Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

38 documenten

Provincie en VDL Nedcar hoort raad Echt-Susteren - inbreng GL | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 03-07-2020 00:00

Voorzitter, als onderdeel van de PIP-procedure moet de gemeenteraad van Echt-Susteren officieel gehoord worden. Maar of er ook naar ons wordt geluisterd, is nog maar de vraag.

 

U merkt dat ik mij meteen defensief opstel. Lange tijd ben ik positief genuanceerd gebleven, op zoek naar de balans tussen werkgelegenheid en leefbaarheid, die in mijn ogen mogelijk moest zijn. De tijd van nuance is echter voorbij. Om uit te leggen waarom ik zo veranderd ben, wil ik mij nog even kort voorstellen, met name voor de mensen van de provincie, Nedcar en Antea.

Ik ben Thijs Wetemans, raadslid voor GroenLinks. Ik woon sinds 1999 in Nieuwstadt en ben sinds de oprichting in 2004 bestuurslid van Stichting De Groene Sporenwolf.

Vanavond zit ik hier als raadslid namens GroenLinks. Door het groene met het linkse te combineren in één partij, ontstaat er vaak een uitdaging. Zo zullen we het maar even noemen: een uitdaging. Het groene in GroenLinks staat voor duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid terwijl het linkse van GroenLinks staat voor een sociale samenleving waarin we zorgen voor elkaar en de lasten en lusten delen. Een samenleving ook waarin werkgelegenheid belangrijk is en gewaardeerd moet worden. Het hebben en houden van werk vind ik zeer belangrijk. Toen de uitbreidingsplannen van Nedcar in beeld kwamen had ik lange tijd het idee dat beide gebieden, zowel het groene als het linkse, waren te combineren. Want de verankering van de werkgelegenheid zou geregeld worden met een PIP (Provinciaal InpassingsPlan) en gelijktijdig werd PIO opgetuigd om behoud van de leefbaarheid te waarborgen of zelfs te verbeteren. PIO staat voor Platteland in Ontwikkeling waarin de bovenwettelijke compensatie geregeld zou worden om zo de uitbreiding een zachte landing te geven in met name Nieuwstadt. Beide trajecten zouden parallel aan elkaar optrekken en ik wilde dit écht een kans geven. En het mooie was dat ik beide trajecten van dichtbij kon meemaken.

Als raadslid kreeg ik iets van het PIP-traject mee: de delegatie van de provincie, Nedcar en Antea, die hier vanavond zit kwam al twee keer eerder naar de raad én wij kwamen in september naar Nedcar voor een presentatie en een mooie rondleiding.

Als lid van De Groene Sporenwolf nam ik intensief deel aan het PIO-traject. We kwamen zeker vier keer bijeen: in hotel Amrâth, twee keer in kasteel Wolfrath en voor de schetsschuiten op 12 november in het gemeenschapshuis van Nieuwstadt waar gedeputeerde Mackus zich ook nog even liet zien. Hij deed de toezegging dat een prioritering in de PIO-wensen aangebracht zou worden waar ik zelfs begrip voor kon opbrengen. Naar aanleiding van deze vruchtbare avond werd zelfs een boekje gedrukt waarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen stonden die de bewonersgroepen van Holtum en Nieuwstadt hadden ingebracht. Het was een prachtig voorbeeld van burgerparticipatie.

Nog steeds zat ik genuanceerd in dit hele gebeuren, ervan uitgaande dat beide trajecten, zowel PIP als PIO, samen bij de eindstreep zouden aankomen. De laatste maanden begon ik wel al nattigheid te voelen. Zo gaf ik in februari in de krant aan mij zorgen te maken over de financiën voor de leefbaarheid en recent vroeg ik GroenLinks-Statenlid Thea Jetten om schriftelijke vragen te stellen over de financiering van de PIO-wensen. Die vragen bleken niet in vier weken beantwoord te kunnen worden en werden zo over de Statenvergadering van vorige week getild én over het GS-besluit van 30 juni. Mijn twijfel groeide verder.

En gisteren barstte de bom! De twijfel sloeg om in een keiharde bevestiging: er is slechts een potje van 3 ton voor Nieuwstadt. Maar liefst 65 woningen in Nieuwstadt krijgen een te hoge geluidsbelasting op de gevel en wat doet de provincie? Een hogere grenswaarde vaststellen en wat isolatie aanbieden... De inwoners van Nieuwstadt is een jaar lang een worst voorgehouden en op 1 juli 2020 bleven ze met lege handen achter. Heeft de provincie dan helemaal niks geleerd van het PIP Windpark Greenport Venlo? Kom óp zeg, zo ga je toch niet met je eigen inwoners om?! Zo wil je zelf toch ook niet behandeld worden?!

En dan kan de provincie wel wijzen op de 10 hectare aan bomen bij Nieuwstadt maar die komen ver van de kern te staan, bijna in Susteren! En de boompjes betreft wettelijke compensatie dus dit staat los van PIO. Knelpunten ten aanzien van verkeersveiligheid en sluipverkeer schuift de provincie handig onder andere projecten met alle onzekerheden tot gevolg ten aanzien van uitvoering en termijn. Kortom: Nieuwstadt is wederom het schrobputje van een provinciaal project, net als 20 jaar geleden bij Operatie Bottleneck.

Voorzitter, ik roep mijn collega-raadsleden op om een negatief advies af te geven ten aanzien van de uitbreidingsplannen. Werkgelegenheid is zeer zeker belangrijk maar de leefbaarheid in Nieuwstadt is dat óók. Echter, er is nog totaal geen invulling gegeven aan het PIO-traject. Daarom een negatief advies.

Tevens roep ik de leden van de Provinciale Staten op om de vaststelling van het PIP pas te behandelen als er voldoende financiering is gelabeld voor een substantieel deel van de PIO-wensen. Er moet een keiharde koppeling zijn tussen het PIP en PIO. Zonder volwaardig PIO, geen PIP.

Tot slot geef ik ons college de opdracht om alles uit de kast te trekken om alsnog ruimhartige compensatie voor Nieuwstadt uit het vuur te slepen. Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het nog maar eens: dit kun je maar één keer goed doen!

Raadsvergadering 19 februari 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 20-02-2020 00:00

Een raadsvergadering van 5 minuten zonder enige inbreng van GroenLinks. Toch enkele kleine opmerkingen.

 

Naast een serie hamerstukken was er tijdens deze raadsvergadering slechts één echt bespreekstuk: de Voortgangsinformatie. Hierop stonden wel twee - aan GL gedane - toezeggingen als zijnde ‘afgehandeld’ en dat vond ons raadslid Thijs Wetemans prima:

1. Over de Lokale Lastenmeter heeft de raad een raadsinformatiebrief (RIB) ontvangen met uitleg. Dit dossier blijven we wel volgen voor het geval zich door ontwikkelingen nieuwe kansen voordoen.

2. En het inzaaien van langdurig braakliggende (gemeentelijke) bouwkavels met een bloemenmengsel staat in het Hoofdlijnenakkoord dus dit hoeft niet eeuwig op de Voortgangsinformatie te blijven staan. Gewoon af en toe het college hieraan herinneren.

Raadsvergadering 6 november 2019 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 07-11-2019 00:00

De inbreng van GL tijdens de raadsvergadering van 6 november 2019 beperkte zich tot twee agendapunten: Financiële tegemoetkoming voor huishoudens met medisch afval en de Begroting 2020.

 

7. Financiële tegemoetkoming voor huishoudens met medisch afval

Officieel betreft het hier agendapunt 'Verordening op de heffing en invordering afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2020, 1e herziening'. Een hele mond vol. Maar samengevat komt het neer op een financiële tegemoetkoming van €60 per jaar per huishouden met medisch afval. Denk aan incontinentieluiers, afval door thuis-dialise en stomazakken. De provinciale krant De Limburger schreef hier op 29 oktober al een artikel over waarin onze fractievoorzitter Thijs Wetemans vertelde dat hij tevreden was met het voorstel.

Tijdens de raadsvergadering herhaalde hij zijn tevredenheid met het voorstel, mede omdat naast de financiële compensatie ook nog ondergrondse containers (OGI's) worden aangepast voor restafval. Inwoners met medisch afval die er snel van af willen, kunnen zodoende dit afval als restafval kwijt tegen een gereduceerd tarief: €2,25 voor een zak van 60 liter en €1,15 voor een zak van 30 liter. In de loop van 2020 worden de vrijkomende OGI's voor blik en drankkartons (en mogelijk zelfs textiel) omgebouwd met een klep die met een pasje is te openen. In 2021 zal de vuilniswagen voor restafval nog slechts 1x per 4 weken door de wijk rijden MAAR via de omgebouwde OGI's kan iedereen, die het restafval (waaronder ook medisch afval valt) niet wil of kan opsparen, terecht bij de OGI's met inwerptrommels. Zo'n klep gaat open met een pasje dat gekoppeld is aan je huishouden. Ook deze pasjes worden in de loop van 2020 verstrekt.

Lijst Samenwerking kwam met een motie om de compensatie van €60 te verhogen, ten laste van een hoger vast tarief voor alle huishoudens, maar GL vond die overbodig gezien de hierboven geschetste facilitering van brengvoorzieningen in de loop van 2020. Vandaar dat GL tegenstemde.

 

8. Begroting 2020

Dit agendapunt (voluit: Programmabegroting 2020 en 1e wijziging begroting 2020, en Nota reserves en voorzieningen 2019) werd voor het eerst anders ingestoken: de 1e termijn werd al enkele weken eerder schriftelijk afgehandeld. De portefeuillehouders begonnen met hun 'State of the Union' oftewel een opsomming van onderwerpen die spelen en lopende zijn. Wat GL betreft kregen we hierdoor per portefeuillehouder een volledig overzicht van alle zaken waar elke portefeuillehouder mee bezig is: een succes! Hierna volgde de reacties en vragen van de fracties waarna de portefeuillehouders hier nog eenmaal op konden reageren.

Tijdens de reactie van GL roemde Thijs Wetemans nog maar eens de werklust van dit college: voor GL belangrijke dossiers als de energietransitie, de afvaltransitie en het nieuwe minimabeleid (in december as. in de raad) staan na anderhalf jaar al op de rit of in de steigers.

Thijs ging wel nog in op twee wensen waarbij het college enigszins afhankelijk is van de provincie: de oversteek van de snelfietsroute aan de N276 thv de Pissummerweg tussen Susteren en Echt, en het 500-bomenplan uit het coalitieakkoord waarvoor het college wil meeliften op het 1-miljoen-bomenplan van de provincie. Thijs vroeg om een pro-actieve houding, op de deur blijven kloppen van de provincie en hier en daar masseren als dat nodig is. Portefeuillehouder Ruijten gaf aan dat het college hier ook voortdurend mee bezig is. Mooi!

Tot slot ging Thijs nog in op de gemeenschappelijke regeling BsGW, de instantie die voor de meeste Limburgse gemeenten en het waterschap de heffingen en belastingen bij de burgers en bedrijven in rekening brengt. De BsGW kampt met jaarlijks oplopende proceskosten als gevolg van bezwaren die burgers maken t.a.v. de vastgestelde WOZ-waarde. In 2015 betrof het nog €612.000 waar we in 2020 mogelijk de €2.000.000 gaan aantikken! Thijs noemde dit een lekkage waar geld onnodig wegsijpeld. Vaak laten burgers hun bezwaar lopen via een NO Cure No Pay-bureau (NCNP) en bij een toegekend bezwaar stuurt zo'n bureau dan een factuur van €700 tot soms wel €1200 (!) naar de BsGW. De Lokale Lastenmeter (LLM) kan hier mogelijk iets in betekenen: het is een website die in de huisstijl van de gemeente wordt opgemaakt. Huiseigenaren zien dan de vastgestelde WOZ-waarde en kunnen de door hun reëel geachte waarde invullen. Vervolgens zien ze de euro's die men zou besparen bij die lagere WOZ-waarde: minder ozb, minder waterschapsheffing en minder inkomstenbelasting. Die besparing kan enkele tientjes tot enkele honderden euro's zijn. Meteen onder die besparing is een button waarop men kan klikken om meteen met de BsGW in contact te komen. Zo houden we burgers weg bij de NCNP-bureaus, is de gedachte. De LLM kost eenmalig €7600 en jaarlijks €1480 waarmee drie keer per jaar de website up to date wordt gehouden. Echter, vóórdat tot aanschaf kan worden overgegaan, moeten eerst twee zaken duidelijk zijn:

BsGW moet bereid zijn om de benodigde data aan te leveren; BsGW moet hun frontoffice dusdanig klantvriendelijk inrichten dat burgers meteen aangehoord worden en het gevoel hebben dat ze met een goed gesprek er wellicht samen uit kunnen komen.

Alleen dán kan de LLM een succes worden en kunnen de belachelijk dure NCNP-bureaus buiten de deur worden gehouden.

Wethouder Frische vond de inzet van de Lokale Lastenmeter als pilot een interessante gedachte en deed de toezegging dat hij met de BsGW in overleg gaat over de aanlevering van de data én dat burgers dan ook snel en juist behandeld worden. Als de BsGW meewerkt is de kans groot dat het college overgaat tot de aanschaf van de LLM. Een opsteker voor GroenLinks! Echter, nu afwachten in welke mate de BsGW bereid is om medewerking te verlenen. Doel blijft het laten zien dat die proceskosten voorkomen kunnen worden. We kunnen die NCNP-bureaus de wind uit de zeilen nemen... als we willen!

Raadsvergadering 26 september 2019 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 27-09-2019 00:00

De inbreng van GL tijdens de raadsvergadering van 26 september 2019 beperkte zich tot drie agendapunten: Beleidskader zonne- en windparken, Kaderstellende raadsnota Burgerparticipatie en Bestemmingsplan landgoed De Commel.

 

10. Beleidskader Zonneparken en Windparken gemeente Echt-Susteren

Voorzitter, recentelijk heeft GroenLinks ruimhartig de goedkeuring gegeven aan de Energievisie en daarmee de ambitie van een energieneutrale gemeente in 2040.

Het Beleidskader Zonneparken en Windparken dat nu voorligt is een volgende logische stap in de uitvoering van de Energievisie. Met grondgebonden initiatieven als windmolens en zonneweides zijn immers de grootste stappen te zetten. Op dit moment is de hernieuwbare opwek in onze gemeente ongeveer 5% waar dit eigenlijk eind 2020 al 14% zou moeten zijn en zelfs 16% in 2023. Deze getallen komen uit het nationale Energieakkoord van september 2013, dus alweer 6 jaar geleden vastgesteld. In de vorige raadsperiode zijn er onder andere zonnepanelen op het gemeentehuis geplaatst, is een Raadswerkgroep Duurzaamheid ingesteld en is er een energiecoöperatie opgericht. Inmiddels is dit college vorig jaar meteen voortvarend aan de slag gegaan. We staan vandaag op het punt om échte grote stappen te zetten in de lokale energietransitie.

Grote stappen, voorzitter, dan hebben we het dus over windmolens en zonneparken; we ontkomen er volgens GroenLinks niet langer aan. Op dit moment zijn dit namelijk de technologieën die zich al voldoende hebben bewezen en waar de balans tussen de kosten en baten ook maatschappelijk verantwoord is. GroenLinks beseft echter terdege dat ons buitengebied ingrijpend zal veranderen door deze grootschalige ontwikkelingen. Dat is de schaduwkant: op de korte termijn zal ons landschap drastisch veranderen om datzelfde landschap op de lange termijn te redden. Voor onze kinderen en kleinkinderen, voor het algemeen belang. Of je windmolens en zonneparken nu mooi of lelijk vindt en of je die nu wel of niet ziet zitten. We hebben op dit moment simpelweg geen andere keus en geen tijd meer om te twijfelen of te wachten op andere technologieën. Dat is onze boodschap en volgens ons ook een eerlijke boodschap.

Tot zover de noodzaak en ook de acceptatie bij GroenLinks.

Komen we terug op het beleidskader waarin de voorwaarden worden beschreven waaronder initiatiefnemers van duurzame energieopwekking aan de slag kunnen. Daar hebben we natuurlijk wel een mening over. Zoals u weet hebben we al eerder aandacht gevraagd voor participatie en draagvlak. Participatie zouden we graag willen vertalen in eigenaarschap. Als je je een beetje eigenaar voelt van een windmolen of zonnepark dan voel je je ermee verbonden. En als je eigenaar bent mag je natuurlijk ook invloed uitoefenen. Dit zorgt vervolgens weer voor draagvlak en juist door draagvlak krijg je vertrouwen. Op dit moment heeft de burger het gevoel nauwelijks nog grip te hebben op zijn leefomgeving. De energietransitie is bij uitstek een onderwerp om het vertrouwen van onze inwoners terug te winnen. Wat GroenLinks betreft moeten particulieren in onze gemeente en vooral de omwonenden van de projecten voor een zo groot mogelijk deel eigenaar kunnen worden. Hoe dit mogelijk is kan het college afkijken bij Midden-Limburgse gemeenten waar al succesvolle energieparken zijn ontwikkeld of in de steigers staan. Geacht college, beste portefeuillehouder: ik roep u op om uw licht op te steken in de gemeenten Peel en Maas, Weert, Nederweert en Leudal. Daar zijn al projecten gerealiseerd met nauwelijks weerstand en weinig gerechtelijke procedures. Dus kennelijk doet men daar iets goed. Vraag dan ook meteen naar de rol die een lokale energiecoöperatie kan vervullen. Onze inwoners moeten zich kunnen organiseren in een coöperatie. Vandaar dat GroenLinks van mening is dat een burgercoöperatie de ideale vorm is om het eigenaarschap te organiseren. En in onze gemeente hebben we gelukkig al de coöperatie Echt-Susteren Energie. Maak er gebruik van, is ons advies. Onze inwoners moeten er op kunnen vertrouwen dat die windmolens en zonneparken niet alleen door en voor enkele kapitaalkrachtigen of grootgrondbezitters worden beheerd. We dragen zometeen allemaal de lasten van een veranderend buitengebied. Maar dan moeten de lusten ook maximaal terugvloeien naar ons allemaal, de gemeenschap dus.

Voorzitter, ik vat mijn vragen nog even kort samen:

wil het college bekijken waarom er nauwelijks weerstand is tegen windmolens en zonneparken in de genoemde Limburgse gemeenten? Hoe komt dat en wat kunnen we van hen leren? wat is of wordt de rol van onze eigen lokale energiecoöperatie bij het ontwikkelen en beheren van zonneparken en windparken? is het college het met ons eens dat de revenuen zo maximaal mogelijk moeten terugvloeien naar onze inwoners?

 

In de tweede termijn ging Thijs Wetemans in op de oproep van enkele partijen om vooral niet voor de troepen uit te lopen: als je beseft dat het Energieakkoord al in 2013 is vastgesteld en we nu pas over zonne- en windparken nadenken, dan lopen we zeker niet voor de troepen uit. Eerder in de middenmoot of zelfs er nog net ietsje achter. Ook het feit dat technieken om energie op te wekken steeds beter worden en/of minder impact op het landschap hebben en de wens van enkele partijen dat we daar op zouden moeten wachten, kan niet op steun rekenen van GL: de valkuil is namelijk dat je blijft wachten en dus niets doet. Gelukkig ziet de portefeuillehouder ook in dat “niets doen geen optie is”. Tot slot gaf Thijs aan dat een coöperatie pas een coöperatie is als mensen (omwonenden, inwoners van de gemeente of zelfs uit bijvoorbeeld Montfort) lid kunnen worden, kunnen meedenken, meepraten en meebeslissen. Een groep ondernemers die samen naar de KvK gaan en zeggen dat ze een burgercoöperatie hebben opgericht waar vervolgens verder niemand lid van kan worden, is dus geen coöperatie naar zijn mening. Hij vroeg naar de mening hierover van de portefeuillehouder die het niet uitmaakt welke organisatievorm ondernemers kiezen: elk initiatief is welkom om zich te melden.

 

11. Kaderstellende raadsnota Burgerparticipatie

Voorzitter, we vinden in deze raadsnota een opsomming van alle vormen van burgerparticipatie die we in onze gemeente toepassen. Niet meer en niet minder. Maar wat wel interessant is in deze nota, is het telkens aftasten en zoeken naar de juiste hoeveelheid participatie. Bij te weinig burgerparticipatie voelen de inwoners zich voor een voldongen feit gesteld en bij te veel burgerparticipatie liggen al gauw teleurstellingen op de loer. Vooral als de gemeente de verwachtingen niet kan waarmaken. De kern van deze raadsnota kunnen we volgens mij samenvatten in één woord, namelijk ‘verwachtingsmanagement’ oftewel het managen van verwachtingen. Als vooraf de kaders duidelijk zijn dan kan wat GroenLinks betreft het instrument van burgerparticipatie tot mooie zaken leiden in onze gemeente.

 

13. Vaststellen bestemmingsplan ‘Landgoed De Commel’

Voorzitter, voor GroenLinks is dit plan wel even slikken. We zien dit namelijk als bouwen in het buitengebied en daar zijn we niet zo’n grote fan van. Maar we hebben in de Structuurvisie 2012-2025 de aanleg van nieuwe landgoederen benoemt als speerpunt waar we concreet op inzetten. Als dan aan alle voorwaarden wordt voldaan, dan moeten we dit toestaan om geen onbetrouwbare overheid te zijn. Wel vraagt GroenLinks nadrukkelijk aandacht voor het onderhoud en de voor 90% openbare toegankelijkheid van dit gebied. Met andere woorden: het kan niet zo zijn dat na verloop van tijd het landgoed door slecht onderhoud of door hekwerken niet meer als uitloopgebied voor de omwonenden kan worden gebruikt. Dan eisen we onmiddellijk een gepast optreden van het college. We verwachten verder dat het gebied van 10 hectare ook in de toekomst deze omvang blijft behouden. Kortom: het college hoort er op toe te zien dat de verplichtingen met betrekking tot uitvoering en naleving door de eigenaar worden nagekomen, ook in de toekomst.

Progressieve raadsfracties zien sociale kansen in energietransitie | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks PvdA Echt-Susteren 16-09-2019 00:00

De energietransitie is vaak een technologisch en ruimtelijk verhaal terwijl de sociale component minstens net zo belangrijk is. In aanloop naar een concept en definitieve versie van de RES Noord- en Midden-Limburg (RES = Regionale Energiestrategie) formuleerden de progressieve fracties in deze regio een aantal uitgangspunten om de maatschappelijke aspecten te benadrukken in de RES.

 

Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden*) van de progressieve raadsfracties op zaterdag 14 september 2019 te Panningen is een reeks uitgangspunten voor de energietransitie opgesteld. In deze uitgangspunten wordt het accent gelegd op maatschappelijke aspecten van de energietransitie, op de invloed die de energietransitie heeft op de wijze waarop wij met elkaar samen leven: hoe we wonen, hoe we ons verplaatsen, hoe we eten, hoe we produceren en consumeren. De progressieve fracties benadrukken dat de energietransitie kansen biedt: kansen voor gemeenschapsontwikkeling, kansen voor een toekomstbestendige lokale economie, kansen voor een verbetering van de leefsituatie voor iedereen. Die positieve benadering van de energietransitie is uitgewerkt in negen uitgangspunten. De progressieve raadsfracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray stellen voor deze uitgangspunten op te nemen in de Regionale Energiestrategie van de regio Noord- en Midden-Limburg.

Iedere regio moet op korte termijn een Regionale Energiestrategie (RES) opstellen. Daarin stelt de regio vast welke concrete bijdragen zij levert om de doelen van het klimaatakkoord te halen. Het gaat daarbij met name om de doelen wat betreft de opwekking van duurzame elektriciteit en de doelen wat betreft warmtetransitie in de gebouwde omgeving (van fossiele naar duurzame bronnen).

De gezamenlijke colleges van B&W van de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten hebben een startnotitie gemaakt, waarin ze aangeven hoe ze het opstellen van de Regionale Energiestrategie willen aanpakken. Het is vooral een technologisch en ruimtelijk verhaal geworden. De progressieve fracties van de gemeenteraden van Noord- en Midden-Limburg zijn van mening dat sociale aspecten minstens zo belangrijk zijn bij de energietransitie.

Bijlage: lijst met 9 uitgangspunten die de progressieve raadsfractie willen hanteren voor de energietransitie.

 

*) Afgevaardigden Echt-Susteren:

GroenLinks: Thijs Wetemans (raadslid) en Max van de Laar (Commissie Omgeving) PvdA: Stef van Ool (raadslid) en Lisa Wolters (Commissie Omgeving)

Gecombineerd ruimtegebruik wordt ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 13-08-2019 09:04

Gecombineerd ruimtegebruik wordt steeds vaker toegepast zoals parkeren onder zonnepanelen. Akkerbouwen onder zonnepanelen is ook al mogelijk: als de zonnepanelen op hoge stellages staan, kan een tractor eronderdoor rijden. Zie https://www.deingenieur.nl/artikel/akkerbouw-onder-zonnepark. Esthetisch gezien echter meer opvallend in het landschap dan een zonnepark op de grond. Grasbetontegels in plaats van asfalt op parkeerplaatsen, zoals ons raadslid Thijs Wetemans een maand geleden aanhaalde tijdens de raadsvergadering, is weer een ander voorbeeld van gecombineerd ruimtegebruik. De parking krijgt een groene, natuurlijke look en geeft regenwater de kans om in de grond te zakken. Het natuurtransferium van Echt aan de A2 is hier al een voorbeeld van. Ook bij een parkeerstrook van het Medisch Centrum Susteren zien we dit al terug. #energietransitie #meergroen

Ons raadslid Thijs Wetemans heeft ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 23-07-2019 15:46

Ons raadslid Thijs Wetemans heeft namens de fractie GroenLinks Echt-Susteren de volgende zienswijze ingediend op de uitbreidingsplannen van VDL Nedcar: Aan het college van Gedeputeerde Staten provincie Limburg Betreft: zienswijze met betrekking tot concept-NRD ‘Uitbreiding VDL Nedcar’ Nieuwstadt, 23 juli 2019 Geachte leden van Gedeputeerde Staten, GroenLinks Echt-Susteren (hierna GLES) dient hierbij haar zienswijze in met betrekking tot de door uw College op 25 juni vastgestelde concept-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) ‘Uitbreiding VDL Nedcar’. VRACHTVERKEER: Hoewel niet aan de orde, willen we allereerst terugkomen op het aangenomen Statenvoorstel m.b.t. €24,8 miljoen die de provincie beschikbaar stelt voor infrastructurele maatregelen. De provincie stelt zélf twee voorwaarden voor het uitgeven van deze som geld: (1) er moet eerst een tweede contractant zijn en (2) deze extra productie moet eerst leiden tot de groei van de verkeersbelasting door meer personeel. Vooral de 2e voorwaarde vinden we onacceptabel: door robotisering kan ‘de groei van de verkeersbelasting door meer personeel’ juist meevallen MAAR aan- en afvoer van vrachtverkeer neemt in ieder geval zeker toe bij een 2e contractant. Juist de toename van vrachtverkeer baart ons zorgen. Niet alleen vanwege de hierboven bedoelde verkeersbelasting maar ook door de forse toename van uitlaatgassen. GLES eist daarom minimaal één officieel meetstation voor luchtvervuiling, bij voorkeur in de buurt van de straat Aan de Linde in Nieuwstadt. We willen dat de data openbaar beschikbaar is via luchtmeetnet.nl om een transparante monitoring te kunnen waarborgen. Onze voorkeur heeft een RIVM-meetpunt voor minimaal de volgende stoffen: fijnstof (PM10 en 2,5), stikstofmonoxide en stikstofdioxide. Een stap verder gaat onze wens om het gehele Nedcar-terrein (Nedcar, Yard, IPS, etc.) als een milieuzone in te richten voor wat betreft het vrachtverkeer. Euro-6-norm is de minimale eis om het terrein op te mogen. Dus bij alle ingangen van dit - makkelijk af te bakenen - gebied komen camera’s die de kentekens van de vrachtwagens registreren; óók alle buitenlandse kentekens! We willen dat de provincie zéér behouden omgaat met vrijstellingen bij de invoering van zo’n milieuzone. U kunt hierbij de missers van de gemeente Rotterdam overslaan, m.a.w. niet het wiel opnieuw uitvinden maar lering trekken. GLES vraagt aandacht voor realisatie van een volledige vierpuntsaansluiting van de N297 op de Nusterweg-Sittarderweg, zie afbeelding. De getekende cirkels zijn rotondes. LANDSCHAPPELIJKE INPASSING: GLES pleit voor een robuuste landschappelijke inpassing van alle industriële activiteiten dus zowel van geparkeerde auto’s (GOK en personeel) en uiteraard de eenlaags- en meerlaagsgebouwen. Ook als de uitbreiding niet doorgaat! We willen dat het volledige Nedcar-terrein (uitzondering langs de A2) wordt omzoomd met groen: een forse aarden wal begroeid met bomen en struiken. Kortom: het gehele terrein inpakken met groen. Een goed voorbeeld is de aarden wal aan twee zijden van de wijk Hoogveld bij Sittard. Indien de N276 wordt verlegd dan willen we ook hier een begroeide wal zien tussen de verlegde N276 en het Landschapspark Susteren aan de Kampweg. Al deze aanplant staat wat ons betreft los van de verplichte compensatie bij eventuele boomkap, denk o.a. aan delen van het Sterrebos. Die compensatie willen we overigens laten landen in de directe omgeving van de woonkern Nieuwstadt en kan derhalve de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) oost-west versterken. VOETGANGERS EN FIETSERS: GLES pleit voor behoud en zelfs uitbreiding van fiets- en wandelroutes voor recreatieve doeleinden maar ook voor woon-werkverkeer per fiets. Extra aandacht vragen we voor de schoolgaande jeugd naar het voortgezet onderwijs in Sittard. Zij moeten een veilige (liefst autoluwe) school-thuisroute hebben. Dit wordt nog belangrijker als het verkeer rondom Nieuwstadt toeneemt door personeel en vrachtwagens voor VDL Nedcar en toeleveranciers. Met vriendelijke groet, Thijs Wetemans, raadslid GroenLinks Echt-Susteren

Zienswijze op concept-NRD ‘Uitbreiding VDL Nedcar’ | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 23-07-2019 00:00

We hebben de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de concept-NRD ‘Uitbreiding VDL Nedcar’ gebruikt om onze zorgen kenbaar te maken en enkele accenten te leggen.

 

Aan het college van Gedeputeerde Staten provincie Limburg

 

Betreft: zienswijze met betrekking tot concept-NRD ‘Uitbreiding VDL Nedcar’

 

Nieuwstadt, 23 juli 2019

 

 

Geachte leden van Gedeputeerde Staten,

 

GroenLinks Echt-Susteren (hierna GLES) dient hierbij haar zienswijze in met betrekking tot de door uw College op 25 juni vastgestelde concept-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) ‘Uitbreiding VDL Nedcar’.

 

VRACHTVERKEER:

Hoewel niet aan de orde, willen we allereerst terugkomen op het aangenomen Statenvoorstel m.b.t. €24,8 miljoen die de provincie beschikbaar stelt voor infrastructurele maatregelen. De provincie stelt zélf twee voorwaarden voor het uitgeven van deze som geld: (1) er moet eerst een tweede contractant zijn en (2) deze extra productie moet eerst leiden tot de groei van de verkeersbelasting door meer personeel.

Vooral de 2e voorwaarde vinden we onacceptabel: door robotisering kan ‘de groei van de verkeersbelasting door meer personeel’ juist meevallen MAAR aan- en afvoer van vrachtverkeer neemt in ieder geval zeker toe bij een 2e contractant.

Juist de toename van vrachtverkeer baart ons zorgen. Niet alleen vanwege de hierboven bedoelde verkeersbelasting maar ook door de forse toename van uitlaatgassen. GLES eist daarom minimaal één officieel meetstation voor luchtvervuiling, bij voorkeur in de buurt van de straat Aan de Linde in Nieuwstadt. We willen dat de data openbaar beschikbaar is via luchtmeetnet.nl om een transparante monitoring te kunnen waarborgen. Onze voorkeur heeft een RIVM-meetpunt voor minimaal de volgende stoffen: fijnstof (PM10 en 2,5), stikstofmonoxide en stikstofdioxide.

Een stap verder gaat onze wens om het gehele Nedcar-terrein (Nedcar, Yard, IPS, etc.) als een milieuzone in te richten voor wat betreft het vrachtverkeer. Euro-6-norm is de minimale eis om het terrein op te mogen. Dus bij alle ingangen van dit - makkelijk af te bakenen - gebied komen camera’s die de kentekens van de vrachtwagens registreren; óók alle buitenlandse kentekens! We willen dat de provincie zéér behouden omgaat met vrijstellingen bij de invoering van zo’n milieuzone. U kunt hierbij de missers van de gemeente Rotterdam overslaan, m.a.w. niet het wiel opnieuw uitvinden maar lering trekken.

GLES vraagt aandacht voor realisatie van een volledige vierpuntsaansluiting van de N297 op de Nusterweg/Sittarderweg, zie afbeelding. De getekende cirkels zijn rotondes.

 

LANDSCHAPPELIJKE INPASSING:

GLES pleit voor een robuuste landschappelijke inpassing van alle industriële activiteiten dus zowel van geparkeerde auto’s (GOK en personeel) en uiteraard de  eenlaags- en meerlaagsgebouwen. Ook als de uitbreiding niet doorgaat! We willen dat het volledige Nedcar-terrein (uitzondering langs de A2) wordt omzoomd met groen: een forse aarden wal begroeid met bomen en struiken. Kortom: het gehele terrein inpakken met groen. Een goed voorbeeld is de aarden wal aan twee zijden van de wijk Hoogveld bij Sittard. Indien de N276 wordt verlegd dan willen we ook hier een begroeide wal zien tussen de verlegde N276 en het Landschapspark Susteren aan de Kampweg. Al deze aanplant staat wat ons betreft los van de verplichte compensatie bij eventuele boomkap, denk o.a. aan delen van het Sterrebos. Die compensatie willen we overigens laten landen in de directe omgeving van de woonkern Nieuwstadt en kan derhalve de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) oost-west versterken.

 

VOETGANGERS EN FIETSERS:

GLES pleit voor behoud en zelfs uitbreiding van fiets- en wandelroutes voor recreatieve doeleinden maar ook voor woon-werkverkeer per fiets. Extra aandacht vragen we voor de schoolgaande jeugd naar het voortgezet onderwijs in Sittard. Zij moeten een veilige (liefst autoluwe) school-thuisroute hebben. Dit wordt nog belangrijker als het verkeer rondom Nieuwstadt toeneemt door personeel en vrachtwagens voor VDL Nedcar en toeleveranciers.

 

Met vriendelijke groet,

Thijs Wetemans, raadslid GroenLinks Echt-Susteren

Deze week werd de raadsvergadering ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 12-07-2019 08:13

Deze week werd de raadsvergadering uitgesmeerd over twee avonden. Belangrijke documenten over de financiële stand van zaken in 2018, 2019 en al voor 2020 stonden op de agenda. Vooral de #Kadernota 2020 is als voorloper op de begroting interessant om allerlei onderwerpen aan te kaarten. Op onze website leest u de inbreng van ons raadslid Thijs Wetemans én de reactie van het college.

Antwoord op vragen art. 33 Paraatheid brandweer Nieuwstadt | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 10-07-2019 00:00

De kern Nieuwstadt ligt geografisch in het zuidelijkste puntje van de Veiligheidsregio Limburg-Noord en hierdoor zullen de brandweer van Susteren en/of Echt worden gealarmeerd bij een calamiteit. Dit betekent een mogelijk risico op tijdverlies terwijl de bemande brandweerpost van Sittard om de hoek ligt. Recentelijk stelden we hierover vragen en de antwoorden leest u hier.

 

Limburg is opgedeeld in twee veiligheidsregio’s: Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) en de Veiligheidsregio Zuid-Limburg (VRZL). De afgelopen maanden heeft de VRLN, waartoe de gemeente Echt-Susteren behoort, een drietal bijeenkomsten voor raadsleden georganiseerd om de zorgen en acties uit te leggen omtrent de paraatheid van de brandweer. Zelf volgde ik [Thijs Wetemans] zo’n bijeenkomst in de brandweerkazerne van Weert en ik was verbaasd over de enigszins strikte scheiding in werkgebieden tussen beide veiligheidsregio’s.

De huidige handelswijze van de brandweer bij een calamiteit is als volgt: op dit moment wordt zo goed mogelijk gemonitord wat de paraatheid van de posten is. De postleden geven telkens door of ze paraat zijn en bij te weinig paraatheid meldt de postcommandant de post ‘buiten dienst’. Bij een alarmering wordt die post dan overgeslagen. Het komt wel eens voor dat een post ‘in dienst’ staat maar toch te weinig beschikbare mensen heeft. De post wordt dan gealarmeerd maar pas na vier of vijf minuten - er reageren te weinig brandweermensen op het alarm – is duidelijk dat de brandweerauto niet kan uitrukken. Er wordt dan het volgende korps opgeroepen. Dit levert een stevig tijdverlies op.

Als ik deze theoretische situatie loslaat op een calamiteit in Nieuwstadt, dan bestaat het risico dat vrijwilligerspost Susteren wordt opgeroepen (staat ‘in dienst’) terwijl er juist op dat moment toch te weinig vrijwilligers beschikbaar zijn om uit te rukken. Na vier of vijf minuten wordt dan post Echt opgeroepen. Dit bevreemdt mij aangezien post Sittard sneller ter plekke zal zijn. Sterker nog, bij een calamiteit in Nieuwstadt zou m.i. telkens primair post Sittard opgeroepen kunnen (moeten?) worden en secundair post Susteren danwel post Echt. De snelste eenheid moet ter plaatse komen, ook al komt die uit een andere veiligheidsregio.

Tijdens de Chemelot-brand op 9 november 2015 bleek dat zelfs de communicatie tussen de VRZL en de VRLN niet zo vanzelfsprekend was. Inmiddels zijn er echter grote stappen gemaakt ten aanzien van het waarschuwen bij rookwolken en dergelijke. Maar op het gebied van spontaan fysiek samenwerken en het automatisch uitrukken naar een buurgemeente is nog nauwelijks tot geen sprake. Het is voor de kern Nieuwstadt daarom erg zuur dat de veiligheidsregio’s zo strikt zijn gescheiden en de VRZL pas bij een opgeschaalde calamiteit komt meehelpen. Dit baart mij ernstige zorgen omdat er kostbare minuten verloren kunnen gaan. Vandaar dat ik de volgende vragen stel.

 

Vraag 1: Is mijn beschrijving van de huidige handelswijze correct m.b.t. de alarmering van een post? Zo ja, onderkent u dan het beschreven risico op tijdverlies voor de kern Nieuwstadt? Zo nee, hoe verloopt de alarmering van posten op dit moment dan wel waardoor er geen tijdverlies is voor Nieuwstadt?

Antwoord: Ja, uw beschrijving van de huidige alarmeringswijze bij de brandweer is correct. Nieuwstadt ligt in het meest zuidelijke deel van de Veiligheidsregio Limburg Noord en grenst hierbij aan de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. In de Wet veiligheidsregio’s is de indeling van deze regio’s vastgelegd. Om geen essentiële tijd te verliezen bij een inzet van de brandweer zijn wij dan ook van mening dat de dichtstbijzijnde brandweerpost gealarmeerd moet worden, ook al is dit een post uit de andere veiligheidsregio.

 

Vraag 2: Hoe zou het college de samenwerking tussen de VRLN en de VRZL zelf willen omschrijven indien mijn geuite zorgen de plank volledig misslaan?

Antwoord: Beide veiligheidsregio’s werken steeds meer en beter met elkaar samen. Dit doet men op verschillende onderdelen. Zo zijn er al goede afspraken over eventuele incidenten in de VRZL waar onze gemeente effect van kan hebben (bijvoorbeeld Chemelot). Ook is de VRLN op verzoek van het Algemeen Bestuur bezig om te kijken waar regio-overschrijdend optreden meerwaarde heeft. Voor Nieuwstadt geldt dat de snelste eenheid ter plaatse moet komen, ook als deze uit de VRZL moet komen. Daarom zullen wij via de burgemeester in het bestuur van de VRLN aandringen op een (nog) betere afstemming tussen VRLN en VRZL.

 

Vraag 3: Indien het college het risico op tijdverlies voor Nieuwstadt onderkent: aan welke oplossing(en) denkt het college om dit risico op te heffen?

Antwoord: Wij zijn van mening dat de snelste eenheid van de brandweer ter plaatse moet komen. Samenwerking tussen de VRLN en VRZL is daarom cruciaal. Naast dit gegeven moeten wij ook onderkennen dat, zoals u reeds ook heeft vernomen, de paraatheid van de brandweer onder druk staat. Om dit probleem aan te pakken werkt de VRLN aan maatregelen om de paraatheid te verbeteren. Bij instemming van het bestuur op 5 juli 2019 zal per 1 september 2019 gewerkt gaan worden met het “TS-flex”-concept. Dit is een “uitruk op maat”-concept en betekent dat een Tankautospuit (TS) van de brandweer niet met 6 personen, maar met 4 personen mag/kan uitrukken. Dit biedt brandweerposten de gelegenheid om beter paraat en sneller inzetbaar te zijn. Daarnaast hoeven brandweerposten zich minder snel buiten dienst te melden. Het risico op tijdverlies wordt hiermee verkleind.

 

Vraag 4: Kan het college een streefdatum noemen waarop het risico op tijdverlies voor Nieuwstadt definitief is opgeheven?

Antwoord: Risico’s kunnen helaas niet geheel en definitief opgeheven worden. Er zullen altijd risico’s blijven bestaan. Om het risico op tijdverlies zo klein mogelijk te maken wordt een aantal zaken opgepakt. Zo zal er per 1 september 2019 gewerkt gaan worden met het TS-flex-concept. Daarnaast gaan we aandringen op een verbetering van samenwerking en afstemming tussen de VRLN en VRZL. Ook zullen we dit probleem blijven aankaarten in het bestuur van de VRLN.

 

Vraag 5: Wil het college de beantwoording van deze brief ook sturen naar het algemeen en het dagelijks bestuur van zowel de VRLN en de VRZL?

Antwoord: Om het probleem aan te blijven kaarten en opnieuw op de agenda te laten plaatsen zullen wij de beantwoording van deze brief door de burgemeester, als lid van het bestuur, laten sturen naar het algemeen bestuur van de VRLN. Aangezien onze gemeente geen deel uitmaakt van de VRZL zullen wij via de VRLN vragen om dit kenbaar te maken bij de VRZL.