Nieuws van politieke partijen over Leefbaar Borger-Odoorn inzichtelijk

70 documenten

Terugblik raadsvergadering – 14 november

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 27-11-2019 15:30

Voor Leefbaar Borger-Odoorn was het een bijzondere raadsvergadering. De Raad nam afscheid van onze fractievoorzitter Alina de Roo, die, om gezondheidsredenen, besloten heeft om haar raadslidmaatschap voorlopig te beëindigen. Voor de Raad en voor onze partij een forse aderlating. Op haar eigen wijze wist Alina altijd een waardevolle bijdrage aan de discussie te leveren.

Aan het eind van haar afscheidsspeech bood Alina de leden van de Raad een Talking Stick, ofwel een Praotstokkie aan. Een oud gebruik uit de cultuur van de Indianen dat staat voor spreken vanuit je hart, je eigen innerlijke waarheid, het echt naar elkaar luisteren en elkaar niet onderbreken. Te gebruiken bij belangrijke discussies!

Gelukkig gaat Alina voor onze partij niet ‘verloren’. Zij zal haar bijdrage aan onze missie blijven leveren, maar nu iets meer vanuit de achtergrond.

Annemiek de Groot zal vanaf heden het fractievoorzitterschap overnemen. En tijdens de raadsvergadering werd ons nieuwe raadslid, Mandy Vos, officieel beëdigd. Wij zijn blij dat zij deze vacature wil gaan vervullen. Als lid van de steunfractie heeft ze in de afgelopen jaren al ervaring opgedaan.

Een belangrijke agendapunt tijdens de Oriënterende Raadsvergadering was de Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES).

Hieronder wordt een deel van de woordvoering van onze fractie, uitgesproken door Mandy Vos, op dit agendapunt weergegeven:

‘Het Klimaatakkoord is ook de reden dat wij ons nu over de voorgelegde startnotitie RES buigen en deze bespreken. Ongeacht hoe wij hierin staan hebben wij respect voor het tot nu toe geleverde werk. De overheid heeft de energie regio’s bedacht om het toch maar vooral van onderop te laten komen. In Nederland moet 35 Twh worden opgewekt, dit moet worden gerealiseerd door 30 regio’s, dus 1,2 Twh per regio. In Drenthe zijn wij nagenoeg al op deze doelstelling dus in hoeverre moeten wij nog doorgaan met deze RES? Er vanuit gaande dat het antwoord ontkennend is vervolg ik ons betoog.

Wij zien dat er in dit concept goede punten worden aangesneden maar ook in dit verhaal is snelheid weer de algemene deler. Een snelheid waar wij ons grote zorgen over maken. U schrijft in het concept dat zorgvuldigheid voor snelheid gaat, dat beamen wij maar de voorgestelde tijdlijn doet anders vermoeden.

In het voorjaar van 2020 moet het concept RES klaarliggen en in maart 2021 de RES 1.0  De eerste drie fases voor de concept RES moeten binnen 6 maanden worden doorlopen en daarnaast moet er ook nog draagvlak zijn. Met name dat draagvlak, we hebben nu toch met elkaar wel door dat dat zeer noodzakelijk is. De windmolens in het veengebied ontlokken kabinetsleden en oud politici uitspraken die er niet om liegen; dit is verschrikkelijk fout gegaan en mag nooit meer gebeuren en als hekkensluiter vond Diederik Samsom het een mispeer. En bedankt! Maar wat leveren deze constateringen nu op, helemaal niets. Je kunt erop wachten dat er op de oude voet wordt verder gegaan, niet alleen in deze regio maar in heel Nederland zullen er zaken worden opgetuigd waar de inwoners zowel financieel als fysiek last van gaan ondervinden, voor een onmeetbaar resultaat.

De inwoners op hun beurt doen heus hun best binnen hun mogelijkheden, er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheden om huizen te verduurzamen. De afgelopen winter was niet heel koud en de Co2 uitstoot was veel lager dan normaal. Hieruit kun je dus opmaken dat het isoleren van woningen, waardoor er minder wordt gestookt, een verschil maakt. Wij zijn dan ook blij om te lezen dat er geschreven wordt over de opgave om huizen en overige gebouwen goed te isoleren. Zonder extra grootschalige plannen zal de transitie met dit soort maatregelen misschien langer duren, de industrie en het bedrijfsleven zullen ook hun bijdrage moeten gaan leveren, maar wij zijn wel van mening dat het dan voor iedereen betaalbaar blijft en er meer draagvlak zal ontstaan om met elkaar ons best te doen voor onze toekomst. Wij geloven niet in het grootschalige monsterplan dat de overheid voor ogen heeft en (alle) huizen in een tijdspad van het aardgas af is naar onze bescheiden mening een utopie.

Voor het opstellen van de RES Drenthe heeft het rijk een bijdrage van € 400.000 toegezegd maar deze wordt slechts uitgekeerd als het klimaatakkoord het gaat halen in de 2

kamer. Dat is nog niet zeker, dus het gevraagde akkoord voor deze startnotitie, zodat er snel door gegaan kan worden met het vervaardigen van een concept RES,  vinden wij niet weloverwogen. Wacht eerst af wat er met het Klimaatakkoord gaat gebeuren voor met nog meer kosten en inzet door te gaan.’

Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP)

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn PvdA Borger-Odoorn 11-11-2019 14:37

Tijdens de raadsvergadering van 27 oktober jl. was de vaststelling van het nieuwe Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) het belangrijkste agendapunt. Het vorige plan dateerde van het jaar 2000. Van de actiepunten uit dat vorige plan werd overigens, door verschillende omstandigheden, waaronder budgetbeperkingen, slechts 25% gerealiseerd.

Op verschillende manieren hebben burgers en andere partijen de gelegenheid gehad inbreng te leveren bij de totstandkoming van het nieuwe plan. Er werden ongeveer 900 opmerkingen en voorstellen aangedragen.

Leefbaar Borger-Odoorn kan zich goed vinden in de belangrijkste kernopgaven voor het GVVP:

Kwaliteit van de leefomgeving

Een heldere verkeersstructuur

Verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers.

Ook vinden we de verschillende wegcategorieën met de daarbij behorende maximumsnelheden best duidelijk en begrijpelijk. Voor doorgaande wegen richting provinciale wegen of andere gemeentes, de zogenaamde Gebiedsontsluitingswegen, zal in onze gemeente buiten de bebouwde kom een maximum van 80 km/u gelden en binnen de bebouwde kom een maximum van 50 km/u. Voor overige verbindingen tussen de dorpen in onze gemeente en het overige wegennet binnen de dorpen geldt straks buiten de bebouwde kom een maximum van 60 km/u en binnen de bebouwde kom 30 km/u. Het aantal 30 km/u gebieden zal daardoor aanzienlijk worden uitgebreid; van belang voor onze leefomgeving en de verkeersveiligheid.

In het GVVP is wat ons betreft ook voldoende aandacht besteed aan het niet-gemotoriseerde verkeer, zoals fietsers, paardrijders en menners.

Een belangrijk uitgangspunt binnen het nieuwe GVVP is dat de inrichting van de weg duidelijk moet maken welke maximum snelheid van toepassing is. Bestuurders moeten zich bewust kunnen zijn op welke type weg zij zich bevinden. Voordat alle wegen in onze gemeente conform dit uitgangspunt zijn ingericht zullen we waarschijnlijk het einde van de looptijd van dit GVVP (10 jaar) wel hebben bereikt.

In verband met soms al lang bestaande knelpunten en overlast gevende verkeerssituaties in onze gemeente had Leefbaar Borger-Odoorn 1 amendement en 4 moties ingediend.

In het amendement werd voorgesteld om in het GVVP op te nemen dat in bepaalde situaties het toepassen van maatwerk mogelijk moet zijn. Dus een inrichting c.q. maximumsnelheid van een weg of weggedeelte die afwijken van de basisuitgangspunten. Wij wilden graag dat de gemeenteraad over dergelijke maatwerksituaties zou kunnen beslissen.

Het amendement werd door de wethouder ontraden en haalde het dus niet..

Een enigszins vergelijkbaar, maar naar onze mening minder sterk amendement van de PvdA, haalde het wel.

Ook verzochten wij in een motie om de bestaande 30 km-zones zo snel mogelijk volgens de nieuwe uitgangspunten in te richten. In de huidige situatie zijn deze vaak slecht herkenbaar ingericht met het gevolg dat op veel plaatsen te hard wordt gereden.  Deze situaties verdienen wat ons betreft snelle aandacht. Ook deze motie werd door de wethouder ontraden, met het verwachte gevolg; niet aangenomen.

Ook op 50 km/u wegen in onze gemeente wordt, volgens metingen, veel te hard gereden. Zeker waar sprake is van dichtbij de rijbaan gelegen woningen (bijvoorbeeld de Zuiderdiepen in de Monden) zorgen deze hoge snelheden met de bijbehorende motor- en bandengeluiden voor veel overlast.

Omdat de politie slechts beperkt kan handhaven hebben wij in motie gevraagd om een onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheid tot plaatsing van snelheidscamera’s. De wethouder bleek geen behoefte aan zo’n onderzoek te hebben en ontraadde de motie.

Wij vroegen om soms al lang bestaande knelpunten en situaties met overlast voor omwonenden met voorrang aan te pakken. Ook deze motie haalde het niet.

Een gezamenlijk met andere partijen ingediende motie voor een pilot met het afsluiten van de Valtherdijk voor doorgaand verkeer werd gelukkig wel aangenomen. Tot onze verbazing stemde Gemeentebelangen tegen.

Voor de situatie in Klijndijk (bewoners wilden de status van Erftoegangsweg voor Melkweg en Hoofdweg graag behouden, de gemeente wil de wegen inrichten als een Gebiedsontsluitingsweg) werden verschillende moties ingediend. Een echte oplossing kwam er nog niet maar de wethouder heeft toegezegd met de bewoners in gesprek te gaan. Wat ons betreft niet echt een bevredigende uitkomst.

De bewoners zijn al bijna 20 jaar met de gemeente in gesprek over de verkeerssituatie in Klijndijk, zonder bevredigende oplossing. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen..

Alina de Roo treedt af als raadslid

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 29-09-2019 18:33

Alina de Roo, fractievoorzitter van Leefbaar Borger-Odoorn en gemeenteraadslid, treedt om gezondheidsredenen af als raadslid. Dit heeft zij afgelopen week kenbaar gemaakt. De Roo blijft op de achtergrond wel betrokken bij de partij die zij eind 2017 heeft opgericht, samen met partijgenoten Annemiek de Groot en Alle Tepper.

De Roo werd in oktober 2018 getroffen door een hartinfarct en heeft zich toen enige tijd teruggetrokken uit de politieke arena om te herstellen. In maart hervatte zij haar politieke activiteiten. Het raadswerk vindt zij van groot maatschappelijk belang, waar zij zich volledig voor wil kunnen inzetten. In de afgelopen maanden heeft De Roo echter ervaren dat haar energiehuishouding onvoldoende in balans komt, wat haar functioneren als fractievoorzitter en raadslid belemmert. “Het was voor mij een lastig besluit om te nemen, maar mijn gezondheid en het terugwinnen van energie krijgen voorrang”, aldus Alina De Roo. Als mede-oprichter van Leefbaar Borger-Odoorn blijft zij op de achtergrond actief betrokken bij de partij.

Opvolging in de gemeenteraad

De Roo neemt tijdens de raadsvergadering van 7 november afscheid. Haar opvolger en fractiegenoot Mandy Vos wordt in de raadsvergadering van 14 november geïnstalleerd.

Collega raadslid Annemiek de Groot neemt het fractievoorzitterschap over.

Geluid megaturbine bedreigt ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 20-08-2019 20:02

Hunze en Aa's (waterschap)We ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 25-07-2019 12:36

Zeer de moeite waard.Mammoet geeft ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 22-07-2019 20:46

Zeer de moeite waard.

Een staatssecretaris en een minister ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 21-07-2019 10:54

Een staatssecretaris en een minister vinden het niet nodig om verder onderzoek te doen naar mogelijke gezondheidsrisico’s die voort kunnen komen uit het grootschalig gebruik van een 5G netwerk. Fijn dat deze mensen van alle markten thuis zijn zodat zij dit kunnen beoordelen. Nee, het is de markt die dit influistert want er is genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan die het tegendeel bewijst, maar net als bij wind en zon gaat de markt voor op het welzijn van inwoners. Leefbaar Borger-Odoorn maakt zich hier ernstig zorgen over, het effect op mens en dier is niet iets om te negeren. Daarnaast is ook nog bedacht dat het wettelijk wordt geregeld dat gemeenten niets meer te zeggen hebben over de uitrol van 5G. Dat is toch een bekend verhaal, iedereen was het er over eens dat de gang van zaken rond de windmolens niet goed was geweest. Wat is er van geleerd? Helemaal niets want ze doen het gewoon weer. Ongelofelijk. De leefbaarheid van dit gebied maar eigenlijk van onze wereld gaat zo steeds harder achteruit.

Een bezoek is zeker de moeite ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 21-07-2019 07:22

Een bezoek is zeker de moeite waard. Prachtig openlucht spektakel over heden en verleden. 👌

Akkoord met Regio Deal Zuid- en ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 16-07-2019 02:55

De grote gemeenten begrijpen ...

Leefbaar Borger-Odoorn Leefbaar Borger-Odoorn Borger-Odoorn 09-07-2019 07:15

De grote gemeenten begrijpen duidelijk wel de zorgen van Leefbaar Borger - Odoorn.