Nieuws van D66 in Doetinchem inzichtelijk

60 documenten

VNG Jaarcongres 2021: het belang van de lokale overheid

D66 D66 Doetinchem 16-06-2021 08:59

Vandaag is het jaarcongres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is de organisatie die alle gemeenten verbindt. Het gezamenlijke doel is om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Ook de gemeente Doetinchem is lid van de VNG. Tijdens het congres vindt ook de ledenvergadering plaats. Besloten wordt dan dat ik zitting mag nemen in één van de VNG commissies.

De VNG-commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie

De VNG heeft verschillende platformen en samenwerkingsverbanden. Een belangrijk deel van de samenwerking vindt plaats in commissies. Vanaf vandaag mag ik plaatsnemen in de commissie Participatie, Schuldhulpverlening en Integratie (PSI). Ik ben vereerd en heb er veel zin in om mijn bijdrage te leveren.

De commissie PSI houdt zich bezig met de thema’s werk en arbeidsmarkt, problematische schulden/schuldhulpverlening, integratie en migratie. Al deze onderwerpen heb ik in mijn portefeuille. Graag wil ik mij de komende tijd inzetten voor een wijziging van de Participatiewet die uit gaat van meer vertrouwen. Op de arbeidsmarkt zijn volop kansen voor iedereen. Sterker nog: wij hebben iedereen nodig. Daarvoor is het nodig om te voorzien in bestaanszekerheid en maatwerk te leveren in de ondersteuning en stappen richting werk. Daarvoor zullen we moeten investeren in de toekomst van onze arbeidsmarkt. Er hoort echt nieuwe wetgeving bij.

Ook wil ik me inzetten om van de implementatie van de nieuwe wet inburgering een succes te maken. Er ligt een basis om deze nieuwe taak vorm te geven, maar we zijn er nog lang niet. Met de rijksoverheid zullen er nog veel gesprekken gevoerd moeten worden om er daadwerkelijk voor te zorgen dat nieuwkomers in ons land nu echt een sterke positie hebben van waaruit zij zich verder kunnen ontwikkelen. Een nieuwe taak voor gemeenten. Deze taak ligt daarmee op de juiste plek. Maar zijn de beleidsruimte en financiering voldoende geborgd? De komende tijd zullen we daar op toe moeten zien.

VNG praktijkvoorbeeld inburgering: Doetinchem

Rondom de nieuwe wet inburgering zetten we ons vanuit Doetinchem in om tot een zo goed mogelijke implementatie te komen en tot betere afstemming met de rijksoverheid en COA te komen. Hier kun je daarover meer lezen en bekijken.

 

Overeenkomst met Dierencentrum Achterhoek

D66 D66 Doetinchem 31-05-2021 08:51

In de afgelopen periode mocht ik namens zeven Achterhoekse gemeenten (Aalten, Bronckhorst, Doetinchem, Montferland, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Winterswijk) onderhandelen over nieuwe afspraken voor de wettelijke taken op het gebied van dierenwelzijn. Het was nodig om tot een actualisatie van deze afspraken te komen, om de kwaliteit van de toekomstige dierendienstverlening te waarborgen.

 

Zekerheid voor de dieren

De samenwerking met de Achterhoekse gemeenten stond hierbij voorop. We hebben uitgesproken dat we de wettelijke taken gezamenlijk wilden onderbrengen bij een aanbieder. We hebben naar verschillende partijen gekeken en zijn er uiteindelijk in geslaagd om met ons vertrouwde Dierencentrum Achterhoek (DCA) afspraken te maken voor de komende 10 jaar. Ik ben er blij mee dat dit gelukt is. Zo kunnen we voor de (zwerf)dieren van onze gemeenten de komende jaren zekerheid bieden en kan het DCA kwaliteit garanderen.

Het dierencentrum

DCA is gevestigd in Doetinchem en vangt jaarlijks rond 1000 (zwerf)dieren op uit de regio. In de afgelopen periode ben ik er enkele malen geweest om te zien met hoeveel liefde voor de dieren zij invulling geven aan de dienstverlening. De samenwerking tussen DCA en de gemeenten is goed en daarom ben ik blij dat we ook voor de komende periode de samenwerking hebben kunnen bekrachtigen.

Veranderopgave inburgering flinke opgave

D66 D66 Doetinchem 08-05-2021 20:48

In de nieuwe Wet inburgering komt de regie op de uitvoering van het inburgeringsstelsel bij de gemeenten te liggen. Inburgering wordt hierdoor onderdeel van het brede sociaal domein. In de gemeente Doetinchem is gekozen voor een nauwe verbinding met de ontwikkeling naar werk. Het streven is hogere kwaliteit te bieden, maar kan dat wel met het (te) krappe budget?

 

Veranderopgave

De nieuwe Wet inburgering betekent dat er een flink pakket aan nieuwe verantwoordelijkheden bij de gemeenten komt te liggen. Hoewel de VNG vorige week liet weten dat gesprekken tussen de minister en de VNG ertoe hebben geleid dat er incidenteel extra middelen beschikbaar komen voor de voorbereiding van de implementatie en voor mensen die zonder lening nog inburgeringsplichtig zijn (de zogenaamde ELIP-groep). Toch kan niet ongekend worden dat er een flinke opgave ligt.

Voorspelling is dat er tekorten gaan ontstaan

Deskundige die betrokken zijn bij de uitwerking van het nieuwe stelsel voorzien dat de budgetten die het rijk beschikbaar stelt tekortschieten. “Je kunt nu al voorspellen dat er tekorten gaan ontstaan.” zegt Zwanet van Kooten. De belangrijkste zorg ligt bij de kosten van het taalonderwijs. Gemeenten vergoeden in het nieuwe stelsel de taallessen van inburgeraars, maar de aanbieders van dat onderwijs blijken hogere prijzen te vragen dan waar het rijk rekening mee hield. Ook vraagt de brede intake en het opstellen van een Plan Inburgering en Participatie (PIP) meer tijd dan verwacht.

Hogere kwaliteit?

Van taalscholen verwachten we een hogere kwaliteit in drie verschillende trajecten, passend bij de doelgroep. In de nieuwe wet worden daaraan de nodige eisen gesteld. Er wordt een flinke kwaliteitsslag verwacht. Dat is een goede zaak en ik herken mij daar dan ook helemaal in. Tegelijkertijd is het beschikbare budget per inburgeraar gelijk gebleven aan het budget onder het oude stelsel. Nu is de vraag alleen nog of we gaan inboeten op kwaliteit of dat we uit andere gemeentelijke middelen gaan bijpassen. Dat laatste lijkt met de huidige gemeentebegroting en taken die we al hebben in het sociaal domein geen realistische optie.

Extra opgave voor de Achterhoek

Voor landelijke gebieden zoals de Achterhoek geldt dat er een extra opgave ligt om trajecten betaalbaar te houden. Reisafstanden zijn groter dan op andere plekken in het land. Liefst willen we taal en werk dicht bij elkaar organiseren. Dat is in ons gebied een extra opgave, omdat door relatief kleine aantallen inburgeraars per gemeente en de reisafstanden tussen gemeenten problematisch wordt om voldoende mensen samen te brengen voor betaalbare trajecten.

Werken in de geest van de nieuwe wet

In de gemeente Doetinchem wordt ondanks de uitdagingen met de huidige inburgeraars toch al in de geest van de nieuwe wet gewerkt. Al langer vormen inburgeraars een prioritaire doelgroep bij Laborijn. Dat houdt in dat binnen het project Samen Doetinchem en de taalscholing gewerkt wordt met een persoonlijk plan gericht op training en werk. Er is direct persoonlijk contact met elke inburgeringsplichtige over de voortgang van het traject. Vluchtelingenwerk, het Graafschap College en Enteetwee hebben een belangrijke rol in de maatschappelijke begeleiding en de taaltrajecten.

Overleg met COA

Er is winst te halen door nauwer samen te werken met het COA. Om hieraan invulling te geven zijn we met alle Achterhoekse wethouders naar het AZC in Winterswijk gegaan en is er recentelijk een bestuurlijk afstemmingsoverleg geweest. Onderwerpen daarbij waren de doorgaande lijn van voorinburgering naar inburgering bij de gemeente. Ook de toewijzing van statushouders aan de gemeenten is onderwerp van afstemming de komende tijd.

Aantal inburgeraars in 2021

In vergelijking met het aantal te huisvesten vergunninghouders in de afgelopen jaren, is in dit jaar een toename te zien. In het eerste helft van 2021 is er een opgave van 45 en in de tweede helft van 37 te huisvesten vergunninghouders. In de afgelopen jaren is de gemeente Doetinchem er goed in geslaagd de mensen een plek te geven in de gemeente en hen in onze samenleving een plek te bieden. Daarbij hebben de samenwerkende partijen binnen ons Platform Nieuwe Nederlanders een belangrijke rol. Lees hier bijvoorbeeld het interview met Karen van Kan van Vluchtelingenwerk Oost Nederland.

Kleine zelfstandige: er is perspectief!

D66 D66 Doetinchem 06-02-2021 16:55

Een flink aantal zzp’ers wordt hard getroffen door de coronacrisis. We hebben meer dan 1000 zelfstandigen uit de gemeente Doetinchem ondersteund in hun levensonderhoud. Veelal gaat om mensen met een dienstverlenend beroep, persoonlijke verzorging, horeca, detailhandel en rijscholen. Kortom: het zijn in onze regionale economie beroepen van wezenlijk belang en het gaat om mensen met een enorme ondernemersgeest. Maar is er perspectief?

Zelfstandigen cruciaal in onze regionale economie

Gemeente Doetinchem telt ongeveer 3800 zzp’ers. De meesten van hen werken in de zakelijke dienstverlening, gezondheid, bouw en detailhandel. Zelfstandigen zijn cruciaal in onze regionale economie. De meeste zelfstandigen ervaren veel voordeel van hun zelfstandigheid. Toch hebben zelfstandigen vaak ook minder zekerheden. Juist in deze tijd kunnen zij problemen ervaren.

Geen normaal ondernemersrisico

We merken dat mensen het moeilijk vinden om over financiële problemen te praten. Dat geldt nog eens extra voor kleine zelfstandigen. Als ondernemer laat je uiteraard graag zien hoe succesvol je bent. Als het dan even tegen zit en je de rekeningen niet meer kunt betalen dan is het juist voor ondernemers geen automatisme om te erkennen dat het niet goed gaat. Het is logisch dat je liever het beeld van succes in stand houdt. Toch is iedereen het erover eens: dit is geen normaal ondernemersrisico.

Stilte voor de storm?

Nog vrijwel geen zzp’er heeft zich gemeld voor schuldhulpverlening. Dat is ook wel logisch, omdat er nu gebruik kan worden gemaakt wordt van de Tozo. NVVK verwacht dat ongeveer 20 procent van het aantal ondernemers dat de eerste Tozo heeft aangevraagd in de financiële problemen zal komen. We zien inderdaad dat een kleine 200 zelfstandigen nu nog gebruik maakt van de Tozo. In de gemeente Doetinchems staan we klaar om ondersteuning te bieden. Het is altijd belangrijk om er vroeg bij te zijn. Het is dan eenvoudiger om een regeling te treffen met schuldeisers.

Doorzetten of een nieuwe stap

In de afgelopen tijd heb ik verschillende zelfstandigen gesproken. Hoewel het ondernemerschap in deze gesprekken voorop stond, merkte ik ook wat de coronacrisis voor hen betekent. Vanuit de onzekere situatie zag ik dat juist deze mensen zelf actief de stap zetten naar het anders invullen van hun onderneming, of het (tijdelijk) overstappen naar een andere sector. Ik sprak twee mensen die succesvol de overstap maakten naar een baan in loondienst. Iemand is direct gestart met een omscholingstraject. Steeds bleek: er blijven volop kansen. Soms is daar alleen wel wat hulp bij nodig.

Zoek deskundige hulp

Ik vind het belangrijk dat elke zelfstandige die ondersteuning nodig heeft daar ook een aanvraag voor doet en door deskundigen geholpen wordt. Als je als zelfstandige in de gemeente Doetinchem woont, kun je ook nu nog een Tozo aanvraag doen. We bieden niet alleen financiële ondersteuning (overigens ook buiten de Tozo), maar ook hulp bij heroriëntatie. Je hoeft (nog) geen grote problemen te hebben om toch in gesprek te gaan. Schroom niet om contact te leggen.

Financiële vragen door corona

D66 D66 Doetinchem 17-01-2021 18:52

De coronacrisis raakt ons allemaal. Naast onzekerheid over gezondheid is er bij een groep inwoners ook sprake van financiële onzekerheid. Ik zie dat mensen die nooit verwacht hadden schulden te krijgen, nu wel in die situatie dreigen te komen. Wij willen vroegtijdig ondersteuning bieden. Tegelijkertijd staan we ook voor lastige keuzes, want er is een grens aan de middelen. Afgelopen week sprak ik met de gemeenteraad over ons armoedebeleid in coronajaar 2020.

Minder mensen in armoede, maar wel complexere schulden

De meest recente cijfers (CBS, december 2020) laten zien dat het aantal mensen met een inkomen tot de lage inkomensgrens in de gemeente Doetinchem in de afgelopen jaren gedaald is van 3800 naar 3300. Tegelijkertijd is duidelijk dat het aantal mensen dat vier jaar of langer een inkomen tot de lage inkomensgrens heeft gestegen is van 1100 naar 1300. Op dit moment betreft dit in onze gemeente ongeveer 800 huishoudens. Dit komt overeen met ons beeld, namelijk dat het aantal mensen met schulden daalt, maar dat het aantal mensen met een langduriger en complexere schuldenproblematiek daarentegen stijgt.

Effect van corona op de gemeentelijke schuldhulpverlening

Op dit moment is nog niet duidelijk wat het effect van de pandemie precies zal zijn. We zagen in 2020 een lichte stijging naar ongeveer 735 inwoners die gebruik maakten van de gemeentelijke schuldhulpverlening (2018: 653, 2019: 699). In 2020 hebben we veel aandacht besteed aan communicatie over ons aanbod. De stijging is dan ook niet direct toe te schrijven aan de pandemie. Landelijk wordt aangegeven dat een deel van de mensen een terugval ervaart in inkomen. Ook in onze gemeente wordt ruim gebruik van de steunmaatregelen (NOW, TOZO, TVL, TONK). Deze maatregelen zorgen er hoogstwaarschijnlijk voor dat mensen nog niet direct in de problemen komen. We houden er dan ook rekening mee dat (na afronding van de steunmaatregelen) het aantal mensen met schulden, ook in onze gemeente, zal stijgen.

Op weg naar financiële zelfredzaamheid

Mensen raken dikwijls in schulden, zonder dat zij daar invloed op konden hebben. Zij komen ongewild en onverwacht in een afhankelijke positie. Een belangrijk uitgangspunt van het armoedebeleid is het streven dat inwoners die we ondersteunen stappen zetten op het gebied van financiële zelfredzaamheid. Daarmee beogen we dat een gevoel van eigenwaarde, zelfstandigheid en vrijheid terug komt. Om te bepalen of dit voor de inwoner werkt, stemmen we hierover af en leggen we dit ook vast. Het bepaalt mede de inzet van onze dienstverlening.

Taboe

Er rust een taboe op armoede. Mensen schamen zich over het algemeen voor hun situatie. Dit geldt zeker voor mensen waarmee het altijd goed is gegaan (bijvoorbeeld ZZP’ers). We willen dat mensen die schulden verwachten of al schulden hebben geen drempel ervaren om met de gemeente in contact te treden. Gemiddeld duurt het 6 jaar voordat iemand zich meldt voor schuldhulp. Deze termijn willen we drastisch verkorten. Vandaar dat wij op veel verschillende manieren actief communiceren.

De Rondkomers

In Doetinchem zetten we volop in op preventie: bewustwording en het voorkomen van schulden. Er is een actieve coalitie tegen armoede ‘De Rondkomers’. Hierin werken Buurtplein, Laborijn, UWV, Rabobank, De Graafschap en de gemeente samen. Concrete acties zijn een lesprogramma, een theatervoorstelling, een 18+ wijzer en informatie via social media en een nieuwsbrief. Onze toegang is ontschot. Het maakt niet uit waar je je meldt: je wordt altijd geholpen.

Gemeente Doetinchem sluit aan bij de Nederlandse Schuldhulproute 

We willen dat alle inwoners kunnen rondkomen, meedoen en schuldzorgenvrij zijn. Daarom wil ik dat de gemeente Doetinchem zich aansluit bij de Nederlandse Schuldhulproute. Onze inwoners kunnen zo nog eerder de informatie of de hulp krijgen die ze nodig hebben.

Zelf je schulden regelen

Mensen die er vroeg bij zijn en op zoek zijn naar de aanpak om zelf hun schulden te regelen, kunnen zelf hun schulden regelen. Hulp nodig? We staan bij de gemeente Doetinchem klaar met onze schulddienstverlening. Hier kun je je aanmelden.

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening: vroegsignalering

Per 1 januari 2021 is het wettelijk kader aangescherpt. Het primaire doel van de wetswijziging is het beter en vroeger helpen van mensen met schulden. Voor de gemeente Doetinchem betekent dit dat we volop door kunnen gaan op de ingeslagen weg. We hadden al de nodige afspraken met zorgverzekeraars, woningcorporaties en energie- en drinkwaterbedrijven over het uitwisselen van gegevens over betalingsachterstanden in het kader van vroegsignalering. Dit heeft in Doetinchem al lang een hoge prioriteit en dat blijft onverminderd zo.

Beschermingsbewind

Gemeente Doetinchem biedt sinds 2019 als één van de eerste gemeenten in ons land beschermingsbewind aan. Uitgangspunt daarbij is dat bij de gemeente het totale pakket aan schuldhulpverlening beschikbaar is. De bewindvoerder helpt om zelf weer regie te nemen over de financiën. Er wordt aandacht besteed aan vaardigheden en gedrag. Dit hoeft niet te betekenen dat iemand alle geldzaken helemaal zelfstandig regelt. Het kan ook zijn dat iemand zoveel mogelijk zelf bepaalt hoe hij zijn geld beheert. De gemeente Doetinchem verwijst inwoners dus niet (altijd) meer door naar externe bewindvoerderskantoren.

Toeslagenaffaire

Door problemen bij de uitvoering van de kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst zijn naar verwachting 40 gezinnen in de gemeente Doetinchem getroffen. Bij de gemeente is niet bekend welke inwoners dit zijn. De Belastingdienst wil herstellen wat fout is gegaan en heeft daarvoor ouders benaderd. Er is informatie beschikbaar via deze website. De Belastingdienst compenseert de gedupeerden, maar dit is niet altijd voldoende om uit de problemen te blijven. Er kunnen bijvoorbeeld andere problemen zijn ontstaan rondom inkomen, schulden of zorg. Wij ondersteunen hen dan graag. Gedupeerden kunnen contact opnemen met de gemeente. Inmiddels heeft een aantal mensen dat gedaan.

Ondersteuning ondernemers

De verwachting is dat er een toename zal zijn van (zelfstandig) ondernemers met schulden. De gemeente Doetinchem biedt zelfstandig ondernemers inkomensondersteuning levensonderhoud en/of een lening voor bedrijfskapitaal. Laborijn voert deze ondersteuning uit, die valt onder de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’ (Tozo). Naast financiële ondersteuning is er ook hulp bij heroriëntatie (bedrijfsadvies, omscholing, trainingen). In Doetinchems Vizier verscheen afgelopen week dit artikel.

Sneller uit schulden

Mensen wachten vaak te lang voordat zij zich bij de gemeente melden. Vaak hebben zij dan schulden bij veel verschillende schuldeisers en hebben zij geen overzicht meer en geen uitzicht meer op een schuldenvrije toekomst. Zowel onze inwoner als de schuldeisers hebben er belang bij dat wij een sterke regie voeren op de weg naar een schuldenvrije toekomst. Daarom zullen wij in Doetinchem de komende tijd nagaan hoe we met een collectief van schuldeisers afgestemd schulden kunnen saneren. Daarnaast willen we waar nodig een adempauze inlassen voor mensen met schulden. Een saneringskrediet werkt in specifieke gevallen. In dat geval neemt de gemeente (wij werken met Kredietbank Nederland) de schulden over en betaalt deze af. Dit maakt deel uit van een traject waarmee we beogen dat de inwoner stappen zet naar financiële zelfredzaamheid. Een belangrijk punt hierbij is dat ‘werken loont’. Wij willen dat elke stap op het gebied van (parttime) werk voor onze inwoners ook een stap is op weg naar een schuldenvrije toekomst.

Weekbericht: gezonde kerstdagen

D66 D66 Doetinchem 23-12-2020 17:55

De laatste weken is het erg snel gegaan. Het aantal positieve coronatests in de Achterhoek nam sterk toe en in onze gemeente was er in de afgelopen week zelfs sprake van meer dan een verdubbeling: 297 Doetinchemmers werden positief getest. Juist nu kerst en oud & nieuw voor ons liggen en de zorg overbelast raakt merk je aan alles: zonder strikte lockdown zal dit niet goed gaan.

Vandaag was ik even bij Laborijn. Er wordt in de laatste dagen van dit jaar flink gewerkt om onze inwoners die hun werk verloren of geen inkomen hebben op de juiste manier te ondersteunen. Inmiddels is er gerichte begeleiding voor ZZP’ers bij vragen over hun toekomst. Er zijn gelukkig veel mensen die al dan niet via hun werkgever tijdelijk of definitief in een andere sector aan de slag zijn. Mooi dat dit in de Achterhoek gewoon gedaan wordt.

Wat de GGD inmiddels al maanden lang doet is ongekend. De capaciteit in teststraten is opnieuw uitgebreid. Ook tijdens de kerstdagen wordt er doorgewerkt. Vandaag laat Ashis Brahma van onze GGD in RTL Nieuws zijn onbegrip blijken over mensen die het niet zo nauw nemen: “Er zijn simpele maatregelen die je moet volgens als je klachten hebt. Houd je daar alsjeblieft aan. Wees wijs!” Ik zou zijn boodschap van de daken willen schreeuwen.

Zorghotel De Slingebeek in Gaanderen

In Gaanderen hebben thuiszorg, ziekenhuizen en huisartsen samen zorghotel De Slingebeek ingericht, speciaal voor coronapatiënten. Een belangrijke oplossing, omdat zij nu niet als spoedpatiënt in het ziekenhuis belanden. De 32 bedden liggen continu vol. De personele capaciteit staat onder druk. Vandaar dat er een oproep is gedaan aan verpleegkundigen en verzorgenden individuele gezondheidszorg om bij te springen.

Kerstviering dit jaar anders

De kerken in onze gemeente nemen hun verantwoordelijkheid. Ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is om kerst samen (juist ook in de kerk) te vieren, maar een uitzonderingspositie kan nu écht niet. Er zijn door de Doetinchemse kerkgemeenschappen alternatieven gevonden voor de vieringen. Dit draagt bij aan het doel om verdere verspreiding van het virus te stoppen en ook aan het draagvlak voor de coronamaatregelen.

Kerst in kleine setting

Ik wens je fijne kerstdagen. In elk geval zal het een kerst worden in een kleine setting. Misschien heb je ook lekker eten besteld bij onze lokale ondernemers. Misschien is er ook voor jou gelegenheid om ook wat buiten te sporten. Vast en zeker kom je nog dichter bij de voor jou meest dierbare mensen.

Weekbericht: Rode loper voor jongeren in de Achterhoek

D66 D66 Doetinchem 29-11-2020 10:26

We maken ons op diverse manieren en via diverse projecten sterk om jongeren in de Achterhoek te behouden of te werven. Achterhoekse werkgevers hebben behoefte aan goed opgeleide jongeren, dit geldt voor sommige sectoren nu al en dat geldt voor alle sectoren op termijn. Daarom leggen we de rode loper uit voor jongeren.

Provincie Gelderland geeft 4 miljoen euro steun aan zes arbeidsmarktregio’s om knelpunten op de arbeidsmarkt aan te pakken die door de coronacrisis zijn ontstaan. Samen sloegen de zes Gelderse regio’s de handen ineen met een plan van aanpak voor werk(behoud). Om de mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, die door de coronacrisis wordt vergroot, in te dammen. In de Achterhoek willen wij jongeren tussen 16 en 27 jaar aan het werk te krijgen, houden of de mogelijkheid bieden zich om te scholen.

Jongeren onevenredig hard getroffen

Jongeren tot 27 jaar worden onevenredig hard getroffen op de arbeidsmarkt tijdens de coronacrisis. Met verlies van baan, het niet kunnen starten met werken na studie of geen stage- of afstudeerplek kunnen vinden. In de Achterhoek hebben we de nodige paden uitgezet om deze doelgroep op de werkvloer te houden of te verwelkomen. Met de extra financiële steun van de provincie wordt ingezet op twee lijnen; werk-naar-werk-trajecten en snelle omscholing én het beschikbaar maken en houden van stages en leerbanen.

Rode loper voor jongeren in de Achterhoek

In nauwe samenwerking werken we aan het aanbieden van stages, leerwerkplekken en jongerenwerving. In een jongerenloket wordt alle bestaande dienstverlening gebundeld, voordat aanvullende dienstverlening wordt ontwikkeld. Het doel is het zo structureel mogelijk verbeteren van het arbeidsmarktperspectief van jongeren. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat het behalen van een startkwalificatie voorrang krijgt op vinden van werk op korte termijn. Wanneer het kan, worden beiden speerpunten uiteraard gecombineerd. Jongeren kunnen ondersteund worden met een voucher waar nodig. Het initiatief sluit aan bij ZEG Achterhoek, Dé digitale toegangspoort tot school en werk voor Achterhoekse jongeren tussen 16 en 27 jaar.

Weekbericht: Achterhoeks Fonds voor Talentontwikkeling

D66 D66 Doetinchem 14-11-2020 16:15

Achterhoekers die een training of opleiding willen volgen en zelf geen toegang tot scholing hebben, kunnen vanaf nu gebruik maken van het Achterhoeks Fonds voor Talentontwikkeling. Doel van het Fonds is om de krapte en mismatch op de arbeidsmarkt te verminderen zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin, en de cultuur van Leven Lang Ontwikkelen binnen de regio te bevorderen.

 

Veel mensen willen zich binnen hun vakgebied ontwikkelen of overstappen naar een andere branche. In de Achterhoek kunnen wij hen adviseren en zo nodig een opleidingscheque aanbieden. We investeren in ontwikkeling van talent. We hebben iedereen nodig. Ondernemers, onderwijs en overheid werken zo samen aan een toekomstgerichte arbeidsmarkt.

Omscholen of bijscholen

De start van het Achterhoek Fonds voor Talentontwikkeling komt precies op het goede moment: midden in de coronacrisis en bij een stijgende werkloosheid. Er was al langer een mismatch op de arbeidsmarkt, maar door de coronacrisis is dat probleem nog versterkt. Met het fonds willen we dit probleem aanpakken. De bedoeling is dat zowel werkenden als werkzoekenden zich kunnen blijven ontwikkelen. In de uitzendbranche, de horeca en de evenementensector zitten veel mensen werkloos thuis. Het zou mooi zijn als zij aan de slag kunnen in sectoren waar juist mensen nodig zijn, zoals de handel, transport, techniek, ICT en zorg. De training, cursus of opleiding die ze willen volgen, moet dan wel relevant zijn voor de arbeidsmarkt.

De werkwijze: advies, ondersteuning en vouchers

De hele arbeidsmarktregio werkt in dit fonds samen: acht gemeenten, het UWV, VNO-NCW, vakbonden en ook de Achterhoekse onderwijsinstellingen. De uitvoering ligt bij het Leerwerkloket. Iedere inwoner uit de Achterhoek kan zich hier melden voor een oriënterend gesprek in het kader van een Leven Lang Ontwikkelen. In dat gesprek krijgen mensen algemene informatie over de mogelijkheden om scholing te volgen. Als dat van toepassing is komt ook het nieuwe Fonds voor Talentontwikkeling aan de orde.

Een boost voor de leercultuur

Het fonds bevat 4 miljoen euro voor de komende vier jaar. Daar dragen zowel overheid, onderwijs als ondernemers aan bij. We hopen met dit fonds de leercultuur in de regio een boost te geven. Dat doen we overigens ook op andere manieren. Binnenkort komt er ook een Jongerenloket, waarbij we inzetten op werk-naar-werk-trajecten, omscholing en het beschikbaar maken en houden van stages en leerbanen.

Weekbericht: 70.000 inwoners?

D66 D66 Doetinchem 25-09-2020 15:21

Doetinchem lijkt wel gek geworden! 70.000 inwoners in 2036, waar vinden al die mensen een woning? Afgelopen week presenteerde het college de begroting voor 2021 en daarin gaven we een duidelijke doorkijk naar de langere termijn. Wil de gemeente Doetinchem een aantrekkelijke gemeente zijn en blijven, dan zullen we kansen moeten benutten. Een verdere groei, waaronder ook verdere toename van de werkgelegenheid, is daarin essentieel.

In de laatste vijf jaar is het aantal banen in de gemeente Doetinchem sterk gestegen. Er is volop werk. Zelfs in deze tijd is de vraag nog groter dan het aanbod. In technische beroepen, maar ook in de transport en logistiek en zorg & welzijn worden nu en in de komende tijd mensen gevraagd. Met de vestiging van een heel aantal nieuwe bedrijven zal die werkgelegenheid verder toenemen.

Onderwijs

Wanneer we er de komende tijd in slagen om door middel van goed onderwijs mensen omscholingskansen te bieden, dan wordt het ook aantrekkelijker om de overstap naar een andere sector te maken. In Doetinchem maken we daar in samenwerking met het Graafschap College en andere onderwijspartijen werk van. Een eerste belangrijke stap is het bieden van voldoende leer- en werkplekken. Het is goed om te zien dat werkgevers dat zelf ook belangrijk vinden.

Duurzame investeringen

Uitgangspunt voor verdere uitbreiding is dat er kwalitatief goede bedrijven en goede woningbouw komt. Waar geïnvesteerd wordt, zal dat duurzaam moeten zijn. We hechten er grote waarde aan dat partijen, of dat nu particulieren zijn of bijvoorbeeld Sité, duurzaamheid bij woningbouw voorop zetten. Wat dat betreft is het mooi om te zien hoe bijvoorbeeld op Wijnbergen, maar ook aan de Hofstraat en op Iseldoks energieneutraal gebouwd wordt. In de gemeente Doetinchem is reeds relatief veel ‘zon op dak’, maar het is vast mogelijk dat nog meer te realiseren.

Begroting

De begroting wordt in de komende tijd besproken in de gemeenteraad. Ik zie er naar uit om verder te spreken over de plannen die we hebben. We kunnen en moeten rekening houden met flinke opgaven op het gebied van werk & inkomen. Daar zetten we volop op in in onze gemeente en ook in de regio Achterhoek staat dit hoog op de agenda. In de afgelopen week bleek opnieuw dat het kabinet blijft investeren op dit gebied. Wij mogen daar voor een flink deel invulling aan geven en dat vind ik een goede zaak. Wij kennen de mensen en wij kennen de ondernemers. Samen werken we eraan.

#ikdoewelmee

De effecten van de verspreiding van het coronavirus zijn groot. In de afgelopen week zagen we het aantal besmettingen (ook in onze regio) flink oplopen. Het vraagt veel van ons, in alle opzichten. Het is betreurenswaardig dat de regels verder aangescherpt moeten worden, maar we moeten vooral vrezen voor een nieuwe toename van het aantal ziekenhuisopnames. Laten we zorg voor elkaar hebben en verdere besmettingen voorkomen.

 

Woordvoering kadernota 2021

D66 D66 Doetinchem 17-09-2020 21:25

Tijdens de behandeling van de kadernota 2021 heeft Pieter Herngreen namens de fractie de volgende woordvoering ingebracht:

Voorzitter,

Vorig rond deze tijd stond ik hier met de nodige zorgen over de toekomst van de financiële positie van onze gemeente. Doetinchem staat bekend om zijn behoedzame financiële beheer, en nu een jaar later hebben we een begroting waarin bezuinigingen zijn doorgevoerd en worstelen we met een pandemie waarvan we de gevolgen voor onze economie en financiën niet kunnen overzien. In onze vooruitblik naar de begroting 2021 wil ik ingaan op de financiële positie, de economische toekomst, het sociaal domein en de toekomst van de duurzaamheid.

Financiële positie en vooruitzicht

We hebben vorig jaar ombuigingen in de begroting doorgevoerd om de financiële toekomst van onze gemeente te borgen. Dat was pijnlijk maar noodzakelijk. Zoiets gebeurt ook met het risico dat het voorzieningenniveau en wat wij het verdienvermogen van Doetinchem noemen worden aangetast. Maar een goed weerstandsvermogen is nodig om toekomstige nadelen te kunnen opvangen. We zijn nu een half begrotingsjaar verder, maar merken vooral de verstorende effecten van de coronacrisis. De maanden die nodig waren om de maatregelen door te voeren en de effecten te monitoren, zijn overschaduwd door de gevolgen van corona. En ook al is 2019 financieel gunstig afgesloten, de risico’s waarvan we de omvang, ernst en gevolgen nauwelijks kunnen overzien maken dat we niet zo maar de begroting weer kunnen bijstellen. Gemeenten waar de inkomsten ook afhankelijk zijn van toerisme, hebben de meeste last. Een ruwe schatting die juist vanmorgen door Binnenlands Bestuur werd genoemd laat zien dat de kosten voor alle gemeenten 1,5 tot 3 miljard belopen, dat is ruwweg €90 á 180 per inwoner, voor Doetinchem ruim m€5.  We zijn het eens om €1,5 als buffer voor de kosten van corona in de begroting op te nemen, waarbij we hopen op een ruime compensatie van de rijksoverheid voor de rest.

Doetinchem centraal

Het is vaker gezegd maar blijft essentieel: een vitale binnenstad en evenzo vitale kernen zijn voorwaarde voor Doetinchem als aantrekkelijke woongemeente. Het bepaalt mede het vestigingsklimaat, waarbij niet alleen het goed functioneren van de gemeentelijke diensten belangrijk is, maar ook een woningmarkt die maakt dat woningzoekenden aan hun trekken kunnen komen. In onze gemeente zijn nog veel plekken beschikbaar voor woningbouw met wat ons betreft een toekomstbestendig en duurzaam karakter. Ook experimentele woonvormen moeten ruim baan krijgen.

Doetinchem moet er alles aan doen om het ondernemingen makkelijk te maken goed gekwalificeerd personeel te werven waartoe een goede woon- en werkomgeving doorslaggevend zijn. De plannen om Doetinchem te laten uitgroeien tot ‘Toplocatie Oost’ steunen we dan ook van harte. Uitmuntend onderwijs is daarbij onmisbaar.

Maar het gaat om meer dan alleen het bedrijfsleven; ook op cultuur, beleving en andere vrije tijdsfuncties moeten we inzetten. Doetinchem moet ook een toeristische hub worden naar de gehele Achterhoek, als verblijfplaats en als oriëntatiepunt voor de bezoeker van elders.

Doetinchem nog steeds sociaal

Ondanks dat we met de keuzerichtingen de begroting hebben aangepast, bevinden onze voorzieningen in het sociaal domein zich op een aanvaardbaar niveau. De Taskforce heeft bereikt dat Doetinchem grip krijgt op de uitgaven, waardoor onze wens om de inwoners hulp en steun te kunnen blijven geven wordt gehonoreerd. Maar er blijven risico’s in de uitgaven door onzekerheid over de BUIG uitkering en de mogelijke kosten als gevolg van ondersteuning aan onze inwoners.

We zouden graag zien dat het sportbedrijf binnen afzienbare tijd uit de steigers komt. Het gaat hier om samenwerking tussen voorzieningen die we belangrijk vinden voor preventie, gezondheid en welzijn, waar ook het onderwijs een rol speelt.

Diversiteitsbeleid staat niet altijd in het middelpunt van de belangstelling, maar voor D66 blijft een inclusieve samenleving een speerpunt. Inwoners moeten zichzelf kunnen zijn ongeacht geloof, nationaliteit of seksuele geaardheid.

Duurzaamheid moeten we bevechten

Het thema duurzaamheid omvat met name de energietransitie en de fysieke bereikbaarheid. De ontwikkeling van de regionale energie strategie is een eind op streek. Het is een proces dat we kritisch zullen volgen wat betreft de haalbaarheid en een realistische verdeling van de doelen over de gemeenten en regio’s. In de ruimtelijke inrichting van onze gemeenten moeten we terdege rekening houden met de toepassing van alternatieve energiebronnen in die zin dat we onze landschappelijke kwaliteiten in stand houden. De RES en de Omgevingswet hangen zo op een complexe manier samen. We zullen de plannen daarop beoordelen.

We vinden uiteraard dat de projecten die de verkeersdoorstroming bevorderen gewoon doorgang moeten vinden. Maar nog belangrijker is het om de voorgestelde doorfietsroute Wehl-De Huet snel doorgang vinden, en dat dit een begin is van meer soortgelijke projecten. Tegelijkertijd steunen wij initiatieven die fietsveiligheid bevorderen, zoals aanpassing van kruisingen en verbreding van fietspaden.

Tenslotte

Voorzitter,

Wij hebben, ondanks alle risico’s die in de realisatie van de begroting aan de orde zijn, er vertrouwen in dat met de beleidsvoornemens in de kadernota een degelijke, sluitende begroting voor 2021 tot stand komt. We stemmen daarom in met het voorstel de kadernota vast te stellen en de opdracht aan het college voor het opstellen van de begroting 2021 met de genoemde randvoorwaarden.

Tenslotte, voorzitter, ter afsluiting wil ik nog het volgende zeggen. We komen uit een lastig eerste halfjaar met vergaderen via het beeldscherm en ander ongemak. Ik wil de griffie complimenteren en danken voor de fantastische steun die we kregen om ons werk mogelijk te maken.