Nieuws van De Jonge Honden inzichtelijk

11 documenten

We gaan verhuizen (2x)!

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 09-08-2019 12:28

We gaan verhuizen! En dat doen we niet één keer, maar twee keer. Leuk, spannend en soms wat onduidelijk. Daarom praten we je in dit artikel helemaal bij. Zo weet je precies wanneer je ons waar kunt vinden én laten we je alvast zien hoe tof onze nieuwe plek wordt.

Gildstraat 91a, Utrecht: 12 jaar lang ons heilige Hok

Vroeger een autowerkplaats, de afgelopen 12 jaar omgetoverd tot ons heilige Hok: de Gildstraat 91a in Utrecht. Deze plek is de afgelopen 12 jaar ons huis geweest waar we al onze relaties, opdrachtgevers, trainers en sparringpartners hebben mogen ontvangen. En wat hebben we hier een ontzettend mooie en wervelende tijd gehad. Van zomerse gezelligheid en BBQ’s tijdens onze Flexivals of diepe gesprekken en discussies tijdens onze Open kaart sessies of Social Impact Nights: ons Hok was een perfecte plek om te kunnen werken voor onze opdrachtgevers, aan ons bedrijf en aan onszelf. De Gildstraat was een plek waar we naar hartenlust JongeHonds konden zijn in onze ideeën en acties. Lief Hok: we gaan je missen! Nog leuke weetjes, annekdotes, events ofzo van vóór onze tijd?

Berlijnplein 520: plek van de toekomst (letterlijk)

Goed, door naar de toekomst. Waarom gaan we eigenlijk weg? Nadat ons huurcontract werd opgezegd (hoe brengen we dit?) zijn we op zoek gegaan naar alternatieven. Na vele onderhandelingen en bezichtigingen kwamen we er achter dat we in ieder geval in Utrecht wilde blijven. Al snel kwam RAUM op ons pad. RAUM is gevestigd op het 40.000 vierkante meter grote Berlijnplein. Naast de grote rode bioscoop van Pathé en net over de gele brug. RAUM vormt niet alleen letterlijk de verbinding tussen Utrecht centrum en Leidsche Rijn, maar ook figuurlijk. Het is een plek waar door een programma van installaties en evenementen – waaronder het populaire Berliner Garten – creatieve makers en toekomstbouwers aan elkaar worden verbonden. Zo werken ze aan de stad van de toekomst. Zie het als een stadslab. Klinkt dat als Jonge Honds? Dat dachten wij ook.

Wij dompelen ons graag onder in ruimtelijke opdrachten of gebiedsontwikkelingen. Bij Jonge Honden zit constante vernieuwing in het DNA, aan de slag gaan met maatschappelijke vraagstukken in ons bloed. We kunnen dan ook niet wachten om ons intrede hier te maken. Dit alles voelde voor ons als een perfecte match dus . Op het Berlijnplein wordt een paviljoen gebouwd waar wij een circulair en demontabel kantoor krijgen, samen met een aantal andere partijen waaronder het Utrechts Toneel, X, X. Dit alles als een experiment over hoe we kunnen wonen, werken en leven in de stad van de toekomst. Een plek waar er steeds weer iets anders te zien en te beleven is, en dan ook goed aansluit bij onze ondernemende geest. De bouw van ons toekomstig kantoor is gestart, en in januari 2020 kunnen we intrekken en kan je ons hier bezoeken.

Jonge Honden

Catharijnesingel 47: onze tijdelijke verblijfplaats

Aangezien ons contract op de Gildstraat eind augustus afloopt en we pas in het nieuwe jaar op het Berlijnplein terecht kunnen, zijn we op zoek gegaan naar een tussentijdse oplossing. Er zijn verschillende ideeën voorbij gekomen: elke vrijdag bij een andere opdrachtgever langs? Gewoon een paar maanden zonder kantoor? Uiteindelijk raakten we in gesprek met Movisie, hét landelijk kennisinstituut voor een samenhangende aanpak van sociale vraagstukken waarmee ze duurzame en positieve verandering teweeg brengen. De nieuwsgierigheid en werkwijze van Movisie sluiten goed aan bij onze JongeHondse manier van werken. En wat bleek? Precies op woensdagen en vrijdagen is het relatief rustig bij hun op kantoor en hebben ze genoeg plek voor Jonge Honden. Kortom: we gaan tijdelijk hokken met Movisie! We kijken er naar uit om met elkaar, naast elkaar en voor elkaar te gaan werken. Wil je ons tot het eind van het jaar bezoeken, dan vind je ons vanaf 1 september op woensdag en vrijdag op dit adres:

Movisie

Postbus 13121: voor als je ons wat op wilt sturen

Al met al betekent zullen we de komende periode veel on the move zijn. Niet echt handig voor de post dus. Daarom houden we als postadres onze Postbus aan. Wil je ons wat sturen? Maak het de postbode (en ons) makkelijk:

Jonge Honden

We kijken uit naar ons verhuisavontuur én naar de nieuwe toekomst op het Berlijnplein. Heb je vragen, ideeën of opmerkingen? Laat het ons weten. Wil je binnenkort alvast een kijkje nemen op onze nieuwe locatie? Kom naar ons nieuwe festival Drift!

Tot snel,

Social Impact Night #4 | Future Food

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 02-07-2019 08:05

Social Impact Night #4 | Future Food

Wanneer: 16 oktober 2019

Tijdens de Social Impact Nights brengen we impactmakers op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. Inspirerende bijeenkomsten voor ondernemende wereldverbeteraars (to be) waarbij we ons buigen over de vraagstukken van impactmakers. Van inspiratie naar actie! Kom je met ons een verschil maken? Meld je aan voor de vierde Social Impact Night die helemaal in het teken staat van Future Food!

In de supermarkt loop je dagelijks tussen de biologische voeding en producten van de lokale boer. Als we het over voedsel hebben, hebben wij het al snel over duurzaam en gezond voedsel. Aan de consumptiekant heeft voedsel nauwelijks meer iets te maken met honger. Wij zien voedsel steeds meer als onderdeel van het perfectioneren van ons lichaam, als haast gepersonaliseerd medicijn. Aan de productiekant grijpen we steeds verder in. We zetten de natuur volledig naar onze hand. Denk bijvoorbeeld aan genetische modificatie.

Het probleem is dat de productie- en consumptiekant, hopeloos inefficiënt met elkaar verbonden zijn. Nu reist ons eten duizenden kilometers en gooien we in de Westerse wereld jaarlijks evenveel voedsel weg als dat er in sub-Sahara-Afrika geproduceerd wordt. Dit is op lange termijn niet houdbaar. Wat zijn de oplossingen voor deze problematiek? Tijdens deze vierde Social Impact Night draait het allemaal om een nieuwe aanpak op ons voedsel systeem; van productie, distributie, consumptie tot aan verspilling en hergebruik. Samen met sociaal ondernemers zoomen we in op hun visie en oplossingen voor een nieuw systeem.

Keynote: Lianne de Bie – Directeur SFYN

Herenboeren:

Herenboeren Nederland ondersteunt burgers bij de ontwikkeling van natuurgedreven coöperatieve Herenboerderijen. Een Herenboerderij is een duurzaam opererend, kleinschalig coöperatief gemengd bedrijf. Het land wordt gepacht door de coöperatie en de boer die op het land werkt is in dienst van de coöperatie. Alle producten die geproduceerd worden op het land komen vervolgens terecht bij de coöperatie en zo is de cirkel rond.

Lokaal voedsel Utrecht:

Lokaal voedsel is hip. Steeds meer boeren zien mogelijkheden om (een groter deel van) hun producten direct af te zetten. Ook supermarkten, restaurants en zorgcentra zien meerwaarde in een korte voedselketen. Maar hoe kunnen we dit marktsegment verstevigen? De proeftuin ‘Lokaal Voedsel Utrecht’ (LVU), een initiatief van LEADER Weidse Veenweiden en LEADER Utrecht-Oost, wil aanbieders en afnemers van lokaal voedsel in de provincie Utrecht helpen bij juist deze vraag. In de proeftuin LVU brengen we aanbod en afzet bij elkaar, delen we kennis en werken we aan verdieping. Zo hopen we een vliegwiel te creëren en de markt voor regionaal voedsel in Utrecht een extra boost te geven. Geen nieuw initiatief dus, maar een versterking en opschaling van de goede stappen die er in deze mooie regio al genomen zijn.

De Krekerij:

De krekerij heeft als missie om voor 2030 krekels en sprinkhanen onderdeel uit te laten maken van ons eetpatroon. We veranderen de perceptie over deze dieren door lekkere en verantwoorde producten te maken die passen binnen ons westerse dieet. Zo combineert de Krekerij deze dieren met plantaardige ingrediënten tot een vlees dat een lage ecologische impact heeft, een hoge voedingswaarde en waarin de unieke nootachtige smaak naar voren komt. Lekker voor jezelf én voor de wereld om je heen!

De Clique:

Het huidige systeem van continu nieuwe grondstoffen gebruiken en in afval geen waarde zien is niet houdbaar. Daar wil de Clique wat aan doen want eenmalig gebruik moet stoppen. In het systeem wat de Clique in Utrecht aan het opzetten is worden materialen steeds opnieuw gebruikt als grondstof voor nieuwe producten. Zij halen alles op wat nuttig is bij horeca ondernemers (zoals koffiedik en sinaasappelschillen) en maken er met circulaire partners toffe en nieuwe producten van.

Wanneer: woensdag 16 oktober 2019

Locatie: Social Impact Factory; Vredenburg 40, Utrecht

Goed om te weten: drinks & snacks worden verzorgd!

Wegens succes hebben we de inschrijving moeten sluiten! Hou onze socials in de gaten voor een verslag van de avond.

Omgevingswet: een nieuwe mentaliteit

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 15-05-2019 12:15

Omgevingswet: een nieuwe mentaliteit

Er is in Nederland veel werk aan de winkel in weinig tijd willen we blijven genieten van ons land. Nederland is prachtig opgebouwd, maar moet nu vergroenen, verbouwen en vervoeren. Wij, de nieuwe generatie, mogen het gaan

(Young) professionals staan te popelen om met die verandering aan de slag te gaan. Maar zo makkelijk blijkt het niet te zijn. De huidige manieren van werken en organiseren zijn nog niet klaar voor die grote ombouwing. En dat terwijl de Omgevingswet met al haar kansen voor de deur staat.

Jonge Honden deed afgelopen najaar een actieonderzoek naar de rol van de (young) professional in ons antwoord op verandering. Juist omdat wij de generatie ‘ombouwers’ zijn.We spraken, droomden en discussieerden met tien professionals die ook zoeken naar hoe om te gaan met de uitdagingen van morgen. Zo zijn we gekomen tot 9 actiepunten waar wij en jij morgen mee aan de slag kunnen.

Benieuwd naar de 9 actiepunten? Wil je het volledige white paper ontvangen? Laat hier je gegevens achter:

Ik ga akkoord met het Privacy Statement van Jonge Honden

Ik ontvang graag uitnodigingen voor toekomstige Social Impact Nights

Kom langs op onze Social Impact Night

Meedenken en meepraten over dit onderwerp? Op donderdag 13 juni organiseer ik met andere collega’s een Social Impact Night. Meld je dan hier aan.

Social Impact Night #2 | Eigentijdse Economie

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 09-12-2018 11:04

Social Impact Night #2 | Eigentijdse Economie

Tijdens de Social Impact Nights brengen we impactmakers op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. Inspirerende bijeenkomsten voor ondernemende wereldverbeteraars (to be) waarbij we ons buigen over de vraagstukken van impactmakers. Van inspiratie naar actie! Kom je met ons een verschil maken? Meld je aan voor de tweede Social Impact Night die helemaal in het teken staat van Eigentijdse Economie!

De financiële crisis werd niet voorspeld, we zien een groeiende ongelijkheid van geld en macht en onaantastbaar geachte economische theorieën blijken niet meer altijd te werken.

Zo schetst Kate Raworth (donuteconomie) het dwaalspoor waarop wij als mensheid zijn gezet door mainstream economisch denken.

Steeds meer initiatieven en (sociaal) ondernemers houden zich bezig met vernieuwende economische concepten. Denk aan start-ups die geld en waardecreatie zien als middel in plaats van als doel op zich, nieuwe (circulaire) businessmodellen, de opkomst van netwerkorganisaties en de groei van de platformeconomie waarbij de nadruk ligt op diensten in plaats van dingen. Hoe geven we vorm aan onze eigentijdse economie? Tijdens deze tweede Social Impact Night draait het allemaal om een nieuwe visie op geld en de economie.

Je kent hem van de coöperatie Manifesto.nl en Scale of Significance / Schaal van Betekenis. De hoofdspreker van de avond: Erik Friedeberg. Met de Scale of Significance werkt Erik aan een nieuwe waardering voor bedrijven en organisaties. Of bedrijven duurzaam, relevant en impactvol zijn, zegt namelijk soms wel meer dan de financiële situatie. Erik trapt de avond af met zijn visie op de Eigentijdse Economie en de rol van waarde in de Eigentijdse Economie.

Petra Graatsma van Bundles gelooft in een circulaire toekomst. Deze sociale onderneming werkt aan een circulaire wereld waarin bedrijven de beste oplossingen aanbieden aan iedereen en waarin materialen worden behouden voor volgende generaties. Daarom biedt Bundles de beste spullen als een service. Als wat? Een voorbeeld. In het appartementencomplex Villa Mokum in Amsterdam zijn enkele wasmachines en drogers aanwezig, die door meerdere bewoners worden gebruikt. Die bewoners hebben daarvoor een ‘wasabonnement’ afgesloten met Bundles. Petra stelt de vraag: “Welke andere concepten of verbeteringen kunnen we ontwikkelen voor het delen van wasmachines in bijvoorbeeld appartementencomplexen of sociale woningbouw?

Jaap Vink gelooft dat er betere alternatieven zijn voor ons huidige geldsysteem. Als projectmanager werkt hij al ruim 15 jaar bij Social Trade Organisation (STRO), een van de weinige organisaties ter wereld die zich bezig houdt met de ontwikkeling van alternatieve monetaire systemen. Dat is hard nodig, want het bestaande monetaire systeem veroorzaakt armoede en milieuproblemen. In verschillende delen van de wereld voert STRO projecten uit die laten zien dat nieuwe manieren van werken met geld mogelijk zijn. Een voorbeeld is de Utrechtse Euro, een digitaal betaalmiddel voor inmiddels meer dan 200 aangesloten Utrechtse bedrijven en consumenten. Dit geld circuleert langer in de regio en zorgt zo voor meer omzet voor lokale bedrijven. Jaap stelt de vraag “hoe kunnen we meer bedrijven bij het Utrechtse Euro netwerk krijgen?”

Laurens Nolet is general manager van Roetz Bikes. Roetz maakt hippe design fietsen van hergebruikte fietsframes die de tand der tijd hebben doorstaan. Daarnaast biedt Roetz een circulaire oplossing voor fietsvloten. Binnen dit concept brengt Roetz fietsen die aan het einde van hun

zijn, weer terug in de nieuwstaat. Hiermee worden veel kosten en grondstoffen bespaard.  Roetz gelooft in tweede kansen en streeft naar een circulaire en inclusieve samenleving. Bruikbare grondstoffen herkennen waar anderen schroot in zien; talenten in mensen waarnemen waar anderen juist hun valkuilen opvalt. In de Roetz Fair Factory maken mannen en vrouwen met een ‘rugzak’ prachtige designfietsen vanuit afgedankte tweewielers. Met de hand én met trots. Roetz leidt ze op tot ervaren fietsenmakers met verstand van zaken een goed vooruitzicht op een vaste baan.

Locatie: ’t Hok van Jonge Honden, Gildstraat 91A, Utrecht

Goed om te weten: drinks & snacks worden verzorgd!

Enthousiast geworden om mee te doen? Meld je dan snel aan!

Ik ga akkoord met het delen van mijn email adres onder de deelnemers

Ik ontvang graag uitnodigingen voor toekomstige Social Impact Nights

Social Impact Nights

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 29-08-2018 14:04

Goed nieuws! In samenwerking met so/creatie starten we een nieuw concept: de Social Impact Nights. Inspirerende bijeenkomsten voor ondernemende wereldverbeteraars (to be) waarbij we ons buigen over de vraagstukken van impactmakers.

Het maken van een (sociale) impact in het werk wat je doet wordt voor steeds meer mensen als belangrijk ervaren. Mensen die op een ondernemende manier maatschappelijke uitdagingen aanpakken; zowel lokaal, landelijk als ook internationaal. Actuele maatschappelijke vraagstukken zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de samenleving, de markt en de overheid. Zowel Jonge Honden als so/creatie werken hier beiden op hun eigen manier aan en vonden het tijd om meer impact makers met elkaar te verbinden.

Jonge Honden: maatschappelijk betrokken ondernemers

Voor jonge honden is werk meer dan het hebben van een baan. Al ruim 18 jaar zetten wij ons met Jonge Honden in voor maatschappelijke uitdagingen waarbij we zowel onze opdrachtgevers als de maatschappij een stapje vooruit helpen. Dit doen we onder andere binnen de sectoren ruimtelijke ontwikkeling, zorg, onderwijs, communicatie en duurzaamheid. Met de Social Impact Nights willen we impactmakers bij elkaar brengen om van elkaar te leren en elkaar te versterken.

so/creatie: aanjager van sociaal ondernemerschap

Door het identificeren en dichten van gaten in het ecosysteem draagt so/creatie bij aan de groei van sociaal ondernemerschap in Nederland. Bijvoorbeeld door een vriendelijk ondernemersklimaat voor social startups te (co-)creëren, een brug te slaan tussen nieuwe en gevestigde sociaal ondernemers en het aanjagen van de interactie tussen de actoren in het ecosysteem. Door de Social Impact Nights verbinden we sociaal ondernemers en impactmakers op een laagdrempelige manier met elkaar!

Tijdens de Social Impact Nights brengen we impactmakers op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. Verschillende impactmakers delen hun ervaringen en laten zien hoe zij het verschil maken. We geven (startende) impactmakers de kans om hun prangende vraagstuk te pitchen en samen op zoek te gaan naar manieren om hun impact te vergroten. Centraal staan ontmoeting, inspiratie en co-creatie. Van inspiratie naar actie! Dit alles in een ontspannen sfeer en onder het genot van een (verantwoord) biertje en hapje.

Nieuwsgierig? Meld je via deze link (click) aan voor de eerste Social Impact Night over zinvolle zorginnovatie!

Flexival 2018

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 07-06-2018 10:14

De wereld is in beweging – wie beweeg jij?

Start jouw zomer bij ons op het Jonge Honden Hok! Kom op donderdag 21 juni langs bij het Flexival,

ons jaarlijkse event waarbij we ons onder het genot van een hapje en een drankje verdiepen in een

inhoudelijk thema. Dit jaar gaan wij aan de slag met het thema ‘Beweging’: want hoe breng je in een

tijd waarin verandering soms de enige constante is jouw organisatie in beweging? Tijdens het Flexival

hopen we jou te inspireren om de dingen nét even wat anders te doen.

Om 16:30 uur ben je welkom voor het inhoudelijke programma op ons hok (Gildstraat 91a, Utrecht)

en rond 19:00 uur serveren we het eten en verklaren we de borrel voor geopend. Alleen het

programma bijwonen of alleen de borrel kan ook. Aanmelden? Ga naar deze link of stuur een van ons een berichtje!

Klik hier of hieronder voor het programma!

Privacy statement

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 22-05-2018 14:48

Privacybeleid Jonge Honden

Deze pagina is voor het laatst aangepast op 25 april 2018.

Wij zijn ervan bewust dat u vertrouwen stelt in ons. Wij zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om uw privacy te beschermen. Op deze pagina laten we u weten welke gegevens we verzamelen als u van onze diensten gebruik maakt, waarom we deze gegevens verzamelen en hoe we hiermee uw gebruikservaring verbeteren. Zo snapt u precies hoe wij werken.

Dit privacybeleid is van toepassing op de diensten van Jonge Honden. U dient zich ervan bewust te zijn dat Jonge Honden niet verantwoordelijk is voor het privacybeleid van andere sites en bronnen. Door gebruik te maken van de diensten van Jonge Honden geeft u aan het privacy beleid te accepteren.

Jonge Honden respecteert de privacy van alle gebruikers van haar diensten en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die u ons verschaft vertrouwelijk wordt behandeld.

Ons gebruik van verzamelde gegevens

Gebruik van onze diensten

Wanneer u zich aanmeldt voor een van onze diensten vragen we u om persoonsgegevens te verstrekken. Deze gegevens worden gebruikt om de dienst uit te kunnen voeren. De gegevens worden opgeslagen op eigen beveiligde servers van Jonge Honden of die van een derde partij waarmee wij een bewerkersovereenkomst hebben gesloten. Wij zullen deze gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waarover wij beschikken.

Communicatie

Wanneer u e-mail of andere berichten naar ons verzendt, is het mogelijk dat we die berichten bewaren. Soms vragen wij u naar uw persoonlijke gegevens die voor de desbetreffende situatie relevant zijn. Dit maakt het mogelijk uw vragen te verwerken en uw verzoeken te beantwoorden. De gegevens worden opgeslagen op eigen beveiligde servers van Jonge Honden of die van een derde partij. Wij zullen deze gegevens niet combineren met andere persoonlijke gegevens waarover wij beschikken.

Cookies

Wij hebben een bewerkersovereenkomst met Google Analytics gesloten, die cookies gebruiken. Echter wordt het laatste octet van het IP-adres gemaskeerd om de risico’s voor onze websitebezoekers te minimaliseren. Daarnaast hebben wij ‘gegevens delen’ uitgezet, waarmee Google de verzamelde gegevens van onze bezoekers niet voor eigen doeleinden mag gebruiken. Bovendien maken wij geen gebruik van andere Google-diensten in combinatie met Google-Analytics-cookies.

Doeleinden

We verzamelen of gebruiken geen informatie voor andere doeleinden dan de doeleinden die worden beschreven in dit privacybeleid tenzij we van tevoren uw toestemming hiervoor hebben verkregen.

Derden

De informatie wordt niet met derden gedeeld. In enkele gevallen kan de informatie intern gedeeld worden. Onze werknemers zijn verplicht om de vertrouwelijkheid van uw gegevens te respecteren.

Veranderingen

Deze privacyverklaring is afgestemd op het gebruik van en de mogelijkheden van onze diensten. Eventuele aanpassingen en/of veranderingen van onze diensten, kunnen leiden tot wijzigingen in deze privacyverklaring. Het is daarom raadzaam om regelmatig deze privacyverklaring te raadplegen.

Keuzes voor persoonsgegevens

Wij bieden alle gebruikers van onze diensten de mogelijkheid tot het inzien, veranderen, of verwijderen van alle persoonlijke informatie die op moment aan ons is verstrekt.

Aanpassen/uitschrijven dienst nieuwsbrief

Onderaan iedere mailing vindt u de mogelijkheid om uw gegevens aan te passen of om u af te melden.

Aanpassen/uitschrijven communicatie

Als u uw gegevens aan wilt passen of uzelf uit onze bestanden wilt laten halen, kunt u contact met ons opnemen. Zie onderstaande contactgegevens.

Vragen en feedback

We controleren regelmatig of we aan dit privacybeleid voldoen. Als u vragen heeft over dit privacybeleid, kunt u contact met ons opnemen:

Jonge Honden en de omgevingswet

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 20-04-2018 10:55

Het moet anders, en dat weten we allemaal. Het hiervoor bijna magische jaar 2050 lijkt nog zo abstract, maar is zo veel meer dan een half voltooide eeuw. Nederland is dan energieneutraal, klimaatneutraal en heeft een circulaire economie. Ondertussen bouwen we 1 miljoen woningen, gaan we totaal anders denken over mobiliteit en transformeren we de landbouw. Tegelijkertijd bouwen we aan nieuwe welvaart, gebaseerd op duurzame waarde. Kortom, Nederland gaat op de schop. In grofweg drie decennia gaan we het land, en daarmee onze leefomgeving, transformeren.

Grote uitdagingen vragen niet altijd om grootse antwoorden, maar vaak wel om andere. Zo ook in de fysieke leefomgeving. Met de omgevingswet hebben overheden straks niet alleen nieuwe bevoegdheden en instrumenten, ze moeten ook totaal anders te werk gaan: co-creërend, participerend en integraal. En dan ook nog eens sneller, duidelijker en makkelijker. Of, zoals wij zeggen:

Dat betekent niet meer uitgaan van een vaststaand takenpakket, maar je rol aanpassen aan de opgave. Niet bang zijn om te vallen, maar struikelend vooruit. Niet de werkwijze van vandaag, laat staan van gisteren, maar die van de generatie van morgen. Onze generatie moet aan de slag, en daarmee zijn wij begonnen.

Integraal samenwerken

Waar vroeger iedereen zijn eigen visie vormde, zitten we nu gezamenlijk aan tafel. Dit stimuleert creativiteit, intern ondernemerschap en zorgt voor gedeelde verantwoordelijkheid. Ook biedt het verschillende perspectieven op dezelfde opgave. Maar integraal werken is voor veel organisaties een enorme opgave.

Wij zorgen ervoor dat iedereen dezelfde taal spreekt en iedereen elkaar begrijpt. We faciliteren de omslag van sectoraal werken naar integraal samenwerken en verzorgen de communicatie tussen verschillende partijen.

Lokale overheden staan voor de uitdaging om een breed scala aan stakeholders te betrekken bij het ontwikkelen van omgevingsvisies. Waterschappen, regionale omgevingsdiensten, GGD-instellingen, de bouwsector en natuur- en milieuorganisaties moeten geactiveerd worden om een visie te ontwikkelen én uit te voeren.

Wij zorgen ervoor dat al deze partijen de juiste stakeholders in beeld hebben. Daarna brengen wij iedereen aan tafel om samen een visie te ontwikkelen. Wij faciliteren de bijeenkomsten en zijn spin-in-het-web bij de samenwerkingsverbanden. HIerbij staan goede onderlinge en externe communicatie centraal. Vervolgens vertalen wij de uitkomsten en meningen in gedragen visies.

Jongeren, welke overheid weet écht wat hen beweegt? De meningen, ideeën en inzichten van jongeren zijn een blinde vlek voor de meeste overheden. En dat terwijl jongeren over van alles een mening hebben. Toch zit serieus meepraten met de beleidsmakers er vaak niet in. En dat is jammer, want jongeren hebben beter zicht op de toekomst, komen vaak met innovatieve ideeën en weten haarscherp te formuleren wat ze van iets vinden.

Wij spreken de taal van jongeren. Wij betrekken jongeren bij visievorming, vertalen de stem van jongeren in beleidsstukken en zijn open en benaderbaar voor jongeren in opdracht van organisaties.

Als jonge honden werken we al 18 jaar voor verschillende overheden en (semi) publieke organisaties. We werken nooit sectoraal; we werken van nature integraal en interdisciplinair. Benieuwd in welke projecten we al actief zijn (geweest)? Klik op de link voor meer informatie!

Projectsecretaris Eenvoudig Beter (ministerie Infrastructuur en Milieu)

Projectleider verstedelijking NOVI team (Interprovinciaal Overleg)

Junior projectleider omgevingswet (Platform31)

Training ‘Google translate het jargon’ (VNG Festival omgevingswet)

Training ‘Als je begrijpt wat ik bedoel’ (Gemeente Haarlem)

Tafelexpert masterclass omgevingswet (ministerie Infrastructuur en Milieu)

InHokLunch

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 06-04-2018 09:59

Op woensdag 9 mei 2018 organiseren wij onze eerste InHokLunch. Benieuwd hoe het leven van een jonge hond er uit ziet? Dit is je kans om de sfeer bij ons op ’t Hok te komen proeven. Voor welke opdrachtgevers werken wij? Wat zijn de eigenschappen van een jonge hond? “Samen het bedrijf runnen”, hoe werkt dat? Dit vertellen wij je allemaal tijdens deze informele lunch. Meerdere jonge honden schuiven gezellig aan dus je krijgt alle ruimte om ons vragen te stellen.

Jonge honden zijn in de eerste plaats academici, denkers, doeners, onderzoekers, projectmanagers, organisatietalenten en communicatiespecialisten. Maar wat een jonge hond bijzonder maakt, is dat wij twintigers zijn, opgegroeid in een tijd van verandering en vernieuwing. Een jonge hond heeft een frisse blik en een ondernemende instelling. Je wilt nieuwe dingen leren en jezelf constant ontwikkelen.  Werk is meer dan het hebben van een baan.

Je bent (bijna) afgestudeerd, op zoek naar een baan en er schuilt een ondernemende jonge hond in jou? Meld je aan via deze link. Let op: om het formulier in te vullen en je CV te uploaden moet je ingelogd zijn met je Google account. De InHokLunch duurt van 12:00 tot 15:00 uur en er is plek voor 20 personen. Uiterlijk 1 mei laten wij je weten of je er bij bent of niet. Hopelijk tot snel!

SWIPOCRATIE – Net die app die beweging veroorzaakt

De Jonge Honden De Jonge Honden Soest 06-04-2018 09:33

Participatie is meer dan een avond met koffie en cake. Jonge Honden helpt organisaties om inwoners, in het bijzonder jongeren, te betrekken bij beleid. Maar dan nét even anders dan anders. Een van de nieuwe instrumenten die wij gebruiken is Swipocratie, waarbij we beelden als basis gebruiken voor een discussie over onze leefomgeving. Wil je inwoners of de omgeving op een andere manier betrekken bij een project, wellicht is deze tool ook iets voor jou?

Onze samenleving en daarmee onze leefomgeving verandert in rap tempo. Alleen al de energietransitie zal onze steden en landschappen totaal veranderen. Zouden we Nederland met windenergie van elektriciteit willen voorzien? Dan moeten we 90.000 windmolens inpassen. Gaan we allemaal gasloos wonen? Dan moet elke wijk, elke straat zelfs, op de schop. Deze grote ruimtelijke opgaven vragen om een collectief antwoord. Een overheid die een voortrekkende rol pakt, maar daar wel samen met burgers invulling aangeeft.

Daarbij mag duidelijk zijn dat de traditionele instrumenten als referenda en inspreekavonden niet genoeg zijn. Nog moeilijker is het om jongeren, de generatie van de toekomst, in het democratisch proces te betrekken. Digitale applicaties zijn bij uitstek het domein van de nieuwe generatie. Ons oplossing is Swipocratie, het instrument bij uitstek wat helpt om grote veranderingen te vertalen naar beelden waarmee we lokaal de dialoog aangaan.

Swipocratie kun je zien als Tinder voor de leefomgeving. Gebruikers krijgen verschillende beelden te zien en door te “swipen” kunnen ze aangeven of een afbeelding hun voorkeur heeft. Wij spelen in op een maatschappij die gericht is op beleving, waarbij beeldvorming de manier om over iets te oordelen. Zo kunnen we opzoek naar antwoorden op vragen als: Is het prettig wonen in grotere dichtheden of juist niet? Hoe ziet natuur-inclusieve landbouw eruit? Hoe moet het nieuwe energielandschap eruit zien?

Swipocratie heeft zich al bewezen als middel om met name jongeren te betrekken. Een doelgroep die vaak moeilijk te interesseren is voor politieke onderwerpen, terwijl juist jongeren met hun frisse blik een welkome bijdrage vormen in brede maatschappelijke debatten en participatieprocessen. Maar ook andere moeilijk bereikbare groepen laten zich eerder verleiden om hun mening te geven dankzij het beelddenken dat door Swipocratie wordt aangesproken. Zo is de gemeente Zoetermeer op zoek gegaan naar vier typen van woningbouwuitbreiding en bijhorende beeldvorming en ook Staatsbosbeheer en de Provincie Utrecht zien het nut van Swipocratie en gaan gebruikers en inwoners vragen stellen over lastige maar noodzakelijke trends om samen betere, gezondere en meer duurzame leefomgevingen te maken.

Je vindt ons niet op Tinder maar je kunt ons wel mailen..

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.