Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

28 documenten

PvdA wil dat gemeente meer invloed krijgt op de overlast en risico’s van het railvervoer

PvdA PvdA Gilze en Rijen 18-08-2020 18:03

Steeds meer giftreinen door Rijen

PvdA wil dat gemeente meer invloed krijgt op de overlast en risico’s van het railvervoer

Er komen steeds meer treinwagons met gevaarlijke stoffen over het spoor door Rijen. Het aantal wagons is zelfs veel groter als met het rijk is vastgelegd. De kans is groot dat het aantal nog verder toeneemt. De PvdA Gilze en Rijen vraagt B&W om inzicht te krijgen in de risico’s. En vindt dat de gemeente niet alleen de lasten maar ook de lusten moet krijgen. Het rijk en vervoerders moeten daarom compensatie bieden.

 

Vervoer gevaarlijke stoffen over het spoor is enorm gegroeid

Met het rijk hebben de gemeenten langs het spoor tussen Dordrecht en Venlo eerder afgesproken dat er maximaal 3.650 wagons met gevaarlijke stoffen door onder meer Rijen mogen worden vervoerd. Dit aantal is echter inmiddels gegroeid tot meer dan 11.150. In Eindhoven is zelfs sprake van een vervijfvoudiging!

Het vervoer brengt grote risico’s met zich mee. In 2013 deed zich bij Wetteren in België nog een ernstige ramp voor. Tilburg kroop in 2015 door het oog van de naald toen een passagierstrein tegen een giftrein botste.

De sterke groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen door Rijen hangt onder meer samen met het feit dat de speciaal voor dit vervoer aangelegde Betuwelijn nog niet goed functioneert. De aansluiting met Duitsland is nog niet gereed en wordt steeds verder vertraagd. Dit geldt ook voor een afbuiging bij Meteren richting Eindhoven.

 

PvdA wil meer inzicht in de risico’s en veiligheidsmaatregelen

De PvdA heeft naar aanleiding van krantenpublicaties over de giftransporten vragen gesteld aan B&W. De gemeenteraad moet de beschikking krijgen over de wettelijk verplichte risicoinventarisatie. En voorts wat de consequenties zijn van de huidige en voorgenomen grotere aantallen giftransporten. Ook vraagt de PvdA aan het college om zowel de rijksoverheid als de vervoerders te houden aan het wettelijk vastgelegde aantal risicodragende wagons. En om hiervoor zonodig maatregelen te nemen.

 

Gevolgen voor tunnelbouw in Rijen

Niet duidelijk is of de toenemende giftransporten en de risico’s hiervan gevolgen hebben voor de spoortunnels die worden aangelegd in de Oosterhoutseweg en de Julianastraat. De PvdA vraagt het college hierover nadere informatie te verstrekken.

 

Niet alleen de lasten maar ook de lusten

De PvdA heeft in navolging van PvdA fracties in de grote Brabantse steden aan het college enkele voorstellen voorgelegd. PvdA fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt hierover: “wij kunnen als spoorgemeente best compensatie verlangen van het rijk voor de risico’s en overlast door geluid en trillingen van het goederenvervoer. Wij hebben niets aan mooie beloften en het stelselmatig niet nakomen van afspraken. Als gemeente worden wij flink beperkt in onze mogelijkheden. Hiervoor moeten rijk en vervoerders compensatie bieden. Bovendien pleiten wij voor een Brabantse spoormonitor met actuele en openbare informatie over het vervoer van gevaarlijke stoffen over het Brabantspoor. En bovendien dat voortdurend druk op het rijk wordt gezet om alle noodzakelijke voorzieningen aan de Betuwelijn te versnellen”.

https://gilzerijen.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-dat-gemeente-meer-invloed-krijgt-op-de-overlast-en-risicos-van-het-railvervoer/

 

Het bericht PvdA wil dat gemeente meer invloed krijgt op de overlast en risico’s van het railvervoer verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Fietswrakken en weesfietsen verdwijnen uit het straatbeeld

PvdA PvdA Den Helder 04-07-2020 05:53

Fietsen is een groot plezier voor veel mensen, maar niet als de straten volgeplempt worden met fietsen die stuk zijn, hinderlijk geparkeerd staan of nooit meer worden opgehaald. Weesfietsen dus en fietswrakken. Vanaf 1 september 2020 gaan ze langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnen. Het college van B&W heeft daartoe besloten in haar vergadering van 30 juni 2020.

De handhavers gaan vanaf genoemde datum fietswrakken en weesfietsen labelen op verschillende locaties in Den Helder: rondom de stations, Willemsoord, de binnenstad en de fietsenstallingen bij de Teso. Als de fiets een wrak is, haalt de gemeente deze 3 dagen later weg. Een wrak is een fiets die in verwaarloosde toestand verkeert en niet goed is onderhouden. We spreken over een weesfiets als deze al langere tijd niet meer is gebruikt. Nadat het label erop is geplakt, wordt de fiets na 14 dagen verwijderd.

Fietsvriendelijkheid voorop Een fietsvriendelijke gemeente met voldoende ruimte om je fiets te stallen en nette, opgeruimde straten, dat is wat we voor ogen hebben zegt het college. Want, zo blijkt, overvolle fietsrekken waarvan een aantal een permanente plek inneemt in plaats van tijdelijk, zorgen voor irritatie en een tekort aan plekken. Het is een rotgezicht als er wrakken in de straten staan. Ook hinderlijk of gevaarlijk gestalde (brom-) fietsen willen we niet meer zien.

Het bericht Fietswrakken en weesfietsen verdwijnen uit het straatbeeld verscheen eerst op PvdA Den Helder.

SUCCES SP: VERBOD OP VAREND LOZEN VAN GIFTIGE STOFFEN

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Lingewaard 22-12-2019 10:06

Het MilieuAlarm Team van de SP kan onder leiding van SP-Kamerlid Cem Lacin een mooi succes op zijn conto schrijven. Het voorstel van de SP om varend ontgassen van giftige stoffen verboden te maken per 1 juli 2020 is dinsdag in de Tweede Kamer aangenomen. Schepen lozen giftige restgassen op de Nederlandse rivieren met alle gevolgen van dien voor mensen en milieu. Lacin: ‘Nu kunnen schepen nog stoffen vrij lozen in het water en in de lucht. Dat is veel goedkoper dan naar een installatie varen waar dat veilig en schoon kan gebeuren. Ook schippers en met name het scheepspersoneel dat op het dek werkt wordt hierdoor blootgesteld aan giftige gassen. Doordat deze motie is aangenomen staan straks mensen weer centraal en niet de winsten van rederijen.’

In Lingewaard voerde de SP de afgelopen zomer al actie tegen het ontgassen. Omwonenden van rivieren konden meldingen doen bij het SP-MilieuAlarm Team. Er kwamen veel meldingen binnen en Lacin is daarom blij dat de motie is aangenomen: ‘Het verbod op het varend ontgassen moet per 1 juli 2020 ingaan. Deze motie moet de minister nu gaan uitvoeren. Er kan nu niet meer gedraaid of uitgesteld worden. Het lozen van giftige stoffen door varend ontgassen moet nu echt stoppen.’

Milieumisstanden kunnen gemeld worden via: doemee.sp.nl/milieualarmteam

VAREND ONTGASSEN VERBODEN VANAF ZOMER 2020 - Dus ook op de Schelde-Rijnverbinding naar Antwerpen

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Bergen op Zoom 21-12-2019 20:11

Er komt een eind aan het ontgassen van gevaarlijke stoffen op onze rivieren. Op 17 december werd in de Tweede Kamer een motie van de SP, Partij voor de Dieren en GroenLinks aangenomen die hiertoe oproept. Dat is een mooi resultaat voor de actie van de SP die afgelopen zomer ruim aandacht kreeg in de media. SP-ers bivakkeerden dagenlang langs de rivier om schepen te spotten op het lozen van gassen: de actie-Gifspot. Zomer 2020, zo eisen de indieners van de motie, moet er een landelijk verbod van kracht zijn.

Afgelopen zomer vroegen verschillende Gelderse SP-afdelingen aandacht voor het illegaal lozen van benzeen en andere gevaarlijke stoffen op onze rivieren. Dat deden zij door, vanuit een vaste plek bij Fort Pannerden, een week lang de scheepvaart op de Rijn aldaar te volgen.

Benzeen en andere giftige stoffen blijven achter in het ruim van de schepen nadat de lading is gelost (meestal in Rotterdam) en moeten worden verwijderd voordat de schipper een nieuwe lading kan aannemen. Voor dat ontgassen staan installaties langs de grote rivieren. Maar voor het gebruik daarvan moet worden betaald. Overigens zijn er onvoldoende installaties en zal er pas sprake kunnen zijn van consequent controleren als er een landelijk verbod wordt ingevoerd. "Zelfs Rijkswaterstaat is het met ons eens, net zoals de politie. Ze geven ons nota bene tips en ergeren zich eraan dat ze niet mogen ingrijpen." De actie leidde tot veel contacten met onder meer binnenvaartschippers.

De actie Gifspot vormde ook meteen het startsein voor het (weer) in het leven roepen van de SP MilieuAlarmlijn, want er vinden veel meer milieumisstanden plaats. Reden te meer om opmerkzame mensen op te roepen hun bevindingen te melden, opdat er onderzoek gedaan kan worden en, indien nodig, om handhaving gevraagd kan worden.

Milieu misstanden kunnen gemeld worden via: https://doemee.sp.nl/milieualarmteam

Zie ook:

https://www.sp.nl/achtergrond/milieualarm-team-gif-spotten-bij-fort-pann...

Varend ontgassen verboden vanaf komende zomer

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Nijmegen 19-12-2019 13:55

Er komt een eind aan het ontgassen van gevaarlijke stoffen op onze rivieren. Op 17 december werd in de Tweede Kamer een motie van de SP, Partij voor de Dieren en GroenLinks aangenomen die hiertoe oproept. Dat is een mooi resultaat voor de actie van de SP die afgelopen zomer ruim aandacht kreeg in de media. SP-ers bivakkeerden dagenlang langs de rivier om schepen te spotten op het lozen van gassen: de actie-Gifspot. Zomer 2020, zo eisen de indieners van de motie, moet er een landelijk verbod van kracht zijn.

Afgelopen zomer vroegen verschillende Gelderse SP-afdelingen, waaronder afdeling Nijmegen, aandacht voor het illegaal lozen van benzeen en andere gevaarlijke stoffen op onze rivieren. Dat deden zij door, vanuit een vaste plek bij Fort Pannerden, een week lang de scheepvaart op de Rijn aldaar te volgen.

Video of Het SP-MilieuAlarmteam in actie

Benzeen en andere giftige stoffen blijven achter in het ruim van de schepen nadat de lading is gelost (meestal in Rotterdam) en moeten worden verwijderd voordat de schipper een nieuwe lading kan aannemen. Voor dat ontgassen staan installaties langs de grote rivieren. Maar voor het gebruik daarvan moet worden betaald. Overigens zijn er onvoldoende installaties en zal er pas sprake kunnen zijn van consequent controleren als er een landelijk verbod wordt ingevoerd. "Zelfs Rijkswaterstaat is het met ons eens, net zoals de politie. Ze geven ons nota bene tips en ergeren zich eraan dat ze niet mogen ingrijpen." De actie leidde tot veel contacten met onder meer binnenvaartschippers.

De actie Gifspot vormde ook meteen het startsein voor het (weer) in het leven roepen van de SP MilieuAlarmlijn, want er vinden veel meer milieumisstanden plaats. Reden te meer om opmerkzame mensen op te roepen hun bevindingen te melden, opdat er onderzoek gedaan kan worden en, indien nodig, om handhaving gevraagd kan worden.

Milieu misstanden kunnen gemeld worden via doemee.sp.nl/milieualarmteam

Zie ook:

Milieualarm-team: Gif spotten bij Fort Pannerden

Varend ontgassen verboden vanaf zomer 2020

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Gelderland 18-12-2019 08:16

Er komt een eind aan het ontgassen van gevaarlijke stoffen op onze rivieren. Op 17 december werd in de Tweede Kamer een motie van de SP, Partij voor de Dieren en GroenLinks aangenomen die hiertoe oproept. Dat is een mooi resultaat voor de actie van de SP die afgelopen zomer ruim aandacht kreeg in de media. SP-ers bivakkeerden dagenlang langs de rivier om schepen te spotten op het lozen van gassen: de actie-Gifspot. Zomer 2020, zo eisen de indieners van de motie, moet er een landelijk verbod van kracht zijn.

Afgelopen zomer vroegen verschillende Gelderse SP-afdelingen aandacht voor het illegaal lozen van benzeen en andere gevaarlijke stoffen op onze rivieren. Dat deden zij door, vanuit een vaste plek bij Fort Pannerden, een week lang de scheepvaart op de Rijn aldaar te volgen.

 

Benzeen en andere giftige stoffen blijven achter in het ruim van de schepen nadat de lading is gelost (meestal in Rotterdam) en moeten worden verwijderd voordat de schipper een nieuwe lading kan aannemen. Voor dat ontgassen staan installaties langs de grote rivieren. Maar voor het gebruik daarvan moet worden betaald. Overigens zijn er onvoldoende installaties en zal er pas sprake kunnen zijn van consequent controleren als er een landelijk verbod wordt ingevoerd. "Zelfs Rijkswaterstaat is het met ons eens, net zoals de politie. Ze geven ons nota bene tips en ergeren zich eraan dat ze niet mogen ingrijpen." De actie leidde tot veel contacten met onder meer binnenvaartschippers.

De actie Gifspot vormde ook meteen het startsein voor het (weer) in het leven roepen van de SP MilieuAlarmlijn, want er vinden veel meer milieumisstanden plaats. Reden te meer om opmerkzame mensen op te roepen hun bevindingen te melden, opdat er onderzoek gedaan kan worden en, indien nodig, om handhaving gevraagd kan worden.

Milieu misstanden kunnen gemeld worden via: https://doemee.sp.nl/milieualarmteam

Zie ook:

https://www.sp.nl/achtergrond/milieualarm-team-gif-spotten-bij-fort-pann...

Vergunningaanvraag deelfietsbedrijven | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 12-12-2019 00:00

Deelfietsbedrijven moeten per 2020 een vergunning aanvragen voordat zij in Rotterdam fietsen mogen plaatsen. Dat wordt vandaag besloten in de gemeenteraad. GroenLinks wethouder Bokhove (mobiliteit) wil hiermee de kwaliteit van de bedrijven verbeteren en overlast van verkeerd geplaatste fietsen voorkomen.

GroenLinks volgt de ontwikkeling van deelsystemen met interesse. Deze voertuigen kunnen namelijk ook autoritten vervangen. Tot nu toe kon de gemeente helemaal geen eisen stellen aan deze bedrijven. Dat wordt met dit vergunningstelsel wel mogelijk. Zo komt er een maximum aantal fietsen, moeten bedrijven goed bereikbaar zijn en zorgen dat de fietsen in goede staat zijn. Tevens kunnen alleen schone vormen van deelmobiliteit een vergunning krijgen.

Raadslid Jeroen Postma: “Mobiliteit in Rotterdam is continu in verandering.  We hebben de O-bikes zien komen en gaan, de Felyx-scooters zijn niet meer weg te denken en nu zijn er elektrische fietsen van Uber in de stad. Daar waren tot nu eigenlijk nauwelijks regels voor. Dat zorgde soms voor overlast of een slechte kwaliteit. Het is goed dat onze wethouder nu een vergunningsplicht heeft ingevoerd. Zo kan Rotterdam op het mobiliteitsvlak gecontroleerd blijven vergroenen én vernieuwen.” 

Meer stallingsplekken voor fietsers

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-09-2019 14:50

In juni van dit jaar vroeg D66 de gemeente om creatieve oplossingen voor de overlast van geparkeerde fietsen, zoals een fietsvlonder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente nu aan de slag gaat om meer en betere voorzieningen aan te leggen voor het stallen van de fiets. Bijvoorbeeld door parkeervakken in te ruilen voor stallingsplekken. De gemeente kiest daarbij om via een positieve insteek het stallingsgedrag te beïnvloeden.

Met name in de binnenstad, maar ook in de schil van vooroorlogse wijken rondom de binnenstad, veroorzaken grote aantallen gestalde fietsen op straat hinder. Het gemeentebestuur erkent dat er op bepaalde locaties te veel fietsen zijn geparkeerd die hinder kunnen veroorzaken en dat een oplossing gewenst is. De insteek is om op een positieve manier fietsers te stimuleren om hun fiets op een meer geschikte plek te parkeren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een fietsvlonder en (tijdelijke) vakken zoals ‘Vakje fiets’. De gemeente is vorige week al begonnen met de eerste stappen (Vakje fiets aan de Hoge Steenweg) en is van plan om hiermee verder te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “De reactie van het college van B en W is erg positief. Ook D66 is voor het bieden van meer en betere kansen om je fiets te parkeren. De gemeente gaat samen met bewoners en ondernemers op zoek naar een oplossing. Of het een fietsvlonder wordt, wordt nog nader bekeken. De insteek hierbij vinden we erg positief, want door dergelijke trajecten samen in te gaan komen er oplossingen met een breed draagvlak. Een fietsvlonder is een middel om de hinder van geparkeerde fietsen samen met de buurt op te lossen. Het gaat wat D66 betreft vooral om de beweging en het doel dat we samen willen bereiken. Het doel is nu duidelijk: het probleem van te veel geparkeerde fietsen op bepaalde locaties oplossen. En nu is er ook een duidelijke gezamenlijk wil om dit aan te pakken.”

D66 ’s-Hertogenbosch is blij met de wijze waarop de hinder aangepakt gaat worden en kijkt uit naar de verdere aanpak waarbij geparkeerde fietsen geen problemen meer veroorzaken.

Meer stallingsplekken voor fietsers

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-09-2019 14:50

In juni van dit jaar vroeg D66 de gemeente om creatieve oplossingen voor de overlast van geparkeerde fietsen, zoals een fietsvlonder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente nu aan de slag gaat om meer en betere voorzieningen aan te leggen voor het stallen van de fiets. Bijvoorbeeld door parkeervakken in te ruilen voor stallingsplekken. De gemeente kiest daarbij om via een positieve insteek het stallingsgedrag te beïnvloeden.

Met name in de binnenstad, maar ook in de schil van vooroorlogse wijken rondom de binnenstad, veroorzaken grote aantallen gestalde fietsen op straat hinder. Het gemeentebestuur erkent dat er op bepaalde locaties te veel fietsen zijn geparkeerd die hinder kunnen veroorzaken en dat een oplossing gewenst is. De insteek is om op een positieve manier fietsers te stimuleren om hun fiets op een meer geschikte plek te parkeren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een fietsvlonder en (tijdelijke) vakken zoals ‘Vakje fiets’. De gemeente is vorige week al begonnen met de eerste stappen (Vakje fiets aan de Hoge Steenweg) en is van plan om hiermee verder te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “De reactie van het college van B en W is erg positief. Ook D66 is voor het bieden van meer en betere kansen om je fiets te parkeren. De gemeente gaat samen met bewoners en ondernemers op zoek naar een oplossing. Of het een fietsvlonder wordt, wordt nog nader bekeken. De insteek hierbij vinden we erg positief, want door dergelijke trajecten samen in te gaan komen er oplossingen met een breed draagvlak. Een fietsvlonder is een middel om de hinder van geparkeerde fietsen samen met de buurt op te lossen. Het gaat wat D66 betreft vooral om de beweging en het doel dat we samen willen bereiken. Het doel is nu duidelijk: het probleem van te veel geparkeerde fietsen op bepaalde locaties oplossen. En nu is er ook een duidelijke gezamenlijk wil om dit aan te pakken.”

D66 ’s-Hertogenbosch is blij met de wijze waarop de hinder aangepakt gaat worden en kijkt uit naar de verdere aanpak waarbij geparkeerde fietsen geen problemen meer veroorzaken.

CDA Wijchen wil fietsroutes verbeteren zodat meer mensen de fiets pakken

Wijchen Lokaal Wijchen Lokaal CDA Wijchen 04-07-2019 08:30

Het CDA Wijchen wil dat de Gemeente samen met omliggende gemeenten en de provincie een plan indient om fietsroutes te verbeteren. Zodat meer mensen de fiets pakken in plaats van de auto. Gelderland heeft er groot belang bij. Nergens anders in Nederland zijn de files zo hard gegroeid als in Gelderland. En bijvoorbeeld fietsen in combinatie met het openbaar vervoer is in Wijchen heel goed mogelijk.

Marlien Joosse (raadslid CDA): “ fietsen is snel, schoon en gezond. We dienen daarom een motie in. Daarin vragen we of het College alles op alles wil zetten om subsidie aan te vragen bij het Rijk om het gebruik van de fiets ook in onze regio te stimuleren en fietsroutes te verbeteren“.

Nu nemen mensen die 1 tot 15 km af moeten leggen hiervoor in ongeveer de helft van de gevallen de auto. En maar een derde van de mensen pakt de fiets. En dat laatste aantal moet en kan omhoog zo zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.  Daarom komt ze met de subsidieregeling.

Fietsroutes verbeteren, snelfietsroutes aanleggen, stallingen uitbreiden, fietsers op meer rotondes voorrang boven auto’s, auto’s vaker te gast allemaal ideeën om het fietsgebruik te bevorderen.

Daarom zegt het CDA:  “College kom met een plan, pak die fiets!”

CDA Wijchen dient op donderdag 4 juli hierover een voorstel in tijdens de raadsvergadering.