Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

848 documenten

REALISATIE WATERBASSINS SLIEVENSE LOOP VAN START

CDA CDA Someren 16-06-2021 06:07

Wethouder Louis Swinkels heeft op maandag 14 juni samen met Peter van Dijk (Dagelijks Bestuur Waterschap AA en Maas) de eerste hand gelegd aan het realiseren van de waterbassins aan de Slievenstraat in Someren. Tijdens de start van dit project Slievense Loop kregen de aanwezigen uitleg over de werking van de bassins, het nut en de noodzaak ervan en de klimaatbestendige maatregelen die in de toekomst nog getroffen gaan worden. Tussen de woonwijk Someren-Noord en het landelijk gebied, langs de Slievenstraat, ligt al een waterbassin. Dit bassin dient om water op te vangen dat uit de gemeentelijke rioolwateroverstort komt. Als er in korte tijd veel regen valt, stroomt het riool vol. Aan het eind van het riool staat een muur. Als het water in het riool hoger komt dan deze muur loopt het water over de muur naar het bassin. Ondanks de aanwezigheid van dit bassin ontstaat er nog altijd wateroverlast in de woonwijk en bij de grondeigenaren in Someren-Noord. De oorzaak hiervan is, dat de capaciteit van het systeem onvoldoende is om het water snel genoeg te kunnen verwerken. Waterschap Aa en Maas gaat samen met de gemeente Someren maatregelen uitvoeren om deze problemen te verkleinen. Naast het bestaande bassin wordt een nieuw waterbassin aangelegd en het bestaande bassin dat uitkomt op de Slievense Loop wordt verbeterd. Verder wordt het regenwater uit de wijk afgekoppeld van het riool en naar het bassin geleid. Hiermee vermindert de kans op wateroverlast, die met name in de zomer in de woonwijk Someren-Noord voorkomt, enorm. Samen werken we aan een klimaatbestendig Someren. Voor meer info: www.onweerstaanbaarsomeren.nl

Vragen van de SP over de uiteenlopende standpunten van de provincie en Waterschap De Dommel over het beheer van het ondiepe grondwater

SP SP Noord-Brabant 27-08-2020 10:52

In het advies van het Waterschap De Dommel (hierna het waterschap) dd 15 oktober 2018 en de zienswijze dd 21 dec 2018, beide n.a.v. de uitbreiding van de onttrekkingsvergunning van Refresco Benelux BV , neemt het waterschap posities in die afwijken van die van de provincie. Dit terwijl toch beide overheden gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het beheer van het Brabantse grondwater. Het verschil van inzicht bestaat vooral waar het gaat om het ondiepe grondwater (het z.g. grondwaterlichaam Zand Maas) en leidt ertoe dat het waterschap het verruimen van de grondwateronttrekkingsvergunning van Refresco Benelux BV afwijst.

Daar de beschikking tot deze verruimde vergunning nog onder de rechter is, stellen we hier geen vragen die concreet over Refresco gaan. We richten ons hier op een mogelijk beleidsmatig verschil van inzicht met een meer algemene, mogelijk Brabantbrede, strekking.

De politieke uitgangspunten zijn voor de SP het Provinciaal Milieu- en Water Plan (PMWP) 2016-2021 en de Statenmededeling dd 10 april 2018 ‘Grondwateronderzoeken als basis voor ontwikkeling nieuw grondwateronttrekkingsbeleid’. In deze Statenmededeling wordt becijferd dat het feitelijke verbruik van 255 miljoen m3 zeer dicht onder de gemiddelde jaarlijkse aanvulling zit van 260 miljoen m3 , dat de som van alle vergunde onttrekkingshoeveelheden samen 300 miljoen m3 bedraagt (sinds de nieuwe beleidsregel 250 miljoen m3 ). In een warm klimaatscenario is het denkbaar dat de toevoer afneemt en er meer vraag naar grondwater komt. De Statenmededeling stelt dat het grondwaterlichaam Zand Maas stabiel is. De eerste praktische vormgeving hiervan is de nieuwe Beleidsregel dd 07 sept 2018.

Het waterschap meent echter in zijn advies en zienswijze t.a.v. Refresco Benelux BV

dat een afname van de grondwatervoorraad sinds de invoering van de nieuwe Beleidsregel niet meer in het vigerend beleid past. Het waterschap stelt dit ongeclausuleerd. De Beleidsregel borgt de Waterwet en de Kader Richtlijn Water (KRW). Van de KRW mag een verdere verslechtering van grondwaterlichamen niet toegestaan worden. Uw College deelt deze mening niet waar het om het ondiepe grondwater gaat. dat ook de toestand van het ondiepe grondwater een negatieve trend laat zien (“Trendanalyse beregeningsbeleid 2018” door Artesia BV). Uw College stelt dat die trend niet significant is. Te controleren valt dit niet, omdat genoemde studie niet openbaar te vinden is. De Artesia-studie is van na de genoemde Statenmededeling. Extra ondiepe industriële onttrekkingen betekent, als deze een grondwaterdaling veroorzaken, dat de andere verbruikers mogelijk meer moeten beregenen. Zodoende heeft een dergelijk beleid een cumulatieve werking. Nieuwe en verruimde vergunningen moeten wachten op het nieuwe strategische grondwaterbeleid, waarvan men logischer zou verwachten dat het opgenomen wordt in het PMWP vanaf 2021.

Dit alles brengt Henri Swinkels van de SP Statenfractie tot de volgende vragen:

Is uw College bereid om de “Trendanalyse beregeningsbeleid 2018” door Artesia BV aan Provinciale Staten ter beschikking te stellen? In hoeverre is uw College het met Artesia BV eens dat er wel degelijk sprake is van een verslechtering van de toestand van het grondwaterlichaam Zand Maas? Kunt u uw antwoord nader onderbouwen? In hoeverre hebben naar het oordeel van uw College de uitspraken van het waterschap betrekking op een groot deel (mogelijk het hele deel) van de Brabantse zandgronden? Onderschrijft uw College de bewering van het waterschap dat een verhoging van industriële onttrekkingen kan leiden tot een grondwaterdaling nabij de oppervlakte, en dat die weer tot een verhoogde noodzaak tot beregenen kan leiden? Zo ja, welke conclusies trekt u daaruit. Zo nee, waarom niet? Uit de Statenmedeling van 10 april 2018 blijkt dat u de nieuwe Beleidsregel dd 07 sept 2018 9blz 7) koppelt aan het diepe grondwater van Maas Slenk Diep. Het waterschap leest blijkbaar een meer algemene strekking in deze beleidsregel (die dus ook over het ondiepe grondwater gaat). Hoe moet deze Beleidsregel volgens u gelezen worden? Hoe ziet de verdere procesgang richting het nieuwe strategische grondwaterbeleid eruit?

Uitzending met regio8 en omroep Gelderland over lekkende gifvaten. | Doetinchem

GroenLinks GroenLinks Doetinchem 08-08-2020 00:00

Reportage over de ruim duizend gifvaten in Doetinchem, waarvan er meerderen lekken. De eerste overtreding was in 2011. Negen jaar later en er wordt vooral naar elkaar gewezen, en is er nog geen begin gemaakt met het opruimen van het gif. Zowel de burgemeester, de eigenaar van het terrein en ikzelf komen aan het woord. Tijdens het interview heb ik nogmaals de urgentie aan de orde gesteld, maar ook de irritatie laten blijken dat de hele kwestie met de gifvaten al sinds 2011 zich voortsleept. Met als resultaat; torenhoge kosten voor de belastingbetaler, schade aan het milieu en risico's voor de volksgezondheid.

 

Het fijne aan een journalist die ook zelf research doet is, dat je nieuwe dingen leert. Het heeft me vanaf het begin verbaasd dat het waterschap Rijn en IJssel oorverdovend stil is. Uit een telefoontje van de journalist met het waterschap blijkt dat rivier Oude IJssel volgens het waterschap geen gevaar loopt, omdat een rioolput is afgesloten. Het vervelende is dat het terrein met de opgeslagen gifvaten meerdere rioolputten heeft die niet afgesloten zijn. (in die ene rioolput is dat gebeurd door er een zak zand in te gooien, volgens de eigenaar) Onderzoeksbureau Rouwmaat heeft al aangetoond dat aan de achterkant de lekkende vloeistoffen het bos inlopen richting de zijtak van de Oude IJssel (op 100 meter afstand). Er zijn dan ook veel te hoge concentraties aangetroffen. Ze waarschuwen niet voor niets voor mogelijke schade aan de rioolwater zuiveringsinstallatie van het waterschap. Als het afsluiten van één afvoerput de manier is waarop het waterschap Rijn en IJssel de rivieren denkt te beschermen, dan vraag ik me af waar wij in vredesnaam belastinggeld voor betalen.

In ieder geval wordt nu wel erkend door de autoriteiten dat de vaten lekken.

Hopelijk wordt de titel van de reportage door de gemeente Doetinchem inderdaad in september waar gemaakt en begint dan de start van het opruimen van de lekkende gifvaten en niet het zoveelste overleg.

De eerste overtreding was in 2011.

Op 11 november 2011 wordt naar aanleiding van een milieucontrole namens provincie Gelderland aangegeven dat er overtredingen zijn geconstateerd, omdat er meer activiteiten plaatsvinden dan vergund. Het betreft de opslag van 264.468 kg blusschuim daar waar maximaal 10.000 kg is vergund.

Negen jaar later en er wordt vooral naar elkaar gewezen, en is er nog geen begin gemaakt met het opruimen van het gif.

https://www.regio8.nl/opruimen-vaten-moet-binnen-maand-starten/nieuws/item?1163565&fbclid=IwAR3WQv2AVIKsVaMKMibY3TL2dzLj_jPIfVngjeyd9JRWPgKXnojFaomQxlE

 

De enorme schade door te laat ingrijpen lekkende gifvaten | Doetinchem

GroenLinks GroenLinks Doetinchem 27-07-2020 00:00

Ik heb op 27 juli schriftelijke vragen gesteld over de 1300 vaten met het giftige PFOS van het failliette bedrijf Rutgers Milieu, aan burgemeester en wethouders. Met het verzoek deze met spoed te behandelen. 

De eerste overtreding is al op 11 november 2011 geconstateerd door de toezichthouder. Het betreft de opslag van 264.468 kg blusschuim, daar waar maximaal 10.000 kg is vergund. Na heel wat voorvallen is men eindelijk zover om op 19 februari 2020 over te gaan tot bestuurlijke dwang. Was dit direct gebeurd, dan was behoorlijk wat schade aan natuur, risico's voor de volksgezondheid en kosten oplopend tot een miljoen vermeden. Wat betreft dat laatste, gaat dit alleen nog maar over het opruimen van het gif. Dan hebben we het nog niet over bodemsanering van de bedrijfslocatie, omliggende terreinen van bedrijven, natuurgebied de Wehlse Broeklanden en mogelijke schade aan de rioolwaterzuiveringsinstallatie van het Waterschap Rijn IJssel.

Vragen zijn gericht op het direct maatregelen treffen om de gifvaten veilig te stellen. Kosten 150.000,- , dit kan binnen een maand gerealiseerd zijn, volgens informatie van de gemeente zelf. Dat is veel geld voor jou en mij, maar zeker gezien de situatie te overzien voor een gemeente. Helemaal als je de kosten verdeelt over gemeente, provincie, waterschap en de omgevingsdienst Achterhoek, wat me toch niet onredelijk lijkt. Daarna ga je maar in alle rust verder overleggen wie wat betaalt en hoe te verhalen is op veroorzakers.

De vragen zijn openbaar en terug te vinden in het informatiesysteem van de gemeente Doetinchem; https://besluitvorming.doetinchem.nl/Documenten/Artikel-38-vragen

 

Dirk-Siert Schoonman start als dijkgraaf

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 26-07-2020 00:00

 

Op 25 augustus 2020 is de heer Dirk-Siert Schoonman (52 jaar) met het afleggen van de belofte geïnstalleerd als nieuwe dijkgraaf van ons waterschap. Dit gebeurde ten overstaan van de Commissaris van de Koning in Drenthe, mevrouw Jetta Klijnsma.Op 22 augustus 2019 is onze vorige dijkgraaf, de heer Herman Dijk, helaas na een korte en zeer ernstige ziekte overleden. Vanaf 1 mei 2019 werd de functie van dijkgraaf waargenomen door de heer Piet Zoon. Deze is in onze regio o.a. burgemeester geweest van Hattem (2003-2008) en Raalte (2008-2014). Na zijn pensionering (2014) was hij in enkele gemeenten waarnemend burgemeester, voordat hij bij ons waarnemer is geweest op een heel ander terrein van het openbaar bestuur. Wij zijn hem veel dank verschuldigd voor zijn gedegen, enthousiast werk als waarnemend dijkgraaf.Vlak voor de kerstdagen 2019 is de vacature opengesteld voor werving van een nieuwe dijkgraaf. Het bleek een gewilde functie, gelet op het aantal van 37 sollicitanten. Een vertrouwenscommissie van een aantal leden uit ons Algemeen Bestuur heeft aan ons unaniem voorgesteld om de heer Dirk-Siert Schoonman voor benoeming aan te bevelen. Op 28 april 2020 heeft ons Algemeen Bestuur dit voorstel en aanbeveling unaniem overgenomen.De aanbeveling gaat dan naar de Colleges van Gedeputeerde Staten van Drenthe en Overijssel. Daarna gaat hun advies via mevrouw Klijnsma naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.Dit dient via haar te gebeuren omdat Meppel (Drenthe), sinds de fusie waaruit per 1 januari 2016 het Waterschap Drents Overijsselse Delta is ontstaan, de statutaire vestigingsplaats van dit waterschap is. Bij Koninklijk Besluit van 26 juni 2020 heeft Koning Willem Alexander de voordracht van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat getekend en is Dirk-Siert Schoonman voor een periode van zes jaar, ingaande 1 augustus 2020, benoemd.Wij hebben er alle vertrouwen in en zien uit naar een fijne samenwerking met deze nieuwe dijkgraaf.Dirk-Siert Schoonman heeft veel bestuurlijke ervaring. Hij is actief geweest in besturen van land- en tuinbouworganisaties. Hij was van april 2015 t/m juli 2020 heemraad (dagelijks bestuurslid) van het waterschap Vallei en Veluwe. Sinds december 2016 heeft hij ook zitting in het dagelijks bestuur van de Unie van Waterschappen. Daar heeft hij energie, waterkwantiteit en watersysteem in zijn portefeuille. Verder is hij jarenlang melkveehouder geweest en vanaf 2014 is hij akkerbouwer.Jan Visscher

Droogte leidt tot innovatie bij Waterschappen

CDA CDA Asten 20-07-2020 11:57

Naast de Corona is op dit moment de droogte een belangrijk onderwerp wat speelt in mijn werkgebied. Goedendag , ik ben Jos Leenders AB lid van waterschap Aa en Maas namens het CDA. Nou is het onderwerp droogte er een dat al enkele jaren 2018 en 2019 een rol van betekenis speelt in Zuid Oost Brabant. Met behulp van een waterbalans hebben we een beter inzicht gekregen in de factoren die van belang zijn om te sturen op de grondwater voorraad. Om een droogte bestendiger gebied te krijgen is het belangrijk dat de grondwaterstanden regelmatig worden aangevuld echter hier ben je in grote mate afhankelijk van de hoeveelheid regen die er valt en dit is zeer wisselend. Valt dit niet door regen dan moet je water het gebied inlaten en dit samen met de neerslag maximaal laten infiltreren in de hoger gelegen gebieden. Nu is er een paar jaar geleden in de omgeving waar ik woon een hoofdpersleiding vervangen, deze loopt van de RWZI Asten naar het pompgemaal dat achter in de hutten staat en ze hebben hierbij de oude leiding in de grond laten zitten. U zult zeggen niets bijzonders gewoon onderhoud, echter omdat de problemen van de droogte en duurzaamheid belangrijk zijn voor mij ben ik aan het denken geslagen. Als we de grondwaterstanden beter en langer op peil willen houden dan moeten we meer water in de hoger gelegen gebieden laten infiltreren en hiermee een grotere voorraad op bouwen voor een drogere periode. De vraag die bij mij ontstond is de volgende: kunnen we oude persleidingen die niet meer in gebruik zijn gebruiken om water van de Rioolwaterzuiveringsinstallatie omhoog te pompen naar gebieden waar het kan infiltreren in de bodem. Omdat de loze leiding er toch al ligt zijn hiervoor bijna geen kosten meer nodig en hoef je enkel een pomp te installeren om het water weg te pompen naar de infiltratie gebieden. De bossen die rond het pompstation de hutten liggen zouden hiermee kunnen worden voorzien van voldoende water en tevens zou hiermee jaarrond water worden geïnfiltreerd in een gebied dat rond de 5 meter hoger ligt dan het beekdal van de Aa. Door slim te kijken of we de infrastructuur die afgeschreven is een tweede taak kunnen laten uitvoeren zouden we een robuuster grondwater systeem kunnen maken met geringe kosten. Om richting de toekomst een gesloten kringloop op te zetten met de drinkwatervoorziening doe ik bij deze ook een oproep aan het drinkwater bedrijf Brabant Water om minimaal een deel van het water wat ze oppompen op deze manier weer terug in het grondwater te laten komen. Duurzaamheid hoeft niet duur te zijn als je maar innovatief te werk gaat. Meer weten, of heb je een vraag voor me? Aarzel niet en laat het me weten. Jos Leenders Lid Algemeen Bestuur Waterschap Aa & Maas (CDA)

Schrap vaste zetels waterschappen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Hillegersberg-Schiebroek 22-06-2020 00:00

GroenLinks dient vandaag een initiatiefwet in om de geborgde zetels in de waterschappen af te schaffen.

Ongeveer 1/3 van de zetels binnen de waterschappen is vooraf al vergeven aan boeren, het bedrijfsleven of natuurorganisaties. GroenLinks wil dat de waterschappen moderniseren en dus volledig democratisch worden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet: ‘Waarom krijgt het bedrijfsleven automatisch een plek aan de tafel bij de waterschappen? We geven Shell toch ook geen twee vaste Kamerzetels? De tijden zijn veranderd, het klimaat is veranderd. Tijd voor een volledig democratisch waterschap’.

De druk op de waterschappen is de afgelopen decennia flink toegenomen. De waterschappen moeten wegens klimaatverandering rekening houden met een grilliger patroon in de watertoevoer. Met name periodes van extreme droogte brengen veel problemen met zich mee die van invloed zijn op onze natuur, de scheepvaart, de landbouw en onze waterkwaliteit.

De toegenomen druk op onze waterkwaliteit en het milieu compliceert de werkzaamheden van de waterschappen omdat meer belangen tegen elkaar afgewogen moeten worden. Hierbij komt het regelmatig voor dat deze belangen lijnrecht tegenover elkaar staan.

De vaste zetels zijn gebaseerd op het principe ‘belang-betaling-zeggenschap’. Wie betaalt bepaalt. Maar waar vroeger het bedrijfsleven en de agrarische sector een groot deel van de kosten van de waterschappen op zich namen, worden de kosten nu steeds meer door burgers opgebracht. In 1995 betaalden huishoudens nog 26%, in 2019 is dat opgelopen tot 41%.

Schrap vaste zetels waterschappen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Feijenoord 22-06-2020 00:00

GroenLinks dient vandaag een initiatiefwet in om de geborgde zetels in de waterschappen af te schaffen.

Ongeveer 1/3 van de zetels binnen de waterschappen is vooraf al vergeven aan boeren, het bedrijfsleven of natuurorganisaties. GroenLinks wil dat de waterschappen moderniseren en dus volledig democratisch worden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet: ‘Waarom krijgt het bedrijfsleven automatisch een plek aan de tafel bij de waterschappen? We geven Shell toch ook geen twee vaste Kamerzetels? De tijden zijn veranderd, het klimaat is veranderd. Tijd voor een volledig democratisch waterschap’.

De druk op de waterschappen is de afgelopen decennia flink toegenomen. De waterschappen moeten wegens klimaatverandering rekening houden met een grilliger patroon in de watertoevoer. Met name periodes van extreme droogte brengen veel problemen met zich mee die van invloed zijn op onze natuur, de scheepvaart, de landbouw en onze waterkwaliteit.

De toegenomen druk op onze waterkwaliteit en het milieu compliceert de werkzaamheden van de waterschappen omdat meer belangen tegen elkaar afgewogen moeten worden. Hierbij komt het regelmatig voor dat deze belangen lijnrecht tegenover elkaar staan.

De vaste zetels zijn gebaseerd op het principe ‘belang-betaling-zeggenschap’. Wie betaalt bepaalt. Maar waar vroeger het bedrijfsleven en de agrarische sector een groot deel van de kosten van de waterschappen op zich namen, worden de kosten nu steeds meer door burgers opgebracht. In 1995 betaalden huishoudens nog 26%, in 2019 is dat opgelopen tot 41%.

Schrap vaste zetels waterschappen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Charlois 22-06-2020 00:00

GroenLinks dient vandaag een initiatiefwet in om de geborgde zetels in de waterschappen af te schaffen.

Ongeveer 1/3 van de zetels binnen de waterschappen is vooraf al vergeven aan boeren, het bedrijfsleven of natuurorganisaties. GroenLinks wil dat de waterschappen moderniseren en dus volledig democratisch worden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet: ‘Waarom krijgt het bedrijfsleven automatisch een plek aan de tafel bij de waterschappen? We geven Shell toch ook geen twee vaste Kamerzetels? De tijden zijn veranderd, het klimaat is veranderd. Tijd voor een volledig democratisch waterschap’.

De druk op de waterschappen is de afgelopen decennia flink toegenomen. De waterschappen moeten wegens klimaatverandering rekening houden met een grilliger patroon in de watertoevoer. Met name periodes van extreme droogte brengen veel problemen met zich mee die van invloed zijn op onze natuur, de scheepvaart, de landbouw en onze waterkwaliteit.

De toegenomen druk op onze waterkwaliteit en het milieu compliceert de werkzaamheden van de waterschappen omdat meer belangen tegen elkaar afgewogen moeten worden. Hierbij komt het regelmatig voor dat deze belangen lijnrecht tegenover elkaar staan.

De vaste zetels zijn gebaseerd op het principe ‘belang-betaling-zeggenschap’. Wie betaalt bepaalt. Maar waar vroeger het bedrijfsleven en de agrarische sector een groot deel van de kosten van de waterschappen op zich namen, worden de kosten nu steeds meer door burgers opgebracht. In 1995 betaalden huishoudens nog 26%, in 2019 is dat opgelopen tot 41%.

Schrap vaste zetels waterschappen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Delfshaven 22-06-2020 00:00

GroenLinks dient vandaag een initiatiefwet in om de geborgde zetels in de waterschappen af te schaffen.

Ongeveer 1/3 van de zetels binnen de waterschappen is vooraf al vergeven aan boeren, het bedrijfsleven of natuurorganisaties. GroenLinks wil dat de waterschappen moderniseren en dus volledig democratisch worden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Laura Bromet: ‘Waarom krijgt het bedrijfsleven automatisch een plek aan de tafel bij de waterschappen? We geven Shell toch ook geen twee vaste Kamerzetels? De tijden zijn veranderd, het klimaat is veranderd. Tijd voor een volledig democratisch waterschap’.

De druk op de waterschappen is de afgelopen decennia flink toegenomen. De waterschappen moeten wegens klimaatverandering rekening houden met een grilliger patroon in de watertoevoer. Met name periodes van extreme droogte brengen veel problemen met zich mee die van invloed zijn op onze natuur, de scheepvaart, de landbouw en onze waterkwaliteit.

De toegenomen druk op onze waterkwaliteit en het milieu compliceert de werkzaamheden van de waterschappen omdat meer belangen tegen elkaar afgewogen moeten worden. Hierbij komt het regelmatig voor dat deze belangen lijnrecht tegenover elkaar staan.

De vaste zetels zijn gebaseerd op het principe ‘belang-betaling-zeggenschap’. Wie betaalt bepaalt. Maar waar vroeger het bedrijfsleven en de agrarische sector een groot deel van de kosten van de waterschappen op zich namen, worden de kosten nu steeds meer door burgers opgebracht. In 1995 betaalden huishoudens nog 26%, in 2019 is dat opgelopen tot 41%.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.