Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Noord inzichtelijk

17 documenten

Noord in Coronatijd (3): een interview met ons GL stadsdeelcommissielid Wijbe Langeveld | Amsterdam Noord

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 18-06-2020 00:00

De zon schijnt buiten, de tempraturen lopen op en Nederland gaat stapvoets weer open. Hoewel we voorzichtig moeten blijven en afstand moeten houden, steken we in Noord weer volop de handen uit de mouwen. Ook GroenLinks zit in ons prachtige groene stadsdeel niet stil. De afgelopen weken hebben we jullie op de hoogte gehouden van het werk van Esther Lagendijk (stadsdeelbestuurder Noord GL) en Nicoline van der Torre (stadsdeelcommissielid Oud Noord). Vandaag spreken we met Wijbe Langeveld, stadsdeelcommissielid GroenLinks voor Noord-West. Met Wijbe kijken we vooruit. Naar de kansen die er zijn, niet meer alleen achter de laptop, maar ook samen op straat met buurtbewoners.

Hoe is het de afgelopen weken gegaan als stadsdeelcommissielid?

Het was een moeilijke periode. In mijn functie is het belangrijk om bewoners in Noord te zien en te spreken bij buurtbijeenkomsten. Het contact heeft nieuwe vormen moeten aannemen en dat was in het begin lastig. Ook konden bewoners tijdelijk niet fysiek inspreken bij stadsdeelcommissievergaderingen. Gelukkig is het nu weer mogelijk om met bewoners fysiek in gesprek te gaan, wel op 1.5 meter afstand van elkaar.

Met welke zaken ben je bezig geweest?

In Noord hebben we advies gegeven aan het college en gemeenteraad over een aantal actuele onderwerpen die ook de bewoners van Noord raken. Bijvoorbeeld de planvorming rondom de Noorder IJplas en de regionale energietransitie. Het schrijven van ongevraagde adviezen, samen met bewoners in Noord, was lastig. Dit deed toch een beetje afbreuk aan de lokale democratie.

Wat is in jouw beleving de invloed van de corona maatregelen op de lokale democratie? 

Buurtbewoners zijn de oren en ogen van de buurt. Het houden van buurtbijeenkomsten en met de bewoners in gesprek gaan over onderwerpen die er voor hen toe doen vormt de basis van onze lokale democratie. Gelukkig merk ik dat er nu weer meer kan. Er worden meer kleinschalige bijeenkomsten georganiseerd. Daar kan ik als stadsdeelcommissielid ook naar toe en met bewoners in gesprek.

De vergaderingen van de stadsdeelcommissie waren eerst telefonisch, hierdoor konden burgers niet gemakkelijk volgen wat er werd besproken. Gelukkig gebruiken we nu een digitaal systeem waardoor burgers wel mee kunnen kijken. Op de website van noord.notubiz.nl kunnen burgers alle stukken van de vergaderingen ook digitaal raadplegen. Het is voor GroenLinks belangrijk dat de lokale democratie sterk blijft, ook al is dat in een nieuwe vorm door corona.

Worden de reguliere processen binnenkort weer opgepakt?

Steeds meer. Hoewel een volle publiekstribune bij de vergaderingen misschien nog even gaat duren, merk ik dat het stadsdeel nu actief nadenkt over nieuwe mogelijkheden. Een goed voorbeeld zijn de buurtbudgetten. Kleine groepjes gaan aan de slag met concrete ideeën voor buurten in Noord.

Waar kijk je zelf naar uit in je werk als commissielid nu de maatregelen worden versoepeld?

We willen als GroenLinks meer werk maken van verkeersveiligheid, met name voor fietsers. Er zijn nog teveel onveilige plekken om te fietsen in Noord. Hierover willen we in gesprek met bewoners in verschillende buurten in Noord. Ook werken we aan een advies over de capaciteit van de veerponten. We zien dat de druk op de ponten gaat toenemen. We vragen ons af of de geplande capaciteit wel voldoende is met inachtneming van de veiligheidsmaatregelen. We willen daarom dat de frequentie van de pontjes toeneemt zodat alle mensen per pont kunnen overvaren en er geen lange wachttijden ontstaan aan wal - waarmee de veiligheidssituatie beter gewaarborgd kan worden. De komende periode blijft het onderwerp van goede oeververbindingen tussen Noord en de rest van Amsterdam voor GroenLinks ook een prioriteit.

Hartelijk dank Wijbe, en heel veel succes!

Regionale Energie Strategie en Amsterdam Noord | Amsterdam Noord

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 30-04-2020 00:00

Op 8 april stond er een belangrijk onderwerp voor de stad en voor Noord op de agenda van de stadsdeelcommissie, namelijk de adviesaanvraag voor de Regionale Energie Strategie (RES). 

Nederland is opgedeeld in verschillende energieregio’s en ieder van deze regio’s is gevraagd om een bijdrage te leveren aan het behalen van de doelstellingen voor duurzame energie zoals is opgenomen in het klimaatakkoord. Amsterdam maakt deel uit van de energieregio Noord-Holland Zuid. Binnen een energieregio is vervolgens aan elke gemeente gevraagd om in kaart te brengen hoeveel duurzame energie zij mogelijkerwijs kunnen opwekken. De ambitie van Amsterdam is opgenomen in de concept RES. Amsterdam heeft beschreven waar mogelijk de zonne-energie en wind-energie opgewekt kan worden. De zonne-energie zal worden opgewekt door middel van zoveel mogelijk zonnepanelen op grote daken door heel Amsterdam. De windenergie zal worden opgewekt door 17 turbines die ergens in het zoekgebied geplaatst moeten worden. 

Voor de plaatsing van windturbines zijn delen van Amsterdam Noord aangewezen als zoekgebied. Deze bevinden zich langs de Noordelijke IJ-oever aan de westkant van Noord. Daarnaast is er een zoekgebied rond de Noordelijke IJ-plas en langs de ring A10 Noord. Niet alle 17 turbines zullen in Noord geplaatst gaan worden, ook in Oost, Zuid-Oost, Zuid en in het Westelijk Havengebied zijn soortgelijke zoekgebieden. 

De stadsdeelcommissie heeft positief geadviseerd over de concept RES. Wij zijn blij dat landelijk Noord (voorlopig) buiten het zoekgebied valt. Wel geven wij het dagelijks bestuur en het college nog mee dat wij het belangrijk vinden dat de mensen die het dichtst bij de windmolens wonen het meest moeten kunnen profiteren van de opbrengsten van de turbines, bijvoorbeeld door een lagere energierekening. Daarnaast adviseert de commissie om bewoners te betrekken bij het zoeken van locaties.

GroenLinks in Amsterdam-Noord beseft dat er moeilijke keuzes gemaakt moeten gaan worden met het plaatsen van de windturbines. Deze zullen concurreren met andere belangrijke functies in de toch al schaarse ruimte. Toch denken wij dat, met de wereldwijde problematiek van de opwarmende aarde, Amsterdam er goed aan doet een ambitieuze bijdrage te leveren aan de energietransitie. Het vermijden van moeilijke keuzes zou betekenen dat we de problematiek naar andere gemeentes in de energieregio verschuiven, waar zonder twijfel ook moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Wij zijn er van overtuigd dat het mogelijk is samen met bewoners in Noord de beste plekken voor de turbines en zonnepanelen te vinden.

Themabijeenkomst 'Groen Noord in de knel' | Amsterdam Noord

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 06-02-2019 00:00

Op 9 februari houdt GroenLinks Noord een bijeenkomst van 15.00 tot 17.00 uur in de Ceuvel voor leden en andere belangstellenden met als onderwerp ‘Groen Noord in de Knel'.

Denk mee over toenemende druk op groen in Noord. Hoe gaan we hier als stadsdeel slim mee om? Hoe zorgen we ervoor dat het groene karakter van Noord behouden blijft? Hoe zorgen we voor optimale mobiliteit in Noord en in de stad? Het bestuur en de fractie van GroenLinks Noord nodigt je van harte uit om hierover met elkaar van gedachten te wisselen.

Op 9 februari houdt GroenLinks Noord een bijeenkomst van 15.00 tot 17.00 uur in de Ceuvel voor leden en andere belangstellenden met als onderwerp ‘Groen Noord in de Knel'.

Denk mee over toenemende druk op groen in Noord. Hoe gaan we hier als stadsdeel slim mee om? Hoe zorgen we ervoor dat het groene karakter van Noord behouden blijft? Hoe zorgen we voor optimale mobiliteit in Noord en in de stad? Het bestuur en de fractie van GroenLinks Noord nodigt je van harte uit om hierover met elkaar van gedachten te wisselen.

Sprekers delen hun visie op deze actuele knelpunten. Een van de sprekers is stadsgeograaf Jos Gadet, werkzaam bij de gemeente, met veel kennis over stadsontwikkeling en groen. De andere spreker is Paul Stuart, bestuurslid van ANGSAW (Amsterdam Noord Groene Stad aan het Water), een stichting die zich al jaren beijvert voor groen/water en cultuur/landschap. Met het gemeenteraadslid en Noordeling Jasper Groen als onze inspirerende moderator, verwachten wij dat het een spannende middag wordt, waarbij er nieuwe groene verbindigen gelegd worden!

Na afloop is er een borrel!

Meld je van tevoren aan door een mail te sturen aan amsterdam.noord@groenlinks.nl (ook voor vragen) en neem andere geinteresseerden mee!

datum: 9 februari 2019 tijd: 15:00 - 17:00 uur locatie: De Ceuvel

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

EU geeft multinationals extra rechten zonder plichten | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 20-03-2018 00:00

De Europese ministers gaven de Europese Commissie dinsdag een mandaat om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de EU-landen hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

Europarlementariër Bas Eickhout: “In plaats van multinationals die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen of vernietiging van de natuur aansprakelijk te maken, geeft de EU prioriteit aan het verder versterken van de positie van investeerders ten koste van overheden.”

Ongelijkheid

Het hof voorziet in een hervormde vorm van de gedateerde en uiterst controversiële arbitrage tussen investeerders en staten (ISDS), maar die hervormingen gaan slechts over de procedures. Rechters worden onafhankelijker, de rechtsgang wordt transparanter en er komt een mogelijkheid tot beroep. Maar al deze zaken veranderen niets aan de ongelijkheid die dit systeem in stand houdt: investeerders krijgen een permanent hof om staten aan te klagen wanneer zij menen dat investeringsverdragen geschonden worden. Maar staten of slachtoffers van misdragingen van bedrijven kunnen niet aankloppen bij het hof om hen tot de orde te roepen.

Eickhout: “De EU mist hier een grote kans om investeerders op hun plichten te wijzen. De bescherming van investeerders wordt verder geïnstitutionaliseerd. Maar in het mandaat voor het multilateraal hof staat geen enkel streven om multinationals die zich inlaten met zaken als kinderarbeid of landroof ter verantwoording te roepen.”

Mandaat

De Commissie heeft nu het mandaat om het investeringshof namens de EU met geïnteresseerde partijen uit te onderhandelen. Als er een akkoord komt, zal dit moeten worden voorglegd aan het Europees Parlement en de lidstaten. GroenLinks wilde dat het Europees Parlement voorafgaand aan het onderhandelingsmandaat een positie zou innemen, maar een rechtse meerderheid verhinderde dat.

GroenLinks presenteert pamflet “Nederland uit de schulden” | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 19-03-2018 00:00

GroenLinks presenteert vandaag het pamflet “Nederland uit de schulden: de beloftes van GroenLinks.” De landelijke fractie en de lijsttrekkers van de zeven grote steden slaan de handen ineen en komen met concrete maatregelen om de schuldenproblematiek aan te pakken.

Schulden zijn namelijk een toenemend probleem. Tien procent van de Nederlandse huishoudens heeft problematische schulden en twintig procent van de huishoudens loopt daar risico op. Het hebben van schulden leidt tot gezondheidsproblemen, stress en soms zelfs huisuitzettingen. Daarom wordt het hoog tijd dat schulden op lokaal en landelijk niveau worden aangepakt. In het pamflet geven Kamerlid Linda Voortman en de GroenLinks-lijsttrekkers van zeven grote steden in Nederland aan wat zij gaan doen om mensen met schulden beter te helpen.

De partij pleit ervoor dat huisuitzettingen alleen vanwege een huurschuld niet meer mogen. Wie hulpverlening accepteert mag niet zijn huis uitgezet worden. Dat voorkomt veel leed, maar ook een onnodig groot beroep op de opvang. Ook wil de partij in elke gemeente convenanten sluiten met vastelastenpartners om te zorgen voor een sociale incasso en betere afstemming, zodat partijen niet op dezelfde euro’s jagen. Per huishouden moet er nog maar één deurwaarder aan de deur komen. Tot slot moet de overheid haar communicatie verbeteren. Deze is vaak te ingewikkeld en qua toon niet altijd aanmoedigend.

Linda Voortman: “de marktwerking in de deurwaarderssector dient geen enkel doel. Het leidt er alleen maar toe dat er steeds harder op dezelfde euro’s gejaagd wordt. Dat maakt schulden juist erger. Wij willen daarom toe naar één deurwaarder per gezin.”

De Sleeplijn: GroenLinks beantwoordt per app vragen over de sleepwet | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 18-03-2018 00:00

GroenLinks is gestart met de Sleeplijn. Mensen die via WhatsApp een berichtje sturen naar 06-57525250 over de sleepwet krijgen van een team van GroenLinks-vrijwilligers antwoord. De Sleeplijn is bereikbaar van zondag 18 maart tot en met verkiezingsdag.  

Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer opende GroenLinks een ‘zweeflijn’ voor zwevende kiezers. Toen kwamen er duizenden vragen binnen van stemmers, die bijvoorbeeld wilden weten wat het verschil was tussen GroenLinks en andere partijen.  

Dit keer beantwoorden tientallen vrijwilligers vanaf het landelijk bureau van GroenLinks in Utrecht vragen over de sleepwet. Ze vertellen mensen waarom GroenLinks adviseert om tegen de sleepwet te stemmen en geven informatie over de ‘reparatiewet’ die GroenLinks voorstelt, waarmee we daadkrachtige geheime diensten mogelijk maken en tegelijkertijd de vrijheid van onschuldige mensen beschermen.  

/r/4efc1a0a6b30602db2c76304e522cfcd?url=http%3A%2F%2Famsterdamnoord.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FKathalijne+Buitenweg&id=2be852293cb6a5871fcf04c4634e3939f4acc3cf
Waarom ik tegen de sleepwet stem
16 maart 2018

Nederland is een prachtig land. Een land vol mensen met heel uiteenlopende opvattingen en...

GroenLinks-vice fractievoorzitter Kathalijne Buitenweg is het gezicht van de campagne van GroenLinks tegen de sleepwet. Zij zal zelf zondag tussen 14.00u en 16.30u aanschuiven bij de vrijwilligers van de sleeplijn om vragen van stemmers te beantwoorden.

GroenLinks-vice fractievoorzitter Kathalijne Buitenweg is het gezicht van de campagne van GroenLinks tegen de sleepwet. Zij zal zelf zondag tussen 14.00u en 16.30u aanschuiven bij de vrijwilligers van de sleeplijn om vragen van stemmers te beantwoorden.

De geschiedenis van de falende Turkijkedeal herhaalt zich in Libië | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Noord 18-03-2018 00:00

Deze week precies twee jaar geleden, op 20 maart 2016, ging de Turkijedeal in, die de trek van vluchtelingen en migranten via Turkije en de Griekse eilanden naar West-Europa moest stoppen. Europarlementariër Judith Sargentini maakt de balans op.

Volgens de deal voerde Turkije zijn grenspatrouilles op zodat smokkelbootjes niet meer konden vertrekken en ging akkoord met het terugnemen van Syriërs die die overtocht toch hadden gemaakt. In ruil daarvoor bood de Europese Unie drie miljard aan financiële steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije en beloofde het voor iedere teruggestuurde Syriër een kwetsbare vluchteling vanuit Turkije op te nemen. 

Doorslaand succes

Twee jaar later lijkt de deal – samen met het grenshek tussen Macedonië en Griekenland – voor regeringen in West-Europa een doorslaand succes: er konden asielzoekerscentra dicht. Maar een bezoek aan Lesbos en Chios toont de wrange realiteit. De vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren nog steeds in doffe ellende. Zij arriveerden na 20 maart 2016 en komen daarom niet in aanmerking om hervestigd te worden naar een ander land in Europa. Teruggestuurd naar Turkije worden ze vooralsnog ook niet. Verschillende rechtszaken in Griekenland daarover lopen nog en de Griekse regeringspartij Syriza twijfelt aan de opvang in Turkije, ook al is Turkije volgens Griekenland officieel een veilig land voor vluchtelingen

Dat vluchtelingen niet terug zouden kunnen naar Turkije omdat het er niet veilig is, kon je zien aankomen. En als er niemand terug gaat, dan hoeven Europese lidstaten ook geen vluchtelingen uit Turkije naar de Unie te halen. In 2017 bleef de teller steken op tienduizend hervestigde Syriers. Nederland nam er daarvan - een oog koning - tweeduizend voor zijn rekening. 

Ondertussen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Turkijedeal geen internationaal verdrag is en dat de Europese Commissie en de Europese Raad officieel geen partij zijn. Hierdoor acht het Hof zichzelf niet bevoegd om te oordelen over de zaken van de vluchtelingen die onder de Turkije deal vallen. 

Libië

Twee jaar na de deal met Turkije is dit het resultaat; Turkije houdt vluchtelingen tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Op de eilanden zitten duizenden mensen vast zonder enig uitzicht op verbetering. Toch wordt de Turkijedeal aangehaald als een formule die elders navolging verdient. Laten we nu eens kijken wat er de laatste maanden in Libië is gebeurd. 

Europa heeft de Libische grenswachten getraind en van snelle boten voorzien. Sinds de Libiërs hun eigen wateren weer patrouilleren, komen er aanzienlijk minder migranten aan in Italië. We weten dat migranten die door de Libische kustwacht uit het water worden gered, in een onmenselijk detentiekamp in Libië verdwijnen. Drenkelingen die door schepen met Europese vlag gered worden, mogen niet terug naar Libië, want wij beschouwen dat land als onveilig. 

'Officiële detentiekampen'

Na de berichtgeving over de mensonterende situatie in de detentiekampen in Libië is er een grootschalige evacuatie op gang gekomen, geleid door de Internationale Organisatie voor Migratie en betaald door de Europese Unie. De illegale gevangenissen, gerund door mensenhandelaars, liggen nog buiten ieders bereik. Migranten worden uit de officiële detentiekampen bevrijd en terug naar huis gebracht. Vluchtelingen, die thuis het risico op vervolging lopen, worden met hulp van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Niger gehuisvest. Met de regering van Niger is afgesproken dat dit tijdelijk is en dat Europese landen bereid zijn om deze vluchtelingen in Europa op te nemen. 

Van de naar schatting 47.000 vluchtelingen in Libië zijn er tussen november en februari 1.020 naar Niger overgebracht. Tot nog toe mochten er slechts vijfentwintig naar een Europees land (Frankrijk) vertrekken. Deze week werd bekend dat de UNHCR tijdelijk gestopt is met het evacueren van vluchtelingen van Libië naar Niger, omdat te weinig Europese landen hun belofte aan Niger nakomen. 

Twee jaar na de Turkijedeal lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Libië houdt ze tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Uitkomst: mensen zitten vast zonder enig uitzicht op verbetering. Deze formule werkt niet.