Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

77 documenten

Passen en meten met geld, geld en...geld

CDA CDA Breda 04-06-2021 08:38

Wat is het college van Burgemeester en Wethouders dit en volgend jaar van plan?Nadat eind mei door de wethouder van FinanciĆ«n de z.g. kaderbrief 2021 werd gepresenteerd, kunnen alle politieke partijen nu hun wensen en bedenkingen geven op de z.g. voorjaarsnota. Later in het najaar zal vanuit dit alles de begroting voor 2022 worden gemaakt. Ook de CDA-fractie is hier weer graag mee aan de slag. Van het passen en meten rond Corona tot Ć”lle verantwoordelijke keuzes, richting een volgend verkiezingsjaar ook. Samen met u? Reacties altijd welkom via cda@breda.nl Debelangrijkste financiĆ«le documenten, opgenomen van het lopend jaar en andere jaren, zijn overigens altijd openbaar en prima te vinden onder www.hetgeldvanbreda.nlOp 1 juli moet alles klaar zijn.En o ja, het bespreken inclusief de audit rond de jaarrekening over het afgelopen jaar 2020 is parallel ook nog even onder de aandachtā€¦.

Amendement Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk

VVD VVD Ridderkerk 15-06-2020 05:30

In de nieuwe Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk is opgenomen dat ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen maar in de brievenbus gedaan mag worden, wanneer men een Ja/Ja sticker op zijn deur/brievenbus heeft. Voor reclamedrukwerk van o.a. politieke partijen is hiervoor een uitzondering gemaakt. De VVD vindt dat politieke partijen hier een voorbeeldfunctie hebben en geen gebruik moeten kunnen maken van een uitzonderingspositie. Lees hier het amendement van de VVD Ridderkerk.

1. Voorstel

U wordt voorgesteld om in artikel 20, eerste lid, onder a ii, van de Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk de tekst:

 ‘drukwerk van vrijwilligers of niet-commerciële organisaties’

 te wijzigen in:

 ‘drukwerk van vrijwilligers en niet-commerciële organisaties met uitzondering van politieke partijen c.q. groeperingen’

 en in de Toelichting onder artikel 20, in de tweede alinea beginnende met ‘In het eerst lid..’, de woorden ‘ook politieke partijen en’ te laten vervallen.

 

2. Aanleiding

De behandeling van het raadsvoorstel inzake vaststelling Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk.

 In de Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk wordt drukwerk van vrijwilligers of niet-commerciële organisaties uitgezonderd van ongeadresseerd reclamedrukwerk.

 

3. Aspecten

De toepassing van deze verordening is gericht op de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig beheer van afvalstoffen. Het beperken van het ontvangen van ongewenst reclamemateriaal kan daar een bijdrage aan leveren.

 Politieke partijen en groeperingen hebben een voorbeeldfunctie en daarom behoren zij bij milieubeschermende maatregelen zo min mogelijk tot geen uitzonderingsposities te krijgen, hoe klein hun aandeel bij een dergelijke maatregel ook is. Politieke partijen hebben voldoende alternatieven om hun boodschap onder de aandacht te brengen.

 

4. Aanpak/Uitvoering

Na aanname van dit amendement wordt de tekst in het desbetreffende artikel en de Toelichting aangepast.

 

5. Kosten/Opbrengsten/Dekking

N.v.t.

 

De raadsleden,

 

Edward Piena, VVD                              Karin Kayadoe, Leefbaar Ridderkerk

Inbreng Geert Wilders debat stimuleringsmaatregelen economie

PVV PVV Nederland 28-05-2020 10:17

Geert Wilders: ā€˜ā€˜De ontslagboete moet blijven, geen massale ontslagen, en zet Nederlanders eindelijk weer eens op 1 in plaats van de rest van de wereld! Mijn speech bij Kamerdebat over economie en Corona:ā€™ā€™

Geert Wilders: ā€œmoties ingediend om de ontslagboete te behouden, de partnertoets voor zelfstandigen te schrappen en direct te stoppen met de miljarden aan geldsmijterij richting failliete landen in de Europese Unie!ā€

Is aankoop AZC wel verstandig?

SP SP Borne 15-05-2020 08:05

De raad heeft in meerderheid in december 2018 besloten tot aankoop van de AZC locatie in Borne. De SP fractie heeft toen tegengestemd, omdat noodzakelijke financiële informatie ontbrak. Over beheer- en onderhoudskosten. En over het risico dat de reserve grondexploitatie tot onder de veilige norm zou dalen.  Bovendien waren er via de bestemmingsplanprocedure genoeg andere mogelijkheden om t.z.t. invloed op de bestemming te hebben. Hieronder het betoog van fractievoorzitter Mieke Visser in de raadsvergadering van afgelopen dinsdag.

Vorig jaar werd op ons verzoek het onderwerp opnieuw op de agenda gezet n.a.v. een bestuurlijke memo. Opnieuw geen duidelijke informatie over bijkomende kosten. Alleen een bedrag voor de startkosten voor verdere ontwikkeling van het complex. Desondanks werd de koop doorgezet met als bijkomend gevolg dat in december 2019 375 asielzoekers gedwongen moesten verhuizen naar een ander deel van het land.Nu, 1,5 jaar later, blijken de werkelijke kosten waarvoor nu krediet nodig is, bijna 50% meer te zijn dan in 2018  en zakt de norm voor de reserve grondexploitatie tot 7,2%, terwijl de risicogrens 10% is. De nu bekende cijfers voor beheer en onderhoud komen van het COA. Ik zou denken dat die cijfers ook al in 2018 bekend hadden kunnen zijn.De vorig jaar geraamde startkosten voor verdere ontwikkeling van het complex zijn geparkeerd voor een volgend kredietvoorstel. Over de orde van grootte van dat krediet en over de voorlopige uitgewerkte scenario’s is geen informatie voorhanden, anders dan losse aanduidingen en “lijken de kosten te kunnen dekken”. De raad heeft daarmee geen feitelijk inzicht in de financiële consequenties van het vervolgtraject.Opvallend genoeg blijkt bij navraag op ambtelijk niveau die informatie er voor een deel wel te zijn, zelfs een doorgerekende businesscase. Waarom krijgt de raad die informatie niet?In een tijdsbestek van twee maanden zie ik mij als raadslid opnieuw geconfronteerd met gebrekkige openheid en gebrekkige informatie vanuit het college. Maar medio mei is de oplevering en betaling gepland. De raad moet dus, net als in 2018, opnieuw overhaast besluiten over een voorstel met mogelijk verstrekkende gevolgen.Was het eerder de gang van zaken rond de WOZ waarde, nu is het de gang van zaken rond deze aankoop. Waar u als college weet van hebt of zicht op hebt of kunt hebben, moet u ook met de raad delen, zodat de raad ook de gevolgen van haar eigen besluitvorming kan overzien of inschatten. In dit geval is het ook niet ondenkbaar dat de markt voor projectontwikkeling  ongunstig wordt beïnvloed door de gevolgen van de covid 19 pandemie. Daarmee kunnen de risico’s  toenemen. Ongetwijfeld zal een meerderheid van de raad met het voorstel meegaan, maar de SP fractie weigert in te stemmen met een voorstel waarvan de fractie geen inschatting van de consequenties kan maken.

Breed draagvlak & ervaren College nodig om Coronacrisis te managen

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Noord-Brabant (Gewest / Provincie) 30-04-2020 09:01

De Coronauitbraak heeft niet alleen een ontwrichtende werking op de Brabantse samenleving en economie, ook op de Brabantse provinciale politiek is de impact fors. Enkele maanden geleden waren we op het provinciehuis vooral druk met stikstof en het politieke gedoe dat dit opleverde. Een paar weken later is de wereld volledig veranderd. Brabant is de provincie die het hardste is geraakt door de Coronauitbraak. Door de Coronacrisis worden het stikstofdossier en partijpolitiek gerelativeerd. De opgave voor de provinciale politiek is de komende jaren samenwerken om Corona onder controle te krijgen (en houden) en om de Brabantse economie en samenleving te stabiliseren.

Wat de situatie in het Brabantse provinciebestuur dubbel bijzonder maakt is dat er in tijden van crisis een minderheidscoalitie van VVD, D66, GroenLinks en PvdA Brabant bestuurt. Dit terwijl er ondertussen wordt gewerkt aan een nieuwe coalitie van VVD, Forum voor Democratie, CDA en Lokaal Brabant. Medio maart werd bekend dat de nieuwe coalitie het inhoudelijk eens is geworden over een nieuw bestuursakkoord en dat er kandidaat-gedeputeerden zijn aangewezen. Volgens informateur Alfred Arbouw (VVD) is de belangrijkste reden dat de nieuwe coalitie nog niet van start gaat dat het praktisch niet mogelijk is om een Statenvergadering te organiseren om drie zittende gedeputeerden te ontslaan en nieuwe gedeputeerden aan te stellen. Het CDA maakt van deze tijd gebruik om hun leden zich uit te laten spreken over de voorgenomen coalitiesamenwerking.

Hoewel we het besluit van de VVD om D66, GroenLinks en PvdA te laten vallen en in te wisselen voor Forum voor Democratie, CDA en Lokaal Brabant ernstig betreurden hebben we ons daarbij neergelegd. Normaal gesproken is de wil van de meerderheid van het provinciale parlement nu eenmaal heilig. Ook als je het er inhoudelijk niet mee eens bent is dit hoe democratie dient te werken. Hierin zit nu echter net de crux. De situatie is nu niet normaal. De Coronacrisis vergt de volledige aandacht van de provincie, er is een zo breed mogelijk draagvlak nodig voor de crisismaatregelen die de provincie zal nemen en een stevig en ervaren provinciebestuur dient dit beleid uit te voeren.

Inmiddels wordt de ontwrichtende werking van de Coronalockdown op de samenleving en economie steeds zichtbaarder, maar de effecten op middellange- en lange termijn zijn nog ongewis. Het doorgaan op de normale weg, middels het vaststellen van een nieuw bestuursakkoord voor de resterende drie jaar tot de volgende Statenverkiezingen, geeft geen antwoord op de opgave die er door de Coronacrisis is ontstaan. Er dient een brede en adaptieve agenda te komen die antwoord geeft op de vraag hoe de Brabantse samenleving en economie kunnen worden gestabiliseerd. Het managen van de effecten op de Coronacrisis is geen opgave die over zes weken klaar is. Om de situatie weer een beetje te stabiliseren is minimaal een jaar nodig.

In tijden van crisis zijn moeilijke maatregelen nodig die bij voorkeur een breed draagvlak genieten in de samenleving. Eenheid is dan het devies. Een bestuursakkoord dat door vier van de elf partijen in PS is opgesteld geeft niet het brede draagvlak dat er in crisistijd nodig is. Zeker niet als je weet dat deze vier partijen maar Ć©Ć©n zetel meerderheid in PS hebben Ć©n dat het nieuwe bestuursakkoord zonder betrokkenheid van de andere zeven partijen tot stand is gekomen. Bredere betrokkenheid van de andere partijen sluit niet alleen beter aan op het advies ā€˜Op zoek naar zuurstofā€™ van rapporteurs Van der Velden en Arbouw, het geeft ook meer draagvlak voor de zware taak waar het nieuwe provinciebestuur voor staat. Voor een dergelijke aanpak is echter de medewerking van zoveel mogelijk partijen in Provinciale Staten nodig. De Coronacrisis vergt van Ć”lle partijen dat ze over hun eigen politieke schaduw heen springen en gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor het bestuur van Brabant.

Geen enkel bedrijf stuurt in een crisis 60% van een goed functionerende Raad van Bestuur naar huis en vervangt deze voor nieuwelingen. Wij vinden het dan ook onverantwoord om in tijden van crisis drie gedeputeerden te ontslaan en onervaren vervangers aan te stellen. De huidige vijf gedeputeerden functioneren goed en als team, zijn ingewerkt en zijn klaar om de crisis te lijf te gaan. Als je denkt dat Brabant in crisistijd beter af is met maar Ć©Ć©n gedeputeerde die meer dan Ć©Ć©n jaar ervaring heeft dan stel je het goed besturen van Brabant duidelijk niet voorop. Het nieuwe provinciebestuur staat voor de grote opgave om de Brabantse samenleving en economie weer op de rails te krijgen. Daarom is het belangrijk dat er een stabiel en ervaren provinciebestuur komt. Er kan daarom worden volstaan door het College aan te vullen met twee nieuwe gedeputeerden, die de in december afgetreden CDA-gedeputeerden kunnen vervangen. Dit crisiscollege is dan weer op sterkte en geeft de beste garantie voor het managen van de effecten van de Coronacrisis.

Wat ons betreft praten Ɣlle partijen in Provinciale Staten eerst mee over de wijze waarop de provincie het komende jaar de Coronaopgave aanpakt, voordat dit door de kleinst mogelijk meerderheid in een bestuursakkoord wordt vastgelegd. Vervolgens dient een breed samengesteld en ervaren zakencollege dit uit te voeren. Voor een dergelijke aanpak is leiderschap nodig. We roepen alle partijen in Provinciale Staten op de handschoen op te pakken en het belang van Brabant voorop te stellen. Alleen samen halen we Brabant uit de crisis.

Edith van Dijk, Martijn de Kort en Stijn Smeulders vormen de fractie van de PvdA in Provinciale Staten

 

 

 

 

 

Het bericht Breed draagvlak & ervaren College nodig om Coronacrisis te managen verscheen eerst op PvdA Brabant.

Na Coronacrisis financiƫle sector bestand maken tegen klimaatcrisis | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 CDA ChristenUnie Waadhoeke 23-04-2020 00:00

De financiële sector is niet goed voorbereid op de gevolgen van klimaatverandering en dat brengt grote financiële risico’s met zich mee.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen investeren nog steeds miljarden in de fossiele sector, terwijl nationaal en internationaal klimaatbeleid ervoor zorgt dat deze investeringen hun waarde zullen verliezen.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bart Snels: ‘Als de Coronacrisis ons iets leert dan is het dat risico’s van buiten de financiële sector de financiële stabiliteit ernstig kunnen bedreigen’. GroenLinks dient daarom samen met D66, ChristenUnie en CDA een initiatiefnota in om de risico’s van klimaatverandering voor de financiële sector aan te pakken.

Een groot deel van de investeringen is nog niet in lijn met de klimaatdoelstellingen van Parijs. In 2018 ging meer dan tachtig procent van de investeringen in de energiesector naar de fossiele industrie. Deze investeringen zijn risicovol, want zullen hun waarde in de toekomst gaan verliezen. Dan komen financiële instellingen in problemen.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zijn daarnaast kwetsbaar voor fysieke klimaateffecten. Zo hebben Nederlandse financiële instellingen voor bijna 100 miljard euro geïnvesteerd in bedrijven die actief zijn in gebieden met een groot risico op extreme waterschaarste. Ook zullen verzekeringsrisico’s toenemen door toekomstige toename van extreem weer. De politieke conflicten die ontstaan als gevolg van klimaatverandering vergroten de stabiliteitsrisico’s.

De grote financiële risico’s van klimaatverandering worden momenteel nog te weinig in kaart gebracht, net zoals financiële markten 15 jaar geleden geen inzicht hadden in de risico’s van gebundelde hypotheken. 

In het plan doen GroenLinks, D66, ChristenUnie en CDA een reeks voorstellen om de financiële sector te verduurzamen, zodat ook toekomstige generaties kunnen vertrouwen op een solide financieel systeem. De partijen stellen onder andere voor wetgeving met betrekking tot transparantie van financiële instellingen aan te scherpen, zodat meer bekend worden over welke risico’s instellingen lopen en hoe ze deze beheersen. De initiatiefnemers willen dat banken geleidelijk aan hogere buffers opbouwen met betrekking tot duurzaamheidsrisico’s.

Bart Snels: “We zijn blind voor klimaatrisico’s. Als we die niet gaan meewegen, dan kunnen we na de Coronacrisis zomaar in een financiële klimaatcrisis belanden. Dat kunnen en moeten we voorkomen.” 

 

D66 Kamerlid Joost Sneller: ‘De huidige Coronacrisis moet ons de ogen openen voor de gevolgen van de klimaatcrisis, die we al lange tijd zien aankomen. In dit soort tijden is de financiële sector extra kwetsbaar. Als de sector nu verduurzaamt, dan plukken we daar straks de vruchten van als samenleving.’

 

Bruins, Kamerlid ChristenUnie: ‘De financiële sector is niet goed voorbereid op een noodzakelijke en door velen gewenste groene toekomst. Met deze voorstellen geven we banken een ferme duw in de rug om de transitie naar een duurzame economie goed vorm te geven.’ 

 

Evert-Jan Slootweg, Kamerlid CDA: “Door de juiste prikkels in te bouwen levert de financiële sector een bijdrage aan duurzame productie door het bedrijfsleven. Veel Nederlandse financiële instellingen doen dit al. De voorstellen in de nota versterken dit.”

 

Na Coronacrisis financiƫle sector bestand maken tegen klimaatcrisis | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie CDA Zeewolde 23-04-2020 00:00

De financiële sector is niet goed voorbereid op de gevolgen van klimaatverandering en dat brengt grote financiële risico’s met zich mee.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen investeren nog steeds miljarden in de fossiele sector, terwijl nationaal en internationaal klimaatbeleid ervoor zorgt dat deze investeringen hun waarde zullen verliezen.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bart Snels: ‘Als de Coronacrisis ons iets leert dan is het dat risico’s van buiten de financiële sector de financiële stabiliteit ernstig kunnen bedreigen’. GroenLinks dient daarom samen met D66, ChristenUnie en CDA een initiatiefnota in om de risico’s van klimaatverandering voor de financiële sector aan te pakken.

Een groot deel van de investeringen is nog niet in lijn met de klimaatdoelstellingen van Parijs. In 2018 ging meer dan tachtig procent van de investeringen in de energiesector naar de fossiele industrie. Deze investeringen zijn risicovol, want zullen hun waarde in de toekomst gaan verliezen. Dan komen financiële instellingen in problemen.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zijn daarnaast kwetsbaar voor fysieke klimaateffecten. Zo hebben Nederlandse financiële instellingen voor bijna 100 miljard euro geïnvesteerd in bedrijven die actief zijn in gebieden met een groot risico op extreme waterschaarste. Ook zullen verzekeringsrisico’s toenemen door toekomstige toename van extreem weer. De politieke conflicten die ontstaan als gevolg van klimaatverandering vergroten de stabiliteitsrisico’s.

De grote financiële risico’s van klimaatverandering worden momenteel nog te weinig in kaart gebracht, net zoals financiële markten 15 jaar geleden geen inzicht hadden in de risico’s van gebundelde hypotheken. 

In het plan doen GroenLinks, D66, ChristenUnie en CDA een reeks voorstellen om de financiële sector te verduurzamen, zodat ook toekomstige generaties kunnen vertrouwen op een solide financieel systeem. De partijen stellen onder andere voor wetgeving met betrekking tot transparantie van financiële instellingen aan te scherpen, zodat meer bekend worden over welke risico’s instellingen lopen en hoe ze deze beheersen. De initiatiefnemers willen dat banken geleidelijk aan hogere buffers opbouwen met betrekking tot duurzaamheidsrisico’s.

Bart Snels: “We zijn blind voor klimaatrisico’s. Als we die niet gaan meewegen, dan kunnen we na de Coronacrisis zomaar in een financiële klimaatcrisis belanden. Dat kunnen en moeten we voorkomen.” 

 

D66 Kamerlid Joost Sneller: ‘De huidige Coronacrisis moet ons de ogen openen voor de gevolgen van de klimaatcrisis, die we al lange tijd zien aankomen. In dit soort tijden is de financiële sector extra kwetsbaar. Als de sector nu verduurzaamt, dan plukken we daar straks de vruchten van als samenleving.’

 

Bruins, Kamerlid ChristenUnie: ‘De financiële sector is niet goed voorbereid op een noodzakelijke en door velen gewenste groene toekomst. Met deze voorstellen geven we banken een ferme duw in de rug om de transitie naar een duurzame economie goed vorm te geven.’ 

 

Evert-Jan Slootweg, Kamerlid CDA: “Door de juiste prikkels in te bouwen levert de financiële sector een bijdrage aan duurzame productie door het bedrijfsleven. Veel Nederlandse financiële instellingen doen dit al. De voorstellen in de nota versterken dit.”

 

Na Coronacrisis financiƫle sector bestand maken tegen klimaatcrisis | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 CDA ChristenUnie Rotterdam IJsselmonde 23-04-2020 00:00

De financiële sector is niet goed voorbereid op de gevolgen van klimaatverandering en dat brengt grote financiële risico’s met zich mee.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen investeren nog steeds miljarden in de fossiele sector, terwijl nationaal en internationaal klimaatbeleid ervoor zorgt dat deze investeringen hun waarde zullen verliezen.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bart Snels: ‘Als de Coronacrisis ons iets leert dan is het dat risico’s van buiten de financiële sector de financiële stabiliteit ernstig kunnen bedreigen’. GroenLinks dient daarom samen met D66, ChristenUnie en CDA een initiatiefnota in om de risico’s van klimaatverandering voor de financiële sector aan te pakken.

Een groot deel van de investeringen is nog niet in lijn met de klimaatdoelstellingen van Parijs. In 2018 ging meer dan tachtig procent van de investeringen in de energiesector naar de fossiele industrie. Deze investeringen zijn risicovol, want zullen hun waarde in de toekomst gaan verliezen. Dan komen financiële instellingen in problemen.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zijn daarnaast kwetsbaar voor fysieke klimaateffecten. Zo hebben Nederlandse financiële instellingen voor bijna 100 miljard euro geïnvesteerd in bedrijven die actief zijn in gebieden met een groot risico op extreme waterschaarste. Ook zullen verzekeringsrisico’s toenemen door toekomstige toename van extreem weer. De politieke conflicten die ontstaan als gevolg van klimaatverandering vergroten de stabiliteitsrisico’s.

De grote financiële risico’s van klimaatverandering worden momenteel nog te weinig in kaart gebracht, net zoals financiële markten 15 jaar geleden geen inzicht hadden in de risico’s van gebundelde hypotheken. 

In het plan doen GroenLinks, D66, ChristenUnie en CDA een reeks voorstellen om de financiële sector te verduurzamen, zodat ook toekomstige generaties kunnen vertrouwen op een solide financieel systeem. De partijen stellen onder andere voor wetgeving met betrekking tot transparantie van financiële instellingen aan te scherpen, zodat meer bekend worden over welke risico’s instellingen lopen en hoe ze deze beheersen. De initiatiefnemers willen dat banken geleidelijk aan hogere buffers opbouwen met betrekking tot duurzaamheidsrisico’s.

Bart Snels: “We zijn blind voor klimaatrisico’s. Als we die niet gaan meewegen, dan kunnen we na de Coronacrisis zomaar in een financiële klimaatcrisis belanden. Dat kunnen en moeten we voorkomen.” 

 

D66 Kamerlid Joost Sneller: ‘De huidige Coronacrisis moet ons de ogen openen voor de gevolgen van de klimaatcrisis, die we al lange tijd zien aankomen. In dit soort tijden is de financiële sector extra kwetsbaar. Als de sector nu verduurzaamt, dan plukken we daar straks de vruchten van als samenleving.’

 

Bruins, Kamerlid ChristenUnie: ‘De financiële sector is niet goed voorbereid op een noodzakelijke en door velen gewenste groene toekomst. Met deze voorstellen geven we banken een ferme duw in de rug om de transitie naar een duurzame economie goed vorm te geven.’ 

 

Evert-Jan Slootweg, Kamerlid CDA: “Door de juiste prikkels in te bouwen levert de financiële sector een bijdrage aan duurzame productie door het bedrijfsleven. Veel Nederlandse financiële instellingen doen dit al. De voorstellen in de nota versterken dit.”

 

Na Coronacrisis financiƫle sector bestand maken tegen klimaatcrisis | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie CDA Rotterdam Hoogvliet 23-04-2020 00:00

De financiële sector is niet goed voorbereid op de gevolgen van klimaatverandering en dat brengt grote financiële risico’s met zich mee.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen investeren nog steeds miljarden in de fossiele sector, terwijl nationaal en internationaal klimaatbeleid ervoor zorgt dat deze investeringen hun waarde zullen verliezen.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bart Snels: ‘Als de Coronacrisis ons iets leert dan is het dat risico’s van buiten de financiële sector de financiële stabiliteit ernstig kunnen bedreigen’. GroenLinks dient daarom samen met D66, ChristenUnie en CDA een initiatiefnota in om de risico’s van klimaatverandering voor de financiële sector aan te pakken.

Een groot deel van de investeringen is nog niet in lijn met de klimaatdoelstellingen van Parijs. In 2018 ging meer dan tachtig procent van de investeringen in de energiesector naar de fossiele industrie. Deze investeringen zijn risicovol, want zullen hun waarde in de toekomst gaan verliezen. Dan komen financiële instellingen in problemen.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zijn daarnaast kwetsbaar voor fysieke klimaateffecten. Zo hebben Nederlandse financiële instellingen voor bijna 100 miljard euro geïnvesteerd in bedrijven die actief zijn in gebieden met een groot risico op extreme waterschaarste. Ook zullen verzekeringsrisico’s toenemen door toekomstige toename van extreem weer. De politieke conflicten die ontstaan als gevolg van klimaatverandering vergroten de stabiliteitsrisico’s.

De grote financiële risico’s van klimaatverandering worden momenteel nog te weinig in kaart gebracht, net zoals financiële markten 15 jaar geleden geen inzicht hadden in de risico’s van gebundelde hypotheken. 

In het plan doen GroenLinks, D66, ChristenUnie en CDA een reeks voorstellen om de financiële sector te verduurzamen, zodat ook toekomstige generaties kunnen vertrouwen op een solide financieel systeem. De partijen stellen onder andere voor wetgeving met betrekking tot transparantie van financiële instellingen aan te scherpen, zodat meer bekend worden over welke risico’s instellingen lopen en hoe ze deze beheersen. De initiatiefnemers willen dat banken geleidelijk aan hogere buffers opbouwen met betrekking tot duurzaamheidsrisico’s.

Bart Snels: “We zijn blind voor klimaatrisico’s. Als we die niet gaan meewegen, dan kunnen we na de Coronacrisis zomaar in een financiële klimaatcrisis belanden. Dat kunnen en moeten we voorkomen.” 

 

D66 Kamerlid Joost Sneller: ‘De huidige Coronacrisis moet ons de ogen openen voor de gevolgen van de klimaatcrisis, die we al lange tijd zien aankomen. In dit soort tijden is de financiële sector extra kwetsbaar. Als de sector nu verduurzaamt, dan plukken we daar straks de vruchten van als samenleving.’

 

Bruins, Kamerlid ChristenUnie: ‘De financiële sector is niet goed voorbereid op een noodzakelijke en door velen gewenste groene toekomst. Met deze voorstellen geven we banken een ferme duw in de rug om de transitie naar een duurzame economie goed vorm te geven.’ 

 

Evert-Jan Slootweg, Kamerlid CDA: “Door de juiste prikkels in te bouwen levert de financiële sector een bijdrage aan duurzame productie door het bedrijfsleven. Veel Nederlandse financiële instellingen doen dit al. De voorstellen in de nota versterken dit.”

 

Na Coronacrisis financiƫle sector bestand maken tegen klimaatcrisis | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie CDA Nederland 23-04-2020 00:00

De financiële sector is niet goed voorbereid op de gevolgen van klimaatverandering en dat brengt grote financiële risico’s met zich mee.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen investeren nog steeds miljarden in de fossiele sector, terwijl nationaal en internationaal klimaatbeleid ervoor zorgt dat deze investeringen hun waarde zullen verliezen.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bart Snels: ‘Als de Coronacrisis ons iets leert dan is het dat risico’s van buiten de financiële sector de financiële stabiliteit ernstig kunnen bedreigen’. GroenLinks dient daarom samen met D66, ChristenUnie en CDA een initiatiefnota in om de risico’s van klimaatverandering voor de financiële sector aan te pakken.

Een groot deel van de investeringen is nog niet in lijn met de klimaatdoelstellingen van Parijs. In 2018 ging meer dan tachtig procent van de investeringen in de energiesector naar de fossiele industrie. Deze investeringen zijn risicovol, want zullen hun waarde in de toekomst gaan verliezen. Dan komen financiële instellingen in problemen.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zijn daarnaast kwetsbaar voor fysieke klimaateffecten. Zo hebben Nederlandse financiële instellingen voor bijna 100 miljard euro geïnvesteerd in bedrijven die actief zijn in gebieden met een groot risico op extreme waterschaarste. Ook zullen verzekeringsrisico’s toenemen door toekomstige toename van extreem weer. De politieke conflicten die ontstaan als gevolg van klimaatverandering vergroten de stabiliteitsrisico’s.

De grote financiële risico’s van klimaatverandering worden momenteel nog te weinig in kaart gebracht, net zoals financiële markten 15 jaar geleden geen inzicht hadden in de risico’s van gebundelde hypotheken. 

In het plan doen GroenLinks, D66, ChristenUnie en CDA een reeks voorstellen om de financiële sector te verduurzamen, zodat ook toekomstige generaties kunnen vertrouwen op een solide financieel systeem. De partijen stellen onder andere voor wetgeving met betrekking tot transparantie van financiële instellingen aan te scherpen, zodat meer bekend worden over welke risico’s instellingen lopen en hoe ze deze beheersen. De initiatiefnemers willen dat banken geleidelijk aan hogere buffers opbouwen met betrekking tot duurzaamheidsrisico’s.

Bart Snels: “We zijn blind voor klimaatrisico’s. Als we die niet gaan meewegen, dan kunnen we na de Coronacrisis zomaar in een financiële klimaatcrisis belanden. Dat kunnen en moeten we voorkomen.” 

 

D66 Kamerlid Joost Sneller: ‘De huidige Coronacrisis moet ons de ogen openen voor de gevolgen van de klimaatcrisis, die we al lange tijd zien aankomen. In dit soort tijden is de financiële sector extra kwetsbaar. Als de sector nu verduurzaamt, dan plukken we daar straks de vruchten van als samenleving.’

 

Bruins, Kamerlid ChristenUnie: ‘De financiële sector is niet goed voorbereid op een noodzakelijke en door velen gewenste groene toekomst. Met deze voorstellen geven we banken een ferme duw in de rug om de transitie naar een duurzame economie goed vorm te geven.’ 

 

Evert-Jan Slootweg, Kamerlid CDA: “Door de juiste prikkels in te bouwen levert de financiële sector een bijdrage aan duurzame productie door het bedrijfsleven. Veel Nederlandse financiële instellingen doen dit al. De voorstellen in de nota versterken dit.”