Nieuws van politieke partijen over Roosendaalse Lijst inzichtelijk

68 documenten

AED’s

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst VVD Roosendaal 04-11-2019 08:50

In november 2018 stelde de VVD al vragen over het gebruik van AED’s in de openbare ruimte; dit mede naar aanleiding van een vervelend voorval. (zie bijgevoegde link: Vraag en antwoord VVD AED’s in de openbare ruimte)

Waar de Roosendaalse Lijst vooral benieuwd naar is, is het gehanteerde beleid bij de gemeente aangaande AED’s.

Onze fractie heeft hierover enkele vragen:

1. Heeft u vastgesteld beleid / richtlijnen aangaande AED’s?

2. Zo ja, kunt u ons dat doen toekomen? zo nee, waarom is er geen beleid?

Wellicht kunnen we de antwoorden op vraag 3, 4 en 5 terugvinden in het eventuele beleid, maar toch stellen we de vragen, mocht er geen beleid zijn of dit beleid daar geen antwoord op geven:

3. Welke plekken/locaties komen in aanmerking voor AED’s vanuit onze gemeente?

4. Wie is verantwoordelijk voor het functioneren en onderhoud hiervan?

5. Is dit voldoende gewaarborgd en zo ja hoe?

Navraag bij u leert dat de volgende AED’s door de gemeente zijn geplaatst

Wat ons opvalt is dat in de gemeentelijke sporthal “in de Roos” wel een AED is geplaatst en in de gemeentelijke sporthal in Wouw niet. Mogelijk zijn er meer dergelijke ongelijkheden.

6. Vanwaar deze inconsequentie in plaatsing? Trekt u dit nog recht?

7. Volgens het overzicht zijn er 13 AED’s door de gemeente geplaatst. Betekent dit ook dat de overige AED’s in onze gemeente in private handen zijn en niet onder beheer en verantwoordelijkheid van de gemeente vallen?

8. Uit het overzicht blijkt dat gemeentelijke AED’s zich enkel in gebouwen bevinden. Plaatst de gemeente dus geen AED’s in de openbare ruimte en waarom niet?

9. Er is een app beschikbaar waarop locaties van AED’s staan aangegeven. Zijn er nog andere (fysieke) verwijzingen naar locaties van AED’s (indien men geen smartphone heeft)?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Citymarketing: zetten we Roosendaal al op de kaart?

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 31-10-2019 08:44

De Roosendaalse Lijst heeft vanaf 2016 diverse initiatieven genomen om de citymarketing van onze gemeente professioneel op te pakken. Een sterke positionering van onze gemeente speelt in onze ogen een belangrijke rol in het aantrekken van nieuwe bezoekers, inwoners en bedrijven. Ook kan het de trots van onze inwoners op onze gemeente verhogen. Hiervoor moet Roosendaal stevig op de kaart worden gezet. Vanaf het begin van dit jaar is citymarketing van start gegaan met een ‘stevig’ budget van € 500.000,-.

Ondanks dat we nog geen volledig jaar bezig zijn en zaken uiteraard nog op- en uitgebouwd dienen te worden, vragen we ons wel een aantal zaken af over de huidige stand van zaken.

We hebben over deze ontwikkelingen dan ook de volgende vragen:

Online positionering en vindbaarheid is in deze tijd van groot belang. Bezoekers en bedrijven oriënteren zich veelal via zoekmachines zoals Google. Echter is er weinig tot geen informatie te vinden over Roosendaal (op de wijze zoals citymarketing het voor ogen heeft).

1.Waarom is er online bij de zoekopdracht ‘Roosendaal’ in Google weinig tot geen promotionele informatie over onze gemeente te vinden? Graag een toelichting

2.Op de website van de gemeente Roosendaal is geen koppeling te vinden met de website van citymarketing Roosendaal. Ook op de pagina ‘ondernemen’ van de gemeentelijke website zijn de voorbeelden (blogs) over Roosendaalse ondernemers die op de citymarketing-site staan, niet opgenomen. Komt er nog een koppeling tussen deze websites temeer veel bezoekers initieel op de website roosendaal.nl terecht zullen komen? Graag een toelichting.

3.Op de website van de VVV, die wel boven komt drijven op Google, staat nog prominent de oude citymarketing-campagne: Beleef het in Roosendaal. Wanneer wordt deze verouderde informatie aangepast? En wat is de rol van de VVV nu en in de nabije toekomst als het gaat om citymarketing? Graag een toelichting.

4.Een belangrijke schakel in het positioneren van Roosendaal is Designer Outlet Roosendaal. Op hun website waar veel verkeer naartoe gaat, is geen enkele verwijzing naar de citymarketing van onze gemeente te vinden. Zijn er gesprekken gaande om dit te realiseren? Graag een toelichting.

5.Op het populaire social media kanaal Instagram heeft citymarketing de naam Roosachtigroosendaal. De website heet echter Roosendaalcitymarketing. Wat is de strategie rondom de vindbaarheid, naamgeving en het eenduidig positioneren van Roosendaal?

Citymarketing in Roosendaal draait om het thema ‘Bereik’. In dat kader hebben wij ook enkele vragen over het ‘bereik’ van onze eigen citymarketing-inspanningen.

1.Op Facebook heeft de citymarketing-pagina 169 likes, op Linkedin 61 volgers en op Instagram 232 volgers. Dit zijn gelet op het beschikbare budget en de vele mogelijkheden die er zijn om via betaalde online promotie meer volgers te verkrijgen, naar onze mening bescheiden aantallen. Welke inspanningen zijn er verricht om via social media meer bereik te verkrijgen? Graag een toelichting.

2.Op de website roosendaalcitymarketing.nl zien we dat er tot nu toe 8 blogs zijn geschreven over Roosendaalse inwoners en hetgeen zij op diverse terreinen hebben bereikt. Tevens wordt er een oproep gedaan aan inwoners om verhalen te delen die in een dergelijke blog terecht kunnen komen. Kunt u aangeven op welke wijze deze blogs breed worden gedeeld buiten de eigen social media kanalen met een beperkt bereik (zie boven)? Daarnaast zijn we benieuwd naar de voortgang in aantal blogs en de hoeveelheid inwoners die mee willen werken aan deze campagne. Graag een toelichting.

In de media hebben we vernomen dat het geplande Brand-event rondom Roosendaal niet door is gegaan door gebrek aan belangstelling.

1.Was het gebrek aan belangstelling volgens u al van tevoren te voorzien toen het event op de initiële datum 18 april werd verplaatst naar 26 september? Graag een toelichting.

2.In de media werd aangegeven dat onderdelen van dit event op andere plekken wordt ondergebracht. Op welke wijze gaat dit gebeuren? En verwacht u dat hier wel belangstelling voor is? Graag een toelichting.

1.Kunt u in algemene zin aangeven welke resultaten er tot nu toe geboekt zijn op het gebied van citymarketing?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Krediet Nieuwstraat

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst PvdA Roosendaal 30-10-2019 08:48

De fracties van de Roosendaalse Lijst, PvdA en SP hebben kennisgenomen van het raadsvoorstel Krediet Nieuwstraat en

hebben hierover de navolgende vragen:

1. Op bijlage I a van het raadsvoorstel staat concept is dit echter de definitieve versie?

2. Pagina 34 van bijlage 1a ontbreekt (5.3 Kosten oplossingsmaatregelen). Kunt u die alsnog

nazenden?

U geeft in het raadsvoorstel aan dat het Verkeersplan van Goudappel Coffeng handvatten geeft voor

het maken van een nieuw inrichtingsplan voor de Nieuwstraat. Het verkeersplan omvat een pakket

aan maatregelen die tegemoetkomt aan de aandachtspunten uit de motie. Met het krediet kunnen de

maatregelen uit het plan tot uitvoer worden gebracht, zodat de werkzaamheden tegelijk met de bouw

van de bioscoop (medio 2020) kunnen worden afgerond.

Het rapport maakt melding van een aantal oplossingsrichtingen en u heeft een verkeerskundig

schetsontwerp opgesteld en verwerkt in het integrale ruimtelijke ontwerp van de Nieuwstraat.

3. Bijlage I a en 1b dateren van juni en juli 2018, wat is er het afgelopen jaar verder nog gedaan om te

komen tot dit raadsvoorstel? Kunt u derhalve toelichten waarom het ruim een jaar heeft geduurd voor

u dit raadsvoorstel heeft aangeboden?

4. Kunt u exact duiden wat nu het inrichtingsplan is voor de Nieuwstraat, wat het pakket van

maatregelen is en wat u voor het gevraagde krediet nu gaat doen?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Uitstel Beter Afval Scheiden

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst D66 CDA PvdA Roosendaal 09-10-2019 17:17

In de raadsvergadering van 4 april 2019 heeft een meerderheid van de gemeenteraad besloten, op voorstel van het college van B&W, om in het 4e kwartaal 2019 de inzameling van het restafval aan huis voortaan 1x per 4 weken uit te voeren.

Tot vandaag hadden onze fracties, maar vooral ook onze inwoners, niets vernomen van u of de uitvoerende instantie (SAVER), over de wijziging die op 4 april 2019 was aangenomen.

Vandaag hebben we kennis kunnen nemen van uw raadsmededeling waarin u aangeeft dat de invoering van 1x per 4 weken inzamelen restafval niet dit kwartaal wordt ingevoerd, maar start op 1 maart 2020.

In uw raadsvoorstel, wat al was aangenomen op 4 april 2019 staat over communicatie het volgende:

Welk besluit ook genomen wordt, communicatie is cruciaal voor de kans van slagen. Daarom willen we nu ook niet op voorhand een “standaard communicatieplan / strategie” presenteren. Elke besluit vraagt om een andere communicatieaanpak (= maatwerk) met daarin de juist gestelde kaders, de juiste communicatiemiddelen en een overdacht verwachtingsmanagement (zowel intern als extern). Eerst moet duidelijk zijn welke richting wordt gekozen. Aan de hand daarvan wordt er een communicatiestrategie bepaald. Uiteraard is het uitgangspunt duidelijke, concrete, regelmatige en op de verschillende doelgroepen gerichte communicatie (ook op basis van de bevindingen uit de gesprekken en de flitspeiling) en waar mogelijk worden bewoners erbij betrokken. Dit is belangrijk voor het verkrijgen en vergroten van het draagvlak.

1.Wanneer wist u dat invoering per 1 oktober 2019 wellicht niet haalbaar was en vindt u dat u de gemeenteraad hierover tijdig heeft geïnformeerd? Graag een toelichting.

2.Wat heeft u tussen 4 april 2019 en 1 oktober 2019 gedaan om te komen tot uw initiële uitgangspunt om per 1 oktober 2019 de inzameling van het restafval aan huis voortaan 1x per 4 weken uit te voeren?

3.Waarom is nu pas uw communicatiestrategie met een daarbij behorende kalender gereed?

4.Waarom bleek de besluitvorming van 4 april 2019 logistiek niet haalbaar?

5.Waarom heeft u nog geen keuze kunnen maken welk biologisch afbreekbaar zakje er gebruikt moet worden ten behoeve van het GFT-aanrechtbakje?

6.Waarom heeft u nog geen keuze kunnen maken welk GFT-aanrechtbakje beschikbaar wordt gesteld aan onze inwoners?

7.Wanneer is het haalbaarheidsonderzoek nascheiding gereed?

8.Waarom zijn de locaties waar de gemeente luiers en incontinentiematerialen willen verzamelen nog niet aangeschreven en gaat u dat pas deze week doen?

9.Welke financiële consequenties zijn er mee gemoeid door het uitstellen van het raadsbesluit?

In uw communicatiestrategie mikt u op verschillende doelgroepen om beter afvalscheidingsgedrag te realiseren, bewustwording over het belang en de schaarste van zuivere grondstoffen, het besef dat de moeite die ze doen met afval scheiden beloond wordt en het besef dat het zuinig omgaan met grondstoffen belangrijk is de toekomst volgende generaties.

10. Vormt deze aanpak dan niet de basis om te komen tot een weloverwogen keuze om het huidige beleid van de inzameling van het restafval aan huis te beoordelen? Graag een toelichting.

(Ingediend samen met SP, CU, VLP, CDA, D66, PvdA en fraktie Wezenbeek)

Voor beantwoording, zie link : LINK

Vrouwenhof

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst GroenLinks D66 CDA PvdA Roosendaal 08-10-2019 17:10

Afgelopen zaterdag, 21 september 2019, was het World Cleanup Day. Een reden voor ondergetekende raadsleden en nog enkele vrijwilligers om, gezamenlijk en niet uit naam van een eigen partij, het Vrouwenhof eens op te schonen. Het resultaat na 1,5 uur werken is te zien op de bijgevoegde foto. We hebben heel wat (zwerf)afval geruimd. Wat opvallend was, was dat er vooral in de omgeving van de bankjes erg veel afval lag.

Bij bijna geen enkel bankje in het Vrouwenhofpark staat een prullenbak. Gebruikers van het park worden hierdoor ook niet uitgenodigd om hun afval in een daarvoor bestemde afvalbak te deponeren. En zoals vaak maakt rommel nieuwe rommel. Ook van omwonenden hoorden we dat het park als onveilig wordt ervaren en dat het niet uitnodigt om er een wandeling in te maken.

Over bovenstaande hebben we de navolgende vragen:

1.Is er bewust voor gekozen om geen prullenbakken te plaatsen in het Vrouwenhofpark bij de bankjes? Zo ja, waarom niet?

2.Ziet u een mogelijkheid om op korte termijn deze prullenbakken te plaatsen en frequent te ledigen? Graag een toelichting.

3.Is het park een voetgangersgebied? Zo ja, kan dit door middel van verkeersborden worden aangegeven bij binnenkomst van het park?

4.Kan het park omwille van de veiligheid vaker worden opgenomen in de controles van handhaving en toezicht? Graag een toelichting.

(Ingediend samen met GroenLinks, VLP, CDA, D66, PvdA en fraktie Wezenbeek)

Voor beantwoording, zie link : LINK

Zonneschijf – herziene beleidsvisie zonne-energie

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 07-10-2019 17:21

In de herziene beleidsvisie zonne-energie, vastgesteld door uw College op 8 januari 2019, maakt u melding van de zonneschijf, waarin vijf zones worden benoemd. In iedere zone wordt afzonderlijk vermeld op welke wijze een bijdrage kan worden geleverd aan het uiteindelijke doel: energieneutraal zijn in 2050.

1. Zone 1: Gebouwgebonden zonnepanelen (op daken en gevels);

2. Zone 2: Grondgebonden zonnepanelen binnen bestaand stedelijk gebied;

3. Zone 3 : Grondgebonden zonnepanelen direct grenzend aan bestaand stedelijk gebied, waaronder zoekgebied voor stedelijke ontwikkeling

4. Zone 4: Grondgebonden zonnepanelen in het agrarisch werklandschap.

5. Zone 5: Grondgebonden zonnepanelen in De Brabantse Wal, het park- en coulissen-landschap

1. Welke acties u tot op heden heeft uitgezet?

2. Welke acties u tot op heden heeft afgerond?

3. Welke acties u deze bestuursperiode nog gaat uitzetten?

4. Wat u deze bestuursperiode (per zone) bereikt wilt hebben?

Onze fractie ontvangt vooral veel vragen van inwoners over het vol (laten) leggen van daken van de grote logistieke gebouwen (bijv. Primark) in onze gemeente met zonnepanelen. Deze daken tezamen vormen een enorme oppervlakte, welke een grote energieopbrengst kan genereren. Wat de Roosendaalse Lijst betreft zou het volleggen van o.a. deze daken nog meer gestimuleerd en gefaciliteerd moeten worden. Onze fractie heeft hierover de volgende vragen:

5. Hoeveel hectare dakoppervlak hebben onze logistieke loodsen bij benadering?

6. Welk % van dit oppervlak is bij benadering reeds voorzien van zonnepanelen?

7. Wat gaat u concreet doen om dit % te laten stijgen?

8. Wat is uw streefpercentage “volle daken” op het eind van deze bestuursperiode?

9. Kunt u het gebruik van zonnepanelen (bij nieuwe bouwaanvragen) verplichten en zo ja, gaat u dit ook doen en hoe?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Geerhoekgebied Wouw

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 29-08-2019 09:19

Per e-mail van zondag 11 augustus jl. informeert werkgroep “Vitaal Wouw” ons, via een notitie d.d. 8 augustus, over de in hun ogen mislukte inzet van een burgerinitiatief door deze werkgroep om te komen tot herontwikkeling van het Wouwse Geerhoekgebied

1.Klopt het dat het plan van de werkgroep “Vitaal Wouw”, zoals de werkgroep zelf aangeeft, door de gemeente van tafel is geveegd en zo ja, wat is de reden daarvan? Zo nee, wat is dan de status van het plan van de werkgroep en de samenwerking tussen de gemeente en de werkgroep volgens u?

In de notitie van “Vitaal Wouw” wordt een vijftal uitgangspunten genoemd voor de herinrichting van het gebied. De uitgangspunten komen kortgezegd neer op:

– samenvoeging van functies ter besparing ruimte en kosten;

– streven naar duurzame oplossingen;

– wonen aan het park als voorwaarde;

– een intieme, veilige locatie voor de school met relatie naar park;

– accenten op borgen veiligheid schoolkinderen.

2. Deelt u deze uitgangspunten en vooral de gekozen invulling hiervan door de werkgroep? Graag een nadere toelichting.

In dit gebied is ook de nieuwe school voor primair onderwijs (KPO) gepland.

3. Heeft afstemming plaatsgevonden over de nieuwbouwplannen van deze school in de driehoek Gemeente – KPO – Vitaal Wouw en zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?

De werkgroep geeft aan, althans zo interpreteren wij dat, dat ze nog steeds gelooft in een oplossing, maar dan wel met een serieus en respectvol overleg, waarbij hun plan niet in beton gegoten is, maar wel met als harde conditie: wonen aan het park.

4. Hoe zit u hierin? Is er wat u betreft nog ruimte voor vervolgoverleg en onder welke condities?

5. Als het overleg tussen de werkgroep en de gemeente onverhoopt helemaal vastloopt, wat is dan de vervolgprocedure voor de herontwikkeling van dit gebied en wie worden dan daarbij betrokken?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Introductie van Spreekuur- en Wijkrechters

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 26-08-2019 09:12

Een proef met ‘spreekuurrechters’ die de rechtbank Noord-Nederland medio 2018 heeft gehouden, is succesvol verlopen. Mensen die een eenvoudig geschil aan de rechter wilden voorleggen, konden dat zonder dagvaarding of advocaat doen. De rechter hoorde de strijdende partijen aan en adviseerde over een schikking. In 91 procent van de zaken werd het conflict snel, effectief en tegen een laag tarief opgelost, blijkt uit uitgevoerd onderzoek

Ook andere rechtbanken houden vergelijkbare proeven, gericht op laagdrempelige procedures. Zo hebben de rechtbanken in Rotterdam en Dordrecht een ‘regelrechter’, waar bedrijven en burgers conflicten snel en goedkoop kunnen beslechten. Den Haag heeft ‘wijkrechters’, die de wijk intrekken om burenruzies of overlastsituaties op te lossen.

Tijdens de behandelingen van Actieplannen Veiligheid 2018 en 2019 (december 2018) heeft het college van de gemeente Roosendaal de toezegging gedaan om in geval van afhandeling van criminele activiteiten de connectie te leggen met de zogenaamde spreekuurrechter. Aangezien de behandelingen van bovengenoemde actieplannen al geruime tijd achter ons liggen, achten wij het tijd dat op korte termijn dit aandachtspunt gerealiseerd kan worden.

Hierover heeft de Roosendaalse Lijst een aantal vragen:

1. Bent u nog steeds van mening dat de methodiek van spreekuurrechters ook een goed alternatief zou kunnen zijn in de gemeente Roosendaal in plaats van mogelijk lange procedures?

2. Zo ja, wat zijn tot op heden getroffen maatregelen om spreekuurrechters ook voor de gemeente Roosendaal in te zetten?

3. Indien er nog onvoldoende voortgang is bereikt; Wat verwacht u in de nabije toekomst te kunnen doen hieraan?

4. Wat vindt u van het voorbeeld Den Haag om zogenaamde wijkrechters aan te laten stellen die in wijken en dorpen van de gemeente Roosendaal mogelijke burenruzies of overlastsituaties versneld kunnen oplossen?

5. Zijn er stappen hiervoor te zetten, hoe en op welke termijn?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Openstelling parkeergarages tijdens evenementen

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 19-08-2019 09:06

Begin augustus staat er in Roosendaal sinds jaren een geweldig fietsevenement op het programma, te weten de Draai van de Kaai. Dit evenement is voor de Roosendaler en omwonenden een grandioze attractie waardoor Roosendaal op de kaart wordt gezet. Dit evenement wordt op verschillende manieren bereikt zoals ook per auto, waarvoor een geschikte plaats dient te worden gevonden.

Onlangs vernamen wij dat een aantal bewoners buiten Roosendaal, die per auto waren gekomen, problemen hebben ervaren met de terugreis. Na het bezoek aan Roosendaal, troffen zij een overdekte dichte parkeergarage aan, die het dichts bij de locatie lag waar de Draai van de Kaai wordt georganiseerd, te weten de parkeergarage Roselaar.

Uit informatie blijkt dat Roosendaal een vijftal parkeergarages kent, waarvan er slechts 2 zowel overdag als in de nachtelijke uren geopend blijven.

Parkeergarage Nieuwe Markt (24/7)

Hierover heeft de Roosendaalse Lijst een aantal vragen:

1. Is het college bekend met deze situatie en is het bereid om het parkeren in Roosendaal op dit gebied te optimaliseren? Dit zou bijvoorbeeld mogelijk zijn door consistentie aan te brengen in de evenementenagenda met dichtstbijzijnde parkeergarages. Indien nee waarom niet en zo ja hoe?

2. Is (indien vraag 1 met een ja kan worden beantwoord) het college bereid een communicatietraject op te bouwen tezamen met parkeerbeheer Roosendaal om bovenstaande oplossing, te delen met de Roosendaalse burger en omwonenden?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Spookjongeren in Roosendaal! Hoe zit ...

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 29-07-2019 18:33

Spookjongeren in Roosendaal! Hoe zit het?