Nieuws van politieke partijen in Stein inzichtelijk

29 documenten

Voetbalvereniging “R.K.S.V. De Ster” krijgt een meer toekomstproof ingericht sportcomplex.

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 04-11-2019 09:27

(ex artikel 34 Reglement van Orde)

Naam Indiener: Noud Claessens (Steins Belang)

Mirjam Driessen - Frederix (Steins Belang)

Raadsvergadering: 31 oktober 2019

Onderwerp: Uitvoering deelprojecten MISA 2.0. sportcomplex t’Hetjen / sportcomplex RKSV De Ster.

De raad van de gemeente Stein, in vergadering bijeen op 31 oktober 2019.

- Het aantal jeugdleden bij voetbalvereniging De Ster fors toeneemt en wel met name de leeftijdsgroep 5 tot 11 jaar.

- Zich een substantiële toename van het aantal deelnemers aan het vrouwen-en meisjes voetbal aftekent

- Er tegemoet moet worden gekomen aan de wensen en behoeften van de doelgroep gehandicapte sport

Bovengenoemde overwegingen vragen om de nodige aanpassingen, verbeteringen en uitbreiding van o.a. de sanitaire voorzieningen op het complex t’Hetjen.

De raad van de gemeente Stein in vergadering op 31 oktober 2019 draagt het College van Burgemeester en Wethouders op;

- Op korte termijn uitvoering te geven aan de renovatie en uitbreiding van de sanitaire voorzieningen van de sportaccommodatie t’Hetjen zodanig dat aan deze aan de eisen van capaciteit en toegankelijkheid (sociale inclusie) voldoen.

- Het benodigde bedrag vrij te maken voor de financiering van dit project, dan wel een verzoek voor krediet aan onze raad voor te leggen.

(Naam en handtekening van de indiener)

Noud Claessens Fractie voorzitter (Steins Belang)

(Naam en handtekening van eventuele ondersteuners)

Mirjam Driessen - Frederix (Steins Belang)

Nieuws uit de raad vergadering van 12 september 2019 Participatiebedrijf/Vixia

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 14-09-2019 06:50

Nieuws uit de raad vergadering van 12 september 2019 Participatiebedrijf/Vixia

Geschreven door Noud Claessens.

Aan de orde is het raadsvoorstel inzake bestuursconvenant integraal participatiebedrijf.

Wij hebben als Steins Belang kennisgenomen van het Bestuursconvenant in zijn geheel en de artikelen 3.2, 3.4 en 3.5 in het bijzonder.

Wij stellen vast dat met artikel 3.2 recht wordt gedaan aan de wens van Stein om op basis van een totaaldossier een integraal besluit te nemen over de besturing en uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet.

Tevens constateren wij dat de artikelen 3.4 en 3.5 leiden tot beëindiging van GR Vixia en overdracht van Vixia B.V. aan het nieuwe participatiebedrijf. Als deelnemer van de GR Vixia verzet Steins Belang zich niet tegen beide bepalingen om aan de belangen en wensen dienaangaande van de drie andere deelnemers tegemoet te komen mits dit blijkt uit de instemming door deze drie gemeenten. Net zoals ook deze drie gemeenten bereid zijn om medewerking te verlenen aan de belangen en wensen van Stein om integraal aan het einde van het traject te kunnen beslissen.

Het college krijgt de opdracht mee om het verkennen van mogelijkheden voort te zetten aangaande uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet per 1 januari 2020 en een voorstel in oktober a.s. ter besluitvorming voor te laten leggen aan de gemeenteraad.

Tevens hebben wij in de beeldvormende vergadering van 4 september j.l. vernomen, dat onze Vixia mensen hun volledige rechten zullen behouden indien wij zouden instemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

In die beeldvormende vergadering hebben wij een vraag over artikel 3:12 van het bestuursconvenant gesteld. Er wordt in artikel 3:12 benoemd dat de gemeenten Sittard-Geleen en Beek ontslagen worden van eerder genoemde afspraken indien er niet wordt voldaan aan de termijnen die gesteld zijn in artikelen 3.4 beëindig van de Gemeenschapelijke Regeling Vixia per 31 december 2019 en artikel 3.5. de overdracht van alle aandelen van Vixia B.V aan de centrum gemeente Sittard-Geleen en eigenaar in juridische zin van het nieuwe integraal participatiebedrijf per 31 december 2019.

Uit de schriftelijke beantwoording van die vraag blijkt dat de gemeente Stein en Beekdaelen ontslagen zijn van alle verplichtingen uit het bestuursconvenant en niet tot enige vorm van schadevergoeding verplicht zijn indien de besluiten van artikel 3:4 en 3:5 niet de vereiste meerderheid behalen. Dat geldt inderdaad ook indien de gemeenteraden van Stein en/of Beekdaelen besluiten om in het geheel niet aan te sluiten bij de centrumregeling. Artikel 3:2 van het bestuursconvenant verplicht de gemeente Stein en Beekdaelen immers niet om aan te sluiten bij de centrumregeling, maar alleen maar om daar vóór 1 december 2019 een besluit over te nemen.

Samenvattend kan de fractie Steins Belang instemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

Noud Claessens

Schriftelijke vragen over onderhoud aan historisch wandelpad

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 14-09-2019 06:44

Schriftelijke vragen over onderhoud aan historisch wandelpad

Geschreven door Noud Claessens.

De politieke vereniging Steins Belang stelt vragen over het onder

Onderwerp: Verzoek tot onderhoud wandelpad gelegen tussen Reekstraat en Ondergenhousweg Stein.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN:

Ex. artikel 155, 1e lid gemeente wet 42 RvO

Stein, 13 Augustus 2019

Geachte College,

Namens de politieke vereniging Steins Belang vragen wij Uw College om op korte termijn onderhoud te plegen aan het historische wandelpad gelegen tussen de Reekstraat en de Ondergenhousweg in Stein. Het wandelpad word veelvuldig gebruikt. In de bijlages vindt u een schets van de situatie terug en de huidige staat van de oversteek in de greppel.

Wij vragen Uw College de oversteek door de greppel te verbeteren door bijvoorbeeld een bruggetje en waar nodig het pad ontdoen van brandnetels.

Wij vragen Uw College spoeding in overleg te gaan met de eigenaren de gebroerders Schepers, Rijkswaterstaat en het limburgslandschap. Voor wat betreft de kosten zou de gemeente middelen kunnen nemen uit het budget onderhoud toeristische routes.

Wij rekenen up uw medewerking.

Namens de fractie Steins Belang,

Noud Claessens Fractievoorzitter Steins Belang .

Bijlagen.

Situatieschets 1

Situatieschets 2

Fase doorgang Greppel.

Toekomstplannen Jenaplanschool Elckerlyc

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 11-09-2019 17:44

CMB roept het college van burgemeester & wethouders op zich te herbezinnen over de voorgenomen plannen met voormalig Jenaplanschool Elckerlyc.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

Met belangstelling hebben wij als volksvertegenwoordigers de druk bezochte informatieavond over Elcerlyc bijgewoond. Het College presenteerde daar de voorgenomen plannen. Deze komen er op neer dat in het voormalig schoolgebouw Elcerlyc (Burg. Eussenstraat te Elsloo) een voor Stein experimentele woonvorm komt. Dit stuit bij de omwonenden op veel weerstand.

Dat er zo veel mensen aanwezig waren op de informatieavond is een indicatie voor de onrust die de voorgenomen plannen van de gemeente veroorzaakt hebben.

Die ongerustheid blijkt ook uit het feit dat er inmiddels ruim 175 handtekeningen aan de gemeente werden overhandigd. De omwonenden nemen hiermee stelling tegen de voorgenomen plannen.

Geconcludeerd mag worden dat er bij de inwoners onvoldoende draagvlak en vertrouwen aanwezig is. Belangrijke voorwaarden om tot een succesvol plan te komen.

Het gebrek aan draagvlak en vertrouwen heeft voor een belangrijk deel te maken met het feit dat het college vooraf geen overleg met de omwonenden heeft gevoerd. Het ontbreken van een open en transparante communicatie leidt vanzelfsprekend tot weerstand.

Tijdens de informatieavond zijn enkel de ver uitgewerkte plannen aan de inwoners gepresenteerd. Deze voelen zich buitenspel geplaatst door de gemeente. Zij zijn van mening dat op deze locatie tal van andere geschikte mogelijkheden tot invulling zijn.

Verder bleek tijdens de presentatie dat er substantieel veel gemeenschapsgeld gestoken moet gaan worden in dit risicovol experimenteel woonproject.

Er is door de omwonenden een krachtig signaal afgegeven. Het gemeente bestuur gaat zich daarom nader beraden over de plannen. Het lijkt ons goed om het college er op te wijzen dat er zeker ook andere passende mogelijkheden voorhanden zijn om aan dit gebouw een bestemming te geven. Mogelijkheden die de opgeroepen weerstand bij de omwonenden kunnen wegnemen.

Bent u het met ons eens dat het vanaf het begin betrekken van de burgers gecombineerd met een open en transparante communicatie ook in deze de juiste wijze is?

Is het college met ons van mening dat er ook andere mogelijkheden zijn om dit schoolgebouw een herbestemming te geven welke geen weerstand oproepen bij de omwonenden?

In afwachting van nader bericht verblijven wij met vriendelijke groeten.

Namens de CMB fractie,

Jack Meijers fractievoorzitter

Raadsvragen inzake tweede kunstgrasveld RKSV De Ster

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 09-09-2019 17:49

Door de ter discussie staande planning en realisatie van het MISA 2.0 project, is De Ster vlg. CMB genoodzaakt om te anticiperen op de toekomst. Een tweede kunstgras veld, gerealiseerd voor het volgende voetbalseizoen, is naar onze mening bittere noodzaak. CMB pleit daarom om dit MISA deelproject los te koppelen van het geheel en stelt het college van B&W de volgende schriftelijke raadsvragen:

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

Naar aanleiding van de planning van het MISA project 2.0 hebben wij de volgende vragen.

Dit project (multifunctionele invulling sportaccommodatie) kent van origine meerdere onderdelen. Naar aanleiding van het akkoord 2018 is er 1,5 miljoen voor begroot in 2021.

Daarbij is/was de geplande indoor kleiduiven schiethal een van de belangrijkste aspecten, ook qua planning. In een RIB d.d. 9-4-19 heeft u ons geïnformeerd dat definitieve informatie over business plannen van deelnemers ontbrak en dat het masterplan derhalve later aan de orde zou komen. In de raadsvergadering voor het zomerreces waarin enkele onderdelen van het MISA project aan de orde kwamen is tussen de regels door aangegeven dat de betreffende schiethal van de baan is. We mogen verder gerede twijfel hebben dat het MISA project 2.0 het geplande vervolg gaat krijgen. Betrokken verenigingen hebben in hun strategische overwegingen vanzelfsprekend rekening gehouden met de MISA activiteiten en planning. Zij kunnen door de ontwikkelingen gedupeerd worden.

Een van de MISA onderdelen is een tweede kunstgrasveld voor voetbalclub RKSV De Ster.

Wij zijn van mening dat het in de tijd naar voren halen van dit onderdeel (een eventueel vervolg van) het MISA 2.0 project niet schaadt. In onze ogen dient het tweede kunstgrasveld gerealiseerd te zijn voordat het seizoen 2020/2021 start. Hierdoor krimpt het complex van 3 velden naar 2 velden, heeft De Ster meer train- en wedstrijd capaciteit en vervalt een structurele onderhoudspost.

De redenen voor het bovenstaande zijn tweeledig.

1. De huidige staat van de natuurgrasvelden is, door gebrekkig onderhoud van de kant van de gemeente, beneden de maat (waardoor een extra beroep gedaan moet worden op het ene kunstgrasveld).

2. Het ledenaantal kent een substantiële stijging van meer dan 10% (waardoor eveneens een extra beroep gedaan moet worden op het ene kunstgrasveld).

Bent u het met ons eens dat de noodzaak van dat tweede kunstgrasveld groot is en realisatie in de zomer van 2020 mogelijk moet zijn?

Verder lijkt het ons een goede zet om het complexonderhoud bij de betreffende vereniging zelf te beleggen. Noem het maar privatiseren. Dit in navolging van meerdere sportclubs in de regio. We spreken dan van de klassieke win/win situatie. De vereniging kan onderhouden naar de eigen gewenste maatstaven en het is een zorg minder voor de gemeente.

Kunt u achter deze overdracht van verantwoordelijkheden staan?

Tot zover onze vragen.

In afwachting van uw antwoord met dank en vriendelijke groet,

Fractie CMB Stein,

raadslid Willem Thewissen

Staat van onderhoud voetbalvelden I.V.S., Urmondia en de Ster

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 06-09-2019 19:07

Berg a/d Maas  6 september 2019

Geacht college,

Middels dit schrijven richt ondergetekende zich tot u met het volgende.

Er bereiken mij in toenemende mate verontruste berichten van voetballiefhebbers inzake de abnormale slechte staat van onderhoud van de grasvelden bij I.V.S. in Berg a/d Maas, Urmondia in Urmond en De Ster in Stein.

Zelf ben ik op basis van deze signalen de situatie ter plekke gaan bekijken.

Nooit eerder was het onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente zo slecht als dit jaar van de grasvelden.

Ter info laat ik U enige foto’s toekomen ter ondersteuning van mijn brief

Kennelijk heeft dit te maken met de keuze voor een ander bedrijf dat ruim twee weken te laat gestart is met de onderhoudswerkzaamheden. Na het frezen is er ingezaaid en was er ten aanzien van de noodzakelijke beregening geen enkele regelmaat te bespeuren. Dit met als kwalijk gevolg dat op sommige plaatsen meer onkruid dan gras staat en er voorts vele kale plekken te zien zijn.

Daarnaast laat het maaien van het gras momenteel veel te wensen over.

Normaal gebeurde dit, op de met de vereniging afgesproken dagen, 2 keer per week.

Op dit moment zit hier geen enkele regelmaat in of komt men helemaal niet maaien.

Deze situatie beperkt de verenigingen in hun speelmogelijkheden en leidt voorts tot extra werk en kosten voor de betrokken verenigingen.

Als gemeente is men als eigenaar en verhuurder van de velden verantwoordelijk voor een goed onderhoud. Nu het uitgevoerde onderhoud niet aan de maat is lijkt het voor de hand te liggen dat de gemeente passende maatregelen gaat nemen ter voorkoming van herhaling in de toekomst.

Graag vernemen wij welke maatregelen het college inmiddels getroffen heeft?

En ook lijkt het voor de hand te liggen dat de gemeente in overleg gaat met de betrokken verenigingen om te bezien welke compenserende maatregelen nodig zijn voor de ondervonden nadelen van dit slecht onderhoud.

Vertrouwende op een spoedig bericht uwerzijds verblijf ik met vriendelijke groeten.

Joyce Römers

Raadslid CMB

Blauwe zone winkelcentrum Stein

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 20-08-2019 23:33

Naar aanleiding van de door CMB gestelde raadsvragen 12 juni jl. zijn er aanvullende raadsvragen gesteld omtrent de beantwoording van het college over het instellen van een algehele blauwe zone bij het winkelcentrum in Stein. CMB pleit voor het afzien van een algehele blauwe zone rondom het winkelcentrum in Stein.

Schriftelijke raadsvragen (ex artikel 155 1

lid gemeentewet en artikel 42 Reglement van Orde

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

We danken u voor uw schrijven van 12 juli 2019 met daarin antwoorden op onze raadsvragen van 12 juni 2019. Mede als gevolg van deze beantwoording zijn bij ons nieuwe vragen, gezichtspunten en bezorgdheid gerezen. Hieronder treft u deze aan.

U geeft bij punt 1 aan dat als de parkeerdruk alleen op de piekmomenten (vrijdag en zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur) gemeten wordt, de druk boven de 80% komt. Uit het rapport blijkt dat er dan desondanks nog steeds ruimte is om te parkeren tenzij men de auto “bij de supermarkt binnen wil parkeren”. De loopafstand wordt dan wel iets groter. Dient die, niet onoverkomelijke, situatie op die piekmomenten daadwerkelijk te leiden tot drastische maatregelen als een algehele blauwe zone?

U geeft bij punt 2 aan dat de door ons vermelde tussenoplossing, te weten: een gedeeltelijke blauwe zone in het winkelgebied zonder bewoning, de parkeerdruk in andere gebieden verergert. Bent u het met ons eens dat een algehele blauwe zone de parkeerdruk in de woonwijken rondom het winkelcentrum dan ook zal verergeren waardoor het piekuur probleem met alle gevolgen van dien (verder voerend dan alleen parkeerproblematiek) verlegd wordt naar die woonwijken en wel ook buiten de piekuren van maandag tot en met zaterdag?

Bij punt 7 geeft u aan dat de Valderstraat en Heerstraat Centrum niet in het blauwe zone gebied betrokken worden omdat daar geen parkeerdruk is. Bent u het met ons eens dat, als onverhoopt wordt overgegaan tot die algehele blauwe zone, op die beide plekken wel een parkeerprobleem gaat ontstaan (doordat het aantrekkelijk is om hier de auto’s te parkeren) waardoor de hier gevestigde ondernemers schade berokkend wordt?

Uw intentie is natuurlijk goed, dat staat buiten kijf. Het winkelcentrum moet aantrekkelijker worden zodat alle ruimte verhuurd kan worden en de omzet cijfers stijgen. Wellicht zijn er ondernemers die erop gokken dat de algehele blauwe zone een middel hiertoe is. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de ondernemers die deze maatregel als zodanig beschouwen, beseffen dat de geplande blauwe zone niet hét tovermiddel is om huidige huurders te verleiden tot het verlengen van de huurcontracten dan wel nieuwe potentiele huurders over de streep te trekken ruimte te gaan exploiteren. We kunnen ons wel voorstellen dat bepaalde ondernemers hun hart vasthouden. Bent u het met ons eens dat “kort parkeerders” ook “kort kopers” zijn en door parkeertijdgebrek niet uitgebreid gebruik kunnen/willen gaan maken van de faciliteiten die ons winkelcentrum biedt (te denken valt onder andere aan eetgelegenheden, kapsalons, nagelverzorging, lekker uitgebreid winkelen in meerdere shops etc.)? Bent u, net als wij, niet bevreesd dat deze kopers een deurtje verder gaan (bijvoorbeeld Makado) om hun geld te laten rollen, waardoor de algehele blauwe zone ook averechts werkt voor de ondernemers (naast de problematiek die het betekent voor de bewoners)?

Wij zijn blij dat de bezwaartermijn er is en dat er een aparte bijeenkomst is voor de bezwaarmakers. Hun bezwaren zullen duidelijk zijn, zijn eerder al genoemd en wat ons betreft nog steeds vigerend. De aangekondigde heroverweging van onderwerpen naar aanleiding van die bijeenkomst klinkt goed. Er zullen ook een groot aantal minder mondige burgers zijn die daardoor geen bezwaar hebben ingediend. Kunt u het met ons eens zijn dat de oudere medemensen in het bejaardenhuis en in de aanleunflats bezorgd zijn dat een en ander ook ten koste gaat van de kwantiteit van hun bezoek door familie, vrienden en bekenden?

We hebben vele contacten met onze burgers gehad in dit verband en zijn geen enkele voorstander van de algehele blauwe zone tegen gekomen. Er is geen tot weinig draagvlak voor deze wel zeer ingrijpende verkeersmaatregel. Ook het gemis van een  goed onderbouwde argumentatie (bijvoorbeeld een marktonderzoek naar het effect van een en ander op kopersgedrag) voor dit beleidsvoornemen rechtvaardigt in dat kader een herbezinning. Kunt u zich voorstellen dat wij als volksvertegenwoordigers van mening zijn dat de plannenmakerij dienaangaande in de raad behandeld zou moeten worden ondanks het feit dat het college van B en W dit soort besluiten eigenhandig kan/mag doorvoeren?

Tot slot willen wij u onze opvatting niet onthouden: wij willen het college gezien het bovenstaande (inclusief deel 1) in overweging geven af te zien van het instellen van een  algehele blauwe zone rondom het winkelcentrum.

Tot zover onze vragen en opvattingen.

In afwachting van uw antwoord met dank en vriendelijke groet,

Fractie CMB Stein, burgerlid Nico Snackers

Fractie CMB Stein, raadslid Willem Thewissen

Aanvullende raadsvragen afgekeurde sportvelden SV Haslou

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 08-07-2019 18:29

Naar aanleiding van het bericht uit ‘Dagblad de Limburger’ over de afgekeurde kunstgrasvelden van SV Haslou vraagt CMB opheldering en volledige inzage in het dossier zowel over de besluitvorming zelf alsook over de plotseling zeer merkwaardige wisseling inzake de verantwoordelijke wethouder over dit dossier.

Elsloo, 8 juli 2019

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

lid gemeentewet en artikel 42 Reglement van Orde)

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

Onderwerp: kunstgras Haslou complex

Met de nodige verbazing heeft het CMB kennis genomen van het artikel in de Limburger van verleden week met als titel: “Uitstel nieuw kunstgras Haslou Elsloo wekt onvrede”.

We stelden reeds kritische vragen aan de portefeuillehouder accommodatiebeleid. Waarom is men nog steeds niet begonnen met het vervangen van de kunststof bovenlaag op het bewuste sportvelden complex? Het besluit werd eind vorig jaar immers al genomen door de raad.

De tot nog toe in acht genomen handelwijze rondom dit dossier roept bij ons steeds meer vraagtekens op rondom met name de portefeuillehouder accommodatiebeleid.

Nu zich ernstige problemen voordoen in de uitvoering van het raadsbesluit blijkt uit het krantenartikel dat onze vragen niet beantwoord gaan worden door de primair verantwoordelijke wethouder de heer Ummels, maar door mevrouw van Mulken.

Dit plotselinge “vluchtgedrag” bevreemd ons en komt ongeloofwaardig over. Toen op 10 juli 2018, binnen het college, de portefeuilleverdeling plaatsvond werd de heer Ummels aangewezen als verantwoordelijke portefeuillehouder voor het volledige accommodatiebeleid inclusief het sportvelden complex Catsop. Als dit niet het geval geweest was, hadden wij op zijn minst mogen verwachtten dat het college ons daar destijds per omgaande van in kennis gesteld zou hebben. Dat is echter niet gebeurd.

Het heeft ons dan ook in hoge mate bevreemd dat het college, nu er problemen zijn ontstaan in de uitvoering, ons per brief van 27 juni 2019 in kennis stelt dat er een wijziging in de portefeuilleverdeling heeft plaatsgevonden tussen de wethouders Ummels en van Mulken. Terloops deelt men ons tevens mede dat de rede daarvan is dat de heer Ummels een familiale band heeft met de voorzitter van voetbalclub Haslou.

In dit kader vragen wij aan de voorzitter van de raad om ons vertrouwelijk ter inzage te leggen de opgestelde integriteitstoets welke van toepassing is geweest voor de heer Ummels.

Tevens vragen wij het college ons alle dossierstukken ter inzage te leggen welke betrekking hebben op de betreffende voorbereiding, aanbesteding en gunning. Eveneens verzoeken wij om alle besprekingsverslagen, bespreeknotities en collegebesluiten dienaangaande.

Wij vragen dit in het kader van onze controlerende rol. Wij willen ons een helder en duidelijk beeld kunnen vormen over de gang van zaken met betrekking tot dit issue.

Uit het krantenartikel mogen we afleidden dat ten aanzien van het afgekeurde veld geen volledige vervanging gaat plaatsvinden. Vervanging zal slechts ten dele plaatsvinden.

Het speelveld voldoet in zijn geheel niet meer aan de gebruiksnomen  van de KNVB. Enkel de 16 meter gebieden te voorzien van een nieuwe kunststoftoplaag is een niet afdoend lapmiddel.

Het gemeentebestuur is eigenaar van de accommodatie en verantwoordelijk voor een veilig en verantwoord gebruik. Door lapmiddelen te gebruiken loopt men onnodig veel risico ten aanzien van de goedkeuring van het speelveld.

In de krant staat ook vermeld dat de gemeente wil wachten met de vervanging van de kunststoftoplaag. Wachten totdat de fabriek gebouwd is waar de recycling van de oude matten kan plaatsvinden. Dit komt bij ons over als een ongeloofwaardig en niet ter zake doende excuus om uitstel van het genomen raadsbesluit te rechtvaardigen. Enerzijds omdat men voor de vervanging van de 16 meter gebieden hetzelfde probleem heeft inzake de recycling als bij de algehele vervanging van het speelveld. Anderzijds omdat uit nader informatie blijkt dat er op meerdere plaatsen in ons land vervanging van kunstgrasvelden plaatsvindt door bedrijven. De gemeenten worden daarbij niet opgezadeld met recycling problemen. Heeft dit te maken met de gemaakte keuze van gunning?

Mocht het toch zo zijn dat de gemeente verantwoordelijk is voor de tijdelijke opslag van de oude kunststoftoplaag. Dan zijn er, in afwachting van de bouw van een recyclingfabriek, voldoende opslagmogelijkheden voorhanden in de onmiddellijke omgeving van het sportveldencomplex.

Samenvattend voldoende reden om, ten aanzien van dit omstreden dossier, helderheid en duidelijkheid te vragen over het falende beleid inzake de uitvoering van het genomen raadsbesluit.

Wij zien de beantwoording dan ook met belangstelling tegemoet.

Fractie CMB Stein,

Raadsvragen groenonderhoud omgeving Multifunctioneel Centrum Berg aan de Maas

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 29-06-2019 17:00

CMB stelt schriftelijke raadsvragen in verband met de beklagenswaardige toestand van het groen in de omgeving rondom MFC en roept het college op om met grote spoed actie in de onderhoudswerkzaamheden te nemen.

Berg a/d  Maas   29-06-2019

Aan het college van B en W

Geacht college,

In toenemende mate bereiken mij terechte klachten inzake de erbarmelijk slechte onderhoudstoestand van het groen zowel rondom ons MFC alsook in de directe omgeving.

Eerder heb ik de verantwoordelijke wethouder mondeling daarvan in kennis gesteld helaas zonder gewenst resultaat.

Om het beeld te verduidelijken van deze slechte onderhoudstoestand laat ik het college bij deze ter illustratie een aantal foto’s toekomen die dit bevestigen.

Het groenonderhoud rondom het MFC is ronduit erbarmelijk te noemen. Op plaatsen staat het onkruid ongeveer 1 meter hoog.

Daarnaast is het goedbedoelde aangelegde toegangspad vanaf het jaagpad naar het MFC zeker voor onze oudere mensen welke gebruik maken van een rollator of schootmobiel onbegaanbaar omdat het onkruid dit pad overwoekert (zie foto 1).

In de goed bedoelde borders die aan de achterzijde van het MFC zijn aangelegd om het gebouw op te fleuren met passend groen is enkel onkruid te bespeuren (zie foto 2).

Ook in de directe omgeving is het groenonderhoud ver beneden de maat.

Zo bevindt de trap welke vanaf de kanaalbrug naar het jaagpad loopt zich in een zodanig slechte staat van onderhoud dat het voor gebruikers gevaarlijk is om hier gebruik van te maken.

Het nieuw aangelegde voetpad aan weerszijde van de kanaalbrug wordt overwoekerd door groen.

Mensen die minder mobiel zijn en gebruik moeten maken van een rollator of scootmobiel alsook inwoners die met een kinderwagen gebruik willen maken van dat voetpad worden door de slechte onderhoudstoestand daardoor gedwongen gebruik te maken van de drukke rijweg hetgeen de veiligheid niet ten goede komt (zie foto 3).

En ook aan de overzijde van de bebouwing aan de Marijkelaan staat het onkruid zeker een meter hoog hetgeen zeker niet bevorderlijk is voor een prettig woon en leefmilieu (zie foto 4).

Ook de inwoners van Berg a/d Maas hebben er recht op dat het groenonderhoud op een correcte wijze onderhouden wordt hetgeen zeker in de gegeven omstandigheden bij lange na niet het geval is.

Stein wil je zien is een veelgehoorde leuze maar dan moet je wel als gemeente zorg dragen dat je gezien mag worden en dat is zeker wat het groenonderhoud in de directe omgeving van ons ontmoetingscentrum zeker niet het geval.

Gelet op bovenstaande dring ik er dan ook bij uw college er op aan dat zij met de groots mogelijke spoed zorgdragen dat het ver beneden de maat zijnde groenonderhoud in dit deel van Berg a/d Maas weer aan de maat zal gaan zijn en vertrouw er op dat uwerzijds per omgaande actie ondernomen zal gaan worden.

Met vriendelijke groeten,

Joyce Römers

Raadslid CMB

Raadsvragen sportvelden SV Haslou

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 22-06-2019 12:55

Geacht college,

Middels dit schrijven richten wij ons tot U inzake het volgende:

Zoals bekend hebben wij als raad bij de behandeling van de begroting 2019 in november 2018 € 520.000, —

krediet beschikbaar gesteld voor het vervangen c.q. vernieuwen van de toplaag van het kunstgrasveld op het voetbalcomplex in Catsop.

Wij zijn bijzonder teleurgesteld in het college en wel om reden dat wij hebben moeten constateren dat er inmiddels 8 maanden na het beschikbaar stellen van het krediet nog steeds geen aanvang genomen is in het uitvoeren van deze dringend noodzakelijke werkzaamheden.

Als fractie hebben wij gelet op wet en regelgeving inzake de gebruiksnormen onze goedkeuring gegeven met het doel dat het college met de nodige voortvarendheid aan de slag kon gaan.

De gemeente is immers eigenaar van de velden en draagt dan ook een belangrijke verantwoordelijkheid dat speelvelden aan de vastgestelde gebruiksnormen voldoen.

Kennelijk is dat niet gebeurd, immers net nu in de periode van de zomerstop hadden wij op zijn minst verwacht dat men met de uitvoering begonnen was en dat de vereniging ingaande het nieuwe seizoen weer optimaal  gebruik zou kunnen maken van hun sportaccommodatie.

Die zekerheid is zeker in de gegeven omstandigheden niet aanwezig. Uit nadere informatie zouden wij mogen afleiden dat uit de onlangs gehouden wettelijk verplichte keuring gebleken is dat het nog te renoveren kunstgrasveld kennelijk niet aan de te stellen voorwaarde voldoet.

Als het veld niet aan de voorwaarden voldoet, mogen er op een afgekeurd speelveld ook geen wedstrijden gespeeld worden met alle daaraan ten grondslag liggende nadelige gevolgen van dien voor de SV Haslou.

Deze wel zeer passieve handelwijze van de zijde van de gemeente heeft ons bijzonder teleurgesteld.

Gelet op deze gang van zaken vragen wij aan de verantwoordelijke wethouder waarom, hij sedert het beschikbaar stellen van het krediet door de raad, ruim 8 maanden geleden, nog steeds niet met de uitvoering is begonnen?

Daarnaast dringen wij als CMB er met de groots mogelijke spoed op aan:

dat de gemeente alles in het werk zal stellen om er voor zorg te dragen dat  uiterlijk voor de aanvang van het nieuwe  speelseizoen de accommodatie optimaal gebruikt kan worden door de vereniging mede ter voorkoming van onnodige problemen .

In afwachting van nader bericht verblijven wij met vriendelijke groeten,

Namens de CMB-fractie,

Fractievoorzitter Jack Meijers

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.