Nieuws van politieke partijen in Groningen inzichtelijk

52 documenten

D66 wil 50% van de nieuwbouw in het middensegment

D66 D66 Groningen 28-06-2020 10:30

D66 diende woensdag bij de raadsvergadering een voorstel in om 50% van de nieuwbouw in het middensegment te laten plaatsvinden. Raadslid Tom Rustebiel: ‘De huizenprijzen zijn zo snel gestegen, dat ook middeninkomens in de knel zitten.’ De motie is met meerderheid van de raad aangenomen.

De afgelopen jaren is slechts 30% van de nieuwbouw voor het middensegment gebouwd. Rustebiel: ‘Die trend moeten we keren. Andere steden hanteren heldere doelstellingen per segment. Als coalitie hebben we al voor de sociale huurwoningen een bouwnorm, maar de wooncrisis beperkt zich allang niet meer tot het goedkoopste segment.’

D66 ziet dat de problemen inmiddels wijdverbreid zijn. ‘Starters staan voor een bijna onmogelijke taak om een betaalbare huur- of koopwoning te vinden. En voor éénverdieners of zelfstandige ondernemers is het al niet veel beter. Er wordt veel gebouwd en er komt nog meer nieuwbouw aan, maar als we zo doorgaan zijn die woningen niet betaalbaar voor grote groepen mensen. Betaalbaarheid is een ondergeschoven kindje geweest.’ 

Ook de markt vraagt volgens D66 om heldere doelen. ‘We lezen in diverse vakmedia dat ontwikkelaars het prettig vinden als ze van tevoren weten wat de gemeente van ze vraagt. Het is daarom goed dat het college een woonakkoord met ontwikkelaars en beleggers wil gaan sluiten. Betaalbaarheid zou daar samen met verduurzaming en vergroening het belangrijkste kader moeten zijn.’

In januari diende D66 ook al een motie in ter stimulering van het middensegment. Rustebiel: ‘We lezen nu in de woonvisie dat het college dit idee wel omarmt, maar het moet concreter. Andere steden kiezen daar ook voor.’ 

Het bericht D66 wil 50% van de nieuwbouw in het middensegment verscheen eerst op Groningen.

Meer ruimte voor wooncoöperaties | Groningen

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Groningen 24-06-2020 00:00

Samen met D66 en ChristenUnie komen we vandaag met een voorstel om een aanspreekpunt te organiseren voor wooncoöperaties. We willen dat het inwoners makkelijker wordt gemaakt om hun eigen woonvorm te realiseren. 

Een wooncoöperatie is een vorm van zelforganisatie waarbij bewoners zelf de regie nemen over beheer, onderhoud of zelfs nieuwbouw van hun woonomgeving.

"De behoefte om een wooncollectief te starten in een woonvorm neemt toe, maar het is ook complex. Daarom vragen we de gemeente om een aanspreekpunt te organiseren om inwoners op weg te helpen. Een wooncoöperatie voegt diversiteit toe aan onze woningmarkt en kent een sterke sociale samenhang."

 

- Lieke Schoutens

Het starten van een wooncoöperatie is echter vaak nog niet eenvoudig. ChristenUnie-raadslid Tessa Moorlag: ‘Je loopt onder meer tegen financiële puzzels en wet- en regelgeving aan. Dan kan het helpen als de gemeente je even op het juiste spoor zet, of in verbinding brengt met anderen die het eerder hebben gedaan of dezelfde behoefte hebben.’ 

Bekende vormen van wooncoöperaties zijn onder meer de woonschepen en woonwagens, maar in alle lagen van de samenleving neemt de interesse in zelforganisatie toe. D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘Ook starters hebben in toenemende mate deze behoefte, maar je ziet ook wooncoöperaties voor senioren ontstaan. Het is mooi als inwoners zelf de vrijheid krijgen om de manier waarop ze willen wonen zelf in te richten.’

D66 vraagt om terrasruimte en fietsvriendelijkheid

D66 D66 VVD Groningen 05-06-2020 10:09

Afgelopen woensdag debatteerde de gemeenteraad op initiatief van Stadspartij, VVD en D66 over het gemeentelijke terrassenbeleid. Raadslid Tom Rustebiel: “Wij vroegen twee weken geleden om extra terrasruimte, maar sommige ondernemers kregen juist minder. Wij willen van het college horen waar dit op gebaseerd is.” 

De college hanteert een norm van 3.5 meter tussen terrassen en de gemeente kan lastig uitleggen waar die norm vandaan komt. Tom: “De komende maanden zijn voor ondernemers namelijk van levensbelang. Elk tafeltje extra kan het verschil maken tussen kopje onder gaan, of overleven.  Er moet nu verdiend worden, want in de herfst dreigen erg lastige richtlijnen voor binnen. En daarmee hangt er niet alleen een donkere wolk boven prachtige horeca-bedrijven, maar ook boven de vitaliteit van onze binnenstad. Bruisende en gastvrije horeca zorgt er immers voor, dat bezoekers langer in de binnenstad blijven hangen.”

Op de vragen van de verschillende partijen ging het college in op het verzoek van D66 om meer maatwerk te leveren. Tom: “Wij verwachten dat het college kijkt naar wat kan en dat niet overal dezelfde norm moet gelden. In Helpman is het minder druk dan in de binnenstad. En als we auto’s of fietsers een stukje moeten omleiden om ondernemers te helpen, dan is D66 daar een voorstander van.”

In het debat ging Tom ook nog even in op de vele afsluitingen voor fietsers. “We krijgen veel klachten, onder meer van ondernemers uit de Folkingestraat die aanloop missen. Maar ook van fietsers, die om moeten rijden of slecht ter been zijn. Gelukkig staat de gemeente het inmiddels toe dat je met de fiets aan de hand door het tijdelijke voetgangersgebied mag, maar we houden de vinger aan de pols. Het afgesloten gebied is wel heel groot.”

Het bericht D66 vraagt om terrasruimte en fietsvriendelijkheid verscheen eerst op Groningen.

D66 wil parkeerplaatsen en verkeersruimte opofferen voor terrasruimte

D66 D66 VVD Groningen 13-05-2020 17:06

D66 vroeg vandaag aan het college om parkeerplaatsen en verkeersruimte op te offeren voor terrassen. Raadslid Tom Rustebiel: ‘Horecaondernemers hebben de ruimte nodig om te voldoen aan de 1,5 meter-norm en kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken.’

Rustebiel sluit daarmee aan op een initiatief dat hij samen met de VVD nam voor parkeerplaatsterrassen. ‘Ook toen al stelden we voor om parkeerplaatsen in de zomer, vanwege minder drukte, te gebruiken als terrasruimte. Dat idee is nu actueler dan ooit, met nog minder verkeer en nog meer behoefte aan ruimte. Want ook fietsers en voetgangers hebben meer ruimte nodig, en die moet ergens vandaan komen. Naast veiligheid is ook toegankelijkheid belangrijk.’

D66 zou graag concrete plekken aanwijzen, maar daarvoor is het nog te vroeg. ‘Je kunt in eerste instantie denken aan plekken als de Diepenring en het Zuiderdiep, maar als verkeersomleidingen mogelijk zijn dan kan er nog veel meer. Ook willen we dat het college kroegen, cafés en restaurant in de wijken en dorpen niet vergeet. We roepen op om in de gesprekken die het college nu al voert met de horeca, dit soort opties mee te nemen.’

D66 stelt ook voor om te kijken hoe tijdelijke oplossingen uitpakken om ze eventueel definitief te maken. ‘Wij gaan net als dit college voor meer ruimte voor mensen en minder voor verkeer. Deze periode waarin we noodgedwongen moeten schuiven met ruimte, kan ons helpen om in de toekomst ruimte te herwinnen. En dan natuurlijk niet alleen voor terrassen, maar ook voor groen, speelruimte of publieke zitjes.’ Het college neemt de suggesties mee.

Het bericht D66 wil parkeerplaatsen en verkeersruimte opofferen voor terrasruimte verscheen eerst op Groningen.

Zorgen bij D66 en PvdA over energieprijzen WarmteStad

D66 D66 PvdA Groningen 21-02-2020 14:47

Het publieke energiebedrijf WarmteStad rekent hogere tarieven voor verwarming dan commerciële aanbieders. Het college van B&W geeft in het coalitieprogramma aan te gaan voor een duurzame en betaalbare energietransitie. De slogan ‘betaalbare warmte’ van WarmteStad sluit hier goed op aan. D66-raadslid Tom Rustebiel ontdekte dat WarmteStad zo ongeveer de hoofdprijs rekent, en stelde hierover samen met de PvdA vragen aan het college. “Als mede-eigenaar van WarmteStad heeft het college invloed op de energieprijzen lijkt me”, stelt Rustebiel.

Doordat nieuwe appartementen, onder meer door strenge duurzaamheidseisen, duurder in aanschaf zijn kunnen de woonlasten toch hoger uitvallen. Rustebiel: “De belofte van lagere energielasten die bewoners voor ogen hadden toen ze het appartement kochten wordt niet waargemaakt, waarmee een belangrijke prikkel om te verduurzamen veel minder wordt”.

Warmte-koude-installaties Naast het warmtenet heeft WarmteStad ook een viertal warmte-koude-installaties in de stad, waaronder in de Grunobuurt. Daarbij wordt verwarmd met water uit een warme bron en gekoeld met koud grondwater. Rustebiel: “Deze bewoners lijken geen keuzevrijheid te hebben en hierdoor verplicht vast te zitten aan dit systeem, waar ook een koeling van 180 euro per jaar verplicht bij lijkt te horen. En dat terwijl meerdere bewoners aangeven het koelingssysteem amper te gebruiken”.

Ook in de Tweede Kamer is er veel aandacht voor warmtenetten en de energietransitie. Als antwoord op moties van William Moorlag (PvdA) en Matthijs Sienot (D66) geeft de minister in een brief gedateerd op 10 februari 2020 (1&2) aan dat commerciële energieaanbieders gemiddeld 8 tot 12% lagere tarieven hanteren dan het maximumtarief dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vaststelde.

Het bericht Zorgen bij D66 en PvdA over energieprijzen WarmteStad verscheen eerst op Groningen.

D66 wil paal en perk stellen aan nieuwe Krol-brug

D66 D66 Groningen 29-01-2020 16:37

D66 wil dat de nieuwe Gerrit Krol-brug zeker niet hoger wordt dan vier meter en de nieuwe brug mag keuzes ten aanzien van bijvoorbeeld het Oosterhamriktracé niet beperken. Dat voorstel dient D66-raadslid Tom Rustebiel vandaag in.

De brug moet vervangen worden omdat hij aan het einde van zijn latijn is en de vaarweg Lemmer-Delfzijl een upgrade krijgt. Rustebiel: ‘We zien met het gedoe rondom de Paddepoelsterbrug dat het belangrijk is dat de gemeente stevig en helder positie kiest wanneer het gaat om wensen en ambities. Rijkswaterstaat heeft als primaire taak de vaarweg geschikt te maken voor grotere schepen, de gemeente moet voor de omwonenden en weggebruikers gaan staan.’

Een eerdere variant, uit 2016, was 4 meter hoog en had vrijliggende fietspaden. Die variant is volgens het college nu niet meer nodig. ‘We horen dat een smallere brug met fietsers en auto’s tegelijk op het wegdek ook prima past. Wij hebben liever vrijliggende fietspaden en snappen niet waarom dat nu niet meer nodig zou zijn. In 2016 was er immers ook al sprake van het omvormen van de Korreweg naar een fietsstraat.’

Rustebiel vreest dat de hoogte van de brug enorme impact gaat hebben op de omgeving. ‘Dat is bij 4 meter al zo. Je hebt een enorme aanloop nodig wat omwonenden beperkt in hun uitzicht en aanrijroutes naar omliggende straten beperkt. Lefier heeft hier bijvoorbeeld ook last van, die nieuw wil gaan bouwen op de hoek van de Korreweg en het kanaal.’

Het is de fractie van D66 ook niet helder wat de winst voor de scheepvaart is in de varianten geen verhoging, 4 meter of 5,5 meter. ‘Wanneer we vragen naar de verschillen in openingstijden krijgen we geen helder antwoord. Voor de beroepsscheepvaart scheelt het amper brugopeningen, zo leert een analyse van een omwonende van de Paddepoelsterbrug.’

Voor D66 is het ook van belang dat de brug geen beperkingen oplegt aan het wel of niet doorgaan van het Oosterhamriktracé. ‘Het college weet ons nog niet te overtuigen van nut en noodzaak van die autoverbinding. Het mag niet zo zijn dat we er straks aan vast zitten vanwege de beperkte capaciteit van de Krol-brug.’

D66 hoopt dat de motie unaniem steun krijgt. ‘Inzake de Paddepoelsterbrug hebben we unaniem een brief naar de Kamer gestuurd met ons pleidooi. Dat maakt een krachtige indruk.’

Het bericht D66 wil paal en perk stellen aan nieuwe Krol-brug verscheen eerst op Groningen.

D66: nieuwbouw woningvoorraad is uit balans

D66 D66 Groningen 29-01-2020 16:08

D66-raadslid Tom Rustebiel wil morgen van het college weten of toegewerkt kan worden naar veel meer woningen in het middensegment bij nieuwbouw. “Op dit moment komt 70% van de huizen in het hogere segment terecht. Dat is geen antwoord op de grote problemen waar de middenklasse tegenaan loopt.”

Groningen heeft al een tijdje de krapste woningmarkt van Nederland. “Het college geeft aan te geloven in doorstroming. Maar wie teveel verdient voor sociale huur en geen eigen bezit heeft, stroomt niet door. Zeker niet omdat de gemeente groeit qua inwonersaantal.“ Bouwen voor een inclusieve stad is voor D66 een belangrijk onderdeel van het coalitieakkoord, zodat er aanbod blijft voor alle Groningers die een woning willen kopen. Rustebiel: “Blijven doorbouwen in de verhouding 30-70 ondermijnt de inclusiviteit op lange termijn en heeft grote gevolgen voor sociale structuren in onze gemeente. Maar het gaat niet alleen om een andere verdeling, maar een netto toename in alle segmenten.“

In de onderhandelingen met projectontwikkelaars zou de gemeente daarom meer moeten sturen op een betaalbare verkoopprijs bij de ontwikkeling van nieuwbouwplannen. “We stellen veel eisen aan ontwikkelaars, maar een behapbare verkoopprijs lijkt vooral een uitkomst. We vragen het college al langer om concrete ambities voor het middensegment, maar in het meerjarenprogramma wonen dat we woensdag bespreken kunnen we ze niet terugvinden. Dat moet in de woonvisie, die we voor de zomer vast willen stellen, een stuk beter.“

Daarnaast vraagt Rustebiel zich af waarom grotere plannen, zoals De Held3, blijven hangen. “Vorig jaar voor de zomer vroegen we het college het bestemmingsplan aan te passen aan de uitgangspunten van het nieuwe coalitieakkoord. Omwonenden hebben al een stapel ideeën klaarliggen en gaan graag met de gemeente aan de slag. We zien teveel gezinnen vertrekken en die zouden hier goed kunnen wonen.“

Het bericht D66: nieuwbouw woningvoorraad is uit balans verscheen eerst op Groningen.

Raad steunt D66: meer nieuwbouw in het middensegment

D66 D66 Groningen 29-01-2020 16:08

D66-raadslid Tom Rustebiel vroeg het college of toegewerkt kan worden naar veel meer woningen in het middensegment bij nieuwbouw. “Op dit moment komt 70% van de huizen in het hogere segment terecht. Dat is geen antwoord op de grote problemen waar de middenklasse tegenaan loopt.” De gemeenteraad van Groningen steunde de motie van D66.

Groningen heeft al een tijdje de krapste woningmarkt van Nederland. “Het college geeft aan te geloven in doorstroming. Maar wie teveel verdient voor sociale huur en geen eigen bezit heeft, stroomt niet door. Zeker niet omdat de gemeente groeit qua inwonersaantal.“ Bouwen voor een inclusieve stad is voor D66 een belangrijk onderdeel van het coalitieakkoord, zodat er aanbod blijft voor alle Groningers die een woning willen kopen. Rustebiel: “Blijven doorbouwen in de verhouding 30-70 ondermijnt de inclusiviteit op lange termijn en heeft grote gevolgen voor sociale structuren in onze gemeente. Maar het gaat niet alleen om een andere verdeling, maar een netto toename in alle segmenten.“

In de onderhandelingen met projectontwikkelaars zou de gemeente daarom meer moeten sturen op een betaalbare verkoopprijs bij de ontwikkeling van nieuwbouwplannen. “We stellen veel eisen aan ontwikkelaars, maar een behapbare verkoopprijs lijkt vooral een uitkomst. We vragen het college al langer om concrete ambities voor het middensegment, maar in het meerjarenprogramma wonen dat we woensdag bespreken kunnen we ze niet terugvinden. Dat moet in de woonvisie, die we voor de zomer vast willen stellen, een stuk beter.“

Daarnaast vraagt Rustebiel zich af waarom grotere plannen, zoals De Held3, blijven hangen. “Vorig jaar voor de zomer vroegen we het college het bestemmingsplan aan te passen aan de uitgangspunten van het nieuwe coalitieakkoord. Omwonenden hebben al een stapel ideeën klaarliggen en gaan graag met de gemeente aan de slag. We zien teveel gezinnen vertrekken en die zouden hier goed kunnen wonen.“

Het bericht Raad steunt D66: meer nieuwbouw in het middensegment verscheen eerst op Groningen.

Tweede Kamer steunt D66-motie: vóór 1 maart plan Paddepoelsterbrug

D66 D66 Groningen 03-12-2019 14:29

De Tweede Kamer wil dat de minister voor 1 maart een plan klaar heeft om de Paddepoelsterbrug tijdelijk te vervangen. Daar riep de Tweede Kamer de minister toe op door een motie van D66-kamerlid Rutger Schonis te steunen.

 

D66-raadslid Tom Rustebiel is blij dat een oplossing langzaamaan dichterbij komt. “Ik blijf het bizar vinden dat D66-kamerleden in Den Haag meerdere keren kamervragen moeten stellen en een motie in moeten dienen voor het herstel van een relatief simpele en lokale brug, die er al 15 maanden geleden uit is gevaren door een bedieningsfout. Maar we zijn weer een stapje verder en deze landelijke steun doet zowel ons als lokale politici als ook de bewoners goed.”

 

Minister Cora van Nieuwenhuizen ontraadde de motie, maar de kamer nam hem toch aan. Ook bij andere partijen is het geduld wel op. Rustebiel: “Er heerst ook in de Tweede Kamer onbegrip. Niet alleen over het uitblijven van een onderzoek naar een tijdelijke oplossing, ook de ongelooflijk ruime tijd die Rijkswaterstaat zichzelf geeft om een definitieve variant uit te werken. En dat terwijl men wel haastig met de Gerrit Krol-brug aan de slag wil.”

 

Alle kamervragen en moties ten spijt lijkt de strijd voor een nieuwe brug nog lang niet gestreden. “Ik mis het gevoel voor urgentie. Ik ben bang dat we via alle mogelijke wegen druk uit moeten blijven oefenen tot het ontwerp, de middelen en de planning voor de nieuwe brug zijn vastgesteld. Maar we zullen dat doen en voelen ons gesterkt door lokale politiek, de Tweede Kamer en natuurlijk vooral de bewoners”, aldus Rustebiel.

 

Het bericht Tweede Kamer steunt D66-motie: vóór 1 maart plan Paddepoelsterbrug verscheen eerst op Groningen.

D66: waar andere gemeenten voorzieningen sluiten doen wij dit niet

D66 D66 Groningen 07-11-2019 19:15

Groter denken en kleiner doen heeft ook een financieel gezicht gekregen. De opgaven van de gemeente Groningen en het geld dat daarvoor beschikbaar is zijn al een hele tijd uit balans. De tekorten zijn soms te herleiden tot de inkomsten die wij landelijk van het Rijk ontvangen, maar soms ook ontstaan zijn door keuzes in het verleden.

Onze financiële positie vraagt ook nu om (pijnlijke) keuzes. Berndt Benjamins: “Het college kiest ervoor om zwembaden en bibliotheken open te houden en dus, waar andere gemeenten die keuze wél maken, geen onomkeerbare besluiten te nemen waarvan je later spijt zou kunnen krijgen”. Dit college blijft, hoe moeilijk het ook is, staan voor de sociale infrastructuur.

Maatschappelijke akkoorden Ook D66 heeft er buikpijn van dat veel geplande investeringen in gebiedsgericht werken worden teruggedraaid of uitgesteld. Ook wij hebben last van de teruggeschroefde ambitie op de wijkenergieplannen. Ook wij vinden de verhoging van de Onroerende Zaak Belasting (OZB) heel erg vervelend. En ook wij staan bij de bezuinigingen op sport niet juichend aan de zijlijn. Wieke Paulusma: “Om de tekorten in met name het sociaal domein op te vangen vragen we iedereen om bij te dragen. En dat is niet makkelijk”.

De pijnlijke keuzes kunnen we deels maken omdat we in de afgelopen periode zoveel geïnvesteerd hebben. Bijvoorbeeld in de peuteropvang voor iedereen, Kansen in Kaart, bewegen in de openbare ruimte, toegankelijkheid en de WIJteams. Daardoor kunnen we nu tijdelijk tegen een stootje. D66 is er trots op dat we in Groningen met ingrepen, waar ook wij buikpijn van hebben, toch blijven doen wat we afgesproken hebben. We blijven investeren in de groei van de gemeente omdat dat kansen voor iedereen creëert.

D66 zou het college van B&W, maar ook partijen buiten het stadhuis willen oproepen om onze maatschappelijke akkoorden meer, of opnieuw, leven in te blazen. Laten we niet alleen onze successen gezamenlijk vieren maar ook als het moeilijk is elkaar de hand reiken. Want moeten we met al deze tekorten bijvoorbeeld het abonnementstarief wel invoeren als we verwachten dat ons dat meer geld gaat kosten? Moeten we als het gaat om Veilig Thuis alle nieuwe beleidsveranderingen wel opvolgen, waardoor we niet alleen een financieel tekort oplopen maar er ook simpelweg te weinig meldingen worden afgehandeld? 

Wonen en de Lelylijn Voor wat betreft de bereikbaarheid naar de stad roepen wij het college op om te blijven investeren in snelfietspaden en te blijven lobbyen voor de Lelylijn. Het investeringsfonds dat de regering opperde bij de miljoenennota, moet volgens minister Hoekstra gericht zijn op structurele projecten voor duurzame economische groei. Jim Lo-A-Njoe: “en als er één project aan die voorwaarde lijkt te voldoen, dan is dat toch wel de Lelylijn”.

De andere grote opgave is wat D66 betreft woningbouw in het middensegment. De woningbouw heeft in het verleden te lang stilgelegen en nu bouwen we ondanks de inzet van het college achter de vraag aan. De gemeenteraad en het college van B&W zitten bovenop het te bouwen percentage sociale huur, maar inzicht krijgen in de bouw voor het middensegment lukt volgens D66 niet zo goed. Verder zit de stad in een groeispurt en steeds meer steden laten hun schroom los als het gaat om hoogbouw. Tom Rustebiel: “Hoogbouw is duurzaam, spaart ruimte en geeft de stad smoel. Wat D66 betreft is de Martinikerk als ankerpunt voor hoogbouw dan ook niet meer heilig”.

Veiligheid D66 heeft als partij binnen de coalitie afgesproken dat persoonlijke kwaliteit van leven het leidend principe zal zijn voor gemeentelijk beleid. En als we de vele maatregelen aan dat principe toetsen, dan kunnen wij door de bank genomen leven met deze begroting. Uiteraard maken wij ons wél zorgen. Net iets te vaak naar ons zin namelijk, piept bijvoorbeeld het actief grondbeleid boven het maaiveld uit. In onze beleving plukken wij met deze begroting onder andere ook de wrange vruchten van deze uit de tijd zijnde methode van beleid voeren. Ook met de verdere verhoging van het vreemd vermogen van Meerstad zijn we daarom niet zo gelukkig.

Daarnaast maken we ons wat zorgen over bezuinigingen op handhaving. In steeds meer beleidsplannen wordt steeds vaker een beroep gedaan, juist op handhavers. Landelijk is het beeld sowieso al, dat de druk op de politie alsmaar verder toeneemt. Dat beeld is in Groningen niet anders. Berndt Benjamins: “Dat betekent een verschuiving van de druk naar onze lokale toezichthouders en handhavers, waar toch ook al flinke druk op ligt”. De fractie van D66 maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen en zal nauwgezet blijven volgen of onze ambities op dit terrein waargemaakt kunnen blijven worden.

Desalniettemin vindt de fractie van D66 dat er met de enorme opgaven voor de komende jaren nu wel een gewogen pakket maatregelen ligt. Er is gekeken naar alle besparingsmogelijkheden en nauwkeurig gewikt en gewogen. De sociale infrastructuur hebben we hiermee voor de gemeente Groningen voor de komende tijd gezekerd.

 

Het bericht D66: waar andere gemeenten voorzieningen sluiten doen wij dit niet verscheen eerst op Groningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.