen.

Wij zien nog steeds dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van gemeentelijke regelingen die bedoeld zijn voor de bekostiging van activiteiten en contributie die goed zijn voor onze inwoners, met name ouderen, die dit niet goed kunnen betalen. Als SAN zouden we graag zien dat deze regelingen ruimer worden ingezet. Hiervoor hebben we een motie die we willen indienen.

Terug naar de inhoud van de kadernota. Even eerst over het procesmatige. In onze ogen is het ondoenlijk om alle suggestie in amendementen en moties te pakken. Deze discussie is kaderstellend en daarom stellen wij voor dat, los van de door de raad aangenomen moties en amendementen, de inbreng van de verschillende fracties en het verslag van deze vergadering meegenomen wordt bij de samenstelling van de begroting 2018.

Voorzitter

Namens Sint Anthonis Nu complimenten aan het college en de ambtelijke organisatie voor wat reeds bereikt is. Dank hiervoor. Dit geeft vertrouwen in de uitwerking van de voornemens die nog op stapel staan.

Tot zover.

Inbreng SAN Voorjaarsnota 2017

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 04-09-2017 13:45

Voor ons ligt de voorjaarsnota 2017 waarin zowel de eerste Burap 2017 als Kadernota van 2018-2021 is verwerkt. Het college vraagt ons over te gaan tot behandeling en vaststelling hiervan.

De eerste burap 2017 sluit af met een verwacht voordelig resultaat van € 107.350. Terwijl de begroting van 2017 een nadelig saldo liet zien van € 79.350. Dit als gevolg van de door ons als raad opgelegde verlaging van de OZB met 5%. Een groot gedeelte van dit positieve resultaat is het gevolg van verkoop van de vijver aan de 2

Stichting en verkoop van bosgrond aan de Bosweg.

Los hiervan hebben we in begroting 2017 een aantal afspraken gemaakt over eenmalige uitgaven zoals aanbrengen van grasstenen in gevaarlijke wegbermen. Kan het college aangeven wanneer we hier buiten in de praktijk iets van zien.

Ook zouden we graag zien dat de kwaliteit van belijning op onze wegen verhoogd wordt. Op dit moment is deze op verschillende wegen zo slecht zichtbaar dat ze geen functie meer hebben. Dit bevorderd niet de verkeersveiligheid.

De welkomsborden bij onze gemeentegrenzen “10.000 bunder landelijk schoon” zijn zodanig slecht te lezen dat deze nodig vernieuwd moeten worden. Ook zijn de verwijsborden in kommen enige jaren geleden verwijderd. Alleen de palen staan er nog. Wij zouden graag zien dat het college hier naar kijkt en iets mee doet.

De kadernota 2018-2021 geeft een positief resultaat weer. In 2018 is het verwachte positieve resultaat € 214.450 oplopend tot € 436.750 in 2021.

Dit wil zeggen dat we het financieel op orde hebben en zelfs nog extra uitgaven kunnen doen ten gunste van onze inwoners of de belastingen verlagen. Of beide?

Uitgangspunt van de begroting 2018 is dat de lasten van onze inwoners niet meer stijgen dan de inflatie. Het gaat dan om afvalstoffenheffing, rioolheffing en OZB. Ook moet van de provincie de meerjarenbegroting structureel sluitend zijn.

Dit wil niet zeggen dat we achterover kunnen hangen en als SAN geen ambities meer hebben. Financiën en beleid hebben direct met elkaar te maken en zijn altijd onderhevig aan veranderingen als gevolg van vele factoren zoals Rijksbeleid, Provinciaal beleid, sociale en maatschappelijke wensen en als gemeente onze eigen wensen.

Het college doet een voorstel om een 0,5 fte beschikbaar te stellen voor openbare orde en veiligheid. Dit om op het gebied van ondermijning en criminaliteitsbestrijding meer inzet te kunnen plegen. De politie geeft aan dat als de gemeente niets doet zij ook niets doen. Kan het college uitleggen wat deze uitspraak van de politie inhoudt en wat van ons als gemeente verwacht wordt?

Het college stelt voor om opnieuw deel te nemen aan het gebiedscontract Stika. Dit is goed voor ons fraaie landschap. Graag zouden we hier nog de regeling Ervenplus aan toe willen voegen. Binnen het provinciale project ErvenPlus gaan diverse gemeenten samen met natuurwerkgroepen, ZLTO-afdelingen (via agrarische natuurvereniging), Brabants Landschap en projectbureau Orbis investeren in meer biodiversiteit op Brabantse erven. Doel is om in de provincie de komende twee jaar 350 erven ‘bio-diverser’ in te richten. Daarnaast wordt nadrukkelijk gekeken of ook buiten het erf mogelijkheden liggen voor natuur- of landschapsbeheer. Hiervoor zijn andere regelingen, zoals Stimuleringskader Groenblauwe Diensten en de Subsidieregeling Verbindingen en Landschap operationeel. Door bij te dragen aan het project ErvenPlus zorgt de gemeente voor een mooier en leefbaarder platteland. Net zoals bij Stika zal de provincie de gemeentelijke bijdrage verdubbelen.

De eenmalige kosten van circa € 10.000 kunnen worden gedekt uit het positieve saldo van de kadernota 2018. Hiervoor dienen we samen met het CDA een amendement in.

Ook stelt het college voor om de wijkverpleegkundige te handhaven. Deze kosten werden tot voor kort door het Rijk betaald. In ons WMO zijn hiervoor middelen beschikbaar. SAN heeft zich in het verleden hard gemaakt om de wijkverpleegkundige weer een rol te geven. Dus dit voorstel kunnen wij van harte ondersteunen. Zo ook de voortzetting van de kindertelefoon via de organisatie Sensoor en AKJ (Advies klachtenbureau Jeugdzorg). Dit zijn wettelijke taken op grond van de Wmo en Jeugdwet.

Ook de voorstellen over beschermd wonen en laaggeletterdheid kunnen wij als SAN ondersteunen. Bij laaggeletterdheid zouden wij graag van het college horen wat hierin de rol van de bibliotheek is?

Bij de begroting 2017 hebben we als SAN meer aandacht gevraagd voor onderhoud van de openbare ruimte. Hiervoor is extra geld beschikbaar gesteld. Wat ons nu opvalt en waar inwoners zich aan storen is de hoeveelheid onkruid op verhardingen. We weten dat inzet van chemische middelen ‘gelukkig’ niet meer zijn toegestaan maar ondanks dit gegeven dient het onderhoud wel op een redelijk niveau te blijven wat nu lang niet op alle locaties het geval is. Wij vragen als SAN hiervoor dan ook meer aandacht. Hiervoor hebben we en motie die we willen indienen.

Ondanks dat we de veiligste gemeente van Brabant zijn hebben ook wij te maken met drugsgebruik. Onlangs verscheen hiervoor nog een rapport. De gemeente Mill en Sint Hubert heeft hierover onlangs een bijenkomst gehouden met haar inwoners. Om erger te voorkomen willen we als SAN meer aan preventie en voorlichting doen. We horen schrijnende gevallen in gezinnen die we willen helpen maar het liefst willen voorkomen. Ondersteunt het college deze oproep, en zo ja, wat hebben zij hiervoor nodig? Hiervoor hebben we een motie opgesteld die we willen indienen.

Wij weten nu niet meer of er nog een combinatiefunctionaris is bij onze basisscholen en hoe het muziek- en cultuuronderwijs op de scholen is geregeld. Kan het college ons hierover uitsluitstel geven. Dit omdat we muziek- en cultuuronderwijs goed vinden voor de ontwikkeling van onze jeugd.

Wij zijn als SAN het volledige overzicht op het gebied van woningbouw kwijt. We kennen de afspraken met mooiland en wat er nog rest aan bouwcapaciteit per kern. Om de behoefte te kunnen bepalen is er een huisvestingvisie nodig. Is het college hier al mee bezig of voornemens? Vooruitlopend hierop zien wij steeds meer gemeenten die inzetten of onderzoek doen naar Tiny Houses.

Tiny Houses zijn volwaardige woningen op kleine schaal. Ze worden bewust gebouwd en bewoond vanuit de behoefte een meer eenvoudig leven te leiden, minder gericht op consumeren en met een kleinere ecologische voetafdruk. Bij het ontwerp en de bouw van de kleine woningen wordt slim gebruik gemaakt van ruimte en innovatieve technologieën. Een Tiny House is max. 50 m2, zelfvoorzienend en functionerend als full-time bewoonde woning. Tiny houses zijn relatief goedkoop en je kunt daarmee dus vrijwel zonder hypotheek wonen.Wellicht een goede manier om jongeren een alternatief te bieden om in onze dorpen te komen wonen of te blijven wonen.

Organisatie Tiny Houses helpt gemeenten die hierin geïnteresseerd zijn en willen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn binnen de gemeente. Hun ervaring is dat iedere gemeente weer anders is en er geen universeel Tiny House projectplan is dat je overal kunt toepassen. Het zou ook een beetje teleurstellend zijn, als overal precies dezelfde projecten zouden ontstaan. Deze beweging geeft juist ruimte aan innovatie en bottom-up initiatieven. Hiervoor hebben we een motie opgesteld die we willen indienen. https://m.youtube.com/watch?v=SeTZZtbluTI&feature=youtu.be

Om de gemeente weer financieel gezond te maken hebben we in 2015 flink bezuinigd op ondermeer de exploitatie van gemeenschapsgebouwen. Energiegebruik is voor hen ieder jaar weer een flinke kostenpost. Door aanpassingen aan zowel de gebouwen als installaties zou dit flink terug gedrongen kunnen worden. In 2016 zijn al veel gemeentelijke gebouwen duurzaam aangepast. Wat SAN betreft zetten we dit beleid met voortvarendheid voort. Om te beginnen met aanpassing van de verwarmingsinstallaties die wellicht op ‘pallets’ kunnen branden. De zogenaamde palletkachels. Of misschien zijn er ondertussen andere systemen die zuiniger zijn dan de huidige. Want tenslotte is duurzaamheid toch een belangrijk speerpunt van onze gemeente. Hiervoor hebben we een motie opgesteld die we willen indienen.

Er zijn positieve ontwikkelingen om de lang gekoesterde wens van een fietsverbinding in Wanroij tussen de Kattenstraat en Watervalweg vorm te geven. Deze verbinding kan onderdeel uitmaken van een fietsverbinding naar Landhorst voor met name de schoolkinderen. Wij zouden als SAN het liefst tussen alle dorpen een verkeersluwe verbinding creëren voor de schoolgaande jeugd en overige fietsers. Kan het college hier iets over zeggen?

Zoals eerder aangegeven hebben we het financieel op orde en kan de ozb worden verlaagd met 5%. Hiervoor hebben we samen met het CDA een amendement opgesteld die we willen indienen.

Doel van de begroting om structurele inkomsten en uitgaven in balans de brengen. Vanaf 2015 is deze door forse bezuinigingen weer in balans gebracht. Ook de financiële  risico’s zijn goed in beeld gebracht. Verder hebben we de reserve op een meer dan wenslijk niveau gebracht. Dit laatste is prima maar niet noodzakelijk om tegenvallers op te vangen. Beter is om het overschot aan reserve in te zetten voor projecten die goed zijn voor onze inwoners. In de begroting van 2017 hebben we hiervoor al een aanzet gegeven. En de eerlijkheid gebied dat we ook stiekem vooruit kijken op de samenwerking Land van Cuijk. Het geld en bezittingen wat we nu hebben is opgebracht door onze inwoners en dus voor onze inwoners. Voor alle duidelijkheid. Wij roepen als SAN nu niet op om het geld te verkwanselen.

Er wordt altijd jaloers naar het verenigingsleven van Wanroij en Landhorst gekeken. Met het fonds wat het WAC met de verkoop van De Bergen heeft opgesteld, zijn er toch meer mogelijkheden dan elders. Dit zouden we in iedere dorpskern kunnen opzetten. Een zogenaamd dorpsfonds. Hiervoor hebben we een motie die we willen indienen.

Met de nieuwe randweg rondom Haps zal het verkeer vanuit Wanroij via Haps naar de A73 waarschijnlijk een andere route volgen dan nu. Dit kan via de Hapseweg of Oosteind / Broek. De vraag is of de bestaande wegen hiervoor geschikt zijn? Wellicht dat er voor de verkeersveiligheid een fietspad moet worden aangelegd. Wij vragen het college hier onderzoek naar te doen. Hiervoor hebben we een motie die we willen indienen.

Wij zien nog steeds dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van gemeentelijke regelingen die bedoeld zijn voor de bekostiging van activiteiten en contributie die goed zijn voor onze inwoners, met name ouderen, die dit niet goed kunnen betalen. Als SAN zouden we graag zien dat deze regelingen ruimer worden ingezet. Hiervoor hebben we een motie die we willen indienen.

Terug naar de inhoud van de kadernota. Even eerst over het procesmatige. In onze ogen is het ondoenlijk om alle suggestie in amendementen en moties te pakken. Deze discussie is kaderstellend en daarom stellen wij voor dat, los van de door de raad aangenomen moties en amendementen, de inbreng van de verschillende fracties en het verslag van deze vergadering meegenomen wordt bij de samenstelling van de begroting 2018.

Voorzitter

Namens Sint Anthonis Nu complimenten aan het college en de ambtelijke organisatie voor wat reeds bereikt is. Dank hiervoor. Dit geeft vertrouwen in de uitwerking van de voornemens die nog op stapel staan.

Tot zover.

Dorpen in verandering

Sint Anthonis NU Sint Anthonis NU Sint Anthonis 04-07-2017 14:31

Op verzoek van Sint Anthonis Nu heeft sociaal geograaf Frans Thissen op 30 maart 2017 in Café Buitenlust te Landhorst een openbare lezing gegeven over beïnvloeding van veranderingen en identiteit op een dorp. Dit vraagt om visie, beleid en initiatieven van politiek, inwoners, ondernemers  en  organisaties om ervoor te zorgen dat de dorpen leefbaar en vitaal blijven en het er fijn wonen is.

Dhr. Dr.  Frans Thissen is verbonden aan de Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies van de Universiteit te Amsterdam en heeft diverse onderzoeken en publicaties op zijn naam staan.

Doel van de lezing was ons te informeren hoe dorpen vitaal en leefbaar kunnen blijven in de hedendaagse en toekomstige veranderingen. Hieruit kwamen een aantal uitgangspunten die hieronder zijn opgesomd.

Goed wonen: de kwaliteit van woningen en woonomgeving is doorslaggevend.

Ontmoetingsfunctie: zowel binnen als buiten is ruimte nodig voor ontmoeting.

Sociaal kapitaal: de aanwezigheid van bewoners met grote sociale netwerken is van belang voor lokale ontwikkeling.

Geef bewoners de gelegenheid zich door middel van verhalen te oriënteren op een veranderende identiteit.