Nieuws van politieke partijen in Kaag en Braassem inzichtelijk

137 documenten

Geheimhouding, tot het bittere eind … ?

CDA CDA Kaag en Braassem 25-08-2021 07:31

De informatieplicht van het college van Burgemeester & Wethouders aan de gemeenteraad is binnen de Gemeentewet geregeld. Het college van B&W is verplicht ‘open te handelen en alle informatie te verschaffen die de raad nodig heeft voor de uitoefening van haar taken’. In sommige situaties kan geheimhouding worden opgelegd. In bijna alle gevallen, waarin dit zware middel binnen onze gemeente is toegepast, was er sprake van concurrentiegevoelige marktinformatie en duurde dit hooguit enkele weken. Het is dan ook des te vreemder dat er voor het dossier Dorpshart/Grietpolderweg al ongeveer een jaar lang een geheimhoudingsplicht geldt. De ontwikkeling van het Dorpshart in Leimuiden voorziet in de aanleg van een nieuwe brug in de Grietpolderweg. Hiervoor is de Grietpolderweg in mei 2020 volledig afgesloten en daarmee is één van de twee uitvalswegen van de kern Leimuiden afgesloten. Als gevolg hiervan rijdt ook buslijn 56 van Arriva niet meer door het dorp. Inmiddels is deze situatie al 15 maanden aan de gang en kan de wethouder nog steeds geen planning afgeven wanneer er een eind komt aan deze onacceptabele situatie. De geheimhouding zorgt er allereerst voor dat gemeenteraadsleden, evenals de pers, hun controlerende taak niet goed kunnen uitvoeren. Deze situatie doet tevens afbreuk aan de volksvertegenwoordigende rol van raadsleden en het zou het college sieren om de opgelegde geheimhouding per direct op te heffen. Hierna kan de wethouder weer in de openbaarheid worden bevraagd over dit dossier. Daar horen dan ook excuses van de wethouder bij voor het feit dat Leimuiden al meer dan een jaar grotendeels onbereikbaar is en de gebrekkige communicatie aan de inwoners daarover. Of moet de geheimhouding er vooral voor zorgen dat deze wethouder een gang door het stof bespaard blijft?

WERKBEZOEK; POLITIE KAAG EN BRAASSEM" (17 mei 2021)

CDA CDA Kaag en Braassem 18-05-2021 18:52

" "De periode na corona wordt spannend" Vandaag hebben Anja de Rijk (raadslid) en Richard Stikkelorum (burgerlid) een werkbezoek gebracht aan het wijkteam van de politie Kaag en Braassem (en Nieuwkoop). We hebben gesproken over het werkgebied van het team (23 dorpen), jeugd, burenruzies, vechtscheidingen, drugs, alcohol, phising, ouderen en oplichting, inbraken, vandalisme, en uiteraard over het gevoel van veiligheid bij de inwoners van onze gemeente. Het wijkteam bestaat op dit moment uit 4 wijkagenten; een hele verbetering ten opzichte van een aantal jaar geleden.... Onze gemeente is relatief een veilige gemeente. Alcohol en drugsgebruik is wel zorgelijk te noemen; echter de politie kijkt naar strafbare feiten (vernieling, geluidsoverlast) en dat valt, in verhouding met het alcohol gebruik, mee. Het wijkteam is op dit moment vooral bezig met; * Aanwezig zijn in de wijk. * Verwarde personen die door hun gedrag overlast veroorzaken. * (Burger)conflicten; burenruzie, vechtscheidingen, lawaai, hondenoverlast, huiselijk geweld. Als antwoord op onze vraag waar het team zich zorgen over maakt, kregen Anja en Richard te horen; We zien de jeugd te weinig, de problemen zijn hierdoor niet goed zichtbaar; wat komt er straks naar buiten? Daarnaast zijn er bij veel conflicten geen strafbare feiten; bemiddeling is vaak de oplossing; echter dat is geen politietaak. Een buurtbemiddelingsloket zou het team erg helpen. Daarnaast zou een betere begeleiding van jongeren 18- naar 18+ wenselijk zijn; dit kan voorkomen dat de politie op moet treden. Tot slot een tip voor de inwoners; Doe eerder een melding als u weet dat er zaken niet goed gaan en niet pas als u persoonlijk overlast heeft. Dan is vaak het punt van een goed gesprek al voorbij..... Wij danken het wijkteam voor de hartelijke ontvangst en de informatie waar we mee aan de slag kunnen!

Landbouwverkeer mag over busbaan naast de N207 bij Leimuiden, buiten de spits en voor een paar maanden

CDA CDA Kaag en Braassem 24-04-2021 03:32

Na lang aandringen vanuit de raad van Kaag en Braassem gaat het nu eindelijk gebeuren: Landbouw verkeer mag nu eindelijk(tijdelijk) gebruik maken van de N207. Nu maar hopen dat dat tijdelijke permanent gaat worden! Landbouwverkeer mag tijdens de reconstructie van de Willem van der Veldenweg in Leimuiden gebruik maken van de busbaan naast de N207. Dat zijn de gemeente Kaag en Braassem, provincie Zuid-Holland en vervoersmaatschappij Arriva met elkaar overeengekomen. Om van die uitwijkmogelijkheid gebruik te kunnen maken, hebben lokale bedrijven een ontheffing nodig van de provincie. Om die te krijgen moeten ze aan strikte voorwaarden voldoen. En onder geen beding mogen ze in de spitsuren - van 6:30 tot 9:30 uur en van 15:30 tot 19:00 - de busbaan op. Landbouwverkeer dat zich een weg baant door een kern als Leimuiden: het is de gemeente allang een doorn in het oog. Maar over het idee om uit te wijken naar N207 of zijn busbaan viel tot nu toe nooit met de provincie te praten. Dat het er nu toch van komt, is het resultaat van intensief lobbywerk. Niet alleen de gemeente, maar ook bestuurders van vakbond LTO en vertegenwoordigers van de belangenorganisatie voor loonwerkers hebben in Den Haag duidelijk gemaakt dat er geen passend alternatief in de maanden dat doorgaand verkeer niet mogelijk is op de Van der Veldenweg. Anders dan bij het stuk N207 dat evenwijdig aan de Herenweg in Rijnsaterwoude loopt, ontbreken hier namelijk parallelbanen waar ook landbouwverkeer overheen kan. Het is de bedoeling de werkzaamheden aan de Van der Veldenweg in juli van start gaan en het werk begin volgend jaar klaar is. De gemeente laat als wegbeheerder rijbaan en openbare verlichting vernieuwen, het hoogheemraadschap van Rijnland verbetert ondertussen de dijk. Bron: www.leidschdagblad.nl

Oplossing oud papier inzameling door clubs en verenigingen

CDA CDA D66 VVD Kaag en Braassem 19-05-2020 18:31

Afgelopen december werden wij onaangenaam verrast toen de wethouder met de mededeling kwam dat fa. Nijssen zou stoppen met hun medewerking aan het ophalen van oud papier. Het oud papier werd steeds minder waard, de marktwaarde van oud papier was dicht naar de €0 gezakt. Er moest actie ondernomen worden. Tot 30 juni waren de huidige inzamelaars bereid de inzameling voort te zetten; daarna zou er een ander systeem moeten komen. Het liefst de clubs en Cyclus samen. Cyclus is immers onze huidige partij in de afvalstromen van onze gemeente en dus de meest logische partij om mee samen te gaan werken. In maart werd er een bijeenkomst met de clubs hier op het gemeentehuis belegd, waarbij het leek alsof er veel mogelijk was. Leek, want bij het raadsvoorstel dat wij in april mochten ontvangen, was eigenlijk geen plaats meer voor de clubs/verenigingen. Tot eind dit jaar zouden zij een vergoeding ontvangen voor hun inspanningen, maar daarna was het op. Wij als raad hebben toen een maand uitstel gevraagd op dit besluit, en zijn op zoek gegaan naar een andere oplossing voor de verenigingen, uitmondend in een bijeenkomst vorige week donderdag(14 mei 2021). Dit was een hele constructieve bijeenkomst, waarin eigenlijk bleek dat alle clubs die aanwezig waren graag door wilden gaan met hun werkzaamheden , namelijk het inzamelen van het papier. Hier zijn wij hen dankbaar voor. Binnen de raad zijn vanaf dat moment de wegen wat gescheiden gaan lopen; daarom waren er bij de gemeenteraadsvergadering van 18 mei het oorspronkelijke raadsvoorstel, en 2 voorstellen om het raadsvoorstel aan te passen. een voorstel van VVD/SVKB/CDA met daarin een voorstel om te komen tot een hybride-systeem waarin de clubs en verenigingen het papier blijven ophalen, met een looptijd van tenminste 2,5 jaar (einde looptijd van ons contract met Cyclus), met daarin opgenomen een overgangsregeling van een jaar voor het geval de inzameling onverhoopt niet van de grond kan komen, waarin de verenigingen nog tot 30juni 2021 een vergoeding krijgen voor de gemiste inkomsten, tot het einde van aankomend schooljaar/sportseizoen. Daarnaast een voorstel van PRO/D66 waarin ook een soort hybride-systeem was opgenomen. Gezien het feit dat wij van mening zijn dat de verenigingen zo lang hun werk als papierinzamelaar hebben gedaan willen wij ze in de huidige onzekere tijden niet halverwege een seizoen/ schooljaar in de kou kunnen laten staan. Indien het hybridesysteem er onverhoopt niet mocht komen,hebben wij in ons amendement een regeling opgenomen; zodat duidelijk is wat er gebeurd als het hybride-systeem onverhoopt niet lukt. Wij geven met ons voorstel zowel de verenigingen als de gemeente en bewoners de zekerheid dat het hybride systeem in ieder geval 2,5 jaar doorgang kan vinden binnen redelijke kosten. Het is aan de verenigingen en aan Cyclus om het systeem samen met de gemeente een succes te laten worden. Uiteindelijk is ons voorstel door een meerderheid van de raad aangenomen. wij hopen dat cyclus en onze verenigingen/clubs er snel uit zullen komen, zodat de inzameling van ons oude papier op een goede manier voor en door iedereen zal worden ingezameld. Wij danken alle partijen voor hun inbreng, samen kunnen er een succes van maken. Namens CDA Kaag en Braassem, Johan Hoogendoorn

In Memoriam: Job Grovenstein

CDA CDA Kaag en Braassem 28-04-2020 18:11

Op 28 april bereikte ons het droevige bericht dat ons lid Job Grovenstein is overleden. Job was sinds 1993 lid van het CDA en was van 1998 tot 2014 raadslid voor het CDA. Eerst in de gemeente Jacobswoude en na de fusie van Jacobswoude met de Alkemade in de gemeente Kaag en Braassem. Job had duurzaamheid al vroeg hoog in het vaandel staan, hij was zijn tijd wat dat betreft vooruit. Na zijn raadswerk is hij aan duurzaamheid blijven trekken. Meerdere projecten met zonnepanelen en de oprichting van de Coöperatie KBenergie, zijn door zijn onvermoeibare groene dadendrang voor elkaar gekomen. Job was altijd duidelijk in wat hij wilde, schuwde een discussie niet, maar streefde wel altijd naar een positief resultaat. Hij was amicaal, had de nodige humor en was een echt familiemens. Wij zullen hem, zijn deskundigheid en bevlogenheid missen en wensen zijn vrouw en (klein)kinderen veel sterkte bij dit grote verlies. Bestuur en Fractie CDA Kaag en Braassem

In Memoriam: Job Grovenstein

CDA CDA Kaag en Braassem 28-04-2020 18:11

Op 28 april bereikte ons het droevige bericht dat ons lid Job Grovenstein is overleden. Job was sinds 1993 lid van het CDA en was van 1998 tot 2014 raadslid voor het CDA. Eerst in de gemeente Jacobswoude en na de fusie van Jacobswoude met de Alkemade in de gemeente Kaag en Braassem. Job had duurzaamheid al vroeg hoog in het vaandel staan, hij was zijn tijd wat dat betreft vooruit. Na zijn raadswerk is hij aan duurzaamheid blijven trekken. Meerdere projecten met zonnepanelen en de oprichting van de Coöperatie KBenergie, zijn door zijn onvermoeibare groene dadendrang voor elkaar gekomen. Job was altijd duidelijk in wat hij wilde, schuwde een discussie niet, maar streefde wel altijd naar een positief resultaat. Hij was amicaal, had de nodige humor en was een echt familiemens. Wij zullen hem, zijn deskundigheid en bevlogenheid missen en wensen zijn vrouw en (klein)kinderen veel sterkte bij dit grote verlies. Bestuur en Fractie CDA Kaag en Braassem

Debat beleidsregels arbeidsmigranten

CDA CDA D66 Kaag en Braassem 24-02-2020 08:25

Afgelopen maandag was er een besluitvormende raad met als belangrijkste onderwerp: beleidsregel arbeidsmigranten. september 2018 was deze regel vastgesteld, en er zijn sindsdien 3 projecten aangemeld, 1 in Leimuiden, 1 in Roelofarendsveen en 1 in Woubrugge. Omdat er in het ruime jaar dat de beleidsregel van kracht was nog maar één project gerealiseerd was, meende het college, na een evaluatie de regels flink te moeten versoepelen om meer projecten mogelijk te maken. Wij als CDA vonden dit echter nog veel te vroeg om dit na één jaar al te doen. Betoog besluitvormende raad d.d. 19 februari 2020 Agendapunt; Evaluatie beleid arbeidsmigranten Voorzitter, Het CDA heeft op de Visie en Advies avond reeds haar dank voor de evaluatie van het beleid arbeidsmigranten met u gedeeld. Dit doen wij vanavond nogmaals. Wij zien dat er 3 initiatieven door het beleid heen zijn gekomen, dat er ontwikkelingen zijn en er bewustwording komt dat in onze gemeente huisvestiging van arbeidsmigranten goed en verantwoord geregeld kan worden. Het huidige beleid is zeer zorgvuldig samengesteld; dit om draagvlak van ondernemers, inwoners en omwonenden van initiatieven te borgen. De voorstellen van het college om wijzigingen in het beleid aan te brengen, vinden wij op dit moment te prematuur; wij zijn voor behoud van het huidige beleid en zullen daarom tegen het voorliggende raadsvoorstel stemmen. Dan het amendement; De reden dat wij het voorliggende amendement van D66 en SvKB niet medeondertekenen is gelegen in het feit dat wij niet mee kunnen gaan in de term bij beslispunt 1 het toevoegen van de term; Bestaande bouw. In de toelichting van het raadsvoorstel staat nl. dat onder bestaande bouw ook “herbouw van het bestaande volume” wordt verstaan; dit kan betekenen dat er nieuwbouw in het buitengebied mogelijk is. Er staan regelmatig agrarische panden leeg in het buitengebied. Die zouden kunnen worden aangewend voor het tijdelijk huisvesten van arbeidsmigranten; daar heeft het CDA in november 2018 ook voor gestemd. Door beslispunt 2 van het amendement komt er een mogelijkheid voor nieuwbouw van deze lege panden en daar kunnen wij niet mee instemmen. Als er nieuwbouw plaats vindt en men na 3, 8 of aan het einde van de looptijd van de vergunning voor het huisvesten van arbeidsmigranten (10 jaar) stopt met het huisvesten van arbeidsmigranten, staan er nieuwe gebouwen. Wat gaan we daar dan mee doen?! Deze zullen dan een nieuwe bestemming moeten krijgen. Gezien de inrichting van een dergelijk nieuw gebouw zal de nieuwe bestemming al gauw ‘Bed and Breakfast’ of ‘Hotel’ worden en dit kan dan allemaal verspreid in het buitengebied waar ‘ooit’ dat leegstaande agrarische gebouw stond. Wij kijken naar de toekomst, precedentwerkingen en vooral ook naar de mogelijkheden en gevolgen van panden NA het huisvesten van arbeidsmigranten. Nieuwbouw binnen de BSD, bij bedrijven die met arbeidsmigranten werken, willen wij niet tegen houden; dit dient het juiste doel. Deze term in beslispunt 1 van het amendement is dan ook bij ons akkoord. Indien SvKB en D66 bereid zijn de term ‘bestaande bouw’ uit het amendement te halen; tekenen wij graag mee. Dan beslispunt 2 van het amendement; de verwijdering van de regel 3.2 onder 2.b inzake toekomstige uitbereiding; daarin kunnen wij ons vinden. Indien het amendement wordt gesplitst zullen wij bij dit beslispunt mee tekenen. BESLUIT; RAADSMEERDERHEID HEEFT HET AMENDEMENT VAN D66 EN SvKB AANGENOMEN. BESTAANDE BOUW = HERBOUW VAN BESTAAND VOLUME. DIT IS NU MOGELIJK.

CDA komt op voor "onze"ondernemers in stikstofdebat

CDA CDA Kaag en Braassem 31-10-2019 03:57

Afgelopen maandag28/10/19 heeft het CDA Kaag en Braassem een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend ter ondersteuning van de ondernemers die onevenredig zwaar getroffen worden door de stikstofregels die met name de provincie Zuid-Holland meent te moeten opleggen. Deze regels zijn (veel) strenger dan de landelijke regels. De oproep aan de provincie Zuid-Holland was om toch vooral de landelijke regels op te volgen, en niet zelf een strenger beleid voor te staan.Helaas gingen de andere partijen hier niet in mee. Het CDA Kaag en Braassem heeft momenteel ook een motie ingediend bij het landelijke CDA waarbij er wordt opgeroepen om van bovenaf bij de provincie Zuid-Holland aan te dringen om toch vooral de landelijke regels te volgen. Bijgaande vindt u het betoog dat onze voorzitter Anja de Rijk uitsprak. Voorzitter, Het CDA heeft vorige week een motie voorbereid en gedeeld met alle fracties, waarbij onze intentie is dat wij, als raad, vanuit Kaag en Braassem een duidelijke boodschap omtrent de stikstofproblematiek aan ons Provinciebestuur in Den Haag sturen; “Volg het landelijk beleid voor de stikstofreductie; maak de regels in Zuid Holland niet strenger. Ga hierna integraal aan de slag en laat alle sectoren een bijdrage leveren. Dit is de oplossing voor de lange termijn.” Ongeacht de politieke achtergrond van mensen is het overgrote deel van Nederland het eens met de boeren; niet alleen de agrarische sector moet inleveren; alle sectoren moeten een bijdragen leveren aan dit grote en landelijke probleem. De woordvoerders van alle landelijke politieke partijen zijn het eens met de boeren; Provincies, hou je aan het landelijke beleid en zet hier niet strenger op in. CDA Kaag en Braassem wil graag dit geluid vanuit onze gemeente laten horen, zoals inmiddels diverse gemeenten in Zuid Holland hebben laten horen; Provincie, houdt u aan het landelijke beleid. Provincie Zuid-Holland blijft ondanks de protesten vasthouden aan de voorgenomen strengere regels voor stikstof. Zij willen de z.g. latente ruimte bij de veehouderijbedrijven afnemen; dit is waarom de boeren zo boos zijn en in protest komen en massaal worden gesteund door zo goed als alle inwoners van Nederland; niet omdat er een landelijk beleid is opgesteld; daar passen zij zich wel (weer) op aan. Het voorgenomen Provinciaal beleid voelt niet alleen onrechtvaardig; het is onrechtvaardig. De latente ruimte welke ik zojuist noemde en de Provincie wil ontnemen van de boeren, is de ruimte tussen de natuurvergunning die is verstrekt en de daadwerkelijk gehouden dieren. Een voorbeeld; Een boer heeft een stal voor 130 koeien. Door het melkquotum had hij 80 koeien (daarmee kon hij zijn melkquotum vol melken). Nu het melkquotum is afgeschaft en de boer genoeg fosfaatrechten heeft kunnen kopen (een recht waar een flink prijskaartje aan hangt en voor de veehouder een flinke investering is) is de boer gegroeid naar 100 koeien in zijn stal. Er is dus nog een recht voor 30 koeien. De boer kan de investering die daarbij hoort nu nog niet opbrengen; maar wil deze ruimte graag behouden. Vanuit het landelijk beleid hoeft deze ruimte niet ingeleverd te worden! De boer mag van de overheid zijn natuurvergunning voor 130 koeien houden en houdt zo het recht op een goede toekomst. - In 2018 telde de Provincie Zuid Holland 1925 veehouderijen en 628 akkerbouwbedrijven. Tel daar de nevenbedrijven bij op en je komt op ruim 2.000 vee gerelateerde bedrijven. De loonbedrijven en vee voerderbedrijven buiten beschouwing gelaten. Voorzitter, Zoals Kaag en Braassem een signaal heeft afgegeven naar de Provincie om het landbouwverkeer uit de kern Leimuiden te laten weren, een signaal heeft afgegeven om ………….. zo wil het CDA met deze motie een signaal afgeven aan de Provincie; hanteer het landelijk beleid voor de agrarische sector en ga aan de slag met een integraal plan voor alle sectoren die kunnen bijdragen aan het landelijk omlaag brengen van de stikstofuitstoot. Wij dienen deze motie in en vertrouwen op de steun van de andere partijen om al onze agrarische ondernemers, de veehouders, de melkveehouders, de akkerbouwers, maar ook de diverse loonwerkers, de veevoerleveranciers en de aannemers in onze gemeente die getroffen worden door de stikstofprobleem, hiermee een hart onder de riem te steken.

Aangenaam: woordvoerder stikstofproblematiek

PRO Kaag en Braassem PRO Kaag en Braassem CDA Kaag en Braassem 26-10-2019 09:14

UPDATE

Bijdrage in de raad van 28-10-2019

Voorzitter,

Donderdagavond werd ik benaderd door de voorzitter van CDA Kaag en Braassem met de aankondiging dat dhr. Mooren van het CDA de volgende dag zou komen met een motie over de stikstof problematiek. De motie genaamd “Trots op de boeren” zou dit college op gaan dragen de provincie op te roepen de regels rondom de PAS , voor boeren aan te passen. En gevraagd werd wat ik daarvan vond. Nou dat heb ik gedaan.

Namelijk dat je het eerlijke verhaal moet blijven vertellen. Ook als CDA zijnde. Namelijk dat het een zeer actueel en belangrijk onderwerp is. Dat het een waardeloze regeling betreft. Dat het groepen en mensen in onze gemeente direct raakt. Dat ik ook trots ben op onze boeren. Maar dat het breder is dan alleen onze agrariërs. Maar ook de bouwvakker, grondwerker, onderwijzer en politieagent. En dat dit een oplossing nodig heeft die het verdient.

Ik heb aangegeven dat wij er niet over gaan en dat je vooral daar moeten zijn waar ze er wel over gaan en dit bedenken. Dat je dit college niet aan het werk moet zetten om voor één doelgroep te strijden bij een ander overheid die met hetzelfde probleem zit.

Dat is hetzelfde als dat een scheidsrechter van een voetbal wedstrijd een regel toepast en de KNVB van de zijlijn staat te schelden op deze scheidsrechter dat hij dit niet goed doet.

Voorzitter ik hoef u dan niet uit te leggen welke partij zich dan nu gedraagt als de KNVB in dit voorbeeld.

Spelregels overigens die een simpel raadslid als ik maar half begrijp. En dan heb ik het niet over een voetbalwedstrijd maar over deze PAS. En gelukkig maar want dat is specialisme van de bovenste plank.

Voorzitter en dan grap je nog dat we ineens als PRO een woordvoerder stikstof beleid nodig hebben . Net zo goed als een woordvoerder koninkrelatie en buitenlandse zaken hebben we die niet omdat we daar niet over gaan en hoeven te gaan. Dat is namelijk het eerlijke verhaal.

Maar in dat zelfde telefoon gesprek heb ik ook mijn mening gegeven over de rol van het CDA in deze kwestie. En dat ik die nogal schijnheilig vind. En dat het onderwerp naar de gemeente halen wellicht niet verstandig is om dit als CDA te doen. Hetzelfde CDA dat al 1000 jaar een landbouw minister levert. Aan de wieg heeft gestaan van deze PAS. Nu in allerlei gelederen draait en keert. En probeert over de rug van de inwoners, LTO Noord en nu ook deze raad, boeren stemmen terug te winnen. Een soort van imago herstel politiek. Het is alsof Robin Hood geld probeert terug te geven van wat hij zelf van ze gejat heeft.

Voorzitter, DAARVAN heb ik aangegeven niet aan mee te willen werken.

Dat er vervolgens een tweede versie van de motie komt met de titel samen oplossen. Een zelfde strekking van een motie met iets meer van het juiste geluid en een andere titel. En dat er vandaag dan nog een derde versie komt, maakt in mijn ogen nog steeds geen verschil. En een middel waar geen agrariër of bouwvakker mee geholpen is.

Maar voorzitter wat er dan vervolgens wel gebeurd is nadat ik zaterdag een uitgebreide mail heb gestuurd naar dhr. Mooren van dit CDA en uitleg waarom ik niet voor deze manier van werken ben, de LTO Noord met het secretariaat van deze zelfde CDA boeren vervolgens oproept naar dit gemeentehuis te komen omdat dhr. Ruud van der Star tegen dit verhaal zou zijn.  Energie die de boer veel beter kan gebruiken om het daar te doen waar het nodig is. Niet hier.

Ja voorzitter, even los van de persoonlijk berichten die ik heb mogen ontvangen en waar ik het aan moet uitleggen. Dat is blijkbaar nu mijn taak en die verantwoordelijkheid neem ik ook, raakt dat mij.

Persoonlijk maar vooral onze partij. Ons hart. Onze bedoeling.

Want voorzitter. Dit is nu precies de reden waarom wij 5 jaar geleden PRO hebben opgericht. Wij wilden namelijk de kennis en kunde uit de inwoners beter benutten. We wilden geen tegenstellingen creëren maar verbinding zoeken. En met deze verbinding scholen en andere mooie dingen realiseren. Vooral niet weglopen voor wat we te doen hebben en wat we opdragen krijgen uit de landelijke overheid. Niet iemand zomaar de zwarte piet toespelen. Terwijl je weet hoe hij of zij erover denkt. En niet tegenstellingen creëren die er niet zijn.  Het is een soort populisme die je terugziet bij bepaalde landelijke partijen, maar niet verwacht van het CDA. Daar wil ik verre van blijven.

Het is de manier die dit CDA (in de rol van met name dhr Mooren) op verschillende onderwerpen tracht te moeten spelen. Eigen parochie prediken op een toon die me niet bevalt en stemming makerij waar ik van walg. Dat is wat ik ervan vind. En dat mag ik best een keer zeggen toch?

Voorzitter, terug naar de inhoud.

Moet je dan pertinent tegen deze motie zijn. Of wellicht een goed bedoelde strekking ervan. Nee ook niet. Want dan krijgt het een principieel karakter waar ook niemand bij gebaat is. Maar is dit dan de juiste vorm? Ik vraag het mij oprecht af.

Voorzitter, Ik zou er dan liever voor willen pleiten dat we het signaal breder en grootser maken. Een brief als raad en college naar de regering vanuit het hart van onze gemeenschap zelf. Een brief waarin staat dat we signaleren dat er een probleem is. Dat er tegenstellingen dreigen te ontstaan. En dat we die niet willen. Dat de regering de PAS eerst maar eens tijdelijk moet opschorten. Ondertekent door alle groepen en inwoners van deze gemeente. En misschien wel alle gemeenten in Nederland vanuit de VNG.

De regering zou eerst het probleem moeten omarmen met diezelfde groepen, de maatregelen erbij verzinnen , de consequenties van deze maatregelen moeten bekijken en gedegen besluiten welke maatregelen , wanneer nodig zijn en welke niet. En daarover en weloverwogen politiek besluit moeten nemen. Dat zou de PRO manier zijn.

Als je het dan doet. Doe het dan goed.

En is dat niet symbolisch? Ja net zo goed. Echt niet dat Mark Rutte naar deze raad kijkt vanavond en denkt , dat ga ik even doen. Maar ik heb er niet voor gekozen dit onderwerp naar de raad te brengen. Om die reden die ik net schets. Maar nu het er ligt zou ik het op die manier doen.

Bericht van zaterdag 26-10-2019

Vooraf niet gedacht, maar toch van gekomen. We gaan het in de raad van Kaag en Braassem hebben over de stikstofproblematiek. We stonden meteen al voor een vraag: wie is onze woordvoerder voor dit onderwerp? We hebben helemaal geen woordvoerder stikstofproblematiek. Net zoals we geen woordvoerder koninkrijksrelaties of buitenlandse zaken hebben. In Kaag en Braassem hebben we daar namelijk helemaal niks over te zeggen, net zo min als over stikstofproblematiek. Het is een landelijke regeling, en de uitvoering ligt bij de provincies. Maar nu dus toch in de raad van Kaag en Braassem, stikstofproblematiek, in de vorm van een motie van het CDA Kaag en Braassem. Een motie waarbij het CDA vanuit het oogpunt van de agrariër het college oproept bij de provincie aan te geven met deze groep rekening te houden.

Het CDA was ooit de partij van en voor de agrariërs. De partij die al 1000 jaar een minister op landbouw levert. Maar nu is het de partij die aan alle kanten voelt dat zij geen steun meer hebben van die agrariër. Dat is niet zo gek, want het is juist het CDA – met Henk Bleker aan het roer – dat aan de lat stond voor de PAS regelgeving. En dus zou het CDA bij uitstek de partij moeten zijn die kan uitleggen waarom die regelgeving er is gekomen. Dat zou het eerlijke verhaal zijn, maar in plaats daarvan draait en keert de partij nu. Wie Zondag met Lubach heeft gezien, zag hoe Henk Bleker zich nu opstelt voor een menigte boeren. Schijnheiligheid pur sang, als je het mij vraagt.

Terug naar Kaag en Braassem, waar ons eigen CDA via de raad van Kaag en Braassem probeert om de stemmen van de boeren terug te winnen. Symboolpolitiek, want wij kunnen hier helemaal niks aan veranderen. Ik wil in ieder geval onze inwoners niet voor de gek houden door hier aan mee te werken.

PRO Kaag en Braassem snapt de emoties van de agrariërs heel erg goed. Die boosheid is terecht. Zij moeten zich aan talloze regels houden en komen nu door wanbeleid in de problemen. Maar in plaats van een nietszeggende motie poneren waar niemand iets mee opschiet (behalve dan het imago van het CDA misschien), denken wij bij PRO liever mee over oplossingen. Want dat er een stikstofprobleem is, is helder. Tegelijkertijd zien we ook dat hele bestemmingsplannen van tafel worden geveegd vanwege de PAS. Het is niet alleen een probleem van de boeren, maar van ons allemaal. En we moeten dat probleem dus met zijn allen oplossen.

We kunnen niet zonder voedsel, maar ook niet zonder wonen of mobiliteit. Toch moet er ergens een oplossing vandaan komen. Alle sectoren zullen dus water bij de wijn moeten gaan doen. Als we nu vanuit de gemeente puur uit het belang van de boeren gaan protesteren tegen andere overheden, staat morgen de transportsector op de stoep en overmorgen de bouw. Bovendien: er zijn meer sectoren die om steun schreeuwen. De zorg en het onderwijs hebben het zwaar, en verdienen ook onze steun.

PRO werkt dus niet mee aan de motie van het CDA. Maar PRO zou PRO niet zijn als we zouden zeggen dat de boeren het zelf maar moeten oplossen. Laten we met zijn allen de regering waarschuwen voor hetgeen nu dreigt te ontstaan. Dat we groepen tegen elkaar op gaan zetten. Dat we DAAR een oplossing voor willen. Want in Kaag en Braassem doen we het mét elkaar en niet tegen elkaar.

Wij  zouden ons overigens wel voor kunnen stellen dat we vanuit deze raad en het college met een brief komen richting de regering. Liefst nog vanuit de VNG, ondertekend door alle gemeenten , waarbij we geen tegenstellingen moeten creëren en groepen tegen elkaar moeten opzetten, maar het met elkaar moeten oplossen.

Ruud van der Star (woordvoerder stikstofproblematiek)

Hoe denkt PRO Kaag en Braassem over een gemeentelijke fusie?

PRO Kaag en Braassem PRO Kaag en Braassem Kaag en Braassem 03-10-2019 14:16

Huh, een debat over een gemeentelijke fusie, op voordracht van PRO en SvKB? Bij PRO Kaag en Braassem zijn we net zo verrast als menig andere inwoner over het bericht van Studio Kaag en Braassem en de thema-avond van SvKB. Voor de duidelijkheid: een fusie heeft niet onze voorkeur.

Thema-avond SvKB

SvKB organiseert een thema-avond over een fusie. Tot grote verbazing van PRO. Het thema van de avond zet inwoners op het verkeerde been en besmet een broodnodige discussie over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. SvKB zet de discussie onnodig op scherp.

Wat wil het college?

In de Samenwerkingsagenda staan de afspraken van het college en de onderwerpen waar komende jaren nog over gediscussieerd wordt. Over een gemeentelijke fusie staat het volgende in de Samenwerkingsagenda:

In de komende vier jaar bepalen we of, en zo ja op welke manier, we de vragen van de toekomst zelfstandig kunnen beantwoorden en of de huidige samenwerkingsverbanden hiervoor toereikend zijn of dat er andere maatregelen of allianties nodig zijn.

We geven toe: dit is misschien niet het duidelijkste stukje tekst ooit geschreven. Laten we dan nu heel duidelijk zijn: PRO Kaag en Braassem wil zelfstandig blijven. Wat PRO betreft voeren we geen discussie over fuseren, maar juist over wat we zelf kunnen. Daarnaast kijken we dan voor welke onderwerpen we samenwerking nodig hebben.

Waarom wil PRO Kaag en Braassem niet fuseren?

PRO vindt dat de gemeente taken op het gebied van ondersteuning, (jeugd)zorg, werk en inkomen dicht bij huis moet organiseren. De gemeente kan dat niet alleen, maar deelt die verantwoordelijkheid steeds meer met inwoners, verenigingen en dorpen. Wij zijn ervan overtuigd dat we dit met elkaar aankunnen, en zo onze identiteit kunnen behouden. Groot worden door klein te blijven, is de ambitie van PRO.

Wat bedoelt PRO dan met ‘kijken waar we samenwerking voor nodig hebben’?

Een gemeente van 25.000 inwoners kan niet alles zelf. We werken daarom op verschillende manieren samen. We hebben onze buren nodig. Zo maken we gebruik van musea en theaters, maar ook van voorzieningen als (beroeps)onderwijs, ziekenhuizen, detentiecentra en verslavingszorg. We werken dus samen om dure, specialistische voorzieningen beschikbaar en toegankelijk te houden voor onze eigen inwoners. En bijvoorbeeld om overheadkosten beperkt te houden, of om risico’s te delen, of om kennis te delen. Heel belangrijk! Want alleen door samen te werken, kunnen we zelfstandig blijven.

Heb je hier vragen of opmerkingen over? Laat het ons weten via info@prokaagenbraassem.nl.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.