Nieuws van politieke partijen in Etten-Leur inzichtelijk

317 documenten

Wat kan de gemeente bijdragen om herstel na de coronaperiode te bevorderen ?

CDA CDA Etten-Leur 23-07-2021 08:02

Sinds maart 2020 staat ons leven grotendeels in het teken van de coronapandemie. Nu ruim 16 maanden later is er weer sprake van oplopende besmettingen. Wel zitten we nu in de fase dat het merendeel van de bevolking is gevaccineerd. Laten we hopen dat dit voldoende bescherming biedt voor de gezondheid van onze inwoners. De gezondheidscrisis heeft grote gevolgen voor onze samenleving en economie. Het Rijk heeft ruim € 76 miljard in de begroting opgenomen voor steun aan bedrijven en maatschappelijke instellingen. Een deel daarvan is besteed via de gemeenten. De gemeente Etten-Leur heeft in 2020 ruim € 1,7 miljoen ontvangen aan coronacompensatie. Daarvan is € 1,4 miljoen besteed en het resterende bedrag is gereserveerd voor uitgaven in dit jaar. Bij de behandeling van de jaarrekening 2020 was sprake van een overschot van bijna € 2,5 miljoen. De raad heeft besloten een bedrag van € 1 miljoen te reserveren voor een “Corona” Herstelplan dat bij de begroting 2022 in november op hoofdlijnen zal worden gepresenteerd. De komende maanden wordt dit plan verder uitgewerkt. Doel van het plan is om onze inwoners, ondernemers en verenigingen te ondersteunen om na deze coronaperiode weer verder te kunnen. Concreet is in de in juni dit jaar behandelde kadernota al op een enkel onderdeel aangegeven hoe dat vorm gegeven kan worden. Het voorstel is gedaan om de huurverhogingen van gebruik sportvelden niet door te voeren in 2022. Ook is voorgesteld de subsidies voor verenigingen niet te korten in 2022. Er zullen ongetwijfeld nog meer voorstellen volgen de komende tijd, waarbij het Herstelplan van onze gemeente altijd aanvullend zal zijn op de herstelmaatregelen die door het Rijk worden genomen. Ger de Weert (email: ger.deweert@etten-leur.nl)

Vooruitkijken komende raadscyclus

CDA CDA Etten-Leur 23-07-2021 07:57

In de komende raadscyclus van september staan weer een aantal belangrijke onderwerpen op de agenda. De CDA-fractie zal deze voorbereiden, maar is ook benieuwd naar uw mening op deze onderwerpen. De volgende zaken staan geagendeerd: Uitgewerkte Transitievisie Warmte 1.0 Voorstel invoering toeristenbelasting Definitieve verklaring van Geen Bedenkingen Windpark Groene Dijk II Startnotitie Herontwikkeling Spoorlaan 19 Gedachtewisseling Groenvoorziening Wilt u hierover meepraten en of denken? Neem contact op met de fractiesecretaris Kitty Hoevenberg via mail!

Verordening Participatieraad

CDA CDA Etten-Leur 23-07-2021 07:54

Door de nieuwe verordening Participatieraad Sociaal Domein Etten-Leur vast te stellen is de verordening Participatienetwerk Sociaal domein ingetrokken. Binnen dat participatienetwerk functioneerde de procesgroep niet zoals de bedoeling was en werd er geen invulling gegeven aan cliëntparticipatie vanuit de WMO en jeugdwet. In mei hebben we als CDA-fractie dan ook een motie ingediend om verandering te bewerkstelligen. Er is nu gekozen voor een participatieraad waarin naast inwoners, met een grote betrokkenheid met het sociaal domein en die beschikken over een relevant netwerk, ook cliënten vanuit de participatiewet, WMO en jeugdwet zitting hebben. De participatieraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit op alle onderwerpen binnen het sociaal domein en onderhoudt actief contact met inwoners, cliënten en relevante netwerken. Als CDA-fractie waren we teleurgesteld dat juist bij het opstellen van deze verordening de cliëntenraad en de seniorenraad niet betrokken zijn geweest. Waarom dat niet gebeurd is, is tot op heden onduidelijk gebleven. Hopelijk zorgen zij wel voor een afvaardiging naar de participatieraad, want deze raden bezitten veel kennis en vertegenwoordigen veel (oudere) inwoners. De taak van de participatieraad is ambitieus en we hebben het college dan ook verzocht om voor goede ondersteuning te zorgen en er op te letten dat de taken goed worden verdeeld. Ook willen we over 6 maanden geïnformeerd worden over de stand van zaken. De eerste stap die gezet moet worden, is het bemensen van de participatieraad. Mocht u er belangstelling voor hebben en er meer over willen weten, dan kunt u contact met mij opnemen. (E-mail: Joke.Gelderblom@gemeenteraadetten-leur.nl )

VVD Etten-Leur gaat picknicken

VVD VVD Etten-Leur 26-06-2021 07:53

Kom je ook? Vanaf 12:30 uur tref je ons in het Oderkerkpark aan.

VVD Etten-Leur gaat de wijk in

VVD VVD Etten-Leur 29-05-2021 10:00

Woensdag 2 juni tussen 13:30  - 15:00 uur kom je ons tegen in de Baai.

Waar loop jij tegen aan? Wat speelt er in jouw wijk? Kom en vertel het ons.

Wat is het belang van een regionale investeringsagenda?

CDA CDA Etten-Leur 05-05-2021 14:09

In de deelnotitie ‘Omgevingsvisie: bouwlocaties en wegvarianten’ werd onlangs in onze raad gesproken over de Regionale Investeringsagenda regio Breda, kortweg de RIA. Met deze agenda hebben de gemeenten in de regio Breda hun plannen voor de toekomst bij elkaar gebracht. Meer dan 80% van de dagelijkse handelingen en bewegingen van onze inwoners, medewerkers en bedrijven spelen zich af in sociaaleconomisch samenhangende gebieden. De tien gemeenten in de regio (Alphen-Chaam, Altena, Baarle-Nassau, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Moerdijk, Oosterhout en Zundert) vormen zo’n gebied, een daily urban system. Bestuurders van deze gemeenten hebben de afgelopen maanden een verkenning en inventarisatie van hun gezamenlijke ambities en bovenlokale opgaven uitgevoerd en daarbij ook gekeken naar gezamenlijke investeringen in bijvoorbeeld bouwopgave, infrastructuur en water- en natuurbeheer. Deze agenda is opgesteld om bij de Rijksoverheid een claim op een deel van de investeringen in de Nederlandse economie naar onze regio te krijgen. Zoals bekend wil de regering de komende tien jaar ongeveer 1 miljoen nieuwe woningen bouwen. Maar met woningen alleen ben je er niet. Je moet dan ook investeren in wegen, openbaar vervoer, voorzieningen. Deze investeringen zijn doorgerekend naar het jaar 2040. Wat betekent de RIA voor Etten-Leur? De RIA bevat een schaalsprong voor wonen. Voor Etten-Leur betekent dit voor de periode tot 2030: 2400 woningen en tot 2040 nog eens 1400 woningen (totaal 3800 woningen). Naast de lopende plannen voor woningbouw in het stedelijk gebied, kunnen we nieuwe binnenstedelijke locaties en de woongebieden Hoge Haansberg en Lage Vaartkant realiseren. Dit sluit aan op de door de Raad geformuleerde denkrichting voor de omgevingsvisie. Dit draagt bij aan de financiering van randwegen en aanleg van een tunnel onder het spoor. Daarmee is nog niet de gehele financiering geregeld. De RIA kan de basis vormen voor cofinanciering. Voor de goede orde: er is sprake van een eerste bestuurlijke verkenning en hierover zullen met de rijksoverheid en provincie nadere gesprekken gevoerd moeten worden. Het is van belang om bij de uitwerking van de omgevingsvisie rekening te houden met fasering. De Raad is inmiddels geïnformeerd over de RIA en de te zetten vervolgstappen. Ger de Weert (email: ger.deweert@etten-leur.nl)

Vierde Windmolen aan de Groene Dijk

CDA CDA Etten-Leur 05-05-2021 14:00

In de Zwartenbergse polder staan al een aantal jaren windmolens. Één van die parken is “Groene Dijk”. In 2018 zijn daar 5 windmolens vervangen door 3 nieuwe molens. Deze drie molens hebben een tiphoogte van 180 meter en staan in een rij langs de dijk. De eigenaren van deze molens in combinatie met een melkveehouder uit Zwartenberg hadden een voorstel ingediend om een vierde windmolen bij te plaatsen. De maximale tiphoogte van deze molen zou 225 meter bedragen. Daarnaast zou deze molen in het zicht van twee van de omwonenden worden geplaatst. Aan de raad werd door het college een voorstel gedaan om een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Echter bleek al heel snel dat de omgevingsdialoog door de huidige eigenaren niet tot overeenstemming met alle omwonenden had geleid. Grootste bezwaar was de afwijkende maat, maar ook de plaats van deze vierde windmolen. Er was door initiatiefnemers met een aantal omwonenden geen overeenstemming over schadevergoedingen. Het dilemma bij dit voorstel is dat de gemeente enerzijds een opgave heeft om duurzame energie op te wekken, maar dat anderzijds er vanuit de afspraken in de RES geen extra windmolen nodig is. Met een extra windmolen kunnen we wel een deel van de opgave voor plaatsing zonnepanelen inwisselen (ca 25.000 zonnepanelen). Op de gevoerde dialoog met de omgeving had onze fractie kritiek. We verwachten meer van initiatiefnemers dan alleen constateren dat er geen overeenstemming is. In de aanloop naar de raadsvergadering hadden de initiatiefnemers toegezegd de maximale tiphoogte te verlagen naar 200 meter in plaats van 225 meter. Tijdens de bespreking in raad bleek de opstelling van onze fractie de doorslag te geven. We hebben ingestemd met de verklaring van geen bedenkingen in de wetenschap dat omwonenden daartegen bezwaar kunnen maken. Als dat bezwaar wordt ingediend, moet uiteindelijk de raad daar weer een uitspraak over doen. Dit geeft in ieder geval voor omwonenden een garantie dat initiatiefnemer beter hun best doen om de bezwaren van de omwonenden op te lossen. (E-mail: Ronnie.Buiks@gemeenteraadetten-leur.nl )

Waarom is sloop en sanering van voormalig Tomado onvermijdelijk?

CDA CDA Etten-Leur 20-03-2021 10:21

De afgelopen weken is veel aandacht geweest voor het behouden van het Fri-Jado-terrein in Etten-Leur. Met name de historische erfgoedverenigingen hebben aangedrongen om een deel van het Fri-Jado-gebouw te behouden, waarbij verwezen werd naar het ontwerp van architect Hugh Maaskant dat ten grondslag lag aan de voormalige Tomado-fabrieken. In het verleden is overwogen om aan deze gebouwen een monumentale status toe te kennen. Dat is in 2014 aan de orde geweest. Op basis van het voorgenomen besluit tot toekenning van die status is door de directie van Fri-Jado bezwaar aangetekend. In deze bezwaarprocedure heeft het college van B&W de ingediende bezwaren afgewogen en daarop is op 24 februari 2015 besloten de aanwijzing als gemeentelijk monument in te trekken. Dat besluit is destijds gepubliceerd en daarop zijn geen bezwaren van andere belanghebbende partijen gekomen. In 2017 heeft Fri-Jado te kennen gegeven naar een andere locatie buiten Etten-Leur te willen verhuizen. Het gemeentebestuur en de gemeenteraad hebben zich toen sterk gemaakt om het terrein van Fri-Jado aan te kopen. In 2018 is met instemming van de gemeenteraad afgesproken met de verkoper dat de gebouwen worden gesloopt en de ondergrond -die in ernstige mate vervuild was- wordt gesaneerd. De gemeente wil door hier een grondpositie in te nemen ruimte bieden voor bedrijven in Etten-Leur die uitbreiding zoeken van hun activiteiten. Sommige bedrijven groeien uit hun jas, maar willen op een andere locatie in Etten-Leur opnieuw investeren. Zeker nu er op termijn geen uitbreiding van nieuw industriegebied voor handen is, is het hergebruik van industriegrond op de locatie Vosdonk belangrijk. De suggestie om delen van het huidige Fri-Jado-pand te laten staan stuit op juridische en financiële risico’s voor onze gemeente. In de raadsvergadering van 22 februari is daarvan ook melding gemaakt. Om die reden kan de gemeente niet anders dan uitvoering geven aan de gemaakte afspraken in het contract met de verkoper. Wel heeft de gemeente aangeboden om in overleg met onder meer Heemkundekring Jan Utenhoute te kijken of onderdelen van het gebouw bewaard kunnen worden en mogelijk een plaats kunnen krijgen op het terrein dat herontwikkeld wordt. Sommige markante onderdelen -zoals het beeld van Zadkine boven de entree- zijn helaas al eerder van het gebouw gehaald. Ger de Weert (email: ger.deweert@etten-leur.nl)

Doorkijk naar de toekomst van Etten-Leur

CDA CDA Etten-Leur 23-12-2020 14:58

Het afgelopen jaar is hard gewerkt aan de nieuwe Omgevingsvisie van Etten-Leur. De Omgevingsvisie komt voort uit de nieuwe Omgevingswet die -met de kennis van vandaag- op 1 januari 2022 zal ingaan. In deze visie wordt omschreven hoe de ontwikkeling wordt gezien voor Etten-Leur op langere termijn. De doorkijk wordt gemaakt naar 2030. Daarbij zijn drie belangrijke zaken aan de orde. Hoe kijken we aan tegen de ontwikkeling van wonen, werken en de infrastructuur? In het afgelopen jaar is een zogenaamde 60 procent versie van deze Omgevingsvisie voor onze gemeente opgesteld. Deze is in inspraak gebracht en daarop zijn reacties gegeven door inwoners, bedrijven en verenigingen. Deze reacties zijn verwerkt in de documenten. Een van de knelpunten die zijn genoemd betreft de verkeerssituatie van Etten-Leur. Wordt er een toename van verkeer verwacht en kan deze in de bestaande infrastructuur worden opgevangen ? Of moeten we nadenken over andere varianten, zoals bijvoorbeeld het aanleggen van een rondweg. Een ander aspect betreft woningbouw. De afgelopen jaren is vooral ingezet op binnenstedelijke ontwikkeling. Maar willen we blijven groeien dan zullen we toch moeten kijken naar uitbreidingsgebieden. In de 60 procent versie wordt hiervoor een concrete locatie aangereikt. Voor werken is het beeld dat er niet ingezet hoeft te worden op uitbreiding, maar met name ruimte gezocht moet worden op herontwikkeling van de bestaande bedrijfsterreinen. Op 15 december 2020 heb ik via een webinar aan inwoners en belanghebbenden een toelichting gegeven op de denkrichtingen die in de 60 procent versie van de Visie worden vermeld. Vervolgvraag is nu hoe de gemeenteraad tegen deze richtingen aankijkt. Daarom zal in de raadscyclus van januari/februari 2021 hierover gesproken worden. Doel is om voor eind 2021 de Omgevingsvisie vast te stellen. Ger de Weert (email: ger.deweert@etten-leur.nl) )

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.