Nieuws van Burger op 1 inzichtelijk

11 documenten

afsluiting Oostmolendijk/onderhoud Rotterdamseweg

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 03-03-2019 22:17

afsluiting Oostmolendijk/onderhoud Rotterdamseweg

Combinatie Ridderkerk 31 januari 2019

Citaat uit het VV-voorstel:

Aan de Rotterdamseweg te Ridderkerk wordt onderhoud gepleegd, de doorstroming bevorderd en tevens wordt de weg duurzaam veilig ingericht.

In het project is ook de afsluiting van de Oostmolendijk voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de kruising Rotterdamseweg – Vlietlaan middels een te nemen Verkeersbesluitprocedure meegenomen. Met Ridderkerk is bestuurlijk en ambtelijk overeenstemming bereikt over het afsluiten van de Oostmolendijk voor gemotoriseerd verkeer.

COMBINATIE Ridderkerk 31-01-2019

Petra van Nes – de Man, bestuurder bij de gemeente Ridderkerk én bij de Waterschapspartij Hollandse Delta heeft dit opgemerkt en met bewoners gecommuniceerd. Zij waren niet op de hoogte, zowel het waterschap als de gemeente (waarmee dus wél overeenstemming was bereikt hierover) hebben alle vormen van ‘participatie’ achterwege gelaten. Dit terwijl een vergelijkbaar voorstel ca. 10 jaar geleden nog van tafel gehaald is, omdat met toen wel vooraf met bewoners in gesprek is gegaan.

Waterschap en gemeente Ridderkerk wijst naar elkaar, en bewoners zijn de dupe.

De gemeente heeft wijkoverleggen, wijkregisseurs én een convenant met de wijkoverleggen over actieve informatie plicht én een participatie nota. Toch lukt het hen niet om dit toe te passen.

Dit heeft geresulteerd in inspreken in de commissie bij het waterschap vanuit het wijkoverleg Rijsoord/Oostendam, een volle zaal bij het wijkoverleg Oostendam, en een belangrijk agendapunt in het wijkoverleg Rijsoord.

Na inzien van de verkeerscijfers die aan moeten tonen dat de doorstroming op de Rotterdamseweg verbeterd, is Petra hiervan niet overtuigd. Zij dient dan ook een motie in bij de VV vergadering, die overgenomen wordt door het college.

Daarin is opgenomen dat zienswijzen op het verkeersbesluit wat nu genomen moet worden om een afsluiting te legaliseren, door de Heemraden worden beoordeeld i.p.v. door ambtenaren, en dat de VV hierbij betrokken wordt. Maar ook dat geen onomkeerbare handelingen mogen worden gedaan voordat er een uitspraak is.

We gaan er van uit dat velen zienswijzen in zullen dienen, waardoor de afsluiting alsnog uit het plan wordt gehaald.

Verkeerstellingen

COMBINATIE 07-02-2019

We gaan er van uit dat velen zienswijzen in zullen dienen, waardoor de afsluiting alsnog uit het plan wordt gehaald.

Combinatie Ridderkerk 31 januari 2019

Citaat uit het VV-voorstel:

Aan de Rotterdamseweg te Ridderkerk wordt onderhoud gepleegd, de doorstroming bevorderd en tevens wordt de weg duurzaam veilig ingericht.

In het project is ook de afsluiting van de Oostmolendijk voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de kruising Rotterdamseweg – Vlietlaan middels een te nemen Verkeersbesluitprocedure meegenomen. Met Ridderkerk is bestuurlijk en ambtelijk overeenstemming bereikt over het afsluiten van de Oostmolendijk voor gemotoriseerd verkeer.

COMBINATIE Ridderkerk 31-01-2019

Petra van Nes – de Man, bestuurder bij de gemeente Ridderkerk én bij de Waterschapspartij Hollandse Delta heeft dit opgemerkt en met bewoners gecommuniceerd. Zij waren niet op de hoogte, zowel het waterschap als de gemeente (waarmee dus wél overeenstemming was bereikt hierover) hebben alle vormen van ‘participatie’ achterwege gelaten. Dit terwijl een vergelijkbaar voorstel ca. 10 jaar geleden nog van tafel gehaald is, omdat met toen wel vooraf met bewoners in gesprek is gegaan.

Waterschap en gemeente Ridderkerk wijst naar elkaar, en bewoners zijn de dupe.

De gemeente heeft wijkoverleggen, wijkregisseurs én een convenant met de wijkoverleggen over actieve informatie plicht én een participatie nota. Toch lukt het hen niet om dit toe te passen.

Dit heeft geresulteerd in inspreken in de commissie bij het waterschap vanuit het wijkoverleg Rijsoord/Oostendam, een volle zaal bij het wijkoverleg Oostendam, en een belangrijk agendapunt in het wijkoverleg Rijsoord.

Na inzien van de verkeerscijfers die aan moeten tonen dat de doorstroming op de Rotterdamseweg verbeterd, is Petra hiervan niet overtuigd. Zij dient dan ook een motie in bij de VV vergadering, die overgenomen wordt door het college.

Daarin is opgenomen dat zienswijzen op het verkeersbesluit wat nu genomen moet worden om een afsluiting te legaliseren, door de Heemraden worden beoordeeld i.p.v. door ambtenaren, en dat de VV hierbij betrokken wordt. Maar ook dat geen onomkeerbare handelingen mogen worden gedaan voordat er een uitspraak is.

We gaan er van uit dat velen zienswijzen in zullen dienen, waardoor de afsluiting alsnog uit het plan wordt gehaald.

Verkeerstellingen

COMBINATIE 07-02-2019

We gaan er van uit dat velen zienswijzen in zullen dienen, waardoor de afsluiting alsnog uit het plan wordt gehaald.

Koninginneweg 150, de voormalige huishoudschool

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 26-01-2019 22:52

Koninginneweg 150, de voormalige huishoudschool

HERBESTEMMINGSONDERZOEK VOOR DE VOORMALIGE HUISHOUDSCHOOL IN RIDDERKERK

ZEER HOGE WAARDE CULTUURHISTORISCHE WAARDENKAART WOONGEBIEDEN RIDDERKERK

‘Christelijke Industrie- en Huishoudschool’

Oorspronkelijke functie: Schoolcomplex

Huidige functie: Bedrijfsverzamelgebouw

Bouwjaar: 1950-1951, uitbreiding 1900 architect W. van der Gijp Omschrijving: Schoolcomplex (hoekligging) van diverse geschakelde volumes met kelder rondom schoolplein.

Voornamelijk eenlaags onder schilddaken. Deels tweelaags, o.a. gymzaal.

Traditionele wederopbouw met invloed Delftse school. Nok hoofdvolume met kleine toren aan de M. van Comenestraat. Gevels van geel halfsteens metselwerk (deels met trasraam van donkerder steen) met uitspringende muurdammen. Voornamelijk samengestelde (hoge) stalen raamkozijnen. Terugliggende entree onder luifel. Schilddaken van rode opnieuw verbeterde holle pannen. Zinken mastgoten, hogere volumes met getimmerde bakgoten. Toren met voorheen een luidklok, gedekt met rode dakleien. Hoge gemetselde schoorsteen met vierkant uurwerk.

Schoolplein met o.a. monumentale Vleugelnoot boom.

Schoolplantsoen afgewerkt met omlopende lage tuinmuur in siermetselwerk.

Bijzonder kenmerk: toren.

Motivering: Samenhang en context, zichtbaarheid, representativiteit, conservering, gaafheid Van zeer hoge waarde vanwege de gave en traditionele architectuur met bijzondere details, vanwege de complexmatige aanleg met markante hoekligging en vanwege de cultuurhistorische betekenis als vroeg naoorlogs christelijk schoolcomplex.

BOEi is in opdracht van de Gemeente Ridderkerk op zoek naar nieuwe functies voor de voormalige Huishoudschool, gelegen aan de Koninginneweg 150. Het gebouw is in 1951 ontworpen door W. van der Gijp en valt op door de traditionele architectuur en het grotendeels authentieke interieur. Een bijzondere, onderscheidende functie past binnen de beoogde herbestemming, zoals een kleine bierbrouwerij, een design studio, start-up of een food-concept.

bestuur:

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 15-01-2019 22:12

Het bestuur van de politieke vereniging BURGER OP 1 bestaat uit drie personen:

Voorzitter: Maarten van der Staaij, tel. 0642308541

Secretaris: Peter van Veelen, 0642804904

Penningmeester: Klaas van Nes, 0633183286

De bestuursleden hebben recht op een vergoeding van de door hen gemaakte kosten in de uitoefening van hun functie.

Het RSIN/fiscaal(identificatie)nummer is 8582.76.665

Het KvK-nummer is 70343497

beleidsplan

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 06-01-2019 21:10

Beleidsplan van Burger op 1

Aanleiding

Aanleiding voor de oprichting van een politieke partij als Burger op 1 is de onvrede van de oprichters met de koers van de op het moment van oprichting van bestaande politieke partijen en hun ideologieën. Daarnaast onvrede met de manier waarop deze partijen functioneren/functioneerden.

In de hieronder volgende artikelen is vastgelegd met welk doel en op welke manier

Burger op 1 beleid wil voeren met betrekking tot stemgerechtigden en leden.

Beleidsplan.

Het beleidsplan is ook in grote lijnen terug te vinden in de statuten van Burger op 1

De politieke vereniging BURGER OP 1 is een vereniging met een groeiend aantal leden. Zij is opgericht op 20 december 2017 bij notariële akte.

1 Het doel van de vereniging is:

A Het creëren van zo optimaal mogelijke leefomstandigheden voor de inwoners van Ridderkerk.

B De burgers van Ridderkerk een zo best mogelijke kans bieden om een bijdrage te leveren aan maatschappelijke- en politieke besluitvormingen.

2 De vereniging tracht dit doel te bereiken langs een wettige weg en wel door:

A de burgers van de gemeente Ridderkerk met regelmaat haar opvattingen en gedachten onder de aandacht te brengen.

B het stellen van kandidaten voor het lidmaatschap van de gemeenteraad van Ridderkerk en andere vertegenwoordigende instanties als raadslid en als burgerlid en het naar vermogen bevorderen van de verkiezing van de gestelde kandidaten.

C voor dat doel worden concrete doelstellingen vastgelegd in het verkiezingsprogramma.

D het houden van ledenvergaderingen.

E jaarlijks zal in de maand maart een openbare bijeenkomst worden gehouden waar de politieke situatie in Ridderkerk zal worden toegelicht. Daar waar mogelijk zal ook aandacht worden besteed aan de maatschappelijke situatie.

F alle andere wettige middelen die het doel kunnen bevorderen.

2

3 Kandidaatstellingen.

Kandidaatstellingen zoals in het vorige lid onder b beschreven geschieden door het bestuur met inachtneming van de regels. Deze kunnen desgewenst worden vastgesteld bij het huishoudelijk reglement. De gestelde kandidaten zijn, ook na hun benoeming, autonoom met betrekking tot hun werkzaamheden voor de gemeenteraad of andere instanties.

4 de vereniging beoogt het algemeen nut en heeft om die reden geen winstoogmerk.

Door het voeren van dit beleid, gesteund door allerlei middelen om naamsbekendheid te krijgen, hoopt de vereniging inwoners van Ridderkerk mee te laten denken met de politieke en sociale besluitvorming in de gemeente.

Algemene beschouwingen BURGER OP 1 2018

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 10-11-2018 22:37

Algemene beschouwingen BURGER OP 1 2018

B.O.1 begrotingsraad 2018

We leven in een rijk en veilig land. In Ridderkerk is het goed wonen, leven en werken. Standaard zinnen om de algemene beschouwingen te openen, maar BURGER OP 1 gebruikt ze bewust. De opzet van de begroting is meer overzichtelijk geworden en het aantal pagina’s wordt steeds minder. Dat maakt dat er dus ook meer samengevat wordt, en dat maakt dat het minder transparant is. Het is lastig hier een tussenweg in te zoeken. Maar om te bezuinigen op een lijst met verklaring van de afkortingen kunnen wij niet waarderen, nu er net een nieuwe raad zit. Wat ons betreft mag die er gewoon altijd in zitten.

Er liggen voor Ridderkerk wel een aantal uitdagingen. Uitdagingen waar we echt iets mee moeten, willen we hier goed blijven wonen, werken en leven.

Een uitdaging betreft de inmiddels steeds drukker wordende A15/A16 die als een dikke drukke verkeersader dwars door Ridderkerk heen loopt. De uitdaging is het terug dringen van de uitlaatgassen waarvan CO2, roet en ultra fijnstof een belangrijk deel uit maken. De vervuiling wordt voor een groot deel veroorzaakt door verkeer en stagnatie van verkeer: files!

De files zullen door de geplande ontwikkelingen o.a. op BT Oost, Verenambacht en Cornelisland maar zeker ook op Nieuw Reijerwaard alleen maar toenemen. Door het aantrekken van de economie zien we nu al dat het een opgave wordt Ridderkerk in of uit te komen rond de spits-tijden. Ook daar ligt een uitdaging.

REACTIE OP ZORG OM DICHT SLIPPEN RIDDERERK

BURGER OP 1 zou graag een aanpassing van de bedrijfs-bestemming op Nieuw Reijerwaard willen, om Ridderkerk bereikbaar en bewoonbaar te houden. Maar zoals het politieke landschap in Ridderkerk en Barendrecht er nu ná de verkiezingen uitziet, zijn wij de enige nog die de problematiek die ‘bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard’ heet nog onder ogen durven te zien. Het te benoemen en daardoor te proberen hier iets aan te veranderen. In het begin van dit jaar, vóór de verkiezingen waren we met drie partijen vóór een andere bestemming daar, met woningbouw als optie. Daar is BURGER OP 1 nog steeds een warm voorstander van, en ook PZH ziet hier wel iets in.

En gezien de aarzeling van bedrijven zich te vestigen, behalve van Gelder, lijkt het er op dat ook de AGF problemen voorziet in een goede afwikkeling van het verkeer op de A15-A16. Snelle en stipte levering is immers voor hen van ‘levensbelang’. Dan toch inzetten op alleen bedrijven in de ‘elleboog’ ?

Er zijn plannen om de Rijksstraatweg verboden voor vrachtwagens te maken, m.u.v. bestemmingsverkeer. Dit is ook voor de Pruimendijk opgenomen in een voorstel. Het zijn de langste wegen van de gemeente! Wordt Rijsoord een soort ‘open-lucht-museum-dorp in de toekomst? Met als thema de uitersten van hoe kan je wonen en leven in één ‘dorp? Hoe denkt u dit te kunnen handhaven? Net zo als de tijdelijke afsluiting van de Damweg nu wordt gehandhaafd, door er dagelijks, nog net niet dag en nacht, BOA’s te laten controleren? Trek het dan breder en maak ook de Populierenlaan verboden voor vrachtwagens m.u.v. bestemmingsverkeer. Ook zij krijgen steeds meer last van vrachtverkeer wat via deze weg de A38 op zoekt. Het wordt steeds drukker en het verkeer moet érgens heen.

Voor Ridderkerk West en Rijsoord heeft dit allemaal enorm veel impact. Ook omdat in dit zelfde gebied waarschijnlijk windmolens zullen komen. Wij blijven inzetten op zonne enerige i.p.v. windmolens, in druk bevolkt gebied.

Om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan dienen wij een MOTIE in voor subsidie op zonnepanelen voor particulieren en bedrijven. Landelijk is hier geen subsidie voor, of alleen via complexe regelgeving. Dit zou een mooie stimulans zijn om over te gaan tot aanschaffen.

Om ons heen, landelijk, zien we steeds meer zonnepanelen in de buitenruimte. Een soort ‘zonnepanelenpark’. Om te voorkomen dat lukraak op onze bouw- en weilanden zonnepanelen worden geplaatst, vragen wij het college hiervoor een plan op te stellen met locaties waar wel of waar niet. Wij dienen hiervoor een MOTIE in.

We hebben mooie wijken in Ridderkerk. Door herstructureringsprojecten van Woonvisie krijgt Ridderkerk een meer eigentijds aanblik. Een zorg die hierdoor ontstaat is het afnemen van de voorraad goedkope huurwoningen o.a. voor starters. Door het verder uitvoeren van de Woningbouw strategie nu de economie aantrekt, worden ook de lang braak-liggende terreinen volgebouwd. Ook dit zal een toename van het verkeer betekenen maar ook van inwoners.

Meer inwoners betekent ook dat het gemakkelijker is om zelfstandig te blijven. We zouden dat dan ook zonder de GR BAR kunnen.

De GR BAR is een gemeenschappelijke regeling waar we moeilijk grip op kunnen krijgen. In februari 2017 werd de raad gevraagd om met alle drie de gemeenten ruim €2.000.000 extra voor het sociaal domein (domein maatschappij) in te zetten. In februari dit jaar kregen we te horen dat men helemaal klaar was voor de toekomst en nu, juni dit jaar wordt de raad van Ridderkerk gevraagd in te stemmen met nog eens €2.628.526,- extra voor het domein Maatschappij. Voor de drie gemeenten was dit € 5.331.547,– . Volgens de wethouder was de organisatie ‘gegijzeld’….en is deze extra bijdrage onmisbaar om dit domein verder te kunnen professionaliseren. Wij dachten dat men daar al jaren mee bezig was, en dat dit het doel van de BAR ambtenarenfusie was!

Waarop deze bedragen gebaseerd zijn/waren weten we nog steeds niet. Door de wethouder is toegezegd ons deze informatie te verschaffen, maar we wachten er nog steeds op. Kunt u ons deze gegevens verstrekken? REACTIE/ANTWOORD

Van de voortgangsreportage zoals we die 16 oktober j.l. in de commissie vergadering kregen, waren we niet onder de indruk. Na drie maanden is nog steeds heel vaag hoe en wat hiermee gedaan wordt. Dit terwijl ons twee weken uitstel in juni voor meer informatie, niet gegund werd, want de nood was te hoog.

Eén punt hierin is stagnatie bij de uitstroom van mensen via de participatiewet terwijl het aantal uitkeringsgerechtigden is toegenomen. Maar hiervoor worden nu ook externe re-integratie bedrijven benaderd. Daar hebben we hoge verwachtingen van, maar daarvoor is geen extra budget nodig.

Het aantal inhuurkrachten wat binnen de BAR organisatie werkzaam is, verbaast ons. Dat zijn er nu 134 (103 fte) naast 843 medewerkers (759 fte). In de jaarstukken GR BAR wordt over inhuur krachten niets gezegd. De GR BAR is o.a. opgezet om de afdelingen te versterken waardoor minder gebruik gemaakt zou worden van inhuurkrachten. Nu worden mensen voor langere tijd ingehuurd om projecten die soms al jaren liggen, vlot te trekken of te begeleiden. Nu na ruim vier jaar BAR zou dat niet meer of nauwelijks nodig moeten zijn.

In de tweede tussenrapportage, waarin wijzigingen t/m juli zijn verwerkt, is men wat voortvarend te werk gegaan. Daarin staan al mutaties verwerkt waarover in de raad nog geen besluit is genomen. Dit en de informatieve commissie over de P&C cyclus recent, maakt dat BURGER OP 1 zich ook zorgen gaat maken over dit domein binnen de BAR. Is hiervoor binnenkort óók aanvullend budget nodig om de zaken goed op orde te krijgen? Ook hierin hebben we nauwelijks inzicht. Als we het goed op een rij zetten lopen problemen met ’integraal werken’ en ‘professionalisering’ hier als een rode draad doorheen. Hoe gaat het nu echt binnen de andere acht domeinen? Hebben die ook deze problemen? We dan ook erg benieuwd naar de uitkomst van het onafhankelijk onderzoek naar de GR BAR, toegezegd tijdens de behandeling van het coalitie akkoord.

Ook op de GRNR krijgen we als raad nauwelijks grip, tenzij je AB of DB lid bent. Dit omdat bijna alles wat behandeld wordt, in beslotenheid moet gebeuren. Zaken als de planning, de pionierskorting, vierde windmolen maar ook hoe de nieuwe IJsselmondse knoop er uit gaat zien wordt achter gesloten deuren besproken. Wij zien daar lang niet altijd de noodzaak van in. Maar met wethouder van Os van partij 18 + in het DB, altijd vóór open, eerlijke en transparante politiek, gaat BURGER OP 1, er van uit dat hier verandering in komt. Wij zullen de wethouder daarin in ieder geval steunen REACTIE

Het Integraal Accommodatieplan is, evenals het afvalplan, stop gezet, en hiervoor verwachten we een nieuw voorstel. Hierbij moet meegenomen worden dat sinds kort de zwemlessen onder schooltijd niet meer plaatsvinden, en die uren nu met gymlessen worden ingevuld. In Bolnes loopt Larosa al tegen een ruimte-probleem op, alle mooie toezeggingen ten spijt. De Beverbol is nog niet afgebroken, misschien kan hiervoor een nieuwe afweging worden gemaakt. Zo denken wij ook dat er opnieuw naar het afbreken van de Drievliethal moet worden gekeken. Er moet, ook vanuit de landelijke overheid, meer bewogen worden, door jong en oud. De sporthallen staan er nu nog!

Recent na een bijeenkomst bij de Brandweer, realiseer je je weer dat we in Ridderkerk veel fantastische vrijwilligers hebben. Dit gaat veel verder dan de vrijwillige brandweer, dat betreft ook alle mantelzorgers, de vrijwilligers die actief zijn op de begraafplaats, bij onze bejaarden instellingen, de chauffeurs van de buurtbus maar ook de buurtpreventies en diegene die knokken voor een betere luchtkwaliteit en minder geluidoverlast. Dit zijn ook de wijkoverleggen, de platforms en de verenigingen die Ridderkerk rijk. Van lieverlee wordt het gewoon dat er zo veel werk verzet wordt door vrijwilligers, en dat is goed, maar het is ook goed daar zo af en toe bij stil te staan en hen te waarderen. En bij deze doen wij dat dan ook……………………………………. .

De overheidsparticipatie komt maar niet van de grond komt in Ridderkerk. Dit ondanks dat we al ruim vier jaar lang een wethouder participatie hebben. Recent is de rol van de wijkregisseurs uitgebreid met de taak de wethouders te begeleiden bij de participatie. In de richting van de wethouders en de organisatie worden kosten nog moeite gespaard. Maar daar waar het gaat om de bewoners, wijkoverleggen en werkgroepen enz. daadwerkelijk bij het beleid te betrekken, lijkt dit verder weg dan ooit. Werkgroep Lucht en Geluid die al jaren meting doet wordt niet ondersteunt door de wethouder. Zij hebben weken zitten rekenen om onderbouwd bezwaar tegen de windmolens op Nieuw Reijerwaard in te kunnen dienen tijdens de hoorzitting bij PZH, maar de benodigde brief die eigenlijk van de wethouder zou moeten komen wordt naar het wijkoverleg geschoven. Overleg met de werkgroep ‘3VObiotoop’ en constructief over hun ideeën met het Oosterpark praten komt niet van de grond. De nieuwe invulling van de locatie van de leegstaande school aan de Windmolen wordt door ‘de markt’ bepaald terwijl de ‘Stichting Buurtbelang Drievliet’ hieraan graag een constructieve bijdrage wil leveren die in de buurt past of de ‘Buffer-groep Nieuw Reijerwaard’ die keer op keer niet geïnformeerd wordt en zelf aan de sjovel-chauffeur vragen waarom er gegraven wordt. De meeste werkgroepen zijn vertegenwoordigd in de wijkoverleggen.

Het wijkoverleg Centrum wat al sinds jaar en dag heel constructief meedenk over de inrichting van hun wijk, die nu ook geconfronteerd worden met invulling van de PC Hooftstraat door een projectontwikkelaar. Zelfs het omvormen van het grasveld hoek Ringdijk-Havenstraat tot een parkje krijgen zij in vier jaar tijd niet voor elkaar. Dit alles ondanks alle mooie toezeggingen en het convenant met de platforms waarin staat dat: het gemeentebestuur voorziet het wijkoverleg actief en adequaat van informatie. Actief informeren is er zo ongeveer helemaal niet meer bij. Of dit nu het Centrum en Drievliet over bouwplannen betreft, Rijsoord over een snelfietsroute of Oostendam over bladkorven….op deze manier wordt een mooie structuur waaraan bijzonder gemotiveerde mensen (nog) deelnemen om zeep geholpen. Wethouder kom uit uw ivoren toren en praat eens ECHT met de mensen, en DOE iets met hetgeen wat uit die gesprekken komt. REACTIE

Zie overheidsparticipatie niet langer als een ‘afvinklijstje’.

Wij hebben veel contact met bewoners en een vraag van hen is om meer bankjes in de openbare ruimte. BURGER OP 1 dient hiervoor een MOTIE in. De plaats van de bankjes zou bijvoorbeeld met behulp van de wijkoverleggen bepaald kunnen worden. Dit draagt bij aan meer bewegen, en bewegen in de buitenlucht. Zeker voor de oudere bewoners zouden we hiermee in een behoefte voldoen.

BURGER OP 1 dient een MOTIE in om het afval na afloop van bazaars en jaarmarkten van verenigingen en kerken (deels) gratis af te halen. Wij vinden het onvoorstelbaar dat dit tot nu toe niet wordt gedaan terwijl er wel geld voor is gereserveerd. Dit is in het leven geroepen om ‘ te voorkomen dat ideële instellingen en evenementen worden gehinderd door hoge kosten voor afvalinzameling en bureaucratische procedures’ (citaat raadsvoorstel). In de praktijk moeten instellingen die een deel van de winst inzetten voor de eigen instelling of kerk nog steeds enkele honderden euro’s betalen voor het op laten halen van afval door de NV BAR. Geld dat met dubbeltjes, kwartjes en weken vrijwilligerswerk bij elkaar moet worden gebracht. Hier is beleid op wat we in sept. 2017 hebben vastgesteld, en een potje van € 15.000 per jaar.

Lastenverhoging voor het ophalen van afval vóórdat de nieuwe inzamelmethode wordt ingevoerd is niet wenselijk. In december 2017 heeft de raad zich hierover ook al uitgesproken. Dit maakte dat er voor het ophalen van ‘grof vuil’ door de gemeente dit jaar niet betaald hoefde te worden . Blijft dit zo nu het nieuwe afvalbeleid ‘stop’ is gezet? REACTIE

De geluidbelasting in Ridderkerk zal niet vanzelf afnemen. De wethouder heeft al aangegeven dat onderzoek naar de mogelijkheid voor een aanvullend scherm bij het ‘gat bij west’ in volle gang is. Kunt u aangeven hoever u daar momenteel mee bent? REACTIE

En hoe en op welke termijn ziet u mogelijkheden om de geluidoverlast bij Drievliet aan te pakken. Dan doelen wij op de overlast die behoorlijk is toegenomen door de bomenkap in het Oosterpark, als ook de overlast van de Rotterdamse weg. De geluidwal mét scherm daar staat ook al een paar jaar op de planning om aangepakt te worden, evenals de Rotterdamse weg zelf. Wanneer wordt dat concreet aangepakt? REACTIE

We zijn een fair-trade gemeente, daar zijn we trots op. Er wordt door de gemeente ook steeds meer ingekocht bij Ridderkerkse ondernemers. Kijk daarin ook naar de mogelijkheid om hierin te variëren, kies niet altijd voor hetzelfde bedrijf. Kan de wethouder dit toezeggen?

Dat het openbaar vervoer in Ridderkerk weer verder achteruit gaat, is inmiddels bekend. We denken dat een toename van passagiers door gratis OV voor AOW-ers hierin iets kan veranderen. Gelukkig blijft de lijn 601 rijden en is de organisatie nu goed geregeld. Maar hoe staat het met de bussen zelf? Ze zijn in slechte staat, met grote regelmaat mankeert er iets aan. Nieuwe bussen zijn er al een aantal maanden, maar rijden hier nog steeds niet. Kunt u aangeven wanneer deze bussen naar Ridderkerk komen en in gebruik kunnen worden genomen? REACTIE

We willen graag mensen stimuleren om de auto vaker te laten staan, en de fiets te nemen. Daarvoor hebben we al jaren geleden geld gereserveerd. Er moeten fiets-high-ways (of auto te gast weg) komen en een F15. Dat is de snelfietsroute die met subsidie van de provincie de regio beter en sneller befietsbaar maakt. Allemaal goede ideeën waar BURGER OP 1 ook achter kan staan. Maar denk dan wel goed na over de route! Doorgaande wegen, waar veel woningen staan en bedrijven gevestigd zijn, zijn niet geschikt voor auto-te-gast weg. Snel-fietsers willen niet gehinderd worden door auto’s, vrachtwagens of landbouwverkeer. Ook niet door auto’s die in of uit zijstraten, parkeerhavens of opritten komen of gaan. Snelfietsroutes en fietshighways zullen vrij liggende fietspaden moeten zijn, veelal met verlichting, afhankelijk van de route. De wethouder die hiervoor taakhouder binnen de MRDH is, weet ook hoe je die er uit moeten zien. Een mooi voorbeeld is het fietspad door het Waalbos, hiermee kan je snel en ongehinderd van Rijsoord naar Heerjansdam fietsen. Dit wordt goed gebruikt. Er liggen meer vrij liggende fietspaden langs onze Rijkswegen. Als die aantrekkelijker gemaakt zouden worden, door bomen, verlichting of wat ook, zijn dat bij uitstek geschikte snelfietsroutes.

Het buitengebied is met de inrichting van het Waalbos als meest recente natuurgebied steeds aantrekkelijker geworden. Het Wevershoevepark én het Oosterpark hebben een kaalslag ondergaan. Daar is veel gekapt, deels vanwege maar ook onder het mom van de zieke Essen. Er stonden genoeg Essen die het voordeel van de twijfel hadden en die nu ook gekapt zijn. Bewoners maken zich daar terecht boos om. Ook wij hebben in gesprekken met alle partijen gevraagd terughoudend te zijn met kappen, en in gevallen waarbij dat mogelijk was, te snoeien. Dit is niet gebeurd. Hoe ziet de planning voor de herinrichting er nu uit voor die gebieden? Zijn er nieuwe inrichtingsplannen? En komt er dan ook een beheersplan, zodat ook het onderhoud gebeurt volgens planning? REACTIE

Kortom er liggen veel uitdagingen voor ons. We kijken dan ook uit naar de behandeling van het college-programma wat we later deze maand behandelen en denken graag mee om de uitdagingen die wij zien, als raad met elkaar op te pakken.

kunstwerk op het Koningsplein

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 19-10-2018 11:14

B.O.1 Uitvoering Kunstwerk Koningsplein raad 18-10-2018

Er zijn al geruime tijd ideeën over een water ornament op het Koningsplein. Er zijn moties over ingediend en er is een burgerinitiatief. Dit echter zonder resultaat.

Er ligt nu een plan met een ontwerp voor een kunstwerk op het plein. Een gouden lijn die de loop van de Blaakwetering onder het gemeentehuis weer zou geven. (raad.ridderkerk.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2018/18-oktober/20:00)

Daarin is GEEN water ornament opgenomen! Volgens partij 18+ is dat maar goed ook want als je genoeg googled kom je vanzelf een onderzoek tegen wat aangeeft dat één op de drie kinderen ziek wordt van spelen in waterornamenten in de openbare ruimte, zoals bedriegertjes. Zie hun amendement.

Dit zou je kunnen omzeilen. Inmiddels staat er sinds 31 mei 2017 op het Koningsplein plein een ‘water-tap-punt’ van Oasen. Is hier een aansluiting op te maken? Dan heb je stomend water, Oasen kan hierin wellicht ook een bijdrage leveren en daarin zitten geen bacteriën. Als het water vervolgens in de Blaakwetering verdwijnt, komt het terug in de water-kringloop.

Nu ligt er een voorstel voor een gouden lijn die de waterloop van de Blaakwetering symboliseert, die loopt immers onder het plein door, om er voor en na weer als normale watergang zijn loop te nemen.

Zie het kaartje van WSHD met de loop van de Blaakwetering en de ‘duiker’

De Blaakwetering is een eeuwen oude Kreek in de Riederwaard, die van Rijsoord tot Bolnes loopt en uitmondt in de Nieuwe Maas. Het is dus historisch gezien mooi dat er aandacht komt voor deze oude kreek.

Maar of dat nu via een gouden lijntje over het Koningsplein moet, wat dan ook nog eens veel meer geld moet kosten dan begroot, is de vraag…….

Juni 2017 heeft het college besloten vier kunstenaars op te dragen een schetsontwerp te maken voor een kunstwerk op het plein.

Wie waren de andere drie? De wethouder wil geen namen noemen…..

Waarom zijn juist déze kunstenaars benaderd? ‘Zij hebben ervaring met kunst in de buitenruimte, volgens de wethouder, en als je in de Ridderkerkse groep van de Kunstroute zou willen zoeken wordt dat lastig want (uitspraak wethouder!!) je kan een zilversmid geen kunstwerk voor de buitenruimte laten maken’…… hoe kan je de Ridderkerkse kunstenaars wegzetten

Zijn er ook Ridderkerkse Kunstenaars benaderd om een schetsontwerp te maken? reactie wethouder…er heeft één Ridderkerkse kunstenaar meegedaan.

Kunstenaars genoeg in Ridderkerk, kijk maar naar de Kunstroute waar velen aan deelnemen.

Drie kunstenaars hebben meegedongen naar de definitieve opdracht .

Wij kregen de indruk dat dít ontwerp ook het duurste was, waarmee de overschrijding van het budget is ontstaan, of nog groter is geworden. Is dit ook meegenomen bij keuze voor dit ontwerp? ‘Antwoord wethouder: dit sprak de commissie het meest aan’.

Ideeën-dag 15 juni 2016 hebben bewoners al aangegeven mee te willen denken over een kunsttoepassing in het Centrum. Dit staat op de lijst ingebrachte ideeën. Zijn deze bewoner ook benaderd bij de samenstelling van de beoordelingscommissie? Reactie wethouder: we hebben in februari een participatie dag gehouden om bewoners mee te laten doen aan het kunstwerk, daaraan hebben ca 300 bewoners deelgenomen. Zij hebben ballonnen geplaatst op het plein en op die plek komen nu glinsterstenen’.

Zoals gezegd is er een amendement ingediend om het onderzoek naar de kosten voor het aanvullende waterornament te schrappen. Zoals al eerder vermeld vanwege gezondheidsredenen. Maar waarom komt de coalitie partij 18+ nu met een amendement om het onderzoek naar het aanvullende waterornament ‘uit het voorstel te halen’ ? Als ik het raadsbesluit goed lees…. staat daar niets over een onderzoek!! Of had de wethouder de toezegging voor een onderzoek naar kosten voor de toevoeging van water, in de commissie eigenlijk niet mogen maken? Is dit een soort ‘reparatie’ in een ‘eigen’ college voorstel? En laat deze partij zich voor het karretje spannen…zie hieronder het raadsvoorstel in het kort

de kunsttoepassing ‘Desire lines’ te laten uitvoeren. (punt !) -aanvullend budget ….. bestemmingsreserve… financiële gevolgen…..

Het voorstel is aangenomen, met de nadruk op het onderzoek naar de kosten van de toevoeging van een waterornament. We zijn benieuwd waar dit op uit gaat komen!

CONCREET GRAAG !! onze eerste column in de Combinatie

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 23-09-2018 16:08

CONCREET GRAAG !! onze eerste column in de Combinatie

Concreet graag!

Nu het stof van de gemeenteraadsverkiezingen is gezakt en de vakantieperiode (helaas) weer achter de rug is, mag het nieuwe college laten zien wat er overeind blijft van alle verkiezingsbeloften. En minstens zo belangrijk, wat het allemaal gaat kosten; binnenkort kunnen we de doorrekening van het voorgenomen beleid tegemoet zien. Burger op 1 is benieuwd, want het coalitieakkoord “veel kleuren, één palet” is wat ons betreft een weinig concreet document en lijkt niet veel meer dan een kopie van dat van voorgaande jaren. Wellicht alleen nóg vager.

Evenzo weinig concreet is het recent gepresenteerde Actieplan Luchtkwaliteit, dat voorziet in tal van maatregelen om de slechte luchtkwaliteit in Ridderkerk te verbeteren. Let wel, Burger op 1 juicht die ambitie van harte toe, want die lucht is wat U, ik en onze kinderen inademen en die lucht kan wat ons betreft niet schoon genoeg zijn. Het is dan ook buitengewoon teleurstellend dat het Actieplan Luchtkwaliteit bol staat van vage voornemens, onvoldoende is uitgewerkt en op veel onderdelen onduidelijk is. Het lijkt warempel als twee druppels water op het gewraakte afvalplan en we moeten oppassen dat we straks niet opnieuw jaren bezig zijn voordat we tot iets concreets kunnen komen.

Het gaat te ver op alle onderdelen van het actieplan in te gaan, maar voorgesteld wordt bijvoorbeeld om inwoners te voorzien van meetapparatuur. Onduidelijk is echter wát er gemeten wordt en juist op dit punt staat de wethouder op achterstand, want de gemeente heeft jaren geleden ook al eens meetapparatuur ter beschikking gesteld, maar weinig gedaan met de alarmerende meetresultaten. In koor met de betrokken instanties is steeds gereageerd met de mededeling dat Ridderkerk onder de norm zou zitten. Het lijkt weggegooid geld om die conclusie straks nogmaals te kunnen trekken. Bovendien weten we inmiddels beter. Anders dan fijnstof is ultra-fijnstof veel lastiger te meten, maar een veel grotere bedreiging voor uw en mijn gezondheid. Uitgaan van bestaande normen zegt dus weinig over de werkelijke luchtkwaliteit en kan ons zelfs op het verkeerde been zetten.

Desondanks wordt de raad gevraagd zo’n kwart miljoen euro beschikbaar te stellen. Burger op 1 is er geenszins op tegen om voldoende geld uit te trekken voor maatregelen die onze gezondheid ten goede komen, maar dan moeten die maatregelen niet voor de bühne zijn, maar concreet. En dat is waar Burger op 1 om zal vragen. Concreet graag!

Petra van Nes-de Man, fractievoorzitter Burger op 1

veiligheid rangeerterrein Kijfhoek (AD 08-080-2018)

Burger op 1 Burger op 1 PvdA Ridderkerk 08-08-2018 11:58

veiligheid rangeerterrein Kijfhoek (AD 08-080-2018)

Zie ook het Algemeen Dagblad Rotterdam 08-08-2018 (Gert Onnink)

Petra van Nes- de Man heeft hierover in het verleden al diverse malen kritische vragen gesteld en eerder gemaakte rapporten opgevraagd. En altijd kwam als antwoord van de portefeuille houder (burgemeester) mw. Attema dat het veilig is en dat alles goed in gaten wordt gehouden.

Links van het rangeerterrein ligt Rijsoord.

Het is goed mis op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht, stelde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deze week. © Cees Schilthuizen

Zorgen over ‘gevaarlijk’ Kijfhoek

Gemeenteraadsleden in Barendrecht en Ridderkerk willen opheldering over het ‘structureel gevaarlijke’ rangeerterrein Kijfhoek in buurgemeente Zwijndrecht.

Het is goed mis op Kijfhoek, stelde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deze week over het grootste rangeerterrein van Nederland. De veiligheid is er structureel in gevaar, aldus de toezichthouder over het complex waarover goederentreinen met gevaarlijke stoffen van en naar de Rotterdamse haven rijden.

In de buurgemeenten van het Zwijndrechtse rangeerterrein wordt geschokt gereageerd. Het Barendrechtse raadslid Ruben van der Leer (EVB) wees vorige maand al op de incidenten op het complex en vroeg het college om opheldering.

,,Het is zorgwekkend, ik ga vervolgvragen stellen’’, stelt Van der Leer. ,,We willen weten wat nu de actie van het college wordt.’’

Volgens Van der Leer loopt bij een incident op Kijfhoek een groot deel van Barendrecht gevaar. ,,Al is dat natuurlijk ook afhankelijk van hoe de wind staat en wat het precies is.’’

Brand

De EVB’er verwijst naar de brand in het Brabantse Moerdijk, waarbij ook in Barendrecht ramen en deuren gesloten moesten blijven. ,,En in 2011 hadden we de grote methanolbrand op Kijfhoek. Het lijkt er niet op dat het met de veiligheid sindsdien beter is gegaan.’’ Van der Leer wil vooral weten of en waarvan het college op de hoogte was. Hij wijst daarbij op de nevenfuncties van burgemeester Jan van Belzen, die onder meer ook voorzitter is van de werkgroep incident management gevaarlijke stoffen en van de denktank transportveiligheid. Van Belzen was vanwege vakantie niet in staat te reageren, aldus de gemeente Barendrecht.

Ook het Ridderkerkse PvdA-raadslid Arianne Ripmeester is bezorgd over de onveilige situatie op Kijfhoek. ,,Daar fietsen mijn kinderen dagelijks langs, dat is helemaal geen fijn idee’’, twitterde ze. In een toelichting noemt Ripmeester het onbegrijpelijk dat er ‘zo nonchalant’ lijkt te worden omgesprongen met de veiligheid.

Ze dringt aan op een gezamenlijke aanpak. ,,De burgemeester is bestuurslid van de Veiligheidsregio. Ik hoop dat zij zich wil inzetten om met omliggende gemeenten te zorgen dat de veiligheid in Kijfhoek structureel zal verbeteren.’’

Veiligheid

Burgemeester Anny Attema antwoordt dat bij haar veiligheid ‘op de eerste, tweede en derde plaats’ staat. ,,ProRail zegt de veiligheid te garanderen en dat willen we in de praktijk graag merken. Na vier incidenten op rij maken ook wij ons grote zorgen. We zijn blij dat de inspectie er bovenop zit, maar het zou niet nodig moeten zijn. Rijsoord grenst aan het rangeerterrein, daarom is de veiligheid van Kijfhoek voor ons van groot belang.’’

Spoorbeheerder ProRail heeft in een reactie erkend dat er bij de incidenten op Kijfhoek doden hadden kunnen vallen. Het bedrijf laat weten de noodzaak van verandering te onderschrijven. ,,We gaan hard werken aan verbetering van de veiligheidscultuur.’’

Het onderzoek van de inspectie wordt pas in november afgerond, maar de ILT vond de eerste uitkomsten zo schrikbarend dat ze nu al aan de bel heeft getrokken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.