Nieuws van politieke partijen in Westervoort inzichtelijk

164 documenten

Jubileum Harm Lippinkhof

PvdA PvdA Westervoort 13-06-2020 14:38

https://westervoort.pvda.nl/nieuws/jubileum-harm-lippinkhof/Tijdens de fractievergadering op 10 juni kreeg ons raadslid Harm Lippinkhof “de versierselen” uitgereikt die behoren bij het 50-jarig lidmaatschap van de PvdA. Het gebak ging er bij de aanwezigen wel in. Harm vindt het jubileum niet een speciale verdienste. “Het op tijd betalen van de contributie volstaat” zei hij met zijn kenmerkende bescheidenheid.

Het bericht Jubileum Harm Lippinkhof verscheen eerst op PvdA Westervoort.

De samenwerking in de zorg maken we permanent

SP SP Westervoort 17-04-2020 08:09

Beste SP-er Het coronavirus laat zien wat de goede en de zwakke punten in onze zorg zijn. De zorg wordt nu overeind gehouden door vele duizenden zorgverleners die iedere dag met hart en ziel hun werk doen. Nu gebeurt dat onder extra zware omstandigheden. Het virus veroorzaakt veel leed. In ziekenhuizen, in verpleeghuizen en elders. Toch gaan onze zorgverleners door, soms met gevaar voor hun eigen gezondheid. We zijn hen heel dankbaar voor hun moed en hun doorzettingsvermogen.

De coronacrisis laat ook zien hoe kwetsbaar het stelsel is. We zien dat concurrentie tussen zorgverleners en zorgverzekeraars niet werkt. Meer nog dan hiervoor wordt duidelijk dat samenwerken veel effectiever is. Dat niet het geld maar de deskundigheid van zorgverleners bepaalt wat goede zorg is.

Wat ook duidelijk wordt is hoe afhankelijk we zijn van het buitenland als het gaat om de productie van geneesmiddelen en beschermingsmiddelen voor zorgverleners. Ook zullen veel politieke partijen zichzelf wel voor de kop kunnen slaan dat ze ingestemd hebben met de privatisering van een belangrijk instituut dat vaccins kan ontwikkelen.

Er komen nog spannende maanden aan voor de zorg. Wij steunen onze zorgverleners waar we kunnen. En we kijken ook vooruit, over hoe het na deze crisis verder moet. We kunnen niet terug naar hoe het was. Niet terug naar de politiek die ziekenhuizen verkocht. Niet terug naar een systeem met een toenemende individualisering van kosten, zoals de almaar stijgende premies en een hoog eigen risico. We gaan niet terug naar de tijd waarin zorgverleners elkaars concurrenten waren.

Wij staan klaar om de samenwerking in de zorg permanent te maken. Deze crisis laat zien dat de marktwerking in onze zorg geen toekomst heeft.

 

Met strijdbare groet,

Nationaal ZorgFonds

Dit mogen we niet laten gebeuren...

SP SP GroenLinks PvdA Westervoort 04-03-2020 18:24

Beste Burger,                         Het kabinet Rutte heeft een heel slecht en asociaal plan: Rutte wil de grote bedrijven jaarlijks 2,4 miljard euro extra cadeau te geven. Dit zouden ze nog minder aan belasting over hun winsten hoeven te betalen dan ze nu al doen. Dit mogen we niet laten gebeuren. Deze miljarden horen naar de samenleving te gaan, naar fijne zorg, een betaalbaar huis en goed onderwijs.

Afgelopen weken sprak ik op avonden door het hele land met honderden mensen. Ik hoorde van een zaal vol zorgverleners hoe zij zich vaak kapot werken, maar zien dat er steeds minder tijd is voor goede zorg. Ik hoorde van een zaal vol mensen die werken in het onderwijs hoe de volle klassen en de oplopende werkdruk ervoor zorgen dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruit gaat. Van veel mensen hoorde ik dat zij er nauwelijks op vooruit zijn gegaan, terwijl de economie draait als een tierelier.

Deze 2,4 miljard euro die Rutte cadeau wil doen aan multinationals moet dus niet naar de grote bedrijven, maar naar mensen. Deze oproep deed ik gisterenavond, samen met PvdA en GroenLinks die dit ook vinden. Ik hoop dat nog meer partijen en organisaties zich bij deze boodschap aan sluiten. Met hoe meer we zijn, hoe sterker we staan.

Betekent dit nu overigens dat we het opeens overal over eens zijn met de PvdA en GroenLinks? Zeker niet. En dat is ook prima. We zijn en blijven verschillende partijen met ons eigen verhaal. Dat moet ook, want we zijn het sluiten van de verzorgingshuizen en het afschaffen van de studiefinanciering niet vergeten.

Deze tijd vraagt om een stevig links geluid van de SP om tot verandering te komen. En uiteraard zullen we samenwerken daar waar het kan. Over deze 2,4 miljard euro zijn we het eens: die zijn keihard nodig in de samenleving.

Als we samen opstaan is verandering mogelijk.Met vriendelijke groet,Lilian Marijnissen Fractievoorzitter SP Tweede Kamer

Gas terug Stationsplein | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 09-02-2020 00:00

De raad van 3 februari besloot tot geen verdere grote aanpassingen aan het stationsplein en tot wel een aantal kleine verbeteringen bij de kruising met het snelfietspad. De raad kwam, helaas, terug op de eerder aangenomen motie over de 30km-zone ter plekke. Wat blijft is het ''ludieke'' bord met de aanduiding ''gas terug''. 

GroenLinks is blij met het besef van de raad dat de kruising met het snelfietspad wel lastig kan zijn, maar niet zo gevaarlijk dat er grote en dure ingrepen nodig zijn. Pas als uit observaties van bijna-ongelukken blijkt dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, kunnen die overwogen worden. In ieder geval komt er een voetgangersoversteek van Stationsplein naar de Vredenburgstraat, want die ontbreekt en wordt gemist. CDA en GroenLinks hebben voor dit unaniem aangenomen voorstel de handen ineen geslagen. Het voorstel van het college om het gebied volgens het zogenaamde Shared Space concept in te richten werd van tafel geveegd. De wethouder had niet goed naar de raad geluisterd.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat het stationsplein niet als 30 km/u gebied wordt bestempeld en dat het CDA , D66 en SP hier een zwalkend standpunt over ingenomen hebben.

Tijdens de commissievergadering van 21 januari veegden alle fracties al het voorliggende voorstel van tafel om het stationsplein als shared space in te richten. Ook inspreker Harrie Peters namens de Fietsersbond had hier geen goed woord voor over. Wij hadden vanuit GroenLinks een uitgebreide analyse van de situatie en iedereen heeft daar behoorlijk goed naar geluisterd (zie ook bijlage met de inbreng op 21 januari). Samenvattend betoogden we:

Het voorstel dat er ligt voldoet niet aan de vraag van de raad in 2018 en 2019 (zonde van de ambtelijke uren en het adviesrapport). Er zijn geen grote infrastructurele aanpassingen nodig (net als ons betoog in 2018), want kleine aanpassingen volstaan en het is inmiddels veel veiliger geworden. Wel kan de situatie blijvend als lastig worden gekenschetst voor de automobilist; wellicht oplosbaar met nog een enkele kleine maatregel. Aanvullende maatregelen moeten pas genomen worden als dat duidelijk kan worden afgeleid uit observatieonderzoek naar bijna-ongelukken, net zoals we al in 2018 betoogden. De inrichting en wegbeeld zijn al zodanig dat de gemiddelde automobilist iets harder dan 30 km/u rijdt en dat daarmee de instelling van de ''30 km/u-zone'' gelegitimeerd is. De motie van 5 februari 2018 om dit te realiseren duldt dat ook geen uitstel meer. Een van de nuttige kleine maatregelen is een voetgangersoversteek tussen station en Vredenburgstraat.

De meeste punten van dit betoog heeft het CDA in een motie verwoord en dat hebben we samen ingediend tijdens de raad van 3 februari. Kleine maatregelen en aanvullend observatieonderzoek vormen het hart van de opdracht aan het college. Ons aanbod om over dit onderzoek mee te denken is aanvaard. (zie motie verkeersveiligheid)

Over de 30 km/u-zone, die al per motie in 2018 door de raad was opgedragen, is de afgelopen 2 jaar alleen maar getreuzeld door de verantwoordelijke wethouder(s). Ten onrechte werd door de wethouder naar voren gehaald dat er inrichtings-eisen zijn voor een 30km/gebied, terwijl dat alleen (CROW)-richtlijnen/aanbevelingen zijn. De ultieme legitimatie voor de invoering van een snelheidslimiet is de feitelijke snelheid van de gemiddelde automobilist. Hier is die feitelijke gemiddelde snelheid 31 km/u. De formele snelheid en de feitelijke snelheid, die uit het aanwezige wegbeeld blijkt, moeten met elkaar in overeenstemming zijn. De wethouder kan hiervan kennelijk niet overtuigd worden door de diverse adviezen sinds 2013, maar schermt met aanpassing van de inrichting, bijvoorbeeld Shared Space-achtig. Dit waandenkbeeld is gelukkig niet door de raad overgenomen. 

Niettemin draaiden CDA, D66 en SP ook over het snelheidsregime, want tijdens de raad werd de steun voor de motie van 2018 alsnog ingetrokken. Het argument was dat er inmiddels nauwelijks meer ongelukken zijn gebeurd en dat het daarom niet meer nodig is en dat verdere snelheidsverlaging niet zou helpen. Ons betoog was dat niet het aantal ongelukken maatgevend is, maar de feitelijke beleving van de omgeving en dat daarom de snelheid daarmee in overeenstemming moet worden gebracht. Bovendien is elke extra verlaging van de snelheid een verbetering van de verkeersveiligheid (denk maar aan de remweg). Gelukkkig hangt het bord ''Gas terug'' er nog wel en dat bewijst dat iedereen dat nog wel nuttig vindt. Onze motie om nu met spoed de 30 km/u motie uit te voeren heeft het dus niet gehaald. Zie als bijlagen onze motie en onze inbreng hierover in de raad van 3 februari.

Huisvesting voor Westervoortse jongeren

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Westervoort 11-12-2019 17:25

Het CDA Westervoort heeft als een belangrijk speerpunt in haar verkiezingsprogramma de jongerenhuisvesting opgenomen. Dit onderwerp is tevens in het coalitieprogramma opgenomen als een belangrijk onderwerp. Bij de vaststelling van het bouwprogramma voor Westervoort in de aankomende jaren is dit voor het CDA dan ook een belangrijk punt. Zo pleit het CDA bij de invulling van de bouwgrond van de voormalige school de Flierefluiter al lange tijd voor het bouwen van betaalbare woningen voor jongeren. Ook bij de verdeling van huurwoningen speelt dit CDA-speerpunt een belangrijke rol. Jongeren uit Westervoort komen nauwelijks in aanmerking voor een huurwoning in Westervoort: slechts in 4 % van de gevallen waarin een huurwoning vrijkomt in Westervoort, wordt deze toegewezen aan Westervoortse jongeren. Veel te weinig volgens het CDA en daarom heeft het CDA tijdens de Raadvergadering van 9 december 2019 via een motie bepleit om jongeren in Westervoort een voorrang-positie te geven bij de verdeling van woonruimte in Westervoort. Dat kan volgens het CDA door gebruik te maken van de mogelijkheid die de huisvestingsverordening (waarover tijdens die Raadvergadering werd gedebatteerd) biedt om voor bepaalde kwetsbare doelgroepen maatwerkafspraken te maken met de woningbouwcorporaties. Jongeren in Westervoort zijn kwetsbaar op de huurwoningmarkt is de stelling van het CDA, omdat zij bijna nooit in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning in hun eigen dorp! Het CDA denkt dat het juridisch mogelijk is en heeft via de motie het college van B&W gevraagd daar middels onderzoek uitsluitsel over te geven. De motie werd mede ingediend door D66 en kreeg de steun van SP en de VVD. GroenLinks en de PvdA waren tegen: zij wilden geen voorrang voor Westervoortse jongeren.

Toch Westervoortse bijdrage voor Voedselbank | Westervoort

GroenLinks GroenLinks CDA PvdA Westervoort 15-11-2019 00:00

Westervoort gaat in overleg met de Voedselbank om een evenredige bijdrage te leveren aan de exploitatie. Een motie van die strekking op initiatief van GroenLinks, SP en PvdA en mede ingediend door CDA kreeg op 11 november de unanieme steun van de raad. Dit mede naar aanleiding van een bericht dat niet alle gemeenten een bijdrage leveren, maar wel van deze voorziening gebruik maken. In Westervoort maken 61 gezinnen gebruik van de Voedselbank. Zowel Westervoort als de Voedselbank hebben het armoedeconvenant ondertekend. 

Toevoeging 10 februari 2020: Voorstel aan de gemeenteraad is om €70/deelnemer bij te dragen; besluitvorming bij voorjaarsnota in juli 2020.

CDA bijdrage begroting 2020

CDA CDA Westervoort 14-11-2019 17:21

Voorzitter, tijdens de commissievergadering hebben wij al uitvoerig stil gestaan bij de begroting 2020 en de meerjarenbegroting. Samenvattend waren onze belangrijkste punten: Blij met de verwerking van de bij de voorjaarsnota ingebrachte wensen en amendementenVerder doorontwikkeling van effect- en prestatie-indicatoren waarbij het met name moet gaan om ambitie om concreet vastgestelde doelen te behalen. Daarbij moet wat ons betreft nu de organisatie 1Stroom het voortouw gaan nemen.De zorgen over het functioneren van de organisatie 1 Stroom. We willen er niet op vooruitlopen, maar er desalniettemin op wijzen dat de evaluatie van den ambtelijke fusie eind 2020 zal plaats vinden.En: de ontwikkeling van de lastendruk per huishouden, onder meer door de stijging van de afvalstoffenheffing. Voorzitter, Dit laatste punt vormt een bruggetje naar het andere thema dat ons allen bijzonder bezig houdt; de tekorten binnen de jaarrekening 2019 resp. het verwachtte tekort voor dit jaar van 2,3 miljoen. Wij dringen er op aan, dat we zo snel mogelijk inzicht krijgen in de aard en omvang van de afzonderlijke overschrijdingen: waar zitten de overschrijdingen precies en zijn die incidenteel of structureel. Overigens en dus terzijde, vinden wij dit ook een belangrijk punt tegen de door anderen gewenste ontschotting van de uitgaven. Het hier bedoelde overzicht is ook toegezegd door het college. Daarop vooruitlopend: wij hebben niet de verwachting dat het tekort zich alleen over 2019 uitstrekt. Ook in 2020 en misschien ook in de daarop volgende jaren, zullen we te maken krijgen met overschrijdingen in de domeinen waarin nu ook al tekorten zijn. En dus net als in andere naburige gemeenten zullen we dan mogelijk flink moeten bezuinigen en besluiten daarover kunnen niet lang worden uitgesteld wat ons betreft. In Q1 van 2020 zien we dan ook graag voorstellen op dat punt, maar dan wel graag met een flinke lijst van bezuinigingsmogelijkheden, zodat we ook wat te kiezen hebben. En, voorzitter, wij zouden daarbij graag de bevolking en het maatschappelijk middenveld willen betrekken, zodat er ook brede steun kan worden gevonden voor pijnlijke maatregelen die we mogelijk zullen moeten nemen. Dat alles (inzichten verschaffen, keuzemogelijkheden in kaart brengen, participatie met bevolking en andere stakeholders) kost tijd en tijd hebben we eigenlijk niet, want daarmee lopen tekorten mogelijk verder op. Voor dit onderwerp geldt dan ook wat ons betreft: alle hens aan dek voor 1Stroom, het College en de Raad.

CDA bijdrage begroting 2020

CDA CDA Westervoort 14-11-2019 17:21

Voorzitter, tijdens de commissievergadering hebben wij al uitvoerig stil gestaan bij de begroting 2020 en de meerjarenbegroting. Samenvattend waren onze belangrijkste punten: Blij met de verwerking van de bij de voorjaarsnota ingebrachte wensen en amendementenVerder doorontwikkeling van effect- en prestatie-indicatoren waarbij het met name moet gaan om ambitie om concreet vastgestelde doelen te behalen. Daarbij moet wat ons betreft nu de organisatie 1Stroom het voortouw gaan nemen.De zorgen over het functioneren van de organisatie 1 Stroom. We willen er niet op vooruitlopen, maar er desalniettemin op wijzen dat de evaluatie van den ambtelijke fusie eind 2020 zal plaats vinden.En: de ontwikkeling van de lastendruk per huishouden, onder meer door de stijging van de afvalstoffenheffing. Voorzitter, Dit laatste punt vormt een bruggetje naar het andere thema dat ons allen bijzonder bezig houdt; de tekorten binnen de jaarrekening 2019 resp. het verwachtte tekort voor dit jaar van 2,3 miljoen. Wij dringen er op aan, dat we zo snel mogelijk inzicht krijgen in de aard en omvang van de afzonderlijke overschrijdingen: waar zitten de overschrijdingen precies en zijn die incidenteel of structureel. Overigens en dus terzijde, vinden wij dit ook een belangrijk punt tegen de door anderen gewenste ontschotting van de uitgaven. Het hier bedoelde overzicht is ook toegezegd door het college. Daarop vooruitlopend: wij hebben niet de verwachting dat het tekort zich alleen over 2019 uitstrekt. Ook in 2020 en misschien ook in de daarop volgende jaren, zullen we te maken krijgen met overschrijdingen in de domeinen waarin nu ook al tekorten zijn. En dus net als in andere naburige gemeenten zullen we dan mogelijk flink moeten bezuinigen en besluiten daarover kunnen niet lang worden uitgesteld wat ons betreft. In Q1 van 2020 zien we dan ook graag voorstellen op dat punt, maar dan wel graag met een flinke lijst van bezuinigingsmogelijkheden, zodat we ook wat te kiezen hebben. En, voorzitter, wij zouden daarbij graag de bevolking en het maatschappelijk middenveld willen betrekken, zodat er ook brede steun kan worden gevonden voor pijnlijke maatregelen die we mogelijk zullen moeten nemen. Dat alles (inzichten verschaffen, keuzemogelijkheden in kaart brengen, participatie met bevolking en andere stakeholders) kost tijd en tijd hebben we eigenlijk niet, want daarmee lopen tekorten mogelijk verder op. Voor dit onderwerp geldt dan ook wat ons betreft: alle hens aan dek voor 1Stroom, het College en de Raad.

Verlaging Hondenbelasting een feit!

SP SP Westervoort 12-11-2019 20:12

Al jaren strijd SP Westervoort er voor de hondebelasting te verlagen of in zijn geheel af te schaffen. De SP vindt het helemaal verkeerd om meer belasting te vragen dan voor het beoogde doel nodig is, waarbij het overtollige geld gebruikt wordt om andere leuke dingen te doen. Wat over is moet terug naar de belastingbetaler. In de voorjaarsnota 2019 heeft de gemeenteraad, op aandringen van de SP, besloten om de opbrengst van de hondenbelasting in lijn te brengen met de kosten die hiervoor worden gemaakt. Dit houdt in dat de opbrengsten van de hondenbelasting alleen nog maar gebruikt mogen worden ten behoeve van de honden. (Opruimen hondepoep, onderhoud uitlaat velden, etc) Dat heeft geresulteerd in een verlaging van de opbrengt met € 18.250,00 op basis van de opbrengsten 2018. Hierdoor worden de tarieven met 14,3% verlaagd. De tarieven voor 2020 worden wel verhoogd met de verwachte inflatie van 1,4%.

Hondenbelasting:              2020         2019

- 1e hond                          77,17        88.80

- 2e hond                        111,05      127.80

- 3e en volgende hond     227,86     262.20

- Kennel                           188,22     216,60

Onze ambitie om het toezicht te versterken (inzet BOA) en dan vooral op de door de inwoners ervaren hondenoverlast in onze gemeente kost € 27.750 per jaar. Deze kosten worden gedekt uit de hondenbelasting. 

Hondenbelasting wordt geheven voor het houden van honden. Het aantal honden dat wordt gehouden is bepalend. Er is een uitzondering gemaakt voor blindengeleidehonden, honden die aan een gehandicapte ten dienste zijn gesteld ter bevordering van de zelfstandige deelname aan het maatschappelijk verkeer en voor honden die voor deze taken worden opgeleid. Er zijn vrijstellingen voor politiehonden, asielhouders en honden jonger dan drie maanden die nog bij de moederhond verblijven en voor de honden van de Reddingshonden vereniging.

Natuurlijk is dit voor ons een eerste stap en we blijven er als SP Westervoort voor strijden dat de hondenbelasting in zijn geheel gaat verdwijnen.

Motie Voedselbank

SP SP GroenLinks CDA PvdA Westervoort 12-11-2019 12:30

Tijdens de raadvergadering op 11 november is de door ons samen met GroenLinks, PvdA en CDA ingediende motie voor financiële steun aan de voedselbank Arnhem met raadsbrede steun aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.