Nieuws van politieke partijen over Lokaal Dinkelland inzichtelijk

65 documenten

Voorstel-inzake-amendement-over-subsidiering-maatschappelijk-vastgoed

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 12-11-2019 18:11

Voorstel-inzake-amendement-over-subsidiering-maatschappelijk-vastgoed

Geplaatst op 12 november 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws

Voor ons ligt ter besluitvorming het gewijzigde voorstel inzake het amendement over

subsidiëring maatschappelijk vastgoed.

Afgelopen dinsdag hebben we dit in de commissie al uitgebreid behandeld. Duidelijk is dat er geen meerderheid is om het amendement in heroverweging te nemen. Daarna ontstond er onduidelijkheid over de uitvoering van punt 2 igv herbevestiging van het amendement.

Het college is te prijzen dat men de onduidelijkheid daarover de afgelopen week heeft aangepast en voor vandaag het aangepaste voorstel ter besluitvorming voorlegt. Ook al is dit misschien in strijd met de verordening, de fractie van Lokaal Dinkelland waardeert deze praktische snelle gang van zaken boven het excuus van: zorgvuldigheid gaat boven snelheid, een argument dat vaak wordt gebruik om een besluit uit te stellen of onnodig te vertragen. Chapeau.

Eigenlijk hadden we nu over een structurele dekking voor deze subsidie moeten besluiten,

maar het college stelt voor dit een jaar door te schuiven en de dekking voor 2020 ook uit de Ribam te halen. Een voorstel waar wij als fractie van Lokaal Dinkelland mee kunnen instemmen, maar om ook voor de extreem hoge perceptie(proces) kosten van € 48k een dekking vanuit de Ribam te halen gaat ons (nu nog) te ver. De 48k voor het uitvoeren van deze subsidie maatregel zijn niet te verdedigen en het college zal zich moeten afvragen of hierbij iets schort aan de efficiency.

College heeft wel ruimte binnen de OZB baten (3 ipv 2% € 63k), maar maakt andere keuzes.

Onder evaluatie meldt het college dat het effect in 2020 wordt gemonitord, wij horen graag van de wethouder wat hij gaat monitoren en hoe? In elk geval zien wij graag een nauwkeurige nacalculatie van de bestede uren tegemoet.

Ter verduidelijking: in het nieuwe voorstel staat 118k en 114k als uitvoeringskosten.

Voorzitter we zouden dit graag gewijzigd zien, we hebben het over een subsidie van 70k en de overige lasten zijn uitvoeringskosten, waarvan acte.

Een veel goedkopere uitvoeringsmaatregel zou zijn om een externe partij voor naar verluid ca 10 K.  de opdracht te geven om de subsidie verwerking uit te voeren. Geeft in elk geval een besparing van ruim € 35k op het college voorstel.

Mocht hiervoor geen meerderheid zijn dan stellen we voor dat het college eerst met een kosten onderbouwing voor de uitvoeringskosten in 2020 komt, voordat wij goedkeur geven aan het voorstel om ook de uitvoeringskosten voor 2020 van € 48k vanuit de Ribam te dekken.

De totale kosten voor dit amendement komen op € 118k. Het bijzondere daaraan is dat dit bedrag hoger is dan de totale OZB aanslagen voor deze groep. Is dan gehele kwijtschelding in een vorm van subsidie niet voordeliger en dan bespaart dit ook nog eens ambtelijke inzet? Zo blijft er minder aan de, zo verguiste, strijkstok hangen. Zeer opmerkelijk en ik hoor graag wat de andere fracties hier van vinden. Het zou in elk geval een extra waardering zijn voor onze vrijwilligers die een o zo belangrijke bijdrage leveren aan onze participatie maatschappij.

Ik hoor graag de mening van het college en de andere fracties over deze voorstellen

De aanpassing vindt u bij vergaderpunt 4 via onderstaande link

https://gemeenteraad.dinkelland.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2019/12-november/19:00

Dit bericht is geplaatst in Nieuws

← Vorige nieuwsbericht

Volgende nieuwsbericht →

Spoedeisende hulp Dinkelland

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland GroenLinks VVD CDA PvdA Dinkelland 29-10-2019 20:45

Geplaatst op 29 oktober 2019 Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

De zorg is in het geding en daarmee de veiligheid van onze inwoners. Op 1 januari a.s. sluit de post voor spoedeisende hulp in Oldenzaal. Dat is een feit en daar kunnen wij niets meer aan veranderen. De bevolking roerde zich en kwam in actie; er zijn in hele korte tijd duizenden protesthandtekeningen verzameld. De politiek heeft van alles geprobeerd maar de werkdruk van onze huisartsen was te hoog vanwege de problemen rond de bezetting van de diensten die zij moesten draaien. En ook financieel bleek het niet haalbaar om de spoedpost open te houden.

Daarmee is voor de hulppost het doek gevallen en stopt het.

Het is buitengewoon jammer dat wij als politiek niet de mogelijkheid hebben gekregen om met wat extra tijd te kijken naar alternatieven om sluiting te voorkomen. De tijd was daarvoor te kort. Voorzitter, wij als Raad hebben in dit dossier samen opgetrokken om het tij nog keren. Er zijn meerdere gesprekken geweest met diverse partijen, er zijn in Provinciale Staten vragen gesteld en ook de Tweede Kamer heeft aan de bel getrokken.

Door het sluiten van de hulppost is de afstand naar zorg in de avond, nacht en weekend letterlijk op afstand komen te staan. Voor grote gebieden van onze gemeente houdt dat in dat inwoners tot 1 uur onderweg zijn naar de dichtstbijzijnde eerste hulp. Dat vinden wij onacceptabel. Onze inwoners moeten zich veilig kunnen voelen én zijn met zorg op een aanvaardbare afstand. Daarom voorzitter willen wij, alle partijen vertegenwoordigd in deze raad, een motie indienenom het college op te roepen alternatieven te onderzoeken, dan wel te laten onderzoeken, zodat voor onze inwoners de zorg dichtbij blijft en het gevoel én de wetenschap aanwezig is dat de gezondheid en veiligheid in onze gemeente geborgd is.

MOTIE

Raadsvergadering:​29 oktober 2019

Agendapunt:​​vreemd aan de agenda

Onderwerp:            ​Huisartsenspoedzorg

Indiener(s):                Lokaal Dinkelland, CDA, VVD, Burgerbelangen, GroenLinks, PvdA

De raad van de gemeente Dinkelland

In vergadering bijeen op 29 oktober 2019

Constaterende

Dat de Huisartsenpost in Oldenzaal per 1 januari 2020 gaat sluiten;

Dat dit belangrijke consequenties heeft voor de inwoners van Dinkelland;

Overwegende

Dat de aanstaande sluiting reden is voor grote bezorgdheid over de bereikbaarheid van huisartsenspoedzorg voor de inwoners van Dinkelland;

Dat hiervoor naar verantwoorde alternatieven gezocht moet worden;

Dat een nader te onderzoeken alternatief zou kunnen zijn: de EUREGIO-KLINIK in Nordhorn;

Spreekt uit

Het essentieel te vinden dat op korte termijn wordt onderzocht of de EUREGIO-KLINIK te Nordhorn voor de spoedzorg voor de inwoners van Dinkelland een haalbaar en realistisch alternatief is voor de huisartsenpost Oldenzaal;

En roept het college op

1. Op korte termijn het overleg aan te gaan om de (on)mogelijkheden, draagvlak en uitvoerbaarheid  te onderzoeken van de optie: onderbrengen spoedeisende huisartsenpost  bij de EUREGIO KLINIK te Nordhorn.

2. Daartoe overleg te voeren met in ieder geval

– de huisartsen in Dinkelland;

– de zorgverzekeraars

– de Euregio

3. De raad in december 2019 te informeren over de resultaten van bovengenoemd overleg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Lokaal Dinkelland, A. Zwiep

Fractie CDA, E. Hemmer​​

Fractie VVD, J. Poffers

Fractie Burgerbelangen Dinkelland, F. Maathuis

Fractie GroenLinks, W. Schouten

Fractie PvdA, C. Severijn

Dit bericht is geplaatst in Media, Moties

Reacties zijn gesloten.

2e Programmajournaal 2019

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 29-10-2019 19:43

Voorzitter voor ons ligt ter behandeling het 2e programmajournaal 2019.

Een overzichtelijk stuk waarin het college de stand van zaken weergeeft en dat is opgebouwd

volgens de indeling van de begroting.

Ook prettig dat het college zich heeft gehouden aan de afspraak om dit te presenteren voordat de begroting 2020 wordt behandeld. Financieel inhoudelijk zal ik er niet te veel op ingaan, omdat dit bij de komende begrotings behandeling uitgebreid aan bod komt.

Prettig is te constateren dat we na de zware financiële tegenvaller uit het 1e programma journaal niet opnieuw worden geconfronteerd met een nog groter tekort/tegenvaller. Nee positief is dat we nu een totaal aan mutaties op het bestaand beleid zien van € 135.000 plus. Een compliment aan het adres van het college is hier op z’n plaats, waardoor het te verwachten tekort over 2019 niet verder zal oplopen. Het komt daarbij echter nog steeds uit op ruim1,1 milj.!!

Voorts lijkt het erop dat het college grip krijgt op de uitgaven in het sociaal domein. Ook hiervoor verdiend het college onze complimenten. Of zij deze ook ontvangt van de inwoners die zijn aangewezen op voorzieningen uit het sociaal domein betwijfelen wij.

Voorzitter ik wil eerst even ingaan op enkele punten uit de ambitie en basis begroting.

Inbreidingslocaties:

Het college geeft aan qua woningbouw te gaan voor inbreiding boven uitbreiding. Daarover heeft de fractie van Lokaal Dinkelland al tot 2 keer toe aangedrongen op aanpassing van de huidige nota inbreidingslocaties. De wethouder heeft toegezegd dit najaar met een aangepaste nota te komen, we lezen nu echter dat de wethouder dit najaar deze nog maar slechts wil evalueren. Een aangepaste nota laat dus nog langer op zich wachten, wat we zeer betreuren.

Duurzaamheid. Of hier het college haar doelstellingen haalt valt te betwijfelen. Op dit moment is ruim 11% van de 20% gerealiseerd. Dit lijkt al een mooie stap in de goede richting, maar van deze 11% wordt het merendeel door Twence voor haar rekening genomen. Het wordt dus nog een hele uitdaging om hier de doelstellingen te halen. Zeker ook nu de verplichting om asbestdaken voor 2024 te vervangen.

Transformatieplan.

Bij de behandeling van het 1e programmajournaal gaf de wethouder in de commissievergadering aan dat binnen enkele weken de eerste gedachten spinsels vanuit het ambtelijke apparaat richting het college zouden komen. Nu zijn we een paar maanden verder en lezen we in het 2e programmajournaal dat er reeds € 125.000 ten laste van het daarvoor bestemde budget van € 450.000 is gebracht. Opmerkelijk en dit vraagt om een toelichting.

Afstoten Gem vastgoed.

Het college had hiervoor nogal ambitieuze plannen, en deze zijn nog eens opgeschroefd tijdens

het 1e programma journaal/denkrichtingen. Worden deze gerealiseerd nu we bij enkele objecten toch wel aanzienlijke vertragingen of tegenvallers zien. Denk daarbij aan het klooster in Ootmarsum, plan Aveskamp en wat gaat er met het voormalige gemeentehuis in Weerselo

gebeuren?

Zorg

Natuurlijk is het een goede zaak dat stijging van de uitgaven enigszins lijken te zijn beteugeld,

maar de fractie van Lokaal Dinkelland hecht er waarde aan op te merken, dat het zeer ongewenst is dat keukentafelgesprekken tot doel hebben om verkapte bezuinigingen door te voeren. Zorg die nodig is moet kunnen worden geboden.

Afvalloos Dinkelland

De ambitie was om de hoeveelheid restafval in 2030 tot 50kg per persoon te hebben

gereduceerd. De doelstelling is nu om deze al in 2022 te realiseren. Een mooi streven dat we

ondersteunen, maar we willen er toch op aandringen dat we wel van de juiste parameters uitgaan!

Reactie politiek op besluit sluiting spoedzorg Oldenzaal

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD CDA Dinkelland 14-10-2019 09:18

Reactie politiek op besluit sluiting spoedzorg Oldenzaal

14 oktober 2019, Noordoost-Twente

Geachte directie en aangesloten huisartsen Stichting Huisartsenpost Twente,

Uw stemming heeft plaatsgevonden, de uitkomst is bekend. Spoedpost Oldenzaal gaat sluiten per 1 januari 2020. Een teleurstellend bericht voor alle inwoners van Noordoost-Twente. Ondanks onze herhaaldelijke oproepen heeft u geen gehoor gegeven aan de nadrukkelijke wens stemming op te schorten en politiek en inwoners te betrekken bij een oplossing waarin draagvlak en begrip. Dat spijt ons zeer.

In het gesprek met u als directie, d.d. maandag 30 september, heeft u ons de toezegging gedaan een politieke afvaardiging te betrekken in het vervolg. Want, hoe nu verder?

U heeft als SHT in de media gecommuniceerd dat inwoners uit Noordoost-Twente zich vanaf januari kunnen melden bij spoedposten in Hengelo en Enschede. Deze informatie is zeer beperkt en niet geruststellend voor de patiënten die het betreft.

In uw brief d.d. 11 oktober stelt u dat er geen oplossing is voor de tekorten en bezetting. U geeft aan dat dit al jaren speelt. U heeft gezocht naar alternatieve oplossingen, waarvoor onze waardering. Wel willen wij u nogmaals onder de aandacht brengen dat wij graag betrokken willen worden bij het vinden van alternatieve oplossingen. U staat er niet alleen voor, wij bieden u de helpende hand aan!

Ons voorstel is zo spoedig mogelijk met elkaar in gesprek te gaan voor het vervolg.

Een gesprek waarin aandacht voor:

– Een regionale aanpak. Kijk naar een verdeling die praktisch is en waarbij we komen tot een duurzaam systeem om de acute zorg kwalitatief goed en dichtbij te waarborgen.

– Aanvaardbare bereikbaarheid voor inwoners van Noordoost-Twente. De berichtgeving over patiëntenstop in Hengelo en Almelo helpt de inwoner niet bij het opbouwen voor vertrouwen tot een betere spoedzorgvoorziening. Heldere communicatie over wie waarnaar toe moet reizen is vereist. Denk daarbij ook aan de plaatsen die qua ligging wel bij een bepaalde gemeente horen maar dichter bij een andere zorgvoorziening liggen.

– Grensoverschrijdende samenwerking met betrekking tot acute zorg. In de media lezen wij nu reacties van huisartsen als zijnde onmogelijk, dit vinden wij geen goed vertrekpunt. Laten we denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Als voorbeeld de samenwerking tussen ambulances en brandweer, dat leek ook niet mogelijk maar is wel gelukt en werkt goed.

– Problematiek tekort triagisten en dreigend tekort (praktijkhoudende) huisartsen. Hier kan de landelijke politiek ons bij helpen, laten wij hen dan ook betrekken. Het Ministerie van VWS gaf aan dat er zeker nog mogelijkheden zijn financiële middelen vrij te maken, in hoeverre kunnen we dat inzetten voor de werving van huisartsen en/of triagisten naar Twente. En wat zijn bijvoorbeeld de mogelijkheden van opleidingspraktijken binnen NO-Twente.

Wat kunnen wij gezamenlijk doen om u te helpen en daarbij onze inwoners te helpen. Want dát is waar het om gaat, bereikbaarheid voor acute zorg voor alle inwoners van Noordoost-Twente.

Wij nodigen bij dit gesprek naast de directie van SHT ook een afvaardiging van huisartsen uit NO-Twente, de betrokken wethouders en de verantwoordelijke gedeputeerde van Overijssel uit aanwezig te zijn.

CDA Oldenzaal, Stefan ten Vergert – VVD Oldenzaal, Noes Nevels – CDA Dinkelland, Eric Hemmer – PvDA Dinkelland,

Jenneke Koehorst – PvDA Overijssel, Sander Slots – Burgerforum Losser, Lies ter Haar – Lokaal Dinkelland, Annette Zwiep –

VVD Losser, Harry Heegen – VVD Dinkelland, Joris Poffers – D66 Losser, Ronald Ringenoldus – WG Oldenzaal, Jan Lempsink –

PvDA Losser, Jimme Nordkamp – CDA Losser, Ellen Visschedijk – VVD Overijssel, Lex Schukking – Burgerbelangen

Dinkelland, Fons Maathuis – Forum voor Democratie, Stijn Hesselink – 50Plus Overijssel, Fred Kerkhof – SP Overijssel,

Simon Zandvliet – Groen Links Dinkelland, Wilma Schouten – CDA Overijssel, Bouwien Rutten

Verkeerssituaties centrum Weerselo: Bisschopstraat N343 en de Aanleg.

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 08-10-2019 07:25

Verkeerssituaties centrum Weerselo: Bisschopstraat N343 en de Aanleg.

Geplaatst op 8 oktober 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Vragen

SCHRIFTELIJKE VRAGEN LOKAAL DINKELLAND EX ART. 35 REGLEMENT VAN ORDE

d.d. 06 oktober 2019

Onderwerp: verkeerssituaties centrum Weerselo: Bisschopstraat N343 en de Aanleg.

Geacht college

Momenteel zijn aan de Bisschopstraaat (N343) zowel de gemeente als de provincie Overijssel bezig met onderhoudswerkzaamheden (hoofdrijbaan en fietspaden) en verbeteringen van de oversteken nabij café restaurant van Olffen en de nieuwe vestiging van supermarkt Tijhuis.

De fractie Lokaal Dinkelland wil in dit kader een tweetal situaties onder uw aandacht brengen en daarover schriftelijke vragen stellen.

A. Fietspad langs de Bisschopstraat, zijde “de Haerstee”

komende vanuit de richting Oldenzaal is dit fietspad tot voorbij de fietsenzaak van de fa. Pegge een tweezijdig fietspad, vanaf dit punt is het fietspad tot in het dorpscentrum eenzijdig. Dit fietspad is grotendeels in beheer en onderhoud bij de provincie Overijssel. Een klein deel nabij café restaurant van Olffen is in beheer en onderhoud bij de gemeente Dinkelland. Door dit eenzijdig fietspad moeten fietsers komende vanuit het dorpscentrum en gaande naar Oldenzaal twee keer de druk bereden Bisschopstraat oversteken. Dit kan worden voorkomen door het eenzijdig deel te verbreden tot het bestaande tweezijdig fietspad. Het fietspad wordt niet alleen door volwassenen gebruikt, ook fietsen vele naar Oldenzaal gaande schoolkinderen over dit fietspad.

Dit fietspad wordt ook gebruikt door bewoners van “de Haerstee”, die een ommetje willen wandelen naar het Mariakapelletje aan de Holtwijkerstraat, Zij zijn genoodzaakt met hun rollator of scootmobiel van dit eenzijdige fietspad gebruik te maken: een trottoir ontbreekt namelijk vanaf de aansluiting met de Pastoor Brenninkmeijerstraat. Ook voor deze bewoners betekent de voorgestelde verbreding van het fietspad een aanzienlijke verbetering van hun veiligheid.

De voorgestelde verbreding behoort tot de categorie non-regret maatregelen.

Onze vragen:

1. deelt het college onze mening, dat het verlengen van het tweezijdig fietspad een aanzienlijke verbetering van de fietsveiligheid betekent?

2. is het college bereid op heel korte termijn met de provinciale wegbeheerder in contact te treden om gezamenlijk tot realisering van deze verbreding over te gaan?

3. zo nee, heeft het college een adequaat alternatief om de veiligheid voor fietsers op de route naar Oldenzaal en de wandelende bewoners van “de Haerstee” te verbeteren?

B. Voetpad langs de Aanleg, zijde Huize Sint Jozef.

In het kader van de realisering van het centrumplan Weerselo is het trottoir gedeelte gelegen tussen de hoofdingang naar Huize Sint Jozef en de kruising met de Bisschopstraat komen te vervallen. De bewoners van Sint Jozef die vanaf de Aanleg naar de Bisschopstraat willen gaan of langs de Haerstee een ommetje willen wandelen moeten dan de druk bereden de Aanleg twee keer oversteken. Voor deze bewoners levert dat onveilige situaties op.

De dorpsraad heeft dit reeds bij de gemeente aangekaart en organiseert een handtekeningenactie. Wij ondersteunen deze actie van de dorpsraad van harte maar laten de noodzaak van de aanleg van dit trottoirgedeelte niet primair afhangen van het aantal handtekeningen. De huidige situatie is onveilig en vraagt om oplossingen op korte termijn.

De voorgestelde aanleg behoort tot de categorie non-regret maatregelen.

Onze vragen:

4. onderkent het college met ons dat het voor de bejaarde bewoners van Huize Sint Jozef niet veilig is de Aanleg over te steken?

5. is het college bereid daar waar aan de zijde van Huize Sint Jozef een trottoir ontbreekt, daar alsnog een trottoir aan te leggen?

6. zo nee, heeft het college een adequaat alternatief?

Fractie Lokaal Dinkelland

Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Vragen

Reacties zijn gesloten.

Hopmanstraat

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland VVD Dinkelland 24-09-2019 16:58

De fractie van Lokaal Dinkelland heeft dit onderwerp aangetekend als bespreekstuk voor vanavond.

In de commissie vergadering is dit voorstel van het college besproken en daarin hebben wij onze bedenkingen kenbaar gemaakt. We danken het college voor de nagezonden informatie. Opmerkelijk is dat ook de VVD als coalitie partij haar bedenkingen en kritische vragen had.

De zorgen van de fractie van Lokaal Dinkelland zijn dat de gemeente hier met gemeenschapsgeld gaat hobbyen en werkzaamheden gaat uitvoeren waartoe zij niet volledig ervaren is.

Dit brengt risico’s met zich mee.

De gemeente moet niet gaan ontwikkelen, nee de gemeente moet voorwaarde scheppend zijn. En dat is hier juist mogelijk.

We vinden het een goed idee dat de gemeente dit perceel gaat afstoten dat past in het beleid van afstoten van gemeentelijk vastgoed

En we vinden het juist dat het college dit perceel uitsluitend en alleen voor woningbouw wil gaan bestempelen.

Daar houdt naar de mening van de fractie van Lokaal Dinkelland de bemoeienissen van de gemeente ook op. Dit is een inbreidingslocatie voor woningbouw, en moet niet door de gemeente worden ontwikkeld.

Ga niet slopen.

Ga niet asbest saneren

Ga eventueel geen bodem sanering uitvoeren?

Ga niet bouwrijp maken.

Ga geen definitief bestemmingsplan vaststellen.

Dit is geen plan Pierik waar gegadigden een vastgelegd perceel kunnen kopen om op te bouwen.

Ga geen kosten maken terwijl de totale uitgaven niet met zekerheid zijn te bepalen. De gemeente heeft zeer slechte ervaringen met het spelen van project ontwikkelaar. Ik denk daarbij even aan het klooster in Ootmarsum.

Waarom hier het geld van onze inwoners in de waagschaal leggen? Dit is speculeren en dat hoort het college niet te doen.

Opmerkelijk dat de VVD hierin meegaat, ik heb hun toch vaak horen zeggen dat dit geen taak is van de gemeente, maar van gespecialiseerde markt partijen. Je moet de markt z’n werk laten doen.\

Dus ons verzoek is om aan het perceel Hopmanstraat geen extra kosten te spenderen dan uitsluitend de kosten voor verkoop, zoals het perceel er nu bij ligt.

Dit met de verplichting dat de bestemming woningbouw is en met een tijdsverplichting voor ontwikkeling en realisatie na goedkeur bestemmingsplan.

Dan de bestemming.

Het college heeft het voorstel om hierop de bestemming te wijzigen en dit perceel te bestemmen voor 5 grondgebonden woningen.

Als dit wordt aangenomen, wat zal gebeuren als er nu niet iets wordt gewijzigd, ligt hiermee voor een groot gedeelte de bestemming vast. Kavels van rond de € 75k en dan moet de bouw nog beginnen.

Voorzitter we hebben in de strategische agenda met elkaar afgesproken dat we moeten bouwen naar behoefte en vooral voor senioren en starters. Dit worden met dit voorliggende plan geen woningen voor starters en senioren.

Nee, de kosten worden veel te hoog.

Nee, dit is weer geen bouwplan naar behoefte.

Nee, het college houdt zich niet aan de samen gemaakte afspraken van de strategische agenda.

Met het vaststellen van een bestemmingsplan giet het college het plan in beton en kan een marktpartijen hier naar eigen inzicht geen andere invulling van maken, of men moet de procedure opnieuw doen. Dus dan zijn de gemaakte kosten van de gemeente ook weggegooid geld.

Laat dit aan een potentiële koper over men een minimale realisatie verplichting.

Voorzitter, om het college te bewegen dit voorstel te wijzigen willen we de volgende motie indienen en met uw goedvinden lees ik die nu voor en ben daarna benieuwd naar de mening van de andere fracties.

Motie;

MOTIE​​​​​​​​

Raadsvergadering 24 september 2019                                                      besluit:

Agendapunt: 17

Onderwerp: Grondcomplex en grondexploitatie Hopmanstraat

Indiener:      fractie Lokaal Dinkelland, …………

De raad van de gemeente Dinkelland

In vergadering bijeen op 24 september 2019

Constaterende:

Dat ter besluitvorming voorligt het voorstel een grondcomplex in te stellen en de bijbehorende grondexploitatie vast te stellen voor woningbouwontwikkeling op de locatie Hopmanstraat 30 te Denekamp;

Dat de locatie Hopmanstraat 30 onderdeel uit maakt van de af te stoten vastgoedlocaties;

Dat het college voornemens is deze locatie te bestemmen voor grondgebonden woningen;

Dat de gemeente Dinkelland actief stuurt op de ontwikkeling van inbreidingslocaties;

Dat het college voor deze locatie het bestemmingsplan wil wijzigen, maar als gemeente ook het geheel bouwrijp wil maken, inclusief sloop en eventuele sanering;

Overwegende:

Dat het college uitvoering geeft aan het coalitieakkoord waarin vastligt dat wordt geprobeerd te voorzien in de woonbehoefte van senioren en starters;

Dat door het bestemmen van deze locatie voor grondgebonden woningen waarschijnlijk niet aan deze doelstelling wordt bijgedragen;

Dat de gemeente veel kosten maakt voor de bestemmingsplanwijziging, het slopen, het mogelijk saneren en het bouwrijp maken;

Dat de gemeente hierdoor voor een deel als ontwikkelaar gaat optreden, een rol die niet bij de gemeente past en die in het verleden niet altijd succesvol is gebleken;

Dat het college met de voorgenomen bestemmingsplanwijziging andere bewoning blokkeert;

Spreekt uit:

Het essentieel te vinden dat de gemeente niet op de stoel van projectontwikkelaar gaat zitten;

Het zeer onwenselijk te vinden dat het grondbedrijf hoge kosten maakt voor de ontwikkeling van deze locatie, waardoor het uiteindelijke rendement zeer mager is;

Het belangrijk te vinden deze locatie uitsluitend en alleen voor woningbouw te bestemmen;

Het essentieel te vinden dat inbreidingslocaties als deze op korte termijn worden ontwikkeld;

Het belangrijk te vinden dat op deze locatie niet uitsluitend grondgebonden woningen worden gerealiseerd, maar dat aan ontwikkelaars de ruimte wordt gegeven hierop ook woningen voor eventueel senioren, starters en een- en tweepersoons huishoudens te realiseren;

Draagt het college op:

I. Voor het door de raad in te stellen grondcomplex Hopmanstraat 30 uit te gaan van de realisering van minimaal 5 grondgebonden woningen.

II. In de door de raad vast te stellen grondexploitatie het als gemeente zelf uitvoeren vanaanvullende uitvoerende werkzaamheden achterwege te laten.

III. Dit perceel te koop aan te bieden voor uitsluitend woningbouwontwikkeling.

En gaat over tot de orde van de dag.

Reacties zijn gesloten.

Jonge leu en dure groond

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 24-09-2019 07:09

Geplaatst op 24 september 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Vragen

De vergrijzing in de gemeente Dinkelland blijft onze aandacht vragen. Jammer genoeg kiezen jongeren veelal voor wonen buiten de grenzen van onze gemeente terwijl zij graag in onze gemeente zouden willen blijven wonen. De gemeente Dinkelland kan jonge gezinnen een veilige en prettige leefomgeving bieden maar helaas passen de behoeften en mogelijkheden van starters niet binnen het beleid van de gemeente.

Zowel in Denekamp als in Ootmarsum zijn acties gestart door jongeren om in contact te komen met andere jongeren die tegen dezelfde problematiek aanlopen; geen beleid en geen mogelijkheden voor starters in de gemeente Dinkelland die aansluiten bij de behoefte van de doelgroep. Deze acties worden in een hoog tempo onderschreven door vele jongeren die ook graag in Dinkelland zouden willen blijven wonen of terug in Dinkelland willen komen.

Lokaal Dinkelland wil hierover de volgende vragen stellen:

Is het college bekend met de acties die opgezet is in Ootmarsum “Jonge leu en dure groond”?

Is de gemeente bereid mee te denken over de woonwensen zoals deze beschreven zijn in bovenstaande acties waarop een grote groep jongeren zich bij aansluit. Men spreekt hierover kleinere woonkavels, splitt level woningen, kangaroo woningen en tiny houses?

Zo ja, op welke manier gaat u dit doen?

Gaat het college in gesprek met bovenstaande partijen om het vastgestelde beleid, zoals beschreven in de woonvisie, bespreekbaar te maken en eventueel te zoeken naar mogelijkheden binnen deze visie waarin mogelijkerwijs de woonbehoeften van de jongeren een plek kunnen krijgen in deze visie?

Zo ja, we spreken hier over 2 kernen; Hoe gaat het college de andere kernen hierin betrekken?

Hoe denkt het college dit toch steeds groter wordende probleem van het creëren van krimp in Dinkelland op te lossen?

Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Vragen

Reacties zijn gesloten.

Zorgen om MST Oldenzaal, Huisartsenpost en spoedpost

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 10-09-2019 18:34

Zorgen om MST Oldenzaal, Huisartsenpost en spoedpost

Geplaatst op 10 september 2019 Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Vragen

Zorg is en blijft een heel zeer belangrijk onderwerp, dus ook in onze gemeente. Er zijn in het verleden meerdere keren vragen gesteld over aanrijtijden van Ambulances en andere hulpverleners en de beschikbaarheid van zorg op een acceptabele afstand.

Nu is de beschikbaarheid van zorg weer punt van aandacht. Het prachtig gerenoveerde ziekenhuis van het MST in Oldenzaal kamt met leegstand en onderbezetting. Er moet worden gezocht naar een passende invulling. De wethouders zijn hierbij betrokken door het MST. We hopen dat er binnenkort duidelijkheid komt over deze invulling en passende zorg op korte afstand beschikbaar blijft in Nrd-Oost Twente.

Naast de leegstand is nu ook een ander probleem ontstaan in deze vakantie periode. Het MST heeft een patiënten stop ingevoerd tijdens de vakantieperiode. De zorg voor onze inwoners is hierdoor in het geding. De huisartsen luiden hierover de noodklok en vinden dit zeer onwenselijk en onacceptabel. Wij delen volledig deze mening.

Daarnaast speelt dat het MST aan het einde van deze contract periode (nov 2020) de huur voor de huisartsenpost met 70% wil verhogen, waardoor eveneens het voortbestaan van de huisartsenpost/eerste hulp in Oldenzaal in het geding komt.

Tevens is de ondersteunende verpleging vanuit het MST aan de huisartsenpost opgezegd. Deze ondersteunende verpleging is in het verleden opgebouwd a.g.v. het toen beëindigen van de eerstehulparts door het MST in Oldenzaal. Nu vindt dus een verdere verschraling of gehele verdwijning plaats van de eerstehulpzorg in Oldenzaal!

De fractie van Lokaal Dinkelland heeft hierover de volgende vragen:

1. Is het college, samen met de colleges van Oldenzaal en Losser, over bovengenoemde kwesties in gesprek met het MST?

2. Zo ja, is de gemeente gevraagd mee te denken over de invulling van de leegstand en wat is hiervan de huidige stand van zake?

3. Heeft de gemeente kennis genomen van de tijdelijke patiëntenstop in de vakantieperiode en dat patiënten uit onze regio naar Groningen, Friesland en elders in het land worden doorverwezen voor behandeling?

4. Zo ja, deelt de gemeente onze zorgen en die van de huisartsen, dat dit een zeer onwenselijke situatie is?

5. Zo ja, wat heeft het college ondernomen om herhaling te voorkomen, of haar zorgen hierover kenbaar te maken.

6. Is het college op de hoogte van de extreme huurverhoging welke het MST wil doorvoeren, waardoor mogelijk de huisartsenpost in Oldenzaal dreigt te verdwijnen?

7. Acht het college dit ook onwenselijk en zo ja, wat heeft of gaat het college hiertegen ondernemen?

8. Is het college op de hoogte dat het MST per 1 januari 2020 de detachering van verpleegkundigen op de spoedpost in Oldenzaal wil beëindigen?

9. Acht het college dit ook onwenselijk en zo ja, wat heeft of gaat het college hiertegen ondernemen?

10.  Heeft u informatie ontvangen dat veel huisartsen in de regio ontevreden zijn over het MST en patiënten bij voorkeur doorverwijzen naar het ZGT?

11.  Deelt u de zorg dat eerder genoemde ontwikkelingen bij elkaar het voortbestaan van de spoedpost in Oldenzaal in gevaar brengen, en zo ja, wat gaat u hiertegen ondernemen?

12.  Wordt er reeds over alternatieven met u gesproken en zo ja, welke? Acht u deze wenselijk en acceptabel, of probeert u dit te voorkomen?

13.  Bent u voldoende geïnformeerd door de plaatselijke huisartsen, over de problemen die zij ondervinden of in de toekomst verwachten?

Wij worden graag geïnformeerd welke acties het college onderneemt of heeft ondernomen om de zorg voor onze inwoners voldoende te waarborgen?

U begrijpt uit onze vragen dat de zorg groot is. We willen graag dat onze inwoners goede zorg kunnen blijven ontvangen. Wij gaan er ook vanuit dat u als College er alles aan zult doen om hierover duidelijkheid te krijgen en de onrust kunt wegnemen.

Wij zien uw antwoorden met belangstelling tegemoet en gezien de urgentie, worden wij graag in de eerst volgende commissie vergadering door u reeds mondeling geïnformeerd

Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Vragen

Reacties zijn gesloten.

Lokaal Dinkelland deelt die ...

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 30-08-2019 14:35

Lokaal Dinkelland deelt die teleurstelling en stelt dinsdag daarover vragen in de commissie Omgeving en Economie. https://www.tubantia.nl/dinkelland/inwoners-dinkelland-teleurgesteld-over-vrije-zwemuren-dorper-esch~aa5a7096/

Grote zorgen over medische zorg voor ...

Lokaal Dinkelland Lokaal Dinkelland Dinkelland 29-08-2019 07:16

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.