Nieuws van Communiceren Met Burgers (CMB) inzichtelijk

17 documenten

Toekomstplannen Jenaplanschool Elckerlyc

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 11-09-2019 17:44

CMB roept het college van burgemeester & wethouders op zich te herbezinnen over de voorgenomen plannen met voormalig Jenaplanschool Elckerlyc.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

Met belangstelling hebben wij als volksvertegenwoordigers de druk bezochte informatieavond over Elcerlyc bijgewoond. Het College presenteerde daar de voorgenomen plannen. Deze komen er op neer dat in het voormalig schoolgebouw Elcerlyc (Burg. Eussenstraat te Elsloo) een voor Stein experimentele woonvorm komt. Dit stuit bij de omwonenden op veel weerstand.

Dat er zo veel mensen aanwezig waren op de informatieavond is een indicatie voor de onrust die de voorgenomen plannen van de gemeente veroorzaakt hebben.

Die ongerustheid blijkt ook uit het feit dat er inmiddels ruim 175 handtekeningen aan de gemeente werden overhandigd. De omwonenden nemen hiermee stelling tegen de voorgenomen plannen.

Geconcludeerd mag worden dat er bij de inwoners onvoldoende draagvlak en vertrouwen aanwezig is. Belangrijke voorwaarden om tot een succesvol plan te komen.

Het gebrek aan draagvlak en vertrouwen heeft voor een belangrijk deel te maken met het feit dat het college vooraf geen overleg met de omwonenden heeft gevoerd. Het ontbreken van een open en transparante communicatie leidt vanzelfsprekend tot weerstand.

Tijdens de informatieavond zijn enkel de ver uitgewerkte plannen aan de inwoners gepresenteerd. Deze voelen zich buitenspel geplaatst door de gemeente. Zij zijn van mening dat op deze locatie tal van andere geschikte mogelijkheden tot invulling zijn.

Verder bleek tijdens de presentatie dat er substantieel veel gemeenschapsgeld gestoken moet gaan worden in dit risicovol experimenteel woonproject.

Er is door de omwonenden een krachtig signaal afgegeven. Het gemeente bestuur gaat zich daarom nader beraden over de plannen. Het lijkt ons goed om het college er op te wijzen dat er zeker ook andere passende mogelijkheden voorhanden zijn om aan dit gebouw een bestemming te geven. Mogelijkheden die de opgeroepen weerstand bij de omwonenden kunnen wegnemen.

Bent u het met ons eens dat het vanaf het begin betrekken van de burgers gecombineerd met een open en transparante communicatie ook in deze de juiste wijze is?

Is het college met ons van mening dat er ook andere mogelijkheden zijn om dit schoolgebouw een herbestemming te geven welke geen weerstand oproepen bij de omwonenden?

In afwachting van nader bericht verblijven wij met vriendelijke groeten.

Namens de CMB fractie,

Jack Meijers fractievoorzitter

Raadsvragen inzake tweede kunstgrasveld RKSV De Ster

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 09-09-2019 17:49

Door de ter discussie staande planning en realisatie van het MISA 2.0 project, is De Ster vlg. CMB genoodzaakt om te anticiperen op de toekomst. Een tweede kunstgras veld, gerealiseerd voor het volgende voetbalseizoen, is naar onze mening bittere noodzaak. CMB pleit daarom om dit MISA deelproject los te koppelen van het geheel en stelt het college van B&W de volgende schriftelijke raadsvragen:

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

Naar aanleiding van de planning van het MISA project 2.0 hebben wij de volgende vragen.

Dit project (multifunctionele invulling sportaccommodatie) kent van origine meerdere onderdelen. Naar aanleiding van het akkoord 2018 is er 1,5 miljoen voor begroot in 2021.

Daarbij is/was de geplande indoor kleiduiven schiethal een van de belangrijkste aspecten, ook qua planning. In een RIB d.d. 9-4-19 heeft u ons geïnformeerd dat definitieve informatie over business plannen van deelnemers ontbrak en dat het masterplan derhalve later aan de orde zou komen. In de raadsvergadering voor het zomerreces waarin enkele onderdelen van het MISA project aan de orde kwamen is tussen de regels door aangegeven dat de betreffende schiethal van de baan is. We mogen verder gerede twijfel hebben dat het MISA project 2.0 het geplande vervolg gaat krijgen. Betrokken verenigingen hebben in hun strategische overwegingen vanzelfsprekend rekening gehouden met de MISA activiteiten en planning. Zij kunnen door de ontwikkelingen gedupeerd worden.

Een van de MISA onderdelen is een tweede kunstgrasveld voor voetbalclub RKSV De Ster.

Wij zijn van mening dat het in de tijd naar voren halen van dit onderdeel (een eventueel vervolg van) het MISA 2.0 project niet schaadt. In onze ogen dient het tweede kunstgrasveld gerealiseerd te zijn voordat het seizoen 2020/2021 start. Hierdoor krimpt het complex van 3 velden naar 2 velden, heeft De Ster meer train- en wedstrijd capaciteit en vervalt een structurele onderhoudspost.

De redenen voor het bovenstaande zijn tweeledig.

1. De huidige staat van de natuurgrasvelden is, door gebrekkig onderhoud van de kant van de gemeente, beneden de maat (waardoor een extra beroep gedaan moet worden op het ene kunstgrasveld).

2. Het ledenaantal kent een substantiële stijging van meer dan 10% (waardoor eveneens een extra beroep gedaan moet worden op het ene kunstgrasveld).

Bent u het met ons eens dat de noodzaak van dat tweede kunstgrasveld groot is en realisatie in de zomer van 2020 mogelijk moet zijn?

Verder lijkt het ons een goede zet om het complexonderhoud bij de betreffende vereniging zelf te beleggen. Noem het maar privatiseren. Dit in navolging van meerdere sportclubs in de regio. We spreken dan van de klassieke win/win situatie. De vereniging kan onderhouden naar de eigen gewenste maatstaven en het is een zorg minder voor de gemeente.

Kunt u achter deze overdracht van verantwoordelijkheden staan?

Tot zover onze vragen.

In afwachting van uw antwoord met dank en vriendelijke groet,

Fractie CMB Stein,

raadslid Willem Thewissen

Staat van onderhoud voetbalvelden I.V.S., Urmondia en de Ster

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 06-09-2019 19:07

Berg a/d Maas  6 september 2019

Geacht college,

Middels dit schrijven richt ondergetekende zich tot u met het volgende.

Er bereiken mij in toenemende mate verontruste berichten van voetballiefhebbers inzake de abnormale slechte staat van onderhoud van de grasvelden bij I.V.S. in Berg a/d Maas, Urmondia in Urmond en De Ster in Stein.

Zelf ben ik op basis van deze signalen de situatie ter plekke gaan bekijken.

Nooit eerder was het onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente zo slecht als dit jaar van de grasvelden.

Ter info laat ik U enige foto’s toekomen ter ondersteuning van mijn brief

Kennelijk heeft dit te maken met de keuze voor een ander bedrijf dat ruim twee weken te laat gestart is met de onderhoudswerkzaamheden. Na het frezen is er ingezaaid en was er ten aanzien van de noodzakelijke beregening geen enkele regelmaat te bespeuren. Dit met als kwalijk gevolg dat op sommige plaatsen meer onkruid dan gras staat en er voorts vele kale plekken te zien zijn.

Daarnaast laat het maaien van het gras momenteel veel te wensen over.

Normaal gebeurde dit, op de met de vereniging afgesproken dagen, 2 keer per week.

Op dit moment zit hier geen enkele regelmaat in of komt men helemaal niet maaien.

Deze situatie beperkt de verenigingen in hun speelmogelijkheden en leidt voorts tot extra werk en kosten voor de betrokken verenigingen.

Als gemeente is men als eigenaar en verhuurder van de velden verantwoordelijk voor een goed onderhoud. Nu het uitgevoerde onderhoud niet aan de maat is lijkt het voor de hand te liggen dat de gemeente passende maatregelen gaat nemen ter voorkoming van herhaling in de toekomst.

Graag vernemen wij welke maatregelen het college inmiddels getroffen heeft?

En ook lijkt het voor de hand te liggen dat de gemeente in overleg gaat met de betrokken verenigingen om te bezien welke compenserende maatregelen nodig zijn voor de ondervonden nadelen van dit slecht onderhoud.

Vertrouwende op een spoedig bericht uwerzijds verblijf ik met vriendelijke groeten.

Joyce Römers

Raadslid CMB

Blauwe zone winkelcentrum Stein

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 20-08-2019 23:33

Naar aanleiding van de door CMB gestelde raadsvragen 12 juni jl. zijn er aanvullende raadsvragen gesteld omtrent de beantwoording van het college over het instellen van een algehele blauwe zone bij het winkelcentrum in Stein. CMB pleit voor het afzien van een algehele blauwe zone rondom het winkelcentrum in Stein.

Schriftelijke raadsvragen (ex artikel 155 1

lid gemeentewet en artikel 42 Reglement van Orde

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

We danken u voor uw schrijven van 12 juli 2019 met daarin antwoorden op onze raadsvragen van 12 juni 2019. Mede als gevolg van deze beantwoording zijn bij ons nieuwe vragen, gezichtspunten en bezorgdheid gerezen. Hieronder treft u deze aan.

U geeft bij punt 1 aan dat als de parkeerdruk alleen op de piekmomenten (vrijdag en zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur) gemeten wordt, de druk boven de 80% komt. Uit het rapport blijkt dat er dan desondanks nog steeds ruimte is om te parkeren tenzij men de auto “bij de supermarkt binnen wil parkeren”. De loopafstand wordt dan wel iets groter. Dient die, niet onoverkomelijke, situatie op die piekmomenten daadwerkelijk te leiden tot drastische maatregelen als een algehele blauwe zone?

U geeft bij punt 2 aan dat de door ons vermelde tussenoplossing, te weten: een gedeeltelijke blauwe zone in het winkelgebied zonder bewoning, de parkeerdruk in andere gebieden verergert. Bent u het met ons eens dat een algehele blauwe zone de parkeerdruk in de woonwijken rondom het winkelcentrum dan ook zal verergeren waardoor het piekuur probleem met alle gevolgen van dien (verder voerend dan alleen parkeerproblematiek) verlegd wordt naar die woonwijken en wel ook buiten de piekuren van maandag tot en met zaterdag?

Bij punt 7 geeft u aan dat de Valderstraat en Heerstraat Centrum niet in het blauwe zone gebied betrokken worden omdat daar geen parkeerdruk is. Bent u het met ons eens dat, als onverhoopt wordt overgegaan tot die algehele blauwe zone, op die beide plekken wel een parkeerprobleem gaat ontstaan (doordat het aantrekkelijk is om hier de auto’s te parkeren) waardoor de hier gevestigde ondernemers schade berokkend wordt?

Uw intentie is natuurlijk goed, dat staat buiten kijf. Het winkelcentrum moet aantrekkelijker worden zodat alle ruimte verhuurd kan worden en de omzet cijfers stijgen. Wellicht zijn er ondernemers die erop gokken dat de algehele blauwe zone een middel hiertoe is. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de ondernemers die deze maatregel als zodanig beschouwen, beseffen dat de geplande blauwe zone niet hét tovermiddel is om huidige huurders te verleiden tot het verlengen van de huurcontracten dan wel nieuwe potentiele huurders over de streep te trekken ruimte te gaan exploiteren. We kunnen ons wel voorstellen dat bepaalde ondernemers hun hart vasthouden. Bent u het met ons eens dat “kort parkeerders” ook “kort kopers” zijn en door parkeertijdgebrek niet uitgebreid gebruik kunnen/willen gaan maken van de faciliteiten die ons winkelcentrum biedt (te denken valt onder andere aan eetgelegenheden, kapsalons, nagelverzorging, lekker uitgebreid winkelen in meerdere shops etc.)? Bent u, net als wij, niet bevreesd dat deze kopers een deurtje verder gaan (bijvoorbeeld Makado) om hun geld te laten rollen, waardoor de algehele blauwe zone ook averechts werkt voor de ondernemers (naast de problematiek die het betekent voor de bewoners)?

Wij zijn blij dat de bezwaartermijn er is en dat er een aparte bijeenkomst is voor de bezwaarmakers. Hun bezwaren zullen duidelijk zijn, zijn eerder al genoemd en wat ons betreft nog steeds vigerend. De aangekondigde heroverweging van onderwerpen naar aanleiding van die bijeenkomst klinkt goed. Er zullen ook een groot aantal minder mondige burgers zijn die daardoor geen bezwaar hebben ingediend. Kunt u het met ons eens zijn dat de oudere medemensen in het bejaardenhuis en in de aanleunflats bezorgd zijn dat een en ander ook ten koste gaat van de kwantiteit van hun bezoek door familie, vrienden en bekenden?

We hebben vele contacten met onze burgers gehad in dit verband en zijn geen enkele voorstander van de algehele blauwe zone tegen gekomen. Er is geen tot weinig draagvlak voor deze wel zeer ingrijpende verkeersmaatregel. Ook het gemis van een  goed onderbouwde argumentatie (bijvoorbeeld een marktonderzoek naar het effect van een en ander op kopersgedrag) voor dit beleidsvoornemen rechtvaardigt in dat kader een herbezinning. Kunt u zich voorstellen dat wij als volksvertegenwoordigers van mening zijn dat de plannenmakerij dienaangaande in de raad behandeld zou moeten worden ondanks het feit dat het college van B en W dit soort besluiten eigenhandig kan/mag doorvoeren?

Tot slot willen wij u onze opvatting niet onthouden: wij willen het college gezien het bovenstaande (inclusief deel 1) in overweging geven af te zien van het instellen van een  algehele blauwe zone rondom het winkelcentrum.

Tot zover onze vragen en opvattingen.

In afwachting van uw antwoord met dank en vriendelijke groet,

Fractie CMB Stein, burgerlid Nico Snackers

Fractie CMB Stein, raadslid Willem Thewissen

Aanvullende raadsvragen afgekeurde sportvelden SV Haslou

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 08-07-2019 18:29

Naar aanleiding van het bericht uit ‘Dagblad de Limburger’ over de afgekeurde kunstgrasvelden van SV Haslou vraagt CMB opheldering en volledige inzage in het dossier zowel over de besluitvorming zelf alsook over de plotseling zeer merkwaardige wisseling inzake de verantwoordelijke wethouder over dit dossier.

Elsloo, 8 juli 2019

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

lid gemeentewet en artikel 42 Reglement van Orde)

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

Onderwerp: kunstgras Haslou complex

Met de nodige verbazing heeft het CMB kennis genomen van het artikel in de Limburger van verleden week met als titel: “Uitstel nieuw kunstgras Haslou Elsloo wekt onvrede”.

We stelden reeds kritische vragen aan de portefeuillehouder accommodatiebeleid. Waarom is men nog steeds niet begonnen met het vervangen van de kunststof bovenlaag op het bewuste sportvelden complex? Het besluit werd eind vorig jaar immers al genomen door de raad.

De tot nog toe in acht genomen handelwijze rondom dit dossier roept bij ons steeds meer vraagtekens op rondom met name de portefeuillehouder accommodatiebeleid.

Nu zich ernstige problemen voordoen in de uitvoering van het raadsbesluit blijkt uit het krantenartikel dat onze vragen niet beantwoord gaan worden door de primair verantwoordelijke wethouder de heer Ummels, maar door mevrouw van Mulken.

Dit plotselinge “vluchtgedrag” bevreemd ons en komt ongeloofwaardig over. Toen op 10 juli 2018, binnen het college, de portefeuilleverdeling plaatsvond werd de heer Ummels aangewezen als verantwoordelijke portefeuillehouder voor het volledige accommodatiebeleid inclusief het sportvelden complex Catsop. Als dit niet het geval geweest was, hadden wij op zijn minst mogen verwachtten dat het college ons daar destijds per omgaande van in kennis gesteld zou hebben. Dat is echter niet gebeurd.

Het heeft ons dan ook in hoge mate bevreemd dat het college, nu er problemen zijn ontstaan in de uitvoering, ons per brief van 27 juni 2019 in kennis stelt dat er een wijziging in de portefeuilleverdeling heeft plaatsgevonden tussen de wethouders Ummels en van Mulken. Terloops deelt men ons tevens mede dat de rede daarvan is dat de heer Ummels een familiale band heeft met de voorzitter van voetbalclub Haslou.

In dit kader vragen wij aan de voorzitter van de raad om ons vertrouwelijk ter inzage te leggen de opgestelde integriteitstoets welke van toepassing is geweest voor de heer Ummels.

Tevens vragen wij het college ons alle dossierstukken ter inzage te leggen welke betrekking hebben op de betreffende voorbereiding, aanbesteding en gunning. Eveneens verzoeken wij om alle besprekingsverslagen, bespreeknotities en collegebesluiten dienaangaande.

Wij vragen dit in het kader van onze controlerende rol. Wij willen ons een helder en duidelijk beeld kunnen vormen over de gang van zaken met betrekking tot dit issue.

Uit het krantenartikel mogen we afleidden dat ten aanzien van het afgekeurde veld geen volledige vervanging gaat plaatsvinden. Vervanging zal slechts ten dele plaatsvinden.

Het speelveld voldoet in zijn geheel niet meer aan de gebruiksnomen  van de KNVB. Enkel de 16 meter gebieden te voorzien van een nieuwe kunststoftoplaag is een niet afdoend lapmiddel.

Het gemeentebestuur is eigenaar van de accommodatie en verantwoordelijk voor een veilig en verantwoord gebruik. Door lapmiddelen te gebruiken loopt men onnodig veel risico ten aanzien van de goedkeuring van het speelveld.

In de krant staat ook vermeld dat de gemeente wil wachten met de vervanging van de kunststoftoplaag. Wachten totdat de fabriek gebouwd is waar de recycling van de oude matten kan plaatsvinden. Dit komt bij ons over als een ongeloofwaardig en niet ter zake doende excuus om uitstel van het genomen raadsbesluit te rechtvaardigen. Enerzijds omdat men voor de vervanging van de 16 meter gebieden hetzelfde probleem heeft inzake de recycling als bij de algehele vervanging van het speelveld. Anderzijds omdat uit nader informatie blijkt dat er op meerdere plaatsen in ons land vervanging van kunstgrasvelden plaatsvindt door bedrijven. De gemeenten worden daarbij niet opgezadeld met recycling problemen. Heeft dit te maken met de gemaakte keuze van gunning?

Mocht het toch zo zijn dat de gemeente verantwoordelijk is voor de tijdelijke opslag van de oude kunststoftoplaag. Dan zijn er, in afwachting van de bouw van een recyclingfabriek, voldoende opslagmogelijkheden voorhanden in de onmiddellijke omgeving van het sportveldencomplex.

Samenvattend voldoende reden om, ten aanzien van dit omstreden dossier, helderheid en duidelijkheid te vragen over het falende beleid inzake de uitvoering van het genomen raadsbesluit.

Wij zien de beantwoording dan ook met belangstelling tegemoet.

Fractie CMB Stein,

Raadsvragen groenonderhoud omgeving Multifunctioneel Centrum Berg aan de Maas

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 29-06-2019 17:00

CMB stelt schriftelijke raadsvragen in verband met de beklagenswaardige toestand van het groen in de omgeving rondom MFC en roept het college op om met grote spoed actie in de onderhoudswerkzaamheden te nemen.

Berg a/d  Maas   29-06-2019

Aan het college van B en W

Geacht college,

In toenemende mate bereiken mij terechte klachten inzake de erbarmelijk slechte onderhoudstoestand van het groen zowel rondom ons MFC alsook in de directe omgeving.

Eerder heb ik de verantwoordelijke wethouder mondeling daarvan in kennis gesteld helaas zonder gewenst resultaat.

Om het beeld te verduidelijken van deze slechte onderhoudstoestand laat ik het college bij deze ter illustratie een aantal foto’s toekomen die dit bevestigen.

Het groenonderhoud rondom het MFC is ronduit erbarmelijk te noemen. Op plaatsen staat het onkruid ongeveer 1 meter hoog.

Daarnaast is het goedbedoelde aangelegde toegangspad vanaf het jaagpad naar het MFC zeker voor onze oudere mensen welke gebruik maken van een rollator of schootmobiel onbegaanbaar omdat het onkruid dit pad overwoekert (zie foto 1).

In de goed bedoelde borders die aan de achterzijde van het MFC zijn aangelegd om het gebouw op te fleuren met passend groen is enkel onkruid te bespeuren (zie foto 2).

Ook in de directe omgeving is het groenonderhoud ver beneden de maat.

Zo bevindt de trap welke vanaf de kanaalbrug naar het jaagpad loopt zich in een zodanig slechte staat van onderhoud dat het voor gebruikers gevaarlijk is om hier gebruik van te maken.

Het nieuw aangelegde voetpad aan weerszijde van de kanaalbrug wordt overwoekerd door groen.

Mensen die minder mobiel zijn en gebruik moeten maken van een rollator of scootmobiel alsook inwoners die met een kinderwagen gebruik willen maken van dat voetpad worden door de slechte onderhoudstoestand daardoor gedwongen gebruik te maken van de drukke rijweg hetgeen de veiligheid niet ten goede komt (zie foto 3).

En ook aan de overzijde van de bebouwing aan de Marijkelaan staat het onkruid zeker een meter hoog hetgeen zeker niet bevorderlijk is voor een prettig woon en leefmilieu (zie foto 4).

Ook de inwoners van Berg a/d Maas hebben er recht op dat het groenonderhoud op een correcte wijze onderhouden wordt hetgeen zeker in de gegeven omstandigheden bij lange na niet het geval is.

Stein wil je zien is een veelgehoorde leuze maar dan moet je wel als gemeente zorg dragen dat je gezien mag worden en dat is zeker wat het groenonderhoud in de directe omgeving van ons ontmoetingscentrum zeker niet het geval.

Gelet op bovenstaande dring ik er dan ook bij uw college er op aan dat zij met de groots mogelijke spoed zorgdragen dat het ver beneden de maat zijnde groenonderhoud in dit deel van Berg a/d Maas weer aan de maat zal gaan zijn en vertrouw er op dat uwerzijds per omgaande actie ondernomen zal gaan worden.

Met vriendelijke groeten,

Joyce Römers

Raadslid CMB

Raadsvragen sportvelden SV Haslou

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 22-06-2019 12:55

Geacht college,

Middels dit schrijven richten wij ons tot U inzake het volgende:

Zoals bekend hebben wij als raad bij de behandeling van de begroting 2019 in november 2018 € 520.000, —

krediet beschikbaar gesteld voor het vervangen c.q. vernieuwen van de toplaag van het kunstgrasveld op het voetbalcomplex in Catsop.

Wij zijn bijzonder teleurgesteld in het college en wel om reden dat wij hebben moeten constateren dat er inmiddels 8 maanden na het beschikbaar stellen van het krediet nog steeds geen aanvang genomen is in het uitvoeren van deze dringend noodzakelijke werkzaamheden.

Als fractie hebben wij gelet op wet en regelgeving inzake de gebruiksnormen onze goedkeuring gegeven met het doel dat het college met de nodige voortvarendheid aan de slag kon gaan.

De gemeente is immers eigenaar van de velden en draagt dan ook een belangrijke verantwoordelijkheid dat speelvelden aan de vastgestelde gebruiksnormen voldoen.

Kennelijk is dat niet gebeurd, immers net nu in de periode van de zomerstop hadden wij op zijn minst verwacht dat men met de uitvoering begonnen was en dat de vereniging ingaande het nieuwe seizoen weer optimaal  gebruik zou kunnen maken van hun sportaccommodatie.

Die zekerheid is zeker in de gegeven omstandigheden niet aanwezig. Uit nadere informatie zouden wij mogen afleiden dat uit de onlangs gehouden wettelijk verplichte keuring gebleken is dat het nog te renoveren kunstgrasveld kennelijk niet aan de te stellen voorwaarde voldoet.

Als het veld niet aan de voorwaarden voldoet, mogen er op een afgekeurd speelveld ook geen wedstrijden gespeeld worden met alle daaraan ten grondslag liggende nadelige gevolgen van dien voor de SV Haslou.

Deze wel zeer passieve handelwijze van de zijde van de gemeente heeft ons bijzonder teleurgesteld.

Gelet op deze gang van zaken vragen wij aan de verantwoordelijke wethouder waarom, hij sedert het beschikbaar stellen van het krediet door de raad, ruim 8 maanden geleden, nog steeds niet met de uitvoering is begonnen?

Daarnaast dringen wij als CMB er met de groots mogelijke spoed op aan:

dat de gemeente alles in het werk zal stellen om er voor zorg te dragen dat  uiterlijk voor de aanvang van het nieuwe  speelseizoen de accommodatie optimaal gebruikt kan worden door de vereniging mede ter voorkoming van onnodige problemen .

In afwachting van nader bericht verblijven wij met vriendelijke groeten,

Namens de CMB-fractie,

Fractievoorzitter Jack Meijers

Reconstructie Stationsstraat Elsloo

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 28-05-2019 19:36

CMB stelt raadsvragen n.a.v. verbazing bij omwonenden over de inrichting werkterrein weiland

(ex artikel 155 1e lid gemeentewet en artikel 42 Reglement van Orde)

Onderwerp: reconstructie Stationsstraat Elsloo

Aan het college van Burgemeester en Wethouders

In het kader van de reconstructie van de Stationstraat hebben wij en meerdere

omwonenden via de pers vernomen dat door het college van B en W een huur c.q.

huur-koopovereenkomst gesloten is voor een perceel van de familie Pijpers. Het betreft het

perceel gelegen tussen de Jurgenstraat en de Stationsstraat. Een en ander.

Dit is kennelijk gebeurd om dit nu nog bestaande weiland binnen afzienbare tijd te gaan

gebruiken als werkterrein voor de onderneming welke de opdracht gaat verkrijgen om de

reconstructiewerkzaamheden te gaan uitvoeren.

Het zou zeker geen overbodige luxe zijn geweest dat, zowel de raad en zeker ook de direct

omwonenden, op een correcte wijze in kennis waren gesteld van deze beslissing. Correcte

communicatie zou teleurstellingen achteraf hebben kunnen voorkomen.

Blijkbaar is de overeenkomst al gesloten. Wij zouden alsnog graag willen weten wanneer dat

gebeurd is. Ook willen we weten welk type overeenkomst er gesloten is tussen de gemeente

en de eigenaren. Verder verzoeken we het college deze overeenkomst ter inzage te leggen.

Als fractie kunnen we ons dan een goed oordeel vormen inzake de inhoud daarvan en de

gevolgen voor de korte en langere termijn. Ook willen we vernemen hoe de ontsluiting van

het werkterrein gaat plaatsvinden.

In dit kader zouden wij voorts willen weten of het college zich in de zoektocht enkel beperkt

heeft tot dit weiland of dat men ook andere opties heeft bekeken.

Daarnaast heeft het ons verwonderd dat er kennelijk uit de kadastrale gegevens gebleken is

dat er maar liefst 68 afwijkingen waren geconstateerd in de eigendomsverhoudingen van

gronden tussen inwoners en gemeente. Hiervan zijn wij in een eerder stadium, bij de

behandeling van de grondnota, niet in kennis gesteld.

Het zal u niet verwonderen dat wij ons afvragen of er binnen onze gemeente niet op nog

meer plaatsen sprake is van een situatie waarin het in gebruik nemen van gronden door de

gemeente of door eigenaren van panden het geval is. Wij vragen daarom om meer

duidelijkheid op dit gebied.

Met het oog hierop willen we van het college vernemen of de eerder aan ons toegezonden

grondnota (inclusief de daarin genoemde inventarisatie van gemeentegronden in bezit van

particuliere eigenaren) ons wel een correct beeld geven. Betreft het de actuele situatie van

gronden welke al dan niet aan ons toebehoren? Er zijn immers alleen al in dit deel van een

straat binnen onze gemeente veel afwijkingen geconstateerd.

Daarnaast ontvangen we graag een nadere toelichting op de overwegingen die voor het

college ten grondslag hebben gelegen om de nu ontstane situatie te willen gaan corrigeren

met aan en verkoop. Er is bij de presentatie relatief weinig aandacht besteed aan de

mogelijkheden die er zijn op basis van de vastgestelde grondnota. Hierbij is, het om niet in

bruikleen geven van gronden vanaf de openbare ruimte tot aan de voorgevel, een

mogelijkheid.

Zoals eerder door ons als raad besloten is mogen wij constateren dat de reconstructie van

dit deel van de Stationsstraat een eerste stap is in de goede richting hetgeen zowel de

infrastructuur alsook de verkeersveiligheid ten goede kan komen.

Omdat het bij de reconstructie van dit deel van de Stationsstraat slechts om een beperkt deel

van deze belangrijke verkeersader gaat, vragen wij ons af wanneer wij plannen mogen gaan

verwachtten voor het andere deel van de Stationsstraat. Samen met het Dorine

Verschureplein moet dat een totaalbeeld gaan geven voor dit gebiedsdeel van de gemeente.

Voor nu ontbreekt het naar onze mening nog steeds aan een duidelijke visie.

In dit kader vragen wij ons af het niet verstandig is de voorgenomen gebiedsvisie rondom

het Dorine Verschureplein (voorziene uitvoering achter enkele jaren) in de planning naar

voren te halen. Daarbij dient ook het gebied achter de Mariakerk (waar de gemeente al de

beschikking heeft over het overgrote deel van de gronden) betrokken te worden. Zo kan ook

ingespeeld worden op de sterke vergrijzing en de daaraan gekoppelde huisvesting voor onze

senioren. Binnen die totaalvisie zou ook het gebied gelegen tussen de Jurgenstraat en de

Stationsstraat nadere aandacht en zorg verdienen. Zeker nu een deel van dat gebied in de

openbare verkoop staat.

Graag zouden wij op korte termijn de standpunten van het college willen vernemen op de

door ons hierboven aan de orde gestelde aandachtspunten .

Raadslid

Herbestemming Elckerlyc Elsloo

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 28-05-2019 19:23

CMB uit felle kritiek op de gemeentelijke communicatie rondom herbestemming Jenaplanschool Elckerlyc

(ex artikel 155 1e lid gemeentewet en artikel 42 Reglement van Orde)

Onderwerp: communicatie inzake herbestemming voormalig schoolgebouw Elckerlyc

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekende stelt de volgende schriftelijke vragen aan het college:

Middels een RIB van 30-6-2017 heeft uw college ons als raad medegedeeld dat de gemeente, als

eigenaar van het gebouw, akkoord is gegaan met een haalbaarheidsonderzoek door Maaskant

Wonen. Dit met als doel het onderzoeken van een mogelijke bestemming van de Elckerlyc locatie en

om nadere invulling te geven aan de door de raad op 1-12-2016 vastgestelde lokale woonvisie 2016.

Op 23-1-2019 hebben we een RIB ontvangen waaruit afgeleid kan worden dat er al ver gevorderde

plannen zijn om een experiment te gaan starten.

De gemeente is voornemens de school in eigendom over te dragen aan Zaam Wonen welke samen

met Housing/Levanto de exploitatie gaat voeren. Dit experiment met Housing/Levanto houdt in dat

in het gebouw 10 tijdelijke betaalbare woonvoorzieningen voor specifieke doelgroepen gerealiseerd

worden. Hierbij wonen zorgvragers en zorgdragers in elkaars naaste nabijheid waardoor men elkaar

van dienst kan zijn. Men gaat hierbij uit van een minimale exploitatieduur van 15 jaar. Ook van de

gemeente wordt verwacht dat men een behoorlijke bijdrage gaat leveren aan dit pilotproject.

Aanvankelijk zouden wij in maart j.l. nadere informatie kunnen verkrijgen inzake de plannen en

kosten. Dit is niet gebeurd. Daarom vragen wij u alsnog om een gedegen overzicht van de netto

kosten van de bijdrage die wij als gemeente gaan bijdragen aan dit project.

We mogen zoals gezegd aannemen dat de plannen vergevorderd zijn. Met het oog daarop bevreemd

het ons dat er tot op heden nog geen enkel overleg gevoerd is met de omwonenden. Hun draagvlak

voor de herbestemming van het gebouw is immers van cruciaal belang. Zeker als die herbestemming

zou afwijken van de voormalige situatie welke niet tot problemen heeft geleid.

Wij dringen er dan ook met de groots mogelijke spoed op aan dat de gemeente, als mede

initiatiefnemer en gebouweigenaar, de voorgenomen plannen in een informatiebijeenkomst voor de

omwonenden, bespreekbaar maakt.

In afwachting van nader bericht verblijven wij,

Raadslid

Centraal stemmen gemeente Stein

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 23-04-2019 17:50

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

(Ex art. 155 lid 1 Gemeentewet jo. art. 42 Reglement van Orde)

Elsloo 23-4-2019

Aan de voorzitter en leden van de gemeenteraad,

Middels dit schrijven richt ondergetekende zich tot U met het volgende:

Op 11 oktober 2018 heeft de raad ingestemd met het voorstel om mee te doen aan de mogelijkheid die de tijdelijke experimentenwet ons bood om ook in onze gemeente voor de verkiezingen van de provinciale staten ook over te gaan tot het centraal stemmen.

Uiteraard heb ik als lid van de raad mijn medewerking hieraan gegeven en wel om de reden dat bij het centraal stemmen tellen van de stemmen de telling per kandidaat de dag na de verkiezingen plaats kon vinden.

Voordeel daarvan was dat de aangewezen leden die belast waren met het tellen per kandidaat dit dan in alle rust konden doen, waardoor het telproces betrouwbaarder, transparanter en beter controleerbaar te maken was. Zo zou ook in onze gemeente de juiste uitslag zoals de kiezers dat bepaald hadden tot uitdrukking   kunnen komen.

Daarnaast was ik voorstander van dit systeem omdat mij gebleken was dat verleden jaar bij de verkiezingen voor de gemeenteraad uit een door mij aangevraagde hertelling van de stemmen bleek dat er heel veel correcties aangebracht moesten worden op de aanvankelijk vastgestelde verkiezingsuitslag.

Ons huidige systeem van stemmen tellen door mensen (mensenwerk) past in feite niet meer bij de tijd waarin wij leven en komt de nauwkeurigheid voor het vaststellen van de juiste verkiezingsuitslag zeker niet ten goede. Dat is wel iets waar zowel de kiezers alsook deelnemende partijen en individuele kandidaten recht op hebben: een correcte en juiste verkiezingsuitslag.

Met belangstelling heb ik dan ook kennisgenomen van de vragen welke collega raadslid De Rooy gesteld heeft betreffende de onlangs gehouden verkiezingen op 20 maart jl. Los van de beantwoording van de zijde van het college ben ik van mening dat het centraal stemmen tellen ons niet gebracht heeft wat wij er van hadden mogen verwachten  en naar mijn mening heeft dit te maken met  het gemis aan  een  goede interne controle tussen de leden onderling die belast waren met het tellen en registreren van de stemmen per kandidaat. Ik baseer deze conclusie op de uitkomsten van de door de gemeente Stein gepubliceerde verkiezingsuitslag.

Nog los van het feit dat er extra kosten gemaakt zijn die verband houden met het tellen per kandidaat, de dag na de verkiezingen, waarbij een deel van onze ambtelijk organisatie betrokken was, onttrek ik mij zeker niet aan de indruk dat er sprake is geweest van een slechte interne controle tussen de leden onderling die verantwoordelijk waren voor de uiteindelijk vastgestelde verkiezingsuitslag.

Ik durf te stellen dat de in Stein vastgestelde verkiezingsuitslag voor de provinciale staten 2019 niet de juiste uitslag is zoals de kiezers die met het uitbrengen van hun stem hebben bedoeld. De verkiezingsuitslag geeft geen juist beeld van de werkelijkheid en dat komt de beoogde getuigt niet van de nodige zorgvuldigheid en betrouwbaarheid, die toch met dit experiment bereikt had moeten worden.

Zonder al te veel moeite hadden degenen die belast waren in onze gemeente om een juiste en betrouwbare verkiezingsuitslag voor de kandidaten vast te stellen een wel zeer storende fout in de uitslag kunnen voorkomen als er een goede interne controle zou zijn geweest. In dit kader verwijs ik met name naar de gepresenteerde uitslag in stemlokaal 12 waarbij aan een van de kandidaten aanzienlijk minder stemmen zijn toegekend dan er in werkelijkheid op haar werden uitgebracht.

Hierdoor is aan een van de deelnemende kandidaten niet het juiste aantal stemmen toegekend en dat is niet correct. Mogelijk zou de burgemeester ondanks het feit dat de momenten in het formele proces verstreken zijn alsnog achteraf de juistheid van de uitslag in dit bureau nog kunnen laten corrigeren op dit punt. Eerder is dat ook al eens in ons land gebeurd bij verkiezingen. Toen er duidelijke aanwijzingen waren dat er iets mis was met een eerder vastgestelde verkiezingsuitslag.

Mogelijk kan dan alsnog de juiste uitslag voor betrokkenen worden vastgesteld.  Het moge duidelijk zijn dat ik het zeer betreur dat er iets is misgegaan omdat ik als democratisch politicus van mening ben en blijf dat elke individuele kandidaat recht heeft op een juiste verkiezingsuitslag. Nu dit niet het geval is geweest bevestigd dit mijn beeld dat zolang mensen stemmen tellen en de controle op het tellen van stemmen niet aan de maat is er storende fouten kunnen optreden, zoals ook nu weer gebeurd is. Ik ga er van uit dat deze fout per ongeluk heeft plaatsgevonden.

Reden te meer om aan de voorzitter van het stembureau het advies mee te geven zorg te dragen dat de interne controle bij de komende verkiezingen ruimschoots aan de maat zal zijn, mede ter voorkoming van onnodige storende fouten bij kandidaten die achteraf moeilijk of in het ongunstigste geval zelfs helemaal niet meer te corrigeren zijn, doch enkel bijdragen aan een verkiezingsuitslag die niet in overeenstemming was met de wens van de kiezer. En daar is niemand mee gediend.

In afwachting van nader bericht verblijf ik,

Jack Meijers

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.