Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

2 documenten

Ministerie heeft gefaald in toelaten Stint

SP SP VVD Nederland 30-10-2019 19:48

SP-Tweede Kamerlid Cem Laçin heeft geen goed woord over voor de manier waarop VVD-minister Van Nieuwenhuizen in de nasleep van het ongeluk met de Stint heeft geprobeerd het falen van haar eigen ministerie te verdoezelen. 'Door selectief informatie te geven heeft zij geprobeerd de Tweede Kamer op een dwaalspoor te zetten. Keer op keer heeft de Kamer gevraagd om alle relevantie informatie, en keer op keer moeten we achteraf concluderen dat de minister niet alle informatie heeft gestuurd.'

Ondanks de waarschuwingen van keurings- en veiligheidsinstanties heeft de minister de Stint met achterhaalde eisen de weg op gelaten. Daarmee is verkeersveiligheid lange tijd een ondergeschoven kindje geweest. Laçin: 'De wet biedt minimale eisen die het ministerie maximaal opgerekt heeft. En al die tijd heeft de minister niet aan de bel getrokken.'

De minister heeft erkend dat er grove fouten zijn gemaakt. De SP wil dat veiligheid voorop staat.

Lacin: Kies voor goed openbaar vervoer in plaats van rekeningrijden

SP SP Nederland 13-06-2019 12:49

De mobiliteitsalliantie, een grote groep organisaties, pleit ervoor om een rekeningrijden in te voeren. Onafhankelijk van waar je woont of op welk tijdstip je rijdt, willen zij dat automobilisten gaan betalen per kilometer. SP-Kamerlid Cem Laçin: ‘De kabinetten Rutte hebben fors bezuinigd op ons openbaar vervoer waardoor mensen de auto in zijn gejaagd. Dit plan straft die mensen door ze een boete te geven. Maar als je in de regio woont, verpleegkundige met onregelmatige diensten bent of schilder bent met een eigen bedrijf heb je geen andere keuze dan de auto te nemen. Het is onrechtvaardig dat die mensen de rekening moeten betalen.’

De SP wil dat er eerst geïnvesteerd wordt in goed openbaar vervoer, zodat mensen een alternatief krijgen voor de auto. De mobiliteitsalliantie wil echter dat die investeringen betaald worden door rekeningrijden in te voeren. Laçin: ‘Dat is een heel slecht plan. Er is geld genoeg voor het openbaar vervoer, maar nog altijd is in de wet vastgelegd dat meer dan de helft van het overheidsgeld voor infrastructuur naar asfalt moet. En deze regering wil daar de komende 10 jaar nog niks aan veranderen. Stap één, voordat we überhaupt over rekeningrijden na willen denken, is veel meer investeren in goed openbaar vervoer als alternatief voor iedereen.’