Nieuws van politieke partijen in Groningen inzichtelijk

126 documenten

Commissievergadering 16 september 2020: Vol energie naar een groene toekomst

D66 D66 Groningen 17-09-2020 16:09

Afgelopen woensdag waren de Provinciale Staten in een commissievergadering bij elkaar om te spreken over de groene toekomst van Groningen: de klimaatagenda. Vorige week hielden de Provinciale Staten hierover al een hoorzitting met diverse insprekers. D66 sluit zich aan bij het meerendeel van de insprekers van die hoorzitting: het is goed dat er deze klimaatagenda er nu ligt. Het is de nieuwe stap in het klimaatbeleid van de provincie Groningen. Fractievoorzitter Geert Kamminga was woensdag de woordvoerder: “We waarderen het dat de klimaatagenda integraal is, maar vooral ook dat deze meetbare doelen kent voor het komende decennium.” Wel gaf Kamminga het College nog een aantal tips mee, en had hij nog enkele vragen.

Professionele coöperaties

Allereerst vestigde D66 de aandacht op de Groninger energiecoöperaties. Groningen kent de hoogste energiecoöperatiedichtheid van Nederland. Deze coöperaties willen graag de volgende stap zetten en zich doorontwikkelen. Daarvoor zoeken zij budget om belangrijke voorinvesteringen te doen. De coöperaties zijn essentieel om de energietransitie van onderop waar te maken. Daarom wilde Kamminga van het College weten hoe ze de coöperaties willen ondersteunen vanuit een daarvoor bestemd fonds. Het College gaf aan dat deze coöperaties meer ondersteuning verdienen. Gedeputeerde Homan hoopt op korte termijn met een nieuw voorstel te komen om voorinvesteringen mogelijk maken.

Rendabele molens

Ten tweede stelde D66 de windprojecten van energiecoöperaties centraal. Kamminga: “De coöperatieve energiesector pleit voor goed ingepaste windprojecten: de dorpsmolens. Maar in sommige delen van onze provincie kunnen deze molens niet rendabel gemaakt worden en willen de coöperaties grotere molens.” De bekende groene EAZ-windmolens tot 15 meter werken op veel plekken uitstekend. D66 wilde graag weten van het College hoe de vraag om grotere molens wordt opgepakt. Het College voert het gesprek met gemeenten om meer zicht op de mogelijkheden hiervoor te krijgen.

Goed ingepaste zonneparken

Een derde onderwerp dat Kamminga namens D66 aanstipte waren de zonneparken. In het coalitieakkoord staat de afspraak dat zonnepanelen bij voorkeur gerealiseerd worden op bijvoorbeeld leegstaande bedrijventerreinen, daken van gebouwen en brakke grond langs snelwegen en spoorlijnen. Landbouwgrond worden daarbij niet uitgesloten, maar genieten niet de eerste voorkeur. Kamminga: “De provincie heeft de regie over zonneparken, maar dat wordt blijkbaar niet zo ervaren. Wat doet het College om de afspraak uit het coalitieakkoord uit te voeren?” Gedeputeerde Nienke Homan gaf hierop het antwoord dat gemeenten zonnevisies opstellen over hun eigen grond. Het provinciebestuur geeft daarbij gemeenten het vertrouwen hun eigen grenzen aan te geven en daarbij de rol van omwonenden en de plaats in het landschap in het oog te houden. De provinciale maatwerkoplossing van inpassing in het landschap en vormgeving van participatie in het buitengebied toegepast. Zo vormen de lokale zonnevisies samen met de provinciale maatwerkoplossing de provinciale zonnevisie.

Investeringsregeling voor de smalle beurs

Naast deze drie uitgelichte thema’s wilde D66 weten of de investeringsregeling voor mensen met een smalle beurs binnenkort al te verwachten is. Voor reguliere leningen komen zij niet in aanmerking, maar met deze regeling moet het mogelijk zijn toch te investeren in de energietransitie. De regeling moet omvatten dat hij terugbetaald kan woren uit energiebesparing. Het College zei hierop nog te wachten op een aantal rijksregelingen, maar dat ze verwachten snel daarna de regeling te kunnen presenteren.

Kansrijke waterstofeconomie

Tot slot wilde D66 het hebben over de economische kansen van de energietransitie. Het nationale investeringsfonds, ook wel bekend als het Wopke-Wiebesfonds, stelt twintig miljard euro beschikbaar om te investeren. D66 ziet graag dat een deel van dit geld in Groningen terecht komt om de waterstofeconomie te realiseren en wilde van het College weten hoe zij dit voor elkaar willen krijgen. Hier komt College bij de economische provinciale agenda graag op terug, maar stelde wel dat dit veel werkgelegenheid op kan leveren. De Nederlandse plannen voor de waterstofeconomie mogen wat D66 betreft flink ambitieuzer. Duitsland bijvoorbeeld investeert de komende jaren al dertig miljard euro in de waterstoftechnologie, en dat is slechts één deel van de waterstofketen.

Andere onderwerpen op de commissieagenda

Op de commissieagenda stonden ook de Regionale Energiestrategie en het Noordelijk Rekenkamer-rapport “Verdeling onder hoogspanning” geagendeerd. Over de RES stelde woordvoerder Kammiga: “Er ligt een realistisch conceptbod vanuit Groningen. Het is een optelsom van wat gemeenten samen al gedaan hebben en al van plan zijn. Groningen kan deze plannen dragen, en gemeenten hebben zelf aangegeven dat ze dit kunnen realiseren.” D66 had wel een aantal kritische kanttekeningen.

Kamminga: “Het gaat niet alleen over hoeveel gigawatt we gaan opwekken. We moeten er zelf voor zorgen dat de opbrengsten van windmolens en zonneparken ook in Groningen terecht komen. We moeten er zelf voor zorgen dat Groningse bedrijven een plaats hebben in de energietransitie. En we oeten wer zelf voor zorgen dat onze kinderen opleidingen krijgen zodat ze aan het werk kunnen in de nieuwe economie.” Deze concept-RES maakt dat wat D66 betreft onvoldoende duidelijk. Betaalbaarheid en lokaal eigendom moeten nog gevat worden in de omgevingswet. Instrumenten voor participatie moeten geregeld worden voor we de definitieve RES vaststellen. Daarnaast wil D66 dat Jong RES aan tafel komt bij de gesprekken daarover om ook jongeren inspraak te geven in hun eigen groene toekomst.

D66 bedankte de Rekenkamer voor het uitgebreide en belangrijke rapport, al ging het over enigszins gedateerd beleid. De enige vraag die D66 had was of het College ook een rol voor zichzelf ziet in de opwekking van energie. Het College gaf aan alle mogelijke rollen die de overheid kan spelen in de energietransitie te onderzoeken. Een publiek-private samenwerking zou wat D66 betreft geen slecht idee zijn, mocht de markt niet op een juiste manier kunnen voorzien in de vraag om groene energie. Het tegengaan van klimaatverandering door fossiele brandstoffen dient namelijk een groot publiek belang.

De klimaatagenda en de concept-RES staan voor de hybride commissievergadering van 30 september, die fungeert als Statenvergadering, weer geagendeerd als bespreekstuk. De aanbevelingen uit het Noordelijk Rekenkamerrapport gaan als hamerstuk naar de commissievergadering van 30 september. 

Hete zomers maken noodzaak klimaatadaptatie in Groningen duidelijk | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 12-08-2020 00:00

Deze lange hittegolf zag het KNMI niet aankomen, maar periodes met extreem warme dagen en nachten waarin het nauwelijks afkoelt gaan steeds vaker voorkomen.

Kortom, hittegolven worden 'het nieuwe normaal'. In de gemeente Groningen is GroenLinks bezig met twee belangrijke pijlers: het tegengaan van de oorzaken van klimaatverandering, voor zover wij daar invloed op hebben, én het aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering: klimaatadaptatie. 

Als het, zoals nu, een hittegolf is, wordt goed duidelijk waar we ons moeten aanpassen: met die hitte moeten er genoeg mogelijkheden zijn voor verkoeling en schaduw, en met de droogte is het belangrijk dat we goed op ons watergebruik letten en de natuur niet te veel laten verdrogen. Om de lokale gevolgen van klimaatverandering duidelijk te krijgen heeft GroenLinks-wethouder Glimina Chakor afgelopen halfjaar de uitvoeringsagenda Klimaatbestendig Groningen 2020-2024 ontwikkeld en besproken met de gemeenteraad. Daarin wordt duidelijk gemaakt welke plekken in Groningen een onvoldoende scoren in de "klimaatstresstest", bijvoorbeeld omdat het er veel te warm wordt, maar ook omdat de straten blank komen te staan bij een hevige regenbui. Vervolgens worden de opties besproken om deze onvoldoendes aan te pakken: bijvoorbeeld door de straten groener te maken en meer bomen te planten.

Het groen zorgt voor verkoeling in de zomer en helpt water op te slaan bij grote regenbuien, zo sla je twee vliegen in één klap. Naast de uitvoeringsagenda heeft Glimina ook afgelopen jaar het Groninger Water en Rioleringsplan ontwikkeld voor 2020-2024, waarin klimaatadaptatie een kernthema is. Verder helpt het Groenplan "Vitamine G", ook afgelopen jaar ontwikkeld door Glimina, om de openbare ruimte snel te vergroenen, wat ook weer voor meer koelte en schaduw zorgt. Kortom, op beleidsniveau wordt er hard aan de weg getimmerd om Groningen aan te passen aan de hetere zomers en grotere regenbuien die eraan komen.

Naast plannen ontwikkelen zijn er nu ook al een hoop concrete maatregelen die de gemeente Groningen neemt voor klimaatadaptatie: zo is er subsidie om groene daken aan te leggen: Groene daken (met mos of sedum) verkoelen het gebouw eronder en de lucht erboven, en houden vocht vast bij een grote regenbui. Ook is er subsidie om een regenton te plaatsen in je tuin, waardoor je geen leidingwater hoeft te gebruiken om je plantjes water te geven (fijn voor de drinkwaterbedrijven!) en waardoor het riool minder vol wordt als het hard regent. Verder hebben GroenLinks-raadsleden Jasper Been en Ceciel Nieuwenhout met een motie opgeroepen om via de rioolheffing bedrijven te belonen die helpen om het riool minder te belasten, door bijvoorbeeld hun parkeerplaatsen en bedrijfsdaken anders in te richten.

Ook komend jaar staat er een hoop te gebeuren: Groningen gaat dit jaar een klimaatadapatatieweek organiseren waar experts bij elkaar gebracht worden, ervaringen worden uitgewisseld en de bewoners van Groningen betrokken kunnen worden bij de klimaatadaptatie van de gemeente Groningen.

Energiecoaches helpen energie en geld besparen | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 26-06-2020 00:00

Sinds kort kunnen alle inwoners van Groningen gratis gebruik maken van een energiecoach.

De coach geeft tijdens een online huisbezoek gratis advies. Bewoners die meedoen krijgen een energietas met bespaarmiddelen zoals ledlampen, radiatorfolie en tochtstrippen.

“De energierekening is voor veel mensen een grote maandelijkse kostenpost. Energie besparen is geld overhouden voor andere belangrijke zaken. Tegelijk draagt energiebesparing bij aan de doelstelling van de gemeente Groningen om in 2035 een CO2 neutrale gemeente te zijn.”

 

- Philip Broeksma

Amendement

GroenLinks raadslid Jasper Been deed in de gemeenteraad het voorstel om de energiecoaches in te stellen.

"Het tegengaan van energiearmoede is een van de belangrijkste opgaven en kansen in de energietransitie. Een opgave, omdat het voor mensen met een kleine portemonee ingewikkeld is om te verduurzamen. Een kans omdat juist zij financieel veel te winnen hebben bij het besparen van energie."

 

- Jasper Been

(Online) advies

De energiecoaches gaan online van start, maar komen met in achtneming van de RIVM richtlijnen indien wenselijk en mogelijk ook aan huis. Na inschrijving wordt een afspraak gemaakt en een korte handleiding gegeven over het inbellen. Het project is een initiatief van Energieloket Groningen. Dit is een samenwerking tussen gemeente Groningen en energiecoöperatie Grunneger Power. Aanmelden kan via de website van energiecoöperatie Grunneger Power: www.grunnegerpower.nl/energiecoach

Vanuit de wijk

De energiecoaches zijn getrainde vrijwilligers; Groningers die de eigen buurt kennen en andere wijkbewoners onafhankelijk adviseren. Met een woningscan brengen de coaches eerst in kaart waarop energie bespaard kan worden. Als de bewoner dat wil kunnen direct maatregelen worden aangebracht. Zoals het plaatsen van een waterbesparende douchekop of het vervangen van gloeilampen door ledlampen.

Aardgasvrij

In 2035 wil de gemeente Groningen aardgasvrij zijn. De energiecoach adviseert ook over alternatieven om te verwarmen en koken.

Energieweek

Alle Groningers kunnen in de laatste week van juni profiteren van gratis duurzame producten en workshops in een speciale “Energieloket-pop-up-store”. Dit is mogelijk tijdens de Energieweek van het Energieloket Groningen. Meer informatie en het gehele programma van de Energieweek is te vinden op www.grunnegerpower.nl.

GroenLinks Groningen wil duidelijkheid over rol gemeente in uitrol 5G | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 13-04-2020 00:00

De gemeenteraadsfractie van GroenLinks maakt zich zorgen over de uitrol van het 5G-netwerk in de gemeente Groningen. Hierover stelt ze daarom vragen aan het college van B&W. De partij heeft voornamelijk zorgen over de precieze rol van de gemeente in het aanleggen van 5G. Daarnaast heeft ze vragen over energie- veiligheids- en privacyaspecten en hoe de gemeente over 5G naar inwoners communiceert. 

GroenLinks merkt dat er veel misinformatie rondgaat over 5G. Raadslid Nick Nieuwenhuijsen: “Ik houd me al langer met het 5G-dossier bezig en ben wel wat verwarring gewend, maar ik ben erg geschrokken van de brandstichtingen van zendmasten in Nederland, waaronder onlangs ook in Groningen. Deze branden zijn waarschijnlijk aangestoken omdat 5G het coronavirus zou helpen verspreiden en dat is natuurlijk onzinnig. Maar het toont aan hoe wanhopig en bezorgd sommige mensen zijn geworden.” 

Er zijn echter ook redelijke redenen tot bezorgdheid. Zo lijkt voor gemeenten onvoldoende duidelijk welke gevolgen de implementatie van de nieuwe Telecomwet (aangenomen in juli 2019) heeft. Deze wet verplicht gemeenten telecomproviders te faciliteren bij het uitrollen van het 5G-netwerk, maar het is niet duidelijk hoe ver gemeenten hierin moeten gaan en wie wat betaalt. Daarnaast zijn er zorgen over extra energieverbruik, de veiligheid van het netwerk en in hoeverre de privacy van Groningers (en bezoekers) gewaarborgd blijft. 

Nieuwenhuijsen: “Daarnaast zijn er zorgen over de gezondheidseffecten die volgens mij grotendeels kunnen worden weggenomen als er duidelijker over wordt gecommuniceerd. De lokale overheid is verantwoordelijk voor het welzijn van haar inwoners en moet dus duidelijk maken hoe zij tot bepaalde afwegingen komt. Ik zou graag zien dat het college hierover met inwoners in gesprek gaat.”  

De fractie stelt tien vragen aan het college. Deze gaan over de praktische en financiële rol van de gemeente in het uitrollen van het netwerk, de toename van energiegebruik, de veiligheid van het netwerk, privacyvraagstukken en hoe de gemeente aankijkt tegen al dan niet terechte zorgen over de gezondheidsrisico’s van 5G.

Vijf vragen over 5G in Groningen | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 11-04-2020 00:00

De uitrol van 5G roept veel vragen op. Tijd om deze nieuwste draadloze internetverbinding en opvolger van 4G onder de loep te nemen.

1. Wat is 5G precies? 

5G staat voor ‘5th Generation’ en is, weinig verrassend, de vijfde generatie van draadloze internetverbindingen. Dit zijn verbindingen die landelijke mobiele dekking bieden, zoals 4G dat nu doet. 5G kan uiteindelijk tot 100x sneller worden dan 4G en heeft ook een veel lagere ‘latency’, wat betekent dat apparaten sneller antwoord van elkaar krijgen. Hierdoor kunnen veel meer verschillende apparaten veel sneller met elkaar zullen kunnen communiceren, het zogeheten ‘Internet of Things’. Dit creëert allerlei mogelijkheden, bijvoorbeeld de aansturing van autonome auto’s of slimme energiebesparingen, maar het vereist ook nieuwe zenders die op een hogere frequentie met elkaar communiceren. 

2. Wat heeft de gemeente Groningen hiermee te maken? 

Ook in onze gemeente zal 5G, net als eerder 3/4G, in gebruik worden genomen. Op dit moment worden er in de provincie al proeven gedaan onder de naam ‘5Groningen’ waarmee wordt bekeken hoe 5G kan worden ingezet voor onder andere landbouw, zorg, energie en verkeer. 

3. Waar komen de zorgen over 5G vandaan? 

Er zijn verschillende zorgen over de uitrol van 5G, te verdelen in, onder ander, onderstaande categorieën: 

Energie: Het nieuwe 5G-netwerk zou weleens 150 tot 170% meer energie kunnen kosten dan het 4G-netwerk. Ook versneld 5G de vraag naar data, waardoor datacentra nog veel meer energie zullen gaan verbruiken de komende jaren. De gemeente faciliteert de zenders, maar wie draait er precies op voor de energiekosten? En nog belangrijker: hoe verhoudt deze energietoename zich tot de CO2-doelstellingen die de gemeente zichzelf gesteld heeft, zoals Groningen CO2-neutraal 2035? 

Veiligheid: Omdat de Chinese fabrikant Huawei betrokken is bij de bouw van het 5G-netwerk, zijn er op nationaal en Europees niveau twijfels gerezen over de veiligheid van het netwerk. Is het niet te gemakkelijk te infiltreren en te monitoren door bijvoorbeeld de Chinese (of een andere) overheid? 

Privacy: Wanneer er meer zenders worden geplaatst en je mobiele (of zelfs huishoudelijke) apparaat is hierop aangemeld, dan is monitoring technisch gezien ook makkelijker. Daarnaast kunnen er veel meer beveiligingsapparaten- en camera’s op het 5G-netwerk worden aangesloten. In andere woorden: zorgt 5G ervoor dat traceerbaarheid, op allerlei niveaus, nog veel gemakkelijker en gangbaarder wordt dan nu al het geval is? En welke gevolgen heeft dat voor onze privacy? 

Gezondheid: Sommige mensen zijn bang dat de uitrol van 5G extra straling met zich meebrengt, hetgeen schadelijk zou zijn voor de gezondheid. Dit heeft te maken met de hogere frequentie waarop 5G (uiteindelijk) opereert en het feit dat er meer zenders moeten worden geplaatst, omdat hogere frequenties minder ver dragen (vergelijk de korte- en langeafstandsradiofrequenties). De Nederlandse regering laat zich op dit gebied adviseren door onder andere het ICNIRP (International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection), een instituut gespecialiseerd in de gezondheidseffecten van non-ionizerende, electromagnetische straling (van langeafstandsradio tot en met ultraviolet). Dit instituut voorziet geen negatieve gezondheidseffecten met de inzet van 5G. Het is dus zaak dat de overheid, op elk niveau, hier duidelijk en transparant over communiceert, omdat dit veel zorgen weg kan nemen.

Gemeentelijke rol: In juli 2019 is de nieuwe Telecommunicatiewet door de Tweede Kamer aangenomen. Deze wet, die voortkomt uit de Europese Telecomcode, verplicht gemeenten telecomaanbieders grotendeels te faciliteren in het uitrollen van 5G. Dit faciliteren kan een flinke organisatorische alsook financiële belasting voor gemeenten zijn, waarbij niet duidelijk is hoeveel zij hierbij zelf nog te zeggen hebben en wie welke kosten draagt, ook met betrekking tot het (extra) energieverbruik van 5G. 

4. Hoe kijkt GroenLinks Groningen hier tegenaan? 

Op gemeentelijk niveau vallen een aantal zaken op. Zo maken wij ons zorgen over het gebrek aan autonomie van gemeenten op dit gebied, maar ook over hoe de uitrol van 5G naar inwoners toe wordt gecommuniceerd. Het is belangrijk dat inwoners hierover goed op de hoogte worden gehouden, zodat mensen weten wanneer er met 5G getest wordt en met de gemeente in gesprek kunnen wanneer hier zorgen over zijn. Ook zouden we graag zien dat de gemeente zich goed bewust is van de zorgen op het gebied van gezondheid. 

5. Welke stappen gaat GroenLinks Groningen ondernemen? 

Wij hebben het college vragen gesteld over de uitrol 5G, waarbij de eerdergenoemde zorgen aan bod komen. Hierbij focussen wij ons met name op hoeveel de gemeente zelf denkt te zeggen te hebben in dit proces en anderzijds hoe ze haar inlichtingen- en zorgplicht naar en voor inwoners in onze gemeente op het gebied van 5G denkt te waarborgen.

De waterstofeconomie heeft de toekomst

D66 D66 Groningen 02-03-2020 08:45

Donderdag werd bekend dat de Noordzee het grootste windmolenpark ter wereld krijgt. De stroom die dit oplevert moet in de Eemshaven omgezet worden in waterstof. Wat D66 betreft is dit een geweldig plan. Het levert een enorme verduurzaming op voor de chemie in het Noorden en in andere delen van het land. Daarnaast komt er veel werkgelegenheid naar onze provincie. Groningen houdt hiermee de positie van energieleverancier voor Nederland. Shell, Gasunie en Groningen Seaports werken samen om Groningen in 2040 dé waterstofleverancier voor heel Europa te laten zijn.

Groene waterstof is essentieel voor een duurzame toekomst. Voor onze energieopwekking, uitstootvermindering, mobiliteit én onze arbeidsmarkt. Waterstof is een van de energiedragers van de toekomst. Het kan onze chemiesector en het trein-, bus- en vrachtverkeer vergroenen. In het verkiezingsprogramma van D66 noemden we waterstof al een belangrijke stimulans om Groningen hét centrum voor duurzame energie te maken. Daarom is de ontwikkeling van waterstof op basis van schone energie uitvoerig opgenomen in het coalitieakkoord. Wat D66 betreft heeft de waterstofeconomie de toekomst en de bouw van dit windpark met bijbehorende fabriek spelen daar een grote rol in.

D66 snapt de scepsis die er in Groningen bestaat tegen Shell en de Gasunie, maar deze bedrijven laten met deze plannen ook zien dat ze onderdeel uit willen maken van vergroening en verduurzaming van onze provincie. Zolang ze daar in willen investeren zijn ze welkom. Hun huidige fossiele infrastructuur kan geschikt gemaakt worden voor een toekomstbestendige, duurzame invulling. Dit moet natuurlijk binnen de veiligheidseisen van het SodM maar er liggen grote mogelijkheden die benut moeten worden.

De intentie die deze bedrijven nu duidelijk gemaakt hebben maken nog maar eens duidelijk hoeveel de waterstofeconomie Groningen op kan leveren. Een groene en duurzame toekomst dankzij een groene en duurzame economie.

Extra geld tegen energiearmoede | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 19-12-2019 00:00

Bij de behandeling van de begroting vorige maand stemde de gemeenteraad in met een voorstel van GroenLinks raadslid Jasper Been om € 140.000 beschikbaar te stellen als cofinanciering bij de aanvraag van Rijkssubsidie voor de Regeling Reductie Energiegebruik. Deze regeling is bedoeld om mensen met een kleine portemonnee in staat te stellen energiebesparende maatregelen te treffen. De gemeente heeft nu bericht ontvangen dat het Rijk deze aanvraag honoreert met 1,26 miljoen euro. Er is totaal dus 1,4 miljoen euro beschikbaar. GroenLinks wethouder Philip Broeksma is blij met deze forse bijdrage. “We kunnen mensen die kampen met energiearmoede nu helpen om een lagere energierekening te behalen.”

De financiële injecties van de raad en het Rijk sluiten naadloos aan bij de ambities die in het Coalitieakkoord en in het meerjarenprogramma ‘Groningen geeft Energie’ worden genoemd. Broeksma: “Dit betekent dat we in 2020 volop aan de slag kunnen met het stimuleren van eigenaren van koopwoningen om kleine energiemaatregelen te nemen”. Zij kunnen daarbij voor advies een beroep doen op energiecoaches. Mensen met een kleine portemonnee hebben over het algemeen geen geld om energiebesparende maatregelen te treffen. “We kunnen nu deze doelgroep helpen met kleine maar simpele, effectieve maatregelen om energie te besparen waardoor er minder kosten zijn voor gas en elektra. Dit scheelt per maand al gauw enkele tientjes. Daarbij moet worden gedacht aan o.a. het aanbrengen van radiatorfolie, tochtstrippen, aanschaf van LED-lampen en het beter instellen van de CV. Begin 2020 zullen nadere regels over de regeling bekend worden gemaakt”, aldus Broeksma.

Gesjoemel met energie-indexen | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 12-12-2019 00:00

Huurders betalen vaak te veel huur voor hun woning, omdat verhuurders blijken te sjoemelen met de energie-index. De fracties van GroenLinks en Student & Stad hadden hier bij het begrotingsdebat in mei al aandacht voor gevraagd en worden nu in hun wantrouwen bevestigd door onderzoek van het Dagblad van het Noorden.

Het Dagblad liet 21 woningen onderzoeken door certificeerder en keuringsbedrijf Ecocert en al deze woningen bleken een foutief energielabel te hebben. Bijkomend probleem is dat huurders de onderliggende data die leiden tot het hoge energielabel niet kunnen inzien. Daardoor is het voor hen onmogelijk om controle uit te oefenen op dit deel van hun huurprijs, tenzij tegen hoge kosten voor contra-expertise. GroenLinks en Student & Stad hebben het stadsbestuur gevraagd wat ze aan deze misstanden denken te gaan doen.

‘Deuren Dicht’-actie in de Binnenstad | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 09-12-2019 00:00

Met de overhandiging van de eerste ‘Deuren Dicht’-bordjes aan drie winkeliers in de Oosterstraat, startte wethouder Philip Broeksma vandaag de ‘Deuren Dicht-actie’ van Groningen Werkt Slim.

Het duurzaamheidsplatform van de vier Groninger bedrijvenverenigingen, gemeente en provincie wil hiermee samen met de winkeliers fors besparen op energie. “Nu staan de meeste winkeldeuren de hele dag open. Daardoor gaat er veel warmte verloren. De deur dicht bespaart energie en geld én winkeliers dragen bij aan ons doel om in 2035 CO2-neutraal te zijn”, zegt wethouder Philip Broeksma.

‘Natuurlijk zijn wij OPEN, de deur is alleen dicht om energie te besparen’. Een bordje met deze tekst moet de komende tijd op zoveel mogelijk winkeldeuren prijken. Het initiatief voor de actie komt van de Vereniging Groningen City Club. “Uit onderzoek van het Belgische onderzoeksbureau Haystack International blijkt dat met een dichte winkeldeur de energiekosten flink dalen. Een automatische schuifdeur met luchtgordijn bijvoorbeeld bespaart bijna 40% gasverbruik ten opzichte van een deur die open staat”, zegt Eric Bos, voorzitter Groningen City Club. Bovendien heeft een dichte winkel- en horecadeur geen invloed op het aantal klanten en op de omzet, wijst een proef in Amsterdam en Tilburg uit. Klanten reageren er juist positief op.

De  eerste deelnemers aan de ’Deuren Dicht’-actie zijn drie winkeliers in de Oosterstraat; Kokotoko, Mary Jane en Oddity. En in de Herestraat plaatst Expresso Fashion als eerste het bordje op de deur.  Deze winkels zijn naast dat ze nu hun deuren dicht hebben, al op een andere wijze actief met duurzaamheid.

SP wil collectieve inkoop energie voor Groningse minima

SP SP Groningen 29-10-2019 12:56

De SP-fractie in de Groningse gemeenteraad wil dat de gemeente collectief schone, lokale en goedkope energie voor mensen met een laag inkomen gaat inkopen. Hiervoor kunnen mensen met een laag inkomen zich aanmelden en koopt de gemeente de stroom in bij de energieleverancier met het schoonste en goedkoopste aanbod.

Volgens de SP zijn, naast de zorgkosten en huurprijzen, de energiekosten voor mensen lage inkomens amper nog op te brengen. De collectieve Groninger energieinkoopregeling is volgens de SP de eerste stap naar betaalbare en schone energie.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

https://groningen.sp.nl/nieuws/2019/10/sp-wil-collectieve-inkoop-energie-voor-groningse-minima“De tijd van individualistische oplossingen is voorbij, die vergroten de ongelijkheid en zijn gedoemd te mislukken. Alleen collectieve oplossingen zorgen voor goede en betaalbare energie van ons allemaal.” 

De SP zal het voorstel doen tijdens het bespreken van het armoedebeleid. Het idee is geïnspireerd op de collectieve zorgverzekering voor minima en het energiecollectief van de Consumentenbond. Daarnaast willen de socialisten dat er een Groninger gemeentelijk energiebedrijf wordt opgezet die vervolgens de energie gaat leveren. 

Dijk: “Uiteindelijk moeten we naar een gemeentelijk energiebedrijf dat zelf met hernieuwbare bronnen de stroom gaat leveren. Dat is schoner, goedkoper en democratischer.”

Tijdens de gemeenteraad op 30 oktober zal de SP een voorstel indienen om het plan van een collectieve Groninger energieinkoopregeling verder uit werken. 

Zie ook: Jimmy Dijk

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

form.antibot { display: none !important; }
You must have JavaScript enabled to use this form.
Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.