Nieuws van politieke partijen over DENK inzichtelijk

585 documenten

Handhaven op de coffeeshops

CDA CDA DENK 's-Gravenhage 08-09-2021 07:33

DEN HAAGEr moet keihard worden gehandhaafd op overlastgevende coffeeshops in Den Haag. „Zes van de zesendertig coffeeshops veroorzaken structureel overlast. Daar moeten handhaving en de politie bovenop zitten net zoals in Scheveningen gebeurt”, zegt CDA-fractievoorzitter Kavish Partiman. Het coffeeshopbeleid van de gemeente wordt woensdag besproken in de Commissie Bestuur. Partiman voelt weinig voor het verplaatsen van coffeeshops naar andere delen van de stad waar andere partijen voor pleiten. „Dan verplaats je het probleem en zadel je andere wijken hiermee op. De enige voorwaarde voor verplaatsing is wat mij betreft draagvlak van de buurt.” Vanuit het Zeeheldenkwartier en de Weimarstraat komen verreweg de meeste klachten van bewoners over coffeeshops. „Denk aan asociaal rijgedrag, gehang in portieken, intimidatie op straat, een onveilig gevoel en lawaai. Dit tast het woongenot van de bewoners aan”, zegt de CDA-fractievoorzitter. Hij ziet maar één oplossing voor het overlastprobleem dat al jaren speelt in deze buurten. „Strikt handhaven op het zogenaamde O-criterium (overlast) bij deze zes coffeeshops.” Dat kan volgens hem twee kanten op. „Of de overlast wordt tot een minimum beperkt of er wordt geconstateerd dat er stelselmatig overlast is, waardoor de burgemeester kan overgaan tot sluiting”, zegt hij. Momenteel worden viermaal per jaar alle coffeeshops door de gemeente gecontroleerd op de zogenaamde AHOJGI-criteria (affichering, harddrugs, overlast, jeugdigen, hoeveelheid en verkoop aan Nederlandse ingezetenen.) Partiman wijst haar het verleden waarin de gemeente prioriteit gaf aan het voorkomen van overlast. Hiervoor daalde het aantal coffeeshops van 103 in 1995 naar veertig in 2009. „Bovendien kunnen we in Scheveningen ook meer handhaving inzetten bij overlast in de zomer. De burgemeester heeft de bevoegdheid om over te gaan tot sluiting en de politie aan te sturen. Ik heb niets te klagen over Van Zanen, maar op dit gebied is hij te soft.” Ook ziet Partiman veel in het aanbieden van aansprekende voorlichting voor de jeugd. „We moeten onze kinderen beschermen. Vaak wordt de drugswereld te veel geïdealiseerd, zoals in Netflixseries. We moeten voorkomen dat jongeren de nieuwe Taghi willen worden, maar ervoor zorgen dat zij ernaar steven om de volgende Memphis Depay te worden.” @Artikel: Tanja Verkaik - Telegraaf @Foto: René Oudshoorn - Kavish Partiman in de Witte de Withstraat in Zeeheldenwartier.

Extreem …

CDA CDA DENK Horst aan de Maas 03-08-2021 14:00

We worden de laatste tijd geconfronteerd met extreme weersomstandigheden. Bosbranden in Australië, Amerika en Canada. Overstromingen in Duitsland, België en Nederland. Extreme droogte in andere landen wereldwijd en een stijgende zeespiegel. Vanaf de overstromingen in Limburg in 1993 en 1995 hebben we natuurlijk als Horst aan de Maas niet stil gezeten. De gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum waar de gemeente Horst aan de Maas en de Gemeente Venray intensief hebben samengewerkt met de Provincie, Rijkswaterstaat en het Waterschap om een veiliger Limburg te creëren. Het heeft miljoenen aan belastinggeld gekost maar nu miljoenen aan schade voorkomen. Helaas is dit voor Zuid-Limburg niet gelukt maar is het gebied in midden en Noord-Limburg droog gebleven. Nu is het noodzaak om dit voor heel Limburg goed te regelen. Werken aan klimaatadaptatie is een noodzaak en een verantwoordelijkheid van ons allemaal dus ook voor Horst aan de Maas. Wilt u zelf naar aanleiding van dit artikel ook iets doen? Informeer dan bij uw gemeente naar: “Subsidie afkoppelen regenwater”. Denk ook eens na over “waterdoorlatende bestrating”, plaats een regenton in uw tuin als u deze nog niet heeft of “Plant een boom”. Patrick Bierens CDA - Horst aan de Maas

Algemene Beschouwingen op de Voorjaarsnota 2021

ChristenUnie ChristenUnie DENK Nijkerk 02-07-2021 08:29

https://nijkerk.christenunie.nl/k/n37977/news/view/1374532/899884/WhatsApp Image 2021-07-01 at 21.00.15.jpegDe coronacrisis is bijna voorbij. Dat is althans de mening van onze regering. Veel maatregelen die er waren zijn er niet meer. De laatste beperkingen vervallen waarschijnlijk in augustus. Het wordt tijd om vast te stellen wat we hebben geleerd van deze crisis. Sommige vergaderingen kunnen prima vanachter het beeldscherm, bij andere kijken we elkaar liever in de ogen en is het debat op die manier beter dan op afstand. Een deel van het kantoorwerk kan prima thuis. Veel gewoontes die we al van generatie op generatie doorgeven blijken niet zo logisch als we dachten. Dit zal leiden tot nieuwe praktijken zowel economisch als sociaal.

De coronapandemie is in onze beleving niet alleen een crisis maar ook een roepstem van God aan ons allemaal. Opvallend is dat het einde van de crisis wordt aangekondigd terwijl wij er nog midden in zitten - Nederland kleurt nog steeds oranje op de kaart van Europa - en terwijl besmettelijker varianten zich aandienen. Als we vaccinatie zien als de ultieme uitweg is dat ook wel een logische gedachte. Nog zoveel prikken en ons kan niets meer gebeuren en we gaan over tot het “normale” leven van alle dag alsof er niets gebeurd is. Dit alles heeft te maken met het idee van de maakbaarheid van deze wereld (en het idee dat we als mens de hoogste instantie zijn). Als fractie ChristenUnie-SGP belijden wij dat wij in afhankelijkheid van God mogen leven en dat alles in en door zijn hand is. In die afhankelijkheid willen wij vandaag ook deelnemen aan dit debat en onze beschouwing uitspreken richting de begroting 2022. Dat is niet afwachten maar aanpakken en leren van het verleden, toepassen in de toekomst en je verantwoordelijkheid nemen.

Om in deze bijzondere tijd met alle onzekerheden die op ons afkomen richting te geven aan een begroting 2022 is geen makkelijke opgave. Tevens is het de laatste begroting van deze raad. Een begroting die start met een negatief saldo en het afgelopen jaar heeft, ondanks alle inzet nog geen financiële verbetering laten zien op de zorgdossiers. De meicirculaire waar het college ons middels een brief van op de hoogte heeft gebracht geeft een klein beetje lucht maar geeft geen sluitende begroting. Voorzitter, dus financieel geen prettig vooruitzicht. Als we alleen financieel kijken hebben we zorg, veel zorg, maar toch zien we dat er voor het geld dat we besteden veel, heel veel gedaan wordt voor onze Nijkerkse samenleving. Voor, door en met elkaar is er en wordt er veel werk verzet. En staat Nijkerk Lekker, Lekker Nijkerk op de kaart.

Voorzitter, om dan maar met de deur in huis te vallen, de begroting zal en moet vanaf 2024 sluitend zijn en blijven. We kunnen de nul niet vooruit blijven schuiven. Structureel dekkend is niet alleen een eis van de provincie maar ook voor onze fractie het minimale uitgangspunt wat we als gemeente moeten hebben. Structurele tekorten dekken met structurele middelen en incidentele uitgaven met eenmalige middelen. Voorzitter, het klinkt zo makkelijk maar het is o zo lastig. De voorlopig gekozen route van het college qua dekkingsplan kunnen wij ondersteunen. Wij hopen dat dit voldoende is om de komende maanden te komen tot een sluitende begroting. Indien dit niet lukt zullen wij in november ingrijpender besluiten moeten nemen.

Voorzitter, dan wat onze fractie betreft nog enkele accenten bij deze voorjaarsnota.

De kosten voor de jeugdzorg en WMO lijken zich moeilijk te laten beteugelen. In het najaar van 2020 hebben we met elkaar een Visie op de vernieuwing van het sociaal domein vastgesteld. Het moet efficiënter en beter. Onze wens, en niet alleen van raadsleden, is hoe krijg je grip op de kostenstijging die weliswaar fluctueert maar toch nog steeds stijgt. We praten hier over een probleem waar nagenoeg alle gemeenten in Nederland mee te maken hebben. Er komt geld bij maar dat valt als het ware in het gat wat gevuld moet worden. Maar willen we het probleem echt oplossen dan zal er een wezenlijke verandering ook van binnenuit in de samenleving moeten plaats vinden. Zorg niet als recht maar ook als een opdracht om zelf verantwoordelijkheid te nemen.

We zijn oprecht van mening dat wij ook goede ontwikkelingen waarnemen. Er verschijnen diverse raadsinformatiebrieven die getuigen van het inzetten van preventieve programma’s.

Denk aan:

Het Leefstijl Akkoord en Alliantie Veilig Ouder Worden Nijkerk. Zodat jong en oud minder aanspraak op zorg hoeven te maken. Systemisch werken, zoals de doorbraakmethode heeft uitgewerkt heeft zijn opmars gemaakt in het gemeentehuis. Daar zien we dat het dienstverleningsconcept zich begint af te tekenen. Er wordt samengewerkt en men weet elkaar te vinden als een zaak meerdere ambtenaren/loketten betreft. Het is allemaal mensenwerk en werken in een netwerk.  

Als fractie zien wij er dan ook geen heil in om b.v. maandelijks om rapportages te vragen, of ons met de inkoop of plafonds van zorgorganisaties te bemoeien. We zien kundige mensen aan het werk. En als het nodig is om afscheid van iemand te nemen dan wordt dat gedaan. 

Ontspannenheid en vertrouwen in de mensen die werken in het Sociaal Domein lijkt ons wenselijk. Er gebeurd veel! Dat maakt ons dankbaar. Wel willen wij het college vragen ook goed te kijken bij gemeentes die successen boeken en hiervan te leren. In Binnenlands Bestuur van 25 juni jl. staat een mooi voorbeeld van Schouwen Duiveland. Om grip te krijgen is data het sleutelwoord. Zij geven als tip een data-analist. Zo zullen er wel meer voorbeelden zijn die ons en het college kunnen helpen.

Een doorn in het oog blijft dat we van overheidswege ons genoodzaakt zien oudere mensen hun huishoudelijke hulp te vergoeden. Terwijl veel mensen dit zelf wel zouden kunnen bekostigen. Op steeds meer plekken in Nederland durven gemeenten ook onorthodoxe maatregelen te nemen waarbij het inkomen toch meetelt in de aanvraag. We volgen nog de wettelijke weg, maar hoe lang houden we dit nog vol? Zorg aan ouderen is ons veel waard, maar juist daarom moeten we er ook zorgvuldig mee omgaan om het betaalbaar en toegankelijk te houden voor mensen die het echt nodig hebben.

Dit geldt ook voor cursussen die aangeboden worden betreffende opvoeding etc. Graag betalen naar draagkracht. Zodat inwoners het normaal vinden dat als je verbetering in kwaliteit van leven wil je zelf ook een financiële bijdrage kunt leveren. Ook ouders die hun kind graag naar b.v. een kindercoach of speltherapeut willen hebben vinden het vast niet raar dat zij ook een financiële bijdrage mogen leveren. In datzelfde Binnenlands Bestuur wordt het voorbeeld genoemd dat niet alle ondersteuning meer moet worden gegeven en dat paardentherapie, therapeutische hulphond, babythuiszorg niet meer kan. Wij nemen aan dat dit in Nijkerk al het geval is.

Voorzitter, dan Duurzaamheid. Veel hebben we daar de afgelopen jaren in bereikt als Nijkerk en we volgen daarin onze eigen weg. Goed is het dan om wederom in datzelfde Binnenlands Bestuur te lezen dat de burgerparticipatie in Foodvalley aangaande de RES goed is aangepakt. Als ChristenUnie-SGP kijken wij met een goed gevoel terug op dit proces en roepen het college op dit vast te houden ondanks het feit dat er geen extra budget is. Goed is dan ook te weten dat de nieuwe omgevingswet (als die er ooit mag komen) de gemeente meer middelen geeft om duurzaamheid af te dwingen.

Duurzaamheid is niet alleen energie maar ook bouwen en bouwmaterialen. Nu de markt booming is en de gemeente een redelijke vinger in de pap heeft kunnen we als raad en college ook duidelijke eisen stellen. Als we naar een circulaire economie willen zullen we morgen moeten beginnen met circulair bouwen.

Voorzitter, dat brengt ons bij bouwen. Veel is hier in de afgelopen maanden al met elkaar over gesproken. ChristenUnie-SGP wil doorgaan op de huidige voet zoals de laatste jaren is gewerkt. Rustig bouwen en je niet gek laten maken, niet in voor- en niet in tegenspoed. Jaren geleden, enkelen van u weten het nog, hadden we de heer Ballotra met zijn drie dorpenmodel bij Nijkerkerveen en onze actieve grondpolitiek daar. Enkele jaren later zaten we in zak en as en moesten we afschrijven op onze grondposities en was actieve grondpolitiek absoluut not done voor een gemeente en nu valt het woord al weer in deze raad. Het kan verkeren. Laten we er van leren.

Voorzitter, als Nijkerk zijn en blijven we baas over onze eigen grond en de kwaliteit van onze omgeving. We lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid en moeten bouwen daar waar kan. Mooie projecten zoals de havenkom liggen in het verschiet. Goed is het ook te lezen in de Cobouw van 24 juni jl. dat er al een consortium is in Flevoland die Eemvallei Stad wil realiseren. 50-90 duizend woningen kunnen daar (duurzaam) gebouwd worden. Almere en Zeewolde hebben reeds in 2013 deze grond aangewezen als bouwlocatie. Dit kan de druk op onze regio verminderen en kansen geven voor de Nijkerkse economie.

Voorzitter, duurzaamheid, circulariteit, energietransitie, bouwen alles staat in deze voorjaarsnota, alleen mist onze fractie dan nog wel Klimaatadaptatie. Niet dat het college hier niet mee bezig is, zeker wel, maar het blijft onbenoemd. Onze fractie wil het college dan ook vragen dit in de komende periode actiever op te pakken in de nieuwbouwplannen en wijkrenovaties. Een goede actie daarin zou kunnen zijn Bouw een huis Plant een boom, zodat er meer bomen in Nijkerk komen die zorgen voor minder hittestress, minder CO2, meer zuurstof en minder fijnstof en die bijdragen aan meer hout voor Cross-Laminated Timber of te wel Kruislaaghout zodat er meer hout gebruikt gaat worden in de Nijkerkse bouw. We horen graag een reactie van het college.

Voorzitter, ruimte wordt schaars. Wonen, werken, recreëren en boeren het moet allemaal kunnen in Nijkerk. Aangaande de bedrijventerreinen roepen wij op hier zuinig mee om te gaan. Vergeet ook de revitalisatie van de bestaande bedrijventerreinen niet en neem dat mee in dit proces van voorbereidingen. De ruimte voor uitbreiding is immers schaars.

Voorzitter, dan hebben we nog een nieuw gemeentehuis en een organisatie. Ook hier valt veel over te zeggen, maar dat zal in de komende maanden op de agenda staan en dan zullen we daar als raad met elkaar van gedachten over wisselen en het college nauwgezet volgen, Voorzitter voor zover in de eerste termijn.

Gelderse kijk op sturing

SGP SGP DENK Gelderland 09-06-2021 00:00

/r/3b4150cad522469e277261cbf18d74c2?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fgelderse-kijk-op-sturing%2F13041&id=5c630f3932185c02a87523d544033aebeeae0b20

Provinciale Staten van Gelderland hebben zich voorgenomen om samen met Gedeputeerde Staten een aantal zaken in het besluitvormingsproces aan te passen. Denk aan: meer expliciet zijn over keuzes, versterken van participatie en duidelijker verbinden van visie en uitvoering. Klaas Ruitenberg gaf in zijn reactie aan dat twee woorden belangrijk zijn: vertrouwen en eigenaarschap. Het vertrouwen in de politiek heeft de afgelopen tijd een behoorlijke deuk opgelopen, maar is essentieel. Naast vertrouwen is eigenaarschap van groot belang. Dat heeft te maken met rolzuiverheid. Als je iets moet doen, dan moet je ook zorgen dát je het doet. Maar laten we ervoor waken om bepaalde provinciale taken op zoveel mogelijk schouders te leggen. Dan doet je er als persoon niet meer toe. De provincie moet duidelijk zijn in de dingen die zij doet. Participatie is daarbij prima, maar laat alsjeblieft niet iedereen meepraten over alles. Mensen hebben over het algemeen slechts verstand van enkele zaken. Zorg dat participatie vooral openstaat voor ieder die écht belangstellend is.

Stage bij de Hans van Mierlo Stichting

D66 D66 DENK Nederland 08-06-2021 08:19

Als stagiair help je onze wetenschappelijk medewerkers bij projecten over bijvoorbeeld sociale zekerheid, digitalisering of Europa. Dit kan gaan om het zoeken van literatuur, het opzoeken van bepaalde verdragen of wetteksten, of het inventariseren van een leeslijst. Ook kan je gevraagd worden kleine of grote stukken te schrijven onder begeleiding van één van onze medewerkers.

Marketingcommunicatie

Onze publicaties en evenementen gaan pas leven als ze de mensen bereiken voor wie deze interessant zijn. Daarom denken we non-stop na over manieren om politiek-wetenschappelijk onderzoek op nieuwe wijzen te verspreiden. Als stagiair help je hierbij.

Overige taken

Tot slot zijn er organisatorische taken waarvoor je verantwoordelijk bent. Denk hierbij aan het zoveel mogelijk zelfstandig onderhouden van onze algemene e-mailbox en het coördineren van de aanvragen die wij krijgen voor het geven van trainingen. Daarnaast verwachten we dat je meehelpt bij D66-congressen en andere evenementen. Dit betekent dat je af en toe ook in het weekend of de avonduren werkt.

UItnodiging meedenksessie

VVD VVD DENK Hattem 27-05-2021 10:35

https://hattem.vvd.nl/nieuws/44284/uitnodiging-meedenksessie

 Denk en praat mee over de inhoud van het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022.Via ZOOMInschrijven bij Lily Ruijs, hattem@vvdhanzenetwerk.nl. Een link wordt je dan toegezonden.

Het belang van een diverse fractie

D66 D66 DENK Utrechtse Heuvelrug 07-05-2021 14:21

De Tweede Kamerverkiezingen zijn achter de rug. Landelijk is het nu tijd voor de kabinetsformatie, maar lokaal kijken we alweer vooruit naar de volgende verkiezingen, die voor de gemeenteraad op 16 maart 2022. Het lijkt ver weg, maar we zijn er inmiddels volop mee bezig.

Misschien lijkt het je wel wat, een periode raadslid worden? Misschien overweeg je je kandidaat te stellen.? Of zou je graag wat extra informatie krijgen over wat een raadslid eigenlijk doet?

Diverse en complexe uitdagingen De komende raadsperiode zullen we met een aantal diverse en complexe uitdagingen te maken krijgen, ook op de Utrechtse Heuvelrug. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de toenemende ongelijkheid: wie kan hier (blijven) wonen, hoe geef je kinderen een gelijke start en zorg je ervoor dat iedereen in onze gemeente gezond oud kan worden? Denk aan de uitdagingen van de energietransitie: hoe zorg je ervoor dat iedereen mee kan doen en dat we zorgvuldig omgaan met de inrichting van onze groene gemeente? En denk aan de kloof tussen politiek en inwoner die niet alleen in Den Haag, maar ook lokaal speelt. En dat allemaal tegen de achtergrond van een penibele financiële situatie, want we staan er als gemeente financieel gezien nog steeds niet goed voor.

Het belang van een diverse fractie We hebben dus, ook voor de komende periode, weer een diverse fractie nodig om aan oplossingsrichtingen voor deze en andere problemen te werken. Dat betekent idealiter zoveel mogelijk spreiding: qua gender, leeftijd, culturele achtergrond en qua dorpen. Op die manier denken we het best sensitief te kunnen blijven voor de onderwerpen waar de verschillende inwoners uit de verschillende dorpen van onze gemeente écht van wakker liggen. Dat dat hele diverse onderwerpen zijn, die ook nog eens per dorp behoorlijk verschillen, is gebleken uit de goedbezochte digitale dorpsgesprekken die wij de afgelopen maanden met de fractie en de programmacommissie maakten. Maar daarover in de volgend Nieuwsbrief meer.

Is het iets voor jou? Of het raadslidmaatschap iets voor jou is, valt uit te zoeken. Door bijvoorbeeld een (online) raadsvergadering te bezoeken als er een onderwerp op de agenda staat dat je boeit, door mee te doen met de leergang oriëntatie op het raadslidmaatschap die onze gemeente binnenkort met andere gemeenten organiseert, of door een kop thee te drinken met een raadslid om eens te horen wat hij/zij zoal doet.

Je kunt daarvoor, of voor andere vragen die je hebt, natuurlijk altijd even contact opnemen met één van ons!

In debat over sport- en woonpark Zuilense Vecht

CDA CDA DENK Utrecht 19-04-2021 12:06

Het nieuw te ontwikkelen sport- en woonpark Zuilense Vecht werd afgelopen donderdag besproken in de gemeenteraad. Een plek die erg speelt in de buurt, wat wel blijkt uit de vele schriftelijke reacties van omwonenden en de vele gesprekken die zijn gevoerd met de sportverenigingen. Er ligt inmiddels een mooi plan dat een plek biedt voor betaalbaar wonen (ook middenhuur en betaalbare koop), veel sporten (zowel teamsport als “urban sports”) en ontmoeting in een vooral groene omgeving. We zijn vaak kritisch op plannen van dit college, maar in dit geval kunnen wij ons goed vinden in het voorstel. “Dit plan heeft een menselijke maat in zich, we verwachten dat het hier prettig wonen en verblijven is.” – Jantine Zwinkels, woordvoerder/raadslid CDA Utrecht Tegelijkertijd hebben we nog een paar belangrijke aandachtspunten meegegeven aan de wethouder. Denk daarbij aan de sociale veiligheid, de benodigde financiering van het opknappen van het Theo Thijssenplein (geregeld op basis van een CDA-motie uit februari 2020), beeldkwaliteit van zelfbouw, een sportparkmanager die zich inzet voor de samenwerking tussen clubs die gebruik maken van de sportvelden en tot slot, de samenwerking met de buurgemeente Stichtse Vecht, met wie de gemeente Utrecht samen verantwoordelijk is voor een succesvolle realisatie van het plan. Tot slot zien wij nog een tweetal verbeteringen waarvan wij hopen dat we op steun kunnen rekenen bij andere politieke partijen tijdens de behandeling in de gemeenteraad. Allereerst zien wij graag dat er ook de mogelijkheid komt voor een kleine winkel (zoals een bakker) of andere buurtvoorziening, aangezien deze plek best wel ver weg ligt van bestaande voorzieningen. Ten tweede willen we de basis op orde houden, door de samenhang van het plangebied te beschermen. Het voorstel van het college om het plangebied op te knippen in veel aparte percelen (omdat er op die manier meer rendement ontstaat voor de gemeente) heeft het risico in zich dat de integraliteit van dit prima plan verloren gaat. Binnenkort zullen we in de gemeenteraad het plan definitief vaststellen en volgt het bestemmingsplan.

Het effect van het rapport Van Geel

PvdA PvdA DENK Meerssen 15-03-2021 09:51

Zowel in Provinciale Staten als in de gemeenteraden van de omliggende gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Meerssen nemen de zorgen over de negatieve effecten van Maastricht Aachen Airport op de leefbaarheid in Zuid-Limburg zienderogen toe. Het rapport Van Geel had balans tussen economische belangen en leefbaarheid dichterbij moeten brengen, maar veroorzaakt het tegendeel. Het wordt steeds duidelijker dat het hier om onverenigbare belangen gaat. Daar komt nog bij dat het vliegveld de provincie handen vol gemeenschapsgeld kost en dat steeds onduidelijker wordt of dat op termijn nog terugverdiend kan worden.

KIJK!!! is er al veel langer van overtuigd dat het huidige en door Gedeputeerde Staten in de toekomst gewenste en/of gedroomde gebruik van MAA een grote bedreiging voor de leefbaarheid en in het bijzonder de gezondheid vormt. En dat MAA een bodemloze put is. De regio zou veel meer gediend zijn met andere ontwikkelingen op het terrein van het vliegveld. Zowel voor de gezondheid en leefbaarheid, als voor de economie, in het bijzonder ook het toerisme. Dit zorgt in Zuid-Limburg voor welvaart als gevolg van de rust, de natuur en het groene, kleinschalige cultuurlandschap. KIJK!!! vindt dat goed onderzocht moet worden of alternatief gebruik van het vliegveld niet in alle opzichten te verkiezen is boven het huidige gebruik.

In elk geval heeft het rapport Van Geel ertoe geleid dat geplande investeringen in het vliegveld zijn uitgesteld. Denk aan de aanleg van een grote, nieuwe parkeergelegenheid tussen de A2 en het vliegveld en aan het opknappen van de baan. De laatste kostenpost kan volgens de laatste berichten oplopen tot zo’n veertig miljoen euro. In de loop van het najaar neemt Provinciale Staten een besluit over hoe MAA de toekomst in moet. KIJK!!! meent dat dat ook de goede volgorde is. Eerst een goed op feiten gebaseerd debat over nut en noodzaak van MAA voor de regio, daarna – indien nodig – pas besluiten nemen over de aanvraag van een nieuw luchthavenbesluit en investeringen in en rond het terrein.

KIJK!!! onderschrijft de weg die nu is ingeslagen. We veronderstellen dat onderzoek via bij voorkeur een gedegen instrument als de Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse (MKBA) tot betere uitkomsten leidt dan het powerplaybeleid – enkel gericht op het kost wat kost pushen van het bestaande gebruik – dat GS van Limburg tot nu toe op de bühne bracht. Daarmee wordt het debat over de toekomst van MAA hopelijk minder emotioneel en meer rationeel.

Er is de afgelopen jaren al veel geschreven en gezegd over Maastricht Aachen Airport. Wie meer wil weten over de geschiedenis van het verzet tegen groei van MAA of de liefde voor het vliegveld kan onder andere terecht op de website van de Alliantie Stop Uitbreiding of van de Omwonenden MAA of op We love MAA dan wel.

Centrum van Sint Anthonis gaat in de metamorfose

VVD VVD DENK Sint Anthonis 14-03-2021 00:52

Het heeft lang geduurd sinds de eerste plannen, maar nu gaat het centrum van het dorp Sint Anthonis dan echt wel aangepakt worden.

https://sintanthonis.vvd.nl/nieuws/43308/centrum-van-sint-anthonis-gaat-in-de-metamorfose

Hoewel we afgelopen donderdag de kortste raadsvergadering hadden in de historie van de gemeente Sint Anthonis, hebben we inhoudelijk toch het een en ander te melden rondom de toekomst van de dorpskern van het dorp Sint Anthonis.   

Die raadsvergadering was overigens kort omdat we in aanloop richting de herindeling gemeente Land van Cuijk, zoals verwacht, minder stukken op de agenda zullen krijgen. Daarnaast had de raad deze besluiten al besproken tijdens de laatste commissievergadering. In die vergadering ging het overigens niet over het centrumplan van Sint Anthonis. Daarover werd een week eerder gesproken tijdens een besloten vergadering met de raad. Dat was overigens een moment van informeren en niet van besluiten nemen.   

Die besloten vergadering ging over de Integrale Visie Centrum Sint Anthonis. Nu is er in het verleden wel vaker gesproken over het aanpakken van het centrum van Sint Anthonis en zijn er ook vele plannen over gemaakt die allemaal in de spreekwoordelijke la zijn belandt. Op initiatief van de coalitie en in het kader van ons dorpeninvesteringsplan is het college opgeroepen nog voor de herindeling het centrum en speciaal ook de Brink te voorzien van meer 'reuring' en klaar te maken voor de toekomst. En omdat de tijd en het budget beperkt is, niet te komen met allemaal nieuwe plannen, maar de beste punten uit de plannen vanuit het verleden te pakken. En het is positief te noemen hoe voortvarend het college hiermee aan de slag is gegaan. Het kon rekenen op positieve reacties vanuit de gehele gemeenteraad.  

Er waren 10 jaar geleden al plannen voor het aanpakken van het centrum (vormgegeven in het Ontwikkelingsplan Centrum Sint Anthonis uit 2011). Maar helaas is er van doorpakken nooit sprake geweest. Een van de drempels was bijvoorbeeld destijds de voormalige garage aan de Breestraat 23a. Het pand was nog van (ook toenmalig) wethouder Bollen. Deze heeft zich vanwege dat juridisch eigendom destijds volledig buiten de aanpak van het gehele plan gehouden.

Maar van het plan kwam in de praktijk op alle punten niets terecht. Ook niet bij de colleges die volgden. Er was zelfs eerder sprake van een meer uitgekleed en gefragmenteerd plan. En ondanks de mond vol over doorpakken is er niets mee gebeurt. 

Huidig wethouder Bollen heeft het pand aan de Breestraat al lang geleden verkocht en heeft nu de opdracht van de raad om het centrum aan te pakken, heel serieus genomen . En daar is hij, met het huidige college, voortvarend aan de slag gegaan. Dat wil niet zeggen dat voor de herindeling er een nieuw centrum gereed is, maar wel dat de weg is ingeslagen en vastgelegd om het centrum aan te pakken zodat er geen weg terug is voor de nieuwe gemeente. Dat vernieuwde centrum gaat er nu eindelijk komen. Er komt meer reuring op de Brink.  

Het mooie van de Integrale Visie is de ontvangst binnen de gehele gemeenteraad: coalitie en oppositie zijn enthousiast. En waar in een vorig college nog sprake was van een uitgekleed en gefragmenteerd centrumplan is nu gekozen om de aanpassingen met elkaar te verbinden. Met respect voor verleden, heden en toekomst.   

Het plan is echter niet af. In zo'n Visie zitten aannames, veronderstellingen en verwachtingen. Denk aan projectontwikkelaars of huidige en toekomstige bewoners die nog hun eigen sausje erover willen doen. Maar het centrumplan heeft in impact ook waarde voor mensen die niet direct in het centrum wonen. Het centrum is van ons allemaal. En zoals het met dergelijke plannen gaat, zijn er momenten waarop jij je input kunt geven op deze Integrale Visie. Oproepen dat de bewoners betrokken moeten worden is dus een oproep die niet noodzakelijk is, want die momenten gaan er toch al komen. Dat klinkt alsof je tegen de winkelier zegt dat deze niet moet vergeten de BTW bij de netto prijs op te tellen. Dan kun je het beter hebben over de manier waarop we dat gaan doen.   

Samengevat is het goed dat nu eindelijk het centrum van Sint Anthonis aangepakt gaat worden. Plannen maken is goed, maar als je ze niet oppakt en aanpakt blijven het plannen voor in de la. En ondanks de coronapandemie gaan we de gemeente dus nog steeds zo optimaal mogelijk inbrengen in de nieuwe gemeente Land van Cuijk zodat onze inwoners nu en in de toekomst de vruchten plukken van uw en onze inspanningen tijdens de laatste regeerperiode van deze gemeente. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.