Nieuws van politieke partijen in Echt-Susteren inzichtelijk

567 documenten

Zienswijze op PIP Uitbreiding VDL Nedcar | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 03-08-2020 00:00

Onze zienswijze op het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) Uitbreiding VDL Nedcar is vooral gericht aan de Statenleden. Zij kunnen de besluitvorming uitstellen óf moties indienen als de stemming niet wordt uitgesteld.

 

Samenvatting en actiepunten:

 

Toekomstvisie van geldschietende overheden op mobiliteit en automotive ontbreekt:

Actie PS: door een onafhankelijk en gerenommeerd bureau een toekomstvisie op mobiliteit in het algemeen, en de gevolgen voor de automotive in het bijzonder, laten opstellen alvorens 50+ miljoen euro gemeenschapsgeld te spenderen. Tot die tijd de besluitvorming opschorten.

MKBA voor deze uitbreiding van VDL Nedcar ontbreekt:

Actie PS: door een onafhankelijk en gerenommeerd bureau een MKBA laten opstellen. Tot die tijd de besluitvorming opschorten.

Uitleg van gebruikte afkortingen ontbreekt:

Actie PS: rapporten laten herschrijven met uitleg van gebruikte afkortingen. Tot die tijd de besluitvorming opschorten.

Uitvoeringsschema van gegroepeerde PIO-wensen omwonenden ontbreekt:

Actie PS: uitvoeringsschema PIO-wensen bewonersgroepen laten opstellen met een groepering in

Wat op korte termijn uitvoerbaar is Wat iets langer gaat duren En wat te wensen blijft voor de lange termijn

Tot die tijd de besluitvorming opschorten.

 

 

Moties voor het geval de besluitvorming niet wordt opgeschort:

 

Onvoldoende aandacht voor duurzaamheid:

Motie: binnen een jaar zonnepanelen op de nieuwe fabriekshallen.

Motie: bomen die moeten wijken voor toekomstige fabrieksuitbreiding pas kappen als tweede opdrachtgever heeft getekend.

Motie: het hele terrein van VDL Nedcar (incl. IPS) afbakenen als milieuzone zoals de Maasvlakte.

Motie: officieel RIVM-meetpunt tussen VDL Nedcar en de kern Nieuwstadt.

 

Algemene kijk op dit dossier met opmerkingen en aandachtspunten:

Motie: wandel- en fietsbrug over N297 realiseren tussen Nieuwstadt en Limbrichterbos.

Motie: vierpuntsaansluiting N297 realiseren tussen Nieuwstadt en Sittard ter hoogte van de Nusterweg.

Motie: tweerichtingenfietspad aan de oostzijde van de N276 tussen Susteren en Sittard.

 

We hebben onze zienswijze als PDF toegevoegd aan dit artikel.

Nieuwsbrief juli 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 12-07-2020 00:00

Onze nieuwsbrief is zojuist verzonden naar leden en geïnteresseerden! We leggen uit hoe u hem de volgende keer ook automatisch in de mailbox krijgt.

 

Klik HIER voor de Nieuwsbrief van juli 2020.

 

Wilt u de volgende uitgave automatisch in uw mailbox ontvangen?

Dan kunt u HIER uw e-mailadres en postcode achterlaten.

Raadsvergadering 9 juli 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 10-07-2020 00:00

De belangrijkste agendapunten vormden de Jaarrekening 2019 om het vorige jaar af te sluiten en de 1e Bestuursrapportage 2020 die een inkijkje geeft in het lopende jaar. Hier leest u onze inbreng.

 

Voorzitter, we sluiten vandaag het begrotingsjaar 2019 af met de behandeling van de Jaarrekening. Er is onder de streep een positief saldo te melden van ruim 1,6 miljoen euro. Dit is grotendeels te danken aan de vervroegde verkoop van het vierde obligatiepakket dat in 2009 werd gekocht uit de opbrengst van de verkoop van Essent. De verkoop van deze vierde tranche levert een winst op van ruim 1,3 miljoen euro. Het college stelt voor om dit bedrag te storten in de reserve revolverende investeringen om hier de komende vier jaar rendementen uit te behalen. Zodoende wordt de eigenlijke periode dat het vierde obligatiepakket nog zou lopen, overbrugd.

Verder kwam via de decembercirculaire nog circa 240 duizend euro vanuit het Rijk naar onze gemeente, bestemd voor de ondersteuning van de lokale energietransitie. Het college stelt voor om dit bedrag toe te voegen aan de reserve duurzaamheid. Zodoende kan dit geld dit jaar besteed worden aan de drie doelen waarvoor het Rijk dit bedrag bedoelde, namelijk het energieloket, transitievisie warmte en de wijkaanpak.

Dan blijft er nog een restant over van 64 duizend euro. Het college stelt voor om dit bedrag toe te voegen aan de reserve vermindering kapitaal lasten.

Voorzitter, GroenLinks kan instemmen met deze voorstellen van het college en daarmee met het raadsvoorstel.

Dan de eerste tussentijdse rapportage van het lopende begrotingsjaar 2020. Die liet in eerste instantie een tekort zien van 316 duizend euro. Maar toen was de meicirculaire nog niet binnen en die verraste het college positief, zo kunnen we lezen in de Nota van Wijziging. Vanuit het Rijk kwam 1,9 miljoen euro naar Echt-Susteren. Van dit bedrag was 767 duizend euro geoormerkt en dus niet vrij beschikbaar.

Van de resterende 1 miljoen 133 duizend euro wordt uiteraard allereerst het gat van 316 duizend euro gedicht.

Verder gaat er 5 ton als investeringssubsidie naar de realisatie van een multifunctionele accommodatie op het voetbalterrein van EVV en RIOS ’31, zoals al de bedoeling is sinds 2016.

En er gaat 1 ton naar de gebiedsvisie Roosteren om voorbereidingskosten te dekken.

Dan wordt er nog 47 duizend euro gestort in de voorziening oninbare debiteuren

Onder de streep blijft er nog een bedrag van bijna 171 duizend euro over dat geparkeerd wordt als voorlopig rekeningsaldo 2020. Er worden namelijk wegvallende inkomsten en stijgende kosten verwacht vanwege corona.

Voorzitter, GroenLinks kan wederom instemmen met deze voorstellen van het college en daarmee met het raadsvoorstel.

Wel hebben we nog enkele aandachtspunten:

Allereerst vragen we nog eens naar de stand van zaken omtrent de Lokale Lastenmeter. Het college is aan de slag gegaan met de toezegging, die werd gedaan aan GroenLinks in november vorig jaar. In februari ontvingen we een raadsinformatiebrief en het college plaatste een artikel in ’t Waekblaad om eigenaren te waarschuwen voor de No Cure No Pay bureaus: die werken weliswaar gratis maar sturen vervolgens een gepeperde factuur naar de BsGW en die kosten moeten we linksom of rechtsom toch met z’n allen betalen. Dus goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Deze week kwam nog een artikel naar buiten over het fors gestegen aandeel aan bezwaren via de No Cure No Pay bureaus, namelijk een stijging van 22% in 2017 naar 40% dit jaar. GroenLinks wil deze trend proberen te keren, althans op lokaal niveau. Uit de raadsinformatiebrief van februari bleek dat er voldaan moest worden aan een aantal randvoorwaarden voordat de BsGW het gebruik van de Lokale Lastenmeter kan toestaan. Inmiddels zijn we een half jaar verder en ik wil de portefeuillehouder vragen of er nog ontwikkelingen zijn te melden.

Vorig jaar heb ik het college ook gevraagd naar de grootste financiële zorgen om rekening mee te houden. De heer Frische noemde er toen drie: de afvalstoffenheffing, de Jeugdhulp en de wispelturigheid van het Rijk ten aanzien van het samen trap op trap af systeem en bijvoorbeeld de herijking van het Gemeentefonds.

Uit de stukken en ook uit de presentatie tijdens de commissie Algemene Zaken blijkt dat we er vorig jaar goed aan hebben gedaan om met lef te kiezen voor  een andere afvalinzamelingssysteem. We zien nu namelijk dat andere gemeenten hier nog mee worstelen en hierdoor hun afvalstoffenheffing noodgedwongen moesten verhogen. Maasgouw met 10% en Roerdalen zelfs met 20%. In Echt-Susteren hoefden we dat niet te doen en de eerste kwartaalrapportage over het huishoudelijk afval - die we in april ontvingen als raadsinformatiebrief - liet zien dat we op de goede weg zijn. Een compliment ook aan de inwoners die grosso modo het nieuwe systeem omarmd hebben. En ja, er zijn zeker ook nog uitdagingen zoals de bijplaatsingen en dumpingen. Portefeuillehouder Meuwissen is daarmee al aan de slag, zo hebben we in ’t Waekblaad kunnen lezen. Financieel lopen we qua lastendruk voor onze inwoners nu in ieder geval in de pas met het Limburgs gemiddelde en dat was alweer enige jaren geleden.

De wispelturigheid van het Rijk werd vorig jaar ook genoemd door de portefeuillehouder als zorg. Zo is er een plan om het Gemeentefonds te herijken: kleine gemeenten zouden dan minder geld krijgen en grote gemeenten meer geld dan nu het geval is. Als dit plan door zou gaan, betekent dat ongeveer 1 miljoen euro minder inkomsten voor Echt-Susteren. Gelukkig is de uitvoering van deze herverdeling voorlopig uitgesteld tot 1 januari 2022 maar uitstel is nog geen afstel.

Dan de Jeugdhulp. Voor veel gemeenten een zorgenkindje en inmiddels moeten we in Echt-Susteren dit jaar ook al vijf ton bijramen. Nog te overzien ten opzichte van veel andere gemeenten maar toch. We zijn benieuwd of de jeugdpraktijkondersteuner bij de huisarts al in gang is gezet en of het college daar al resultaten over kan melden, dan horen we dat graag.

Tot slot voorzitter, zijn GroenLinks zorgen ter ore gekomen over het zuidelijke deel van de Bovenstestraat als onderdeel van het centrumplan Echt. Men is bezorgd dat er enkele karakteristieke gevels zullen verdwijnen als er panden worden gesloopt en er nieuwbouw voor in de plaats komt. Misschien kan het college die zorgen wegnemen maar misschien ook niet. Dat horen we dan ook graag eerlijk.

Tot zover in eerste termijn.

Wethouder Frische reageerde als volgt:

Jeugdpraktijkondersteuner bij de huisarts: zal per 1 augustus starten bij (vooralsnog) één huisarts in Echt. Dus er zijn nog geen resultaten te melden. Herijking Gemeentefonds: het plan in de huidige vorm zal zeer waarschijnlijk van tafel gaan. Er is in 'gemeenteland' enorm veel weerstand tegen. Zorgen karakteristieke gevels zuidelijke deel Bovenstestraat Echt: een aantal panden (Apollo en directe omgeving) zijn in dermate slechte staat dat sloop een logische weg is, volgens de wethouder. Een architect is gevraagd om een ontwerp te maken voor nieuwbouw van ca. 50 appartementen.  Lokale Lastenmeter: na briefwisseling en overleg blijkt dat er aan de vereiste randvoorwaarden kan worden voldaan. Er zijn offertes opgevraagd om een script (stukje software) te laten schrijven en indien de kosten van dit script en de aanschaf van de Lokale Lastenmeter redelijk zijn, wil de wethouder een pilot starten, eventueel met enkele andere Limburgse gemeenten. De wethouder heeft echter ook vernomen dat bij andere "BsGW-en" het rendement van de Lokale Lastenmeter vooraf te rooskleurig was ingeschat.

Tweede termijn:

In de tweede termijn vroeg GroenLinks om een toezegging omtrent de Lokale Lastenmeter zodat die terug op de lijst Voortgangsinformatie komt. Dat zegde de wethouder toe met als voorwaarden dat de Lokale Lastenmeter en bijkomende kosten van het script betaalbaar moeten zijn (lees: in verhouding tot de verwachte opbrengsten) en dat het technisch haalbaar is. Dit vindt GroenLinks een alleszins billijk voorstel.

Tevens brak GroenLinks (na de recente schriftelijke vragen) nog eens een lans voor het bouwen voor de doelgroep 'sociale huur'. Wethouder Frische gaf aan dat de grondprijzen vaak te hoog zijn voor woningbouwcorporaties. In Nieuwstadt wordt getracht vijf woningen voor sociale huur te bouwen. Ook in het nieuwe plan 'Cuypers dakpannenfabriek' wordt geprobeerd om enkele woningen voor sociale huur te realiseren.

11 juli: grote (kinder)fietsactie

PvdA PvdA Echt-Susteren 04-07-2020 11:15

Zaterdag 11 juli a.s. komt onze PvdA afdeling (én PvdA Westelijke Mijnstreek) in actie voor het ANWB-Kinderfietsenplan. We zoeken kinderfietsen voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 18 jaar. Wilt u een fiets doneren? Dan kunnen fietsen voor Echt-Susteren tussen 11.00 – 14.00 uur afgegeven worden op de Markt in Nieuwstadt. Kan de fiets écht niet gebracht worden neem dan even contact op via: 06-53967129. Voor Sittard kunnen de fietsen gebracht worden naar de locatie voormalig zwembad Vijverweg (Stadspark) of voor op te halen bellen met: 06-48242509. Naast een tweede leven voor deze kinderfietsen, ingegeven door een sociale betrokkenheid voor gezinnen die het niet al te breed hebben is er ook nog sprake van de factor duurzaamheid. Immers de fietsen worden op een effectieve manier hergebruikt. Het uitgangspunt: té veel kinderen leven in armoede en dat elk (opgroeiend) kind een fiets moet hebben! De oude fietsen kunnen een wezenlijke bijdrage leveren aan de vrijheid van jongeren om ook te kunnen gaan en staan waar ze willen. De fietsen worden naar een centraal verzamelpunt gebracht, opgeknapt en ingevoerd in het registratiesysteem van de ANWB. Via het Nationaal Fonds Kinderhulp kan de Stichting Leergeld aanvragen indienen voor kinderen in de leeftijd tussen de 8 en 18 jaar die een fiets nodig hebben. https://echtsusteren.pvda.nl/nieuws/11-juli-grote-kinderfietsactie/

Het bericht 11 juli: grote (kinder)fietsactie verscheen eerst op PvdA Echt-Susteren.

Provincie en VDL Nedcar hoort raad Echt-Susteren - inbreng GL | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 03-07-2020 00:00

Voorzitter, als onderdeel van de PIP-procedure moet de gemeenteraad van Echt-Susteren officieel gehoord worden. Maar of er ook naar ons wordt geluisterd, is nog maar de vraag.

 

U merkt dat ik mij meteen defensief opstel. Lange tijd ben ik positief genuanceerd gebleven, op zoek naar de balans tussen werkgelegenheid en leefbaarheid, die in mijn ogen mogelijk moest zijn. De tijd van nuance is echter voorbij. Om uit te leggen waarom ik zo veranderd ben, wil ik mij nog even kort voorstellen, met name voor de mensen van de provincie, Nedcar en Antea.

Ik ben Thijs Wetemans, raadslid voor GroenLinks. Ik woon sinds 1999 in Nieuwstadt en ben sinds de oprichting in 2004 bestuurslid van Stichting De Groene Sporenwolf.

Vanavond zit ik hier als raadslid namens GroenLinks. Door het groene met het linkse te combineren in één partij, ontstaat er vaak een uitdaging. Zo zullen we het maar even noemen: een uitdaging. Het groene in GroenLinks staat voor duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid terwijl het linkse van GroenLinks staat voor een sociale samenleving waarin we zorgen voor elkaar en de lasten en lusten delen. Een samenleving ook waarin werkgelegenheid belangrijk is en gewaardeerd moet worden. Het hebben en houden van werk vind ik zeer belangrijk. Toen de uitbreidingsplannen van Nedcar in beeld kwamen had ik lange tijd het idee dat beide gebieden, zowel het groene als het linkse, waren te combineren. Want de verankering van de werkgelegenheid zou geregeld worden met een PIP (Provinciaal InpassingsPlan) en gelijktijdig werd PIO opgetuigd om behoud van de leefbaarheid te waarborgen of zelfs te verbeteren. PIO staat voor Platteland in Ontwikkeling waarin de bovenwettelijke compensatie geregeld zou worden om zo de uitbreiding een zachte landing te geven in met name Nieuwstadt. Beide trajecten zouden parallel aan elkaar optrekken en ik wilde dit écht een kans geven. En het mooie was dat ik beide trajecten van dichtbij kon meemaken.

Als raadslid kreeg ik iets van het PIP-traject mee: de delegatie van de provincie, Nedcar en Antea, die hier vanavond zit kwam al twee keer eerder naar de raad én wij kwamen in september naar Nedcar voor een presentatie en een mooie rondleiding.

Als lid van De Groene Sporenwolf nam ik intensief deel aan het PIO-traject. We kwamen zeker vier keer bijeen: in hotel Amrâth, twee keer in kasteel Wolfrath en voor de schetsschuiten op 12 november in het gemeenschapshuis van Nieuwstadt waar gedeputeerde Mackus zich ook nog even liet zien. Hij deed de toezegging dat een prioritering in de PIO-wensen aangebracht zou worden waar ik zelfs begrip voor kon opbrengen. Naar aanleiding van deze vruchtbare avond werd zelfs een boekje gedrukt waarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen stonden die de bewonersgroepen van Holtum en Nieuwstadt hadden ingebracht. Het was een prachtig voorbeeld van burgerparticipatie.

Nog steeds zat ik genuanceerd in dit hele gebeuren, ervan uitgaande dat beide trajecten, zowel PIP als PIO, samen bij de eindstreep zouden aankomen. De laatste maanden begon ik wel al nattigheid te voelen. Zo gaf ik in februari in de krant aan mij zorgen te maken over de financiën voor de leefbaarheid en recent vroeg ik GroenLinks-Statenlid Thea Jetten om schriftelijke vragen te stellen over de financiering van de PIO-wensen. Die vragen bleken niet in vier weken beantwoord te kunnen worden en werden zo over de Statenvergadering van vorige week getild én over het GS-besluit van 30 juni. Mijn twijfel groeide verder.

En gisteren barstte de bom! De twijfel sloeg om in een keiharde bevestiging: er is slechts een potje van 3 ton voor Nieuwstadt. Maar liefst 65 woningen in Nieuwstadt krijgen een te hoge geluidsbelasting op de gevel en wat doet de provincie? Een hogere grenswaarde vaststellen en wat isolatie aanbieden... De inwoners van Nieuwstadt is een jaar lang een worst voorgehouden en op 1 juli 2020 bleven ze met lege handen achter. Heeft de provincie dan helemaal niks geleerd van het PIP Windpark Greenport Venlo? Kom óp zeg, zo ga je toch niet met je eigen inwoners om?! Zo wil je zelf toch ook niet behandeld worden?!

En dan kan de provincie wel wijzen op de 10 hectare aan bomen bij Nieuwstadt maar die komen ver van de kern te staan, bijna in Susteren! En de boompjes betreft wettelijke compensatie dus dit staat los van PIO. Knelpunten ten aanzien van verkeersveiligheid en sluipverkeer schuift de provincie handig onder andere projecten met alle onzekerheden tot gevolg ten aanzien van uitvoering en termijn. Kortom: Nieuwstadt is wederom het schrobputje van een provinciaal project, net als 20 jaar geleden bij Operatie Bottleneck.

Voorzitter, ik roep mijn collega-raadsleden op om een negatief advies af te geven ten aanzien van de uitbreidingsplannen. Werkgelegenheid is zeer zeker belangrijk maar de leefbaarheid in Nieuwstadt is dat óók. Echter, er is nog totaal geen invulling gegeven aan het PIO-traject. Daarom een negatief advies.

Tevens roep ik de leden van de Provinciale Staten op om de vaststelling van het PIP pas te behandelen als er voldoende financiering is gelabeld voor een substantieel deel van de PIO-wensen. Er moet een keiharde koppeling zijn tussen het PIP en PIO. Zonder volwaardig PIO, geen PIP.

Tot slot geef ik ons college de opdracht om alles uit de kast te trekken om alsnog ruimhartige compensatie voor Nieuwstadt uit het vuur te slepen. Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nog maar eens: dit kun je maar één keer goed doen!

Raadsvergadering 4 juni 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 05-06-2020 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 4 juni 2020 waren alleen de zes fractievoorzitters aanwezig als vertegenwoordigers van de gehele raad. Vanwege corona. Over de achtergrond van deze raadssamenstelling en de inhoud van de vergadering leest u hier. 

 

Gemeenteraden mogen sinds twee maanden vergaderen via video maar aangezien enkele gemeenten hier al 'minder goede' ervaringen mee hebben opgedaan, koos het presidium voor het live aanwezig zijn van een beperkte afvaardiging. Om met slechts zes raadsleden toch rechtsgeldige besluiten te mogen nemen, werd dezelfde opzet toegepast als voor de raadsvergadering van 2 april jl. Er werd namelijk op 2 juni een raadsvergadering uitgeschreven waar geen raadsleden verschenen waarna de raadsvoorzitter een nieuwe vergadering (4 juni) mag uitschrijven waarbij dan geen wettelijk vereist quorum nodig is. Met andere woorden: er mogen dan besluiten worden genomen met een klein aantal aanwezige raadsleden. Op 2 april waren dat er twee en nu dus zes. De volgende raadsvergadering van 9 juli zal weer met alle raadsleden plaatsvinden, echter in een zeer ruime opstelling in de hal van het gemeentehuis. Zodoende kan anderhalve meter afstand worden aangehouden.

Inhoudelijk stonden twee bestemmingsplannen en een reeks conceptbegrotingen van diverse Gemeenschappelijke Regelingen op de agenda: BsGW, Maas-Swalm-Nette, Omnibuzz, Rud, Veiligheidsregio, Westrom, MER en RD Maasland. Raadslid Meulenberg van PNES diende een motie in om het college op te roepen om mogelijke kostenbesparingen in kaart te brengen. Want de gemeentelijke bijdrage van Echt-Susteren aan enkele GR-en rijst de pan uit. De motie werd vooraf ondertekend door alle andere partijen (mede-indieners) en werd uiteraard met unanieme stemmen aangenomen. Ook in enkele andere deelnemende gemeenten is een soortgelijke motie aangenomen.

Tot slot lazen we in de Voortgangsinformatie nog een hoopvol bericht van het college. De Voortgangsinformatie geeft de stand van zaken aan bij moties en toezeggingen die nog niet door het college zijn afgehandeld. Tijdens de raadsvergadering van 9 juli 2019 diende GroenLinks een motie in om de Nieuwe Markt en de voorkant van het gemeentehuis te vergroenen. De update van het college luidt: de randvoorwaarden, mogelijkheden en wensen zijn in kaart gebracht. Vervolgens wordt een conceptontwerp met bijbehorende kostenraming opgesteld. Dit wordt aan het begin van het tweede kwartaal van 2020 verwacht. Na afstemming en goedkeuring door de portefeuillehouders en instemming door college zal e.e.a. worden aangeboden aan de raad. Het concept is gereed en de presentatie aan de verantwoordelijke bestuurders vindt begin juni plaats. Daar komt dus schot in de zaak, mooi! We moeten nog even geduld hebben.

Stay safe, blijf gezond!

Verantwoording fractieondersteuning 2019 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 20-05-2020 00:00

De fracties ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. GroenLinks Echt-Susteren legt uit wat zij in 2019 met dat gemeenschapsgeld heeft gedaan.

 

De verordening van de gemeenteraad van de gemeente Echt-Susteren omtrent de fractieondersteuning vindt u via deze link:

Verordening fractieondersteuning 2018 

 

In 2018 werd door de raad een nieuwe verordening vastgesteld. Vanaf dat jaar geldt:

Fracties reserveren het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van hun bijdrage ter besteding door die fractie in volgende jaren. De reserve is niet groter dan 100% van de bijdrage die de fractie in een kalenderjaar toekomt.

 

In 2018 werd ook het bedrag voor de fractieondersteuning gewijzigd:

De bijdrage bestaat uit een vast deel per fractie, zijnde een bedrag van €2.000 en een variabel deel voor elke fractie per raadszetel, zijnde een bedrag van €500. Voor GL betekent dit een jaarlijkse financiële ondersteuning van €2.500.

Bovenstaande betekent dat GL in 2019 een bijdrage van €4.092,04 tot haar beschikking had: €2.500,00 (2019) plus €1.592,04 (ongebruikt in 2018). Aangezien de fractie dit bedrag niet geheel benutte - in 2019 werd €2.559,87 uitgegeven - wordt het restant €1.532,17 als 'reserve' doorgeschoven naar 2020.

 

Voor de specificatie verwijzen we naar het PDF-document dat u als bijlage in dit artikel vindt.

Nieuwsbrief mei 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 17-05-2020 00:00

Onze eerste nieuwsbrief is de deur uit! We leggen uit hoe u hem de volgende keer automatisch in de mailbox krijgt.

 

Ons streven is om circa 10 keer per jaar een nieuwsbrief uit te brengen.

Klik HIER voor de Nieuwsbrief van mei 2020.

 

Wilt u de volgende uitgave automatisch in uw mailbox ontvangen?

Dan kunt u HIER uw e-mailadres achterlaten.

Vacature Voorzitter GroenLinks Echt-Susteren | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 09-05-2020 00:00

Onze huidige voorzitter Karlijn Sol zal binnenkort verhuizen naar een andere gemeente. Vandaar dat we op zoek zijn naar een nieuwe voorzitter. Het profiel leest u in de bijlage. Iets voor u? Reageer dan vóór 1 juni 2020.

Corona en raadsvergaderingen | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 02-04-2020 00:00

De corona-crisis leidde tot een aangepaste raadsvergadering op 2 april waarvoor eerst nog een raadsvergadering nodig was op 31 maart. We leggen het uit.

 

Op dit moment is een spoedwet in behandeling om tijdelijk digitale besluitvorming mogelijk te maken. Totdat die wet door de Tweede én Eerste Kamer is aangenomen is het wettelijk verplicht om fysiek bijeen te komen voor besluitvorming door de raad. In week 14 stond een raadsvergadering gepland, namelijk op donderdag 2 april. Die ging ook door maar anders dan u gewend bent om het risico op besmettingen zoveel als mogelijk te voorkomen. Vandaar dat er slechts twee raadsleden aanwezig waren die toch mochten besluiten over de raadsvoorstellen.

Hiervoor was eerst nog een andere raadsvergadering nodig. Op dinsdag 31 maart om 17u vond een (ingelaste) raadsvergadering plaats waar echter geen raadsleden verschenen en ook publiek niet aanwezig mocht zijn gezien het besmettingsgevaar. Deze bijzondere raadsvergadering kunt u hier terugkijken. Het zgn. quorum werd niet gehaald; het vergaderquorum is het minimaal vereiste aantal aanwezige raadsleden om besluiten te mogen nemen. Hierdoor kondigde de raadsvoorzitter (burgemeester Hessels) een nieuwe raadsvergadering aan waarvoor dan volgens de Gemeentewet geen quorum nodig is: de (reeds geplande) raadsvergadering van donderdag 2 april. Hier verschenen zo weinig mogelijk raadsleden: dhr. Cremers namens de coalitie en dhr. Hendricks namens de oppositie. Zij handelden naar eer en geweten de agendapunten af. Deze raadsvergadering kunt u hier terugkijken. Naast hamerstukken en de voortgangsinformatie was er slechts één bespreekstuk, namelijk agendapunt 9: Vaststellen uitgangspuntennotitie Regionale Energie Strategie (RES) Noord en Midden Limburg. Beide raadsleden stemden - namens de gehele raad - vóór dit raadsvoorstel.

Daarna sloot de raadsvoorzitter deze raadsvergadering af met een aangepast slotgebed. Namens het college en de raad wenste de burgemeester iedereen sterkte toe tijdens de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Sommigen zijn ziek terwijl andere inwoners ook al een dierbare hebben verloren aan deze vreselijke ziekte.

Beste mensen, zoals u ziet probeert de raadsvoorzitter, de griffier én de raad in deze moeilijke tijden de lokale besluitvorming doorgang te laten vinden. Niet ideaal, dat beseffen we, maar we hopen dat dit eenmalig is. De spoedwet, die tijdelijk digitale besluitvorming mogelijk maakt, wordt vermoedelijk in week 15 door de Eerste Kamer aangenomen. De ministerraad was al akkoord, de Raad van State heeft positief geadviseerd en zelfs de Tweede Kamer heeft al met algemene stemmen ingestemd. Voor achtergrondinformatie over digitale besluitvorming verwijzen we naar deze pagina van de Vereniging van Nederlandse Raadsleden.

Stay safe, blijf gezond!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.