Nieuws van OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. inzichtelijk

38 documenten

Duurzame financiën in een duurzame gemeente

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 04-11-2019 08:16

Op donderdag 31 oktober 2019 behandelde de gemeenteraad van de Utrechtse Heuvelrug de begroting voor de jaren 2020-2023. Tijdens de oordeelvorming vertelde fractievoorzitter Nienke van der Veen van OPEN dat haar fractie de begroting heeft bekeken in het licht van de waarden van OPEN, sociaal en groen. Op maandag 11 november neemt de raad een besluit.

Nienke van der Veen: ‘De komende jaren staan we als gemeente voor een aantal pittige opgaven. De keuzes die we gaan maken, zijn zeer bepalend voor hoe we met elkaar samenleven in onze dorpen, en voor de inrichting van ons landschap.

En daarbij merken we, sterker misschien dan ooit tevoren, dat de keuzes die wij hier in de Utrechtse Heuvelrug maken, onlosmakelijk zijn verbonden met onze regio, met ons land, en zelfs met de wereld. We moeten nu met z’n allen veranderingen gaan doorvoeren om klimaatverandering tegen te gaan, om de generaties na ons de kans te geven te overleven op deze planeet. Dit vergt inspanningen en aanpassingen van iedereen.

Vanavond ligt de begroting voor. Wij hebben hiernaar gekeken in het licht van onze waarden, sociaal en groen, en in het licht van ons verkiezingsprogramma. Als OPEN staan we voor een duurzame, groene toekomst, en voor een sterk sociaal stelsel. Voor solidariteit met inwoners die afhankelijk zijn van een uitkering of van zorg en solidariteit met inwoners die hulp nodig hebben, bijvoorbeeld door schuldenproblematiek. Zij kunnen op onze steun blijven rekenen, ondanks dat we soms pijnlijke keuzes moeten maken die ook hen raken.

Een aantal feiten op een rijtje

Allereerst nog maar even terug naar de financiële problemen waarmee onze gemeente te maken heeft gekregen. De uitgaven zijn de afgelopen jaren uit de pas gaan lopen met onze inkomsten. De oorzaak is een toenemende vraag in het sociaal domein en vooral een te kleine bijdrage van het Rijk aan deze kosten. Op dit moment zijn onze uitgaven circa 6 miljoen hoger dan wij vergoed krijgen van het Rijk.

Een ander heikel punt is dat de bijdrage die onze gemeente uit het Gemeentefonds krijgt veel lager is dan in andere gemeenten. Als we bijvoorbeeld naar 2018 kijken, dan bedroeg deze ongeveer 1.170 euro per inwoner, terwijl dit in andere Nederlandse gemeenten gemiddeld 1.600 euro is. Dat scheelt nogal.

Daarnaast speelt onze schuldpositie een grote rol bij onze financiële problemen. Tijdelijke tekorten zijn in de regel prima op te vangen als je een financiële buffer of een beperkte schuld hebt. Je kan dan tijdelijk extra lenen om de tijdelijke extra uitgaven te betalen. Wij als gemeente hebben geen financiële buffer en onze schulden zijn torenhoog.

Hoe verhoudt zich nu deze begroting met onze uitgangspunten?

Als OPEN vinden wij het daarom belangrijk dat de begroting van onze gemeente sluitend is, en ook nog eens in staat om kleine tegenvallers op te vangen. We zijn daarom blij om te zien dat de jaarschijf 2020, waar we begin november over besluiten, een positief saldo laat zien van 0,7 mln.

In aanvulling op de bezuinigingen die we reeds hebben gedaan, worden er nu nieuwe bezuinigingen door het college voorgesteld, in combinatie met een lastenverzwaring voor inwoners. Uitgangspunt daarbij is het behoud van voorzieningen en de zorg voor kwetsbare inwoners. We hebben tijdens de bespreking van de Kadernota al onze zorgen uitgesproken over de bezuinigingen op het minimabeleid, consultatiebureaus en bibliotheken. In het huidige voorstel staan nieuwe bezuinigingen, waarvan we nog niet precies weten hoe deze uit zullen pakken, zoals op de vroeg- en voorschoolse educatie. We zijn blij dat dit wordt gemonitord.

Net als het college vinden wij de lastenverzwaring voor inwoners verdedigbaar. We vinden het namelijk belangrijk:

dat het hoge niveau van de voorzieningen in onze gemeente zoveel als mogelijk in stand blijft;

dat deze voorzieningen toegankelijk blijven voor de inwoners die dat het hardste nodig hebben;

dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen;

en dat onze schuld niet naar toekomstige generaties wordt doorgeschoven.

In het voorstel van het college staat dat de budgetten voor de Omgevingswet en de Energietransitie meer worden gefaseerd in tijd en gereduceerd in volume. Als wij dat lezen, moeten we wel even slikken. Want het zijn beide belangrijke projecten met grote impact op onze waardevolle natuur, op onze verschillende landschapstypen en op de duurzaamheid van onze gemeente in de volle breedte. Het is voor ons sowieso moeilijk te verkroppen dat duurzaamheidsmaatregelen worden vertraagd of uitgesteld. Zowel op korte als lange termijn zouden we graag grote stappen zetten. Maar onze huidige financiële situatie staat niet toe dat we op dit moment zelf al aanzienlijke investeringen in duurzaamheid doen. Wij vinden dat de rijksoverheid snel duidelijkheid moet geven en over de brug moet komen met extra middelen.

Tijdens de consultatie hebben de inwoners ons meegegeven dat wij moeten streven naar een sobere gemeente. Wij hebben onze gemeente vergeleken met andere gemeenten en daaruit bleek dat wij relatief weinig ambtenaren hebben. Het college ziet geen verdere besparingsmogelijkheden op het ambtelijk apparaat. Wij delen deze conclusie en willen hierbij onze grote waardering uitspreken voor het werk en voor de loyaliteit van onze ambtenaren.

Onze conclusie

We accepteren deze begroting, ondanks de pijnpunten, en zullen zelf geen amendementen of moties indienen. Wij hadden liever meer geld gereserveerd voor duurzaamheid en voor de ondersteuning van inwoners die dat nodig hebben. We accepteren dat de versobering, tezamen met de lastenverzwaring, het enige scenario is waarbij we ook op lange termijn sociaal en groen kunnen blijven als gemeente.’

Beschouwing: Kaalkap in het bos

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 20-10-2019 12:30

In de Boswachterij Amerongse Berg zijn de laatste jaren veel bomen gekapt. Vooral kaalkap heeft veel verontwaardigde reacties van burgers opgeleverd. Welke invloed heeft kaalkap op het bosecosysteem?  Kan de biodiversiteit van een bosgebied  daarbij behouden blijven? Volgens de bosvisie van Staatsbosbeheer (SBB) ‘Groeiende toekomst’ wordt er zowel gestreefd naar verhoging van de houtproductie als naar versterking van het bos als ecosysteem. In hoeverre zijn die doelstellingen met elkaar in overeenstemming te brengen? Met die vraag in gedachten heeft het IVN Veenendaal-Rhenen aan Bram Mabelis uit Amerongen gevraagd een lezing over bosbeheer te houden. In die lezing is hij uitgegaan van de ambities van SBB, zoals verwoord in hun bosvisie, namelijk  “beter beschermen, duurzaam benutten en meer beleven”. Lees hier de volledige beschouwing: SBB 2019-Trendbreuk bosbeheer.

Door OPEN|2019-10-20T14:44:59+01:00oktober 20th, 2019|Categorieën: Nieuws|0 Reacties

FacebookTwitterLinkedInRedditTumblrPinterestVk

Duurzame financiën in een duurzame gemeente

Duurzame financiën in een duurzame gemeente

Aandacht voor woningzoekenden in Leersum

Aandacht voor woningzoekenden in Leersum

Kort verslag “Rondkomen met weinig”

Kort verslag “Rondkomen met weinig”

Bewaar mijn naam, e-mailadres en website in deze browser voor de volgende keer dat ik reageer.

Raadsvoorstel wijziging amendement ‘Besteding budget 4e wethouder’

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. VVD D66 Utrechtse Heuvelrug 16-10-2019 16:02

In de raadsvergadering van 10 oktober 2019 heeft OPEN tegen het raadsvoorstel voor de wijziging van het amendement ‘besteding budget 4

wethouder’ gestemd. De betreffende ‘4

wethouder’ was van D66 huize en trad in 2017 af. In de resterende raadsperiode is deze post niet meer opgevuld, en deden de 3 overgebleven wethouders het werk van de 4

wethouder erbij. Van het niet uitgegeven geld aan de 4

wethouder zouden zonnepanelen op daken van fietsenstallingen worden geplaatst. Helaas bleek dat praktisch en financieel niet haalbaar.

Wij hebben als OPEN in 2017 voor het amendement gestemd, waarin werd besloten dat het budget van de afgetreden 4e wethouder (80.000 euro) besteed zou worden aan zonnepanelen op fietsenstallingen. Helaas is gebleken dat dit amendement niet uitvoerbaar is. Daarom heeft het college in mei 2019 een alternatief voorstel gedaan. Daarin wordt voorgesteld om een lokaal duurzaamheidsfonds ter grootte van ditzelfde bedrag te starten. Maar dit voorstel staat voor OPEN te ver af van het oorspronkelijke amendement dat wij destijds steunden.

Wij staan niet per se negatief tegenover een lokaal duurzaamheidsfonds. Maar de discussie over en de meerwaarde van zo’n fonds voor onze gemeente staan voor ons, zeker gezien de benarde financiële situatie waarin we ons als gemeente bevinden, geheel los van de besteding van de middelen die waren bedoeld voor zonnepanelen op fietsenstallingen. Om deze redenen hebben wij het voorstel van het college en het aanvullende amendement van D66 niet gesteund. Dit aanvullende amendement was bedoeld om de voorwaarden van het duurzaamheidsfonds aan te scherpen. Wij willen dit onderwerp graag afsluiten en daarom hebben we het amendement van VVD en BVHlokaal gesteund. Dit amendement zet een punt achter de discussie over de besteding van het budget van de 4

Uiteraard doet deze op zichzelf staande kwestie niets af aan de duurzaamheidsambities van OPEN. De financiële realiteit van onze gemeente dwingt ons echter om in de komende jaren inventief te zijn en soms moeilijke keuzes te maken. OPEN blijft zich in dat proces actief inzetten voor een duurzame toekomst voor onze inwoners en natuur!

Waarom OPEN ‘nee’ zegt tegen villa’s aan Sterkenburgerlaan in Doorn

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 16-10-2019 12:42

In de raadsvergadering van donderdag 10 oktober 2019 heeft OPEN tegen het raadsvoorstel over de Sterkenburgerlaan in Doorn gestemd. In dit voorstel werd de raad gevraagd om ‘ja’ te zeggen tegen een stedenbouwkundig kader dat het mogelijk maakt om 6 villa’s op grote kavels te bouwen buiten de rode contouren, in ruil voor de afbraak van een flinke schuur.

Als fractie OPEN hebben we op twee manieren naar dit raadsvoorstel gekeken. Ten eerste hebben we onszelf de vraag gesteld: ‘Welke belangen liggen er op tafel, hoe wegen wij deze als fractie tegen elkaar af en toetsen we die aan onze waarden, namelijk sociaal en groen?’ En ten tweede: ‘Is dit raadsvoorstel in lijn met het woonbeleid van de gemeente?’

De belangenafweging

We hebben hier te maken met belangen die heel duidelijk op tafel liggen, zoals dat van de initiatiefnemer, dat z’n weerslag vindt in dit raadsvoorstel. En dat van de omwonenden, die middels een inloopavond over de plannen zijn geïnformeerd, en die zich daarnaast hebben geuit in brieven en mails. De meeste omwonenden zeggen: ‘Wij zijn wel okee met het voorstel zoals het nu voorligt, maar we maken ons wel zorgen over de verkeerssituatie. En daarover maakten we ons trouwens ook al zorgen voordat er sprake was van dit raadsvoorstel. Wij zijn niet tegen huizen in het sociale of middensegment, maar we willen voorkomen dat hier een woonwijk wordt gesticht met een groter aantal huizen, waardoor de verkeerssituatie nog zorgelijker wordt en het karakter van onze woonwijk ingrijpend verandert. De schuur die er nu staat is lelijk en doet geen recht aan de mooie locatie. Als de bestemming niet wijzigt, bestaat er ook kans op toename van de bedrijfsmatige exploitatie en dan kan er ook meer (verkeers)overlast ontstaan. De verkeerssituatie is voor onze fractie een belangrijk aandachtspunt.

Er zijn ook belangen die minder duidelijk op tafel liggen. Allereerst is er het belang van de natuur. Dit raadsvoorstel lijkt daarvoor positief uit te pakken. En dat is iets waar wij, als fractie OPEN, vanuit onze groene waarden, blij van worden.

Dan is er nog een belang, en dat is van de woningzoekenden. De starters, de mensen die al tien jaar op een wachtlijst staan voor een sociale huurwoning en de gezinnen met middeninkomens die een geschikt huis zoeken, maar voor wie er geen betaalbare woning is. Het is niet logisch dat zij bij ieder los initiatief in deze gemeente komen inspreken om te vertellen dat ze nog steeds op zoek zijn naar een huis. Des te belangrijker is het dat we als politiek hun behoeften meewegen. Vanuit de sociale kernwaarden waar wij als OPEN voor staan, weegt het belang van de woningzoekenden zeer zwaar. Iedereen moet in deze gemeente een kans hebben om te wonen op een manier die bij hem of haar past.

Het woonbeleid van de gemeente

Daarover kunnen we eigenlijk heel kort zijn: het voorliggende raadsvoorstel is niet in lijn met de Woonvisie. Er wordt immers volledig afgeweken van de, in de Woonvisie verplicht gestelde percentages voor sociale en middeldure woningbouw. Volgens deze percentages zouden er op deze locatie 2 sociale, 2 middeldure en 2 dure woningen gebouwd moeten worden.

In de Woonvisie staat daarover: ‘Slechts in een bijzonder geval kan door het gemeentebestuur worden afgeweken van bovengenoemde percentages. Uitgangspunt daarbij is dat het accent blijft liggen op de bouw van voldoende sociale en middeldure huur- en koopwoningen. Indien een ontwikkelaar van mening is, dat hier in een specifiek plan van afgeweken moet worden, is het aan de ontwikkelaar om dat specifiek te onderbouwen (in het bijzonder op basis van inzicht in de lokale behoefte).’ Als fractie OPEN zien we wel een onderbouwing door de initiatiefnemer, maar niet op basis van de lokale woonbehoefte.

Als een initiatiefnemer een wijziging van het stedenbouwkundig kader nodig heeft om zijn plannen te realiseren, dan zou je als gemeente ook graag zien dat de initiatiefnemer open staat voor mogelijkheden om zijn plan in lijn te brengen met de woonbehoeften en het woonbeleid van onze gemeente. En dat heeft de fractie OPEN in dit proces te weinig gezien. In het raadsvoorstel staat: ‘De ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om af te kopen, omdat hij sociale woningbouw in deze omgeving ruimtelijk niet vindt passen en de economische haalbaarheid ook in het geding zou komen.’ Dit terwijl in de Nota Reserve Woonkwaliteit staat dat afkoop de allerlaatste mogelijk is, en dat college en initiatiefnemer hier in gezamenlijkheid naar de beste oplossing zou moeten zoeken.

We hebben vernomen dat de wethouder, in lijn met de nieuwe Woonvisie, bij de initiatiefnemer heeft aangedragen om tiny houses te overwegen in het nieuwbouwproject. Maar die suggestie is afgeslagen door de initiatiefnemer, met het argument dat dit niet zou passen bij het landelijke karakter.

Kortom, door te kiezen voor zes woningen in een duur segment, wordt voorbijgegaan aan zowel de woonbehoefte als het woonbeleid van onze gemeente. Het belang van de grote groep woningzoekenden, dat voor ons het zwaarste weegt, wordt met het raadsvoorstel in deze vorm niet gediend. Ook het aanbod van de initiatiefnemer, dat hij op 8 oktober 2019 in een brief naar de gemeenteraad heeft gestuurd, om de reeds bestaande woning tijdelijk beschikbaar te stellen voor de middeldure huurmarkt, legt niet voldoende gewicht in de schaal.

Om deze reden heeft de fractie OPEN besloten om tegen dit raadsvoorstel te stemmen.

Aandacht voor woningzoekenden in Leersum

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 16-10-2019 12:39

In de raadsvergadering van donderdag 10 oktober heeft de raad unaniem haar goedkeuring uitgesproken voor de bouw van 14 nieuwe woningen aan de Koningin Julianalaan in Leersum. Tijdens de bespreking in de raad plaatste OPEN-raadslid Joost Scheltinga enkele kritische kanttekeningen bij het proces. Deze konden na afloop op instemming en bijval rekenen van bijna alle raadsfracties. Hieronder presenteren we de spreektekst van Joost.

‘Het is mooi dat er uiteindelijk gebouwd gaat worden op deze locatie. Er komen 14 wooneenheden; 5 sociale koopappartementen voor ouderen en 9 middeldure huurappartementen. Maar ik wil u er graag aan herinneren dat we hier oorspronkelijk begonnen met een plan voor 22 wooneenheden, waarvan de helft sociale huur. De omslag van 22 naar 14 wooneenheden is een resultaat van goed overleg met de omgeving en daarna met de ontwikkelaar. Eerst moesten er minder woningen komen vanwege de wensen van de directe omwonenden. En om dit project dan exploitabel te maken moest het rendement van de overgebleven wooneenheden vervolgens omhoog. Maar is dit nu een goed proces geweest?

Als fractie hebben we al eerder aandacht gevraagd voor de “have not’s”; de woningzoekenden die nauwelijks ruimte hebben om te spreken vóór hun nieuwe woningen. Veelal jongeren en starters, maar ook senioren aan wiens woonbehoefte nauwelijks wordt voldaan. Recent stond in de NRC een treffende krantenkop, met ongeveer de volgende strekking: ‘Het is opvallend hoeveel inspraak de oudere generatie heeft in de projecten voor een woon- en leefomgeving voor de volgende generatie.’

De mensen die al een (ruime) woning hebben zien er weinig heil in om in hun omgeving nog meer woningen te krijgen, waardoor de aanstormende nieuwe woning-willers in ieder geval in onze Heuvelrug gemeente zo goed als kansloos zijn. Terwijl er allerlei redenen zijn (denk aan de nieuwe zorgverleners, sociale contacten, jeugd in de wijk) om dat juist wél te willen. Is het soms dat de bankrekening in de weg staat van inschikkelijkheid?

Ergens klopt er iets niet; en het zal wel iets te maken hebben met democratie. Maar kenmerk aan democratie is nu juist dat je niet als machtigste en rijkste alles regelt zoals jij wilt, al was het maar via ellenlange en dure juridische procedures om je eigen gelijk te halen, maar rekening houdt met anderen en het geluk en de tevredenheid van de hele samenleving.’

Kort verslag “Rondkomen met weinig”

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 07-10-2019 06:48

9 september, raadsinformatieavond van de gemeente Utrechtse Heuvelrug

Op initiatief van OPEN was er op 9 september 2019 een raadsinformatieavond

met als onderwerp “Rondkomen met weinig”. Pieter Jan van Delden was vanuit OPEN gespreksleider. De inleidingen werden verzorgd door Liselotte Maas (OPEN), Bram Dekker en Bert de Goede (Schuldhulpmaatje) en Patty van Ziel (Stichting Sociale Dorpsteams).

Als gemeenteraad inzicht krijgen in de complexiteit van de schuldenproblematiek, dat stond deze avond voorop. Zodat de raad betere besluiten kan nemen hoe met deze problematiek om te gaan.

Vanuit haar dagelijkse werk met schuldenproblematiek verzorgde Liselotte Maas de eerste inleiding. Volgens het CBS zouden er in 2017 in onze gemeente ongeveer 2100 huishoudens met schulden zijn. Het is opvallend dat maar weinig mensen aankloppen bij instanties die hen kunnen helpen. Men zoekt pas hulp na gemiddeld 4 jaar tobben en dan is de schuld opgelopen tot gemiddeld €40.000 met steeds meer schuldeisers. Schulden zorgen vaak voor schaamte en kop-in-het-zand-steken. Meestal begint het met de post niet meer openmaken. In de lange periode die volgt loopt de stress steeds meer op. Onder zulke stress maak je steeds minder goede keuzes.

Een belangrijke constatering was dat we actiever moeten worden met vroeg-signalering, aan de voorkant dus[2]. Ook moeten we als het nodig is buiten de lijntjes durven kleuren, buiten de gebaande paden durven gaan. Een creatieve aanpak werkt vaak beter om echt perspectief te bieden.

De diaconie was niet meer nodig, dachten Bram Dekker en Bert de Goede. Zij maakten echter duidelijk dat er elke week nieuwe aanvragen bij de diaconieën binnenkomen, bij Schuldhulpmaatje en de Voedselbank. Wat opvalt is dat met name ontslag, scheiding en claims van de belastingdienst aan de basis liggen van schulden. Bram en Bert werken veel samen met onder andere de dorpsteams. Schuldhulpmaatje komt bij mensen thuis en helpt bij het openen van enveloppen en het maken van lijstjes van inkomsten en uitgaven. Ze fungeren ook als tussenpersoon naar instanties. Hun mensopvatting is: mensen deugen. Dat uitgangspunt is er echter niet bij de “bureaucratie” (regels volgen staat voorop).

Patty van Ziel maakte duidelijk dat financiën nooit het enige probleem zijn. Je moet er eigenlijk vroeger bij zijn als er schulden ontstaan of er zaken spelen die kunnen leiden tot schulden. Als risicogroepen noemt ze onder meer jongeren die niet voor elkaar willen onder doen, statushouders en mensen met een laagbetaalde (flex-)baan. Mensen met schulden verdwalen vaak in de regelgeving. Ook ontmoeten ze veel wantrouwen. De dorpsteams werken veel samen met andere organisaties en instanties. Ze noemt verschillende initiatieven waar de Dorpsteams bij betrokken zijn, zoals “Grip op geld” en de “Formulieren Brigade”. Een mooi voorbeeld van samenwerking is dat Boa’s

in bepaalde gevallen een bekeuring niet doorzetten, maar verwijzen naar dorpsteams. “Help ik word 18” is een initiatief dat de Dorpsteams willen uitbreiden. Patty bepleit dat scholen meer aandacht besteden aan budgetbeheer. Ook ziet ze veel in het aanpakken van problemen tussen generaties en het versterken van het sociale netwerk van mensen.

Voorzitter van de avond was Clemens Festen van OPEN.

[2] Goed voorbeeld is een convenant van de gemeente Rotterdam (zie aanbeveling derde groep).

BOA: Bijzondere OpsporingsAmbtenaar.

Drie groepen van experts en raadsleden spraken vervolgens met elkaar over wat er goed gaat en wat er beter zou kunnen. Via deze link kunnen de uitkomsten en aanbevelingen van die discussie worden teruggelezen.

Gezocht community builder

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 02-10-2019 12:52

OPEN is de sociale en groene beweging in de gemeente de Utrechtse Heuvelrug. Wij staan voor een lokale beweging waarin inwoners van de Utrechtse Heuvelrug samen het verschil maken. Wij delen sociale en groene waarden en zetten ons hier actief voor in. Onze raadsleden en commissieleden doen dit dagelijks in de fractie en de gemeenteraad. Daarnaast houden we ons actief bezig met lokale thema’s die ertoe doen. Voorbeelden hiervan zijn, armoede, inclusie, duurzaamheid en wonen. We zijn van plan om nog meer inwoners en leden van OPEN te betrekken in onze actieve beweging.  Hiervoor zoeken we een actieve verbinder.

Actieve Community Manager

Ben jij iemand die blij wordt van veel contact te leggen met diverse mensen  en om ontmoetingen en bijeenkomsten te faciliteren? Wij zoeken een verbinder die inwoners en leden actief benadert,  de aansluiting vindt met alle soorten mensen en inwoners motiveert en inspireert om mee te doen met OPEN. Daarnaast regel je in samenwerking met andere OPEN mensen de randvoorwaarden voor ontmoetingen en bijeenkomsten.

Wij bieden:

Een groep met enthousiaste en bevlogen OPEN mensen;

interactie met interessante inwoners;

de kans om je bezig te houden met relevante maatschappelijke thema’s;

de mogelijkheid om je talent in te zetten en verder te ontwikkelen;

ondersteuning waar nodig;

Waardering;

Wat verwachten we van jou:

Je deelt ons sociaal en groen gedachtegoed

Je bent een dagdeel per twee weken beschikbaar

Je bent een verbinder met humor

Je hebt een praktische insteek

Je bent voor langere tijd beschikbaar (minimaal 6 maanden);

Je bent betrouwbaar, zelfstandig, vriendelijk en enthousiast;

Zoek je meer informatie? Heb je nog vragen over de inhoud van het vrijwilligerswerk neem dan contact op met Harrie Swarte 06- 52401646 of Jolanda Gerritsen 06-45458661 beiden zijn bestuursleden van OPEN.

Wil je komen kennismaken?  Mail je motivatie naar info@sociaalengroen.nl  Laat ons weten waarom wij juist jou moeten uitnodigen voor een gesprek. Wij zien je reactie graag tegemoet.  Meer informatie over OPEN kun je vinden op www.opensociaalengroen.nl

Gezocht social media communicator

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 02-10-2019 12:44

OPEN is de sociale en groene beweging in de gemeente de Utrechtse Heuvelrug. Wij staan voor een lokale beweging waarin inwoners van de Utrechtse Heuvelrug samen het verschil maken. Wij delen sociale en groene waarden en zetten ons hier actief voor in. Onze raadsleden en commissieleden doen dit dagelijks in de fractie en de gemeenteraad. Daarnaast houden we ons actief bezig met lokale thema’s die ertoe doen. Voorbeelden hiervan zijn, armoede, inclusie, duurzaamheid en wonen. We zijn van plan om nog meer inwoners en leden van OPEN te betrekken in onze actieve beweging.  Hiervoor zoeken we een communicator die actief wil zijn op sociale media.

Actieve social media communicator

Ben jij iemand die blij wordt van veel contacten op sociale media zoals Twitter, Facebook, Instagram etc.  met diverse mensen? Wij zoeken een communicator die op sociale media berichten plaatst namens  OPEN en reageert op berichten van anderen en op de reacties daarop, op basis van onze waarden.

Wij bieden:

een groep met enthousiaste en bevlogen OPEN mensen;

interactie met interessante inwoners;

de kans om je bezig te houden met relevante maatschappelijke thema’s;

de mogelijkheid om je talent in te zetten en verder te ontwikkelen;

ondersteuning waar nodig;

waardering.

Wat verwachten we van jou:

Je deelt ons sociaal en groen gedachtegoed;

Je bent een dagdeel per week/twee weken beschikbaar;

Je bent handig met sociale media;

Je hebt een praktische insteek;

Je bent voor langere tijd beschikbaar (minimaal 6 maanden);

Je bent betrouwbaar, zelfstandig, vriendelijk en enthousiast.

Zoek je meer informatie? Heb je nog vragen over de inhoud van het vrijwilligerswerk neem dan contact op met Harrie Swarte 06- 52401646 of Jolanda Gerritsen 06-45458661 beiden zijn bestuursleden van OPEN.

Wil je komen kennismaken?  Mail je motivatie naar info@sociaalengroen.nl

Laat ons weten waarom wij juist jou moeten uitnodigen voor een gesprek. Wij zien je reactie graag tegemoet.  Meer informatie over OPEN kun je vinden op www.opensociaalengroen.nl

Raadsinformatieavond Rondkomen met weinig

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 07-09-2019 17:38

Raadsinformatieavond Rondkomen met weinig

Op 9 september 2019 om 19.30 uur is er op initiatief van OPEN een raadsbrede informatieavond belegd rond het thema “Rondkomen met weinig”.

Het gebied van armoede en schulden kenmerkt zich door een grote complexiteit. De Raad laat zich op 9 september informeren door een aantal experts. Na enkele korte inleidingen gaan Raadsleden met mensen werkzaam in dit veld en met enkele andere betrokkenen in groepen uiteen om over dit onderwerp te spreken. Het is niet zo zeer de bedoeling om nieuw beleid te maken, maar juist om met meer kennis van zaken over dit complexe veld besluiten te kunnen nemen wanneer later dit jaar het nieuwe Minimabeleid aan de orde komt.

Door OPEN|2019-09-07T19:43:26+01:00september 7th, 2019|Categorieën: Nieuws|Reacties uitgeschakeld voor Raadsinformatieavond Rondkomen met weinig

FacebookTwitterLinkedInRedditTumblrPinterestVk

Beschouwing: Kaalkap in het bos

oktober 20th, 2019 | 0 Reacties

Aandacht voor woningzoekenden in Leersum

Aandacht voor woningzoekenden in Leersum

oktober 16th, 2019 | 0 Reacties

Kort verslag “Rondkomen met weinig”

Kort verslag “Rondkomen met weinig”

oktober 7th, 2019 | 0 Reacties

Gezocht community builder

oktober 2nd, 2019

Hogere afkoopsommen om meer bouw in het sociale en middensegment mogelijk te maken

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 28-07-2019 13:22

In de laatste raadsvergadering voor het zomerreces heeft OPEN samen met BVH-Lokaal een motie ingediend over afkoopsommen. We hebben deze motie gemaakt, omdat er in de Utrechtse Heuvelrug een grote behoefte is aan sociale en middeldure woningen, terwijl er hier maar weinig van gebouwd worden.

In de Woonvisie 2018-2022, die in het najaar van 2018 door de raad is vastgesteld, wordt deze behoefte onderkend. Er is bijvoorbeeld een verplicht percentage sociaal en middelduur gesteld, dat voor nieuwbouwprojecten van vier en meer woningen geldt.

In de Woonvisie is ook vastgelegd dat de Verordening Reserve Woonkwaliteit zal worden herzien. In deze Verordening staat dat als er om billijke en duidelijke redenen geen sociale woningbouw mogelijk is binnen een nieuwbouwproject, er een afkoopsom van €50.000 per niet gebouwde sociale woning moet worden betaald door de ontwikkelaar. Waarbij de Verordening beschrijft dat het nadrukkelijk de bedoeling is dat de gemeente en de ontwikkelaar gezamenlijk een maximale inspanning verrichten om de gewenste sociale woningen te realiseren. En dat de afkoopsom echt het allerlaatste middel is in het proces om te komen tot een oplossing voor de gewenste sociale woningbouw.

Het college heeft echter aangegeven dat er op dit moment geen capaciteit beschikbaar is om de herziening van de Verordening Reserve Woonkwaliteit uit te voeren.

Voor OPEN en BVH-Lokaal was herziening van de Verordening echter dringend om twee redenen:

de afkoopsommen zijn niet marktconform, waardoor ze niet in verhouding staan tot de profijtelijkheid van woningbouw in het dure segment, waardoor hier geen extra prikkel van uitgaat om sociaal of middelduur te bouwen.

in de huidige Verordening Reserve Woonkwaliteit is niets opgenomen over afkoop voor het middensegment, terwijl afkoop in de Woonvisie wel beschreven staat als mogelijkheid. Juist omdat woningen in het middensegment in de praktijk al worden afgekocht, is het belangrijk dat hier dan ook afkoopsommen voor zijn vastgesteld.

Met onze motie verzoeken wij het college om de benodigde middelen voor herziening uit het woonbudget te halen, de Verordening te herzien, en vervolgens het onttrokken bedrag terug te storten in het woonbudget zodra de eerste afkoopsommen zijn betaald.

De motie is unaniem door de raad aangenomen.