Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. inzichtelijk

8 documenten

IJSBAAN HOOGEVEEN LEF, Logisch en ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 21-08-2019 15:00

IJSBAAN HOOGEVEEN LEF, Logisch en vervolgens een goed besluit Eind juli, midden in de vakantie periode werd de aanneemsom van een beoogd aannemer bekend. Wethouder Slomp, besloot hierna om alles op "hold" te zetten, zodat er geen extra kosten zouden worden verspild. Verder zou er in de komende weken een analyse worden gemaakt naar het grote verschil tussen het aanbestedingsbedrag en de bedragen die tot op laatst zijn uitgerekend door externe partijen. Gemeentebelangen is blij met de toezegging dat het college terugkomt met een notitie over hoe het proces verder verlopen is. Als GB hebben we ook altijd gezegd 32 miljoen is de grens. Het is bijzonder jammer dat raad en betrokkenen het uit de pers hebben moeten vernemen. Wethouder Slomp heeft het zorgvuldig opgestelde draaiboek niet kunnen volgen door de vroegtijdig uitgelekte situatie. Vele betrokkenen zijn nog telefonisch ingelicht nadat dit bericht gelekt was aan een journalist. Tot slot de opmerking dat stopzetten van dit project de financiële situatie van de gemeente niet wezenlijk verbetert. De bezuinigingsopgave blijft ook nadrukkelijk aanwezig zolang we vanuit het Rijk te weinig gecompenseerd worden voor de kosten in het Sociaal Domein.

Op 30 april 2019 heeft de fractie ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 29-05-2019 20:16

Op 30 april 2019 heeft de fractie van Gemeentebelangen 2 schriftelijke vragen gesteld over afvalscheiding bij scholen en verenigingen en wat betreft 75 jaar bevrijding 1945-2020 De vragen luidden als volgt(cursief) en de antwoorden zijn toegevoegd: 1. Vindt het college het ook belangrijk dat het afval gescheiden wordt opgehaald, ook bij scholen en verenigingen en zo nee waarom niet? Ja. 2. Biedt de gemeente de mogelijkheid aan scholen en verenigingen om meerdere containers te gebruiken om zo wel te kunnen scheiden? Zo nee, is de gemeente dit voornemens te gaan doen? Het afval dat vrijkomt bij scholen en verenigingen is bedrijfsafval. De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht voor het inzamelen van het huishoudelijk afval en zamelt geen bedrijfsafval in. De gemeente zamelt het afval in dat vrijkomt bij huishoudens, die hiervoor afvalstoffenheffing betalen. Bedrijven, waaronder ook scholen en verenigingen, laten het bedrijfsafval inzamelen door een commerciële (erkende) afvalinzamelaar, zoals Renewi, Suez, etc. Zij sluiten hiermee een contract af en kunnen met deze commerciële partij afspraken maken over het gescheiden inzamelen van verschillende afvalstromen en het verstrekken van meerdere en/of kleinere containers voor de inzameling van hun bedrijfsafval. Het college vindt het vanuit maatschappelijk en educatief oogpunt van belang om op basisscholen het scheiden van afval te stimuleren. Wij onderzoeken al sinds enige tijd de juridische mogelijkheden op basis waarvan de gemeente de grondstofstromen (PMD, GFT en papier) gescheiden kan inzamelen bij de basisscholen. Het inzamelen van het restafval blijft uitgevoerd worden door de commerciële afvalinzamelaar. De inzameling bij de basisscholen dient niet te conflicteren met de Wet Markt en Overheid en ook niet met de afspraken die gemaakt zijn tussen gemeenten en het verpakkend bedrijfsleven. Het verpakkend bedrijfsleven verstrekt een vergoeding aan de gemeente voor het inzamelen van het PMD, dat vrijkomt bij huishoudens en niet voor het inzamelen van bedrijfsafval. 3. Op welke termijn is het college voornemens dit uitgevoerd te hebben? Het is gezien bovenstaande nog niet duidelijk of en op welke termijn de gemeente eventueel uitvoering kan geven aan het gescheiden inzamelen van de grondstofstromen bij de basisscholen. 4. Wanner dit gerealiseerd gaat worden geldt voor scholen en verenigingen dan hetzelfde tarief als voor huishoudens? Basisscholen worden aangemerkt als bedrijven en betalen geen afvalstoffenheffing. Als er mogelijkheden zijn om het bedrijfsafval (de grondstofstromen) dat vrijkomt bij basisscholen gescheiden in te zamelen, dan is nader onderzoek nodig naar de hoogte van de vergoeding van deze dienst. ------------------------------------------------------------------------------------------------------ BEVRIJDINGFEEST 2020 75 jaar De vragen luidden als volgt(cursief) en de antwoorden zijn toegevoegd: 1. Gaat onze gemeente, net als andere gemeenten inmiddels al hebben gedaan, zich ook aanmelden om deel te nemen aan het nationaal programma? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet? Wij wegen nog af voor welke onderdelen wij ons zullen aanmelden. 2. Omdat ook het provinciebestuur extra gelden ter beschikking stelt om 75 jaar bevrijding te vieren, vragen wij aan het college of de gemeente Hoogeveen hierover contact heeft gehad met de provincie Drenthe? Zo ja, wat is hiervan de status? Zo nee, waarom niet? Wij hebben de aanvraag ter hoogte van 34.000 euro bij de provincie ingediend. Dat betekent dat we zelf hier ook eenzelfde bedrag voor ter beschikking moeten stellen om activiteiten mogelijk te maken. 3. Is het college van plan om n.a.v. genoemde festiviteiten actief verenigingen en andere instanties, die binnen onze gemeente normaliter dit soort activiteiten op de agenda hebben staan, op te roepen om met plannen te komen en hier als Hoogeveense samenleving aandacht aan te besteden? Is het college tevens van plan om ze te wijzen op de financiële mogelijkheden die er zijn om plannen te verwezenlijken voor dit mooie doel? Ja we nodigen organisaties uit voor een bijeenkomst op 19 juni aanstaande en doen een oproep in het torentje. Wij gaan stimuleren om te komen tot extra activiteiten en ze te wijzen op de mogelijkheden die er zijn. We gaan er in ieder geval vanuit dat in Hoogeveen zo’n belangrijk moment uit onze geschiedenis niet onopgemerkt blijft.

ALGEMENE WATERSCHAPSPARTIJ ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 13-03-2019 12:04

ALGEMENE WATERSCHAPSPARTIJ VECHTSTROMEN De Algemene Waterschapspartij Vechtstromen is een niet-politieke groepering, die zich inzet voor een goede balans tussen de vier W’s: Waterveiligheid, Waterbeheer, Waterzuivering en Waternatuur. Want jouw waterschapsbelasting kan ook maar één keer worden uitgegeven. Onze verkiezingsslogan ‘AWP: niet politiek, wel deskundig’ geeft precies weer waar de AWP voor staat! De gemeente Hoogeveen is “verdeeld” in twee Waterschappen namelijk voor het grootste deel onder Waterschap Drents Overijsselse Delta en in het oostelijk deel van de gem.Hoogeveen (Elim en Nieuwlande) valt deze onder het Waterschap Vechtstromen. Voor de Drents Overijsselse Delta staan 2 kandidaten uit de gem Hoogeveen op de Algemene Waterschapspartij Nederland kandidatenlijst: Jan van Oorschot (HGV) en Jan Stoefzand (Noordscheschut) Lijsttrekker Arja Doornbos https://www.algemenewaterschapspartij.nl/waterschappen/drents-overijsselse-delta/ Ook is er voor de Drents Overijsselse Delta de waterschapspartij Gemeentebelangen Drenthe Overijssel ook met een kandidaat vanuit Hoogeveen: Aron Sieders (HGV) Lijsttrekker is Tiko Gernaat https://gb-drentheoverijssel.nl/verkiezingsprogramma/ Voor Vechtstromen staan 2 inwoners van Nieuwlande op de AWP kandidatenlijst: Roel v.d Veen en Jan van der Sleen Lijsttrekker Hans van Agteren https://www.algemenewaterschapspartij.nl/waterschappen/vechtstromen/ Een speerpunt van o.a het AWP Vechtstromen zijn de medicijnresten die in het oppervlaktewater terecht komen. Dit heeft geresulteerd in onderstaande samenvatting. Beken en rivieren: een cocktail van medicijnenresten. Dat willen we niet meer! Bijna iedereen gebruikt wel eens medicijnen. Sommige mensen zijn genoodzaakt dagelijks meerdere medicijnen te gebruiken. Deze medicijnen worden grotendeels door het lichaam opgenomen. Daar worden de verbindingen omgezet om hun genezende werking te doen en daarbij ontstaan ook restverbindingen die het lichaam ‘op natuurlijke wijze’ weer verlaten. Samen met de niet-opgenomen resten eindigen ze in het toilet. En zo beginnen de medicijnresten hun reis naar de waterzuiveringsinstallatie van het waterschap. Jaarlijks belandt er ongeveer 140.000 kilo (!) medicijnresten, via het riool en onze zuivering, in ons oppervlaktewater. Preventie en vooraf voorkomen vinden wij van de Algemene Waterschapspartij Vechtstromen belangrijk. Niet gebruikte medicijnen Naast de medicijnen die als restverbinding het lichaam verlaten zijn er ook nog mensen die niet-gebruikte medicijnen door het toilet spoelen in plaats van ze weer bij de apotheek in te leveren. AWP Vechtstromen is van mening dat deze manier van vervuiling eenvoudig te verminderen is met goede voorlichting of een inleverpremie op medicijnen bij de apotheek. Wanneer bijvoorbeeld anticonceptiepillen door het toilet wordt gespoeld, kan de waterzuiveringsinstallatie de hormonen die in de medicijnen zitten er niet uit zuiveren. Met als gevolg dat ze van invloed kunnen zijn op het waterleven, grondwater en onze drinkwatervoorziening. Medicijnencocktail We gebruiken meer medicijnen omdat we gemiddeld ouder worden, omdat er meer soorten medicijnen komen, en omdat we meer aan zelfmedicatie doen omdat we langer gezond willen blijven. De hoeveelheden medicijnresten die in de waterzuivering eindigen nemen daardoor jaarlijks behoorlijk toe. Als we niets doen komen die medicijnresten in het oppervlaktewater en beginnen ze hun reis naar zee. En daar ontstaat dan uiteindelijk tussen de plasticsoep een medicijnencocktail waar we het gevaar nog niet van kunnen overzien. Naast medicijnen bedoeld voor mensen, komen er ook resten van diergeneesmiddelen in ons water terecht. Maatregelen We kennen allemaal de voorbeelden van de invloed van vervuilende chemische industrie op vissen. Wij vinden daarom dat we moeten voorkomen dat medicijnresten op de een of andere manier in de voedselketen (via het drinkwater) terecht komen. Er zijn geavanceerde en daardoor nogal kostbare methoden nodig om alles uit het water te halen. AWP Vechtstromen wil beginnen met de gevaarlijkste en schadelijkste stoffen. Echter zijn wij ook van mening dat er meer voorlichting moet komen hoe mensen om moeten gaan met niet gebruikte medicijnen. Immers is het zo dat wat er niet in komt, we er ook niet uit hoeven te halen. Onderzoek en analyse Onderzoeksinstituut STOWA heeft in opdracht van de Nederlandse waterschappen onderzocht bij welke rioolwaterzuiveringen in Nederland de concentraties van medicijnresten het hoogst zijn. Hieruit blijkt dat het water in relatief kleine beken in stedelijke gebieden de hoogste concentraties medicijnresten bevat. Onze rioolwaterzuiveringen voldoen aan alle huidige eisen, maar door de analyse wordt wel duidelijk dat de concentraties van medicijnresten in enkele beken relatief hoog zijn. Zeker als je het vergelijkt met rioolwaterzuiveringen die water direct afvoeren via de grote Nederlandse rivieren of naar zee”. De Algemene Waterschapspartij pleit voor een Bestuursakkoord Medicijnresten om verspreiding van medicijnresten naar het water te voorkomen. Ziekenhuizen en zorginstellingen zijn hotspots van medicijnresten, waar het loont om het afvalwater ‘aan de bron’ te zuiveren. Ook de Unie van Waterschappen pleit hiervoor. AWP Vechtstromen vindt het belangrijk dat dit probleem collectief wordt aangepakt, met alle betrokken organisaties. Ten slotte blijft het doel van de AWP Vechtstromen goede educatie aan scholen, om het waterbewustzijn te vergroten.

Schriftelijke vragen van ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 06-03-2019 18:50

Schriftelijke vragen van Gemeentebelangen aan het college van B&W Betreft: Het plaatsen van een mantelzorgwoning in de bebouwde kom of in het buitengebied. Mantelzorg komt steeds meer voor in de zorgverlening. Een van de mogelijkheden is, dat er een mantelzorgwoning bij een bestaande woning geplaatst kan worden op hetzelfde perceel. Het grote voordeel hiervan is dat zorgverlening (ook letterlijk) dichtbij de cliënt staat, waarbij de cliënt langer in een vertrouwde omgeving kan blijven wonen. Mantelzorg moet maatwerk zijn. Wij hebben de volgende vragen: 1. Wat is de maximale oppervlakte voor een mantelzorgwoning in de bebouwde kom en is het maximum voor het buitengebied hieraan gelijk? 2. Is dit maximum gerelateerd aan de perceelsoppervlakte inclusief de bestaande bebouwing? 3. Wat zijn de afstandsnormen voor een mantelzorgwoning, ten opzichte van bestaande bebouwing en van aangrenzende percelen? 4. Zijn er mogelijkheden om de huidige maximaal toegestane vierkante meters bebouwing te overschrijden? 5. Wat zijn de normen voor een eventuele overschrijding? 6. Moet een mantelzorgwoning binnen het bouwblok geplaatst worden? 7. Wat zijn de mogelijkheden voor het realiseren van een mantelzorgwoning op vrije kavels zonder woonbestemming? 8. Mag een mantelzorgwoning van vaste aard zijn, of moet deze demontabel zijn? 9. Moet een mantelzorgwoning verwijderd worden, wanneer de functionaliteit als mantelzorgwoning vervallen is? 10. Zijn er, specifiek voor een mantelzorgwoning, normen of richtlijnen voor Welstand, in zowel de bebouwde kom, als ook daarbuiten? 11. Wat is de toekomstvisie met betrekking tot het realiseren van mantelzorgwoningen? Jan Knol Gemeentebelangen Hoogeveen

Nieuw afwegingskader ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 03-03-2019 21:33

Nieuw afwegingskader Zonneparken. Raad ruziet flink over zonneweides. Het stond met grote letters in de Hoogeveensche Courant van afgelopen vrijdag. Gemeenteraad van Hoogeveen ruziet flink over het nieuwe afwegingskader waaraan nieuwe plannen voor deze vorm van het opwekken van hernieuwbare energie aan moet voldoen. Ik nam voor Gemeentebelangen deel aan het debaten en had absoluut niet de indruk dat we als raad hierover geruzied hebben. Natuurlijk waren er meningsverschillen, maar dat lijkt mij vrij normaal. Eerst luisterden we naar zes insprekers die zich hadden gemeld om hun zegje te doen over het nieuwe kader. Vol overgave deden deze hun verhaal. Tegenstanders belichtten vooral de grootschaligheid van de parken. En ook waren er bezwaren tegen het gebruik van landbouwgrond hiervoor. Ook was er een vertegenwoordiger van een de plannenmakers van het alom bekende park aan de Trekgatenweg. Uiteraard verdedigde hij de plannen hiervoor. Ook dit keer vroeg de voorzitter weer aan het begin van het debat naar ieders voorlopig standpunt en naar discussiepunten waar we het over zouden moeten hebben. Ik mocht als tweede het voorlopige standpunt van Gemeentebelangen naar voren brengen. Omdat Ik het nog steeds erg moeilijk vind om een geode afweging te maken tussen enerzijds de belangen van onze Gemeente, om de doelstellingen die we hebben geformuleerd op het gebied van de Energietransitie waar te maken en anderzijds de belangen van inwoners die bij een zonnepark in de buurt wonen, kwam Ik met een,volgens sommigen, wat vaag voorlopigstandpunt. Een echt standpunt volgt trouwens pas tijdens de Raadsvergadering van 14 maart a.s. De discussie spitste zich vooral toe op het feit dat er te weinig aandacht zou zijn voor b.v cooperative partijen die er voor kunnen zorgen dat opbrengsten van de productie van zonnenergie meer ten geode komen aan onze inwoners. Natuurlijk zou dat heel mooi zijn, en als er belangstelling is vanuit bewonersgroepen om dit op te pakken, dan moeten we dat als Gemeente wat mij betreft zeker stimuleren en waar mogelijk, om het woord nog maar eens te gebruiken, faciliteren. Inmiddels hebben we als Gemeente nu voor zo’n 100 hectare vergunningen verleend om zonneweides te gaan bouwen. In de meeste gevallen gaat het om grote projecten. Over dit punt werd ik uitgebreid aan de tand gevoeld door diverse raadsleden die vonden dat Ik te gemakkelijk dacht over het deelnemen van andere initiatiefnemers dan alleen de grote z.g.n ‘energiecowboys’. Sommige raadsleden wilden eigenlijk wel dat er in het nieuwe kader verplichtingen moeten worden opgenomen om er op die manier voor te zorgen dat Kleine projecten een kans krijgen. Volgens ons hoeft dat niet als een eis opgenomen te worden. Er zijn in het nieuwe afwegingskader voldoende mogelijkheden ingebouwd voor kleinere initiatieven. Biodiversiteit. Ook dit onderwerp komt steeds aan de beurt als we het over zonneparkenhebben. Over het achteruit gaan van de bodemgesteldheid onder zonnepanelen bestaat veel verschil van mening. De ene deskundige stelt dat het allemaal niks wordt en weer een andere zegt dat het ook best zo zou kunnen zijn dat het mee gaat vallen en mischien zelfs wel een positieve uitwerking kan hebben op het bodemleven Zoals zo vaak dus vliegen de meningen alle kanten op. Dat betekend eigenlijk dat niemand het echt weet en dan wordt het al snel een welles nietes discussie. Wat mijbetreft blijven we met elkaar in gesprek zonder dat het echt ruzie wordt. Een mooie kop in de editie van de Hoogeveensche Courant van 15 maart zou dan kunnen zijn; ‘’Gemeenteraad van Hoogeveen ruziet niet verder over zonneparken’’ Tot zovereenverslag van het debat over het nieuwe afwegingskader zonneparken. 14 Maart a.s nemen we als raad een besluit hierover. Voor die tijd hebben we het er nog wel over binnen onze fractieoverleggen. Opmerkingen,vragen of iets anders over dit onderwerp? We horen het graag. Namens de fractie van Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Jan Giethoorn.

Vanmiddag vond de presentatie in het ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 14-02-2019 20:45

Vanmiddag vond de presentatie in het Atlastheater in Emmen plaats van de Regiodeal, dit betreft de toezegging van max 20 miljoen door het kabinet voor Welzijn-Wonen en Werk. De subsidie is een co-financiering dus 20 milj van het Rijk dan ook 20 miljoen van de 6 deelnemende gemeentes en Provincie Drenthe. De 6 gemeentes zijn: Aa en Hunze, Borger-Odoorn, Emmen, Coevorden, Hoogeveen en Hardenberg. Of de provincie Overijssel ook een bijdrage zal gaan leveren is nog niet bekend. De plannen moeten voor 1-6-2019 ingeleverd zijn wat nog een behoorlijke uitdaging zal zijn. De verdeling van de gelden is wel belangrijk maar geen must. Als b.v Hoogeveen een bedrijf kan binnenhalen zouden Hardenberg en Emmen ook hiervan kunnen profiteren. Vanuit het college was Jan Steenbergen vertegenwoordiger voor de gemeente Hoogeveen. Ook waren we als GB vertegenwoordigd met 2 raadsleden met daarnaast nog 4 Raadsleden van andere politieke partijen uit Hoogeveen.

Raadsavond 7 februari 2019 ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 12-02-2019 16:23

Raadsavond 7 februari 2019 nabeschouwing door Jan Giethoorn We begonnen de avond met het z.g vrije inloopspreekuur. Ruben Kleine kwam daar zijn handtekeningenactie voor behoud van de Spoedeisende Hulp (SEH) voor Hoogeveen promoten. Inmiddels ligt er nu een plan op tafel waarbij de sluiting van die SEH waarschijnlijk bewaarheid wordt. We zullen zien hoe dit verder afloopt. Na een aantal besluiten die genomen zijn mocht ik voor Gemeentebelangen deelnemen aan het debat over een te verlenen omgevingsvergunning voor een zonnepark aan de H. Reindersweg in Pesse. Ik begon mijn bijdrage met een verwijzing naar het debat van 24 January. Toen had ik het idee opgevat dat je maar beter als eerste spreker kan beginnen, want dan kun je je verhaal mooi aan iedereen voorleggen. Dat was een vergissing, want volgens de voorzitter van die avond hield ik mij niet aan de ‘afgesproken’ regels. Volgens de voorzitter moeten we direct bij het begin van de behandeling van een raadsvoorstel komen met een voorlopig standpunt dat we gaan innemen en we krijgen tevens de gelegenheid om punten die we nog in discussie willen brengen aan de orde te stellen. En ik had nog wel zo’n mooi verhaal opgeschreven om eerst te vertellen en had het idee dat er dan van de overige raadsleden wel vragen zouden komen om te beantwoorden of om over te discussiëren. Ik was helemaal overdonderd door de manier waarop de voorzitter mij telkens ‘de wacht aanzegde’ en kwam totaal niet meer aan de beurt. Dat moest dus op 7 februari anders en daarom wachtte ik dit keer eerst maar op de anderen. De meeste collega-raadsleden hadden niet zo veel moeite met het voorliggende raadsvoorstel om in te stemmen met bovengenoemd zonnepark. Wel waren er wat bedenkingen over b.v het betrekken van de omgeving bij de plannen en b.v over het grootschalige karakter van het plan. Dit dan vooral omdat er een tweede park eigenlijk vlak naast is gepland en dat we het dus over een totale oppervlakte aan zonnepanelen hebben van zo’n 500.000 vierkante meter. Dat is ook best wel een groot gebied, maar we zijn zelf op de locatie wezen kijken en hebben de indruk dat het toch wel een geschikte plek is. Uit de stukken die we hadden ingezien bleek ons ook dat er tijdens inspraakavonden die zijn gehouden b.v werd gezegd; ‘Als het hier niet kan,waar dan wel’ Ook was er discussie over de in het gebied aanwezige dieren die straks niet meer een vrije doorgang zouden hebben in het nu nog open gebied.Wij denken dat er d.m.v. de mooie brede doorsteken die er gepland zijn, voor het wild genoeg ruimte is om hier gebruik van te maken. En ook denken we dat we allemaal, inwoners en ook het aanwezige wild, door de aanleg van installaties als deze te maken krijgen met een veranderend landschap en dat we daar allemaal aan moeten wennen. Net als onze inwoners zal dat ook het geval zijn voor de dieren die in een gebied als dit aanwezig zijn. Tenslotte spraken we nog over de biodiversiteit die onder een zonnepark, volgens sommigen deskundigen, zou worden beperkt. Andere studies laten dan weer zien dat het ook kansen zou kunnen opleveren voor die biodiversiteit. Tenslotte hadden we het nog over het feit dat de netwerkbeheerders niet meer in staat zouden zijn om de opgewekte energie via hun kabels te tranporteren. Voor het park dat we bespraken is dit niet aan de orde omdat de initiatiefnemers de garantie hebben van een aansluiting op het elektriciteitsnet. Wel is het zo dat er zich problemen kunnen voordoen op dit gebied. Men geeft aan dat het o.a door de complexe vergunningstrajecten heel lang kan duren voor dat men aan de slag kan met het bouwen van nieuwe centrales. Hier ligt een mooie taak voor de overheid om deze procedures sneller te behandelen. Al met al kan onze fractie instemmen met het plan om dit zonnepark te realiseren. De parken die we tot nu toe behandeld hebben zijn beoordeeld op grond van een z.g afwegingskader dat de gemeenteraad op 7 December 2017 heeft vastgesteld. langs de lijnen van dit Kader zijn de aanvragen dus steeds afgewogen. Wij hebben natuurlijk ook gezien en gehoord dat de discussies over dit onderwerp hoog opliepen e dat er vooral over het begrip draagvlak veel is gezegd. Dit heeft er toe geleid dat er voor gekozen is om het afwegingskader te herzien. Inmiddels ligt er dan ook een nieuwe versie van dit kader en daarover discussieren we als gemeenteraad op 28 February a.s. Jan Giethoorn.

Donderdagavond vond de ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 26-01-2019 13:38

Donderdagavond vond de Raadsvergadering plaats, daarbij werden twee politieke bijdrages van GB tijdens het debat niet aangehoord en bleek hiervoor "geen ruimte" te zijn. Bij deze plaatsen we alsnog deze bijdrages betreft Drank en Horecabeleid en het Integraal Veiligheidsplan. Door Jan Giethoorn: Raadsvoorstel over het Preventie- en Handhavingsplan Drank- en Horecawet 2019 - 2023 dat we vanavond bespreken staat in in ieder geval het woord handhaving zo'n 10 keer opgeschreven. In het raadsvoorstel staat, zie link: https://www.hoogeveen.nl/bis/Raad_en_College/College_van_B_W/Documenten_van_B_W/2018/November/BenW_voorstel_Preventie_en_Handhavingsplan_voor_de_uitvoering_van_de_Drank_en_Horecawet_2019_2023_PHP/Preventie_en_Handhavingsplan_voor_de_uitvoering_van_de_Drank_en_Horecawet_2019_2023 Wij willen het alcoholgebruik onder jongeren terugdringen want we willen dat onze jongeren gezond opgroeien in een veilige omgeving waar ze hun talenten ten volle kunnen ontdekken en ontplooien. Gebruik van alcohol heeft hierop een negatieve invloed. Wie kan daar op tegen zijn dat we ons zorgen maken om de gezondheid en de toekomst van onze jeugd? Hoe willen we hier als gemeente mee aan de slag gaan. Er wordt ingezet op 3 beleidspijlers, te weten: educatie(bewustwording), regelgeving en handhaving. Regelgeving zonder handhaving heeft geen effect en bewustwording kan zorgen voor meer begrip v.w.b. de gezondheidsrisico's bij alcoholgebruik. De doelstelling blijft daarom ongewijzigd: “Jaarlijkse afname van het alcoholgebruik en de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik onder de 18 jaar naar het algemeen landelijk niveau”. Voor de eerste PHP periode is deze doelstelling gehaald. Alcoholgebruik onder jongeren neemt af. Helaas drinken nog veel jongeren alcohol vanaf een te jonge leeftijd en drinken jongeren te veel. Zelfs kinderen van 14/15 jaar worden vermeld. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat maatregelen die de beschikbaarheid van alcohol beperken het meest effectief zijn als we proberen om (schadelijk) alcoholgebruik terug te dringen. Het minder beschikbaar maken van alcohol is op zichzelf echter vaak niet populair onder het grote publiek en onder alcoholverstrekkers. De uitleg dat regels niet bedoeld zijn om het ondernemers, verenigingen, jeugd of ouders lastig te maken, maar dat regelgeving nodig is ter bescherming van de volksgezondheid en veiligheid is heel lastig, maar wij denken toch dat uitleggen van de gevaren voor onze jonge inwoners een acceptabele manier is om verder mee aan de slag te gaan. Aandacht voor educatie en bewustwording zonder duidelijke regels en toezicht op deze regels is uiteraard zinloos. En dan dus handhaving. Gezellig met elkaar een pilsje of een andere alcoholische versnapering gebruiken kan natuurlijk altijd. Maar soms wordt het minder gezellig. Als b.v hulpverleners worden belaagd tijdens het doen van hun werk en je ziet dan dat omstanders ,vaak in kennelijke staat, dat werk dan bijna onmogelijk maken. Of dat jongeren belanden op de daarvoor speciaal ingerichte alcoholpoli. En ook in onze eigen gemeente is het soms raak. Kort geleden nog kreeg iemand die tijdens een avondje stappen een vriend te hulp wilde snellen een kaakslag en belande in het ziekenhuis in Zwolle. Volgens zeggen was ook daar alcohol weer mede een oorzaak. Een operatie op die zondagwas het gevolg. En het meest treurige is nog dat het uitgaanspubliek, althans dat horen we, bang is voor een aantal recidivisten om het zo maar te noemen die zo als het lijkt een soort van schrikbewind voeren en waar men zelfs geen aangifte tegen durft te doen omdat men bang is voor represailles. Op dat soort momenten worden ook de handhavings en hulpverleningstaken zwaar op de proef gesteld, en kun je je goed voorstellen dat deze instanties vrezen dat ze zelf slachtoffer worden. Deze mensen doen ook allemaal 'gewoon' hun werk. Sportkantines De sportkantines worden 6 keer bezocht door z.g mystery kids. Dit onderzoek loopt tot eind 2019. Een nulmeting, begin 2018, laat zien dat bij 12 van de 20 kantines alcoholhoudende drank is verstrekt aan -18 jarigen. Alle sportkantines in Hoogeveen doen mee. Wij zijn ons er overigens wel terdege van bewust dat in sportkantines en trouwens ook in buurthuizen meestal een beroep wordt gedaan op vrijwilligers en dat het vaak clubjes onder elkaar zijn en het dan lastig is om ploeggenoten of andere bekenden een biertje te weigeren. Dus dat is een lastige. Maar deze organisatie hebben dezelfde verantwoordelijkheid t.a.v. de verkoop van alcohol als de commerciële horeca. Verder dienen ze zich te houden aan de regels . De afhandeling van geconstateerde overtredingen voor leeftijdsgrens, dronkenschap (doorschenken) en regels paracommercie zal plaatsvinden volgens een handhavings-stappenplan: We hebben er bewust voor gekozen om niet te veel cijfers op te lepelen, maar willen vooral aangeven dat dit onderwerp er eentje is met heel veel haken en ogen en dat we best van alles kunnen meten, want meten is misschien dan wel weten, maar uiteindelijk gaat het er om dat zaken worden aangepakt en dat het ons als gemeente menens is om met dit Handhavingplan Drank en Horecawet 'zaken' te doen, zonder dat het de bedoeling is om een heksenjacht te beginnen tegen van alles en iedereen. Als je zaken doet dan moet dat eigenlijk ook wat opbrengen. We hopen dat we gaan voor de winst en dat die winst vooral mag worden geboekt ten gunste van de gezondheid van onze jongeren. ------------------------------------------------------------------------------- Door Jan van der Sleen: Vanavond is aan de orde het Integraal Veiligheids Plan. Als GB staan we achter het voorgestelde beleid met daaraan gekoppeldde 5 doelstellingen voor de jaren 2019-2022. De insteek om de nadruk te leggen op preventieve maatregelen lijkt ons goed en kan inderdaad kosten besparend werken. De repressieve kant, straf na het plegen van een delict, zou wel wat strenger mogen zijn, maar daar gaat onze minister van justitie en veiligheid over. De opmerking dat er juist in Krakeel een toename is van delicten zou misschien ook te herleiden zijn maar dat lezen we niet in dit plan. Misschien dat we dit nog mogen horen op een later tijdstip. Hopelijk wordt ook daadwerkelijk de zichtbaarheid vergroot van de wijkagent evenals voor de Handhavers. Veel ergernis zoals hondenpoep in parken en openbaar gebied zou ook meer gehandhaafd moeten worden. Camera toezicht uitbreiden buiten het centrum zijn we voorstander van. We vinden de privacy wetgeving belangrijk maar de veiligheid van inwoners nog belangrijker. Bovendien helpt het de politie ook om de criminaliteit beter en doeltreffender te bestrijden. Mocht er cameratoezicht komen bij b.v op en afritten van de A37 en A28 dan zou kentekenregistratie een middel kunnen zijn om automobilisten aan te pakken die denken dat op\afritten bestemd zijn om allerlei zwerfafval te dumpen. Wat ons betreft zou dit mogen, wel uiteraard binnen de mogelijkheden van de wet, het is op dit moment een vast gegeven dat kentekenregistraties max 4 weken lang bewaard mogen blijven. Dan tot slot nog de volgende opmerking betreft de onrust die op moment plaats vind in het AZC onder het personeel door zeer lastige asielzoekers. Het gesprek met de staatssecretaris is afgelopen maand geweest n.a v de overlast in het winkelcentrum en in het AZC. Dit werd door deze zgn veiligelanders uit Noord Afrika veroorzaakt. Return to sender zou onze boodschap zijn aan ons kabinet, maar daar heerst meer een mentaliteit van: Wel woorden maar geen daden. Dan zijn wat ons betreft als GB de 5 doelstellingen geformuleerd voor de jaren 2019- 2022 een nobel streven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.