Nieuws van politieke partijen in Scherpenzeel inzichtelijk

236 documenten

(kern) energie via een mini-centrale

VVD VVD Scherpenzeel 25-05-2021 06:57

Is een mini-centrale op basis van kernenergie de oplossing voor duurzame energie?: de Small Modular Reactor (SMR)

Onlangs heb ik in een column al inzichtelijk gemaakt welke ontwikkelingen zich hebben voorgedaan rondom kernenergie en welke voordelen kernenergie tegenwoordig met zich meebrengt. In deze column ga ik specifiek in op de ontwikkeling van een mini-centrale op basis van kernenergie: de Small Modular Reactor (SMR) (op het plaatje zie je een impressie van het uiterlijk).

Eerst even een paar cijfers:

-          Small modular reactor (SMR) produceert 4 tot 300 Megawatt (MW) (Borssele is 485 megawatt).

-          1 megawatt = 1000 huishoudens https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/energiebegrippen/megawatt

De SMR kan dus een middelgrote tot redelijk grote gemeente van stroom voorzien.

 

Ontwikkeling mini-centrales in Groot Brittanie met overheidssteun

Het Verenigd Koninkrijk heeft al in 2017 een competitie voor de ontwikkeling van mini-centrales uitgeschreven, omdat Engeland het belang en kansen ziet van deze mini-centrales en een internationale concurrentiepositie wil hebben. De overheid betaalde bedrijven per fase een ontwikkelbudget van miljoenen euro’s waarmee ze de ontwikkeling stimuleert. In ongeveer 18 landen wereldwijd gebeurt hetzelfde. Groot voordeel van de mini-centrales is dat ze in serie in fabrieken kunnen worden gebouwd waardoor de productiekosten veel lager zijn en ze sneller gebouwd kunnen worden. Met vrachtwagens kunnen ze naar een locatie worden gereden en in elkaar worden gezet.

 

In Engeland zijn van de 8 initiatieven er 5 door naar fase 2 die startte in 2020. Ze mogen nu een proefopstelling bouwen. Dit is onder andere de Rolls Royce mini centrale, maar ook de U battery. Deze kan zowel elektriciteit produceren als warmte opwekken.

 

U battery

De U battery is bedacht door o.a. de TU Delft en wordt ontwikkeld door het (deels) Nederlandse bedrijf Urenco met een vestiging in Almelo.

 

De U battery is een kleine centrale vanaf 4 Megawatt (4000 huishoudens), die deels ingegraven kan worden zodat het minimaal te zien is en een gewoon bedrijfsgebouw lijkt als elk ander bedrijf. Naast de elektriciteit wordt er ook warmte opgewekt waarmee diezelfde huishoudens van stadswarmte kunnen worden voorzien. Hierdoor vormt de U battery een mogelijke zeer stabiele, betrouwbare aanvulling op de energiemix. Het proto-type wordt gebouwd tussen 2024 en 2027 en de verkoop start in 2028.

 

Vaak wordt als argument aangedragen dat het heel lang duurt voor een centrale neergezet kan worden door de lange procedures in Nederland. Dit kan versneld worden als we nu starten met de procedures om locaties aan te wijzen waar mini centrales zouden kunnen komen als ze voldoen aan bepaalde kaders. Op die manier creëren we als overheid randvoorwaarden en potentiele afzetmarkt voor bedrijven en kunnen zij rekening houden hiermee in de ontwikkeling en stimuleren wij bedrijven verder te gaan met de ontwikkeling. Tegelijk is het een interessante pilot om samen met hen op te lopen en daarmee planningstijd te verkorten.

 

Daarbij kunnen we bijvoorbeeld gebruik maken van de Rijkscoördinatieregeling waarmee de planningsprocedures verkort kunnen worden.

Zelfstandig Scherpenzeel?

ChristenUnie ChristenUnie Scherpenzeel 16-06-2020 17:57

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1316341/588314/Scherpenzeel I Barneveld.jpg

Gemeentebelangen Scherpenzeel is overtuigd is van een toekomstbestendig, zelfstandig Scherpenzeel. Op een aantal zaken dat door GBS wordt gesteld in Dorp & Streek van deze week, reageren wij graag.

1. “Er wordt nog steeds meer spaargeld opzij gelegd dan dat we gebruiken. Ook in de toekomst.”Dit klopt niet. Onze ‘spaarpot’, de algemene reserve, daalt de komende jaren in rap tempo tot onder het vereiste minimum. Het college stelt voor om op een later tijdstip hiervoor een oplossing te bedenken. De reserve Afval (voor onverwachte kosten van afvalverwerking) is leeg. En weer: Het college stelt voor om op een later moment hiervoor een oplossing te bedenken. Die aanvullingen zullen toch echt bij u, de inwoners van Scherpenzeel, vandaan moeten komen. GBS ‘gokt’ op extra inkomsten uit woningbouw. Inkomsten die onzeker, en deels ook niet realistisch zijn.

2. De lasten voor de inwoners zullen beperkt stijgen.” En een paar zinnen verderop: “De verwachting is dat bij alle gemeenten de lasten fors zullen gaan stijgen.”Bij álle gemeenten: dus óók in Scherpenzeel. Door allerlei oorzaken, zoals de zorgkosten, corona, etc. Maar daar bóvenop komen voor Scherpenzeel nog de extra kosten van tenminste € 1,2 miljoen voor de extra ambtenaren. Los van de kostenstijging waar alle gemeenten mee te maken krijgen, gaat u in Scherpenzeel de komende jaren voor de extra ambtenaren al meer dan € 100 per jaar extra belasting betalen.

3. Zelfs de gevreesde bezuiniging op de bieb is bijna geheel van tafel."In het plan wordt de bibliotheek nog steeds omgevormd tot een 'steunpunt' met zeer beperkte ruimte voor boeken. U moet uw boeken in de toekomst online uitzoeken en bestellen. Afhalen kan dan in 'de bieb'. Even lekker snuffelen tussen de boeken is er niet meer bij!

4. Maar nu zijn partijen 180 graden gedraaid onder invloed en grote druk van buitenaf (provincie, burgemeester).”Er zijn ook partijen die op grond van onafhankelijk onderzoek, rapporten, ervaringen en ontwikkelingen, voortschrijdend inzicht ontwikkelen. Wij hebben altijd gezegd: zelfstandigheid is prettig, maar wij zoeken naar wat het beste is voor onze inwoners en bedrijven. Wij zijn overtuigd dat zelfstandigheid naar de toekomst toe niet langer houdbaar is. Om tot dit inzicht te komen was geen druk van welke partij dan ook nodig.

5. Denkt u dat Barneveld ieder jaar 4 ton gaat uitgeven aan de Breehoek en 2 ton ana de bibliotheek.”Er wordt angst gezaaid voor Barneveld. Barneveld heeft haar kernenbeleid prima in orde. De voorzieningen in dorpen als Voorthuizen en Kootwijkerbroek doen niet onder voor die in Scherpenzeel. Daarnaast heeft het college tot nu toe elk constructief gesprek met Barneveld afgehouden. Uit de informatie die wij hebben ingewonnen, blijkt dat Barneveld van harte bereid is het voorzieningenniveau in Scherpenzeel in stand te houden.

6. “Een gemeentesecretaris (in Barneveld) die opstapt”Met deze opmerking suggereert GBS dat er van alles aan de hand zal zijn in Barneveld. Helaas verzuimt GBS om deze gemeentesecretaris te vragen waaróm hij precies opstapt. Dat blijkt om zuiver persoonlijke redenen te zijn. Wij vinden het zeer ongepast dat GBS hier op deze manier over spreekt, en hebben hen om een rectificatie van dit statement gevraagd. Dit wordt geweigerd.

7. “Omdat we zelf willen bepalen hoe we de centen van onze inwoners inzetten”Wilt u dat uw geld wordt ingezet voor een adviseur, als zijn advies vervolgens terzijde wordt geschoven? Wilt u dat uw geld wordt ingezet voor extra ambtenaren, terwijl dat onnodig is als we samen gaan met Barneveld? Wilt u dat uw geld wordt ingezet voor een dure lobbyist van twijfelachtig allooi, de ‘gemeentebelangen’ in Den Haag te gaan behartigen?

Als u nu denkt: wellicht is een herindeling nog zo gek niet, zonder extra kosten, zonder belastingverhoging (Barneveldse Krant: ‘Lokale lasten Barneveld in 2021 niet omhoog’), zonder al ons groen vol te bouwen met 1.000 extra woningen, en zonder een nog steeds onzekere toekomst… Laat dan ook uw stem horen in de enquête die binnenkort wordt gehouden!

Zelfstandigheid ten koste van alles? Wat het CDA betreft niet!

CDA CDA Scherpenzeel 12-06-2020 19:59

Waarom niet? De gevolgen van zelfstandigheid zoals het college dat mogelijk wil maken heeft verregaande gevolgen voor al onze inwoners. Gevolgen zelfstandigheid: • Er moeten ruim 1000 nieuwe woningen worden gebouwd. o Van een groen dorp naar een volgebouwd dorp zonder groen? • Er komen flinke lastenverhogingen o Voor de inwoners veel duurder dan bij Barneveld • Financiële reserves verdwijnen o Iedere volgende tegenslag leidt tot extra lastenverhogingen. Dit alles om nog zo lang mogelijk zelfstandig te blijven, wat ons betreft niet! En daarnaast, waarom worden we bang gemaakt voor Barneveld? In Barneveldse kernen waaronder Voorthuizen en Garderen is het prima voor elkaar. Er worden nieuwe zwembaden en kulturhusen gebouwd terwijl de lasten voor hun inwoners nu gelijk zijn aan die in Scherpenzeel. Het bouwen van 1000 nieuwe woningen is totaal niet realistisch, we hebben net vastgesteld dat er tot 2030 behoefte is aan 230 nieuwe woningen. Waar gaan we ze laten? Scherpenzeel telt nu 3800 woningen en heeft beperkte ruimte, deze plannen betekenen een kaalslag voor het groene dorp. De lasten voor onze inwoners zijn nu nog vergelijkbaar met die in Barneveld, voor zelfstandigheid zijn we straks zeker duurder uit. De meeste huishoudens gaan uiteindelijk meer dan 100 euro per jaar extra aan OZB betalen. Daarnaast moet iedere tegenslag die er daarna nog komt worden verhaald op onze inwoners aangezien de reserves weg zijn. Laten we niet wachten tot we inderdaad failliet zijn maar nu vanuit onze sterke positie in overleg gaan met Barneveld over een herindeling om te komen tot een mooie toekomst voor Scherpenzeel.

Gedeputeerde Staten heeft geen vertrouwen in zelfstandig Scherpenzeel

CDA CDA Scherpenzeel 04-06-2020 10:23

Dit besluit van GS komt voor het CDA niet onverwacht. Vorig jaar hebben wij diverse malen in opinie-ronde en raad duidelijk gemaakt dat het CDA grote twijfels heeft bij zelfstandig verder gaan. Er is een te groot financieel gat, dat niet structureel gedekt kan worden, er zijn te veel twijfels bij bestuurskracht en er lijkt geen eerlijke vergelijking te zijn gemaakt tussen beide zelfstandigheid en herindeling. De nieuwe Kadernota heeft deze twijfels niet kunnen wegnemen, er zijn te veel open eindjes. Daarnaast zijn wij fel tegen de plannen om ruim duizend extra woningen te gaan bijbouwen in ons dorp. In de toekomstvisie hebben we duidelijk gekozen voor het behoud van het groene karakter van het dorp, dat gaat hiermee volledig verloren. Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want intussen zijn kostbare tijd en geld verloren gegaan en is onze onderhandelingspositie richting Barneveld er niet sterker op geworden. We roepen nu alle partijen op om ons gezamenlijk sterk te maken om de voorzieningen die we hebben veilig te stellen in de onderhandelingen met de gemeente Barneveld.

Gedeputeerde Staten heeft geen vertrouwen in zelfstandig Scherpenzeel

CDA CDA Scherpenzeel 04-06-2020 10:23

Dit besluit van GS komt voor het CDA niet onverwacht. Vorig jaar hebben wij diverse malen in opinie-ronde en raad duidelijk gemaakt dat het CDA grote twijfels heeft bij zelfstandig verder gaan. Er is een te groot financieel gat, dat niet structureel gedekt kan worden, er zijn te veel twijfels bij bestuurskracht en er lijkt geen eerlijke vergelijking te zijn gemaakt tussen beide zelfstandigheid en herindeling. De nieuwe Kadernota heeft deze twijfels niet kunnen wegnemen, er zijn te veel open eindjes. Daarnaast zijn wij fel tegen de plannen om ruim duizend extra woningen te gaan bijbouwen in ons dorp. In de toekomstvisie hebben we duidelijk gekozen voor het behoud van het groene karakter van het dorp, dat gaat hiermee volledig verloren. Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want intussen zijn kostbare tijd en geld verloren gegaan en is onze onderhandelingspositie richting Barneveld er niet sterker op geworden. We roepen nu alle partijen op om ons gezamenlijk sterk te maken om de voorzieningen die we hebben veilig te stellen in de onderhandelingen met de gemeente Barneveld.

Nog een allerlaatste kans?

CDA CDA SGP Scherpenzeel 19-02-2020 09:31

Wanneer krijgen wij als Scherpenzeel zekerheid? Begin februari zou een besluit worden genomen over de toekomst van Scherpenzeel, maar helaas moeten we nog een aantal maanden wachten. Vanuit de positie van de provincie heel begrijpelijk aangezien men uiterst zorgvuldig wil zijn. Voor ons als Scherpenzeel nog een aantal maanden van onzekerheid met eigenlijk maar één reële uitkomst: alsnog herindeling met Barneveld. Het college zet optimistisch en vol vertrouwen als kop boven haar persbericht: “Scherpenzeel kan door met uitwerken zelfstandige toekomst” en geeft aan “verder te bouwen aan een zelfstandige toekomst”. Vanuit de provincie klinkt naar aanleiding van hetzelfde gesprek een heel ander geluid. “Gedeputeerde staten starten verkenning naar herindeling” staat er als kop boven hun persbericht. Een persbericht dat eindigt met de zin: “Om ervoor te zorgen dat de inwoners een gemeente hebben die de eigen taken goed kan uitvoeren stuurt Gelderland nu aan op een herindeling, tenzij de gemeente laat zien stevig te gaan investeren in de eigen kracht.” Het stevig investeren dat gevraagd wordt gaat verder dan het raadsvoorstel van 9 december waarmee GBS en SGP een zelfstandige toekomst veilig wilden stellen. Het plan van GBS en SGP was om het personeelsbudget voor onze ambtenaren stapsgewijs over vier jaar met 1,2 miljoen te verhogen. Deze investering is hard nodig om de organisatie gezond en van juiste omvang te maken, daar is iedereen van overtuigd. Het ingroeimodel over vier jaar had al zeer grote gevolgen voor Scherpenzeel en zijn bewoners. De bibliotheek zou zijn volledige functie verliezen, de OZB werd flink verhoogd en dan moest er nog geld worden gevonden in een verliesgevende Breehoek. Wat de provincie betreft gaat dit nog lang niet snel genoeg, er wordt gesteld dat al vanaf 2021 de volledige 1,2 miljoen euro structureel gedekt moet worden. Dit kan alleen maar betekenen dat de bezuinigingen en OZB-verhogingen nog extremer moeten worden dan in het raadsvoorstel van december. De consequenties voor de bewoners zullen groot zijn, men gaat flink meer betalen voor minder voorzieningen. We roepen het college dan ook op te stoppen met deze, wat ons betreft, doodlopende weg. Scherpenzeel heeft een begroting van ongeveer 18 miljoen euro die al jaren moeilijk sluitend te krijgen is. Zonder extreme bezuinigingen en lastenverhogingen is het dan eenvoudigweg onmogelijk om 1,2 miljoen euro vrij te maken. “Zelfstandigheid is geen doel op zich” roept het college continue maar als het college echt gaat proberen met ingang van volgend jaar 1,2 miljoen structureel vrij te maken is wat ons betreft het tegendeel bewezen. En dan is dit alleen nog het financiële deel van het verhaal. Plannen voor het versterken van strategische denkkracht worden als onvoldoende beoordeeld. Ook op het vlak van bestuurskracht, interne verhoudingen tussen raad, college en ambtenaren en de rol in de regio moeten grote stappen worden gemaakt. Tenslotte, mocht men ons verwijten dat de route naar Barneveld niet voldoende onderzocht is dan moeten SGP en GBS in de spiegel kijken. Wij hebben op 9 december geprobeerd de beslissing nog een aantal maanden uit te stellen om beide scenario’s nog verder uit te diepen omdat ook de brief van de provincie daar destijds om vroeg. GBS en SGP wilden daar niet aan, uitstel zou niet verleend kunnen worden door de provincie. Toen het nieuwe college er eenmaal zat was hun eerste actie uitstel vragen tot de kadernota en het wordt door de provincie verleend. Had het amendement aangenomen en we hadden nog een aantal maanden de tijd om ook een fusie met Barneveld serieus te onderzoeken.

Toekomst Scherpenzeel nog langer onduidelijk

ChristenUnie ChristenUnie SGP Scherpenzeel 08-02-2020 08:58

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1310684/588314/Huis-Scherpenzeel-Ben-Bender-Wikimedia.jpg

Provincie Gelderland: “Gedeputeerde Staten starten verkenning naar herindeling Scherpenzeel”

College Scherpenzeel: “Scherpenzeel kan door met uitwerken zelfstandige toekomst”

Twee nieuwskoppen over één overleg, dat op donderdag 6 februari jl. plaatsvond tussen de Commissaris van de Koning de heer J. Berends en het college van Scherpenzeel. Twee persberichten, met een groot verschil in de ‘tone of voice’. De visie van de ChristenUnie Scherpenzeel hierop:

Het college van Scherpenzeel heeft in haar laatste brief aan de Provincie verzocht om meer tijd te krijgen om het plan van aanpak voor een zelfstandig Scherpenzeel verder uit te werken. In het overleg dat heeft plaatsgevonden, heeft de Provincie dit verzoek gehonoreerd. Het college krijgt de tijd om de voorstellen in de kadernota, die begin juli door de raad wordt besproken, definitief te maken.

“We zijn blij dat de Provincie inziet dat Scherpenzeel stappen zet”, schrijft het college in het persbericht. Echter, dat is niet wat de Provincie zegt. De Provincie schrijft in haar persbericht: “Om er voor te zorgen dat de inwoners een gemeente hebben die de eigen taken goed kan uitvoeren stuurt Gelderland nu aan op een herindeling, tenzij de gemeente laat zien stevig te gaan investeren in de eigen kracht.” Kortom, de Provincie ziet nog geen verbetering, maar geeft het college een allerlaatste kans, terwijl de voorbereidingen voor een herindeling met Barneveld gelijktijdig ook worden opgestart. De Provincie geeft de opdracht dat bij de kadernota die dit voorjaar wordt opgesteld, de kosten van zelfstandigheid (tenminste € 1,2 miljoen) structureel moeten zijn gedekt. Ook moeten duidelijke stappen zijn gezet in verbetering van de bestuurskracht en de samenwerking in de regio.

Een definitief besluit wordt dus opnieuw uitgesteld. De ChristenUnie is van mening dat dit niet in het belang is van de inwoners van Scherpenzeel. Enerzijds is het hoog tijd dat er duidelijkheid komt. Anderzijds zal het college van Gemeentebelangen en SGP in de komende maanden zeer vergaande besluiten moeten nemen over een enorme belastingverhoging voor onze inwoners. Ook zal bezuiniging op voorzieningen onontkoombaar zijn, waarbij de bibliotheek als eerste slachtoffer al door dit college is aangewezen.

De oproep van de ChristenUnie is duidelijk: STOP! Stop met het verzwaren van de lasten voor onze inwoners, stop met het afbreken van voorzieningen in ons dorp. Stop hiermee voordat er onomkeerbare besluiten zijn genomen, want het is niet nodig én niet haalbaar! GBS en SGP, denk na, ga met Barneveld om de tafel en constateer dat we met elkaar het beste af zijn. Bij een herindeling met Barneveld hoeven we de onroerend-zaak-belasting niet te verdubbelen, en hoeven we niet rücksichtslos te gaan snijden in onze voorzieningen. Stop hiermee, nu het nog kan.

Hebben we dan helemaal geen begrip voor de keuze die de provincie maakt? Ja, dat hebben we wel. De provincie stelt een zorgvuldig proces voorop. Voorkomen moet worden dat een eventuele herindeling straks bij het ministerie van Binnenlandse Zaken wordt tegengehouden, omdat Scherpenzeel niet de kans zou hebben gehad zichzelf te bewijzen. Die kans krijgt Scherpenzeel nu. De allerlaatste kans.

De ChristenUnie begrijpt dat de Provincie de ontwikkelingen in Scherpenzeel de komende maanden zeer scherp zal volgen. Wij hopen dat de Provincie bereid is om tijdig in te grijpen als het college voornemens is om besluiten te nemen, die schadelijk zijn voor onze inwoners en samenleving.

Hoe nu verder? In mei zal het college de kadernota vaststellen, die dan begin juli in de raad wordt behandeld. In die tussentijd, na vaststelling door het college, zal de Provincie zich beraden op een definitief besluit. We wachten opnieuw in spanning af, maar zullen als ChristenUnie ook zeker zeer kritisch zijn op de wegen die dit college inslaat.

Tijdens herdenken 60 jaar SGP nadenken over toekomst Scherpenzeel

SGP SGP Scherpenzeel 23-11-2019 00:00

 

Tijdens herdenken 60 jaar SGP nadenken over de toekomst van Scherpenzeel

 

Een bijzondere samenloop. De kiesvereniging van de SGP in Scherpenzeel herdacht haar 60-jarig bestaan. Dezelfde avond werd echter ook nagedacht over: “hoe verder met Scherpenzeel”.

 

De algemeen voorzitter van de SGP, ds. G.W.S. Mulder,  was naar Scherpenzeel  gekomen om de felicitaties namens het landelijke bestuur over te brengen. Hij opende de vergadering met een meditatie over Psalm 60. “Maar nu hebt gij degenen, die U vrezen, een banier gegeven, om die op te werpen, vanwege de waarheid”. De banier, de Heilige Schrift,  het kompas voor ons politiek handelen. Dat doet ons hopen en geeft ons houvast.

 

Terugkijken op 60 jaar SGP in Scherpenzeel

Met vier oud fractievoorzitters werd vervolgens stil gestaan bij 60 jaar SGP in de Scherpenzeelse gemeenteraad. De huidige voorzitter van de kiesvereniging, J. van de Vliert, hield korte interviews met hen. Met  J.H.E. Sterk werd terug gekeken op  34 jaar raadslidmaatschap. Vanaf het begin van de SGP heeft hij in de gemeenteraad gezeten. Plichtsgetrouw en bescheiden heeft hij al die jaren meegedacht ten dienste van de Scherpenzeelse gemeenschap.   Inmiddels is de familie Sterk al verschillende jaren geleden verhuisd naar Garderen. Gevraagd naar zijn advies over de toekomst van Scherpenzeel was Sterk helder. “Blijf zo lang mogelijk zelfstandig zolang dit nog kan”.

In 1970 werd N.J. van Egdom voor de SGP gekozen. Vanaf dat moment kon over een fractie worden gesproken.   Van Egdom heeft 8 jaar in de raad gezeten. Noeste arbeid werd verricht, met name in de perioden van de begrotingsbehandeling. Soms werd het nachtwerk. Zijn opstelling in de raad: vanuit het evangelie politiek bedrijven en de uitwerking daarvan in Gods hand geven.

B.J. van Vreeswijk was van 1991 tot 2010 namens de SGP betrokken bij het Scherpenzeelse gemeentebestuur. Hiervan 8 jaar als wethouder.  Een positie waar je invloed vele malen groter is dan als raadslid.

 J. Mulder zat vanaf 2006 in de raad. Drie periodes heeft hij het SGP geluid naar voren gebracht. Mooi en verantwoordelijk werk. Gevraagd zijn advies richting SGP bestuurders verwoorde  hij dit  kernachtig in 3 punten: blijf geloofwaardig en betrouwbaar, principes zijn belangrijker dan pluche en houdt vast aan politiek bij een geopende Bijbel

 

Zelfstandig blijven of samengaan met Barneveld

Na de pauze kreeg de huidige fractievoorzitter van de SGP, Maarten Zwankhuizen, het woord. Hij gaf een korte schets van de huidige politieke situatie, de toekomstvisie, de stappen richting definitieve besluitvorming en het standpunt van de SGP over zelfstandig blijven dan wel samengaan met Barneveld. Hij benadrukte dat de fractie niet zomaar afwijkt van haar verkiezingsprogramma, waarin zelfstandigheid het uitgangspunt is.

Daarna werd met de ruim 50 aanwezigen van gedachten gewisseld over de huidige bestuurlijke situatie, de voor -en nadelen van zelfstandig blijven of samengaan.  Veel vragen werden opgeworpen. Waarom komt de discussie over zelfstandigheid nu ineens naar boven? Hoe kwetsbaar zijn we bij zelfstandigheid?  Ben je als kleine gemeente kwetsbaar of juist wendbaar? Zit Barneveld wel te wachten op Scherpenzeel?  Wat gaat er met ons voorzieningniveau gebeuren bij samenvoeging?  Zijn de opgestelde rapporten wel objectief? Wat wil de provincie eigenlijk? Wat willen de politieke partijen in Scherpenzeel?

 

Adviezen waren er ook vanuit de aanwezigen. Hou er rekening mee dat samenvoegen met Barneveld ook een prijs heeft. Er zijn niet veel voorbeelden van succesvolle herindelingen. Realiseer je dat er na een herindeling geen weg terug is. Maar ook: als je je richt op samenvoeging, stel duidelijke doelen wat je wilt bereiken bij zo’n samenvoeging.

 

Het standpunt van de huidige SGP werd door de Zwankhuizen verwoord met: “we gaan voor zelfstandigheid, tenzij het tegendeel bewezen wordt”. Een standpunt dat opvallend in lijn ligt met het advies van de eerste SGP vertegenwoordiger in de Scherpenzeelse gemeenteraad Sterk: “Blijf zo lang mogelijk zelfstandig zolang dit nog kan”.  En zo was de cirkel van 60 jaar weer rond. Helder en herkenbaar.

Op de foto ziet u van links naar rechts, de 4 oud fractie-leden: J. Mulder, B.J. van Vreeswijk, J.H.E. Sterk, N.J. van Egdom 

Scherp oordeel provincie over rapport stuurgroep Toekomst Scherpenzeel

ChristenUnie ChristenUnie CDA Scherpenzeel 21-11-2019 17:48

https://scherpenzeel.christenunie.nl/k/n11392/news/view/1281872/588314/Gelderland.png

Gisteren ontving de gemeenteraad van Scherpenzeel een brief van de provincie Gelderland. Deze brief bevat een reactie op het eindrapport van de Stuurgroep over de toekomst van Scherpenzeel.

Kort samengevat geeft de provincie aan dat het rapport niet in balans is. We gaan soms ‘te kort door de bocht’ in de vergelijking van zelfstandigheid en herindeling met Barneveld. Op een aantal punten vindt de provincie de conclusies die worden getrokken duidelijk gekleurd door de wens om zelfstandig te blijven. De mogelijkheden en kansen die een herindeling met Barneveld biedt, moeten beter worden bekeken.

Met betrekking tot de benodigde financiën voor zelfstandigheid geeft de provincie in de brief aan dat zij het niet eens is met de manier waarop wij de extra kosten voor de ambtenaren willen dekken. Als het gaat om ‘de basis op orde’, moet dat gewoon uit de begroting kunnen worden betaald. Hierdoor wordt het financiële ‘gat’ dat ontstaat nog groter.

Ook geeft de provincie aan dat niet wordt ingegaan op alles wat nodig is voor toekomst van Scherpenzeel. Er is meer nodig dan het alleen op orde brengen van de ambtelijke organisatie. Er is in Scherpenzeel te weinig aandacht voor visie en lange termijnbeleid. We kunnen te weinig bijdragen aan de samenwerking in de regio. Het samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie moet beter. Allemaal aspecten, die voor een stabiele toekomst noodzakelijk zijn, maar waarop in het rapport niet of nauwelijks wordt ingegaan.

De fracties van het CDA, PRO Scherpenzeel en ChristenUnie hebben al de nodige kanttekeningen geplaatst bij de betaalbaarheid van zelfstandigheid. De provincie bevestigt nu dit beeld. Ook het feit dat de problemen niet zijn opgelost door enkel en alleen het ambtenarenkorps flink uit te breiden, wordt door de provincie onderstreept.

De provincie geeft aan dat als zij te weinig vertrouwen heeft in het rapport en het besluit dat wij straks nemen, de provincie zelf het initiatief zou kunnen nemen voor een herindeling met Barneveld.

Vanavond wordt met u gesproken over de toekomst van Scherpenzeel. Het is belangrijk dat u dan alle informatie heeft, ‘het volledige verhaal’. Deze nieuwe informatie moet zeker ook worden meegenomen in de afwegingen die worden gemaakt.

Scherp oordeel provincie over rapport stuurgroep Toekomst Scherpenzeel

CDA CDA Scherpenzeel 21-11-2019 12:52

Gisteren ontving de gemeenteraad van Scherpenzeel een brief van de provincie Gelderland. Deze brief bevat een reactie op het eindrapport van de Stuurgroep over de toekomst van Scherpenzeel. Kort samengevat geeft de provincie aan dat het rapport niet in balans is. We gaan soms ‘te kort door de bocht’ in de vergelijking van zelfstandigheid en herindeling met Barneveld. Op een aantal punten vindt de provincie de conclusies die worden getrokken duidelijk gekleurd door de wens om zelfstandig te blijven. De mogelijkheden en kansen die een herindeling met Barneveld biedt, moeten beter worden bekeken. Met betrekking tot de benodigde financiën voor zelfstandigheid geeft de provincie in de brief aan dat zij het niet eens is met de manier waarop wij de extra kosten voor de ambtenaren willen dekken. Als het gaat om ‘de basis op orde’, moet dat gewoon uit de begroting kunnen worden betaald. Hierdoor wordt het financiële ‘gat’ dat ontstaat nog groter. Lees hier verder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.