Nieuws van politieke partijen in Haarlemmerliede inzichtelijk

87 documenten

Fly responsibly: Schiphol en het coronavirus | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 13-06-2020 00:00

Op donderdag 11 juni stelde GroenLinks Haarlemmermeer vragen aan de burgemeester over de veiligheid op Schiphol als het gaat om het coronavirus. Onze zorg is dat Schiphol een superverspreider wordt, dat de luchthaven de bron wordt van een opleving van het coronavirus in ons land. Hoogst actueel, want vanaf maandag 15 juni gaan de eerste versoepelingen op het gebied van reizen in.

Schiphol ligt binnen ónze gemeentegrenzen. Dat betekent dat de gemeente Haarlemmermeer verantwoordelijkheden heeft op het gebied van de veiligheid op de luchthaven. Die taken liggen bij de burgemeester. De burgemeester is tevens hoofd van de veiligheidsregio Kennemerland en intensief betrokken bij het coronabeleid in onze regio. In de samenleving zijn veel vragen over de combinatie vliegen en corona. Hoog tijd dus om vragen te stellen. Wij vroegen of zij deze zorgen begrijpt, welke maatregelen er op de luchthaven worden genomen en hoe er gehandhaafd wordt.

Afgelopen dinsdagavond was er een protestactie van medewerkers van Schiphol: zij maken zich zorgen maken of zij veilig hun werk kunnen hervatten op de luchthaven. Tijdens deze protestbijeenkomst bleek bovendien dat de arbeidsinspectie SZW onderzoek doet naar de werkomstandigheden van het Schipholpersoneel in deze tijden van de wereldwijde pandemie met het coronavirus.

Aan het begin van de coronacrisis was de luchthaven bepaald niet voortvarend met het nemen van veiligheidsmaatregelen. De taferelen bij de bagagebanden staan ons nog bij, evenals het feit dat pas na lange tijd de buffetten in de luxe lounges gesloten werden. Nu we langzaamaan de teugels iets mogen laten vieren, lijkt de ernst van de situatie te zijn doorgedrongen tot álle sectoren, behalve tot de luchtvaartsector. Waar van ons allen voorzichtigheid wordt gevraagd, bijvoorbeeld door anderhalve meter afstand te houden, zijn het de luchtvaartmaatschappijen die hier eigenstandig een ander beleid op voeren. Vliegtuigen zitten gewoon helemaal vol. De reden? Om met de woorden van KLM-CEO Elbers te spreken: ‘Want alleen als het merendeel van de vliegtuigstoelen verkocht wordt, kan vliegen weer rendabel zijn voor KLM.’

GroenLinks Haarlemmermeer kan zich de zorgen van het personeel én van heel veel anderen goed voorstellen. Op Schiphol komen en vertrekken dagelijks normaal bijna 200.000 mensen. Nu ligt dat aantal flink lager door de coronacrisis, maar de verwachting is dus dat er binnenkort weer meer gevlogen zal worden. Een gedeelte van deze reizigers komt bovendien uit gebieden waar de infectiedruk hoger is dan die in ons land. Ook maken veel reizigers vanaf de luchthaven gebruik van het openbaar vervoer, bus en trein: Schiphol is immers niet alleen een luchthaven maar ook een bus- en treinstation. Het zou een ramp zijn als door het onzorgvuldig hervatten van de luchtvaart de infectiedruk in ons land weer zou toenemen.

Ook vanuit de Tweede Kamer zijn vragen gesteld. Is het veilig om met een volledige bezetting te vliegen? De burgemeester gaf aan dat er op dat moment nog druk overleg was met onder andere het ministerie over (toekomstige) maatregelen. Vrijdag 12 juni kwam het kabinet met de maatregelen die gaan gelden op de Nederlandse luchthavens en in vliegtuigen.  Daaruit blijkt dat de anderhalve meter maatregel niet geldt in vliegtuigen, het RIVM geeft aan dat dit (onder andere door het speciale luchtverversingsysteem in vliegtuigen) niet nodig zou zijn. Wel dient iedereen een mondkapje te dragen, en zich aan de overige coronamaatregelen te houden.

De burgemeester gaf aan onze zorgen te delen. Ze vertelde dat zij de huidige en ook de nieuwe maatregelen goed kan handhaven. De luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen. Ook zegde ze toe de brief van het kabinet met ons te delen (zie hieronder).

Tot slot:

Bij ons overheerst het gevoel dat er door het kabinet voor de luchtvaart wéér een uitzondering is gemaakt. Luchtvaartmaatschappijen hebben wekenlang hun gang mogen gaan, terwijl van de rest van de samenleving is gevraagd zich aan strenge maatregelen te houden. Toen de horeca, bioscopen en culturele instellingen nog dicht waren, werd er ‘gewoon’ gevlogen met volle vliegtuigen. Nu zijn er richtlijnen opgesteld die tot stand zijn gekomen in samenspraak met de luchtvaartsector. Some are more equal than others….

Veilig vliegen in tijden van corona: de tijd zal leren of dat kan.

Lees Kamerbrief over Covid-19 en luchtvaart

Centrum Hoofddorp: voor wie doen we het eigenlijk? | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 05-06-2020 00:00

Op 7 mei besprak de gemeenteraad de voortgangsrapportage over Hoofddorp-centrum en de plannen voor het nieuwe raadhuis. Wat GroenLinks betreft doet het college onvoldoende om in Hoofddorp-centrum het perspectief en de belangen van onze inwoners en van onze ondernemers te betrekken. Onze indruk is dat de inspanningen in dit gebied vooral gericht zijn op regionale en landelijke samenwerking.  Dat moet echt anders, wat ons betreft. En de nieuwe plannen voor het raadhuis? Daar hebben we niet mee ingestemd, de financiële onderbouwing was voor ons onvoldoende duidelijk, ook na beantwoording van de vragen die we hierover stelden.

In het gebied tussen het station, de Geniedijk en de Hoofdvaart gaat in de komende jaren ontzettend veel veranderen. Waren die plannen een jaar geleden nog vooral een papieren werkelijkheid, inmiddels is er al veel veranderd. Zo zijn er een aantal kantoorpanden gesloopt nabij het station en zijn de contouren van Hydepark zichtbaar geworden. Aan de kant van de Hoofdvaart worden momenteel de leegstaande panden van V & D en De Deining gesloopt: het college heeft aangekondigd dat ook hier woningbouwplannen in de maak zijn.

Een jaar geleden sprak de gemeenteraad ook over het centrum van Hoofddorp. Toen stelde GroenLinks de vraag: ‘zijn de toekomstige bewoners van Haarlemmermeer blij met de besluiten die wij nu nemen?’ Ons antwoord was toen ‘nee’,  we hadden zorgen over het gebrek aan visie op het gebied en over de samenhang van de plannen. De gemeente laat naar onze smaak te veel over aan de markt, aan projectontwikkelaars. We schreven het college hierover een brief met daarin vele vragen en lichtten onze standpunten toe bij Meerradio. Deze zorgen hebben wij nog steeds, al zijn we blij dat er vaart zit in de ontwikkelingen in dit gebied, want de huidige leegstand (en op sommige plekken zelfs verloedering) maken het gebied op een aantal plekken onaantrekkelijk voor onze inwoners en onze ondernemers.

Na het lezen van de huidige voortgangsrapportage is er een belangrijke vraag bijgekomen:  wáár in de plannen voor Hoofddorp centrum is het perspectief en de belangen van de 156000 inwoners van Haarlemmermeer geborgd? Datzelfde geldt voor het perspectief en de belangen van onze huidige ondernemers?

In de voortgangsrapportage staat dat de gemeente samen met het Rijk en regionale partners werkt aan aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van economische toplocaties. Daarbij horen de plannen voor het stationsgebied in Hoofddorp. Op zich prima. Maar de grote vraag is wel wat de inwoners en de ondernemers van onze gemeente hieraan hebben. Wat willen we in Hoofddorp centrum bereiken voor de huidige inwoners van Hoofddorp. Is er toegevoegde waarde voor de inwoners van de andere dertig kernen in onze gemeente?

Een voorbeeld: voor wie bouwen we eigenlijk in dit gebied? Voor jongeren die hier heel moeilijk (of niet) een huis kunnen vinden? Voor ouderen, want ook in onze gemeente treedt vergrijzing op? Dit is onvoldoende uitgewerkt.

Een ander voorbeeld: we hebben als kader ‘eerst bewegen, dan bouwen’. En ook dat mensen moeten kunnen kiezen welk vervoersmiddel ze gebruiken. In de rapportage wordt telkens keurig het openbaar vervoer, de voetganger en de fiets genoemd. Maar als we dan gaan tellen in de voortgangsrapportage, dan komt GroenLinks wederom tot de conclusie dat er nog altijd selectief wordt ingezet op het parkeren van auto’s. 

De cijfers van 2020 zijn: Fiets, voetganger en OV worden tezamen 18 keer genoemd (2019: 6 keer). Parkeren of parkeer 112 keer (2019: 115 keer).

Vandaar dat we in het debat weer vroegen: hoe zit het met toegankelijkheid van de voorzieningen in Hoofddorp-centrum voor ál onze inwoners? Dus ook voor de mensen zonder auto? En voor de mensen uit de andere kernen? Want inderdaad: straks ben je in 15 minuten van Hoofddorp op een terras in Amsterdam centrum. Maar het is nu al schier onmogelijk om zonder auto vanuit diverse kernen naar Hoofddorp te komen.

Dan stelden we, net als vorig jaar, de vraag: wat zijn de plannen voor het gebied tussen pakweg boekhandel Stevens en de Hoofdvaart? Hier bevinden zich het merendeel van de ondernemers. Ondernemers die het water niet zelden tot de lippen staat, die zich bovendien omringd zien door leegstaande en verpauperende panden. Wat doet het college eigenlijk voor hén met de invloed die zij hier kunnen uitoefenen? Heeft het college misschien niet wat verdergaande mogelijkheden én verantwoordelijkheden?

Kortom: wat  GroenLinks betreft doet het college onvoldoende om in Hoofddorp centrum het perspectief en de belangen van onze inwoners en van onze ondernemers te borgen. De inspanningen lijken selectief gericht op regionale en landelijke samenwerking.  Dat moet beter en dat kan ook beter. 

Dan het raadhuis: hiervoor geldt dat wij natuurlijk altijd bereid zijn mee te denken over een alternatief plan als dat goedkoper, duurzamer en aantrekkelijker is. Over de wijze waarop het college meent te moeten omgaan met een genomen raadsbesluit hebben wij ons eerder kritisch uitgelaten.

Op 7 mei heeft onze fractie bovendien aangegeven dat de financiële onderbouwing voor de nieuwe plannen echt onvoldoende is. We hebben over de geheime financiële bijlage vragen gesteld. De antwoorden zijn zodanig dat onze fractie hierop geen oordeel kan baseren. Op 14 mei hebben wij daarom tegen de plannen voor het nieuwe raadhuis gestemd.

De cijfers van 2020 zijn: Fiets, voetganger en OV worden tezamen 18 keer genoemd (2019: 6 keer). Parkeren of parkeer 112 keer (2019: 115 keer).

Vandaar dat we in het debat weer vroegen: hoe zit het met toegankelijkheid van de voorzieningen in Hoofddorp-centrum voor ál onze inwoners? Dus ook voor de mensen zonder auto? En voor de mensen uit de andere kernen? Want inderdaad: straks ben je in 15 minuten van Hoofddorp op een terras in Amsterdam centrum. Maar het is nu al schier onmogelijk om zonder auto vanuit diverse kernen naar Hoofddorp te komen.

Dan stelden we, net als vorig jaar, de vraag: wat zijn de plannen voor het gebied tussen pakweg boekhandel Stevens en de Hoofdvaart? Hier bevinden zich het merendeel van de ondernemers. Ondernemers die het water niet zelden tot de lippen staat, die zich bovendien omringd zien door leegstaande en verpauperende panden. Wat doet het college eigenlijk voor hén met de invloed die zij hier kunnen uitoefenen? Heeft het college misschien niet wat verdergaande mogelijkheden én verantwoordelijkheden?

Kortom: wat  GroenLinks betreft doet het college onvoldoende om in Hoofddorp centrum het perspectief en de belangen van onze inwoners en van onze ondernemers te borgen. De inspanningen lijken selectief gericht op regionale en landelijke samenwerking.  Dat moet beter en dat kan ook beter. 

Dan het raadhuis: hiervoor geldt dat wij natuurlijk altijd bereid zijn mee te denken over een alternatief plan als dat goedkoper, duurzamer en aantrekkelijker is. Over de wijze waarop het college meent te moeten omgaan met een genomen raadsbesluit hebben wij ons eerder kritisch uitgelaten.

Op 7 mei heeft onze fractie bovendien aangegeven dat de financiële onderbouwing voor de nieuwe plannen echt onvoldoende is. We hebben over de geheime financiële bijlage vragen gesteld. De antwoorden zijn zodanig dat onze fractie hierop geen oordeel kan baseren. Op 14 mei hebben wij daarom tegen de plannen voor het nieuwe raadhuis gestemd.

GroenLinks wil geschiktere locatie IKC Halfweg | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 29-05-2020 00:00

Behoud het dorpspark en doe recht aan de inwoners. Die oproep deed GroenLinks toen duidelijk werd dat de gemeente bakzeil heeft gehaald met de plannen rondom het Integraal Kind Centrum in Halfweg.

Het Integraal Kind centrum (IKC) was tot nu gepland op het park dat aan het Margrietplantsoen in Halfweg ligt. Maar omwonenden vreesden voor onder meer veel parkeeroverlast en procedeerden daarom door tot aan de Raad van State. Daar hebben ze recent ook gelijk gekregen. Hoe nu verder?

Eerst even terug: wat was er ook alweer aan de hand? Op 21 april 2015 heeft de toenmalige gemeenteraad Haarlemmerliede & Spaarnwoude de Gebiedsvisie Ontwikkeling Dorpskern Halfweg vastgesteld. Een jaar later, op 31 mei, heeft deze raad het mooie Margrietplantsoen aangewezen als locatie om het nieuwe Integraal Kind Centrum (IKC) te vestigen. Voor de duidelijkheid: het geldende bestemmingsplan voor dit gebied luidde: “GROENVOORZIENINGEN”.

Het is goed om te benadrukken: toen deze beslissing genomen werd, was van een fusie met Haarlemmermeer nog geen sprake. Het was destijds dan ook volstrekt logisch dat een kern in een zelfstandige gemeente het onderwijs op orde moest hebben.

Maar hoe anders is het nu? Niet alleen is er nu een fusie achter de rug, ook heeft de Raad van State een duidelijke uitspraak gedaan op bezwaren van omwonenden. Toch zegt wethouder Steffens deze week in de pers: ‘Dit betekent minstens een paar jaar vertraging. Steffens wil zo snel mogelijk met de schoolbesturen om de tafel om te spreken over een alternatief plan.’

GroenLinks heeft de wethouder in de raadsvergadering van 28 mei 2020 gevraagd het door haar voorgestelde alternatief plan zo ruim mogelijk op te vatten. Zwanenburg en Halfweg zijn al sinds het ontstaan feitelijk één dorp. In de huidige situatie vallen ze ook onder dezelfde gemeente: Haarlemmermeer.

De fractie van GroenLinks ziet daarom nu een mogelijkheid - op basis van voortschrijdend inzicht - om de locatie van het IKC nog eens zorgvuldig onder de loep te nemen en daarbij ook locaties in Zwanenburg te betrekken. GroenLinks ziet graag dat - op basis van de actuele ontwikkelingen – de wethouder een nader onderzoek doet naar een meer geschiktere locatie voor dit IKC en daarbij naar het héle dubbeldorp kijkt, zodat het kleine(re) Halfweg ontlast wordt. Voordeel is dan dat aan bezwaren van bewoners recht wordt gedaan en een belangrijk dorpspark behouden kan blijven.

Wethouder Steffens heeft nu toegezegd ook andere, wellicht beter geschikte, locaties te bestuderen en te betrekken in een nieuw te ontwikkelen alternatief plan voor dit IKC. Hoe dat afloopt, daarvoor houden we natuurlijk de komende tijd stevig de vinger aan de pols.

 

/r/be1bda0d9220aa916ac523aa902b515c?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FGroenLinks+wil+geschiktere+locatie+IKC+Integraal+Kind+Centrum+Halfweg&id=4680d5b29470c69fdda6ccfc38aebdf8a4999d85
/r/be1bda0d9220aa916ac523aa902b515c?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FGroenLinks+wil+geschiktere+locatie+IKC+Integraal+Kind+Centrum+Halfweg&id=4680d5b29470c69fdda6ccfc38aebdf8a4999d85

GroenLinks: ‘College Haarlemmermeer is de weg kwijt’ | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 29-05-2020 00:00

Heel de wereld kijkt momenteel hoe anders om te gaan met mobiliteit. Heel de wereld, behalve Haarlemmermeer. Daar gaat het weer maar om drie dingen: asfalt, asfalt en asfalt. Wanneer durft iemand die doodlopende weg eens te verlaten?

Het Cruquiusmuseum is een icoon in de polder. Symbool voor de Nederlandse strijd tegen het water. Vermaard in de hele wereld, tot in Madurodam aan toe. Maar voor de verbouwing ervan, zodat het museum weer tot zijn recht kan komen, kan de gemeente Haarlemmermeer even geen geld vinden. Zuinige tijden, weet u wel, crisis en zo. Van sommige collegepartijen mag er geen stuiver bij.

Nog diezelfde avond stemt de gemeenteraad over een ander plan. Een asfaltplan. Er is de afgelopen jaren al miljoenen aan asfalt uitgegeven, en miljoenen in potjes gestopt, bedoeld om nieuw asfalt mogelijk te maken. Maar nog is het niet genoeg. Of de raad nog maar eens 5 miljoen wil vrijspelen?

Wat de gemeente er precies voor terugkrijgt? Het bijbehorende stuk is aan alle kanten onduidelijk. Maar de meerderheid van de raad tekent gewoon bij het kruisje. Alsof het om een soort wetmatigheid gaat, dat er zoveel miljoenen die kant op moeten.

En denk niet dat het om bestaande wegen gaat. Die kampen immers aan zóveel kanten met achterstallig onderhoud, dat er al jaren wordt geprobeerd de achterstand in te halen. Maar tot nu toe tevergeefs. De gemeente is zo druk met nieuwe asfaltplannen dat het vergeet oog te hebben voor het bestaande.

Voor wie het van een afstandje beschouwt, grenst het aan het onbegrijpelijke. In steeds meer steden in Europa krijgen juist de fiets en het openbaar vervoer ruim baan, nu in de coronatijd, maar ook voor daarna. Daarmee gaat de leefbaarheid erop vooruit, net als de veiligheid, bijvoorbeeld voor kinderen. En de klimaatcrisis is natuurlijk ook niet zomaar verdwenen, nu de coronacrisis de aandacht opeist.

‘Haarlemmermeer blijft investeren, juist nu’, jubelt het college in een persbericht. En waarin? In wegen, is het eerste wat genoemd wordt. En helemaal achteraan, ook nog, o ja: in mensen. Maar hoezo zo trots zijn op dat ‘investeren’, als je bijvoorbeeld voor de Cruquius, je basis, je oorsprong, al geen geld meer over hebt? Om nog maar af te wachten wat het betekent voor de mensen die nu onder de coronacrisis leiden. Hoezo die trots als alles moet wijken voor meer asfalt?

Waarom toch dat ouderwetse, bijna halsstarrige asfaltdenken? En dat tegen elke prijs?  Alsof er geen coronacrisis is, geen crisis in de luchtvaart, geen klimaatcrisis of geen stikstofcrisis. Alsof we hier niet in het gebied wonen met nu al de slechtste luchtkwaliteit van heel Europa, wat de gezondheid van duizenden inwoners bedreigt. Broem broem moet blijkbaar altijd doorgaan.

Volgens ons is het laat, maar niet té laat, om dit te veranderen. Laten we eens de gezondheid van de inwoners voorop gaan stellen. En ja, ook hun financiële gezondheid. Laten we eens kijken naar sociale gelijkheid, naar de tijdgeest, laten we kijken hoe het anders kan, duurzamer, beter, groener. Met het welzijn van de eigen inwoners centraal.

Daar hoeft toch niet elke inwoner van Haarlemmermeer duizenden euro’s aan mee te betalen, terwijl we er ook al de hinder van ondervinden? Er is al veel te veel uitgegeven aan doodlopende wegen.

 

/r/433509a0d62ffe753d4ce91eb9437eab?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fgroenlinks-%25E2%2580%2598college-haarlemmermeer-de-weg-kwijt%25E2%2580%2599&id=eb57b784b2813e7936561f57ae7ce2ea6cb8a7ab

Jarenlang klagen inwoners van Haarlemmermeer over de slechte staat van wegen en vooral fietspaden. Op de foto de Machineweg in Halfweg.

/r/433509a0d62ffe753d4ce91eb9437eab?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fgroenlinks-%25E2%2580%2598college-haarlemmermeer-de-weg-kwijt%25E2%2580%2599&id=eb57b784b2813e7936561f57ae7ce2ea6cb8a7ab

Jarenlang klagen inwoners van Haarlemmermeer over de slechte staat van wegen en vooral fietspaden. Op de foto de Machineweg in Halfweg.

Haarlemmermeer sluit zich aan bij Coalition of the Willing | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 16-05-2020 00:00

Donderdag 14 mei heeft de gemeenteraad van Haarlemmermeer op initiatief van een groot aantal fracties, waaronder GroenLinks Haarlemmermeer, besloten zich aan te sluiten bij de Nederlandse gemeenten die zich inzetten om in ons land 500 alleenstaande vluchtelingenkinderen op te vangen. De kinderen verblijven nu nog onder erbarmelijke omstandigheden in vluchtelingenkampen in Griekenland.

De ‘Coalition of the Willing’ bestaat uit gemeenten in Europa die 2500 kinderen wil opvangen en een veilig thuis wil bieden. Vluchtelingenwerk Nederland legt het als volgt uit op haar website: ‘In oktober 2019 heeft de Griekse Minister van Burgerbescherming, Michalis Chrisochoidis, een brief gestuurd naar alle andere EU-regeringen waarin hij vraagt om de verantwoordelijkheid te delen door vrijwillig 2.500 alleenstaande kinderen te herplaatsen vanuit Griekenland. Frankrijk, Finland en Portugal hebben onlangs toegezegd om kinderen te accepteren. En burgemeesters in Duitsland hebben hun bereidheid geuit om kinderen vanaf de eilanden over te nemen.’

Het Nederlandse kabinet weigert tot dusverre deze kinderen naar Nederland te halen. De afspraak die het kabinet met Griekenland heeft gemaakt is dat de kinderen in Griekenland zelf worden opgevangen. Deze afspraken zijn (ook) onze fractie een doorn in het oog. Binnen de grenzen van Europa worden mensenrechten geschonden, laten we beginnen met de meest kwetsbare kinderen naar Nederland te halen en veiligheid en een toekomst te bieden. Het getuigt van weinig realiteitszin en moreel besef om de verantwoordelijkheid voor dit schrijnende vraagstuk alleen bij Griekenland te beleggen. Het land verkeert in economisch zwaar weer en de opvang van vluchtelingen is een zaak van álle Europese landen.

De gemeenteraad zal nu een brief schrijven aan het kabinet met daarin het bericht dat ook onze gemeente zich bij de ‘Coalition of the Willing’ heeft aangesloten. In de brief doet de gemeenteraad ook een oproep aan het kabinet om de kinderen naar Nederland te halen. Ook vragen we het kabinet om de gemeenten financieel en anderszins in staat te stellen de kinderen goed te kunnen opvangen.

Persbericht Vluchtelingenwerk Nederlandhttps://www.vluchtelingenwerk.nl/persbericht/gemeenten-neem-alleenstaande-vluchtelingenkinderen-over-van-griekenland

Haal kinderen uit Griekse kampen voordat corona toeslaat | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 26-04-2020 00:00

Afgelopen week stond deze oproep aan het kabinet in het NRC: Haal kinderen uit Griekse kampen voordat corona toeslaat.

Ook GroenLinks Haarlemmermeer onderschrijft samen met D66 Haarlemmermeer en ChristenUnie-SGP de absolute noodzaak van deze oproep om alleenstaande kwetsbare kinderen uit de Griekse vluchtelingenkampen op te vangen.

De situatie in de kampen is mensonterend. De coronacrisis maakt het nog schrijnender.

Voor het ophalen van de kinderen is inzet vanuit de landelijke overheid noodzakelijk. Zo moet het vervoer geregeld worden. En ook als de kinderen in ons land zijn, moet er coördinatie zijn van de zorg en ondersteuning die de kinderen nodig hebben. Het kabinet móet voor deze kinderen aan de slag gaan.

Lees verderProminenten roepen kabinet op om minderjarige vluchtelingen uit Griekenland te halen (NRC)11 EU-landen gingen ons al voor (NOS)

Fietsen in de polder? | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 15-04-2020 00:00

In tijden van corona, en zeker met het heerlijke voorjaarsweer van de afgelopen periode, gaan Haarlemmermeerders misschien nog wel vaker dan anders een frisse neus halen op de fiets. Tijdens die tochtjes stuitten wij op een aantal afgesloten fietspaden.

Wie uit Hoofddorp richting Vijfhuizen fietst over de Geniedijk kan vlak voor de fietsbrug over de N205 aan de rechterkant de dijk af en komt dan in het recreatiegebied Plesmanhoek op het J.D. Collins III pad. Dit pad loopt langs de N205, maar het pad is helaas afgesloten door een hek met een bord: Let op! Chemisch afval, verboden toegang.

Op 4 november 2019 is er inderdaad melding gedaan van een gedumpte container met ‘mogelijk chemisch afval’. Enkele weken daarvoor, op 19 oktober 2019, waren op dezelfde locatie ook meerdere vaten aangetroffen.

Het is niet bekend of er inderdaad chemisch afval is gevonden, wat voor soort afval het was, en wat er verder is gebeurd na de melding. Wie een ‘melding openbare ruimte’ doet via de website van de gemeente, zou die melding moeten kunnen volgen op een kaart. Die kaart is jammer genoeg niet beschikbaar, zonder dat duidelijk is waarom en wanneer we die weer wel kunnen bekijken.

De melding is in elk geval al ruim een half jaar geleden, zou het fietspad niet weer opengesteld mogen worden?

Er is nog een fietspad afgesloten, namelijk het Langepad, dat door de IJtocht langs de N205 loopt. Ter hoogte van Beinsdorp staan in beide richtingen hekken waar het fietspad de Venneperweg kruist. Die hekken zijn gelukkig passeerbaar, want als je het fietspad aan de noord- of zuidkant ingaat is niet aangegeven dat het verderop afgesloten is.

Volgens een informatiebord op die hekken is het fietspad afgesloten omdat er meldingen waren dat het onveilig was. Het klopt dat het kronkelende pad het aanzien heeft van een slechts gedeeltelijk verhard natuurpad. Wat GroenLinks betreft is het niet nodig om het pad glad te asfalteren, een bord met de melding dat het een natuurpad betreft waar fietsen op eigen risico toegestaan is zou kunnen volstaan.

Hoe dan ook is ook dit fietspad al langere tijd afgesloten. Dat fietsen geen hoge prioriteit heeft voor Haarlemmermeers beleid weten we wel, maar waarom worden fietspaden die om de een of andere reden afgesloten moeten worden na afhandeling van het probleem niet weer opengesteld? We hebben hierover vragen gesteld aan het college en hopen er binnenkort weer lekker op uit te kunnen gaan!

Er is nog een fietspad afgesloten, namelijk het Langepad, dat door de IJtocht langs de N205 loopt. Ter hoogte van Beinsdorp staan in beide richtingen hekken waar het fietspad de Venneperweg kruist. Die hekken zijn gelukkig passeerbaar, want als je het fietspad aan de noord- of zuidkant ingaat is niet aangegeven dat het verderop afgesloten is.

Volgens een informatiebord op die hekken is het fietspad afgesloten omdat er meldingen waren dat het onveilig was. Het klopt dat het kronkelende pad het aanzien heeft van een slechts gedeeltelijk verhard natuurpad. Wat GroenLinks betreft is het niet nodig om het pad glad te asfalteren, een bord met de melding dat het een natuurpad betreft waar fietsen op eigen risico toegestaan is zou kunnen volstaan.

Hoe dan ook is ook dit fietspad al langere tijd afgesloten. Dat fietsen geen hoge prioriteit heeft voor Haarlemmermeers beleid weten we wel, maar waarom worden fietspaden die om de een of andere reden afgesloten moeten worden na afhandeling van het probleem niet weer opengesteld? We hebben hierover vragen gesteld aan het college en hopen er binnenkort weer lekker op uit te kunnen gaan!

De coronacrisis: hoe gaat het met u? | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 05-04-2020 00:00

Inmiddels zijn er zo’n drie weken verstreken sinds we in Nederland te maken kregen met strenge maatregelen in de strijd tegen het coronavirus. Juist in deze tijd moeten we oog blijven houden voor elkaar. Daarom stelde GroenLinks deze week vragen aan het college, zowel schriftelijk als mondeling, tijdens het (eerste) digitale openbare vragenuur dat de gemeenteraad deze week had.

We hebben in Nederland momenteel te maken met maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de verspreiding van het coronavirus beperkt blijft en de druk op onze gezondheidszorg hanteerbaar blijft. Helaas zijn er inmiddels toch veel mensen ziek geworden en zijn er ook overledenen te betreuren. De coronacrisis heeft in alle opzichten enorme effecten op ons allemaal. 

Schriftelijke vragen over signalering en maatregelen binnen het sociaal domein

Wij zien gelukkig ook dat inwoners en organisaties initiatieven ontplooien om mensen die dat nodig hebben te ondersteunen: in woord, daad en met een hart onder de riem. Dat is ook noodzakelijk, omdat niet iedereen zich goed kan redden en de gebruikelijke ondersteuning in veel gevallen geheel of gedeeltelijk is weggevallen. In deze lastige tijden zijn deze initiatieven bovendien belangrijke lichtpuntjes: ze bewijzen dat in onze gemeente ‘omzien naar elkaar’ voor velen vanzelfsprekend is.

Dit gezegd hebbende: onze fractie maakt zich grote zorgen over een aantal groepen in onze samenleving. Het gaat om (1) hulpverleners, (2) om mensen die om wat voor reden dan ook een kwetsbaarheid hebben, (3) om mantelzorgers en (4) om mensen die in armoede leven. Hierover stelden we schriftelijke vragen die u hieronder kunt lezen.

Vragen tijdens het openbare vragenuur (2 april 2020)

Juist nu is het noodzakelijk dat het politieke debat gevoerd blijft worden. Het is een belangrijk signaal dat de gemeenteraad donderdagavond weer in het openbaar heeft vergaderd. Openbaar, maar wel op een bijzondere wijze: alleen de burgemeester en de griffier waren aanwezig in de raadzaal, de 11 fractievoorzitters en de wethouders zaten thuis achter hun laptop. Via deze link kunt u dit bijzondere debat terugkijken.

Het onderwerp van het vragenuur was de coronacrisis. Iedere fractie heeft een aantal vragen kunnen stellen aan het college. GroenLinks heeft gevraagd of het mogelijk is om iedere week een dergelijk vragenuur te beleggen. Daarin kan de burgemeester als voorzitter van college en raad, en vanuit haar bijzondere verantwoordelijkheden op het gebied van veiligheid, een toelichting geven. De gemeenteraad kan de burgemeester en de leden van het college tijdens dit openbare vragenuur ook vragen stellen. Zo borgen we de transparantie die een kernwaarde is van het openbaar bestuur, en zorgen we dat gemeenteraad en het college ieder hun eigen rol kunnen invullen. Het antwoord is een volmondig ‘ja’.

We hebben gevraagd hoe we weten hoe het gaat met de mensen die normaal naar activiteiten van bijvoorbeeld Maatvast komen, en nu wellicht alleen thuis zitten. Ook hier blijkt weer het sociale hart van Haarlemmermeer: medewerkers van Maatvast en andere organisaties en vrijwilligers benaderen de deelnemers actief, mensen blijven daardoor in beeld. Daar zijn we heel dankbaar voor.

Meer weten over corona of behoefte aan een gesprek of advies?

Informatie over regelingen kunt u vinden op de gemeentelijke website.

MeerWaarde heeft een speciale telefoonlijn geopend, het MeerWaarde Coronapunt, waar u met uw vragen terecht kunt.

Duinpolderweg van de baan; GroenLinks verheugd! | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 27-03-2020 00:00

GroenLinks Haarlemmermeer is blij met het besluit van de provincie Noord-Holland om niet door te gaan met het project Duinpolderweg.

Tientallen jaren geleden werd er al over gesproken. Een nieuwe West-Oost verbinding vanuit de bollenstreek, over de Ringvaart naar de A4. De Duinpolderweg. Dit zou de verkeershinder in met name de dorpen net over de Ringvaart moeten verminderen.

Afgelopen woensdag 25 maart heeft de Provincie Noord Holland in de stuurgroep Duinpolderweg laten weten niet door te willen gaan met het project en alleen de (Nieuwe) Bennebroekerweg in Haarlemmermeer te willen verbreden. De rest van de beoogde Duinpolderwegroute tot aan de Haarlemmerstraat (N208) in Hillegom, inclusief de randweg bij Zwaanshoek en de randweg A44-Lisse worden niet uitgevoerd. Dit is goed nieuws voor Haarlemmermeer. Er is nu eindelijk duidelijkheid voor onze inwoners in met name Zwaanshoek die hun leefomgeving drastisch zouden gaan zien veranderen door de aanleg van de Duinpolderweg, die er lange tijd ‘hoe dan ook’ leek te moeten komen.

“GroenLinks heeft altijd nut en noodzaak van deze oplossing sterk betwijfeld en we hebben altijd stelling genomen tegen de Duinpolderweg. Tussen de eerste gedachten over de Duinpolderweg en de huidige tijd is er veel veranderd. We moeten niet meer (alleen) denken in asfalt voor de auto maar in duurzame oplossingen zoals (hoogwaardig) openbaar vervoer en de (elektrische) fiets. We zijn er blij mee dat ook Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord Holland dat uitgangspunt nu nogmaals onderstreept” zegt onze woordvoerder Mobiliteit Piet Schouten.

We blijven natuurlijk kritisch kijken naar de uitvoering van de verbreding van de Bennebroekerweg. Daarnaast moet er worden doorgepakt met echte en eigentijdse oplossingen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van Zwaanshoek, Beinsdorp en Lisserbroek.

/r/52a0fe5be2df8ec451c8f45ff3adb8ca?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FGeen+Duinpolderweg+in+onze+mooie+polder&id=e7567f0c674ae6c99402eb05ef32049d9ae3180d

Tientallen jaren geleden werd er al over gesproken. Een nieuwe West-Oost verbinding vanuit de bollenstreek, over de Ringvaart naar de A4. De Duinpolderweg. Dit zou de verkeershinder in met name de dorpen net over de Ringvaart moeten verminderen.

Afgelopen woensdag 25 maart heeft de Provincie Noord Holland in de stuurgroep Duinpolderweg laten weten niet door te willen gaan met het project en alleen de (Nieuwe) Bennebroekerweg in Haarlemmermeer te willen verbreden. De rest van de beoogde Duinpolderwegroute tot aan de Haarlemmerstraat (N208) in Hillegom, inclusief de randweg bij Zwaanshoek en de randweg A44-Lisse worden niet uitgevoerd. Dit is goed nieuws voor Haarlemmermeer. Er is nu eindelijk duidelijkheid voor onze inwoners in met name Zwaanshoek die hun leefomgeving drastisch zouden gaan zien veranderen door de aanleg van de Duinpolderweg, die er lange tijd ‘hoe dan ook’ leek te moeten komen.

“GroenLinks heeft altijd nut en noodzaak van deze oplossing sterk betwijfeld en we hebben altijd stelling genomen tegen de Duinpolderweg. Tussen de eerste gedachten over de Duinpolderweg en de huidige tijd is er veel veranderd. We moeten niet meer (alleen) denken in asfalt voor de auto maar in duurzame oplossingen zoals (hoogwaardig) openbaar vervoer en de (elektrische) fiets. We zijn er blij mee dat ook Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord Holland dat uitgangspunt nu nogmaals onderstreept” zegt onze woordvoerder Mobiliteit Piet Schouten.

We blijven natuurlijk kritisch kijken naar de uitvoering van de verbreding van de Bennebroekerweg. Daarnaast moet er worden doorgepakt met echte en eigentijdse oplossingen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van Zwaanshoek, Beinsdorp en Lisserbroek.

/r/52a0fe5be2df8ec451c8f45ff3adb8ca?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmerliede.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FGeen+Duinpolderweg+in+onze+mooie+polder&id=e7567f0c674ae6c99402eb05ef32049d9ae3180d

Het coronavirus bestrijden we sámen | Haarlemmerliede

GroenLinks GroenLinks Haarlemmerliede 21-03-2020 00:00

Nog maar vier maanden geleden dook het coronavirus voor het eerst op in China. Inmiddels heeft het virus grote invloed op onze samenleving en ons persoonlijke leven gekregen. Er zijn vergaande maatregelen genomen om onszelf maar vooral ook mensen met een kwetsbare gezondheid te beschermen en om ons zorgsysteem niet te overbelasten. Onze manier van werken, reizen, onderwijs volgen en onze vrijetijdsbesteding: ze zijn allemaal veranderd. De genomen maatregelen zijn fors én terecht. Met dit bericht willen we onze inwoners, zorgverleners, bedrijven en organisaties een hart onder de riem steken. Ook willen we uitleggen hoe het momenteel gaat met de gemeente(raad) en hoe u ons als fractie kunt bereiken.

De coronacrisis

Wat we ons een paar weken geleden niet konden voorstellen is de werkelijkheid van vandaag: we hebben te maken gekregen met een wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Er zijn inmiddels vergaande maatregelen genomen. Daarbij wordt er een beroep op ons allemaal gedaan om ons te houden aan leefregels. We willen u met klem vragen u te houden aan die leefregels. Ze zijn van groot belang om de verspreiding van het virus onder controle te houden. Dat is van levensbelang, allereerst natuurlijk voor mensen die een kwetsbare gezondheid hebben maar ook omdat onze zorgverleners en onze ziekenhuizen deze zorg moeten kunnen blijven leveren.

Onze samenleving is grotendeels tot stilstand gekomen. Veel mensen werken thuis. Onderwijsinstellingen zijn gesloten. Bedrijven en winkels zijn gesloten en/of passen hun werkwijze aan. Schiphol is grotendeels gesloten. Veel mensen maken zich zorgen over de gezondheid van henzelf en hun dierbaren. Ook maken veel mensen zich zorgen over hun baan, inkomen en bestaanszekerheid. Wat zullen de effecten zijn van dit alles? Al deze zorgen delen wij.

Goed zorgen voor elkaar

Mensen in de cruciale beroepen moeten wél werken.  Zij zorgen voor de zaken die absoluut noodzakelijk zijn in onze samenleving. Zij werken in de supermarkten waar we onze levensmiddelen kopen. In de zorg die ‘gewoon’ door moet gaan, in ziekenhuizen, huisartsenpraktijken, apotheken, zorginstellingen. Zij werken bij de politie en de brandweer. Bij het onderwijs. Allemaal mensen die zich inspannen om hun werk zo goed mogelijk te doen, in omstandigheden die al niet optimaal waren voor deze crisis.

Wat onze fractie betreft moeten we het er als samenleving over hebben hoe we deze mensen die werken in beroepsgroepen die in de afgelopen jaren telkens tevergeefs aandacht vroegen voor hun werkomstandigheden en nu in een ‘cruciaal beroep’ blijken te werken, tegemoet kunnen komen. Een duidelijker bewijs voor het feit dat ‘goed zorgen voor elkaar’ begint bij ‘goed zorgen voor onze hulpverleners’ kunnen we als samenleving niet krijgen.

Wij willen onze hulpverleners en ook onze inwoners, organisaties en bedrijven die zich spontaan en vaak heel creatief inzetten om onze inwoners te voorzien van levensmiddelen, aandacht, hulp en vrolijkheid en nog veel meer, bedanken. Het laat zien waar het echt om gaat: om aandacht voor elkaar, om zorg voor elkaar. In deze crisis moeten we het sámen zien te rooien en dat kunnen we ook. Dat blijkt!

Hoe gaat het op het raadhuis?

Ook de mensen die werken voor de gemeente, werken grotendeels thuis. Gelukkig kan dat, dankzij de digitale werkomgeving. Het moet ook, want de dienstverlening van de gemeente moet ook zo veel mogelijk ‘gewoon’ doorgaan.

Er komen ook nieuwe zaken op de gemeente af, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Of als het gaat om de uitvoering van de ondersteuning van bedrijven en ZZPers, die het kabinet heeft aangekondigd. Ook deze zaken vragen aandacht.  

De gemeenteraad vergadert niet tot en met  6 april. Wel nemen we op een bijzondere wijze een aantal besluiten omdat er anders bijvoorbeeld ongewenste financiële of juridische gevolgen zouden zijn voor de gemeente. In dit persbericht wordt deze werkwijze toegelicht.  

Wij willen als fractie hierbij graag ook de ambtenaren, het college van burgemeester en wethouders, en onze eigen ondersteuners van de raadsgriffie hartelijk bedanken voor hun inzet en creativiteit.

Hoe bereikt u de fractie?

Onze fractie houdt zich ook aan de leefregels. We hebben daarom tot en met 6 april  geen fractievergaderingen en geen spreekuur.

We zijn bereikbaar via:

het fractie-emailadres (gl@haarlemmermeer.nl); onze social media accounts:  Twitter: @GroenLinksHLMR Facebook: www.facebook.com/GLHaarlemmermeer

Individuele leden van de fractie zijn bereikbaar via de contactgegevens die u op de site van de gemeenteraad kunt vinden.

Wat onze fractie betreft moeten we het er als samenleving over hebben hoe we deze mensen die werken in beroepsgroepen die in de afgelopen jaren telkens tevergeefs aandacht vroegen voor hun werkomstandigheden en nu in een ‘cruciaal beroep’ blijken te werken, tegemoet kunnen komen. Een duidelijker bewijs voor het feit dat ‘goed zorgen voor elkaar’ begint bij ‘goed zorgen voor onze hulpverleners’ kunnen we als samenleving niet krijgen.

Wij willen onze hulpverleners en ook onze inwoners, organisaties en bedrijven die zich spontaan en vaak heel creatief inzetten om onze inwoners te voorzien van levensmiddelen, aandacht, hulp en vrolijkheid en nog veel meer, bedanken. Het laat zien waar het echt om gaat: om aandacht voor elkaar, om zorg voor elkaar. In deze crisis moeten we het sámen zien te rooien en dat kunnen we ook. Dat blijkt!

Hoe gaat het op het raadhuis?

Ook de mensen die werken voor de gemeente, werken grotendeels thuis. Gelukkig kan dat, dankzij de digitale werkomgeving. Het moet ook, want de dienstverlening van de gemeente moet ook zo veel mogelijk ‘gewoon’ doorgaan.

Er komen ook nieuwe zaken op de gemeente af, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid. Of als het gaat om de uitvoering van de ondersteuning van bedrijven en ZZPers, die het kabinet heeft aangekondigd. Ook deze zaken vragen aandacht.  

De gemeenteraad vergadert niet tot en met  6 april. Wel nemen we op een bijzondere wijze een aantal besluiten omdat er anders bijvoorbeeld ongewenste financiële of juridische gevolgen zouden zijn voor de gemeente. In dit persbericht wordt deze werkwijze toegelicht.  

Wij willen als fractie hierbij graag ook de ambtenaren, het college van burgemeester en wethouders, en onze eigen ondersteuners van de raadsgriffie hartelijk bedanken voor hun inzet en creativiteit.

Hoe bereikt u de fractie?

Onze fractie houdt zich ook aan de leefregels. We hebben daarom tot en met 6 april  geen fractievergaderingen en geen spreekuur.

We zijn bereikbaar via:

het fractie-emailadres (gl@haarlemmermeer.nl); onze social media accounts:  Twitter: @GroenLinksHLMR Facebook: www.facebook.com/GLHaarlemmermeer

Individuele leden van de fractie zijn bereikbaar via de contactgegevens die u op de site van de gemeenteraad kunt vinden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.