Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

38 documenten

Zonneplan voor Haarlem | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 30-05-2020 00:00

Uitgesproken GroenLinks door Melissa Oosterbroek in de commissie beheer van 27 mei

Groenlinks heeft drie aanvullingen op dit stuk: de Informatienota Onderwerp:Potentie en realisatie zonne-energie op daken en een vraag:

Het mag wel wat concreter in kwh en zon opbrengsten, gekoppeld met de verwachting van de realisatie en de resultatenrekening van de gemeente Haarlem. Want we kunnen via het Rijk zien dat er veel subsidie is aangevraagd voor de daken in de Waarderpolder maar worden deze projecten ook gerealiseerd? En wat doen we eraan om zon op dak in de Waarderpolder een succes te maken? Deze antwoorden zie ik graag terug in zo een stuk. Dan punt Zon is meer dan zon PV. Er is zonnewarmte, zonnefolie en zonnepanelen. Wat wij missen is zijn die verschillende toepassingen van zon in dit stuk, in ieder geval de benoeming en verwachte realisatie hiervan. Maar ook de relatie met de doelstelling Haarlem Klimaatneutraal? Alle energie verbruik wat we niet gebruiken is pure winst. Maar ook de zonne energie die we kunnen opslaan. En hoe gaan we om met grootverbruikers, zoals bijvoorbeeld het datacenter? Als het datacenter gaat uitbreiden wat doet dat dan met onze doelstellingen en kunnen wij middels dit soort stukken daar ook van op de hoogte te worden gehouden? En dan de insprekers en onze vraag naar de wethouder, 
wat heeft Haarlem een geluk met zulke duurzame doeners, dat moeten we koesteren en we moeten deze organisaties helpen. In ieder geval met de communicatie en de lobby. Het is zo dat door de ontwikkeling van het klimaatakkoord er verschillende soort duurzame energie ontwikkelaars zijn en dat zon op dak ook commercieel wordt ontwikkeld. Het is ons niet toegestaan om bepaalde partijen aselect voor te trekken. Maar we zijn wel verantwoordelijk voor het beleid en de implementatie ervan. Ik schrik als ik hoor dat pas 2 procent van de duurzame energie productie in handen is van lokale initiatieven. In het klimaatakkoord hebben we afgesproken dat dit 50 procent moet worden. Onze vraag aan de wethouder is dan ook of het mogelijk is om dit grote verschil duidelijk te maken bij het Rijk. Kunt u aan Wiebes aangeven dat de businesscase voor postcoderoos corporaties aantrekkelijker moeten worden gemaakt en op dit moment te kort schiet en niet in de pas loopt met het klimaatakkoord? En zet die tender om onze daken vol te leggen met zonne energie open!

Op basis van de bijdrage heeft wethouder Berkhout aangegeven dat er een beter stuk naar de commissie komt en dat de commissie beheer wordt meegenomen in de ontwikkeling van het zonneplan voor Haarlem middels een technische sessie.

Informatienota voortgang duurzaamheidsprogramma

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2020/2...

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2020/2...

De milieuzone komt vanaf 2022 ook in Haarlem ! | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 02-04-2020 00:00

Eén van onze speerpunten deze periode is de instelling van een milieuzone, om zoveel mogelijk vervuilend verkeer uit de stad te weren. Na wat duwen en trekken is onze wethouder, Robbert Berkhout, met een voorstel gekomen, dat we in de commissievergadering van 12 maart hebben besproken. Het voorstel van het gemeentebestuur is om in elk geval vrachtauto’s, met een vervuilende dieselmotor (minder dan Euro VI) vanaf 2022 te weren uit het grootstedelijk gebied. Daarnaast is het de intentie om vanaf 2025 voor vrachtauto’s en bestelauto’s 0-emissie te eisen. We zijn als GroenLinks Haarlem erg blij met het feit dat er een milieuzone komt.

Vele grote steden zijn ons hierin voor gegaan. De luchtkwaliteit in het stedelijk gebied van onze stad is slecht, mede door het vele verkeer in en rond de stad. Voor bewoners en gebruikers van het gebied is dat een ongezonde situatie. Tegelijkertijd is het onze wens vaart te zetten achter de klimaatdoelstellingen in Haarlem en daarbuiten, zoals we in ons verkiezingsprogramma en in het coalitieakkoord hebben vastgelegd. In 2030 klimaatneutraal betekent dat we hard moeten werken aan de C02 reductie de komende jaren. Het weren van vervuilende (vracht)auto’s uit de stad helpt daar natuurlijk bij. Bedrijven worden gestimuleerd een schonere (vracht)auto te kopen en na te denken over de emissie van uitlaatgassen van hun vervoersmiddelen.

De doelen zijn: 1.het terugdringen van de CO2 uitstoot en 2. het verbeteren van de luchtkwaliteit door het terugdringen van de stikstofuitstoot en vermindering van roet en fijnstof. Wij vinden  wel dat de voorgestelde invulling van de milieuzone nogal beperkt is en dat het wat uitgebreider had gekund. Brommers en scooters, maar ook oude personenauto’s en bestelbusjes mogen de stad nog gewoon in, terwijl de Rijksoverheid wel de mogelijkheid heeft geboden ook voor die categorieën een milieuzone in te stellen. De gemeente is bang te veel mensen in de problemen te brengen. Het aanschaffen van een elektrische auto of bestelbus is duur.

Aan de andere kant zou een gele zone voor auto’s en busjes betekenen dat auto’s en busjes met een bouwjaar vóór 1-1-2000 niet meer in die zone zijn toegestaan. (Die moeten misschien sowieso langzamerhand van de weg af). Daarom blijven wij aandacht vragen voor een snelle uitbreiding van de milieuzone tot andere categorieën.

Overigens past de milieuzone bij andere ontwikkelingen, die ook zullen helpen de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de CO2 terug te dringen. Zo is onlangs het Schone Luchtakkoord getekend voor Haarlem en wordt er hard gewerkt aan Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (GDzes), een systeem, waarbij het transport naar de stad alleen nog met elektrisch vervoer plaatsvindt. Er komt daarvoor een overslag in de Waarderpolder, waarvandaan de goederen per elektrisch busje of per elektrische boot verder de stad in gaan. Ook dit project moet de komende jaren geëffectueerd gaan worden.

 

Sacha Schneiders

Participatiebijeenkomst RES (Regionale Energie Strategie) een succes! | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 19-01-2020 00:00

Afgelopen woensdag 15 januari kwamen Haarlemmers bij elkaar om over de regionale energie transitie te praten. Door middel van verschillende scenario’s werd duidelijk dat Haarlemmers op de lange termijn voor maximale energie opwek willen gaan. De Haarlemmers kregen de keuze tussen drie scenario’s; 1. Maximale energie, 2. Kosten efficiënt & 3. Energielandschap. Elk scenario was opgebouwd uit bepaalde bouwstenen. Na de bijeenkomst werd duidelijk dat de Haarlemmers kiezen voor maximale energie productie op slimme plaatsen. Zo vinden de Haarlemmers het geen goed idee om energie op te wekken in natuurgebieden maar werden ze extra enthousiast van het opwekken van zonnestroom op parkeerplaatsen. De Haarlemmers willen de nieuwe economie zo veel mogelijk zelf benutten en spoorde onze gemeente nogmaals aan juist ook naar decentrale manieren van energie opwekking te kijken zoals een zonnedakkapel of zonneschermen boven de spoorleiding.  

Haarlemmers willen graag windenergie, een goed voorbeeld hiervan zijn de nieuwe windmolens bij Schoteroog. Het is wel belangrijk om de windmolens neer te zetten met een verhaal. Bijvoorbeeld een rij met windmolens die de oude grens van ’t IJ weerspiegeld. Afgelopen donderdag heeft raadslid Melissa Oosterbroek hier een rondvraag over gesteld in de commissie beheer. Op haar vraag hoe wethouder Berkhout van plan is om de geschiedenis van ons landschap in de nieuwe duurzame energie systemen te verwerken gaf wethouder Berkhout aan dat dit nieuwe inzicht zeker verkregen is maar dat één dag na de organisatie van de avond het nog niet duidelijk is hoe we dit nieuwe inzicht in de organisatie gaan verwerken.

Ben jij goed op de hoogte van de historische feiten van ons landschap en weet jij die te verbinden met de energie systemen in de toekomst? We hebben jouw input nodig via melissa@groenlinkshaarlem.nl.

Meer informatie over de RES Noord Holland Zuid leest u hier: https://energieregionhz.nl/

Alexander bezoekt...

VVD VVD D66 Haarlem 05-12-2019 08:46

Als raadslid hoef je je nooit te vervelen, je wordt uitgenodigd voor tientallen evenementen per week. Zo was ik onlangs bij de NV Haarlem, bracht ik een bezoek aan de industrie in de Waarderpolder en was ik bij de startnotitie Delftplein.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/37602/alexander-bezoekt
NV HaarlemJaap Bonkenburg en Marièlle Beek presenteren elk kwartaal in de Philharmonie een programma voor en door ondernemers. In de show worden mensen die betrokken zijn bij het bedrijfsleven in Haarlem ondervraagd over hun ervaringen. In november waren dat onder meer Anne-Marije Hogenboom, de nieuwe directeur van Haarlem Marketing, Bart Soellaart vertelde over zijn visie voor het gelijknamige Outdoor & Wintersportbedrijf (sinds 1900!) waarvan hij mede eigenaar is. Een leuke discussie over voor- en nadelen van een familiebedrijf.Wilt u een oude deur hergebruiken? Bij Easypers van Gerard Koelewijn kunt u de deur laten renoveren. Er komt nieuw plaatmateriaal op en na afloop is hij niet van nieuw te onderscheiden. Het is goedkoper dan een nieuwe deur en kost minder grondstoffen. Regelmatige gast Robbert Berkhout, de wethouder van economische zaken was ook aanwezig en vertelde over de economische visie die momenteel wordt opgesteld. Verder was er muziek van Raoul Michel en als afsluiting misschien wel het belangrijkste onderdeel: de netwerkborrel. Bent u ondernemer, ga eens kijken. Voor meer informatie kijk op https://nvhaarlem.nl. Daar kunt u zich ook aanmelden voor de volgende show in maart.WaarderpolderSamen met Joris Blokpoel en enige andere raadsleden fietste ik op 1 november door de Waarderpolder. Onder de bezielende leiding van Ruud Meijer, parkmanager Waarderpolder, trotseerden we de regen en de kou om een indruk te krijgen van de laatste ontwikkelingen in dit industriegebied.Uitgebreid werd er stilgestaan bij de bomenaanpak. Het gebeurt geregeld dat voor de bouw van een bedrijfspand bomen moeten worden gekapt. Uiteraard geldt dan een herplantplicht, maar het is vaak lastig voor het betrokken bedrijf om aan die plicht te voldoen. De gemeente beidt nu de mogelijkheid om die herplantplicht over te dragen. Tegen betaling van een vast bedrag zorgt de gemeente dat ergens in de Waarderpolder een behoorlijke boom wordt teruggezet. Daardoor is het mogelijk om een straat te verfraaien door bijvoorbeeld in één keer een rijtje nieuwe bomen neer te zetten.In het gebied liggen ook enkele brede trottoirs, die nauwelijks door voetgangers worden gebruikt. Komend jaar worden hier in het kader van de actie “steenbreek” de tegels vervangen door groen. Een mooi plan.We bezochten ook Lino Metaalwaren. Jeanine Dommerholt, met haar man eigenaar van het bedrijf, gaf een uitgebreide rondleiding. Bij dit bedrijf wordt vooral maatwerk geleverd. Als Donkervoort een speciaal scharniertje nodig heeft voor zijn nieuwste sportwagen wordt dit door Lino gemaakt. Maar ook heel grote scharnieren worden hier op verzoek geproduceerd. We zagen een aantal indrukwekkende en uniek machines in bedrijf, dit is duidelijk één van die bedrijven waardoor je trots kan zijn op een industrieterrein als de Waarderpolder.Startnotitie DelftpleinAls u graag naar voorbijrijdende auto’s kijkt dient zich misschien een nieuwe mogelijkheid aan: Elan wonen wil bij het Delftplein een kavel ontwikkelen die wordt omsloten door drukke wegen. Nu is iedere woning in Haarlem welkom, dus hebben we ingestemd met dit plan. Wel hadden we een paar bedenkingen. Zoals bij alle projecten houdt de VVD vast aan voldoende parkeerplaatsen. Daarnaast stond slechts omschreven dat 60% van de woningen in de categorie sociale huur zou vallen. Over de overige 40% was niets vastgelegd. Nu zijn ontwikkelaars vaak aardige mensen, maar ze maken ook graag winst waardoor het risico bestaat dat de overige woningen in de hogere prijsklasse zullen vallen. Bij het recente plan voor de Stephensonstraat zijn de sociale koopwoningen al vervallen en bij de ontwikkelvisie Spaarndamseweg is de inzet 50% sociale huur en de rest vrij in te vullen. De VVD vindt het heel belangrijk dat ook Haarlemmers die op zoek zijn naar een woning in de middenklasse een kans krijgen. We hebben daarom een motie opgesteld dat bij het Delftplein zoveel mogelijk middeldure woningen komen en dat de parkeernorm wordt gehandhaafd. Met dat laatste had een aantal partijen moeite, waardoor we uiteindelijk een motie van D66 hebben gesteund waarin alleen op de middeldure woningen wordt aangedrongen. Dat bleek het maximaal haalbare. We zijn benieuwd naar de uitwerking van de plannen maar we houden ons hart vast voor het aantal paarkeerplaatsen.

Meervoudig gebruik van ex parkeerplaatsen in de binnenstad | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 17-05-2019 00:00

Uitgesproken GroenLinks in de commissie beheer door Melissa Oosterbroek op 16 mei 2019.

 

Over de Onttrekking aan de openbaarheid van het parkeerterrein aan de Jansstraat 58/62 (RB)

 voorzitter,

Ik ben opgegroeid in de Ridderstraat, een zijstraat van de Jansstraat. Als echte Haarlemse opgegroeid in het centrum speelde ik op het basketbalveldje waar Hakim van Sesamstraat woonde en kon ik vanaf het dak van de garage uitkijken op de Wijngaardtuin. Het was eigenlijk het enige stukje in de binnenstad waar ik en mijn zusje nog wel eens heen gingen om te skeeleren of te stoepkrijten zonder dat we een gevaarlijke weg over moesten. Ik ging er dan ook vaak heen.

We hebben het vandaag over het besluit om parkeerplekken te onttrekken uit de openbare ruimte. En als je aan een Groenlinkser vraagt of je dat wilt doen dan krijg je zoals je kan verwachten een ja.

Ja, want we kunnen zoveel meer met onze openbare ruimte dan het faciliteren van een parkeerplaats voor auto’s. We kunnen andere vormen van parkeren ook faciliteren deelfiets parkeren en elektrische- fiets & scooter parkeren. Wat als dit stukje openbare ruimte een fietsparkeer gebouw wordt? En dat daarmee de gebouwenrij wordt gesloten?

Maar waar ik eigenlijk met u over wil hebben is mijn opvoeding. Mijn ouders uit de jaren 80 zijn geleerd om lekker te consumeren en problemen buiten zichzelf te leggen. Ja problemen, die lost de overheid wel op. In de paragraaf van de beleidsnota, want daar staat het.

Mijn generatie groeit nu op en realiseert zich dat we met de consumptiedrang van onze ouders we een geglobaliseerde samenleving hebben gecreëerd waar het voor de overheid vaak moeilijk is om onze problemen echt op te lossen. En als iets in de beleidsnota staat wilt het nog niet zeggen dat er ook budget gekoppeld is aan die paragraaf.

Ik dwaal af voorzitter, maar ik kom zo tot de kern.

Als klein meisje opgegroeid in de Ridderstraat heb ik mijn afval nooit kunnen scheiden. Elke week kwam de vuilniswagen langs en mijn ouders, met hun consumptieve houding, gooiden alles is de grijze zak; glas, plastic, papier, verf, medicijnen en batterijen. Afval scheiden nam ik pas echt serieus toen ik verhuisde naar de Leidsebuurt waar mij door de overheid pas recent de mogelijkheid wordt geboden mijn uitvalstromen gescheiden aan te bieden.

 

Voorzitter, heden ten dagen kan een Haarlemse centrum bewoner zijn uitval van de grondstoffen niet op een normale/ faciliterende manier scheiden. Als ik vanuit de Ridderstraat mijn plastic wil scheiden dan is het handiger om met de auto direct door te rijden naar het milieuplein in de Waarderpolder.

En als er dan geen ruimte zou zijn in het centrum om afval / uitval gescheiden aan te bieden, ja dan begrijp ik dat wel, en vind ik dat jammer. Maar die ruimte komt nu vrij. Nu we afstand doen van de parkeerplekken voor de auto.

En dan lees ik dat afvalcontainers die juist in het centrum met man en macht zijn geplaatst om onze openbare ruimte te verbeteren zo maar even moeten worden verwijderd voor een hele slechte business case. Waarom zouden we een kans om max. 200k te verdienen aannemen als er zo veel functies in ons centrum onderdruk staan en we daar een lange termijn oplossing voor kunnen faciliteren? Laten we voor die 2fte voor 1 jaar de leefbaarheid van ons centrum schieten? Ik begrijp dat we de verkoop van de kavel later in de commissie ontwikkeling gaan bespreken maar laat hierbij duidelijk zijn;

Laat die drie leibomen staan en zet er geen sprietjes voor terug. Er staat namelijk niet in het stuk hoe u met deze bomen om kan gaan. Breid de container uit met een volwaardige afval / uitvalstraat door de restcontainers om te zetten in plastic afval containers. Zorg voor meer fietsparkeerplekken en maak die verbinding met de verborgen Wijngaardtuin en de Grote Markt door groen toe te voegen. Geef de centrum bewoners de mogelijkheid om op een fatsoenlijke manier hun papier, plastic, glas en groen te scheiden door hier een beslissing te maken voor de lange termijn.

Wethouder, wilt u deze suggesties meenemen in de verdere ontwikkeling van deze kavel? En wilt u verder kijken of het mogelijk is om, wanneer de auto uit het centrum vertrokken is, van dit stukje kavel een tijdelijke fietsenstalling te maken?

Wethouder Berkhout adviseert deze suggesties mee te nemen naar de commissie Ontwikkeling volgende maand. De commissie beheer was positief over de ideeën met als aanvulling van D66’ er van Leeuwen dat de ideeën ook in het huidige bestemmingsplan passen en dat daar bij het vaststellen van het bestemmingsplan ook rekening is gehouden.

 

Melissa Oosterbroek

Grote zorgen over komst F1 naar Zandvoort | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-05-2019 00:00

Als er niks wordt gedaan aan het OV in Zandvoort en de regio, zal volgend jaar mei tijdens de Formule 1, de regio Haarlem een weekend lang compleet dichtslibben.

“De komst van F1 naar Zandvoort is een onaanvaardbare aantasting van de leefbaarheid voor inwoners van deze regio. Naast de aantasting van het milieu, uitlaatgassen en geluidshinder in een natuurgebied, zal deze race zorgen voor volle treinen en volle wegen. Zonder grote investeringen in trein, fiets en busverbindingen ziet GroenLinks Haarlem niet in hoe een F1race georganiseerd kan worden”, aldus fractievoorzitter Jasper Drost. “We verwachten dat de gemeente Zandvoort en vertegenwoordigers van het circuit zo spoedig mogelijk met Haarlem om tafel gaan zitten om tekst en uitleg te geven hoe zij de leefbaarheid van inwoners van Haarlem kunnen garanderen en welke maatregelen zij hiervoor op zeer korte termijn gaan nemen”.

GroenLinks Haarlem roept wethouder mobiliteit Robbert Berkhout op hierin proactief te zijn.

Wethouder Berkhout opent vernieuwde winkelruimte en website van Mooizooi | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 11-05-2019 00:00

10 mei. Mooizooi is een winkel waar schoon en veilig bedrijfsafval of restmateriaal uitgestald ligt voor creatief gebruik. Het creatief magazijn heeft meer winkeloppervlak gekregen. Wethouder Robbert Berkhout geeft directeur Alice Taylor een compliment voor het sociale non-profit-bedrijf dat zinvolle vrijwillige werkgelegenheid biedt en dagbesteding. Bovendien wordt ‘afval’ een tweede leven gegeven voor afnemers als scholen, kunstenaars en particulieren.

Met het indrukken van een knop lanceert Robbert de vernieuwde website op mooizooi.org Wat gepaard gaat met gejuich en applaus. Tot hilariteit van de aanwezigen wordt de knalconfetti niet onmiddellijk tot ontploffing gebracht maar pas na een hevige worsteling met de apparaatjes.

De toespraak van Robbert Berkhout op video.

Er volgt een feestje met veel oud-medewerkers en vaste klanten.

 

Mooizooi • Terchellingpad 2 • 2026 KH Haarlem • 023-5767935 • info@mooizooi.org

/r/f6a4f2c12f766e9bdc0299cac2052232?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FVrijwilliger+Joyce%2C+Alice+Taylor+en+Wethouder+Robbert+Berkhout&id=9d13d764cbe11bbc07398537f9eada9dbd40af8b
Vrijwilliger Joyce, Alice Taylor en Wethouder Robbert Berkhout
/r/bf70ca5859a3b11c9810fa5401cd0fae?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FWethouder+Berkhout+zet+vernieuwde+website+online&id=9d13d764cbe11bbc07398537f9eada9dbd40af8b
Wethouder Berkhout zet vernieuwde website online
/r/f6a4f2c12f766e9bdc0299cac2052232?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FVrijwilliger+Joyce%2C+Alice+Taylor+en+Wethouder+Robbert+Berkhout&id=9d13d764cbe11bbc07398537f9eada9dbd40af8b
Vrijwilliger Joyce, Alice Taylor en Wethouder Robbert Berkhout
/r/bf70ca5859a3b11c9810fa5401cd0fae?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FWethouder+Berkhout+zet+vernieuwde+website+online&id=9d13d764cbe11bbc07398537f9eada9dbd40af8b
Wethouder Berkhout zet vernieuwde website online

Pletterijdebat 3 april over de energietransitie Haarlem van het gas in 2040 | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 24-03-2019 00:00

De gemeente Haarlem wil al in 2040 aardgasvrij zijn. Een mooi en ambitieus streven. De eerste vraag die de gemiddelde Haarlemmer zich dan zal stellen is: "Hoe doen we dat dan? Met aardwarmte, biomassa, waterstof of elektriciteit misschien?". De tweede vraag is “wat gaat mij dat kosten? ”, als huurder of als particuliere huiseigenaar. En natuurlijk ook: heb ik er ook zelf nog wat over te zeggen?

De derde vraag tenslotte is: "Gaat dit ten koste van de zeer noodzakelijke bouw van extra woningen?" Haarlem wil immers ook 10.000 nieuwe woningen bouwen, waaronder 4000 sociale huurwoningen. De woningbouwcorporaties moeten dus de woningen in hun bezit aardgasvrij maken, maar tegelijkertijd ook duizenden woningen extra bouwen. Kunnen de corporaties beide doelstellingen wel financieel waarmaken?

Over deze vragen organiseert SP Haarlem samen met de Pletterij een debat met als onderwerp Haarlem van het gas in 2040. Dit is het derde debat in de Klimaatdebatreeks in de Pletterij.

Voor de pauze debatteren betrokkenen over dit onderwerp. Dat zijn wethouder Robbert Berkhout (GroenLinks), Arjen Piëst, directeur van Woningbouwcorporatie Elan Wonen, Jaap van Leeuwen, energieconsulent bij de Woonbond en Herman van Wechem, energiedeskundige die 40 jaar bij Shell heeft gewerkt. o.a. als Global manager Innovation & Research,  ook  gericht op nieuwe vormen van energie.

Na de pauze kunnen de bezoekers actief deelnemen  aan het debat en praten Robbert Berkhout en Arjen Piëst met een vertegenwoordiging van de drie Haarlemse huurdersorganisaties Bewonerskern Pre Zuid Kennemerland, Bewonersraad Elan Wonen en De Waakvlam . Het debat wordt geleid door Jan van Eeden.

Duurzaam Haarlem

De klimaatdebatten zijn onderdeel van het project Duurzaam Haarlem in wereldperspectief. Dit project wordt financieel gesteund door het EU- programma Frame, Voice, Report! Doel van dit programma is de vergroting van de kennis van en de betrokkenheid bij de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s – Sustainable Development Goals of: Global Goals) van de Verenigde Naties. Het college van B en W van Haarlem heeft in het coalitieakkoord 2018-2022 opgenomen dat de gemeente een ‘Global Goalsgemeente’ wordt.

Kaarten zijn te reserveren via www.pletterij.nl. De toegang bedraagt € 3,-; voor houders van de HaarlemPas en jongeren tot 25 jaar € 1,50. De Pletterij is gevestigd aan de Lange Herenvest 122, 2011 BX  Haarlem.

Pletterijdebat 27 maart over het Klimaatakkoord | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 20-03-2019 00:00

Op woensdagavond 27 maart vindt er in de Pletterij een debat plaats over het Klimaatakkoord. Deelnemers zijn Diederik Samsom (Klimaatakkoord), Kitty Jong (vicevoorzitter FNV), Maarten Labots (voorzitter Jonge Klimaatbeweging), Hans Mommaas (directeur Planbureau voor de Leefomgeving) en Robbert Berkhout (wethouder Duurzaamheid).

 Jaap Tielbeke, redacteur van De Groene Amsterdammer, leidt het debat.In het tweede in de serie van vijf klimaatdebatten die de Pletterij organiseert, staat het Klimaatakkoord centraal.

 

Dit akkoord heeft één groot doel: om klimaatverandering tegen te gaan willen we in Nederland in 2030 bijna de helft (49%) minder broeikasgassen uitstoten dan we in 1990 deden. Maar gaat Nederland met het Klimaatakkoord de doelen wel halen? Of moet het nog ambitieuzer? En waarom is de luchtvaart nauwelijks meegenomen in het Klimaatakkoord? Staan er in het Klimaatakkoord genoeg concrete maatregelen of is het te vrijblijvend en wordt de hoop vooral gevestigd op een vrijwillige gedragsverandering? Worden de lusten en lasten wel eerlijk verdeeld? En welke criteria zijn hiervoor gebruikt zodat er een groot draagvlak is in de maatschappij?

De Pletterij zoekt samen met specialisten en publiek naar de antwoorden.

Kaarten zijn te reserveren via www.pletterij.nl. De toegang bedraagt € 3,-; voor houders van de HaarlemPas en jongeren tot 25 jaar € 1,50. Met een WAP-pas is er gratis toegang. De Pletterij is gevestigd aan de Lange Herenvest 122, 2011 BX  Haarlem.

Gemeentenieuws: Subsidie huiseigenaren voor overstap naar gasvrij wonen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 02-03-2019 00:00

In 2050 is aardgas niet meer beschikbaar om woningen en gebouwen te verwarmen. Haarlem wil zelfs al in 2040 van het aardgas af zijn. Om bewoners te ondersteunen in het gasvrij maken van de eigen woning stelt het college subsidie beschikbaar. Met de subsidie ‘Haarlem Aardgasvrij’ kunnen huiseigenaren de kosten betalen voor het afsluiten van de woning van het aardgas. Daarnaast geeft de subsidie nog een maximaal bedrag van 3.000 euro voor maatregelen die zorgen dat je huis volledig gasvrij is.

Huizenbezitters in Haarlem die willen pionieren en hun woning afkoppelen van het aardgas, krijgen vanaf nu financiële hulp van de gemeente. Het gaat om een bedrag van maximaal 3.000 euro. Daarnaast worden ook de kosten vergoed voor het afsluiten van de woning van het gas. Het college trekt 500.000 euro voor deze subsidie uit. De subsidie is bedoeld als stimulans om Haarlemse woningen aardgasvrij te maken. De verbouwing naar gasvrij wonen kost een hoop geld. De gemeente draagt daarin een steentje bij. Zo komen we samen een stapje verder.

Duurzaam doen

Haarlem is al jaren actief om een duurzame, groene en schone stad te worden. Wethouder duurzaamheid Robbert Berkhout is blij dat de gemeente met subsidie, maatregelen en informatieloketten bewoners aanmoedigt om gasvrij te wonen: “We moeten met z’n allen onze CO2-uitstoot drastisch verminderen. De subsidie Haarlem Aardgasvrij is een van de maatregelen voor gasvrij wonen. Daarbij bieden we ook andere producten en diensten aan om steeds gasvrijer te gaan wonen. Zo kunnen Haarlemmers – huurders en kopers – gratis advies krijgen van een energiecoach over kleine maatregelen. De energiecoach komt langs en vertelt hoe u energie, én geld, kunt besparen. Ook biedt de gemeente de duurzaamheidslening aan. Met deze lening is het voor bewoners voordeliger om duurzame maatregelen, zoals isolatie, zonnepanelen en een warmtepomp, te kunnen betalen. Gemeenten kunnen de Duurzaamheidslening inzetten om hun klimaatdoelstellingen te verwezenlijken en de bestaande woningvoorraad energiezuiniger te maken. De duurzaamheidslening, energiecoaches en de subsidie Haarlem Aardgasvrij passen helemaal in het coalitieakkoord ‘Duurzaam doen’.”

Haarlem wordt steeds gasvrijer

‘Haarlem wordt steeds gasvrijer’ is de campagne waarmee de gemeente Haarlemmers bewust wil maken van onze toekomst zonder gas. In wijken als Ramplaankwartier, Schalkwijk en het Garenkokerskwartier zijn al voorbereidingen gestart om aardgasvrij te wonen. Verschillende Haarlemmers nemen al maatregelen. Meer weten over gasvrij wonen? Doe inspiratie op: www.haarlem.nl/gasvrijer.

Wat houdt de subsidie in?

Haarlemmers kunnen de subsidie Haarlem Aardgasvrij aanvragen voor de kosten van de verbouwing van een woning die nog niet gasvrij is naar een gasvrije woning. Dit kan tot een maximum bedrag van 3.000 euro. Ook de volledige kosten van het verwijderen van de gasaansluiting van de woning door de netbeheerder kan worden betaald met deze subsidie. De subsidie Haarlem Aardgasvrij is aan te vragen vanaf 1 maart 2019 via www.haarlem.nl/subsidiegasvrij. Kijk voor meer (landelijke) subsidiemogelijkheden op Haarlem wordt steeds gasvrijer.

Lees meer informatie over energiecoaches en de duurzaamheidslening op deze website.