Nieuws van ProTiel inzichtelijk

46 documenten

Jan de Wild

ProTiel ProTiel Tiel 28-10-2019 07:00

Jan is geboren op 6 februari 1935 in de Gemeente Zutphen en komt uit een groot gezin. Hij is de oudste van 13 kinderen. Na de lagere school (basis school) is hij 2 jaar naar een klein seminarie geweest. Zijn wens was om priester missionaris te worden. Dat is er echter niet van gekomen, want in de puberteit stormde het ook wel eens in zijn hoofd.

Hij heeft de ambachtsschool in Zutphen doorlopen en is daarna enkele jaren werkzaam geweest in de klein metaal.

Toen zijn dienstplicht er op zat, is hij niet meer bij zijn oude werkgever teruggekeerd. Jan heeft toen besloten, na overleg met zijn ouders, bij te tekenen bij de KoninklijkeMarine en heeft daar ruim 30 jaar zijn best gedaan “voor volk en Vaderland”.

Via interne opleidingen bij de krijgsmacht en een stageplek in een burgerziekenhuis heeft hij het staatsdiploma Verpleegkundige A gehaald.

Hij is met functioneel leeftijdsontslag gegaan in februari 1985 en in februari 2000 met pensioen. Sinds februari 1985 heeft hij veel vrijwilligers werk gedaan, vooral in de leeftijdsgroep van 65 jaar en ouder.

Hij heeft, als lid van de gemeenteraad Tiel, zes en half jaar ProTiel mogen vertegenwoordigen en met passie getracht iets te kunnen bereiken voor de samenleving. Op de laatst gehouden Algemene Ledenvergadering is hij verkozen tot voorzitter van de vereniging ProTiel.

Door zijn afkomst uit een groot gezin, is hij gaan inzien, dat het leven voor mensen met een laag inkomen vaak moeilijk is en de eindjes aan elkaar geknoopt moeten worden.

Dat was en is nog steeds zijn drijfveer om aan een samenleving te werken die zodanig is, dat mensen het wat gemakkelijker krijgen op financieel gebied en hulp kunnen krijgen als dat nodig is. Tijdens zijn vrijwilligerswerk als ouderenadviseur en ruim 15 jaar lid van de gehandicaptenraad Tiel, is hij veel schrijnende situaties tegengekomen.

Het voorzittershap van de vereniging ProTiel voert hij met enthousiasme en passie uit. Een persoonlijke noot: Jan is inmiddels 84 jaar, 60 jaar getrouwd en grootvader van 11 kleinkinderen.

Kort verslag gemeenteraad van 16 oktober 2019

ProTiel ProTiel Tiel 24-10-2019 14:24

Naast de gebruikelijke ingekomen stukken, hamerstukken en actualiteiten stonden er 3 inhoudelijke onderwerpen op de agenda.

Hamerstukken

Bij het agendapunt Hamerstukken maakte de voorzitter van de raad bekend,dat de vaststelling van het ‘Bestemmingsplan Tiel Oost – Hoveniersweg 27’van de lijst wordt gehaald en terugverwezen naar de commissie Ruimte.Voor dit zogenaamde ‘kleine bestemmingsplan’ was verzuimd om in decommissie Ruimte van 1 oktober 2019 aan insprekers gelegenheid te geven om hun mening kenbaar te maken. Dit is een procedurefout. Die

gelegenheid gaat nu geboden worden in de commissie Ruimte van 5 november 2019. Daarna zal de vaststelling waarschijnlijk in de raad van 20 november 2019 plaatsvinden.

Regeling incontinentie- en medisch afval

Dit onderwerp is meerdere malen in de raad aan de orde geweest, maar nog niet in besluitvormende zin. Met de invoering van het nieuwe afvalsysteem op 1 juli 2019 zijn er relatief veel vragen bij de gemeente binnengekomen van inwoners die vragen hebben over dit onderwerp. Hoewel het aantal telefoontjes en vragen niet is geturfd, is er duidelijk sprake van een maatschappelijke behoefte om voor deze inwonersgroep iets te regelen. Het genomen besluit in de raad betekent:

Dat daarvoor in aanmerking komende bewoners een beroep kunnen doen op een compensatie voor de extra kosten die het deponeren van incontinentie- en medisch afval via het restafval met zich meebrengt.

Dat de totale kosten, begroot op € 50.760, worden omgeslagen in de voor iedereen geldende afvalstoffenheffing. ProTiel vindt dit een uitstekende uitwerking van het begrip solidariteit. Geen enkele inwoner, jong en oud, zit te wachten op extra kosten die onvrijwillige incontinentie en ander medische malheur met zich meebrengt.

Er wordt voorlopig nog niet gescheiden ingezameld. Dit komt omdat het bedrijf ARN, dat het materiaal verwerkt voor hergebruik, nog niet klaar is om de hoeveelheden uit Rivierenland te verwerken.

Vasstellen Algemene Plaatselijke Verordening Tiel 2019 (APV)

De APV van de gemeente Tiel moest opnieuw tegen het licht worden gehouden om zodoende aan te sluiten bij de geldende wetgeving en de daarop ontwikkelde jurisprudentie. Tevens heeft de raad unaniem bij motie gevraagd om te bekijken of er regels opgenomen konden worden om de overlast van het gebruik van lachgas tegen te gaan. Dit is juridisch een hellend vlak, want lachgas is niet verboden. Als we het in Nederland zouden verbieden, dan kunnen slagroomspuiten niet meer gebruikt worden, want die werken op lachgas. We zullen zien of dit stand gaat houden. Het voorstel is unaniem aangenomen.

Raadsbesluit hoorprocedure bestemmingsplan Buitengebied

Dit is een zogenaamd ‘groot bestemmingsplan’. Voor een dergelijkbestemmingsplan stelt de raad een hoorcommissie in, waarin van iedere in de raad vertegenwoordigde partij een afgevaardigde zit. Voor ProTiel heeft Peter van der Lugt (lid van commissie Ruimte) zitting genomen in de hoorcommissie. De hoorzittingen hebben net voor de zomervakantie plaatsgevonden. Er zijn bij deze procedure naar nu blijkt vormfouten gemaakt. Dit betekent dat de hoorprocedure nu over gedaan moet worden, nu met 3 externe leden. Daarvoor is een raadsbesluit nodig om af te kunnen wijken van de normale procedure. Dit is zoals het in het voorstel aan de raad is verwoord:

“Overwegende dat het advies van de adviescommissie ruimtelijke plannen aangaande bestemmingsplan Buitengebied van 18 september 2019 ter voorbereiding op raadsbehandeling is besproken in de raadscommissie ruimte d.d. 1 oktober 2019;

Dat het proces van de adviescommissie Ruimtelijke Plannen niet geheel volgens de vastgelegde afspraken is gegaan. Gebleken is dat een aantal leden van de adviescommissie Ruimtelijke Plannen buiten de officiële gespreksmomenten gesproken heeft met belanghebbenden, althans bij gesprekken met belanghebbenden aanwezig zijn geweest. Hoewel zij dit gedaan hebben vanuit betrokkenheid bij het belangrijke onderwerp en met goede bedoelingen, is dit niet overeenkomstig de vastgelegde afspraken. Dat het uit een oogpunt van objectiviteit, onafhankelijkheid en zorgvuldigheid noodzakelijk is om de schijn van beïnvloeding van vertegenwoordigers van de adviescommissie ruimtelijke plannen, buiten de daarvoor afgesproken spelregels om, te voorkomen. Dat het om die reden wenselijk is de formele hoorprocedure opnieuw te voeren met een nieuwe samengestelde adviescommissie ruimtelijke plannen die rechtstreeks advies uitbrengt aan de raad.”

De raad heeft dit voorstel unaniem aangenomen. Rest ons nog te vermelden, dat daar, waar sprake is van enkele leden van de hoorcommissie, dat geen betrekking heeft op ons lid in de hoorcommissie Peter van der Lugt. Verder kan nog gemeld worden, dat de fractie van ProTiel geen gesprekken met belanghebbenden heeft gevoerd, ondanks de verzoeken die wij daarvoor hebben gekregen. De fractie voert geen gesprekken met belanghebbenden als:

 Het gaat om een onderwerp dat onder de rechter is (belanghebbende en gemeente zijn verwikkeld in een gerechtelijke procedure);

 Het gaat om een onderwerp (zoals bestemmingsplan Buitengebied), dat in de besluitvormingslijn zit.

Natuur in het dorp. 17-10-2019

ProTiel ProTiel Tiel 21-10-2019 12:01

Onder de titel ‘Natuur in het Dorp’ organiseerde de Dorpsraad van Kapel-Avezaath onlangs een bijeenkomst voor dorpsgenoten en andere belangstellenden, met als doel het dorp groener en bloemiger te maken. Behalve een flink aantal dorpelingen waren er ook afgevaardigden van een vijftal politieke partijen aanwezig, waaronder ook die van ProTiel. De Agathakapel, waarin de bijeenkomst plaatsvond, was daardoor redelijk gevuld.

Gastspreker was de bekende Tielse tuin- en landschapsarchitect Michel Lafaille, die op welbespraakte en enthousiasmerende wijze voorbeelden schetste waarmee een stukje natuur en natuurbeleving in en om het dorp mogelijk kon worden gemaakt. En om de beleving van de natuur, van een groene en bloemrijke omgeving, die insecten, vogels en andere dieren levensmogelijkheid geeft, om die volheid, daar gaat het aldus Lafaille feitelijk om. Dat is waar je bewust en onbewust als mens van geniet.

De power-point doet het helaas niet, maar het ontbreekt Lafaille niet aan beeldend vermogen om vervolgens te laten zien wat je kunt doen met wegbermen, met tuinen, oprijlanen, met een bestaand bankje in een bocht van De Eng, dat uitziet over de weilanden van Linge uiterwaard. Een geliefdzitje voor recreanten. “Kijk”, zegt hij geestdriftig. “Dat is nu een kaal plekje in de grasberm, maar daar is mogelijkheid om een tuintje rond die bank te maken. Je hebt dan een zitje in het groen.”

Hij laat ook zien wat voor soort bomen er heel goed passen in enkele smalle bermen. Knotessen zegt hij, want die worden niet zo groot en kunnen dicht naast elkaar staan. Bovendien groeien die niet zo snel als de meer bekende knotwilg. Het regelmatig knotten van de bomen hoeft volgens hem geen opgave te zijn. Daar moet je gewoon een feest van maken, een gezellig dorpsgebeuren.

En wat kun je met zijn allen bereiken bij het inrichten van de voortuinen? Niet allemaal hetzelfde gaan doen, maar variëren. Een bloementuin aan de wegkant nodigt uit. De passant voelt zich welkom in de straat. Een reeks van verschillende bloementuinen versterkt dat gevoel.

Gaat de Dorpsraad de suggesties van Lafaille oppakken? ProTiel verwacht van wel en heeft er nu al een goed gevoel bij dat het wijkbudget hier goed van pas komt en wel besteed wordt.

Uit de vergadering van de commissie ruimte van 1 okt. 2019.

ProTiel ProTiel Tiel 21-10-2019 11:46

Bestemmingsplan Hoveniersweg

Aan de Hoveniersweg 27 wil een ondernemer de bestaande bebouwing vervangen door nieuwbouw van negen huurappartementen in de vrije sector. Het gaat hier om Villa Flora, bij oudere Tielenaren ook wel bekend als de voormalige dansschool van Bemer. Het pand heeft monumentale waarde, hoewel het nog niet op de monumentenlijst staat. Wel is daar al geruime tijd geleden door vertegenwoordigers van historische verenigingen nadrukkelijk om gevraagd. Wellicht om die reden heeft het gemeentebestuur het behoud van de monumentale gevel als voorwaarde in het ontwerp bestemmingsplan vastgelegd. Voor ProTiel was het behoud van het monumentale karakter van het pand het doorslaggevend argument om met het bestemmingsplan in te stemmen. Dit onderwerp is als hamerstuk naar de raad gegaan.

Bestemmingsplan Buitengebied.

Over het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied zijn verschillende zienswijzen ingediend. Die zienswijzen konden desgewenst nog mondeling worden toegelicht. Daarvoor was een hoorcommissie voorzien, die de toelichtingen van verschillende indieners heeft gehoord. De zogenaamde A politieke commissie heeft tot doel te controleren en te beoordelen of de door het college gegeven antwoorden aan indieners van zienswijzen correct zijn. Door verschillende leden van de commissie ruimte werden aan de wethouder vragen gesteld over specifieke zaken die in het bestemmingsplan zijn vernoemd. ProTiel heeft dat niet gedaan en heeft gezegd een en ander in de raad te gaan bespreken. In de beantwoording gaf de Wethouder óók aan dat wat betreft bespreking van deze onderwerpen de raad de juiste plaats is.

Autoluwe binnenstad.

In de nota Autoluwe Binnenstad, werd door het college aan de commissie gevraagd in welke straten het autoverkeer beperkt zou moeten worden. Bovendien wilde het college van de commissie wetenwelke doelgroepen er met hun auto’s toegelaten zouden moeten. Daarbij kon het gaan om debinnenstadbewoners, om hun bezoekers of bijvoorbeeld bezoekers van het winkelgebied. Uiteraard hebben wij onze ideeën over een autoluwe binnenstad. Wij denken aan de mogelijkheid tot het afsluiten van de Gasthuisstraat en de Damstraat. ProTiel heeft echter geen voorkeur uitgesproken over de voorgestelde keuzemogelijkheden, maar aan de wethouder gevraagd eerst in gesprek te gaan met belanghebbenden. De mening van bewoners en ondernemers in de binnenstad komt voor ons op de eerste plaats. Dit voorstel werd door gehele commissie overgenomen. Het college zal begin volgend jaar dan ook terugkomen bij de commissie met de bij de bewoners opgehaalde voorstellen en ideeën. Dit is wat wij dan ook in ons verkiezingsprogramma hebben staan meer betrokkenheid van inwoners.

Gemeenschappelijke regelingen: zorg of zaligheid?

ProTiel ProTiel Tiel 30-09-2019 08:37

De toestanden met het nieuwe afvalinzamelingssysteem, in onze opdracht uitgevoerd door de AVRI, staan ons nog helder voor de geest. Veel gemeenten werken met gemeenschappelijke regelingen. Zo ook de gemeente Tiel. Is dit nu de oplossing voor efficiencyverbetering van de dienstverlening en mag dit ten koste gaan van de controlerende taak van de gemeenteraad?

De gemeente Tiel neemt deel in zo’n 11 gemeenschappelijke regelingen (GR) waaronder de meest bekende AVRI, GGD, BSR (waarvan u uw OZB-aanslag krijgt). En er zit een 12

aan te komen m.b.t. glasvezel in het buitengebied.

De GR is gebaseerd op en vastgelegd in de Wet gemeenschappelijke regelingen waarin gemeenschappelijke regelingen worden getroffen tussen de openbare lichamen zoals gemeenten, provincies en waterschappen. De huidige wet dateert van 20 december 1984.

Een GR neemt taken en het daarbij behorende personeel en middelen over van de deelnemende gemeenten. Het kan een uitvoerende GR zijn zoals AVRI en BSR, maar ook een beleids-GR zoals de Regio Rivierenland.

Een GR is en blijft van de deelnemende gemeenten. Iedere deelnemende gemeente heeft een wethouder afgevaardigd die samen het Algemeen Bestuur (AB) vormen. De GR-en waarin Tiel deelneemt zijn zogenaamde collegeregelingen. Wethouders vormen de besturen, niet raadsleden.

En daar zit wat ProTiel betreft het probleem. De invloed die je als raad kunt uitoefenen neemt af. Wat ons betreft is er zowel sprake van een sturings- als een legitimiteitsprobleem. Als raad mogen we onze zienswijze geven op de begroting en de jaarrekening van de GR, maar het voelt meer als: ‘wilt even tekenen bij het kruisje’.

Daarom hebben wij in ons verkiezingsprogramma het volgende opgenomen ten aanzien van Gemeenschappelijke regelingen:

“Ook de gemeente Tiel ontkomt er niet aan om sommige wettelijke taken omwille van kwaliteit en kosten samen met andere gemeenten onder te brengen in een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling. De AVRI is daarvan een goed voorbeeld. Dat dit over het algemeen samengaat met verlies van democratische controle van de gemeenteraad is ProTiel een doorn in het oog. De ontstane organisaties gaan een eigen leven leiden. Bij het aangaan van nieuwe samenwerkingsvormen dient de democratische controlefunctie van de gemeenteraad bindend te worden vastgelegd in de overeenkomsten. Tevens dient vooraf vastgelegd te worden wanneer en op welke wijze een gemeente uit de regeling kan stappen.”

De invoering van het nieuwe afvalverwijderingssysteem is daarvan een goed voorbeeld. Hoewel Tiel en gemeente West Maas en Waal tegen waren is in het AB van de AVRI het besluit genomen om het toch in te voeren. Immers er waren 8 gemeenten voor en 2 tegen. Democratisch toch. Nou nee, het kan en mag nooit de bedoeling zijn dat andere gemeenten kunnen besluiten over wat er binnen jouw gemeente gebeurt. De besluitvorming heeft volgens de regels plaatsgevonden, maar de vastgelegde regels waren al fundamenteel fout. En het is een dure fout.

Ik heb al eerder iets gezegd over het eigenaarschap van de GR-en. Zij zijn en blijven eigendom van de deelnemende gemeenten en ze worden bestuurd door de wethouders van de deelnemende gemeenten. Om het bij de AVRI te houden; of we het leuk vinden of niet, maar de AVRI is ook van Tiel en de AVRI als werkorganisatie legt de deelnemende gemeenten niets op, dat doen de wethouders van de deelnemende gemeenten.

Dus al het gedram over de AVRI als dictator, winstmachine etc. zijn volstrekte kletskoek. Een groot deel van de AVRI wordt namelijk gevormd door de oude gemeentereinigingsdienst van de gemeente Tiel. Ook populair was het opzeggen, uitstappen etc. Mensen, het is net een Brexit, als je eruit stapt dan kost het je geld. Als de Britten weg willen dan moeten ze betalen voor alle verplichtingen, die ook namens hen zijn aangegaan in het verleden en doorwerken in het heden en de toekomst.

Nu kun je in een verkiezingsprogramma van alles opschrijven, maar de vraag is: doe je er iets aan en met welk resultaat?

Dat is een terechte vraag. Begin dit jaar bood zich een unieke kans aan voor mij. De gemeente West Maas en Waal had een bijeenkomst georganiseerd over het regionale Breedbandproject (aanleg glasvezel in het buitengebied). Daarvoor moet een nieuwe GR worden opgericht. Dat besluit ligt eerdaags voor in ook de gemeenteraad van Tiel.

Uit die bijeenkomst in West Maas en Waal, waar raads- en commissieleden uit de meeste gemeenten bij aanwezig waren, kwam de vraag of er mensen bereid waren om zitting te nemen in een werkgroepje om e.e.a. voor te bereiden.

Ik heb me daarvoor opgegeven, samen met een collega raadslid uit gemeente Buren en een collega raadslid uit gemeente West Maas en Waal. Met ondersteuning van de griffiers van Buren en West Maas en Waal zijn we van start gegaan onder het motto: Meer grip op de GR-en.

Ons doel was om te streven naar een radenkring. Onze wethouders, griffiers, burgemeesters en secretarissen hebben allen hun eigen kring, waarin ze elkaar zien en van alles bespreken. Maar de raden, als hoogste orgaan in de gemeente treffen elkaar niet of nauwelijks en bespreken dus ook niets. En dat terwijl we met de GR-en ook een gezamenlijk belang hebben.

Wat heeft dat tot nu toe opgeleverd? We hebben in de werkgroep een aantal moties voorbereid, die ingebracht konden worden in de 8 gemeenteraden van de Regio Rivierenland.

In motie 1 hebben we de griffiers opgeroepen om de agenda’s van de raden op elkaar af te stemmen, alsmede de agenda’s van de GR-en daarop af te stemmen. We willen voldoende tijd om ons in de stukken van de GR-en te verdiepen, voordat we een besluit nemen.

In motie 2 roepen we de colleges van B&W op om de ABvergaderingen van de GR-en transparanter en toegankelijker te maken. Dit door de vergaderingen uit te zenden, zoals nu o.a. in Tiel met de raadsvergadering en de commissievergaderingen gebeurt.

Motie 3 was aan onszelf gericht. We hebben de raden gevraagd mee te werken aan het oprichten van een Radenkring. Een platform waarin we als raden met elkaar kunnen praten over de stukken die we van de GR-en krijgen en waar we iets van moeten vinden.

De laatste motie roept de colleges van B&W op om te stimuleren dat voor de informatievoorziening en het aanleveren van stukken binnen de regio duidelijke procesafspraken worden gemaakt en nageleefd.

En nu komt het: in 7 van de acht raden zijn 3 of meer moties unaniem aangenomen. 1 gemeente moet nog besluiten. De uitvoeringsorganisaties en hun directies moeten nog wel wennen aan deze actiegerichtheid van de raden. De wethouders en griffiers steunen de moties. Voor het volgen van dit proces kun je naar onze Facebookpagina gaan: https://www.facebook.com/raadskringregiorivierenland/

Op deze manier probeert ProTiel invulling te geven aan haar verkiezingsprogramma. GR-en zijn zeker geen zaligheden en leveren voorlopig nog voldoende zorgen op, maar we zijn hard op weg om als gezamenlijke raden meer grip op GR-en te krijgen.

Want zoals een inleider op een bijeenkomst over gemeenschappelijke regelingen zei:

Het overkomt je niet, je laat het gebeuren!

En dat laten wij niet gebeuren!!!!

Peter Elferink

Gemeenteraadslid en fractievoorzitter ProTiel

Uit de vergadering van de Commissie Bestuur van 5-9-2019.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 10-09-2019 06:38

Regionaal Project Breedband.

Als vervolg op een eerder ter elfder ure aan de afzonderlijke raadsleden gezonden brief was er een inspreker van Glasvezel Buitenaf aanwezig. Glasvezel Buitenaf is een concurrent van Digitale Stad, het bedrijf dat als enige heeft ingeschreven voor de aanleg van het glasvezelnet in de als onrendabel geldende gebieden van de Regio Rivierenland. Glasvezel Buitenaf heeft blijkbaar spijt dat zij niet aan de inschrijving heeft deelgenomen, hoewel zij daarvoor was uitgenodigd. In haar brief aan de raadsleden trachtte zij die te weerhouden van goedkeuring aan het voorstel van het regiobestuur tot uitvoering van het breedbandproject. In zijn betoog haalde de inspreker de inhoud van de brief nog eens aan. In het kort komt het er op neer dat Glasvezel Buitenaf van mening is dat het onderhavig buitengebied niet als onrendabel gebied volgens de normen van de Europese Commissie zou gelden. Aanleg en exploitatie door de overheid zou daarom als illegaal gelden en zou uitsluitend door marktpartijen mogen geschieden. Glasvezel Buitenaf dreigt daarom met het starten van een gerechtelijke procedure zodra het breedbandproject door de regio wordt aangenomen.

Aangezien er volgens de Europese normen is vastgesteld dat het wel degelijk om onrendabel gebied gaat en het project ook volledig door de Europese Commissie is goedgekeurd, nemen de commissieleden de spreekbeurt voor kennisname aan en hebben geen vragen. Wel wordt besloten na aanleiding van de voornoemde brief technische vragen in te dienen bij het college.

Overigens is deelname van achtenvijftig procent van de adressen in de buitengebieden bereikt. Daarmee is de financiële dekking gewaarborgd en kan het project in principe doorgang vinden. Voorwaarde is wel dat alle aangesloten regiogemeenten, op de gemeente Buren na, bij meerderheid van stemmen deelnemen.

Tiel Schone Stad.

Wethouder Groen ziet geen reden om verdere actie te ondernemen om van Tiel een schonere stad te maken. Hij heeft overleg gevoerd met de provincie en de AVRI. De ervaringen met de nieuwe restafvalprocedure worden door de inwoners van Tiel vooralsnog als positief ervaren. Het agenda- punt wordt daarom niet verder behandeld.

Appelpop.

Tijdens Appelpop is het verboden lachgas te verkopen of er mee het terrein op te komen.

De tijdelijke alcoholpoli voor Appelpop wordt gehuisvest in Zinder. De kosten daarvan worden gedragen door Stichting Appelpop. Jongelui beneden de achttien jaar bij wie alcoholgebruik wordt vastgesteld, krijgen geen toegang tot het Appelpopterrein en hun ouders worden direct op de hoogte gebracht.

Corso.

De inwoners binnen het parcours van het Corso zijn ruimschoots en tijdig geïnformeerd over de toegang tot hun woning tijdens rondgang van de corsowagens.

Cannabisproef.

Tiel is niet ingeloot om als testgemeente deel te nemen aan de landelijke weedproef. Een aantal gemeenten, verspreid over Nederland, gaat namelijk een proef uitvoeren met gelegaliseerde cannabis. Daarbij gaat het er om de koffieshops te voorzien van legaal gekweekte cannabis, om daarmee het criminele circuit buitenspel te zetten. Bovendien wordt daarmee een eind gemaakt aan de vreemde toestand dat de cannabis van de koffieshops aan de voordeur legaal is, maar aan de achterdeur illegaal. Overigens zal onze gemeente wel fungeren als controlegemeente. Er zal daarbij gekeken worden of er verschillen optreden voor wat betreft criminaliteit en andere toestanden in vergelijking met de proefgemeenten.

Ondanks het afvallen als testgemeente willen de Tiels coffeeshops wel meewerken aan hun verhuizing uit het centrum van Tiel.

Handhavingsbeleid AVRI

Aangaande het handhavinsgbeleid van de AVRI stelde ProTiel de vraag of de BijzondereOpsporings Ambtenaren, de Boa’s, van de AVRI wel voldoende zijn getraind om onderscheid te kunnen maken tussen bewust kwaadwillend gedrag, of gedrag van personen die onbewust een overtreding maken.

De fractie gaf daarbij aan dat de voorkeur van ProTiel uitgaat naar een bijzondere aandacht voorpreventieve aanpak van de Boa’s en het voorkomen van herhaalde overtreding, waarbij een boete niet onmiddellijk nodig is. De fractie zei deze opmerking te doen om reden dat zij signalen hadontvangen dat de Boa’s te snel sanctionerend optreden.

De VVD vroeg of de Boa’s kunnen worden toegerust met pepperspray. Maar volgens de wethouderworden de Boa’s al toegerust met handboeien, waarvoor zij ook trainingen hebben gevolgd.

Uit de vergadering van de Commissie Ruimte van 3-9-2019.

ProTiel ProTiel Tiel 06-09-2019 06:33

In het begin van september is de Raadscommissie Ruimte na de zomervakantie weer voor het eerst samengekomen. Op deze bijeenkomst werd voornamelijk overlegd over de op handen zijnde rioolprojecten. Het college stelde voor om de uitvoering van twee projecten naar voren te halen en dit jaar al uit te voeren. Het ging daarbij in de eerste plaats om het vervangen van de riolering van een deel van de Grote Brugse Grintweg, gelijktijdig met de herinrichting van die weg. In de tweede plaats ging het om de bestrijding van een te hoge grondwaterstand in de Begoniastraat en de Scheeringlaan, die overlast bezorgt aan de bewoners van die straten in de vorm van water in de kelders en onder de vloeren. De hoge grondwaterstand is ontstaan na het aanbrengen van een nieuwe riolering. Vermoedelijk als gevolg van het vervangen van een kleipakket door zand. Het gaat nu om het aanbrengen van een drainage. Wat betreft het aanbrengen van drainage na het vervangen van een riolering, heeft ProTiel de vraag gesteld of het de verwachting is dat dit in de toekomst vaker nodig zal zijn. Dit grondwaterprobleem heeft zich in het verleden namelijk ook voor gedaan in de omgeving van de Tulpstraat. Volgens de wethouder zou dat moeilijk te voorspellen zijn, omdat dit te maken heeft met de grondslag. De commissie kon zich vinden in het voorstel zodat het als hamerstuk naar de raad gaat.

Bestemmingsplan Tiel Oost.

Om de bouw van een appartementencomplex van twaalf starterswoningen op de hoek Medelsestraat en de Zwaluwstraat mogelijk te maken, diende een gewijzigd bestemmingsplan vastgesteld te worden. De commissie zag hier geen haken of ogen aan. Het collegevoorstel werd door de commissie unaniem onderschreven en is als hamerstuk naar de raad gegaan.

Omgevingswet.

De nieuwe Omgevingswet, die er in voorziet Streekplan en Bestemmingsplan te vervangen door een Omgevingsplan, wordt in de nabije toekomst ingevoerd. Hoe hier als gemeente mee om te gaan en zoveel mogelijk op vooruit te lopen? Het college heeft daarom een rapport, genaamd Tiels Kompas, opgesteld ter

voorbereiding op de Omgevingswet. Bij het ontwikkelen van particuliere plannen zal er in de toekomst worden overgegaan van het Nee-Tenzij naar het Ja- Mits principe. Dit betekent dat er van een terughoudende opstelling naar een meer welwillende houding wordt overgegaan. De fractie van ProTiel lietweten dat zo’n welwillende opstelling zeker niet mag betekenen dat hetmateriële of immateriële schade oplevert voor anderen. Burgerinitiatieven dienen volgens ProTiel ook bij de burger te blijven. Het initiatief mag in geen geval door de gemeente worden overgenomen.

Raadsinformatie Breedbandnetwerk.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 05-09-2019 06:27

Op 3 september j.l. werd in Culemborg door Regio Rivierenland een informatiebijeenkomst gehouden aangaande het uitgewerkte concept voor de aanleg van het glasvezelnet in de buitengebieden. Deze bijeenkomst was speciaal bedoeld om raads- en commissieleden uit de regio op de hoogte te stellen van alle voorwaarden en ontwikkelingen die tot het eindconcept hebben geleid en waarover de deelnemende gemeenten een besluit moeten nemen. De gemeente Tiel werd op deze dag vertegenwoordigd door de PvdB, de VVD en ProTiel.

Waar gaat het in het kort om?

Bij de aanleg van glasvezelnetten t.b.v. snelle internetverbindingen zijn marktpartijen niet geïnteresseerd in onrendabele gebieden. Deze betreffen voornamelijk de landelijke gebieden buiten de bebouwde kommen. Dus heeft de Regio Rivierenland het initiatief genomen om zelf de buitengebieden te gaan voorzien van glasvezelnetten. Nu is een dergelijk overheidsbemoeienis door de Europese Commissie niet toegestaan, tenzij is vastgesteld dat het om zogenaamde witte gebieden gaat. Dit zijn gebieden waar geen enkele marktpartij zowel momenteel als in de toekomst in wil investeren. Na een eerste aanbesteding voor marktpartijen waarop geen enkele partij reageerde, erkende de Europese Commissie dat het inderdaad om een wit gebied ging en werd toestemming verleend tot overheidsaanleg van het glasvezelnet.

Hoe wordt het gefinancierd?

Maar hoe denkt de regio de aanleg en onderhoud van het glasvezelnet te financieren als het, althans in de ogen van de marktpartijen, onrendabel zal zijn?

De regio ziet enkele gunstige omstandigheden. In tegenstelling tot het belangrijkste uitgangspunt van de marktpartijen, hoeft er geen winst gemaakt te worden. Wel moeten uiteraard kosten en baten in balans zijn. Vooral ook gunstig is de historisch lage rente voor de overheid, die als ongeveer de meest betrouwbare lener wordt gezien. Momenteel geldt ook een rentevaste termijn van 30 jaar. Een lineaire aflossing is mogelijk met een looptijd van 50 jaar.

Voor 55% van de aan te sluiten objecten zijn er inmiddels marktconforme contracten afgesloten, waardoor er op basis van liquiditeit geen tekort is gedurende de exploitatieperiode. Zou de deelname in 5 jaar toenemen naar 65% dan ontstaat er ook geen balanstekort in het eigen vermogen. Deze onzekerheid over de groei naar 65% deelname binnen 5 jaar vertaald zich in een zeer beperkt effect op het weerstandsvermogen.

Ook de operationele kosten zijn zeer beperkt door het uitbesteden van onderhoud en beheer.

Overigens worden er geen aansluitkosten bij de gebruikers in rekening gebracht; de kosten worden opgebracht door de verschillende marktgebonden providers die van het net gebruik gaan maken en bij wie de gebruikers hun contracten kunnen afsluiten. Alleen gebruikers die wel een aansluiting willen, maar geen abonnement nemen dienen een deel van hun aansluiting te betalen.

Wat zijn de voordelen van dit overheidsinitiatief?

De witte adressen zijn correct vastgesteld, zodat er geen conflict met de Europese Commissie kan ontstaan.

Er wordt in de digitale infrastructuur van de buitengebieden een grote verbetering gerealiseerd, wat ook tot economische voordelen kan leiden.

Het netwerk wordt opengesteld voor gebruik door alle marktpartijen. Wat positief is voor de markt en de concurrentie.

De uitvoerende commerciële partij, Digitale Stad, wil gelijktijdig ook voor eigen rekening en beheer een netwerk aanleggen in de grijze gebieden. Dit zijn gebieden die volgens de richtlijnen van de Europese Commissie niet door de overheid aangelegd mogen worden. Maar door het initiatief van Digitale Stad ontstaat feitelijk een totaal netwerk dat nog beter voldoet aan de ambities van het regiobestuur. Er zou daardoor een regionaal glasvezelnet ontstaan van ongeveer 9000 aansluitingen in de witte gebieden en nog eens eenzelfde aantal in de grijze gebieden.

Zijn er nog valkuilen te verwachten?

Ook Glasvezel Buitenaf kreeg de mogelijkheid voor het doen van een aanbieding, maar liet die kans onbenut. Wellicht heeft zij daar achteraf spijt van. Want ter elfder uren, juist nu de raden gaan beslissen over de voorstellen van het Regiobestuur, heeft Glasvezel Buitenaf middels een juridisch bureau een schrijven gericht aan de afzonderlijke raadsleden. De teneur van de brief komt er op neer dat in juridische zin het witte gebied niet als wit kan gelden, maar als grijs moet worden aangemerkt. In de ogen van ProTiel is dit schrijven vooral bedoeld om de standvastigheid van de raadsleden bij het te nemen besluit negatief te beïnvloeden. Wij laten ons echter niet van ons stuk brengen, ofschoon wij voor alle zekerheid wel verlangen dat het college de kleur van het witte gebied nog eens onder de loep neemt.

Alex Stultiens

ProTiel ProTiel Tiel 18-08-2019 07:58

Alex is geboren en getogen in Roosendaal, Noord-Brabant. Op twintigjarige leeftijd is hij naar Tiel verhuisd. Bij papiergroothandel Lutkie & Smit Papier/Papyrus te Culemborg is hij zijn werkzame leven begonnen. Hij heeft daar ongeveer 20 jaar op de klantenafdeling en public relations gewerkt. Daarna is hij in dienst getreden bij een chemisch bedrijf in De Meern als binnendienstmedewerker. Hij onderhoudt daar het contact met Engelse, Franse en Spaanse klanten. Hij is 30 jaar getrouwd met Jozien waarmee hij 2 kinderen en een kleinkind heeft. Sinds Alex in Tiel woont is hij zich steeds meer voor de Tielse politiek gaan interesseren. Nadat hij in contact kwam met oud raadslid Lammert Dijkstra van ProTiel heeft hij zich aangesloten bij deze partij. Zijn interesse richtte zich vooral op de zorg voor de inwoners van Tiel. De afgelopen 8 jaar heeft Alex zich ingezet voor ProTiel als fractielid en adviseur van de commissies Ruimte en Bestuur. Sinds Januari 2019 is hij lid van de commissie Bestuur van de Gemeente Tiel. Een onderdeel daarvan is het wel en wee van de Regio Rivierenland. Met de deelnemende gemeenten is het zaak te komen tot efficiënte samenwerking en mogelijk kostenbesparing waarvan de inwoners van Tiel dan ook voordeel zouden kunnen hebben.

Alex ziet graag dat de inwoners van Tiel zich gelukkig voelen. Hij is er zich van bewust, dat hiervoor veel factoren van belang zijn, zoals gezondheid, werk- en schrijf- en leesvaardigheid. Dus zullen we er als politieke partij voor moeten zorgen dat voorlichting, werkgelegenheid, sport en recreatie worden aangeboden.

Het motto van Alex is: als je ergens aan deelneemt, moet je je volledig inzetten. Je mede verenigingsleden rekenen op je inbreng.

Uit de gemeenteraadvergadering van 17 juli 2019

ProTiel ProTiel VVD CDA Tiel 03-08-2019 15:56

De college stelt voor de starters op de koopwoningmarkt een lening ter beschikking te stellen. Dit kan een koopwoning net binnen het bereik van de minder draagkrachtigen brengen. Als voorwaarde geldt dat de te kopen woning een WOZ-waarde van € 250.000 niet te boven gaat. Ook blijft deze lening beperkt tot maximaal 20% van het aankoopbedrag, met een maximum van € 40.000.

Een amendement van VVD, CU en CDA om het maximale bedrag te verlagen naar € 25.000 is door ProTiel niet gesteund. Wij vinden dat met zo’n verlaging de doelgroep al te zeer wordt verkleind enbovendien het aantal beschikbare koopwoningen voor de doelgroep zal afnemen.

Op basis van besluiten van de gemeenteraad in de vorige raadsperiode ligt het voor de hand dat Tiel haar aanmelding voor dit experiment zal handhaven. Het experiment zal uitgevoerd worden in maximaal 10 gemeenten in Nederland. Het houdt in dat de coffeeshops in de deelnemende gemeenten hun wiet krijgen aangeleverd van door de rijksoverheid geselecteerde kwekers. Dat betekent dat voor wietleveranties het criminele circuit uitgeschakeld wordt. Bij een succesvolle uitkomst zal deze situatie landelijk in wetgeving worden vastgelegd. Daarmee komt er een einde aan de huidige, nogal belachelijke situatie waarin verkoop en gebruik niet strafbaar zijn, maar productie, vervoer en levering wel.

ProTiel staat op het standpunt dat in een tijd van bezuinigingen er geen cent mag gaan naar de uitvoering van een dergelijk experiment van de rijksoverheid. In de inleiding gaf de burgemeester aan, dat er intensief overleg is geweest met de beide verantwoordelijke ministers. Daarop is de aangemelde gemeenten toegezegd dat, indien zij voor het experiment geselecteerd worden, zij gedurende de periode dat het experiment duurt, financieel en juridisch volledig worden gecompenseerd. Ook zullen ongewenste effecten, zoals bijvoorbeeld straathandel, worden bestreden met politie en handhaving, zonder dat dit voor de gemeenten extra kosten met zich meebrengt.

ProTiel heeft, voorafgaand aan de stemming over het besluit tot handhaving van de aanmelding, een schorsing aangevraagd. Daardoor konden we met de aanwezige fractieleden, Alex Stultiens en Peter van der Lugt, overleggen. Er bleven bij een deel van onze fractie grote twijfels leven t.a.v. het handhaven van de aanmelding. Een unaniem voor of tegen zat er niet in. Maar er viel te overwegen dat met de toezeggingen van de rijksoverheid er geen financiële bedenking meer waren. Bovendien, als het experiment zou slagen, zouden alle gemeenten verplicht worden om over te gaan naar het nieuwe systeem. Er kan verwacht worden dat dan de kosten van de gemeenten niet worden gecompenseerd. De deelnemende gemeenten zouden dus een kostenvoordeel hebben. Reden voor ons raadslid, Peter Elferink, om uiteindelijk in te stemmen met het handhaven van de aanmelding.

Verder koppelen we een plaatselijk belang aan het experiment: namelijk de verplaatsing van de coffeeshops uit het centrum. Hoewel die verplaatsing geen onderdeel uitmaakt van het experiment hopen we dat het mee kan liften op de dynamiek van het experiment.

Onder het hoofd “ Motie vreemd aan de Orde” werd namens alle partijen een motie ingediend. Dit is een motie die geen betrekking heeft op een van de onderwerpen die op de agenda van de raad staat. De motie heeft tot doel het rijk te bewegen om hun bekostigingsmethodiek voor het Gemeentefondsaan te passen. Nu geldt het zogenaamde “Trap op, trap af principe”. Dit betekent dat in tijden vanrijksbezuinigingen, zoals bij de afgelopen crisis, ook de gemeenten minder geld krijgen van het rijk. Trap af dus. In tijden dat het goed gaat en de rijksoverheid weer gaat investeren dan groeit ook de omvang van de gemeentegelden; trap op. Echter in deze systematiek is de ontvangst door gemeenten gekoppeld aan het uitgavenpatroon van het rijk. En daar wringt de schoen; het gaat goed met de economie, maar de rijksoverheid houdt de hand op de knip en investeert dus niet. En dat betekent dat de gemeenten nog steeds minder geld krijgen. Gemeenten gaan dus niet alleen in slechte tijden trap af, maar ook in goede tijden. De gemeente Tiel kreeg via de zogenaamde Meicirculaire 2019 de boodschap van de rijksoverheid dat de financiële bijdragen van het rijk aan de gemeente Tiel met miljoenen worden gekort.

De motie is aangenomen en wordt door het college uitgevoerd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.