Nieuws van politieke partijen in Malik Azmani inzichtelijk

60 documenten

Afdrogen EU-buitenlandchef is een teken van paniek in het Kremlin

VVD VVD Malik Azmani 10-02-2021 05:43

Vorige week werd de EU-buitenlandchef Josep Borrell in Moskou afgedroogd door de Russische minister Lavrov en het bezoek was zonder meer schadelijk voor het aanzien van de Europese Unie. Maar waarom deed de Russische overheid dit eigenlijk? In dit artikel mijn kijk op deze strategische blunder van Poetin.

Vol goede moed ging de EU-buitenlandchef Josep Borrell vorige week naar Moskou om de relaties met Rusland te bespreken. Waarschuwingen van verschillende kanten (inclusief ondergetekende) om af te zien van dit bezoek ten spijt. Borrell dacht een ‘constructieve dialoog’ te kunnen starten met de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Lavrov, zonder enig mandaat vanuit de Europese Raad te hebben meegekregen. De trip van Borrell stond immers al maanden geleden gepland en het zou het eerste bezoek van de hoogste Europese topdiplomaat sinds jaren zijn.

Vervolgens is Borrell overduidelijk in de val gelopen: hij werd geschoffeerd tijdens een gemanipuleerde persconferentie en de EU werd door minister Lavrov zonder blikken of blozen voor ‘onbetrouwbaar’ uitgemaakt. Om er nog een schepje bovenop te doen, kwam het Borrell via een Tweet ten gehore dat drie Europese diplomaten die dag Rusland werden uitgezet wegens aanwezigheid bij een demonstratie. Schijnbaar heeft, nadat Borrell hem confronteerde met dit nieuws, Lavrov laconiek uitgelegd dat het voorval een paar dagen te vroeg was gebeurd. Het was een ‘foutje’. Kan gebeuren. 

Niet onverwacht was Borrell de afgelopen dagen het mikpunt van kritiek vanwege dit desastreuze bezoek aan Moskou. En terecht, want hij had beter moeten weten. Van een topdiplomaat zou je meer verwachten.  Maar afgezien van zijn optreden, wat was eigenlijk het strategisch belang van Poetin om de EU op zo’n grove manier te schofferen? 

Poetin staat onder druk: de gebeurtenissen omtrent oppositieleider Navalny, aanhoudende demonstraties, de eventuele uitbreiding van de bestaande sancties door het Westen en natuurlijk de coronacrisis zijn de meest zichtbare ontwikkelingen die hem zorgen zullen baren. Maar dat is niet alles, want op de middellange termijn staat veel meer op het spel. De Russische economie staat er slecht voor, de overheidsfinanciën zijn in een slechte staat en de druk in Europa om de bouw van de gaspijpleiding Nord-Stream 2 te stoppen neemt toe. Bovendien streeft Europa naar een snelle afbouw van het gebruik van fossiele brandstoffen: hét huidige en toekomstige exportproduct en verdienvermogen van de Russen. De Russische geopolitieke situatie staat er eveneens niet best voor. Met moeite werd de oorlog om Nagorno-Karabach beëindigd, waarin duidelijk werd dat Russisch militair machtsvertoon niet meer is wat het geweest is, gezien de (militaire) bemoeienis van Turkije. Ook in Libië hebben de Russische huurlingen van de Wagner Group geen doorslaggevend verschil kunnen maken en het conflict in Syrië blijft zich maar voortslepen. Dichterbij huis blijft het ondertussen onrustig in Wit-Rusland, waar de positie van de dictator Loekasjenko wankelt.

Tel dit rijtje op en je zou juist een toenadering, ook wel ‘rapprochement’ genoemd, van Rusland richting het Westen verwachten, in plaats van deze cheap shot richting de EU. De gebeurtenissen van vorige week maken het bovendien des te moeilijk voor Macron en Merkel, die tot nu toe altijd voorstander zijn geweest van een constructieve relatie met Poetin, om die strategie te handhaven. Niet alle lidstaten staan bovendien zo positief in de wedstrijd. De Baltische staten en ook Polen geven al langere tijd aan dat de Russen niet te vertrouwen zijn. Dankzij deze Russische diplomatieke schoffering lijkt een rapprochement tussen Rusland en de Europese Unie verder uit beeld te zijn geraakt.

Logischerwijs, verwacht ik dat de EU de blik nu naar het Westen zal richten en energie zal stoppen in het Trans-Atlantische bondgenootschap om de relatie met de VS in ere te herstellen. De kersverse President Biden en diens minister van Buitenlandse Zaken, laten de afgelopen twee weken duidelijk een trendbreuk zien met het beleid van Trump: er wordt weer meer met bondgenoten opgetrokken. Met de diplomatieke schoffering van vorige week lijkt de (unieke) kans vervlogen voor Poetin om het herstel van het Trans-Atlantische bondgenootschap (enigszins) te kunnen frustreren.

Gezien bovenstaande overwegingen kan ik alleen maar concluderen dat Poetin onder grote druk staat en daarom zo’n strategische blunder is begaan. Daarom is mijn pleidooi: laten we de druk op Poetin verder opvoeren, door ons vooral weer te gaan focussen op een intensivering van het Trans-Atlantisch bondgenootschap: daar waar Poetin het meest van te vrezen heeft!

Portugese Presidency of the Council of the European Union - plenary debate

VVD VVD Malik Azmani 20-01-2021 10:48

Europe needs a comprehensive migration policy that looks internally at the challenges we face, but crucially also with an external focus. We need to have good, solid, partnerships with countries of origin and transit to address and tackle illegal, and above all, dangerous routes of migration to Europe.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Rule of Law Mechanism

VVD VVD Malik Azmani 16-12-2020 10:07

Na weken van onderhandelingen over de koppeling van EU gelden aan respect voor Europese kernwaarden, waren we vorige week getuige van een historisch moment. Eindelijk kunnen we voortaan EU-landen, die regels aan hun laars lappen, aanpakken door de geldkraan dicht te draaien. Landen als Polen en Hongarije komen zo niet langer ongestraft weg met het ondermijnen van hun rechtstaat of het inperken van persvrijheid. Hier hebben wij als liberalen hard op ingezet. Dit is wat ik er tijdens het debat vandaag over zei

Zet cookies aan om de video te tonen.

Het succesvolle burgerinitiatief Minorities SafePack

VVD VVD Malik Azmani 14-12-2020 10:31

Eén van de kernwaarden van de Europese Unie is het respect voor onze diversiteit in taal en cultuur, en de bescherming van de rechten van minderheden in de Europese Unie. Het succesvolle burgerinitiatief Minorities SafePack, met meer dan 1 miljoen steunbetuigingen, vraagt hier aandacht voor. Een onderwerp dat me na aan mijn hart ligt als Nederlander, met een Marokkaanse achtergrond en Friese wortels! Belangrijk dat wij als Europees Parlement brede steun uitspreken! Bekijk hier mijn speech tijdens de plenaire vergadering van gisteren

Zet cookies aan om de video te tonen.

Het Commissie Werkprogramma voor 2021

VVD VVD Malik Azmani 20-10-2020 09:35

Het is een vreemde tijd voor ons allemaal. Maar omdat we helaas niet weten hoe lang dit virus ons in de greep gaat houden heb ik de Europese Commissie vandaag opgeroepen niet alleen aan de slag te gaan met de directe gevolgen van deze crisis, maar ook te blijven nadenken over ons toekomstperspectief.
Nu er veel onzekerheid is, moeten we focussen op wat we wel kunnen en wel weten! Als politici moeten we bijvoorbeeld blijven hameren op de bescherming van onze liberale waarden als de rechtsstaat, vrijheid van meningsuiting, godsdienst en persvrijheid.
Maar we kunnen ook de fundering leggen voor de economische groei die ons uit deze crisis moet trekken. Bijvoorbeeld door de digitale transitie in gang te zetten en daarbij ook over de grenzen te kijken. De digitale economie is een kans, die moeten we pakken!
Zet cookies aan om de video te tonen.

Nagorno-Karabach

VVD VVD Malik Azmani 05-10-2020 09:52

Last week, together with several colleagues from @RenewEurope, I asked priority questions to Josep Borrell, Vice-President of the European Commission and High Representative of the EU for Foreign Affairs and Security Policy, on the alarming situation in Nagorno-Karabakh region.
Tomorrow’s debates in the European Parliament will include a discussion with Borrell on the growing hostilities between Armenia and Azerbaijan. For that reason, I would like to shed some light on the conflict.
A territorial dispute between Azerbaijan and Armenia has re-erupted with heavy military clashes in the Nagorno-Karabakh region. The Turkish president Erdogan has clearly indicated his support for Azerbaijan by offering help with ‘whatever means’. Recent reports of alleged Turkish military interference are furthermore alarming because we have seen this modus operandi before in Libya and Syria. The civilians, in the meantime, pay the terrible prize.
The international community has so far responded by urging for an immediate cease-fire and peace talks. The Russian Federation has called for a ceasefire and de-escalation talks and tries, via the OCSE Minsk Group, to mediate. American President Trump said that the US was seeking to stop the violence. France called for a ceasefire as well as diplomatic dialogue. Neighbouring country Iran has offered to broker peace talks.
The European Council already called for an immediate cessation of hostilities and urged all parties to recommit to a lasting ceasefire and peaceful settlement of the conflict. They also called on Borrell to take action. Therefore, I want Borrell to explain his next steps. The conflict in Nagorno-Karabakh requires a strong response of the European Union! For that reason, I will reiterate my questions to HR/VP Borrell to provide clarity on the alleged Turkish military interference during the debate this week.

De nieuwe migratie voorstellen van de Europese Commissie

VVD VVD Malik Azmani 24-09-2020 01:04

Eindelijk heeft de Europese Commissie gisteren nieuwe migratievoorstellen op tafel gelegd. Dat werd tijd! Al jaren is er geen vooruitgang en zien we allemaal dat het huidige beleid niet toereikend is. Een Europees antwoord is noodzakelijk om controle op migratie te krijgen. Daar komt met de nieuwe voorstellen eindelijk beweging in.
Het is goed te zien dat er in de voorstellen aandacht is voor de externe dimensie van migratie, zoals opvang in de regio en afspraken maken met derde landen over terugkeer van hun onderdanen. Ik hamer al jaren op het feit dat we alleen controle kunnen krijgen op migratie als we voorbij de Europese grenzen kijken. En daadwerkelijk tot afspraken komen met derde landen.
Zo lang migranten echter nog op irreguliere wijze richting de EU komen, moeten we ook binnen de EU onze regels aanpassen. Zoals aan de buitengrens onderscheid maken tussen de migranten die op de vlucht zijn en in de EU een veilig heenkomen kunnen vinden, en migranten die niet in aanmerking komen voor een asiel status en van daaruit meteen terug moeten.
De nieuwe voorstellen zijn wat mij betreft een aanzet waar mee we aan de slag kunnen! Het is hoog tijd dat de EU gaat leveren op dit belangrijke dossier. Zowel het Europees Parlement als de Raad zijn nu aan zet.
Zet cookies aan om de video te tonen.