Nieuws van politieke partijen in Stein inzichtelijk

84 documenten

Voetbalvereniging “R.K.S.V. De Ster” krijgt een meer toekomstproof ingericht sportcomplex.

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 04-11-2019 09:27

(ex artikel 34 Reglement van Orde)

Naam Indiener: Noud Claessens (Steins Belang)

Mirjam Driessen - Frederix (Steins Belang)

Raadsvergadering: 31 oktober 2019

Onderwerp: Uitvoering deelprojecten MISA 2.0. sportcomplex t’Hetjen / sportcomplex RKSV De Ster.

De raad van de gemeente Stein, in vergadering bijeen op 31 oktober 2019.

- Het aantal jeugdleden bij voetbalvereniging De Ster fors toeneemt en wel met name de leeftijdsgroep 5 tot 11 jaar.

- Zich een substantiële toename van het aantal deelnemers aan het vrouwen-en meisjes voetbal aftekent

- Er tegemoet moet worden gekomen aan de wensen en behoeften van de doelgroep gehandicapte sport

Bovengenoemde overwegingen vragen om de nodige aanpassingen, verbeteringen en uitbreiding van o.a. de sanitaire voorzieningen op het complex t’Hetjen.

De raad van de gemeente Stein in vergadering op 31 oktober 2019 draagt het College van Burgemeester en Wethouders op;

- Op korte termijn uitvoering te geven aan de renovatie en uitbreiding van de sanitaire voorzieningen van de sportaccommodatie t’Hetjen zodanig dat aan deze aan de eisen van capaciteit en toegankelijkheid (sociale inclusie) voldoen.

- Het benodigde bedrag vrij te maken voor de financiering van dit project, dan wel een verzoek voor krediet aan onze raad voor te leggen.

(Naam en handtekening van de indiener)

Noud Claessens Fractie voorzitter (Steins Belang)

(Naam en handtekening van eventuele ondersteuners)

Mirjam Driessen - Frederix (Steins Belang)

Antwoorden wandelpad Reekstraat

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 25-09-2019 18:42

Geschreven door Noud Claessens.

Bijgevoegd vind u de antwoorden op de vragen die Steins Belang onlangs heeft gesteld.

Nieuws uit de raad vergadering van 12 september 2019 Participatiebedrijf/Vixia

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 14-09-2019 06:50

Nieuws uit de raad vergadering van 12 september 2019 Participatiebedrijf/Vixia

Geschreven door Noud Claessens.

Aan de orde is het raadsvoorstel inzake bestuursconvenant integraal participatiebedrijf.

Wij hebben als Steins Belang kennisgenomen van het Bestuursconvenant in zijn geheel en de artikelen 3.2, 3.4 en 3.5 in het bijzonder.

Wij stellen vast dat met artikel 3.2 recht wordt gedaan aan de wens van Stein om op basis van een totaaldossier een integraal besluit te nemen over de besturing en uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet.

Tevens constateren wij dat de artikelen 3.4 en 3.5 leiden tot beëindiging van GR Vixia en overdracht van Vixia B.V. aan het nieuwe participatiebedrijf. Als deelnemer van de GR Vixia verzet Steins Belang zich niet tegen beide bepalingen om aan de belangen en wensen dienaangaande van de drie andere deelnemers tegemoet te komen mits dit blijkt uit de instemming door deze drie gemeenten. Net zoals ook deze drie gemeenten bereid zijn om medewerking te verlenen aan de belangen en wensen van Stein om integraal aan het einde van het traject te kunnen beslissen.

Het college krijgt de opdracht mee om het verkennen van mogelijkheden voort te zetten aangaande uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet per 1 januari 2020 en een voorstel in oktober a.s. ter besluitvorming voor te laten leggen aan de gemeenteraad.

Tevens hebben wij in de beeldvormende vergadering van 4 september j.l. vernomen, dat onze Vixia mensen hun volledige rechten zullen behouden indien wij zouden instemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

In die beeldvormende vergadering hebben wij een vraag over artikel 3:12 van het bestuursconvenant gesteld. Er wordt in artikel 3:12 benoemd dat de gemeenten Sittard-Geleen en Beek ontslagen worden van eerder genoemde afspraken indien er niet wordt voldaan aan de termijnen die gesteld zijn in artikelen 3.4 beëindig van de Gemeenschapelijke Regeling Vixia per 31 december 2019 en artikel 3.5. de overdracht van alle aandelen van Vixia B.V aan de centrum gemeente Sittard-Geleen en eigenaar in juridische zin van het nieuwe integraal participatiebedrijf per 31 december 2019.

Uit de schriftelijke beantwoording van die vraag blijkt dat de gemeente Stein en Beekdaelen ontslagen zijn van alle verplichtingen uit het bestuursconvenant en niet tot enige vorm van schadevergoeding verplicht zijn indien de besluiten van artikel 3:4 en 3:5 niet de vereiste meerderheid behalen. Dat geldt inderdaad ook indien de gemeenteraden van Stein en/of Beekdaelen besluiten om in het geheel niet aan te sluiten bij de centrumregeling. Artikel 3:2 van het bestuursconvenant verplicht de gemeente Stein en Beekdaelen immers niet om aan te sluiten bij de centrumregeling, maar alleen maar om daar vóór 1 december 2019 een besluit over te nemen.

Samenvattend kan de fractie Steins Belang instemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

Noud Claessens

Schriftelijke vragen over onderhoud aan historisch wandelpad

Politieke vereniging Steins Belang Politieke vereniging Steins Belang Stein 14-09-2019 06:44

Schriftelijke vragen over onderhoud aan historisch wandelpad

Geschreven door Noud Claessens.

De politieke vereniging Steins Belang stelt vragen over het onder

Onderwerp: Verzoek tot onderhoud wandelpad gelegen tussen Reekstraat en Ondergenhousweg Stein.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN:

Ex. artikel 155, 1e lid gemeente wet 42 RvO

Stein, 13 Augustus 2019

Geachte College,

Namens de politieke vereniging Steins Belang vragen wij Uw College om op korte termijn onderhoud te plegen aan het historische wandelpad gelegen tussen de Reekstraat en de Ondergenhousweg in Stein. Het wandelpad word veelvuldig gebruikt. In de bijlages vindt u een schets van de situatie terug en de huidige staat van de oversteek in de greppel.

Wij vragen Uw College de oversteek door de greppel te verbeteren door bijvoorbeeld een bruggetje en waar nodig het pad ontdoen van brandnetels.

Wij vragen Uw College spoeding in overleg te gaan met de eigenaren de gebroerders Schepers, Rijkswaterstaat en het limburgslandschap. Voor wat betreft de kosten zou de gemeente middelen kunnen nemen uit het budget onderhoud toeristische routes.

Wij rekenen up uw medewerking.

Namens de fractie Steins Belang,

Noud Claessens Fractievoorzitter Steins Belang .

Bijlagen.

Situatieschets 1

Situatieschets 2

Fase doorgang Greppel.

Toekomstplannen Jenaplanschool Elckerlyc

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 11-09-2019 17:44

CMB roept het college van burgemeester & wethouders op zich te herbezinnen over de voorgenomen plannen met voormalig Jenaplanschool Elckerlyc.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

Met belangstelling hebben wij als volksvertegenwoordigers de druk bezochte informatieavond over Elcerlyc bijgewoond. Het College presenteerde daar de voorgenomen plannen. Deze komen er op neer dat in het voormalig schoolgebouw Elcerlyc (Burg. Eussenstraat te Elsloo) een voor Stein experimentele woonvorm komt. Dit stuit bij de omwonenden op veel weerstand.

Dat er zo veel mensen aanwezig waren op de informatieavond is een indicatie voor de onrust die de voorgenomen plannen van de gemeente veroorzaakt hebben.

Die ongerustheid blijkt ook uit het feit dat er inmiddels ruim 175 handtekeningen aan de gemeente werden overhandigd. De omwonenden nemen hiermee stelling tegen de voorgenomen plannen.

Geconcludeerd mag worden dat er bij de inwoners onvoldoende draagvlak en vertrouwen aanwezig is. Belangrijke voorwaarden om tot een succesvol plan te komen.

Het gebrek aan draagvlak en vertrouwen heeft voor een belangrijk deel te maken met het feit dat het college vooraf geen overleg met de omwonenden heeft gevoerd. Het ontbreken van een open en transparante communicatie leidt vanzelfsprekend tot weerstand.

Tijdens de informatieavond zijn enkel de ver uitgewerkte plannen aan de inwoners gepresenteerd. Deze voelen zich buitenspel geplaatst door de gemeente. Zij zijn van mening dat op deze locatie tal van andere geschikte mogelijkheden tot invulling zijn.

Verder bleek tijdens de presentatie dat er substantieel veel gemeenschapsgeld gestoken moet gaan worden in dit risicovol experimenteel woonproject.

Er is door de omwonenden een krachtig signaal afgegeven. Het gemeente bestuur gaat zich daarom nader beraden over de plannen. Het lijkt ons goed om het college er op te wijzen dat er zeker ook andere passende mogelijkheden voorhanden zijn om aan dit gebouw een bestemming te geven. Mogelijkheden die de opgeroepen weerstand bij de omwonenden kunnen wegnemen.

Bent u het met ons eens dat het vanaf het begin betrekken van de burgers gecombineerd met een open en transparante communicatie ook in deze de juiste wijze is?

Is het college met ons van mening dat er ook andere mogelijkheden zijn om dit schoolgebouw een herbestemming te geven welke geen weerstand oproepen bij de omwonenden?

In afwachting van nader bericht verblijven wij met vriendelijke groeten.

Namens de CMB fractie,

Jack Meijers fractievoorzitter

Raadsvragen inzake tweede kunstgrasveld RKSV De Ster

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 09-09-2019 17:49

Door de ter discussie staande planning en realisatie van het MISA 2.0 project, is De Ster vlg. CMB genoodzaakt om te anticiperen op de toekomst. Een tweede kunstgras veld, gerealiseerd voor het volgende voetbalseizoen, is naar onze mening bittere noodzaak. CMB pleit daarom om dit MISA deelproject los te koppelen van het geheel en stelt het college van B&W de volgende schriftelijke raadsvragen:

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

Naar aanleiding van de planning van het MISA project 2.0 hebben wij de volgende vragen.

Dit project (multifunctionele invulling sportaccommodatie) kent van origine meerdere onderdelen. Naar aanleiding van het akkoord 2018 is er 1,5 miljoen voor begroot in 2021.

Daarbij is/was de geplande indoor kleiduiven schiethal een van de belangrijkste aspecten, ook qua planning. In een RIB d.d. 9-4-19 heeft u ons geïnformeerd dat definitieve informatie over business plannen van deelnemers ontbrak en dat het masterplan derhalve later aan de orde zou komen. In de raadsvergadering voor het zomerreces waarin enkele onderdelen van het MISA project aan de orde kwamen is tussen de regels door aangegeven dat de betreffende schiethal van de baan is. We mogen verder gerede twijfel hebben dat het MISA project 2.0 het geplande vervolg gaat krijgen. Betrokken verenigingen hebben in hun strategische overwegingen vanzelfsprekend rekening gehouden met de MISA activiteiten en planning. Zij kunnen door de ontwikkelingen gedupeerd worden.

Een van de MISA onderdelen is een tweede kunstgrasveld voor voetbalclub RKSV De Ster.

Wij zijn van mening dat het in de tijd naar voren halen van dit onderdeel (een eventueel vervolg van) het MISA 2.0 project niet schaadt. In onze ogen dient het tweede kunstgrasveld gerealiseerd te zijn voordat het seizoen 2020/2021 start. Hierdoor krimpt het complex van 3 velden naar 2 velden, heeft De Ster meer train- en wedstrijd capaciteit en vervalt een structurele onderhoudspost.

De redenen voor het bovenstaande zijn tweeledig.

1. De huidige staat van de natuurgrasvelden is, door gebrekkig onderhoud van de kant van de gemeente, beneden de maat (waardoor een extra beroep gedaan moet worden op het ene kunstgrasveld).

2. Het ledenaantal kent een substantiële stijging van meer dan 10% (waardoor eveneens een extra beroep gedaan moet worden op het ene kunstgrasveld).

Bent u het met ons eens dat de noodzaak van dat tweede kunstgrasveld groot is en realisatie in de zomer van 2020 mogelijk moet zijn?

Verder lijkt het ons een goede zet om het complexonderhoud bij de betreffende vereniging zelf te beleggen. Noem het maar privatiseren. Dit in navolging van meerdere sportclubs in de regio. We spreken dan van de klassieke win/win situatie. De vereniging kan onderhouden naar de eigen gewenste maatstaven en het is een zorg minder voor de gemeente.

Kunt u achter deze overdracht van verantwoordelijkheden staan?

Tot zover onze vragen.

In afwachting van uw antwoord met dank en vriendelijke groet,

Fractie CMB Stein,

raadslid Willem Thewissen

Staat van onderhoud voetbalvelden I.V.S., Urmondia en de Ster

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 06-09-2019 19:07

Berg a/d Maas  6 september 2019

Geacht college,

Middels dit schrijven richt ondergetekende zich tot u met het volgende.

Er bereiken mij in toenemende mate verontruste berichten van voetballiefhebbers inzake de abnormale slechte staat van onderhoud van de grasvelden bij I.V.S. in Berg a/d Maas, Urmondia in Urmond en De Ster in Stein.

Zelf ben ik op basis van deze signalen de situatie ter plekke gaan bekijken.

Nooit eerder was het onderhoud onder verantwoordelijkheid van de gemeente zo slecht als dit jaar van de grasvelden.

Ter info laat ik U enige foto’s toekomen ter ondersteuning van mijn brief

Kennelijk heeft dit te maken met de keuze voor een ander bedrijf dat ruim twee weken te laat gestart is met de onderhoudswerkzaamheden. Na het frezen is er ingezaaid en was er ten aanzien van de noodzakelijke beregening geen enkele regelmaat te bespeuren. Dit met als kwalijk gevolg dat op sommige plaatsen meer onkruid dan gras staat en er voorts vele kale plekken te zien zijn.

Daarnaast laat het maaien van het gras momenteel veel te wensen over.

Normaal gebeurde dit, op de met de vereniging afgesproken dagen, 2 keer per week.

Op dit moment zit hier geen enkele regelmaat in of komt men helemaal niet maaien.

Deze situatie beperkt de verenigingen in hun speelmogelijkheden en leidt voorts tot extra werk en kosten voor de betrokken verenigingen.

Als gemeente is men als eigenaar en verhuurder van de velden verantwoordelijk voor een goed onderhoud. Nu het uitgevoerde onderhoud niet aan de maat is lijkt het voor de hand te liggen dat de gemeente passende maatregelen gaat nemen ter voorkoming van herhaling in de toekomst.

Graag vernemen wij welke maatregelen het college inmiddels getroffen heeft?

En ook lijkt het voor de hand te liggen dat de gemeente in overleg gaat met de betrokken verenigingen om te bezien welke compenserende maatregelen nodig zijn voor de ondervonden nadelen van dit slecht onderhoud.

Vertrouwende op een spoedig bericht uwerzijds verblijf ik met vriendelijke groeten.

Joyce Römers

Raadslid CMB

Progressief Stein heeft onlangs ...

Progressief Stein Progressief Stein Stein 27-08-2019 06:11

Progressief Stein heeft onlangs diverse vragen gesteld m.b.t park plannen Meers

Blauwe zone winkelcentrum Stein

Communiceren Met Burgers (CMB) Communiceren Met Burgers (CMB) Stein 20-08-2019 23:33

Naar aanleiding van de door CMB gestelde raadsvragen 12 juni jl. zijn er aanvullende raadsvragen gesteld omtrent de beantwoording van het college over het instellen van een algehele blauwe zone bij het winkelcentrum in Stein. CMB pleit voor het afzien van een algehele blauwe zone rondom het winkelcentrum in Stein.

Schriftelijke raadsvragen (ex artikel 155 1

lid gemeentewet en artikel 42 Reglement van Orde

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Stein,

Ondergetekenden stellen de volgende schriftelijke vragen aan het college.

We danken u voor uw schrijven van 12 juli 2019 met daarin antwoorden op onze raadsvragen van 12 juni 2019. Mede als gevolg van deze beantwoording zijn bij ons nieuwe vragen, gezichtspunten en bezorgdheid gerezen. Hieronder treft u deze aan.

U geeft bij punt 1 aan dat als de parkeerdruk alleen op de piekmomenten (vrijdag en zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur) gemeten wordt, de druk boven de 80% komt. Uit het rapport blijkt dat er dan desondanks nog steeds ruimte is om te parkeren tenzij men de auto “bij de supermarkt binnen wil parkeren”. De loopafstand wordt dan wel iets groter. Dient die, niet onoverkomelijke, situatie op die piekmomenten daadwerkelijk te leiden tot drastische maatregelen als een algehele blauwe zone?

U geeft bij punt 2 aan dat de door ons vermelde tussenoplossing, te weten: een gedeeltelijke blauwe zone in het winkelgebied zonder bewoning, de parkeerdruk in andere gebieden verergert. Bent u het met ons eens dat een algehele blauwe zone de parkeerdruk in de woonwijken rondom het winkelcentrum dan ook zal verergeren waardoor het piekuur probleem met alle gevolgen van dien (verder voerend dan alleen parkeerproblematiek) verlegd wordt naar die woonwijken en wel ook buiten de piekuren van maandag tot en met zaterdag?

Bij punt 7 geeft u aan dat de Valderstraat en Heerstraat Centrum niet in het blauwe zone gebied betrokken worden omdat daar geen parkeerdruk is. Bent u het met ons eens dat, als onverhoopt wordt overgegaan tot die algehele blauwe zone, op die beide plekken wel een parkeerprobleem gaat ontstaan (doordat het aantrekkelijk is om hier de auto’s te parkeren) waardoor de hier gevestigde ondernemers schade berokkend wordt?

Uw intentie is natuurlijk goed, dat staat buiten kijf. Het winkelcentrum moet aantrekkelijker worden zodat alle ruimte verhuurd kan worden en de omzet cijfers stijgen. Wellicht zijn er ondernemers die erop gokken dat de algehele blauwe zone een middel hiertoe is. We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de ondernemers die deze maatregel als zodanig beschouwen, beseffen dat de geplande blauwe zone niet hét tovermiddel is om huidige huurders te verleiden tot het verlengen van de huurcontracten dan wel nieuwe potentiele huurders over de streep te trekken ruimte te gaan exploiteren. We kunnen ons wel voorstellen dat bepaalde ondernemers hun hart vasthouden. Bent u het met ons eens dat “kort parkeerders” ook “kort kopers” zijn en door parkeertijdgebrek niet uitgebreid gebruik kunnen/willen gaan maken van de faciliteiten die ons winkelcentrum biedt (te denken valt onder andere aan eetgelegenheden, kapsalons, nagelverzorging, lekker uitgebreid winkelen in meerdere shops etc.)? Bent u, net als wij, niet bevreesd dat deze kopers een deurtje verder gaan (bijvoorbeeld Makado) om hun geld te laten rollen, waardoor de algehele blauwe zone ook averechts werkt voor de ondernemers (naast de problematiek die het betekent voor de bewoners)?

Wij zijn blij dat de bezwaartermijn er is en dat er een aparte bijeenkomst is voor de bezwaarmakers. Hun bezwaren zullen duidelijk zijn, zijn eerder al genoemd en wat ons betreft nog steeds vigerend. De aangekondigde heroverweging van onderwerpen naar aanleiding van die bijeenkomst klinkt goed. Er zullen ook een groot aantal minder mondige burgers zijn die daardoor geen bezwaar hebben ingediend. Kunt u het met ons eens zijn dat de oudere medemensen in het bejaardenhuis en in de aanleunflats bezorgd zijn dat een en ander ook ten koste gaat van de kwantiteit van hun bezoek door familie, vrienden en bekenden?

We hebben vele contacten met onze burgers gehad in dit verband en zijn geen enkele voorstander van de algehele blauwe zone tegen gekomen. Er is geen tot weinig draagvlak voor deze wel zeer ingrijpende verkeersmaatregel. Ook het gemis van een  goed onderbouwde argumentatie (bijvoorbeeld een marktonderzoek naar het effect van een en ander op kopersgedrag) voor dit beleidsvoornemen rechtvaardigt in dat kader een herbezinning. Kunt u zich voorstellen dat wij als volksvertegenwoordigers van mening zijn dat de plannenmakerij dienaangaande in de raad behandeld zou moeten worden ondanks het feit dat het college van B en W dit soort besluiten eigenhandig kan/mag doorvoeren?

Tot slot willen wij u onze opvatting niet onthouden: wij willen het college gezien het bovenstaande (inclusief deel 1) in overweging geven af te zien van het instellen van een  algehele blauwe zone rondom het winkelcentrum.

Tot zover onze vragen en opvattingen.

In afwachting van uw antwoord met dank en vriendelijke groet,

Fractie CMB Stein, burgerlid Nico Snackers

Fractie CMB Stein, raadslid Willem Thewissen

20.09.2019 Uit de Meerser ...

Progressief Stein Progressief Stein Stein 20-08-2019 08:03

20.09.2019 Uit de Meerser samenleving krijgt Progressief Stein duidelijke signalen dat de inwoners in meerderheid het plan van de werkgroep niet steunen. Progressief Stein heeft ernstige bedenkingen bij de wijze waarop de coalitie-partijen met de gevolgen van krimp en ontgroening in de kern Meers omgaan. Volgens Progressief Stein dient er snel èèn visie te komen voor het dorp waarin minimaal het accomodatiebeleid én het woningbeleid vastgelegd worden, zodat Meers na verdwijnen van school, fanfare en voetbalclub voor de huidige en toekomstige generaties een aantrekkelijke kern blijft.