Nieuws van politieke partijen in Stein inzichtelijk

6 documenten

Nieuws uit de raad vergadering van 12 september 2019 Participatiebedrijf/Vixia

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 14-09-2019 06:50

Nieuws uit de raad vergadering van 12 september 2019 Participatiebedrijf/Vixia

Geschreven door Noud Claessens.

Aan de orde is het raadsvoorstel inzake bestuursconvenant integraal participatiebedrijf.

Wij hebben als Steins Belang kennisgenomen van het Bestuursconvenant in zijn geheel en de artikelen 3.2, 3.4 en 3.5 in het bijzonder.

Wij stellen vast dat met artikel 3.2 recht wordt gedaan aan de wens van Stein om op basis van een totaaldossier een integraal besluit te nemen over de besturing en uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet.

Tevens constateren wij dat de artikelen 3.4 en 3.5 leiden tot beëindiging van GR Vixia en overdracht van Vixia B.V. aan het nieuwe participatiebedrijf. Als deelnemer van de GR Vixia verzet Steins Belang zich niet tegen beide bepalingen om aan de belangen en wensen dienaangaande van de drie andere deelnemers tegemoet te komen mits dit blijkt uit de instemming door deze drie gemeenten. Net zoals ook deze drie gemeenten bereid zijn om medewerking te verlenen aan de belangen en wensen van Stein om integraal aan het einde van het traject te kunnen beslissen.

Het college krijgt de opdracht mee om het verkennen van mogelijkheden voort te zetten aangaande uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet per 1 januari 2020 en een voorstel in oktober a.s. ter besluitvorming voor te laten leggen aan de gemeenteraad.

Tevens hebben wij in de beeldvormende vergadering van 4 september j.l. vernomen, dat onze Vixia mensen hun volledige rechten zullen behouden indien wij zouden instemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

In die beeldvormende vergadering hebben wij een vraag over artikel 3:12 van het bestuursconvenant gesteld. Er wordt in artikel 3:12 benoemd dat de gemeenten Sittard-Geleen en Beek ontslagen worden van eerder genoemde afspraken indien er niet wordt voldaan aan de termijnen die gesteld zijn in artikelen 3.4 beëindig van de Gemeenschapelijke Regeling Vixia per 31 december 2019 en artikel 3.5. de overdracht van alle aandelen van Vixia B.V aan de centrum gemeente Sittard-Geleen en eigenaar in juridische zin van het nieuwe integraal participatiebedrijf per 31 december 2019.

Uit de schriftelijke beantwoording van die vraag blijkt dat de gemeente Stein en Beekdaelen ontslagen zijn van alle verplichtingen uit het bestuursconvenant en niet tot enige vorm van schadevergoeding verplicht zijn indien de besluiten van artikel 3:4 en 3:5 niet de vereiste meerderheid behalen. Dat geldt inderdaad ook indien de gemeenteraden van Stein en/of Beekdaelen besluiten om in het geheel niet aan te sluiten bij de centrumregeling. Artikel 3:2 van het bestuursconvenant verplicht de gemeente Stein en Beekdaelen immers niet om aan te sluiten bij de centrumregeling, maar alleen maar om daar vóór 1 december 2019 een besluit over te nemen.

Samenvattend kan de fractie Steins Belang instemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

Noud Claessens

Schriftelijke vragen over onderhoud aan historisch wandelpad

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 14-09-2019 06:44

Schriftelijke vragen over onderhoud aan historisch wandelpad

Geschreven door Noud Claessens.

De politieke vereniging Steins Belang stelt vragen over het onder

Onderwerp: Verzoek tot onderhoud wandelpad gelegen tussen Reekstraat en Ondergenhousweg Stein.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN:

Ex. artikel 155, 1e lid gemeente wet 42 RvO

Stein, 13 Augustus 2019

Geachte College,

Namens de politieke vereniging Steins Belang vragen wij Uw College om op korte termijn onderhoud te plegen aan het historische wandelpad gelegen tussen de Reekstraat en de Ondergenhousweg in Stein. Het wandelpad word veelvuldig gebruikt. In de bijlages vindt u een schets van de situatie terug en de huidige staat van de oversteek in de greppel.

Wij vragen Uw College de oversteek door de greppel te verbeteren door bijvoorbeeld een bruggetje en waar nodig het pad ontdoen van brandnetels.

Wij vragen Uw College spoeding in overleg te gaan met de eigenaren de gebroerders Schepers, Rijkswaterstaat en het limburgslandschap. Voor wat betreft de kosten zou de gemeente middelen kunnen nemen uit het budget onderhoud toeristische routes.

Wij rekenen up uw medewerking.

Namens de fractie Steins Belang,

Noud Claessens Fractievoorzitter Steins Belang .

Bijlagen.

Situatieschets 1

Situatieschets 2

Fase doorgang Greppel.

Ontwikkelingen Meerdel Elsloo

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 03-04-2019 16:56

(Ex art. 155 lid 1 Gemeentewet jo. art. 42 Reglement van Orde)

Betreft: woningbouwontwikkelingen Meerdel

T.a.v.: het college van Burgemeester en Wethouders,

Middels dit schrijven richten ondergetekenden zich, namens de fractie CMB, tot u inzake het volgende:

Zoals bekend heeft uw college middels een RIB d.d. 5 september jl., zaaknummer 097187749, geopenbaard dat zij voornemens is te onderzoeken of het realiseren van woningbouwontwikkelingen in het Meerdel tot de mogelijkheden behoort voor een uitbreiding van de woningvoorraad in de gemeente Stein. Onze fractie heeft uit de beeldvormende vergadering van 13 maart jl. alsmede de bewonersbijeenkomst d.d. 14 maart jl. hieromtrent mogen vernemen dat deze voornemens omgezet gaan worden in een daadwerkelijke realisatie van woningbouw op voornoemde locatie.

Onze fractie constateert onrust en weerstand vanuit een groot aantal bewoners van de regio Elsloo noord, welke op de bewonersbijeenkomst tevens merkelijk tot uitdrukking is gekomen. Gelet op het vorenstaande laten wij u graag de volgende vragen toekomen:

Waarom is er d.d. 1 april 2016 een speeltuinenbeleid, te weten: ‘Naar een toekomstbestendig speelruimtebeleid, opgemaakt alsmede in gang gezet ten behoeve van o.a. de speeltuin Meerdel, terwijl uw college bekend behoorde te zijn met het bestemmingsplan op voornoemde locatie? Waarom is er destijds besloten om een ‘toekomstbestendige’ uitbreiding te realiseren en thans besloten om woningbouw te onderzoeken op voornoemde zelfde locatie?

Hoeveel heeft het realiseren van de uitbreiding speeltuin Meerdel in zijn totaliteit gekost? Hadden deze kosten voorkomen kunnen worden, mede gelet op het feit dat vlak na de realisatie van deze uitbreiding uw college haar voornemen uitte om onderzoek in te stellen ten behoeve van woningbouw?

Hoe verklaart uw college, toelichtend op het rechtszekerheidsbeginsel alsmede het vertrouwensbeginsel, het tot op heden gevoerde beleid waarin bewoners van Elsloo noord verzekert werden dat één speeltuin, centraal in Elsloo noord, uitgebreid zou worden (te weten: Meerdel), waardoor andere speeltuinen op den duur zouden verdwijnen in vergelijking met de tot op heden bekende informatie welke leert dat ook deze uitbreiding grotendeels teniet zal worden gedaan door de beoogde woningbouwontwikkelingen?

Uw college gaf in haar inbreng tijdens de beeldvormende vergadering van 13 maart jl. aan dat de uitbreiding van speeltuin Meerdel een tijdelijk karakter betreft. Waaruit valt dit te herleiden? Is dit naar betrokkenen vooraf gecommuniceerd? Zo ja, op welke manier? Is hier documentatie over, welke u in uw beantwoording kunt laten toekomen?

Uw college benadrukt dat de woningbouwontwikkeling op voornoemde locatie tot uitdrukking zou moet komen om jongeren uit de gemeente Stein te behouden in onze gemeente. Het CPO-traject, welke de woningbouwontwikkeling begeleidt, laat gegadigden binnen alsook buiten de gemeente Stein inschrijven op deze woningbouwplannen. Hierin maakt voornoemd traject geen onderscheid op woonachtige en niet-woonachtige gegadigden in de gemeente. Hoe is uw college middels dit traject voornemens om jongeren uit onze gemeente te behouden als zij bij de loting geen privileges genieten?

Hopende dat u ons schrijven in goede orde ontvangt en in afwachting van nader bericht.

Kyle Hoeveler, burgercommissielid CMB

Herontwikkeling brouwerij ‘De Fontein’

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 11-03-2019 07:58

Herontwikkeling brouwerij ‘De Fontein’

Naar aanleiding van de herontwikkeling van brouwerij ‘De Fontein’ en het artikel in de Limburger van 07-03-2019 stelt de fractie Steins Belang vragen aan het college...

Onderwerp: Herontwikkeling brouwerij ‘De Fontein’

Ex. Artikel 155, 1e lid gemeentewet en artikel 42 RvO

Naar aanleiding van bovengenoemde onderwerp en het krantenartikel in dagblad de Limburger 07-03-2019 “Weer obstakel voor brouwerij opgeruimd” stelt de fractie Steins Belang de volgende vragen;

Graag vernemen wij van het college welke partij het initiatief heeft genomen tot opzegging van de privaatrechtelijke overeenkomst tussen brouwerij de Fontein en de Gemeente Stein.

Graag ontvangen wij per omgaande van het college;

Besprekingsverslagen van gesprekken tussen partijen/vertegenwoordigers van de brouwerij de Fontein en de Gemeente Stein omtrent het opheffen van de privaatrechtelijke overeenkomst.

Afschrift van het advies van de huisadvocaat inzake het opheffen van de privaatrechtelijke overeenkomst.

Notulen/ datum van de vergadering van het college B&W waarin is besloten tot opheffing van de privaatrechtelijke overeenkomst.

Graag vernemen wij van het college of de buurtbewoners in de omgeving van de brouwerij de Fontein vooraf wel of niet zijn geïnformeerd over het voornemen tot opheffing van de privaatrechtelijke overeenkomst ? Indien niet, waarom is dat niet gebeurt ?

Wij zien uw reactie graag zo spoedig mogelijk tegemoet.

Standpunt CMB inzake opheffen vliegenoverlast

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 25-02-2019 22:33

Eerst zien en dan geloven.​

Bekend is dat de opslag van verontreinigd huishoudelijk PVC afval voor veel vliegenoverlast zorgt . Overlast welke het woongenot van vele inwoners al sedert 2017 heeft aangetast.

Aanvankelijk door de opslag in Elsloo en verleden jaar heeft de overlast zich verplaatst naar het Haventerrein in Stein.

Duidelijk is dat de verantwoordelijke bestuurders vergunningen afgeven voor de opslag van afval zonder dat men goed heeft nagedacht over de nadelige gevolgen die dat met zich meebrengt voor de woon- en leefomgeving van omwonenden.

Daarnaast ontbreekt het aan goed toezicht, het nakomen van gemaakte afspraken en slechte communicatie.

Inmiddels heeft men de inwoners bericht dat per 1 april een definitief einde gaat komen aan de opslag van dit ongedierte aantrekkende afval .

Laten wij hopen dat dit geen 1 april grap zal zijn.

Wij zullen de afbouw met argusogen volgen en hopen dat er geen verplaatsing van het probleem zal gaan plaatsvinden nabij onze gemeentegrenzen

Raadsvragen woninginbraken gemeente Stein

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 10-02-2019 20:47

CMB vraagt middels raadsvragen om opheldering en extra maatregelen naar aanleiding van recente onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat de gemeente Stein op nationaal niveau bij de top vijf behoort waar de meeste woninginbraken gepleegd worden.

lid gemeentewet en artikel 42 Reglement van Orde)

Uit zeer recente media hebben wij vernomen dat naast de gemeente Sittard-Geleen, de gemeente Stein in de top vijf van Nederlandse gemeenten staat, waar in 2018 relatief het vaakst wordt ingebroken.

Daarnaast bereiken ons berichten via burgernet, buurtwhatsapps en burgers over woninginbraken dan wel pogingen daartoe.

Als CMB fractie maken wij ons ernstige zorgen hierover.

Daarom laten wij u de volgende vragen toekomen:

Heeft uw college kennisgenomen van de rapportage opgesteld door data-experts van Local Focus in opdracht van de politie, en de mediaberichten hierover in ‘Dagblad de Limburger’ d.d. 6 februari jl.?

Kunt u ons een recent overzicht aanreiken van het aantal woninginbraken in Stein over de afgelopen vijf jaren?

Kunt u dit overzicht specificeren in wijk en/of straat?

Hoe verklaart uw college dat de gemeente Stein in vergelijking met de rest van Limburg samen met de gemeente Sittard-Geleen kampt met deze stijging in het aantal vermogensdelicten, specifiek woninginbraken, en pogingen daartoe.

Gaat de gemeente Stein in samenwerking met de politie in 2019 (extra) maatregelen treffen om woninginbraken te voorkomen?

Krijgt de aanpak van woninginbraken, mede naar aanleiding van de resultaten uit de recente doorrekening van de politiecijfers, (extra) prioriteit?

Waaruit bestaan deze maatregelen concreet? Wanneer en hoe worden deze ingezet en met welke (keten)partners?

Welke effecten denkt u hiermee te gaan behalen?

Hoe worden deze gemonitord en gemeten?

Wanneer maakt u de resultaten hiervan bekend. Op welke manier maakt u deze bekend en aan wie maakt u deze resultaten bekend?

Kunt u de gemeenteraad (periodiek) op de hoogte stellen van de (tussen)resultaten.

Kan uw college ons inzichtelijk maken in hoeveel van de gevallen de politie in 2018 vervolgonderzoek heeft ingesteld naar aanleiding van aangiftes omtrent vermogensdelicten, die zich specificeren tot woninginbraak of een poging daartoe, in vergelijking met het totale aantal aangiftes in deze categorie in 2018. Alsmede in hoeveel van de gevallen dit geresulteerd heeft in het feit dat criminelen in de kraag zijn gevat?

N. Kloosterhof-Martens, raadslid CMB

K. Hoeveler, burgercommissielid CMB

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.