Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over VVD inzichtelijk

67 documenten

Het kàn dus wèl, maar je moet het ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 31-07-2019 10:19

Het kàn dus wèl, maar je moet het willen. De PvdA- Wethouder in Purmerend laat het zien.. Helaas is de coalitie in Edam-Volendam van LijstKras, CDA, Zeevangs Belang en VVD een rechtse coalitie en doen ze veel en veel te weinig aan het realiseren van de broodnodige betaalbare woningen. Ze blijven vooral bouwen voor de mensen met veel geld en als ze al iets doen voor de gewone mensen met een smallere beurs dan is het erg weinig, een druppel op de gloeiende plaat.

Meer zekerheid busvervoer ...

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:13

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers. Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven. Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte. De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen: de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot is in geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc. Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken. Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft. Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets. Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen. De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan. Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben. Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam, Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Thema van de week zijn grote ...

VVD VVD Edam-Volendam 11-07-2019 14:35

Thema van de week zijn grote plannen. Want een aantal grote plannen beheerste mijn agenda deze week. Allereerst was er de laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomer, waarin het ‘Programmaplan’ werd vastgesteld. In dat plan staat we de gemeenteraad nog wil realiseren. En er is zoveel dat we willen, dat we keuzes moeten maken. Gaan we achterstallig onderhoud wegwerken? Of investeren in cultuur? Gaan we sport stimuleren of gaan we voor meer handhaving? Gaan we voor verkeersveiligheid of voor een betere zorg? Het zijn geen eenvoudige keuzes, maar na de zomer moeten de financiële gevolgen van de keuzes duidelijker zijn. Aan de sfeer lag het in ieder geval niet, er was veel eensgezindheid in de gemeenteraad. Nog zo’n groot plan betreft het Waterrijk Museum. Een werktitel voor een rits aan te bezoeken hoogtepunten langs de Markermeerdijk. Een project waarin de provincie Noord-Holland samenwerkt met het Hoogheemraadschap en gemeenten langs de Markermeerdijk. Het gaat niet over een museum in de traditionele zin, maar om allerlei plekken waar ‘beleven aan het water’ centraal staat. Variërend van het fort tot de scheepswerf en van een archeologisch centrum tot het kunstenaarsdorp. Het wordt allemaal nog verder uitgewerkt, maar duidelijk is al wel dat de dijkversterking ook kansen biedt om toerisme en economie te versterken, net als cultuurhistorie in de kustzone tussen Hoorn en Amsterdam. De inloop van de 3e ontsluitingsweg, afgelopen woensdag, was ook een mooi voorbeeld, waar ik al lang bij betrokken ben. In de afgelopen jaren is de milieueffectrapportage gemaakt, geparticipeerd, een inrichting van het landschap (op hoofdlijnen) gemaakt en nu dan een ontwerp-bestemmingsplan ter inzage gelegd. Als het bestemmingsplan eind van het jaar kan worden vastgesteld, dan kunnen we zo nodig de laatste stukjes grond onteigenen en de miljoenensubsidie van de Vervoerregio veiligstellen. De reacties tijdens de inloopavond waren gelukkig positief. De komst van de weg wordt eigenlijk niet meer ter discussie gesteld, sterker nog, er wordt juist vaak gevraagd om zo snel mogelijk met de aanleg te beginnen. Los van constructieve ideeën om dingen te verbeteren. Ook zo’n groot thema, betreft de verrommeling in centra. Bijvoorbeeld ten aanzien van terrassen, reclames en vlaggen, uitstallingen en sandwichborden. Wat we mooi en niet mooi vinden, dat is wel helder, daar zijn we het over eens. Maar om het ook samen met vooral ondernemers voor elkaar te krijgen (en om het goed te regelen), dat is nog wel een opgave. Uiteindelijk heeft iedereen er belang bij dat de kwaliteit omhoog gaat en dat daar mogelijkheden liggen is een open deur. Inspiratie was er in ieder geval genoeg! Tenslotte was er nog de kennismaking met het nieuwe bestuur van FC Volendam. Het FC Stadion en de verhuur daarvan, spelen al jaren een rol in een moeizame relatie tussen de FC en de gemeente. En het huidige momentum wordt aangegrepen om ook daar met een schone lei de toekomst in te kunnen. De hele gemeenteraad was uitgenodigd in het stadion. Naast de kennismaking werden ook de sportieve plannen en ambities toegelicht door onder andere Wim Jonk. Duidelijk werd dat er ook de nodige relaties zijn met gemeentelijke sociaal-maatschappelijke ambities. Dus dat geeft goede hoop. Hopelijk worden de ambities van de FC zo snel mogelijk gehaald! Wim Runderkamp Wethouder

Thema van de week is leefbaarheid! ...

VVD VVD Edam-Volendam 06-07-2019 06:09

Thema van de week is leefbaarheid! De directe aanleiding is de 12e plek die Elsevier toedicht aan de gemeente Edam-Volendam op de ranglijst van Beste Gemeente van Nederland. Het is een verbetering ten opzichte van de afgelopen jaren (2016-2018 haalden we achtereenvolgens plek 15, 14 en 15). Het is een indicator dat we het hier heel erg goed doen, want er zijn honderden gemeenten. Het sluit ook uitstekend aan bij de tevredenheid, de grote hoeveelheid voorzieningen, de uitstekende veiligheid en groene omgeving waar we wonen. Maar leefbaarheid gaat veel verder. Van de aanpak van de Eikenprocessierups (in Oosthuizen is bijvoorbeeld een nest verwijderd en meer informatie staat inmiddels op de landelijke website https://processierups.nu) tot evenementen. Van afstemmen over sfeerverlichting in Edam tot de impact van het Klimaatakkoord op het landschap. Om er wat dingen uit te halen, dit weekeinde werd onder meer Votown en Volendammerdag georganiseerd. Fantastische evenementen. Hoewel ik hoop dat bij Volendammerdag volgend jaar ook het Europaplein weer wordt betrokken, zoals voorheen ook het geval was. De gemeente gaat sowieso kijken naar evenementen op het Europaplein, want het zou raar zijn als op bijvoorbeeld Koningsdag het AMVO-terrein wel gebruikt wordt, maar het Europaplein niet. Parkeren is ook een leefbaarheidsaspect. Deze week was er een bijeenkomst over ‘de paal’ die het Spoorbuurtje gaat afsluiten. Toeristen en winkelend publiek mogen daar niet meer parkeren; alleen inwoners met een vergunning mogen er nog parkeren. De opkomst van zo’n 20 mensen was wat mij betreft laag. Een substantieel deel was ondernemer. Hoewel er bij tijd en wijlen scherpe standpunten werden ingenomen, werd er na anderhalf uur een compromis samengevat waar geen van de aanwezigen bezwaar tegen maakte. Misschien wordt niemand er echt gelukkig van, maar iedereen voldoende om van de kant te gaan, was mijn constatering. Tijdens zo’n bijeenkomst wordt ook duidelijk hoe complex de afweging soms kan zijn tussen tegengestelde belangen, die de gemeente allemaal laat meewegen. Deze week waren ook de wethouders uit de hele regio bij elkaar over Duurzaamheid, Ruimte en Landschap. Het Klimaatakkoord gaat nogal wat betekenen, we moeten van het gas af, we gaan meer stroom gebruiken en zoeken duurzame bronnen. Het kan een enorme impact hebben op het landschap en de ruimtelijke ordening. Er kwamen allerlei scenario’s langs om te gaan onderzoeken, variërend van de bestaande situatie als uitgangspunt nemen, tot polders onder water zetten en vol met zonneakkers en de nodige windmolens van 150m hoog. Ik moet helaas constateren dat politieke ideologie het soms lijkt te winnen van gezond verstand. Regeren is vooruitzien, maar wel graag in overleg met inwoners en ondernemers omdat draagvlak onmisbaar is. En graag gebaseerd op de feiten en binnen de randvoorwaarden. Luchtkastelen bouwen heeft namelijk geen enkele zin en momenteel is Provinciaal beleid de grootste bottleneck. Zo ongeveer heel Waterland is beschermd, met uitzondering van de Purmer en die willen we nu juist open en agrarisch houden. De inzet is wat mij betreft dan ook om het Hollands landschap Hollands te houden en te focussen op wat op korte en middellange termijn haalbaar en betaalbaar is. Dat zal op zich al een opgave worden. Wim Runderkamp, Wethouder

VVD in Edam-Volendam blijft knokken ...

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Edam-Volendam 15-06-2019 15:03

VVD in Edam-Volendam blijft knokken voor goede doorstroming N247 Edam-Volendam – Woensdag hebben de onderhandelende partijen in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, D66 en PvdA) hun programma voor de komende jaren gepresenteerd. In het akkoord is afgesproken dat er een tweebaans onderdoorgang komt om de extreme files in en rondom Broek in Waterland aan te pakken. Hoewel dat een goed begin is, ziet de VVD in Edam-Volendam nog wel ruimte voor verbetering. Grote en langdurige files Veel inwoners en bedrijven hebben hinder van de grote en langdurige files op de provinciale wegen en met name de N247. Dit brengt schade toe aan onze regionale economie en de bereikbaarheid van alle gemeenten in ons gebied. Jarenlang is er gesproken over het maken van een onderdoorgang onder Broek in Waterland, om zo het fileprobleem op te lossen. Hoewel het eerst een bovengrondse oplossing leek te worden, kwamen politieke partijen in de provincie uiteindelijk tot de logische conclusie dat dit geen langdurige oplossing is. Onderzoeken wezen uit dat de weg dan snel weer vol zou lopen met auto’s. Liefst duurzame oplossing voor komende 30 jaar De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de verschillende opties, hun voor- en nadelen. Uitgewezen is dat alleen een tunnel die breed genoeg is om een 2x2-baans weg te herbergen op lange termijn de fileproblemen oplost. Een 2x1-baans weg (50km/u of 80km/u) doet dit alleen tijdelijk. Fractievoorzitter Emile Karregat (VVD): “Natuurlijk zijn wij ook blij voor de inwoners van Broek in Waterland die minder verkeersoverlast gaan krijgen, maar als zo’n forse investering wordt gemaakt moet dat wel het hele probleem op lange termijn oplossen. We pleiten dus nadrukkelijk voor de duurzame oplossing, want we willen natuurlijk niet over tien tot twintig jaar dezelfde of nog grotere fileproblemen hebben.” Dit is tijdelijke oplossing Karregat is blij dat er grondige aandacht is in het akkoord voor een onderdoorgang in Broek in Waterland: “Maar we zijn er nog niet. Een oplossing voor de doorstromingsproblemen in de regio zou geen tijdelijke oplossing moeten zijn. We gaan als VVD graag het gesprek aan binnen de regio, met de nieuw te installeren gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) maar ook binnen de Vervoerregio Amsterdam om de belangen van onze inwoners en bedrijven te blijven behartigen. Want dit is een van de grootste regionale problemen die iedereen raakt.”

Mijn thema van de week is ...

VVD VVD Edam-Volendam 07-06-2019 18:11

Mijn thema van de week is Samenwerkingen. Er was niet echt een inhoudelijk thema dominant deze keer, maar ik zie wel een verband. Het waren vooral dingen die samen worden gedaan, die deze week mijn agenda bepaalden. Neem het programma van eisen voor de aanbesteding van de streekbussen. Edam-Volendam werkt samen in de Vervoerregio Amsterdam. En deze week bespraken we dat eisenpakket dat nu ter inzage ligt, de verhouding bussen die naar Amsterdam Noord zal gaan en die naar het Centraal Station zullen gaan (maximaal 2; zoals nu ook het geval is). Ook de toeristenbussen zijn meegenomen en daarop kunnen inschrijvers zich extra profileren, met als inzet dat er minder touringcars deze kant op hoeven komen. Een ander voorbeeld is de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. Een samenwerking waar de hele metropoolregio waarschijnlijk aan mee gaat doen en die getrokken wordt door het Amsterdam Economic Board. Met als inzet om slimmer en beter aan de slag te gaan met haalbare acties rond duurzame logistiek. Nog weer een ander voorbeeld betreft het OV Toekomstbeeld. Daarin staat bijvoorbeeld de ambitie dat intercity’s stoppen in Purmerend op weg naar Amsterdam. Voor Volendam is opgenomen dat we dan met Hoogwaardig Openbaar Busvervoer sneller bij die intercity’s kunnen komen, wat - afhankelijk van je bestemming - weer voordelen heeft zoals minder overstappen en een kortere reistijd. Een samenwerking die niet verkeersgerelateerd was, was een interview dat ik deze week gaf in het kader van de Omgevingsdienst IJmond. Die omgevingsdienst controleert, en handhaaft zonodig, bij bedrijven op milieuovertredingen. Het is een organisatie waarin de regio Waterland samenwerkt met de regio IJmond en die wat mij betreft uitstekend bevalt. En in het kader van samenwerken met inwoners mocht ik deze week een hele stapel handtekeningen in ontvangst nemen van de bewoners van het Oorgat. Zij maken zich grote zorgen over onder meer de drukte en verkeersveiligheid. En daar komt dan nog bij dat er diverse bouwprojecten plaatsvinden en nog een project Dijkversterking uitgevoerd gaat worden. Er zijn mede in dat licht bijvoorbeeld zorgen bij een aantal bewoners dat er een permanente weg komt, ergens tussen de Lokkemientjesweg en de dijk nabij het fort Edam. Dat is een zorg die mensen kunnen laten varen. Dat is een ballonnetje dat ooit is opgelaten en waar al heel snel geen draagvlak voor bleek. En als het over samenwerken gaat, dan mag ik het Congres van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) tenslotte niet vergeten. Deze week kwamen alle gemeentebestuurders van Nederland bij elkaar in Barneveld. Het congres is los van de formele besluitvorming, vooral nuttig voor de onderlinge contacten, succesverhalen en ter inspiratie. Zo had deze keer bijvoorbeeld de burgemeester van Mechelen een inspirerend verhaal. Daarnaast is er ook de bijbehorende gezelligheid, die weer goed is om elkaar te vinden. Zo bleek, netwerkende weg, dat LEF bijvoorbeeld ook al onder de aandacht is in de gemeente Aalten, uit de Achterhoek. Kortom, deze week werd vooral gekenmerkt door allerlei onderwerpen waarop samengewerkt wordt. Er is bijna geen onderwerp meer, waar niet over wordt afgestemd. Daarmee wordt beïnvloeding op het juiste moment en het koersvast zijn steeds belangrijker. Wim Runderkamp Wethouder

Zo boven, zo beneden! Deze week ...

VVD VVD Edam-Volendam 23-05-2019 10:29

Zo boven, zo beneden! Deze week werd ik me weer eens extra bewust van patronen op allerlei niveaus. Mijn thema van de week is daarom: Zo boven, zo beneden! Los daarvan kwamen allerlei noemenswaardige zaken langs, zoals de stedenbouwkundige uitgangspunten voor Korsnass, de ondertekening van contracten voor de Hoogstraat, de stand van zaken rondom de dijkversterking, en een update over parkeervakken zoals touringcarparkeren in Edam en Volendam. Mijn thema van de week komt daar niet vandaan. Dat hangt samen met de Europese verkiezingen en de nieuwe agenda van de Metropoolregio Amsterdam. Aan de ene kant geldt ‘eendracht maakt macht’ aan de andere kant betekent eendracht, dat je vaak ook genoegen moet nemen met een compromis; dat je een klein onderdeel bent van een groot geheel, in plaats van een groot onderdeel van een klein geheel. Wil je heel belangrijk zijn in je eigen dorp? Of wilt je een onmisbaar puzzelstukje zijn in Amsterdam en omstreken? Wil je heel veel te zeggen hebben in Nederland? Of wil je een wezenlijke schakel zijn in Europa? Welke beloning staat daar dan tegenover? En welke prijs betaal je er voor? Mijn uitgangspunt is dat het geen keuze is, maar een balans. Wat mij betreft is het niet of/of. Maar en/en. De vraag is voor mij vooral waar de MRA of de EU over moet gaan en waar niet over. De MRA maakt zichzelf vanzelf groter. Ze wil ook een sociale pijler, komt met steeds meer acties en dat kost steeds meer geld, over steeds meer thema’s. Zaken die vaak al geregeld zijn bij de gemeente of provincie en heel goed of zelfs beter lokaal kunnen gebeuren. De MRA heb je daar niet voor nodig. Die MRA heeft echter wel meerwaarde als het gaat om de internationale concurrentiepositie van de regio Amsterdam, waar ook onze werkgelegenheid mee samenhangt. Ze is belangrijk als het gaat om openbaar vervoer en fileaanpak. Want Edam-Volendam heeft veel belang bij doorstromende snelwegen, maar komt niet aan de juiste tafels bij de Rijksoverheid. Daar hebben we de MRA voor nodig. Maar de kracht ligt in de beperking! Less is more. Zo ook bij Europa. De EU, wat je er verder ook van vindt, is de beste remedie geweest voor vrede. Nog niet eerder heeft Europa zo lang vrede gekend. En dat is niet vanzelfsprekend. Ik snap dus heel goed dat je de EU nodig hebt om met China, Rusland en de VS op een bepaald niveau aan tafel te zitten. Heel Nederland is kleiner dan een beetje stad in China, wat denken we nou? Het probleem is alleen dat de EU hopeloos verdeeld is. Persoonlijk zou ik grensbewaking, defensie en nog een beperkt aantal economisch-beleidsmatige zaken bij de EU neer willen leggen. Maar ga je nou niet bemoeien met minimumlonen, luchtkwaliteit en beschermde diersoorten. Dat kunnen landen uitstekend zelf regelen. “Lokaal wat kan, regionaal wat moet” is wat regelmatig wordt geroepen als we samenwerken als gemeenten. Het gaat net zo goed op in Amsterdam en omstreken, als in Europa. En de analogie gaat ook fysiek op. Elk lichaamsdeel of orgaan heeft een specifieke en belangrijke functie. Maar alleen samen functioneert het lichaam goed. Je kunt nauwelijks onderdelen missen, zonder dat het geheel wordt beperkt. Zoals ik al zei, zo boven, zo beneden. Het patroon is hetzelfde. De oplossing ook. Respecteer en waardeer elk onderdeel, maar vergeet niet dat het grotere geheel zeer belangrijk is. Ik heb daarom net gestemd! Het kan nog tot 21.00 uur! Wim Runderkamp Wethouder

‘Lange of korte termijn?’ Het is ...

VVD VVD Edam-Volendam 10-05-2019 14:11

‘Lange of korte termijn?’ Het is een rode draad in het dagelijks besturen van de gemeente. Maar de balans daartussen is een soort van bewegend doel. Soms is de korte termijn en een veilige keuze meer voor de hand liggen. Soms is de lange termijn en mogelijkheden voor de toekomst het beste. Maar hoe maak je die afweging? Los daarvan gebeurde er meer deze week. Het loopt storm bij de laatste zonnepanelenactie. Ook geeft de gemeente zelf honderden zonnepanelen laten aanleggen bij het Afvalinzamelstation. Deze week werden er weer twee elektrische auto’s geleverd, die we daar zelf kunnen opladen. Er zijn weer een rits locaties aangewezen voor extra ondergrondse afvalcontainers en de Blauwe Vlag is weer toegekend aan de haven van Volendam, een internationale onderscheiding waaruit blijkt dat de haven veilig, schoon en duurzaam is. De markt was weer terug op het Europaplein en de omzetten gingen gelijk omhoog. En we stoppen direct met het gebruik van compost dat wel aan de norm voldeed, maar toch nog glas en plastic bevatte. Kortom, een rits met nieuwtjes. Maar het zijn deze week veel reguliere zaken. En dat valt op. Want vaak staat ook de lange termijn juist centraal. Neem de Lange Weeren. Daar zie je dat keuzes kunnen verschillen als je alleen kijkt naar de nieuwbouwwijk of juist als je het in een groter verband ziet. Om een voorbeeld te noemen, een nieuwbouwwijk mag niet meer op gas worden aangesloten. Kijk je naar de nieuwbouwwijk zelf, waar uiteraard uitstekend geïsoleerde woningen komen, dan lijken andere keuzes logisch (individuele oplossingen per woning), dan wanneer je bedenkt dat de aansluitende, bestaande woonwijken in de Blokgouw op termijn ook van het gas af moeten (collectieve oplossingen zoals een warmtenet). Hoe maak je zo’n keuze? Technisch gezien, is het een niet beter dan het ander. Goed bestuur is wat mij betreft de keuze die op lange termijn het beste is voor een zo groot mogelijke groep. Soms betekent dit, dat je kiest voor iets dat op korte termijn niet het beste of makkelijkste is. Wat het lastig maakt is de onzekerheid. Die onzekerheid neemt toe, naarmate je verder vooruit kijkt. We weten gewoon nog niet of de Blokgouw op enig moment op een warmtenet moet worden aangesloten. En of dat kan en ‘haalbaar en betaalbaar’ is. Ook weten we nog niet of er geothermiebronnen zijn die dat duurzaam kunnen verwarmen. Maar weten we voldoende om te anticiperen? Want op enig moment moet er een knoop doorgehakt worden. Een heel ander voorbeeld, we zien dat het industrieterrein Julianaweg achter de woonwijken ligt, met als gevolg dat er veel vrachtverkeer door een woongebied moet. Zou je in een computerspelletje zitten, dan verplaats je dat even. In de praktijk kost dat vele, vele jaren. Maar alles begint met de eerste stap. Stel, je moet nu een keuze maken, als bedrijf of als gemeente. Ga je dan voor de korte termijn, kijken waar nu plek is? Of ga je de eerste stap zetten en anticiperen op de toekomst? Zodat woningbouw of kantoorruimte gerealiseerd kan worden waar nu bedrijvigheid is? Of ga je alvast werken aan toekomstige bedrijventerreinen en waar dan? Of ga je sportcomplexen daarbij betrekken? En waar gaan die dan heen? Het zijn vragen die actueler zijn dan veel mensen zich realiseren. Vragen die zorgen dat sommige dingen nu al niet worden toegestaan of onverstandig zijn. In de ‘Omgevingsvisie’, waar we na de zomer op allerlei manieren over in gesprek gaan met de bevolking, gaan we die vragen samen beantwoorden. Een omgevingsvisie is een integrale toekomstvisie op de fysieke leefomgeving. Een mond vol, maar in feite gaat het er om dat je kijkt wat voor functies je het liefste waar wilt, op termijn. Dat je afweegt wat het zwaarst weegt, zodat de ‘waan van de dag’, de korte termijn, er niet toe leidt dat we over een paar jaar spijt krijgen van keuzes die we nu maken. Het helpt om een paar zetten vooruit te denken. Maar zolang we die visie nog niet hebben, hebben we dagelijks te maken met keuzes en consequenties voor de korte en lange termijn, keuzes met veel onzekerheden en dilemma’s. Dat maakt politiek zo ontzettend interessant. Zeker in een wereld die steeds verandert en zeker als je wat meer achtergrondinformatie hebt. Ik heb voor mezelf wel een ‘kompas’ om mijn koers te kiezen. Als dit je boeit, dan wordt het tijd voor een gesprek! Wanneer kies jij nog voor wat nu veilig lijkt (met het risico dat je kansen mist)? En vanaf wanneer kies jij voor potentie en mogelijkheden in de toekomst (met de nodige onzekerheid)? Wim Runderkamp Wethouder

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een ...

VVD VVD Edam-Volendam 03-05-2019 16:05

Weth. Wim Runderkamp: Geduld, een schone zaak? Allerlei zaken kwamen deze week weer langs. Zaken die al lang lopen. Misschien is dat wel de rode draad. ‘Geduld’ is daarom mijn thema van de week. Is dat een goede zaak? Of zouden dingen veel sneller moeten? Maar eerst wat voorbeelden. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het veelbesproken parkeerverwijssysteem. Als dat klaar is, kunnen veel palen en borden (in allerlei talen) verdwijnen langs de Julianaweg. Palen die alleen maar leiden tot meer verwarring. Het parkeerverwijssysteem gaat er hopelijk ook voor zorgen dan auto’s en bussen niet meer naar plaatsen rijden, waar ze toch niet kunnen parkeren. Zeker nu touringcars niet meer op de uitstapplek bij het Volendams Museum mogen stoppen. Helaas is wettelijk geregeld dat touringcars mensen wel direct mogen laten in- en uitstappen op EBS-haltes. Daar kan dus niet tegen opgetreden worden. Enige relativering is trouwens wel op z’n plaats. Wie in de bouwvak met ruim 30 graden naar het strand gaat, weet ook dat er een file staat. In die zin is het een illusie te denken dat alle overlast op piekmomenten voorkomen kan worden. Ik ben de afgelopen week echt tientallen keren wezen kijken, op allerlei tijdstippen. Maar geen enkele keer heb ik gevaarlijke situaties gezien. Wel drukte en vertraging. Daar moet de 3e ontsluitingsweg uitkomst bieden. Ook een traject dat een aanslag op mijn geduld is. Maar er zijn ontwikkelingen, dus daar kom ik binnenkort op terug. En dan de markt. De markt gaat komende zaterdag weer terug naar het Europaplein. In eerste instantie in de oude opstelling. De fontein kan dan niet aan en ruimte voor terrassen is er niet op zaterdag. Dat is wel wenselijk, maar het heeft gevolgen voor laden/lossen op de dijk op zaterdag. En omdat dit niet zomaar doorgevoerd kan worden, is meer tijd nodig. De inzet is dat eind 2019 de opstelling van de markt kan worden veranderd, zodat ook op zaterdag ruimte ontstaat voor eventuele terrassen en de fontein. En met de plaatsing van bomen op hetzelfde moment, is het Europaplein dan echt af. Het doet me daarom goed te horen dat er al ondernemers zijn die serieuze interesse hebben in het exploiteren van een terras op het Europaplein. Een ander langlopend traject betreft de nieuwe aanbesteding van het openbaar vervoer. Het traject dat over een paar jaar leidt tot nieuw busvervoer, is al een tijdlang in voorbereiding. Deze week hebben we onze wensen en eisen aangegeven. Heel kort samengevat, hebben we onder meer aandacht gevraagd voor betrouwbaarheid, frequentie en comfort, ook bij elektrische bussen. En ook de verdeling tussen Amsterdam Noord en CS als eindstation moet blijven. Daarnaast is de buurtbus erg belangrijk, zeker voor de kleinere kernen. Geduld is een schone zaak, zegt het spreekwoord. Maar het is niet altijd eenvoudig om het op te brengen. Ik herken dat als geen ander. Ik wil resultaten zien, liever gisteren dan vandaag. Maar procedures zijn er ook niet voor niets. Bureaucratie vervult een hele belangrijke functie. De gemeente zou onbestuurbaar worden, als het roer te snel om zou kunnen gaan, als elke nieuwe wethouder een totaal ander beleid zou kunnen voeren, als zaken niet zorgvuldig zouden worden voorbereid en afgestemd en als de waan van de dag belangrijker zou worden dan langetermijndenken. Besturen is vooruitzien. En dat kost tijd. Soms meer dan me lief is, maar des te zoeter de resultaten uiteindelijk smaken. Wim Runderkamp Wethouder

Weth. Wim Runderkamp: de ...

VVD VVD Edam-Volendam 26-04-2019 10:35

Weth. Wim Runderkamp: de lintjesregen! Eerst waren er de Paasdagen, met de fontein op het Europaplein. Een mooier begin was haast niet mogelijk. Dan waren er nog de bijeenkomsten van Eneregio, in Oosthuizen, Volendam en Edam, over de collectieve inkoopactie van zonnepanelen. En het laatste themacafé in het kader van de Economische Toekomst: van, door en voor ondernemers zelf. Maar de lintjesregen is toch waar het om gaat deze week. De lintjesregen was deze keer opgeknipt, want uit handen van burgemeester Sievers mochten maar liefst 11 mensen een lintje opgespeld krijgen. Het eerste deel was in het oude stadhuis op de dam in Edam. Het tweede deel in de gemeenteraadszaal aan de Schepenmakersdijk. De gemeente is 1 ridder in de Orde van Oranje Nassau rijker. En 10 leden in diezelfde Orde. De lintjes zijn toegekend aan: - Frank Bakker - Boudien van Putten-Willenbroek - Ria Conijn-Uitentuis - Afra Bakker-Vermeulen - Joke Zwarthoed-Kwakman - Jaap Zwarthoed - Joop Veerman - Jaap Tol - Jan Tol - Albert Binken (Ridder in de Orde van Oranje Nassau) - Gerrit Woestenburg (nog uit te reiken vanwege verhindering) De lintjes zijn stuk voor stuk uitgereikt voor decennia aan vrijwilligerswerk. Elk jaar opnieuw is dat fantastisch om te zien, hoe mensen zich al tientallen jaren belangenloos inzetten voor allerlei stichtingen en verenigingen, zoals de EHBO, Speelderij, musea, dorpshuizen, sportverenigingen, kerken, koren, LOVE en ga zo maar door. Zeer inspirerend! En wat het losmaakt als de waardering daarvoor komt in de vorm van een lintje. Niet alleen bij de mensen die het betreft, maar zeker ook bij hun vrienden en familie. Wat mij betreft ook zeer terecht, want mensen zoals deze 11 vormen de kern van een gemeenschap. Bedankt daarvoor! Mocht u nou vinden dat iemand die u kent hiervoor ook in aanmerking zou moeten komen, dan kunt u diegene aanmelden op de website van de gemeente. Wim Runderkamp Wethouder