Nieuws van politieke partijen in Deurne inzichtelijk

329 documenten

Jaarstukken 2020

CDA CDA Deurne 07-07-2021 07:25

We kijken zonder meer terug op een zwaar jaar in velen opzichten. Corona heeft de wereld in 1 keer helemaal op zijn kop gezet. Onze burgers, ondernemers en verenigingen hebben een flinke klap te verwerken gehad. Maar gelukkig hebben we bij deze burgers en ondernemers en verenigingen ook veel veerkracht gezien en hopen we dat we langzaam aan uit de greep van Corona komen. Daar hebben we nog wel zorgen bij immers nu de ondersteuning van de landelijke overheid langzaam wordt teruggetrokken zal moeten blijken of alles zich weer kan herstellen. Met name in het maatschappelijke veld moet nog maar blijken op welke manieren dat zal gaan. Naar aanleiding van de jaarstukken 2020 wil onze fractie inzoomen op de volgende 3 punten: Capaciteitsproblematiek voor de uitvoering Burgerparticipatie Financiële situatie 1. Capaciteit We zien al een aantal jaren dat de druk op de gemeentelijke organisatie groot is. Dat doorlooptijden van projecten uitlopen en dat onze burgers en ondernemers te vaak aan het lijntje gehouden worden. De slagkracht van de organisatie heeft de afgelopen jaren ingeboet en wij zien dat u daar in de aanbiedingsbrief ook naar refereert met de zinsnede: “Onze medewerkers zien zich voortdurend gesteld tegenover een in verhouding tot de beschikbare capaciteit feitelijk te omvangrijk takenpakket.” Dit is een zeer ongezonde situatie en de dienstverlening naar onze burgers heeft hieronder te lijden. Een oplossing ziet u niet zoals u schrijft: Hoe dit zich verder zal ontwikkelen, is moeilijk te voorspellen. En daarmee vinden we dat het college zich er veel te makkelijk van afmaakt immers het capaciteitsprobleem leidt tot ziekte en dat betekent weer inhuur kosten zoals we ook in de jaarstukken kunnen teruglezen waardoor de situatie zich alleen maar verder verergert. Wij vragen het college met urgentie in het najaar met een bespreek notitie te komen wat zij gaat ondernemen om dit tij te keren. We horen ook graag van het college of ze dit onderkent en met ons eens is dat het zo niet langer door kan blijven gaan? 2. Burgerparticipatie In de jaarstukken lezen we dat “De gemeente Deurne wil steeds meer mét inwoners beleid maken en uitvoeren.” En bij het betreffende onderdeel zien we dan een groen vinkje staan “Op koers”. De uitleg verder lezend, wat er gedaan is dan denk je na 6 zinnen: Tja wat is er dan eigenlijk gedaan? Kijk naar een project als de spoortunnel hoe daar met burgerparticipatie is omgegaan. Ronduit teleurstellend. Als we kijken naar de wijze waarop burgers betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de zienswijze op de RES dan laat het duidelijk zien dat het zwaar schort aan de wijze waarop onze burgers betrokken worden. Burgerparticipatie is veel meer dan informeren over een onderwerp. Er is een motie aan te pas moeten komen om burgerparticipatie op dit onderwerp goed ingevuld te krijgen. U zou als college vele malen kritischer moeten zijn op de voortgang en niet overal maar groene vinkjes plaatsen met “Op koers” terwijl we met zijn allen zien dat er nog gigantisch veel werk aan de winkel is. Twee weken geleden in de commissie hebben we nog kunnen ervaren hoe het college omgaat met het burgerinitiatief over bomenbeleid. Ronduit teleurstellend te moeten horen dat er met de indieners niet eens contact is opgenomen en dat het college al bij voorbaat een uitgebreide afwijzing bij het burgerinitiatief meegeeft aan de commissie. Wij vragen daarom het college direct na de zomervakantie te komen met een bespreek notitie hoe om te gaan met burgerinitiatieven en afspraken te maken wie hierin nu welke rol heeft. 3. Financiële situatie De financiële situatie voor Deurne verslechtert in een rap tempo. In de aanbiedingsbrief wordt gesproken over een klein verlies. Zo van kijk toch eens hoe goed we het ondanks de omstandigheden gedaan hebben. Maar met het verlies van 1,1 miljoen euro in 2019 en 194.000 euro nu in 2020 kijken we met het meerjarenperspectief ook de komende jaren tegen verliezen aan in 2021, 2022 en 2023. In november 2020 hebben we duidelijk uitgesproken dat de begroting niet sluitend zou zijn in 2023 en de cijfers in de voorliggende jaarstukken laat zien dat het inderdaad zo is. De provincie heeft de oranje kaart getrokken omdat rood procedureel niet meer mogelijk was. Ook nu zien we dat er in het laatste jaar van de meerjarenbegroting een positief saldo is geplaatst wat aardig lijkt op het jaarlijks doorschuiven van een sluitende begroting. Hiermee laat het college blijken niet in control van de financiën te zijn. In de rekeningcommissie heb ik deze zorg uitgesproken en werd toen door aanwezigen wel ondersteund. Ook de accountant knikte instemmend dat deze zorg zeker geuit mag worden. Echter de afgevaardigden van de coalitie partijen wilden deze zorg naderhand niet in het advies van de rekeningcommissie hebben staan. Totaal verbijsterd hierdoor vraag ik me af wat het belang is om deze zorg onder de tafel te schuiven. Wat schieten we als Deurne daarmee op? Blijkbaar is het belangrijker het beeld van deze coalitie zo positief mogelijk te houden en daarmee te verslappen in de kritische opbouwende houding die verwacht mag worden van ons als gekozen volksvertegenwoordigers. Ik hoor graag van de betreffende partijen of de uitgesproken zorg hiervoor niet meer delen en waarom niet. Want tegelijkertijd oordelen we wel over Senzer dat dit zo niet kan maar als het dan ons zelf betreft dan verstoppen we dit liever achter een paar niet te veel zeggende zinnen. Ook de begroting die we straks in november voor 2022 voorgelegd gaan krijgen zal gebukt gaan onder het ambitieproject Huis van de Samenleving met als toetje de 4 miljoen investering in duurzaamheid die pas over 40 jaar terug verdiend zal worden. De ingediende motie van DOE! En DeurneNU die natuurlijk ondersteund werd door onze fractie om de investeringen in het Huis van de Samenleving toch nog eens kritisch te bekijken liep op een wanvertoning af. Nee, met de kaasschaaf proberen er links of rechts een klein beetje van af te halen gaat het zeker niet lukken. Hier is lef nodig om het gehele project terug te brengen naar de investeringen die nodig zijn om het gebouw in ieder geval veilig en werkvriendelijk te maken maar een pas op de plaats te maken met de grootschalige ambitieuze nieuwe inrichting en de nieuwe werkelijkheid te accepteren en daar waar nodig meer gebruik te maken van het CCD, de huiskamer van Deurne. Dan kunnen we de euro’s inzetten om onze gemeenschap mee uit de Coronacrisis te halen en te zorgen dat de maatschappelijke infrastructuur voor onze burgers in orde blijft. Het is een kwestie van keuzes durven te maken.

Uitgebreide evaluatie nodig n.a.v. Peelbrand

CDA CDA Deurne 30-04-2020 18:08

Op maandag 23 april 2020 werd Deurne opgeschrikt door een felle brand die in het natuurgebied de Peel woedde. Het weer en de omstandigheden waren van die aard dat maandagavond de brand niet onder controle was en extra hulp is ingeschakeld. Met extra hulp van helikopters en speciale grondtroepen uit Overijssel is vervolgens vanaf dinsdag hard gewerkt om de brand te beteugelen. Pas donderdag 26 april kon het sein brandmeester worden afgegeven. Vier dagen brand die uiteindelijk maar liefst 800 hectare natuurgebied heeft vernietigd. Daarnaast zijn mensen geëvacueerd om dat de brand te dicht bij de huizen kwam. Een enorme impact. De CDA fractie vindt dat er een uitgebreide evaluatie moet komen en een pakket aan maatregelen die ervoor moet zorgen dat dit in de toekomst niet weer kan gebeuren met veel aandacht voor de veiligheid van onze bewoners. Daarom heeft de CDA fractie de volgende raadsvragen gesteld: Raadsvragen Peelbrand CDA Deurne Leo Cuijpers, fractievoorzitter

In memoriam Henk van Gog

CDA CDA Deurne 14-04-2020 18:54

Henk van Gog: 13-5-1947 0verleden 3-4-2020. Henk is na een langdurige ziekbed, overleden, 2 jaar na zijn vrouw Angela. Henk had samen met Angela een actief leven, ook in het maatschappelijk werk en welzijn. Hiervoor heeft hij dan ook in 2011 een Koninklijke onderscheiding gekregen. Henk heeft veel betekend voor Liessel en Asten. Voor het CDA hebben ze samen veel werk verzet. Eerst als CDA raadslid in Asten van 1982 tot 1984. Henk van Gog van het “Zand” in Liessel werd Deurnenaar na de grenscorrectie bij de aanleg van de A67. Het Loon in Liessel werd toen bij Deurne gevoegd. Henk was een serieuze persoonlijkheid, altijd strak in het pak, puntje precies als boekhouder en nadien ook als directeur/eigenaar van Bouwbedrijf Manders. 11 Jaar geleden is Henk gevallen waarbij hij een dwarslaesie opliep. Hij heeft enorm teruggevochten en is gerevalideerd. De laatste jaren verbleef hij in zorgcentrum De Zorgboog in de St. Jozefparochie. Ook kreeg hij met de ziekte van Alzheimer te maken. Dit was al voor het overlijden van zijn vrouw Angela. Henk en Angela waren trouwe CDA’ers vol met ideeën voor Liessel. Het CDA verliest een bijzonder persoon, die veel hand en spandiensten voor onze afdeling heeft verricht. Hij moge ruste in vrede. Bestuur en fractie CDA Deurne

Raadsvraag n.a.v. Corona virus

CDA CDA Deurne 29-03-2020 08:58

Sinds 27 februari is Nederland en dus ook Deurne midden in een crisis terecht gekomen door het Corona (Covid-19) virus. In enkele weken is de onzekerheid over de toekomst enorm toegenomen. Bedrijven en zzp'ers die direct in de problemen zijn gekomen maar ook evenementen die afgelast moeten worden en sportclubs en het hele maatschappelijke leven ligt min of meer stil. Het rijk heeft inmiddels een pakket aan maatregelen getroffen om de inkomens de komende periode overeind te houden en faillissementen bij bedrijven te voorkomen. Brabant wordt in verhouding tot andere provincies, naar het nu lijkt, harder getroffen. Ook in onze gemeente zullen de gevolgen breed merkbaar zijn en de komende periode merkbaar worden. We hebben veel verenigingen en stichtingen, die hun inkomsten verkrijgen uit evenementen die nu niet door kunnen gaan, uit de exploitatie van een kantine die nu gesloten is, uit lidmaatschappen die opgezegd worden of gesponsord worden door ondernemers waarvan nu ook het inkomen onder druk staat. Daartegenover staat dat kosten gewoon door lopen. Hierdoor kan hun voortbestaan zomaar in het gedrang komen. De gemeenschapshuizen vervullen normaliter een belangrijke verbindende schakel in een dorp en wijk. Juist in deze crisis missen we deze maatschappelijkemiddelpunten. We snappen dat de maatregelen zich in eerste instantie richten op bedrijven en het inkomen van burgers maar we mogen onze maatschappelijke organisaties, organisatoren van evenementen van maatschappelijke betekenis en de gemeenschapshuizen niet de dupe laten worden van de crisis. Daarom hebben we de volgende vraag: Zijn er al plannen in ontwikkeling of wordt er nagedacht om juist deze maatschappelijke instanties ook te helpen en te ondersteunen? En zo nee is B&W bereid dit signaal op te pakken en uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn aan maatregelen om onze maatschappelijke infrastructuur aan clubs, verenigingen en stichtingen overeind te houden en te helpen tijdens en na deze crisis om het normale leven voor eenieder weer mee invulling te geven? We vernemen graag hoe B&W dit wil oppakken?

Raadsvraag n.a.v. Corona virus

CDA CDA Deurne 29-03-2020 08:58

Sinds 27 februari is Nederland en dus ook Deurne midden in een crisis terecht gekomen door het Corona (Covid-19) virus. In enkele weken is de onzekerheid over de toekomst enorm toegenomen. Bedrijven en zzp'ers die direct in de problemen zijn gekomen maar ook evenementen die afgelast moeten worden en sportclubs en het hele maatschappelijke leven ligt min of meer stil. Het rijk heeft inmiddels een pakket aan maatregelen getroffen om de inkomens de komende periode overeind te houden en faillissementen bij bedrijven te voorkomen. Brabant wordt in verhouding tot andere provincies, naar het nu lijkt, harder getroffen. Ook in onze gemeente zullen de gevolgen breed merkbaar zijn en de komende periode merkbaar worden. We hebben veel verenigingen en stichtingen, die hun inkomsten verkrijgen uit evenementen die nu niet door kunnen gaan, uit de exploitatie van een kantine die nu gesloten is, uit lidmaatschappen die opgezegd worden of gesponsord worden door ondernemers waarvan nu ook het inkomen onder druk staat. Daartegenover staat dat kosten gewoon door lopen. Hierdoor kan hun voortbestaan zomaar in het gedrang komen. De gemeenschapshuizen vervullen normaliter een belangrijke verbindende schakel in een dorp en wijk. Juist in deze crisis missen we deze maatschappelijkemiddelpunten. We snappen dat de maatregelen zich in eerste instantie richten op bedrijven en het inkomen van burgers maar we mogen onze maatschappelijke organisaties, organisatoren van evenementen van maatschappelijke betekenis en de gemeenschapshuizen niet de dupe laten worden van de crisis. Daarom hebben we de volgende vraag: Zijn er al plannen in ontwikkeling of wordt er nagedacht om juist deze maatschappelijke instanties ook te helpen en te ondersteunen? En zo nee is B&W bereid dit signaal op te pakken en uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn aan maatregelen om onze maatschappelijke infrastructuur aan clubs, verenigingen en stichtingen overeind te houden en te helpen tijdens en na deze crisis om het normale leven voor eenieder weer mee invulling te geven? We vernemen graag hoe B&W dit wil oppakken?

Beleidsplan schuldhulpverlening

CDA CDA Deurne 25-11-2019 22:43

Als raadsleden hebben wij allemaal gezworen of beloofd dat wij ons zullen houden aan de wet. Hetvoorstel dat vandaag voorligt is naar onze mening in strijd met privacywetgeving. Het CDA kan het daarom niet steunen. Het lokale uitvoeringsplan is naar aanleiding van onze technische vragen aangepast. Wij steunen de daarin benoemde speerpunten en denken dat deze een goed uitgangspunt vormen om schuldhulpverlening de komende jaren naar een hoger plan te helpen. Zeker met organisaties zoals Grip op Schuld, Cratosvrienden en Kring KBO aan onze zij. Ook het beleidsmatige gedeelte van het plan van de Peelgemeenten ondersteunt het CDA van harte. Wij vinden het positief dat er bijzondere aandacht voor preventie is voor groepen zoals ZZP-ers en zelfstandigen, ouderen en gezinnen met kinderen. Wij vinden dat mensen met problematische schulden de hulp moeten krijgen bij het op orde krijgen van hun financiën die zij nodig hebben. Het is belangrijk dat hun financiële zelfredzaamheid vergroot wordt, dat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken en weten wanneer ze hulp moeten en kunnen inroepen. De doorontwikkeling van de lokale uitvoering en het laagdrempeliger en eenvoudiger maken van de toegang dragen daar naar onze mening aan bij. Het is daarom jammer dat het juridische kader dat in het plan opgenomen is niet strookt met wetgeving. Naar onze mening had het college andere mogelijkheden kunnen onderzoeken voor de juridische onderbouwing van het beleidsmatige deel waarmee de Raad geen beleid vast hoeft te stellen dat in strijd is met de AVG. Wij hebben daar in onze technische vragen al een voorzet voorgegeven, maar deze is helaas niet ingekopt door het college. Bij vroeg signalering gaat het om de verwerking van persoonsgegevens over burgers of gezinnen in een stadium waarin betrokkenen zelf niet om hulp of ondersteuning vragen. Er zijn wettelijk geregelde vormen van vroeg signalering maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om signalen en meldingen van bezorgde professionele hulpverleners of anderen. Het college geeft aan dat zij voor vroeg signalering persoonsgegevens van burgers mag verwerken als deze daarvoor toestemming geven. In het rapport “De rol van toestemming in het sociaal domein” van de Autoriteit Persoonsgegevens uit 2016 is in bijlage 2 opgenomen dat een gemeente hier voor alleen persoonsgegevens mag verwerken als zij zich kan baseren op een andere grondslag dan toestemming. De Autoriteit geeft uitdrukkelijk aan dat toestemming van een betrokkene géén mogelijke grondslag is voor de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van vroeg signalering. De reden hiervoor is dat een burger in het geval van bijvoorbeeld intake / toegangsverlening niet in vrijheid toestemming kan geven omdat hij afhankelijk is van de gemeente voor hulp. In het geval van bijvoorbeeld leveranciers van gas, water en elektriciteit is hij, zoals het college in de beantwoording van onze technische vragen ook toegeeft, voor zijn eerste levensbehoeften van deze aanbieders afhankelijk en kan hij ook niet vrij “ja” of “nee” zeggen. Een onvrije toestemming vormt geen grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens. Het college heeft naar aanleiding van onze vragen het beleidsstuk aangepast met de zin “Bij het uitwisselen van persoonsgegevens als bedoeld in dit hoofdstuk wordt altijd uitgegaan van de meest recente uitspraken van de Autoriteit persoonsgegevens op het gebied van bescherming van persoonsgegevens.” Nu de Autoriteit sinds 2016 dezelfde lijn gehanteerd heeft in haar uitspraken, namelijk dat toestemming geen wettelijke grondslag vormt, kan deze toevoeging in onze ogen twee dingen betekenen: - Oftewel het college vraagt ons als raad om een beleidsstuk vast te stellen dat niet uit gevoerd gaat worden omdat het college geen beleid uit wil voeren dat in strijd is met de meest recente uitspraken van de Autoriteit Persoonsgegevens. In dat geval heeft het in onze ogen weinig zin om het plan vast te stellen; - Oftewel het college verwacht dat de Autoriteit haar tot nu toe gehanteerde lijn gaat herzien. Dit lijkt ons niet voor de hand liggen nu de Autoriteit recent nog in haar advies over het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening t.b.v. de uitwisseling van persoonsgegevens heeft aangegeven dat naar haar mening twee mogelijke grondslagen zijn, namelijk “een taak van algemeen belang” en “een wettelijke verplichting”. Toestemming wordt nadrukkelijk niet genoemd. De toevoeging van het college zorgt naar onze mening daarom eerder voor verwarring dan dat de ze het stuk verbetert. Wij horen graag van het college hoe zij dit ziet. Samengevat zijn wij erg positief over het in beide plannen opgenomen beleid, maar kunnen wij het voorstel niet ondersteunen vanwege de juridische onderbouwing. Behandeling Beleidsplan Schuldhulpverlening in raadsvergadering van 12 november 2019. Riny van Leeuwen-Berkvens, raadslid

Beleidsplan schuldhulpverlening

CDA CDA Deurne 25-11-2019 22:43

Als raadsleden hebben wij allemaal gezworen of beloofd dat wij ons zullen houden aan de wet. Hetvoorstel dat vandaag voorligt is naar onze mening in strijd met privacywetgeving. Het CDA kan het daarom niet steunen. Het lokale uitvoeringsplan is naar aanleiding van onze technische vragen aangepast. Wij steunen de daarin benoemde speerpunten en denken dat deze een goed uitgangspunt vormen om schuldhulpverlening de komende jaren naar een hoger plan te helpen. Zeker met organisaties zoals Grip op Schuld, Cratosvrienden en Kring KBO aan onze zij. Ook het beleidsmatige gedeelte van het plan van de Peelgemeenten ondersteunt het CDA van harte. Wij vinden het positief dat er bijzondere aandacht voor preventie is voor groepen zoals ZZP-ers en zelfstandigen, ouderen en gezinnen met kinderen. Wij vinden dat mensen met problematische schulden de hulp moeten krijgen bij het op orde krijgen van hun financiën die zij nodig hebben. Het is belangrijk dat hun financiële zelfredzaamheid vergroot wordt, dat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken en weten wanneer ze hulp moeten en kunnen inroepen. De doorontwikkeling van de lokale uitvoering en het laagdrempeliger en eenvoudiger maken van de toegang dragen daar naar onze mening aan bij. Het is daarom jammer dat het juridische kader dat in het plan opgenomen is niet strookt met wetgeving. Naar onze mening had het college andere mogelijkheden kunnen onderzoeken voor de juridische onderbouwing van het beleidsmatige deel waarmee de Raad geen beleid vast hoeft te stellen dat in strijd is met de AVG. Wij hebben daar in onze technische vragen al een voorzet voorgegeven, maar deze is helaas niet ingekopt door het college. Bij vroeg signalering gaat het om de verwerking van persoonsgegevens over burgers of gezinnen in een stadium waarin betrokkenen zelf niet om hulp of ondersteuning vragen. Er zijn wettelijk geregelde vormen van vroeg signalering maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om signalen en meldingen van bezorgde professionele hulpverleners of anderen. Het college geeft aan dat zij voor vroeg signalering persoonsgegevens van burgers mag verwerken als deze daarvoor toestemming geven. In het rapport “De rol van toestemming in het sociaal domein” van de Autoriteit Persoonsgegevens uit 2016 is in bijlage 2 opgenomen dat een gemeente hier voor alleen persoonsgegevens mag verwerken als zij zich kan baseren op een andere grondslag dan toestemming. De Autoriteit geeft uitdrukkelijk aan dat toestemming van een betrokkene géén mogelijke grondslag is voor de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van vroeg signalering. De reden hiervoor is dat een burger in het geval van bijvoorbeeld intake / toegangsverlening niet in vrijheid toestemming kan geven omdat hij afhankelijk is van de gemeente voor hulp. In het geval van bijvoorbeeld leveranciers van gas, water en elektriciteit is hij, zoals het college in de beantwoording van onze technische vragen ook toegeeft, voor zijn eerste levensbehoeften van deze aanbieders afhankelijk en kan hij ook niet vrij “ja” of “nee” zeggen. Een onvrije toestemming vormt geen grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens. Het college heeft naar aanleiding van onze vragen het beleidsstuk aangepast met de zin “Bij het uitwisselen van persoonsgegevens als bedoeld in dit hoofdstuk wordt altijd uitgegaan van de meest recente uitspraken van de Autoriteit persoonsgegevens op het gebied van bescherming van persoonsgegevens.” Nu de Autoriteit sinds 2016 dezelfde lijn gehanteerd heeft in haar uitspraken, namelijk dat toestemming geen wettelijke grondslag vormt, kan deze toevoeging in onze ogen twee dingen betekenen: - Oftewel het college vraagt ons als raad om een beleidsstuk vast te stellen dat niet uit gevoerd gaat worden omdat het college geen beleid uit wil voeren dat in strijd is met de meest recente uitspraken van de Autoriteit Persoonsgegevens. In dat geval heeft het in onze ogen weinig zin om het plan vast te stellen; - Oftewel het college verwacht dat de Autoriteit haar tot nu toe gehanteerde lijn gaat herzien. Dit lijkt ons niet voor de hand liggen nu de Autoriteit recent nog in haar advies over het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening t.b.v. de uitwisseling van persoonsgegevens heeft aangegeven dat naar haar mening twee mogelijke grondslagen zijn, namelijk “een taak van algemeen belang” en “een wettelijke verplichting”. Toestemming wordt nadrukkelijk niet genoemd. De toevoeging van het college zorgt naar onze mening daarom eerder voor verwarring dan dat de ze het stuk verbetert. Wij horen graag van het college hoe zij dit ziet. Samengevat zijn wij erg positief over het in beide plannen opgenomen beleid, maar kunnen wij het voorstel niet ondersteunen vanwege de juridische onderbouwing. Behandeling Beleidsplan Schuldhulpverlening in raadsvergadering van 12 november 2019. Riny van Leeuwen-Berkvens, raadslid

Beschouwing begroting 2020

CDA CDA Deurne 08-11-2019 15:57

Algemene Beschouwing Begroting 2020 Voorzitter, Onze fractie heeft kennis genomen van de voorliggende begroting 2020. Financieel staat het er goed voor. De bezuinigingen die in 2010 zijn ingezet hebben hun effect en omdat er zelfs langer bezuinigd is als onze fractie lief was hebben we onze reserves flink opgebouwd. Veel verder dan de grens die nodig is voor een verantwoorde reserve voor een gemeente met een omvang van ongeveer 90 miljoen. Eindelijk zien we flinke investeringen op een aantal gebieden zoals de 10 miljoen euro in sport- en gemeenschappelijke accommodaties. Zo konden we recent nog lezen dat er 110.000 euro geïnvesteerd wordt in de Kastanje in Liessel in met name duurzame maatregelen. Dit vinden we een prima zaak. Immers een van de opdrachten in het raadsprogramma is te zorgen voor een goede maatschappelijke infrastructuur. Tegelijkertijd zien we ook dat er gemeenschapsaccommodaties zijn die tevergeefs een verzoek om cofinanciering bij de gemeente neerleggen voor investeringen in duurzame maatregelen en 0 op het rekest krijgen. Deze tegenstelling en onderwaardering van de inzet van vrijwilligers is niet goed en betekent dat er structureel iets fout zit. We kijken daarom ook uit naar de voorstellen in december als het gaat om onze maatschappelijke voorzieningen waar diverse burgeravonden voor zijn gehouden. We zullen dan kritisch naar zaken kijken zoals zojuist aangegeven. In de begrotingsbehandeling 2019 hebben we aangegeven te weinig terug te zien van woning contigent dat gericht ingezet kan worden voor bouwen in bijvoorbeeld Zeilberg. Wat ons betreft mag er ook wel een iets meer actieve grondpolitiek worden bedreven om de bouw van woningen te versnellen. We hebben vorig jaar een motie ingediend om dit beter op de agenda te krijgen maar er was toen onvoldoende steun. We zijn nu een jaar verder maar er is weinig zicht op bouw in de Zeilberg. Tijdens de verkiezingsavonden beloofde vele partijen daar wat aan te doen. Laat vanavond dan maar eens horen dat daden tegenover deze woorden worden gezet. We hebben begrepen dat de gymzaal in Zeilberg gesloopt gaat worden voor nieuwe ontwikkelingen. Vreemd dat dit geheel los van de vraag naar een integrale oplossing wordt gedaan en dit is ook niet zo afgesproken destijds. We horen van de wethouder graag welke overwegingen er zijn gemaakt. Wij stellen in ieder geval voor om de opbrengsten uit deze ontwikkeling beschikbaar te houden voor het realiseren van een oplossing van een multifunctionele accommodatie in de Zeilberg. Vorige begrotingsbehandeling hebben we als fractie ook gewezen op veiligheid. Het proces van elimineren van 1300 lantaarnpalen is nog in volle gang. Nu is het centrum aan de beurt. Wij hebben gevraagd een pas op de plaats te maken. En nog eens goed naar deze opgave te kijken. Maar wethouder Verhees kreeg steun van de meerderheid om “rucksichloos” door te gaan met het verwijderen van lantaarnpalen om daarna pas te kijken wat er eventueel gerepareerd moet worden. Nog dagelijks lezen we op social media het onbehagen bij bv mensen die met een zaklamp ’s avond nog hun hond moeten uitlaten. Juist nu we ook weer te horen krijgen dat meer licht op de snelweg wenselijk is in verband met de veiligheid vragen wij ons hardop af of het niet verstandig is een herbezinning te maken en even te stoppen met het als een blinde hond doorgaan met het werken aan een opdracht die nog uit de bezuinigingstijd komt? We horen ook graag hoe andere fracties dit zien. Over veiligheid gesproken maken we ons ook zorgen over de diverse wegwerkzaamheden en de gevolgen daarvan. We hebben met urgentie raadsvragen gesteld over of onze hulpdiensten wel in staat zijn nog tijdig ter plaatse te zijn. Maar na alweer ruim een week hebben we nog steeds geen antwoord. Het voelt bij ons alsof het prioriteitsgevoel niet in orde is! Door de slechte informatievoorzieningen blijken ze zich diverse keren al vastgereden te hebben terwijl we weten dat ELKE SECONDE telt als het om mensen levens gaat! Welke maatregelen worden hiervoor genomen? Voorzitter, sinds 2017 wordt in dit huis gesproken over het realiseren van het Huis van de Samenleving. Met een budget dat inmiddels is opgelopen naar 12 miljoen euro wordt het maximale eruit gehaald. Een spik splinter nieuwe raadszaal op de eerste verdieping met een robuuste trap prijkt in de tekeningen, die tevens dienst gaat doen voor grotere bijeenkomsten, trouwactiviteiten en noem maar op. Terwijl niemand hier ooit om gevraagd heeft! Blijkbaar moet het geld op. Weet u nog dat u tijdens de ingelaste vergadering over het verdwijnen van een gymzaal in de Zeilberg nog zei dat het geld niet tegen de plinten klotst. We krijgen nu toch echt het gevoel met deze plannen voor het Huis van de Samenleving dat het er wel tegenaan klotst! Voorzitter, wij willen dit echt anders. Soberheid moet voorop staan. Kwalitatieve werkplekken voor onze ambtenaren is uiteraard prima maar laten we alstublieft niet doorslaan met het realiseren van een luxe villa. Gebruik het Cultuurcentrum gewoon wat vaker. Daar hebben we in het verleden al 7,5 miljoen euro in geïnvesteerd en laten we van die investering nou gewoon meer gebruik maken en zorgen dat het ook een succes kan worden. Laten we daarom als doel stellen om in het budget voor het Huis van de Samenleving, minimaal 2,5 tot 3 miljoen minder uit te geven en dit bijvoorbeeld te investeren in de aanpak van het centrum en ter ondersteuning van de centrum visie. Immers een goed draaiend centrum draagt in alle opzichten bij en het centrum is nog steeds een belangrijkere werkgever. Ook hier horen we graag van de andere fracties hoe zij dit zien. Schrijf de parkeergarage in 1 keer af, neem het verlies, en maak het parkeren vrij en voer de blauwe zone in voor 2 uur vrij parkeren. We snappen dat dit voor sommigen wellicht te snel gaat. Daarom dienen we een motie in om het centrum management opdracht te geven op basis van hun uitgevoerde enquête verder te onderzoeken hoe gratis parkeren mogelijk gemaakt kan worden binnen een totaal pakket aan maatregelen die het centrum helpen te verbeteren. Ook willen we met urgentie vragen werk te maken van de raadsopdracht om een “accountmanager” centrum aan te stellen die met deze opgave aan de slag gaat. MOTIE ONDERZOEK GRATIS PARKEREN Voorzitter, de problematiek in het buitengebied stapelt zich steeds sneller op. En de problematiek is in 1 jaar tijd nog verder geëscaleerd wat ons betreft. De ammoniak reductie waar onze provincie heel veel harde wil lopen dan in de rest van Nederland. De stikstofproblematiek en de PFAS problematiek maken de tijd rijp voor een regelrechte sprong naar een economische recessie. Dat is het laatste wat we kunnen gebruiken. Waar eerst bijvoorbeeld de ontwikkelingen op de Willige Laagte werden tegengehouden omdat we niet precies wisten waar de peellandbreuklijn ligt is het nu weer de stikstofproblematiek die zorgt dat de boel stil ligt. Wij vinden dat we het als Deurne hier niet zomaar bij moeten laten zitten en roepen u met twee moties op actie te ondernemen. MOTIE LANDELIJK STIKSTOF BELEID VOLGEN MOTIE PFAS IN GROND (aangehouden tot raadsvergadering 17 december 2019) Als laatste en niet het minst belangrijk de zorg. De perikelen rondom het sociaal domein en de jeugdzorg hebben we tot nu toe kunnen financieren uit de speciaal hiervoor gereserveerde middelen. Maar het wordt nijpender! Er is nog steeds geen zicht op het onder controle hebben. Bij Senzer zien we problemen ontstaan die volgende jaren kunnen gaan drukken op onze begroting. We zien wachtlijsten ontstaan voor zorg. We zien dat er geshopt wordt en daardoor de wachtlijsten negatief worden beinvloedt. We zien voornamelijk een reactief acteren. Dan overkomt ons dit, dan overkomt ons dat. We horen graag van de wethouder hoe hij meer regie in het sociale domein gaat krijgen in plaats van alleen maar brandjes blussen om de oplopende tekorten opgevangen te krijgen. Leo Cuijpers, Fractievoorzitter CDA Deurne, 5 november 2019

Beschouwing begroting 2020

CDA CDA Deurne 08-11-2019 15:57

Algemene Beschouwing Begroting 2020 Voorzitter, Onze fractie heeft kennis genomen van de voorliggende begroting 2020. Financieel staat het er goed voor. De bezuinigingen die in 2010 zijn ingezet hebben hun effect en omdat er zelfs langer bezuinigd is als onze fractie lief was hebben we onze reserves flink opgebouwd. Veel verder dan de grens die nodig is voor een verantwoorde reserve voor een gemeente met een omvang van ongeveer 90 miljoen. Eindelijk zien we flinke investeringen op een aantal gebieden zoals de 10 miljoen euro in sport- en gemeenschappelijke accommodaties. Zo konden we recent nog lezen dat er 110.000 euro geïnvesteerd wordt in de Kastanje in Liessel in met name duurzame maatregelen. Dit vinden we een prima zaak. Immers een van de opdrachten in het raadsprogramma is te zorgen voor een goede maatschappelijke infrastructuur. Tegelijkertijd zien we ook dat er gemeenschapsaccommodaties zijn die tevergeefs een verzoek om cofinanciering bij de gemeente neerleggen voor investeringen in duurzame maatregelen en 0 op het rekest krijgen. Deze tegenstelling en onderwaardering van de inzet van vrijwilligers is niet goed en betekent dat er structureel iets fout zit. We kijken daarom ook uit naar de voorstellen in december als het gaat om onze maatschappelijke voorzieningen waar diverse burgeravonden voor zijn gehouden. We zullen dan kritisch naar zaken kijken zoals zojuist aangegeven. In de begrotingsbehandeling 2019 hebben we aangegeven te weinig terug te zien van woning contigent dat gericht ingezet kan worden voor bouwen in bijvoorbeeld Zeilberg. Wat ons betreft mag er ook wel een iets meer actieve grondpolitiek worden bedreven om de bouw van woningen te versnellen. We hebben vorig jaar een motie ingediend om dit beter op de agenda te krijgen maar er was toen onvoldoende steun. We zijn nu een jaar verder maar er is weinig zicht op bouw in de Zeilberg. Tijdens de verkiezingsavonden beloofde vele partijen daar wat aan te doen. Laat vanavond dan maar eens horen dat daden tegenover deze woorden worden gezet. We hebben begrepen dat de gymzaal in Zeilberg gesloopt gaat worden voor nieuwe ontwikkelingen. Vreemd dat dit geheel los van de vraag naar een integrale oplossing wordt gedaan en dit is ook niet zo afgesproken destijds. We horen van de wethouder graag welke overwegingen er zijn gemaakt. Wij stellen in ieder geval voor om de opbrengsten uit deze ontwikkeling beschikbaar te houden voor het realiseren van een oplossing van een multifunctionele accommodatie in de Zeilberg. Vorige begrotingsbehandeling hebben we als fractie ook gewezen op veiligheid. Het proces van elimineren van 1300 lantaarnpalen is nog in volle gang. Nu is het centrum aan de beurt. Wij hebben gevraagd een pas op de plaats te maken. En nog eens goed naar deze opgave te kijken. Maar wethouder Verhees kreeg steun van de meerderheid om “rucksichloos” door te gaan met het verwijderen van lantaarnpalen om daarna pas te kijken wat er eventueel gerepareerd moet worden. Nog dagelijks lezen we op social media het onbehagen bij bv mensen die met een zaklamp ’s avond nog hun hond moeten uitlaten. Juist nu we ook weer te horen krijgen dat meer licht op de snelweg wenselijk is in verband met de veiligheid vragen wij ons hardop af of het niet verstandig is een herbezinning te maken en even te stoppen met het als een blinde hond doorgaan met het werken aan een opdracht die nog uit de bezuinigingstijd komt? We horen ook graag hoe andere fracties dit zien. Over veiligheid gesproken maken we ons ook zorgen over de diverse wegwerkzaamheden en de gevolgen daarvan. We hebben met urgentie raadsvragen gesteld over of onze hulpdiensten wel in staat zijn nog tijdig ter plaatse te zijn. Maar na alweer ruim een week hebben we nog steeds geen antwoord. Het voelt bij ons alsof het prioriteitsgevoel niet in orde is! Door de slechte informatievoorzieningen blijken ze zich diverse keren al vastgereden te hebben terwijl we weten dat ELKE SECONDE telt als het om mensen levens gaat! Welke maatregelen worden hiervoor genomen? Voorzitter, sinds 2017 wordt in dit huis gesproken over het realiseren van het Huis van de Samenleving. Met een budget dat inmiddels is opgelopen naar 12 miljoen euro wordt het maximale eruit gehaald. Een spik splinter nieuwe raadszaal op de eerste verdieping met een robuuste trap prijkt in de tekeningen, die tevens dienst gaat doen voor grotere bijeenkomsten, trouwactiviteiten en noem maar op. Terwijl niemand hier ooit om gevraagd heeft! Blijkbaar moet het geld op. Weet u nog dat u tijdens de ingelaste vergadering over het verdwijnen van een gymzaal in de Zeilberg nog zei dat het geld niet tegen de plinten klotst. We krijgen nu toch echt het gevoel met deze plannen voor het Huis van de Samenleving dat het er wel tegenaan klotst! Voorzitter, wij willen dit echt anders. Soberheid moet voorop staan. Kwalitatieve werkplekken voor onze ambtenaren is uiteraard prima maar laten we alstublieft niet doorslaan met het realiseren van een luxe villa. Gebruik het Cultuurcentrum gewoon wat vaker. Daar hebben we in het verleden al 7,5 miljoen euro in geïnvesteerd en laten we van die investering nou gewoon meer gebruik maken en zorgen dat het ook een succes kan worden. Laten we daarom als doel stellen om in het budget voor het Huis van de Samenleving, minimaal 2,5 tot 3 miljoen minder uit te geven en dit bijvoorbeeld te investeren in de aanpak van het centrum en ter ondersteuning van de centrum visie. Immers een goed draaiend centrum draagt in alle opzichten bij en het centrum is nog steeds een belangrijkere werkgever. Ook hier horen we graag van de andere fracties hoe zij dit zien. Schrijf de parkeergarage in 1 keer af, neem het verlies, en maak het parkeren vrij en voer de blauwe zone in voor 2 uur vrij parkeren. We snappen dat dit voor sommigen wellicht te snel gaat. Daarom dienen we een motie in om het centrum management opdracht te geven op basis van hun uitgevoerde enquête verder te onderzoeken hoe gratis parkeren mogelijk gemaakt kan worden binnen een totaal pakket aan maatregelen die het centrum helpen te verbeteren. Ook willen we met urgentie vragen werk te maken van de raadsopdracht om een “accountmanager” centrum aan te stellen die met deze opgave aan de slag gaat. MOTIE ONDERZOEK GRATIS PARKEREN Voorzitter, de problematiek in het buitengebied stapelt zich steeds sneller op. En de problematiek is in 1 jaar tijd nog verder geëscaleerd wat ons betreft. De ammoniak reductie waar onze provincie heel veel harde wil lopen dan in de rest van Nederland. De stikstofproblematiek en de PFAS problematiek maken de tijd rijp voor een regelrechte sprong naar een economische recessie. Dat is het laatste wat we kunnen gebruiken. Waar eerst bijvoorbeeld de ontwikkelingen op de Willige Laagte werden tegengehouden omdat we niet precies wisten waar de peellandbreuklijn ligt is het nu weer de stikstofproblematiek die zorgt dat de boel stil ligt. Wij vinden dat we het als Deurne hier niet zomaar bij moeten laten zitten en roepen u met twee moties op actie te ondernemen. MOTIE LANDELIJK STIKSTOF BELEID VOLGEN MOTIE PFAS IN GROND (aangehouden tot raadsvergadering 17 december 2019) Als laatste en niet het minst belangrijk de zorg. De perikelen rondom het sociaal domein en de jeugdzorg hebben we tot nu toe kunnen financieren uit de speciaal hiervoor gereserveerde middelen. Maar het wordt nijpender! Er is nog steeds geen zicht op het onder controle hebben. Bij Senzer zien we problemen ontstaan die volgende jaren kunnen gaan drukken op onze begroting. We zien wachtlijsten ontstaan voor zorg. We zien dat er geshopt wordt en daardoor de wachtlijsten negatief worden beinvloedt. We zien voornamelijk een reactief acteren. Dan overkomt ons dit, dan overkomt ons dat. We horen graag van de wethouder hoe hij meer regie in het sociale domein gaat krijgen in plaats van alleen maar brandjes blussen om de oplopende tekorten opgevangen te krijgen. Leo Cuijpers, Fractievoorzitter CDA Deurne, 5 november 2019

CDA Deurne laat boeren niet in de steek

CDA CDA D66 VVD Deurne 30-10-2019 23:38

In aanloop naar, en tijdens de vergadering op vrijdag 25 oktober jl. heeft de CDA fractie Brabant onder zware druk van de coalitie beslissingen genomen waar we als CDA Deurne niet achter staan. Afgelopen vrijdag was helaas een slecht optreden van de Brabantse coalitiepartijen, inclusief het CDA. Dit hebben onze hardwerkende Brabantse boeren, welke elke dag voor een belangrijke deel van ons voedsel zorgen absoluut niet verdiend. De Brabantse CDA afdeling heeft ervaren dat bij de provinciale coalitiepartijen VVD, Groen-links, D66 en PVDA geen ruimte meer is voor feiten en waarheden, waarmee de schijn ontstaat dat boeren weg moeten uit Brabant. We moeten er nu alles aan doen om samen met de lokale collega politieke partijen afstand te nemen van de manier van handelen door de Provinciale coalitie en dit de komende tijd om te buigen naar fatsoenlijk en eerlijk beleid richting de agrarische sector. Met het persbericht van 18 oktober waarin CDA Brabant het vijf punten tellende ‘eisenpakket’ naar buiten bracht, werd een groot deel van onze vaste achterban (boer-en-burger) beloond na de keurige dagenlange acties, oproepen en discussies. Dit ‘eisenpakket’ gaf iedereen weer moed en hoop. Maar dan moeten we hier wel naar handelen. Als echter elke deur dicht blijft voor feiten en waarheden, wanneer de koers van de coalitie niet wijzigt in het belang van de Brabantse boeren, vinden wij als CDA Deurne dat het CDA uit de provinciale coalitie moet stappen. Wat er vrijdag 25 oktober is gebeurd kunnen we niet meer terugdraaien. We hebben wel de keuze om de strijdbijl gezamenlijk op te pakken. Daarom zullen we vanuit Deurne, er opnieuw alles aan doen, om als lokale CDA fracties het CDA Brabant op te roepen als EEN blok te blijven optrekken. Doel hierbij is dat duidelijk moet zijn dat het vijfpunten tellende ‘Eisenpakket’ van 18 oktober de inzet is voor de discussies in December. Wij nemen als CDA Deurne nadrukkelijk afstand van het teleurstellende optreden en de handelswijze van de Brabantse coalitie op vrijdag 25 oktober, en gaan er alles aan doen om dit om te buigen in belang van onze achterban. Een van de acties is het indienen van een resolutie tijdens het CDA partij congres op 9 november as, waarmee we de landelijke CDA fractie oproepen om te komen met eerlijke en realistische voorstellen. We gaan er alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen, en zijn strijdlustiger dan ooit! Fractie en Bestuur CDA Deurne

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.