Nieuws van politieke partijen over Het Enkhuizer Alternatief inzichtelijk

38 documenten

im memoriam hans langbroek

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 22-10-2019 12:01

In de namiddag van zaterdag 12 oktober bereikte ons het droeve bericht dat de fractieleider van onze politieke partij Het Enkhuizer Alternatief,

Hans Langbroek, was overleden. Niet geheel onverwacht maar toch nog veel te snel.

In de mail die hij ons stuurde toen de dokters hem nog zeer weinig hoop gaven,

schreef hij niet bang te zijn voor de dood, dus ook niet om er realistisch aan te denken.

Wat hem op dat moment meer zorgen baarde, was de uitvoering van het verkiezingsprogramma,

de harde politieke punten en de partijuitgangspunten van Het Enkhuizer Alternatief.

Want zo gaf hij ons mee, als dat niet gedaan wordt vervalt HEA tot een clubje dat alleen maar reactief bezig is

en feitelijk niets toevoegt aan de lokale politiek.

En Hans zou Hans niet zijn als hij er niet even een voorbeeld bij pakte.

Hans bedreef politiek volgens de menselijke maat.

Vaak leverde die maatstaf onbegrip op. Maar zei Hans dan: Ze hebben mij gerust wel gehoord.

Hans was een bijzonder mens. Enkhuizen was zijn stad en vooral daarom was hij enorm betrokken bij de Enkhuizer bevolking.

Zij verliezen in hem een gedreven volksvertegenwoordiger die vasthield aan zijn principes..

Roel Mulder.

im memoriam hans langbroek

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 22-10-2019 12:01

In de namiddag van zaterdag 12 oktober bereikte ons het droeve bericht dat de fractieleider van onze politieke partij Het Enkhuizer Alternatief,

Hans Langbroek, was overleden. Niet geheel onverwacht maar toch nog veel te snel.

In de mail die hij ons stuurde toen de dokters hem nog zeer weinig hoop gaven,

schreef hij niet bang te zijn voor de dood, dus ook niet om er realistisch aan te denken.

Wat hem op dat moment meer zorgen baarde, was de uitvoering van het verkiezingsprogramma,

de harde politieke punten en de partijuitgangspunten van Het Enkhuizer Alternatief.

Want zo gaf hij ons mee, als dat niet gedaan wordt vervalt HEA tot een clubje dat alleen maar reactief bezig is

en feitelijk niets toevoegt aan de lokale politiek.

En Hans zou Hans niet zijn als hij er niet even een voorbeeld bij pakte.

Hans bedreef politiek volgens de menselijke maat.

Vaak leverde die maatstaf onbegrip op. Maar zei Hans dan: Ze hebben mij gerust wel gehoord.

Hans was een bijzonder mens. Enkhuizen was zijn stad en vooral daarom was hij enorm betrokken bij de Enkhuizer bevolking.

Zij verliezen in hem een gedreven volksvertegenwoordiger die vasthield aan zijn principes..

Roel Mulder.

Droevig nieuws over Hans Langbroek

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 14-10-2019 09:10

Afgelopen zaterdag 12-10-2019 hebben wij vernomen dat onze fractie- voorzitter en raadslid de strijd heeft moeten opgeven. Wij verliezen in Hans een bevlogen, markante persoonlijkheid die zich altijd voor meer dan 100% voor Enkhuizen en haar bewoners heeft ingezet. Het is droevig om zijn inzet en zijn karakteristieke inbreng te moeten missen.

HEA zou HEA niet zijn als we zouden stoppen. Gezamenlijk zetten we de schouders er onder om, ook met Hans zijn gedachtegoed, verder te gaan met een stel gemotiveerde partijgenoten.

Het Bestuur

d

Afgelopen zaterdag

Wegens ziekte van Hans Langbroek [tijdelijke] vervanging door Freek Jans.

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 05-09-2019 10:11

Sinds kort is de HEA geconfronteerd met een heftige ziekte van ons raadslid hans Langbroek. Hij heeft Freek Jans aangewezen als zijn tijdelijke waarnemer. We zullen proberen in de geest van Hans zijn zorg voor Enkhuizen voort te zetten. Het bestuur.

We gaan van het gas af

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 22-02-2019 16:22

Nederland gaat te maken krijgen met een energietransitie. Onze regering wil om politieke redenen van het gas af. Men wil namelijk niet afhankelijk worden van Rusland, Noorwegen en de Verenigde Staten. De rest van Europa zit daar niet mee en gaat juist wél overal tot gebruik van aardgas over.

Vanaf ongeveer 65 jaar geleden heeft de Nederlandse regering onder druk van de NAVO ons Nederlandse gas voor zeer weinig geld naar Italië getransporteerd. De Italianen hebben al die jaren heel goedkoop gas van ons gekregen, tegen gratis aan kun je eigenlijk haast wel zeggen.De NAVO wilde dat om Italië bij het Westen te houden. Ze waren bang dat de Italiaanse regering naar Rusland zou neigen, omdat in Italië destijds de communisten mee regeerden.De winst op het gas die de Nederlandse regering daardoor misliep, heeft de regering evengoed binnengehaald door ons Nederlanders al die jaren lang heel veel extra accijnzen te laten betalen voor gas en elektriciteit. Wij burgers hebben dus het NAVO-beleid betaald. Wat dit betreft heeft de Nederlandse burger van alle burgers in NAVO-landen veruit het meest betaald aan NAVO-politiek.

Nu gaan we daardoor dus meer dan een eeuw eerder dan eigenlijk nodig geweest zou zijn, van het gas af. Dat moeten wij burgers allemaal zelf gaan betalen, ondanks dat we ook al 65 jaar lang heel veel extra betaald hebben voor energie omdat wij Italië ons gas leverden.

HEA heeft vragen gesteld over het gasloos worden van Nederland, en dus Enkhuizen, naar aanleiding van een verbouwing van oude huizen in Eindhoven. Dat waren huizen uit de jaren ’50 die nu gasloos gemaakt zijn. Dat kostte tussen de 100.000 en 130.000 euro per huis.Dat is veel geld, reden voor HEA om hier het college over aan te schrijven. Tenslotte hebben veel Enkhuizers oude huizen in bezit, vooral in de binnenstad. Daar zullen de kosten om gasloos te worden nóg hoger kunnen uitvallen. Eindhoven is een prima praktijkvoorbeeld tenslotte.

Hier staan de gestelde vragen van HEA:

Hier staan de antwoorden van het college op deze vragen. Ze zijn niet heel bevredigend, er moet nog over nagedacht worden. Er zijn nog veel onzekerheden:

Veel leeswerk, maar wél interessant allemaal. Ook boosmakend, als je meerekent hoe dit ontstaan is.

We gaan van het gas af

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 22-02-2019 16:22

Nederland gaat te maken krijgen met een energietransitie. Onze regering wil om politieke redenen van het gas af. Men wil namelijk niet afhankelijk worden van Rusland, Noorwegen en de Verenigde Staten. De rest van Europa zit daar niet mee en gaat juist wél overal tot gebruik van aardgas over.

Vanaf ongeveer 65 jaar geleden heeft de Nederlandse regering onder druk van de NAVO ons Nederlandse gas voor zeer weinig geld naar Italië getransporteerd. De Italianen hebben al die jaren heel goedkoop gas van ons gekregen, tegen gratis aan kun je eigenlijk haast wel zeggen.De NAVO wilde dat om Italië bij het Westen te houden. Ze waren bang dat de Italiaanse regering naar Rusland zou neigen, omdat in Italië destijds de communisten mee regeerden.De winst op het gas die de Nederlandse regering daardoor misliep, heeft de regering evengoed binnengehaald door ons Nederlanders al die jaren lang heel veel extra accijnzen te laten betalen voor gas en elektriciteit. Wij burgers hebben dus het NAVO-beleid betaald. Wat dit betreft heeft de Nederlandse burger van alle burgers in NAVO-landen veruit het meest betaald aan NAVO-politiek.

Nu gaan we daardoor dus meer dan een eeuw eerder dan eigenlijk nodig geweest zou zijn, van het gas af. Dat moeten wij burgers allemaal zelf gaan betalen, ondanks dat we ook al 65 jaar lang heel veel extra betaald hebben voor energie omdat wij Italië ons gas leverden.

HEA heeft vragen gesteld over het gasloos worden van Nederland, en dus Enkhuizen, naar aanleiding van een verbouwing van oude huizen in Eindhoven. Dat waren huizen uit de jaren ’50 die nu gasloos gemaakt zijn. Dat kostte tussen de 100.000 en 130.000 euro per huis.Dat is veel geld, reden voor HEA om hier het college over aan te schrijven. Tenslotte hebben veel Enkhuizers oude huizen in bezit, vooral in de binnenstad. Daar zullen de kosten om gasloos te worden nóg hoger kunnen uitvallen. Eindhoven is een prima praktijkvoorbeeld tenslotte.

Hier staan de gestelde vragen van HEA:

Hier staan de antwoorden van het college op deze vragen. Ze zijn niet heel bevredigend, er moet nog over nagedacht worden. Er zijn nog veel onzekerheden:

Veel leeswerk, maar wél interessant allemaal. Ook boosmakend, als je meerekent hoe dit ontstaan is.

We gaan van het gas af. Nederland ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 22-02-2019 16:09

We gaan van het gas af. Nederland gaat te maken krijgen met een energietransitie. Onze regering wil om politieke redenen van het gas af. Men wil namelijk niet afhankelijk worden van Rusland, Noorwegen en de Verenigde Staten. De rest van Europa zit daar niet mee en gaat juist wél overal tot gebruik van aardgas over. Vanaf ongeveer 65 jaar geleden heeft de Nederlandse regering onder druk van de NAVO ons Nederlandse gas voor zeer weinig geld naar Italië getransporteerd. De Italianen hebben al die jaren heel goedkoop gas van ons gekregen, tegen gratis aan kun je eigenlijk haast wel zeggen. De NAVO wilde dat om Italië bij het Westen te houden. Ze waren bang dat de Italiaanse regering naar Rusland zou neigen, omdat in Italië destijds de communisten mee regeerden. De winst op het gas die de Nederlandse regering daardoor misliep, heeft de regering evengoed binnengehaald door ons Nederlanders al die jaren lang heel veel extra accijnzen te laten betalen voor gas en elektriciteit. Wij burgers hebben dus het NAVO-beleid betaald. Wat dit betreft heeft de Nederlandse burger van alle burgers in NAVO-landen veruit het meest betaald aan NAVO-politiek. Nu gaan we daardoor dus meer dan een eeuw eerder dan eigenlijk nodig geweest zou zijn, van het gas af. Dat moeten wij burgers allemaal zelf gaan betalen, ondanks dat we ook al 65 jaar lang heel veel extra betaald hebben voor energie omdat wij Italië ons gas leverden. HEA heeft vragen gesteld over het gasloos worden van Nederland, en dus Enkhuizen, naar aanleiding van een verbouwing van oude huizen in Eindhoven. Dat waren huizen uit de jaren '50 die nu gasloos gemaakt zijn. Dat kostte tussen de 100.000 en 130.000 euro per huis. Dat is veel geld, reden voor HEA om hier het college over aan te schrijven. Tenslotte hebben veel Enkhuizers oude huizen in bezit, vooral in de binnenstad. Daar zullen de kosten om gasloos te worden nóg hoger kunnen uitvallen. Eindhoven is een prima praktijkvoorbeeld tenslotte. Hier staan de gestelde vragen van HEA: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/7257367/1/20190122%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20ENERGIETRANSITIE%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN Hier staan de antwoorden van het college op deze vragen. Ze zijn niet heel bevredigend, er moet nog over nagedacht worden. Er zijn nog veel onzekerheden: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/7351626/1/20190219%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20ENERGIETRANSITIE%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN%20-%20BEANTWOORDING Veel leeswerk, maar wél interessant allemaal. Ook boosmakend, als je meerekent hoe dit ontstaan is.

Onderstaand een verzoek van ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 11-02-2019 17:44

Onderstaand een verzoek van Milieudefensie Afdeling Medemblik naar de Nederlandse overheid over Airport Lelystad: Zienswijze over het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport Van de Lokale afdeling Milieudefensie Medemblik Gemachtigden: Siem Zeilemaker. Maria Weeber Aan de directie participatie Ovv Lelystad Airport Postbus 20901 2500 EX Den Haag 28-1-2019 Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen, Excellentie, Hierbij ontvangt u mijn reactie op het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage. De plannen voor Lelystad Airport komen erop neer dat vanaf 2020 boven grote delen van Nederland laag wordt gevlogen. Dit is onacceptabel. Voor onze regio West-Friesland betekent dit geluids- en milieuoverlast bij Andijk en Twisk. Naast deze geplande laagvliegroutes is er een aanmerkelijke toename van het Schiphol luchtverkeer in West-Friesland. Zonder dat hier ook maar is overlegd met besturen en inwoners alhier. Een gewijzigd luchthavenbesluit voorleggen aan ons, kan alleen als er een totaal schema bij zit van vluchtverkeersbewegingen alhier. Dit is selectieve en onrechtmatige besleidsvoering. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en dan onderzoeken of Lelystad nog nodig is. Mijn bezwaren tegen het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage zijn de volgende: 1. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens in de wereld wordt er over een dergelijk lange afstand laag gevlogen. Dat is niet voor niets; het is op alle fronten onverantwoord. 2. Laagvliegen gaat ten koste van waardevolle natuur-, stilte- en Natura 2000-gebieden. Dit is in strijd met het beleid in onze provincies; 3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in ernstige mate aan; 4. Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor honderdduizenden mensen; 5. Laagvliegen tast de toeristische sector aan. De toeristische economie van vele gebieden in het oosten is gebaseerd op natuur, rust en recreatie. Laagvliegen betekent een ernstige aantasting van deze kernwaarden. In het MER is deze economische gevolgschade niet in beeld gebracht. 6. Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2020 zijn onvoldoende aangetoond; 7. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht; 8. Laagvliegen en uitbreiding van de luchtvaart in zijn algemeenheid dragen negatief bij aan klimaatverandering terwijl onze regering juist maatregelen daartegen zou moeten nemen. 9. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu alleen een zienswijze kan indienen tegen de actualisatie van het MER. Als ik in 2014 had geweten van de laagvliegroutes, had ik zeker toen al een zienswijze ingediend over het MER 2014. Ik verzoek u nu de zienswijzeprocedure op te rekken inclusief het MER 2014. 10. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu al een zienswijze in moet dienen terwijl er nog geen akkoord is van de Europese Commissie. Men wil in Brussel pas in Mei 2019 antwoord geven op de uitspraak over de vakantievluchten. Hoe kan er nu een MER liggen, terwijl daar geen overeenstemming is? 11. Ik ben het er niet mee eens dat de informatiebijeenkomsten pas in februari zijn. Deze verkort de termijn van 6 weken voor het indienen van een zienswijze. Ik verzoek u de zienswijzeprocedure te verlengen tot eind maart. 12. Ik verzoek u dat u in het luchthavenbesluit zelf vastlegt dat vrachtverkeer op Lelystad Airport niet is toegestaan. 13. Ik verzoek u om in het MER alle milieueffecten van alle vliegroutes en varianten in beeld te brengen. Niet alleen van de B+ route. 14. Ik verzoek u de milieueffecten van boven de 3000 voet op te nemen in het MER. 15. Ik ben het er niet mee eens dat er wordt geëxperimenteerd met vliegroutes. Het verschuiven van de vliegroutes is nooit een verbetering omdat de overlast van (piek)geluid verplaatst wordt naar andere woonkernen zoals in NH bij Twisk, op de Noord-Veluwe: Elburg, Oldebroek, ‘t Harde, Epe, Heerde, Oene. Het experimenteren en verplaatsen van de vliegroutes na de formele inspraakprocedures kan echt niet. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en besluitvorming over openstelling nadat is gebleken dat laagvliegen boven Nederland nooit hoeft plaats te vinden. 16. Ik verzoek u om het ministerie opdracht te geven een 0-meting van het geluid onder laagvliegroutes te doen en het geluid van de eerste 2000 vliegbewegingen te meten en openbaar te maken, indien u toch besluit het vliegveld te openen. Wij, lokale afdeling Milieudefensie en inwoners van Andijk, Wervershoof en Twisk in de Provincie NH van de gem Medemblik zijn diep verontrust over deze gewijzigde luchthavenbesluiten. Er zijn geen laagvliegroutes over dit gebied en dat willen we zo houden. Uw laagvliegroute planning gaat net over het waterspaarbekken van Andijk en dit is stiltegebied. Ook geeft dit wateroppervlakte verontreiniging. Dit water is bestemd voor heel Noord-Holland Uw elektronische metingen geven aan dat het niet boven de norm van verontreiniging is, maar u hebt niet meegerekend dat hier windstromingen zijn. Uw norm vertrouwen wij niet meer, gezien uw fouten in de MER hierover Er was afgesproken dat er geen slots en vliegbewegingen zouden zijn na 23 uur. Nu is dit opgerekt tot 24.00. De inwoners hier zijn landbouwers en harde werkers op bouwvakgebied. Zij slapen om 22.30 om op 5.30 weer op pad te gaan om uw zo nodige nieuwbouwhuizen in heel NH mee te helpen bouwen. Zij kunnen niet gestoord worden door vliegtuigoverlast na 22.30 Duidelijke brief van Milieudefensie uit Medemblik. Ook HEA heeft in Enkhuizen afgelopen juli een motie ingediend over Airport Lelystad. De raad van Enkhuizen stemde die weg, ze vonden de motie niet nodig omdat het over landelijke politiek ging. Omdat men liet merken te gaan tegenstemmen, heb ik die motie toen ingetrokken. Maar zoals HEA doet: hij komt wél weer in de raad op een gegeven moment! Nu begint bij een aantal partijen toch de ongerustheid op te komen en worden ze onrustig. Zoals altijd in Enkhuizen een wat laat politiek inzicht, dat gaat hier niet zo vlot. De motie is hier te lezen: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/6682326/1/Kadernota_2018-2022_-_INGETROKKEN_MOTIE_-_LANGBROEK_inzake_airport_Lelystad

Het Enkhuizer Alternatief heeft de ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 10-02-2019 17:17

Het Enkhuizer Alternatief heeft de onderstaande vragen aan het college van B&W gesteld aangaande de energietransitie in Nederland, vertaald naar ons eigen kleine stadje Enkhuizen. Er spelen heel veel onzekerheden, zéker in een gemeente als Enkhuizen. De binnenstad sowieso, de meeste huizen zijn daar koophuizen die niet zomaar te verbouwen zijn naar wat de regering van ons wil. Onderstaande link leidt naar de vragen, met eerst een inleiding naar het hoe en waarom van die vragen: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/7257367/1/20190122%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20ENERGIETRANSITIE%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN

Laaggeletterdheid, alcohol en drugs ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 27-12-2018 13:39

Laaggeletterdheid, alcohol en drugs in Enkhuizen Een paar jaar geleden kregen de Enkhuizer politieke partijen tijdens een avond in de raadszaal informatie over alles wat met het Sociaal Domein te maken had. Daar kregen we te horen dat Enkhuizen hoog scoorde wat betreft laaggeletterdheid. Op mijn vraag of dat te herleiden was naar bijvoorbeeld leeftijdscategoriën of etniciteiten, was het antwoord dat laaggeletterdheid in Enkhuizen door alle leeftijdsklassen, seksen en etniciteiten heen hoog is. Een verrassend antwoord… Ook een paar jaar geleden kregen de West-Friese raadsleden in theater Het Postkantoor te Stede Broec een lezing van een Duitse professor te horen. Zij had als speciaal onderzoeksterrein West-Friesland en drank/drugsgebruik onder jongeren en jonge mensen hier. Dat gebruik ligt namelijk in deze regio zeer hoog, het behoort tot de top van Europa. Op een vraag aan haar van mezelf over het onderwerp bevestigde zij dat er zeer zeker een relatie ligt tussen dit hoge drank- en drugsgebruik onder jongeren en de hoge laaggeletterdheid onder de mensen. Tenslotte: al 150 jaar geleden waren overheden bezorgd over het absurd hoge drankgebruik onder kinderen en jongeren in Enkhuizen en deze hoek van West-Friesland. Hoog drank- en drugsgebruik is van invloed op de kwaliteit van het denken en richt onherstelbare schade aan jonge hersenen aan die van grote invloed is op zaken als bijvoorbeeld het IQ. Pas terug in een raadsvergadering in Enkhuizen, waar jeugdzorg ter sprake kwam, wees ik op het hoge percentage jongeren dat onder jeugdzorg valt in Enkhuizen. In Noord-Holland staat Enkhuizen daarmee na Den Helder en Hoorn met stip op de derde plaats. In relatie tot dit wees ik op de indicatoren die de overheid gebruikt als aanwijzing dat er veel gebruik gemaakt gaat worden van jeugdzorg in een gemeente of regio. Deze overheidsindicatoren zijn: het percentage kinderen in bijstandsgezinnen, het percentage deelnemers 3e klas vmbo (als percentage van leerlingen in vmbo/havo/vwo), aantal geregistreerde verdachte jongeren tot 25 jaar (per 10 000 inwoners van die leeftijd), en alcohol- en drugsconsumptie onder jongeren. Voilá zou ik zeggen, dat is duidelijk dus een beeld dat past bij Enkhuizen. Maar dit beeld past niet alleen bij Enkhuizen. Ook voor bijvoorbeeld Stede Broec en Drechterland geldt: wie de schoen past trekke hem aan. Stede Broec is wat jeugdzorg betreft pas geleden nogal stevig in het nieuws geweest zelfs. Heel feitelijk gaat het hier om Oostelijk West-Friesland. In onze regio en stad gaat er duidelijk iets fout. Maar zéér zeker specifiek in Enkhuizen, tenslotte zijn wij het die met stip op nummer 3 in Noord-Holland staan wat betreft noodzaak tot gebruik van jeugdzorg en niet onze buurgemeenten. Wij als Enkhuizen passen in wat die indicatoren beschrijven. Laaggeletterdheid door alle etniciteiten, seksen en leeftijdscategoriën heen. Hoog drank- en drugsgebruik onder jongeren en jongvolwassenen. Een Duitse professor die ons als speciaal onderzoeksgebied heeft aangenomen door de exhorbitantie van wat hier bij ons gebeurt wat betreft drank, drugs en jongeren. De officiële overheidsindicatoren die allemaal stuk voor stuk wijzen op dat er iets in Enkhuizen structureel fout zit. Het toont de noodzaak aan om eens een héél stevig wetenschappelijk onderzoek los te laten op waarom dit hier gebeurt en aan de hand is, en niet elders. Maar onze gemeenteraad wil dat in meerderheid niet. Ik heb hier reeds tweemaal een motie over ingediend. Maar de één vindt het te duur, de ander ziet de noodzaak van zoiets niet. Er wordt dan gewezen op maatregelen die met informatie en repressie het drank- en drugsgebruik tegen moeten gaan. Maar het drugsgebruik blijft stijgen… Er was zelfs een wethouder in een vorig college die ontkende dat drugsgebruik en zelfmoorden onder jongeren in deze subregio verband met elkaar hielden, ondanks dat er een film als “Het verdriet van West-Friesland” over is gemaakt…! Het probleem wordt vaak weggelachen. Men zegt dan: “Welnee, niets aan de hand. Wij dronken vroeger ook een biertje!” Maar de cijfers liegen niet en de monden duidelijk wel. Er is wél iets aan de hand, daar de ogen voor sluiten is kortzichtig en grenst aan kindermishandeling. Het kost ook veel geld op de lange termijn. Niet alleen sociaal gezien, maar ook economisch. Bedrijven die hoogwaardige arbeid vragen zullen zich minder snel in deze regio komen vestigen als ze zien wat de potentie aan arbeidskwaliteit hier is. Met als gevolg dat de jongeren die hier wél goed opgeleid zijn, ook vertrekken naar elders. Die vertrekken niet door gebrek aan huisvesting, maar door gebrek aan goedbetalende banen van niveau. Het haalt de regio omlaag: minder hoogwaardige arbeid betekent minder uitgaven in de lokale economie doordat de inkomens gemiddeld laag zijn. Dat klopt dus ook: in Enkhuizen ligt het gemiddelde inkomen onder het Nederlandse niveau. Enjkhuizers, we moeten écht een keer wakker worden en gaan nadenken over wat we hier eigenlijk voor een soort stad willen gaan neerzetten. Het lijkt alsof we stijgen, maar we dalen. Langzaam, heel langzaam, maar gestadig. We hebben enorm geluk dat de zaadbedrijven hier zitten, anders zouden we gewoon weer het armoedige, verpauperde Zuiderzeestadje van weleer zijn geweest.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.