Nieuws van politieke partijen in Info inzichtelijk

3 documenten

Verkiezingsprogramma 2018

VVD VVD Info 21-02-2018 00:37

Voor ons verkiezingsprogramma 2018 kunt u het PDF-bestand downloaden die u kunt krijgen door op de link hieronder te klikken.

Gedeputeerde Staten Zwolle: het coaltitieakkoord

VVD VVD D66 CDA Info 29-07-2015 04:11

Op vrijdag 1 mei werd in Nijverdal, in het hart van de provincie Overijssel, het coalitieakkoord tussen VVD, CDA, D66 en CU gepresenteerd. Het kreeg de titel "Overijssel werkt!" mee.

https://hellendoorn.vvd.nl/nieuws/4698/gedeputeerde-staten-zwolle-het-coaltitieakkoord

Op vrijdag 1 mei werd in Nijverdal, in het hart van de provincie Overijssel, het coalitieakkoord tussen VVD, CDA, D66 en CU gepresenteerd. Het kreeg de titel Overijssel werkt! mee. ‘Dat dekt de lading helemaal’, zegt beoogd VVD-gedeputeerde Monique van Haaf. ‘De Overijsselse economie en werkgelegenheid staan de komende vier jaar bovenaan de agenda.’ 

Anders dan bij voorgaande coalities werd ditmaal gekozen voor een akkoord op hoofdlijnen. Daardoor blijft voldoende ruimte voor flexibele oplossingen die passen bij een snel veranderende wereld: ‘Het provinciebestuur is geen stempelmachine die een lijst afspraken afwerkt. We gaan binnen de coalitie en met de oppositie, maar ook buiten het provinciehuis het gesprek aan, luisteren goed en komen met de beste oplossingen. Zo is het ook in de onderhandelingen gegaan. Je gunt elkaar wat en komt tot een afspraak waar iedereen goed mee kan leven. Doordat de sfeer positief was heb ik er alle vertrouwen in dat we vier constructieve jaren tegemoet gaan.’ 

Het vol inzetten op verbetering van de economie en werkgelegenheid is voor de VVD al jaren een speerpunt: ‘Mooi dat we nu hebben kunnen afspreken dat we daar als provincie onverkort mee doorgaan en er zelfs nog een tandje bij zetten. De komende periode gaat er € 108 miljoen extra naartoe. Niet naar banenplannen, want daarmee schep je geen duurzame werkgelegenheid, maar naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat, een betere aansluiting tussen bedrijfsleven en onderwijs en naar het stimuleren van ondernemerschap. Daar hoort ook het schrappen van overbodige regels en andere belemmeringen bij. We willen de meest ondernemingsvriendelijke provincie van Nederland worden, daarvoor gaan we bijvoorbeeld experimenteren met regelvrije zones.’

Mobiliteit

Het nieuwe college investeert ook in op mobiliteit, een ander belangrijk punt voor de VVD, want: ‘Een sterke regionale bereikbaarheid over weg, water en spoor is een voorwaarde voor het aanjagen van de economie.’ Gewerkt wordt aan een totaalpakket, zodat iedereen veilig en snel de plaats van bestemming kan bereiken. Daarbij worden alle vervoersvormen meegenomen, van auto tot openbaar vervoer, fiets en vervoer over water. Criteria zijn veiligheid, doorstroming en leefbaarheid. In het openbaar vervoer wordt samen met betrokkenen gezocht naar slimme oplossingen. Bijzondere aandacht gaat uit naar goederenvervoer. Van groot belang voor de economie, maar met nadelige effecten op de leefbaarheid: ‘We kijken daarom naar de mogelijkheden voor meer goederenvervoer over water.’

Windmolens

In het akkoord is een klein aantal harde afspraken opgenomen, ook over onderwerpen waar de VVD veel waarde aan hecht, zegt fractievoorzitter en mede-onderhandelaar John Joosten: ‘Zo komen er geen nieuwe windmolens bij in Overijssel. We faciliteren duurzame energie, willen daar ook in investeren, maar de molens zoals we die nu kennen zijn een achterhaalde en weinig efficiënte technologie, die ook nog eens horizonvervuiling en andere overlast met zich meebrengt. Niet meer doen dus.’

Op 20 mei debatteren Provinciale Staten over het akkoord. Monique van Haaf heeft als gedeputeerde straks ruimtelijke ontwikkeling (inclusief wonen en ondergrond), financieel toezicht gemeenten en waterschappen, grondbeleid en handhaving in haar portefeuille.

Om het akkoord te lezen kunt u op deze link klikken:   http://www.hellendoorn.vvd.nl/-docs-/72589/download.pdf

VVD tweede kamerleden bezoeken tunnel in Nijverdal

VVD VVD Info 29-07-2015 04:06

Op vrijdag 20 maart 2015 hebben 2 VVD tweede kamerleden onze gemeente bezocht. Onze lokale afdeling was hierbij vertegenwoordigd door Winnie Müller, Piet van der Veer en Karin van Boxtel.

https://hellendoorn.vvd.nl/nieuws/4697/vvd-tweede-kamerleden-bezoeken-tunnel-in-nijverdal

Op vrijdag 20 maart 2015 hebben 2 VVD tweede kamerleden onze gemeente bezocht. Onze lokale afdeling was hierbij vertegenwoordigd door Winnie Müller, Piet van der Veer en Karin van Boxtel.

De VVD tweede kamerleden Barbera Visser (verkeer) en Roald van der Linden (wonen en bouwen) zijn in de ochtend uitgenodigd door Dhr. J. Middelkamp, directeur van Sallandse Wegenbouw uit Haarle. 's-Middags is het gezelschap op uitnodiging van Winnie Müller naar Nijverdal getogen om zich te laten bijpraten over de vertraagde openstelling van de tunnel.

In de ochtend een gesprek gehad omtrent de wet Werk en Zekerheid. Deze wet in het sociaal akkoord blijkt een ramp voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze wet, welke juist zekerheid moet bieden aan werknemers, dreigt de plank helemaal mis te slaan; Mensen krijgen nu niet langer dan 3 jaar een contract en worden dan ontslagen. Om in hetzelfde bedrijf terug te keren moet men straks eerst 6 maanden de WW in om daarna weer een contract te krijgen van 3x 1 jaar. Voor sommigen zal het een zegen zijn, die ervaren het als een betaalde vakantie, maar voor de overgrote meerderheid niet. Zekerheid op je oude werkplek is er n.l. niet;  Men begint in feite weer van voren af aan. 

Ondernemers, maar ook de VVD, willen deze wet zo snel mogelijk zien te wijzigen, wat op korte termijn niet zal lukken, gezien er op dit punt geen meerderheid in de Tweede Kamer is. Wel gaat men nu proberen deze wet in ieder geval al wat bij te schaven tijdens de komende regeer periode. Meer publiciteit hierover zou zeker positief kunnen werken.

 's-Middags werden wij ontvangen door Rijkswaterstaat: hoofdingenieur-directeur district Oost, mevr. J. Cuperus en omgevingsmanager Dhr. P. van ’t Hoog. Het feit alleen al dat mevrouw Cuperus erbij was toonde o.i. aan dat men e.e.a. bijzonder serieus nam. Rijkwaterstaat had een bus bij Brinker personenvervoer besteld, waarmee we de tunnel zijn ingereden. Hier kregen we een uitgebreide uitleg omtrent de systemen welke de veiligheid van/in de tunnel moeten waarborgen, en hoe deze moeten communiceren met elkaar.

Daar deze tunnel de eerste is in het land met de “standaard tunneluitrusting", (toekomstige tunnels, zoals bij Maastricht, krijgen dus dezelfde inrichting qua veiligheid als deze/onze combi-tunnel) duurt het extra lang. De combinatie auto en treintunnel maakt het extra complex.  In deze tunnel ontbreekt n.l een extra middenbuis, welke veelal voor de vluchtmogelijkheden zorgt. Daarnaast, en niet onbelangrijk, moet Rijkswaterstaat in deze samenwerken met Prorail. 

Op onze vraag waarom het allemaal zo lang moet duren kregen we als antwoord dat er niets, maar dan ook niets over het hoofd gezien mag worden. Liever langer getest dan achteraf moeten concluderen dat er toch fouten waren. Wel gaf men toe dat de communicatie in deze beter had gekund. Pas na alle commotie en het cabaret (zoals zij het noemden) van JanJaap vd Wal heeft men afgelopen donderdagavond een persbericht uit laten gaan.

De grote hamvraag is natuurlijk: Wanneer gaat de tunnel nu open? Hierop werd ons verteld dat het ICT probleem was opgelost, en dat de opening niet zo lang meer op zich liet wachten, maar een concrete datum konden we Rijkswaterstaat niet ontfutselen. Als men vindt dat de tunnel open kan, geven zij dit aan bij de minister, die uiteindelijk de datum bepaalt, nadat ook de gemeente een openstellingsvergunning heeft verleend. 

Wij hopen natuurlijk van harte dat deze vergunning al zover klaar is dat deze alleen nog maar ondertekend hoeft te worden. Wij als VVD vinden dat er z.s.m. duidelijkheid moet komen omtrent deze datum. Uiteraard blijven we dit kritisch volgen.