Nieuws van Stadsbelang Utrecht inzichtelijk

15 documenten

Simpel, duidelijk, Utregs!

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 23-03-2018 09:03

Stadsbelang Utrecht is blij om te zien dat er een hoog opkomstcijfer was bij de gemeenteraadsverkiezingen. Wij feliciteren alle partijen van harte dat zij, samen  met ons, deel uit gaan maken van de gemeenteraad.

We laten een enorm intensieve periode van regulier raadswerk, het samenstellen van het verkiezingsprogramma én de voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen, achter ons.

Dankzij onze kiezers blijven wij deel uitmaken van de gemeenteraad. In samenwerking met de andere partijen blijven we op onze speerpunten sturen vanuit het thema “Iedereen doet mee!”.

Tot slot bedanken wij iedereen voor het vertrouwen in Stadsbelang Utrecht en jullie stem!

UCK goed voorbeeld cultureel ondernemen

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 22-02-2018 15:27

Cultuur is goed en mooi. Stadsbelang Utrecht is voorstander van culturele initiatieven en waar nodig krijgen starters daarbij een steuntje in de rug. Vervolgens ishet aan Utrechters aan te geven of er interesse en/of behoefte is aan dat aanbod.

Stadsbelang Utrecht raadslid Stephan Oost, , zegt daarover: “Wij willen dat subsidies een ondersteuning zijn en niet een ‘hangmat’ waar je lekker in achterover kunt hangen. Iedereen moet werken voor zijn of haar geld, dat geldt ook voor cultureel ondernemen.”

UCK

Een goed voorbeeld van cultureel ondernemen is het Utrechtse Centrum voor de Kunsten (UCK). Jarenlang kreeg deze instelling voor het geven van cursussen, opleidingen en workshops meerdere miljoenen euro’s. Stephan: “Dat is kort geleden afgelopen en dat had een hele grote impact op hun organisatie. Ze hebben nu nog maar 30 procent van de subsidie over en moeten dus gedwongen ‘cultureel ondernemen’. En dat is directeur Peter Grooten samen met zijn hardwerkende team ook gelukt. Het UCK is nu een echte sociaal ondernemer, die kijkt naar de kansen in de markt en uitgaat van hun eigen kracht.” Met zo’n voorbeeld van goed cultureel ondernemen vindt Stephan het raar en vreemd dat het huidige college dit niet wil omarmen. Volgens hem houdt de gemeente zich liever bezig met ‘aantallen’ zoals ‘meer mensen bereiken, meer verschillende mensen bereiken en een beter aanbod’. Vage doelstellingen waarop je subsidies niet kunt afrekenen, vindt Stephan:

Stadsbelang Utrecht raadslid Stephan Oost: “Meer verschillende mensen? Volgens dit college van burgemeester en wethouders betekent dat een grotere diversiteit in achtergrond, inkomensniveau, geaardheid, afkomst, et cetera. Wat het college alleen vergeet is om aan te geven waarom het dit wil. Sterker nog, niet eens aangeven wat de diversiteit van de huidige bezoekers is.”

Voor Stadsbelang Utrecht is het duidelijk volgens Stephan. We zijn goed bezig met het UCK en het kan nog veel beter met het culturele beleid in de stad Utrecht!

Participatiewet? Net Effe Anders!

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 22-02-2018 15:18

Iedereen die kan werken maar het op de arbeidsmarkt zonder ondersteuning niet redt, valt onder de Participatiewet. Die wet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden. Dit geldt ook voor mensen met een arbeidsbeperking. Zij moeten zoveel mogelijk werk vinden bij een gewone werkgever. Er zijn daarvoor subsidies voor werkgevers, als aanvulling op het loon bijvoorbeeld noodzakelijk is. Er is ook zoiets als ‘beschutte’ werkplekken. De gemeente moet zorgen voor dit soort werkplekken, waar extra begeleiding van de werknemer standaard aanwezig is. Zo kunnen alle Utrechters meedoen met het arbeidsproces.

Opening van lunchroom Net FF Anders met vlnr: Rosanna Janssen, Louisa Janssen, Eveline Kamperman en Dylan Slotboom.

Iedereen doet mee

Stadsbelang Utrecht is voorstander van extra inzet voor deze mensen onder ons motto ‘iedereen doet mee’. We kunnen in onze gemeente best proberen meer dan het aantal beschutte werkplekken dat de regering eist van gemeenten, te creëren. Sterker nog, meer (begeleide) werkplekken bij gewone bedrijven, samen met mensen met en zonder beperking. Het is zaak dat de gemeente ondernemers stimuleert om zo’n begeleide werkplek te realiseren. Andersom kan natuurlijk ook. Utrechtse werkgevers die zèlf initiatieven starten en onderzoeken hoe zij dit kunnen realiseren, moeten bij de gemeente terecht kunnen voor vragen als: hoe kun je mensen bereiken en hun talenten inzetten, en waar nodig begeleiding op de werkplek regelen?

Overvecht heeft het!

Diana Matser is zo’n sociale werkgever die ook werkplekken voor mensen met een beperking creëert. Met haar bedrijf Net ff Anders is zij eind 2014 begonnen met het organiseren van evenementen voor en door mensen die, de bedrijfsnaam zegt het al, net een beetje anders zijn. Ook haar droom – een lunchroom voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt – heeft zij afgelopen zomer waargemaakt met de lunchroom Net ff Anders in Winkelcentrum Overvecht.

Ontmoetingsplek voor iedereen

De lunchroom is toegankelijk voor iedereen; er staan bijvoorbeeld tafels zonder stoelen en er is een extra breed gangpad.

Diana Matser zegt daarover: “Zo kunnen klanten die gebruik maken van een rolstoel of een scootmobiel, direct aanschuiven.” Iedereen is welkom, legt Matser uit. “Mensen komen hier soms alleen voor een kopje koffi e met een praatje of om te lunchen. Alles kan.”

Er worden ook samen met de mensen die ‘net effe anders zijn’ verse en betaalbare afhaalmaaltijden gemaakt voor mensen die minder behendig zijn in de keuken. Samen met Buurtmobiel Utrecht wordt geregeld dat de maaltijden worden opgehaald of bij de mensen thuisgebracht. Denken in hartjes Net ff Anders gaat uit van toegankelijkheid, verbinden en talenten benutten, in plaats van een vergrootglas te leggen op beperkingen. Matser organiseert allerlei activiteiten die mensen samenbrengen.

“Op Tweede Kerstdag was er een gratis en gezellig kerstdiner voor eenzame buurtbewoners en mensen die het niet zo breed hebben.”

Samen met sponsors neemt zij ook initiatieven om mensen uit de wijk met elkaar in gelukt. Het UCK is nu een echte sociaal ondernemer, die kijkt naar de kansen in de markt en uitgaat van hun eigen kracht.” Met zo’n voorbeeld van goed cultureel ondernemen vindt Stephan het raar en vreemd dat het huidige college dit niet wil omarmen. Volgens hem houdt de gemeente zich liever bezig met ‘aantallen’ zoals ‘meer mensen bereiken, meer verschillende mensen bereiken en een beter aanbod’. Vage doelstellingen waarop je subsidies niet kunt afrekenen, vindt Stephan.

Raadslid Stephan Oost: “Meer verschillende mensen? contact te brengen en dat zorgt weer voor activiteit en werk in de winkel, zodat de werknemers aan het werk blijven. Kortom, een goed voorbeeld van hoe het ook kan in de stad als je iedereen wil mee laten doen.”

Eenzaamheid verdient meer (lokale) aandacht

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 22-02-2018 15:09

Een belangrijk onderwerp dat thuishoort op de lokale politieke agenda is de toenemende eenzaamheid onder inwoners. Stadsbelang Utrecht erkent dat en stuurt aan op een scherp beleid dat er iets aan doet. Vanaf 2003 is ‘ernstige eenzaamheid’ in Nederland gestegen met 11,4 procent, aldus de Volksgezondheidsmonitor in 2016. Mensen die alleen wonen (bijna 50 procent) zoals eenoudergezinnen, mensen met een migratieachtergrond en ouderen zijn vaker eenzaam.

Waardevolle ontmoetingen Fotografie: Babs van Geel van Stichting

Eenzaamheid, ook in Utrecht, is vooral een probleem voor mensen die het sterk of langdurig voelen. Die mensen geven aan zich weinig verbonden te voelen. Ze ervaren een gemis aan contacten met anderen, missen hechte emotionele banden. Ze zitten thuis en staren voor zich uit. Eenzame mensen komen niet zelden in een negatieve spiraal terecht. Ze eten minder gezond, verwaarlozen zichzelf, gaan veel alcohol drinken, enzovoort. Met als gevolg dat gezondheidsklachten kunnen ontstaan zoals ernstige slaapproblemen.

Utrecht voor Utrechters

Stadsbelang Utrecht vindt dat de gemeente de zorg van ‘Utrechters voor Utrechters’ moet bevorderen. De voorlichting over wat je als eenzame Utrechter kunt doen, maar ook wat anderen voor eenzame inwoners doen en organiseren, moet ruim worden verspreid. Een gezamenlijke brochure en een website van alle organisaties die hulp bieden aan de eenzame Utrechter verdient gemeentelijke subsidie. Stadsbelang Utrecht is een groot voorstander van goed en eenvoudig bereikbare Wijkinformatiepunten waar inwoners terecht kunnen voor allerlei informatie. Gewoon mondeling contact werkt ook tegen eenzaamheid. Stadsbelang Utrecht wil verder dat in alle wijken de mogelijkheid wordt geboden samen te eten. Resto Van Harte en de stichting Met je Hart, die beide maaltijden en activiteiten organiseren in wijken en buurten, kunnen worden ondersteund om dat op te pakken. Eenzaamheid onder mensen met een migratieachtergrond verdient maatwerk. Een moskee kan geholpen worden hiervoor een aanbod te organiseren.

Preventie

Voorkomen van eenzaamheid kan door er voorwaarden voor te scheppen. Ouderen bijvoorbeeld die naar een aangepaste woning moeten verhuizen, moeten dat in hun eigen buurt kunnen doen. Stadsbelang Utrecht pleit voor de ombouw van eengezinswoningen in kleinere aangepaste woningen in alle wijken. Stadsbelang Utrecht wil ook de toewijzing van woningen anders organiseren. Voor mensen die zorg nodig hebben wordt de huisvestingsbehoefte onderdeel van het zorgplan. Indien nodig wordt een woning in de eigen wijk toegewezen. We willen met de gezamenlijke organisaties bekijken of met de U-Pas voorzieningen beter bereikbaar worden voor eenzame Utrechters met een bescheiden beurs.

Eropuit

Dus ben je eenzaam? Blijf niet thuis zitten. Ga eropuit zodat je mensen kunt ontmoeten: word lid van een kaartclub, volg een cursus of doe mee aan workshops. Meld je aan als vrijwilliger bij een verpleeghuis of ziekenhuis. Ga meedoen aan sportactiviteiten. Er zijn clubs waarin samen bewegen vooropstaat, maar die daarnaast veel gezelligheid bieden. Ga zingen in een koor. Ze zoeken volop zangers en zangeressen. Word maatje van iemand met een gebrek. Of vraag om een maatje of een mentor. Kan je goed koken of afwassen? Meld je aan als vrijwilliger bij Resto VanHarte die in Utrecht maaltijden, zeg maar gerust diners, verzorgt voor weinig geld. Vraag ook eens rond wat er bij u in de buurt is!

Stadsbelang Utrecht eist Actieplan Bijstand

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht GroenLinks VVD D66 Utrecht 22-02-2018 13:20

Utrecht groeit, zo ook het aantal Utrechters met een bijstandsuitkering. Maar de stad doet het slecht als het erom gaat te voorkomen dat mensen in de bijstand komen, laat staan ze uit de bijstand te helpen. Ten opzichte van 2010 is het aantal bijstandsgerechtigden gestegen met bijna 50 procent naar 12.770 Utrechters. Dit terwijl Amsterdam en Rotterdam te maken hebben met een groeiend aantal bijstandsgerechtigden van respectievelijk 18 procent en 21 procent. Deze steden doen het beter dan het Utrechtse college van burgemeester en wethouders. Belangrijke reden hiervoor is dat de huidige coalitie van D66, GroenLinks, SP en VVD ervoor kiest weinig tot geen nieuw beleid te maken op dit belangrijke beleidsveld. Ze sluit zich liever aan bij de in 2012 aangenomen economische agenda. Daarin stond dat de stad er makkelijk vanuit kon gaan dat wie in een uitkering terecht zou komen dat alleen nog maar tijdelijk (8 maanden) zou doen.

Enkeltje armoede

Stadsbelang Utrecht-fractievoorzitter Cees Bos: “De bijstand is een enkeltje armoede. Hoe fout kun je zitten door aan te nemen dat er alleen nog maar werkloosheid zit bij Utrechters die van de ene naar de andere baan gaan. De realiteit van vandaag is ernstig, als we alleen al kijken naar Utrechters in de bijstand zit meer dan 77 procent langer dan 1 jaar in de bijstand, 38 procent zit langer dan 4 jaar in de bijstand.” Utrechters in de bijstand hebben het zwaar, hun inkomen ligt op niveau sociaal minimum, elk dubbeltje moet worden omgedraaid. Veel gezinnen hebben te maken met problematische schulden en premieachterstanden. Zo’n 72 procent van de huishoudens met een bijstandsuitkering heeft een migratieachtergrond, een aanzienlijk deel heeft een vluchtelingenstatus.

Stadsbelang Utrecht vindt het tijd voor een Actieplan Bijstand.

Cees Bos: “Wij willen dat iedere Utrechter meedoet in de samenleving. Uitkeringsgerechtigden moet perspectief worden geboden door middel van opleiding, herscholing, verplicht vrijwilligerswerk en het aanbieden van (beschut) werk en plaatsing bij reguliere werkgevers met zo nodig loonsuppletie van de gemeente.”

Het actieplan zegt ook dat mensen met een migratieachtergrond Nederlands moeten leren, om meer kans te maken op de arbeidsmarkt (bij weigering korten op de bijstand). Er moet extra worden geïnvesteerd in voor- en vroegschoolse educatie, geen kind verdient het met een taalachterstand aan de basisschool te beginnen.

Cees Bos: “Wij pleiten voor Wijkinformatiepunten waar mensen aan de balie of, desgewenst in een spreekkamer voorlichting kunnen krijgen over alle hulp, bijstand, zorg en werk. Eenmaal contact opgenomen, neemt het zogeheten buurtteam het over. Iedereen doet mee, iedereen doet ertoe.”

Zonder taal geen communicatie

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht VVD Utrecht 13-02-2018 11:08

Stadsbelang Utrecht wil dat iedereen in Utrecht meedoet en mee kan doen. Maar als je geen Nederlands spreekt, is het bijna onmogelijk om mee te doen. En dat is nu net waar het in veel gemeenten in Nederland fout gaat.

Taallessen verplicht

Per 1 januari 2016 is de participatiewet uitgebreid met een verplichte taaleis, taalplannen en taaltoetsen. Inwoners die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering en onvoldoende kennis hebben van de Nederlandse taal moeten zich laten scholen. De gemeenten moeten alles in werking stellen om deze inwoners te helpen om te taal te kunnen spreken. Als inwoners hier geen zin in hebben, dan mag dit consequenties hebben voor een uitkering.

De gemeente Utrecht heeft echter gekozen voor een slappe aanpak: ‘De Utrechtse werkwijze’. Het huidige bestuur in Utrecht wil vooral ‘vrijblijvend’ en ‘terughoudend’ optreden. Het opleggen van consequenties voor de uitkering, als iemand geen zin heeft in het leren van de taal, ontbreekt volledig. Terwijl juist is gebleken dat dit soort gevolgen een enorme prikkel zijn om inwoners te bewegen om wel taallessen te gaan volgen. D66-wethouder Everhardt omschreef de houding van het college als volgt: “Met de sanctieregeling voor het niet voldoen aan de taaleis wil het college ontspannen omgaan. Utrecht heeft een beperkt budget en de aan te bieden taalcursussen moeten maatwerk zijn om een ‘gemotiveerd’ persoon de gelegenheid te geven deze stap te zetten.” Twee jaar na invoering van de taaleis/ taaltoets luidt staatssecretaris Tamara van Ark (VVD) van Sociale Zaken de noodklok. Gemeenten doen volgens haar te weinig aan taallessen, steeds meer mensen in de bijstand hebben een grote taalachterstand en dreigen geheel buiten de samenleving te gaan vallen. Zij wil een meer verplichtende regeling.

Taal is de toekomst

Stadsbelang Utrecht maakt zich enorme zorgen over deze ontwikkeling. Inwoners die in de bijstand zitten mogen niet uitgesloten worden van onze samenleving. We moeten er alles aan doen om deze kwetsbare groep te helpen aan een goede toekomst. Iedereen moet mee kunnen doen, dat betekent dat ook iedereen de kans moet krijgen om mee te doen. Inwoners met een taalachterstand moeten we actief begeleiden en zorgen voor goed onderwijs. Inwoners die niet willen, moeten we prikkelen om wel naar taalles te gaan. Als dit kan door het aanpassen van een uitkering, dan doen we dat. Dit betekent een versnelde aanpak van het taalprobleem onder bijstandsgerechtigden in Utrecht. Op deze manier krijgen alle inwoners van Utrecht een kans op een succesvolle toekomst in onze prachtige stad.

Geldboom? Een geldbos!

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht GroenLinks VVD D66 CDA Utrecht 13-02-2018 11:00

De schulden van de gemeente Utrecht blijven maar toenemen. Of het nu de Uithoflijn is of een parkeerplaats in Leidsche Rijn, telkens weer zijn er tientallen extra miljoenen nodig.

Geheel tegen de wens van Stadsbelang Utrecht in, heeft de gemeenteraad in december 2017 ingestemd met het uitgeven van 150 miljoen euro meer dan er binnenkomt. Door die keuze neemt de schuld van de gemeente toe tot een hoogte van 1,2 miljard euro. In januari 2018 kwamen er alweer nieuwe verliezen aan het licht. Die zorgen ervoor dat we tientallen miljoenen meer gaan uitgeven. Dat geld moet de gemeente lenen, omdat er helemaal geen geld is.

Vertragingen

In het geheim zijn er documenten gedeeld met de gemeente Utrecht over de aanleg van de Uithoflijn. Het project loopt 1,5 jaar uit door vertragingen. De extra kosten voor het project bedragen 84 miljoen euro, waar de gemeente Utrecht 25 miljoen van moet betalen. De provincie betaalt de rest. Het college van D66, GroenLinks, VVD en SP, vroeg de gemeenteraad in Utrecht om het dossier geheim te houden. Stadsbelang Utrecht is voor open en eerlijke communicatie, daarom hebben wij aangegeven dat het document openbaar moest worden.

Zelfs oppositiepartij het CDA wilde er alles aan doen om het geheim te houden. Een krappe meerderheid van de gemeenteraad heeft uiteindelijke gekozen voor het standpunt van Stadsbelang Utrecht, waardoor het document openbaar gemaakt is. Dit soort financiële tegenvallers komen door het beleid van dit bestuur veel te vaak  voor. De inwoners van Utrecht verdienen dat er veel zuiniger met hun geld omgegaan wordt.

Op de vraag of dit bestuur een geldboom had gevonden, reageerde Stadsbelang Utrecht-raadslid Stephan Oost: ”Een geldboom? Het lijkt eerder op een geldbos. Dit bestuur blijft maar geld uitgeven. Daar mogen de inwoners van Utrecht straks de rekening van betalen. Stadsbelang Utrecht wil dat dit stopt, wij kiezen voor een zuinig en zorgvuldig bestuur.”

Gratis parkeren voor de deur

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 13-02-2018 10:52

Herkent u dat, thuiskomen na een dag werken en nergens je auto kwijt kunnen? Stadsbelang Utrecht wil een bereikbaar Utrecht waar inwoners hun auto voor de deur kunnen parkeren. Met de huidige drukte in de stad en de plannen voor nieuwbouwwijken gaat dit niet lukken.

Wat is er aan de hand?

Utrecht is een stad waar veel mensen naartoe komen om te werken, die hier niet wonen. We hebben ook veel ‘dagjesmensen’, die onze stad komen bezoeken. Veel van hen zetten hun auto in de wijken waar ze gratis kunnen parkeren en gaan vervolgens de binnenstad in. Dit zorgt ervoor dat bewoners nog nauwelijks een parkeerplaats kunnen vinden in de woonbuurten, als zij thuiskomen na hun werk. Deze auto’s horen helemaal niet in de wijken, maar in een parkeergarage. De parkeerplaatsen in de wijken zijn bedoeld voor de bewoners.

Utrecht groeit, er komen steeds meer wijken en nieuwe buurten. Om de leefbaarheid te vergroten worden steeds minder parkeerplaatsen per woning beschikbaar. Dat betekent dat er bijvoorbeeld maar 1 parkeerplaats per 3 woningen wordt aangelegd. Op de Tweede Daalsedijk begint een experiment waarbij er helemaal geen parkeerplaatsen meer zijn voor bewoners. Dit zorgt voor extra druk op andere buurten en wijken. Als een bewoner van de toekomstige Merwedekanaalzone een auto heeft en hij kan deze niet parkeren in zijn buurt, dan is de kans groot dat deze zijn wagen in Transwijk gaat parkeren.

De oplossing is simpel

Stadsbelang Utrecht wil voorkomen dat bewoners van buurten te maken krijgen met auto’s die daar niet horen. Daarom willen wij een onderzoek naar betaald parkeren of kentekenparkeren in een groot aantal Utrechtse wijken. Wij willen dat bewoners van straten en buurten een gratis parkeervergunning krijgen, zodat zij zonder extra kosten gewoon hun auto in de buurt kunnen parkeren waar ze wonen.

Stadsbelang Utrecht-fractievoorzitter Cees Bos: “Na een dag hard werken, wil je niet een halfuur gaan zoeken om je auto te kunnen parkeren. Als er een parkeerplaats is voor de deur, dan moet die niet bezet worden door een auto van iemand die daar niet in de buurt woont. Weg ermee!”

Inbreng Einddebat Programmabegroting 2018

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 09-11-2017 23:18

Onderstaande is een verkorte versie. Voor volledige versie, zie: Inbreng einddebat PGB 2018

Zoals bekend, staat onze partij Stadsbelang Utrecht voor Simpel, Duidelijk en Utregs. Wij maken ons sterk voor een zuinige overheid, waar zorg voor elkaar centraal staat. Een overheid die helder en duidelijk communiceert. Op grond van deze drie centrale thema’s beoordelen wij voorstellen, begrotingen en jaarverslagen.

Op dit moment is onze financiële basis niet houdbaar en de reden daarvoor is simpel: We hebben het geld nu niet, maar geven het wel uit. Daar mogen onze kinderen voor opdraaien in de toekomst. Helaas heeft het college een eigen agenda en willen ze dit niet zien. Gelukkig komen er verkiezingen aan in maart en kunnen Utrechters zelf aangeven wat zij willen. Daar kijken wij met vertrouwen naar uit.

Lenen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan

Dit college faciliteert groei door reserves leeg te plukken en te lenen, sterker nog door steeds meer te lenen. Hierdoor is in de periode 2014 t/m 2018 117 miljoen aan eigen vermogen verdampt. De Utrechtse hypotheekschuld is opgelopen met 283 miljoen euro. Ook geeft dit college al jaren meer uit dan er binnen komt. In 2018 wil dit college 150 miljoen meer uitgeven dan er binnenkomt. Een voorbeeld: de onterecht uitgekeerde bijstandsuitkeringen. In 2014 hadden we 34 miljoen teveel uitgekeerde uitkeringen op de balans staan. In 2018 is dit bedrag opgelopen tot 42 miljoen. Nog eens 8 miljoen meer dan in 2014.

Stadsbelang Utrecht heeft hier vragen over gesteld. Het antwoord van het college is dat jaarlijks 20% van deze vordering als oninbaar wordt beschouwd en wordt afgeschreven. Dat is dus 8,4 miljoen euro. Wat is de kans om hier nog iets van terug te zien?

De Utrechters die onterecht een uitkering hebben gekregen, zonder moedwillig te frauderen, moeten die uiteraard ook terugbetalen. De gemeente schakelt hiervoor echter een deurwaarder in om deze bedragen te gaan innen. Dat zorgt ervoor dat er nog eens honderden euro’s bij komen. Het lijkt er stellig op dat de stad meewerkt aan het creëren van duurzame armoede van velen. Is dit wat we willen?

Financieel voorbereid op tegenslagen

Stadsbelang Utrecht maakt ook zich ernstige zorgen over het meerjarenperspectief Stedelijke ontwikkeling. Er hangt ons een en ander boven het hoofd wat niet is meegenomen in de cijfers. Een voorbeeld: het provinciaal inpassingsplan kantoren. Als deze begin 2018 in ongewijzigde vorm wordt aangenomen door Provinciale Staten moeten we de opbrengsten grondexploitatie Rijnvliet verlagen met minimaal 12 miljoen euro! Op deze manier kunnen Utrechters niet gerust slapen. Als dit zo doorgaat, dan heeft dit grote financiële, maar wat ons betreft ook politieke consequenties. Want dan ben je als college onverantwoordelijk bezig geweest met geld van Utrechters. De wethouder zet hoog in, dan verlangen wij ook bijpassende verantwoordelijkheid als het misgaat. En dan willen wij niet wachten tot maart 2018.

Gelijke kansen voor iedereen

Stadsbelang Utrecht wil dit college een compliment geven voor de realisatie en herontwikkeling van scholen in Utrecht. We willen wel graag opmerken dat er een eenzijdige focus is op passend onderwijs, terwijl Utrecht juist een inclusieve stad wil zijn waar kinderrechten centraal staan. Daar stapt het college volledig over heen. Wij willen geen inclusief onderwijs, wij willen passend onderwijs. De enige groep waar het college een beetje meer aandacht aan wilt geven zijn kinderen die bovenmatig kunnen presteren. Als het college ook de kinderrechten heeft getoetst op basis van het VN-Gehandicaptenverdrag dat in Nederland in 2016 in werking is getreden, dan zit er waarschijnlijk een blinde vlek bij het college op dit stuk. De wet Passend Onderwijs hoeft namelijk geen belemmering te zijn om stappen te zetten richting inclusief onderwijs.

Er staat een school ingetekend bovenop de A2. Wij hebben hier eerder bezwaar tegen gemaakt, dit omdat deze te dicht bij de tunnelmond staat. De wethouder heeft aangegeven dat het gezond en veilig genoeg is om hier een school te vestigen. Overigens, deze school beschouwen wij als ons succes, tenslotte hebben wij dit college gevraagd een nieuwe brede school te stichten in Leidsche Rijn. Naar wij hebben vernomen is een deel van het gebouw nog zonder functie. Graag zou Stadsbelang Utrecht zien dat hier een integraal kindcentrum in wordt op opgenomen.

Bij de keuze voor een school van eigen keuze geldt ook voor het voortgezet onderwijs. sommige scholen hebben te maken hebben met een overschot aan aanmeldingen. Het uitlootsysteem veroorzaakt het feit dat honderden Utrechtse leerlingen noodgedwongen naar omliggende gemeenten gaan. Zou dit een van de redenen kunnen zijn van een stijgend aantal verhuizingen van Utrechtse gezinnen?

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Uit de landelijke monitor studentenhuisvesting blijkt dat Utrechtse universiteiten en hogescholen de komende vijf jaar een groeiend aantal van 18.500 studenten gaan onderwijzen. Er is een enorme krapte aan zelfstandige en onzelfstandige woonruimte voor studenten. Deze krapte gaat ondanks de geplande 4.000 studentenwoningen alleen maar toenemen. Stadsbelang Utrecht wilt af van een aantal beperkingen die het omzettingsbeleid Utrechtse kamerverhuurders oplegt. Als de oppervlakte de norm is kunnen er wat ons betreft meer mensen gehuisvest worden als de nu gestelde 2 kamerhuurders.

Maak het onzichtbare zichtbaar

Stadsbelang is blij met het Utrechtse cultureel erfgoed. Dit is de kracht van onze Utrechtse binnenstad, dit is de identiteit die Utrecht Utrecht maakt. Dit cultureel erfgoed zorgt ook voor veel bezoekers en toeristen in de stad en dat mag wat ons nog wat meer. Maar dat kan alleen als informatie goed ontsloten is, ons inzien in de nabijheid van deze monumentale gebouwen en beelden. Wat Stadsbelang Utrecht betreft draagt Utrecht hieraan bij door bijvoorbeeld het samenvatten van de alreeds aanwezige uitgebreide informatie betreffende monumentale gebouwen en beelden en beschikbaar te stellen via digitale informatiezuilen in de buurt van dit cultureel erfgoed, dan wel via een te ontwikkelen erfgoedapp.

Iedereen kans om te sporten

Het nieuwe tarievenbeleid sportaccommodaties heeft als uitgangspunt het bevorderen van het efficiënt gebruiken van de binnen- en buitensportfaciliteiten. Het eerste voorstel voor dit tarievenbeleid heeft zo veel vragen opgeleverd, dat de wethouder gelukkig slim genoeg was om dit voorstel terug te trekken en een tweede voorstel te doen. Dit tweede voorstel was een stuk beter, waardoor de meerderheid van de raad hiermee ingestemd heeft. Ik kan mij niet voorstellen dat de meerderheid van de raad zich ervan bewust was dat dit betekent dat het college met het nieuwe tarievenbeleid van 78% bezetting wil groeien naar 80% in 2018! Sterker nog in 2021 is de bezetting nog steeds 80%. Dat is puur een manier om meer geld te ontvangen van de gebruikers!

Stadsbelang Utrecht heeft bij het geven van subsidies altijd in het achterhoofd dat dit geld is van Utrechters, om iets waar Utrechters behoefte aan hebben, financieel te ondersteunen. Wat ons betreft gaat het om het steunen van een organisatie, waarbij twee zaken voorop staan:

Er moet behoefte zijn aan het product van die organisatie bij Utrechters;

De organisatie moet als uitgangspunt hebben om zelfstandig te kunnen opereren.

Dit begint bij het vermelden van de toegankelijkheid van de activiteiten van die organisaties op hun eigen website.

Naast het vermelden van die toegankelijkheid, zijn wij ook van mening dat tenminste de organisaties die geld van onze Utrechters krijgen, rekening houden met het toegankelijk maken van hun activiteiten voor alle Utrechters.

Blijf ook lekker slapen!

Utrecht heeft een groeiend wetenschappelijk klimaat. Naast het jaarlijks groeiende aantal studenten, groeit ook het aantal wetenschappelijke bijeenkomsten, zo bevestigt Utrecht Marketing. Wij zijn blij met het wetenschappelijk klimaat in de stad, we hebben de beste universiteit van het land en we trekken veel nieuwe studenten. Ook congressen zetten Utrecht als stad op de kaart. Maar hier moet aan gewerkt worden, want hier is nog een wereld te winnen.

Congresorganisaties, maar ook Utrecht marketing geven ons aan dat bij het organiseren van congressen veel kamers vooraf worden gereserveerd, voor een verwacht aantal overnachtende gasten. Veel hotels willen niet aan deze commitment vastzitten. Gevolg hiervan is dat congresorganisatoren uitwijken naar steden waar voldoende capaciteit en commitment is. Als Utrecht die welkome stad wil zijn, ook voor bezoekers van congressen moet er iets gebeuren.

Broddelwerk

Waar het college, deze wethouder niet goed in is, is de uitwerking van beleid uit te werken per (sub)doelstelling en effectindicator. Het college stuurt de raad erratum na erratum, ook weer gevuld met feiten die niet kloppen informatie of verkeerd staan weergegeven. De raad kan eenvoudigweg niet meten hoe succesvol dit college en deze wethouder is bij de invulling van haar duurzaamheidsambities. Want de gegevens die wij hebben (b)lijken niet correct. Een voorbeeld: De wethouder schermt met een verlaging van de CO2 uitstoot van Utrecht van 8%, terwijl de klimaatmonitor, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en milieu aangeeft dat de CO2 uitstoot van Utrecht zelfs gestegen is. Wij concluderen dat dit college de weg kwijt is op de monitoring van effecten en de output naar de raad.

Trouwen moet een feestje zijn!

Dit college heeft de tarieven voor het “product” huwelijksvoltrekkingen de afgelopen jaren verhoogt met 33% tot 40%. Alleen al het woord product, voorzitter het huwelijk is geen product, maar een manier om de liefde tussen twee mensen te bezegelen en te formaliseren. Trouwen in Utrecht moet een feest zijn en geen dure aangelegenheid. Daarom vind Stadsbelang Utrecht het stuitend, dat de gemeentelijke kostprijs voor een huwelijksvoltrekking tot 200 euro meer kost in Rotterdam, gemiddeld 120 euro duurder ligt dan in de andere G4 steden. Utrecht moet blij zijn met Utrechters die willen trouwen in Utrecht en ze niet wegjagen naar andere gemeenten.

Inbreng Stadsbelang Utrecht tarievenbeleid sportaccomodaties

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht PvdA Utrecht 06-07-2017 15:10

Zoals bekend staat onze partij, Stadsbelang Utrecht, voor Simpel, Duidelijk en Utregs. Wij maken ons sterk voor een zuinige overheid, waar zorg voor elkaar centraal staat. Een overheid die helder en duidelijk communiceert. Op grond van deze drie centrale thema’s beoordelen wij begrotingen, jaarverslagen en voorstellen.

Zoals ook door andere partijen reeds aangegeven, hebben we als gemeente de verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor onze inwoners. In het geval van sportaccommodaties, betekent dit concreet dat we ervoor dienen te zorgen dat iedereen toegang heeft tot sportfaciliteiten. Zodat men individueel of in teamverband kan sporten, wel of niet georganiseerd.

Het voorstel om de tarieven van binnen en buitensport beter in verhouding tot elkaar te brengen, leek ons in eerste instantie interessant. We waren echter vanaf het begin af aan geen voorstander om dit te nivelleren, aangezien de kosten gerelateerd aan het beoefenen van sporten niet gelijk zijn.

Er zijn in het verleden verkapte subsidies verleend aan bepaalde verenigingen, door het slechts gedeeltelijk in rekening brengen van gebruikerskosten. We hebben er alle begrip voor om die uitzonderingen weer terug te draaien en deze gelijk te trekken voor alle verenigingen.

Stadsbelang Utrecht is al maanden in gesprek met clubs, verenigingen en belanghebbenden. Telkens weer stuiten we op dezelfde houding ik zie u denken: “buitenaccommodaties zijn tegen verhogingen”. Dat is echter helemaal niet waar.

Het gaat namelijk over onduidelijkheid en het gebrek aan communicatie. Dat is en blijft raar, want we ontvingen een prachtig document met de toevoeging dat dit mede was vormgegeven voor de VSU en een klankbordgroep. Hoe kan het dan dat er een waslijst aan vragen komt, na de eerste conclusie en het voorstel?

Het college heeft een tweede poging nodig gehad om de eerste conclusie aan te passen. Een bijgewerkte versie, omdat de eerste versie niet compleet was en wat aanvullingen nodig had.

En nu, nu hebben we de derde versie van de eerste conclusie. Stadsbelang Utrecht gaat er bij deze versie dan ook vanuit dat de VSU, de klankbordgroep en de expertise van de ambtenaren door het college zijn gebruikt om het eindelijk echt goed te doen.

Dan is natuurlijk de vraag, “wat is goed beleid?”.

Voorzitter, ter voorkoming van misverstanden heb ik de definitie van beleid nog even erbij gezocht:

Beleid is het geheel aan opvattingen over te realiseren doelstellingen, tezamen met de in de tijd uitgezette concrete acties en de daarvoor benodigde middelen om deze doelstellingen te bereiken.

Laten we het voorstel eens langs die meetlat leggen:

Het voorstel is herhaaldelijk gewijzigd, ondanks veelvuldig overleg is het niet compleet, het bevat onduidelijke uitzonderingen en de duidelijke visie ontbreekt.

Als u nog twijfelt of wij voor of tegen dit voorstel zijn, geef ik u graag inzicht op onze bedenkingen:

De Ingroeiregeling – de tekst:

Voor verenigingen die meer dan 5 euro per lid in kosten gaan stijgen, kan de stijging betekenen dat leden hun lidmaatschap opzeggen. Om te voorkomen dat de sportparticipatie daalt krijgen verenigingen met een stijging van kosten die hoger uitvalt dan 5 euro per lid de mogelijkheid voor een ingroeiregeling.

Dan betekent het toch nog steeds dat de kosten met meer dan 5 euro stijgen? Als dat daadwerkelijk wordt verwacht, dan wordt het toch in jaar twee te duur en zegt men alsnog op.

Tevens spreekt de tekst over:

Verenigingen met een ingroeiregeling van drie jaar hebben daarna nog slechts 1 jaar om een stabiele financiële situatie te creëren omdat na 4 jaar mogelijk nieuwe tariefswijzigingen doorgevoerd kunnen worden.

Dit geeft de indruk dat het college bewust is van het feit dat er tijd nodig is om een stabiele financiële situatie te creëren, in het oude voorstel “slechts 1 jaar”. Er staat in het nieuwe voorstel niets vermeld over een soort van incubatie-tijd.

Capaciteit in verhouding tot ledental – de tekst: Een stijging van meer dan 10 euro per jaar per lid heeft vaak een verband met een (te) laag aantal leden in verhouding tot de benodigde sportruimte.

Wij hebben nog geen richtlijn gezien met het aantal minimale leden per sportruimte.

Gebrek aan visie – de tekst: Het voorliggende beleid wordt gezien als eerste stap tot een definitief nieuw beleid en tarievenstelsel.

De kans is dus reëel dat na vier jaar, en een positieve evaluatie een nieuwe stap wordt voorgelegd. Dat betekent echter niet automatisch dat een volgende stap voor de betreffende vereniging(en) opnieuw een flinke tariefsverhoging betekent. Een eerste stap, op weg naar welk einddoel? Waar blijft die visie?

Laten we het maar niet hebben over kostprijsdekkende huur. Het college heeft daar tot op heden nog geen enkele keer een helder en duidelijk antwoord op gegeven. Vandaar de focus op de tekst van het voorstel.

Berekening van tarieven – de tekst: De schakelzaal Cultuurcampus en de Fletiozaal zijn kleiner dan een sportzaal, het tarief voor deze zalen is het sportzaaltarief -15%. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt in tarieven tussen de verschillende sportzalen. Het tarief voor de sporthallen in Galgenwaard wordt gelijk getrokken aan het tarief voor de andere sporthallen.

Het nieuwe beleid is nog niet ingevoerd of we hebben alweer uitzonderingen. Maar waarop is die uitzondering gebaseerd. Ook hierin hebben wij geen uitgangspunt gezien, waaraan getoetst kan worden.

Een tarief gebaseerd op kostprijs, waar vanaf geweken wordt omdat de afmetingen anders zijn? In het begin een precedent scheppen, betekent zwalken in de toekomst. 15% korting op een tarief, omdat de zaal 15% kleiner is? Waar kunnen clubs en verenigingen terugvinden op basis waarvan deze korting wordt verstrekt, om te zien of dat ook voor hun geldt?

We zien graag een toezegging tegemoet om dit inzichtelijk te gaan maken voor iedereen, bij uitblijven hiervan hebben we een motie achter de hand.

Dubbelgebruik

Als we het hebben over het onderwerp “dubbelgebruik van accommodaties”. Als er twee voetbalclubs gebruik maken van een veld, dan wordt het wedstrijdtarief na rato verdeeld. Terwijl als het de combinatie van een voetbalclub en een cricketclub behelst, dan geldt een korting van 10% op het wedstrijdtarief.

Wij vertrouwen erop dat u, en de overige raadsleden, u heeft verdiept in het document. De kans dat u nog overtuigd bent van een duidelijk, helder en herkenbaar beleid is nauwelijks voor te stellen. De kans dat de gemiddelde Utrechter het ervaart als goed beleid is nihil! Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het college.

Ter voorkoming van misverstanden, Stadsbelang Utrecht is voorstander van kostprijsdekkende huur. Maar laten we dit dan in ieder geval doen met een visie en helder, duidelijk en herkenbaar beleid.

Hiermee lijkt de bijdrage van Stadsbelang Utrecht over dit onderwerp ten einde. En ik moet u ook eerlijk bekennen dat dit ook bijzonder logisch is.

1 onderwerp met 1 doelstelling, het kan niet eenvoudiger.

Toch heeft het college besloten om twee onderwerpen in 1 document te gaan combineren. Daar waar het gaat om tarieven voor sportaccommodaties, veegt het college nu ook het onderwerp efficiënter gebruik van de accommodaties onder dezelfde noemer.

In het eerdere document wordt het voorstel gedaan om efficiëntie te gaan meten aan de hand van betalingsachterstand. Nu is dat in ieder geval gewijzigd. Neemt niet weg dat het document nog steeds “rammelt”.

Het invoeren van daltarieven is de sleutel naar het efficiënter gebruik maken van accommodaties. Volgens ons zijn er veel meer zaken waar we rekening mee dienen te houden.

We hoeven zeker niet alles weg te gooien en opnieuw te beginnen. Er is ruim voldoende informatie om een goede visie en bijbehorende beleid mee vorm te geven. Laten we dat dan ook doen en niet instemmen met een document waar nog teveel aan ontbreekt.

Stadsbelang Utrecht is bijzondere spreken over de samenwerking met de PvdA op dit dossier. De moties en amendementen die de PvdA indient worden dan ook mede door ons ingediend en gesteund.