Aan college van Burgemeester en Wethouders Hoorn Betreft: vragen art. 36 over Berkhouterweg en bereikbaarheid bedrijven Hoorn, 13 november 2018 Geacht College, Dinsdag 20 februari 2018 heeft de gemeenteraad besloten de Turborotonde en rotonde bij de A7 te vervangen door kruisingen. Onderdeel van het besluit is het afsluiten van het Dampten bij de Berkhouterweg. Door autobedrijf van der Linden van Sprankhuizen werd voorgesteld de afsluiting meer te verleggen in de richting van de bocht van het Dampten, zodat het bedrijf beter gebruik zou kunnen maken van de nieuw aan te leggen in- en uitrit aan het Dampten. College en gemeenteraad hebben uiteindelijk gekozen voor afsluiting van het Dampten ter hoogte van de Berkhouterweg. Van der Linden van Sprankhuizen heeft zich ten opzichte van deze nadelige beslissing coulant opgesteld, in de veronderstelling dat bij de reconstructie van de Berkhouterweg de gemeente Hoorn zich optimaal zou inzetten voor de bereikbaarheid van het bedrijf. Van deze optimale inzet is niets gebleken. De gemeente Hoorn doet er alles aan om het autobedrijf onbereikbaar te maken voor bezoekers aan het bedrijf. In het midden van de Berkhouterweg wordt een Hoorns plateau aangelegd, zodat het autoverkeer vanaf de Turborotonde onmogelijk naar het autobedrijf kan rijden. Automobilisten worden gedwongen om te rijden via de rotonde Grote Waal – Venneweg en vervolgens terug te rijden. De in- en uitrit van het bedrijf is door de herinrichting zo krap gemaakt dat deze door o.a. auto-trailers niet is te gebruiken. De nieuwe inrichting is voor het autobedrijf volstrekt onacceptabel, schadelijk en in strijd met de afspraken die tussen de gemeente en het bedrijf zijn gemaakt. Inzet was het bedrijf optimaal toegankelijk te houden na de herinrichting van de Berkhouterweg. Gelet op bovenstaande stellen wij volgens artikel 36 RvO de volgende vragen: 1. Bent u het met ons eens dat door de aanleg van een Hoornse muur midden op de Berkhouterweg en door de te krappe toegang van de in- en uitrit het autobedrijf veel schade ondervindt ? 2. Wilt u de schade voor het autobedrijf beperken door het mogelijk te maken dat autoverkeer alsnog vanaf de Turborotonde, zonder omweg via de rotonde Grote Waal-Venneweg, het bedrijf direct kan benaderen? 3. Kunt u de in- uitrit verbreden zodat autotrailers op eigen terrein de auto’s kunnen af- en opladen? Is het laden en lossen op eigen terrein noodzakelijk om verkeershinder en onveilige situaties op de Berkhouterweg te voorkomen? 4. Beseft het college dat door de belemmeringen het bedrijf niet of nauwelijks toegankelijk is en er meer verkeersbewegingen optreden dan gewenst is? 5. Bent u zich ervan bewust dat, indien u autobedrijf van der Linden van Sprankhuizen geen optimale toegankelijkheid garandeert, voor het autobedrijf slechts een juridisch traject tegen de gemeente Hoorn rest? 6. Begrijpt het college dat een juridische strijd veel tijd en geld kost en consequenties kan hebben voor de reconstructie van de Turborotonde en de rotonde bij de A7? Bent u het met ons eens dat een oplossing zoeken voor het geschetste probleem effectiever en constructiever is? Vriendelijke groet, namens Fractie Tonnaer, Nico Oudheusden en Levent Helelespe, gemeenteraadsleden.