Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

598 documenten

VVD Lisse - Ouder worden in Lisse

VVD VVD Lisse 06-05-2021 02:46

Ouder worden in Lisse.

Wat is er nodig in Lisse als de vergrijzing toeslaat.

In februari 2018 is in Lisse een motie ingediend met de vraag om de demografische ontwikkeling van ouderen in Lisse inzichtelijk te maken. En wat is er dan nodig op gebied van wonen, welzijn, zorg en ondersteuning.

Het heeft even geduurd maar er ligt nu een notitie ouderenbeleid. En daar zijn we blij mee. Het is een uitgebreide notitie waarin de ervaringen van veel partijen meegenomen zijn. Veel wisten we, gevoelsmatig, al. Maar op gevoel kun je geen beleid bouwen. In deze notitie wordt het gevoel nu ook cijfermatig onderbouwd. Er is een onderscheid gemaakt tussen kwetsbare en vitale ouderen. Kwetsbaarheid wordt onderverdeeld in een aantal elementen; lichamelijke beperkingen, gering inkomen en beperkt netwerk. En ook de mantelzorger wordt niet vergeten in de notitie. Door het langer thuiswonen wordt de mantelzorger steeds belangrijker.

De behoefte van de “vitale” oudere ligt vooral bij bewegen en gezondheid (sporten, wandelen etc.), eropuitgaan, culturele uitjes en ontmoeten (eten,cursussen etc.). Hoe ouder men wordt hoe meer de behoefte zich in een kleinere actieradius gaat begeven en hoe meer het netwerk en de faciliteiten dichtbij huis belangrijk worden.

De groep boven de 65 jaar in Lisse bestaat uit ongeveer 5000 mensen. Deze ouderen wonen verspreid in Lisse met de grootste aantallen in de omgeving Berkhout, het centrum van Lisse en de Poelpolder. Men woont veel langer thuis hetgeen betekent dat faciliteiten zoals buurthuizen, zorg en beweeg gelegenheid ook niet meer alleen ontwikkeld moeten worden in de Beukenhof. Overal in de gemeente ligt deze behoefte. Daarom is het ook zaak dat de inrichting van de maatschappelijke agenda gestaag doorgaat. Er is geïntegreerd beleid nodig. Ouderenbeleid kan niet zonder het accommodatiebeleid. Waar vinden de activiteiten voor ouderen plaats. En minstens zo belangrijk is de woonvisie. Waar bouwen we voor de doelgroep ouderen. 

Met deze notitie wordt cijfermatig inzichtelijk gemaakt hoe Lisse er demografisch uitziet en in de toekomst uit gaat zien. Een mooie fundering en richtinggevend voor verder beleid.

VVD Lisse - Ouder worden in Lisse

VVD VVD Hillegom 06-05-2021 02:46

Ouder worden in Lisse.

Wat is er nodig in Lisse als de vergrijzing toeslaat.

In februari 2018 is in Lisse een motie ingediend met de vraag om de demografische ontwikkeling van ouderen in Lisse inzichtelijk te maken. En wat is er dan nodig op gebied van wonen, welzijn, zorg en ondersteuning.

Het heeft even geduurd maar er ligt nu een notitie ouderenbeleid. En daar zijn we blij mee. Het is een uitgebreide notitie waarin de ervaringen van veel partijen meegenomen zijn. Veel wisten we, gevoelsmatig, al. Maar op gevoel kun je geen beleid bouwen. In deze notitie wordt het gevoel nu ook cijfermatig onderbouwd. Er is een onderscheid gemaakt tussen kwetsbare en vitale ouderen. Kwetsbaarheid wordt onderverdeeld in een aantal elementen; lichamelijke beperkingen, gering inkomen en beperkt netwerk. En ook de mantelzorger wordt niet vergeten in de notitie. Door het langer thuiswonen wordt de mantelzorger steeds belangrijker.

De behoefte van de “vitale” oudere ligt vooral bij bewegen en gezondheid (sporten, wandelen etc.), eropuitgaan, culturele uitjes en ontmoeten (eten,cursussen etc.). Hoe ouder men wordt hoe meer de behoefte zich in een kleinere actieradius gaat begeven en hoe meer het netwerk en de faciliteiten dichtbij huis belangrijk worden.

De groep boven de 65 jaar in Lisse bestaat uit ongeveer 5000 mensen. Deze ouderen wonen verspreid in Lisse met de grootste aantallen in de omgeving Berkhout, het centrum van Lisse en de Poelpolder. Men woont veel langer thuis hetgeen betekent dat faciliteiten zoals buurthuizen, zorg en beweeg gelegenheid ook niet meer alleen ontwikkeld moeten worden in de Beukenhof. Overal in de gemeente ligt deze behoefte. Daarom is het ook zaak dat de inrichting van de maatschappelijke agenda gestaag doorgaat. Er is geïntegreerd beleid nodig. Ouderenbeleid kan niet zonder het accommodatiebeleid. Waar vinden de activiteiten voor ouderen plaats. En minstens zo belangrijk is de woonvisie. Waar bouwen we voor de doelgroep ouderen. 

Met deze notitie wordt cijfermatig inzichtelijk gemaakt hoe Lisse er demografisch uitziet en in de toekomst uit gaat zien. Een mooie fundering en richtinggevend voor verder beleid.

Kiezen voor wat echt telt: Wonen

ChristenUnie ChristenUnie Ede 09-03-2021 06:48

Heel veel mensen komen maar moeizaam aan een passende woning. Dit terwijl een dak boven je hoofd en een plek dat je ‘thuis’ kunt noemen essentieel is voor een goed leven. Ik weet uit eigen ervaring dat het vinden van een woning erg lastig kan zijn. 

ondernemers opgelet! In gesprek met kamerlid Hilde Palland? Meld u aan voor online gesprek 11 maart van 17-18 uur. Peer Swinkels (Bavaria) ging u al voor!

CDA CDA Breda 07-03-2021 09:54

De afgelopen jaren heeft CDA-kamerlid Hilde Palland-Mulder (nr.12 op de kandidatenlijst) zich in de Tweede Kamer ingezet voor ondernemersbelangen. Zij heeft diverse voor ondernemers belangrijke dossiers en wetsvoorstellen behandeld. Ook heeft ze een plan geschreven over het belang van familiebedrijven. Hilde doet daarin voorstellen om familiebedrijven beter te ondersteunen bij de overdracht aan een volgende generatie. Op 11 maart van 17-18 uur gaat Hilde daarover en over andere onderwerpen in gesprek metBredase Ondernemers en andere geïnteresseerden. Peer Swinkels zal ook aan de sessie deelnemen. Hij isCEO en innmiddels de 7e generatie in het zeer bekende Brabantse familiebedrijf, Swinkels Family Brewers, de brouwers van onder meer Bavaria en Swinckels. De deelnemers krijgen uitgebreid de gelegenheid vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan. Als u aan deze online sessie wilt , kunt u zich tot en met 10 maart aanmelden via cda@breda.nl Deelnemers kunnen vooraf vragen toezenden via dat mailadres. Caspar Rutten, CDA raadslid en nummer 56 op de kieslijst in West-Brabant treedtop als gastheer. Voor eventuele vragen over de sessie kunt u contact opnemen met hemvia caij.rutten@breda.nl of via bovengenoemd mailadres. Bent u er ook bij?

Beeldverbinding in gemeentelijke aula’s

ChristenUnie ChristenUnie Westland 10-02-2021 10:38

Geacht college,

Zoals bekend is het aantal mensen dat in de aula van Beukenhage en andere aula’s kan worden toegelaten al bijna een jaar beperkt vanwege de Corona maatregelen.

Niet bekend is hoe lang en in welke mate deze maatregelen nog zullen gaan duren. Dit betekent dat veel mensen, directe vrienden, collega’s en buren de afscheidsdiensten niet fysiek kunnen bijwonen.

Vrijwel alle kerken maken inmiddels gebruik van beeldverbinding.

Van diverse kanten krijgt onze fractie te horen dat mensen het als een groot gemis ervaren dat er in de gemeentelijke aula’s geen beeldverbinding aanwezig is. Nabestaanden komen in deze tijd voor hoge kosten te staan, enerzijds door de verhoging van begraafkosten, anderzijds door extra kosten van € 800,00 voor de beeldverbinding.

/r/f938e99b2e4dcca3145b58c98ddc4305?url=http%3A%2F%2Fwww.cusgpwestland.nl%2Fbeeldverbinding-in-gemeentelijke-aulas%2F&id=d815723768b6c0f57c02e17e996a4b87759d7011

Onze fractie van mening is dat het maatschappelijk zeer gewenst dat de beeldverbinding er op korte termijn komt, gezien de beperking van het aantal deelnemers vanwege de Corona pandemie.

Dit leidt bij ons tot de volgende vragen:

Is het college bereid de mogelijkheden te onderzoeken om in de gemeentelijke aula’s beeldverbinding aan te leggen zodat mensen de afscheidsbijeenkomsten die daar gehouden worden thuis kunnen volgen?Bent u het met ons eens dat het maatschappelijk zeer gewenst is dat de beeldverbinding er op korte termijn komt aangezien de beperking van het aantal deelnemers vanwege de Corona maatregelen al bijna een jaar duurt en het einde hiervan nog niet in zicht is.Dat de aanleg van beeldverbinding ook toekomstgericht is en het onzeker is hoe de corona pandemie zich verder zal ontwikkelen?Is het college, ondanks negatieve beantwoording in het vragenhalfuur van 19 januari jl., bereid een opgave te doen van de kosten voor het mogelijk maken van beeldverbinding in alle gemeentelijke aula’s in Westland?Zo ja, deze kosten z.s.m. aan ons te verstrekken?

Wij zien uw antwoord graag binnen de daarvoor gestelde termijn tegemoet.

Namens fractie ChristenUnie-SGP WestlandArij de Bloeme, raadslid

Raad schrikt van kosten warmtetransitie: ‘Hoe gaan mensen dat betalen?’

VVD VVD Waddinxveen 04-02-2021 02:58

Waddinxveen – De overgang van aardgas naar een andere warmtebron gaat de inwoner van Waddinxveen wel degelijk voelen in zijn of haar portemonnee. Dat blijkt uit eerste inschattingen van het bureau dat de gemeente helpt bij de transitie.

Uit een voorlopige kostenanalyse komt naar voren dat de kosten voor een gemiddeld huishouden jaarlijks met maximaal 475 euro toenemen en minimaal met 180 euro. Hoeveel het bedrag precies is, is afhankelijk op welk warmtenet een woning of wijk wordt aangesloten. 

De raad, die woensdag 27 januari geïnformeerd werd over de stand van zaken, schrok van dat bedrag, ook al omdat de aansluitings- en installatiekosten daar nog bovenop komen. De verwachting is dat een gemiddeld huishouden straks een paar duizend euro kwijt is om van het aardgas te komen. 

“Ik vraag me oprecht af hoe ouderen dat met een AOW en een klein pensioentje moeten gaan betalen”, reageerde Helma Schippers (WeWa). Een woordvoerder van De Warmtetransitiemakers, het bureau dat in Waddinxveen het proces begeleidt, zei dat er landelijk gewerkt wordt aan woninggebonden leningen.

In Waddinxveen is inmiddels in kaart gebracht welke warmtebronnen mogelijk in de toekomst kunnen worden ingezet als vervanging van aardgas. 

De Gouwe heeft potentie vanwege de warmte in het oppervlaktewater (aquathermie), er wordt gekeken naar geothermie (warmte uit de grond) en ook aansluiting op een warmtenet (bijvoorbeeld restwarmte uit de Rotterdamse haven) behoren tot de mogelijkheden.

Meest logischEr zijn twee verkenningsbuurten geselecteerd, waarvan er één op korte termijn wordt gekozen tot startbuurt. Het gaat om het gebied aan de Groenswaard, Vondelwijk en Peter Zuidlaan en het deel van de wijk Zuidplas, dat in de jaren tachtig is gebouwd.

“De gekozen startbuurt gaat niet meteen van het aardgas af”, benadrukte een woordvoerder van De Warmtetransitiemakers. “We doen een haalbaarheidsonderzoek, waarbij we doen alsof dat wel het geval zou zijn.”

Voor beide buurten lijkt aansluiting op een warmtenet de meest logische optie. Het is ook de goedkoopste optie. “In Zuidplas zijn de woningen redelijk tot goed geïsoleerd. Daardoor kun je af met een bron met een minder hoge temperatuur. In de Groenswaard, de Vondelwijk en de Peter Zuidlaan gaat het om oudere woningen, die minder goed geïsoleerd zijn. Daar is de gasrekening nu ook hoger omdat er meer verstookt wordt. Daar is dus ook meer te besparen”, aldus de woordvoerder. 

Gemeente en De Warmtetransitiemakers zetten in op een groot draagvlak onder de inwoners. Het is de bedoeling dat in het vierde kwartaal de transitie visie warmte wordt vastgesteld. Daarin staat beschreven welke weg wordt gevolgd richting een aardgasvrij Waddinxveen in 2050.

Rekenkamerrapport ouderenbeleid

ChristenUnie ChristenUnie Lansingerland 30-09-2020 19:17

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1319987/113707/70 plus lunch 2019 boerderij rondleiding

De Rekenkamer heeft een rapport geschreven met een geweldige titel: KWETSBAAR EN UIT BEELD. Die titel spreekt ons aan, want ‘uit beeld’ – dat is wat ouderen angst aanjaagt: er niet meer toe doen. In het rapport worden uiterst zinvolle observaties aangereikt over hoe ouderen te helpen om langer zelfstandig te kunnen blijven.

Voor ouderen speelt een aantal belangen, zo weten we ook van onze eigen ouderenadviseurs. Wonen is een van die belangen, maar zeker niet het enige. Overigens zal in de Woonvisie die nu ontwikkeld wordt nadrukkelijk aandacht zijn voor ouderenhuisvesting. Wat ook speelt, is functiebehoud en, wanneer dat te wensen overlaat, zorg van anderen om hiaten te vullen: gezondheidszorg en mantelzorg. Het ‘ertoe doen’ dat hierboven genoemd werd, heeft een link met eigen regie kunnen voeren. Dit wordt verduidelijkt door het begrip ‘positieve gezondheid’: niet één aspect – bv wonen – maar het zijn alle aspecten bij elkaar die de gezondheidstoestand bepalen. Heeft iemand bijvoorbeeld moeite met de eigen mobiliteit, maar is hij in staat zijn omgeving hierbij in te schakelen, dan is er geen sprake van een onvoldoende op het terrein van mobiliteit. Woont iemand in een verpleeghuis en voelt hij zich daar veilig en thuis – dan is er niks mis met de factor ‘wonen’. Anders gezegd: Kwetsbaarheid van ouderen is een multi-domeinproblematiek. Dat laatste vond onze fractie een zwak punt in dit rapport: het beschrijft meerdere facetten netjes, maar komt in de aanbevelingen enkel en alleen tot een aantal aandachtspunten betreffende het woonaanbod – en dan ook nog op een onnodig scherp geformuleerde manier – alsof er niks zou deugen van wat we in Lansingerland doen voor onze oudere inwoners. Dat doet de ouderenadviseurs en andere ambtenaren en ook onze eigen wethouder tekort. Op het gebied van ouderenbeleid is onze gemeente voortvarend bezig zoals ook de voorzitter van de Rekenkamer beaamde. Zo wordt in Lansingerland op basis van de Wmo meer dan het wettelijk vereiste gedaan, waarbij trouwens ook Welzijn Lansingerland een belangrijke rol vervult.

Sociale huurwoningen: wethouder weigert rol gemeenteraad te vergroten

PvdA PvdA Goes 21-09-2020 14:45

Beleid voor sociale huurwoningen is belangrijk. Veel inwoners maken hier gebruik van, waaronder inwoners met een lager inkomen en speciale doelgroepen zoals inwoners met financiële of psychische problemen. Het zou daarom goed zijn als de gemeenteraad invloed krijgt op de jaarlijkse prestatieafspraken die de gemeente maakt met Beveland Wonen. Hierin staat onder andere hoeveel woningen er bijkomen, welke doelgroepen extra aandacht krijgen en hoe de woningen worden verduurzaamd. Ondanks aandringen van onze fractie weigert de wethouder om hier de gemeenteraad bij te betrekken. Het enige wat we kunnen doen is vooraf benoemen wat we belangrijk vinden via een zogenoemde raamovereenkomst. Helaas bevat deze te veel open deuren en is daarmee geen goed instrument om richting te geven aan toekomstig beleid. De wethouder zegde nog wel toe om de raad te betrekken bij het uitvoeringsprogramma. Helaas zijn de afspraken dan al gemaakt en voelt dit als mosterd na de maaltijd.

Het bericht Sociale huurwoningen: wethouder weigert rol gemeenteraad te vergroten verscheen eerst op PvdA Goes.

Eindelijk duidelijkheid voor het Franse Gat!

SP SP Veenendaal 16-09-2020 03:39

Het heeft lang geduurd. Langer dan verwacht en langer dan beloofd. Maar nu is het er eindelijk: een plan voor het Franse Gat. Eindelijk weten de bewoners waar ze aan toe zijn. De 'doorwaaiwoningen' worden de komende jaren planmatig aangepakt, en de wijk krijgt een facelift – met respect voor het historische karakter.

De plannen zien er in principe prima uit, maar er is nog ruimte voor verbetering. Zo gaat het totaal aantal woningen omhoog, maar blijft het aantal betaalbare woningen gelijk. Procentueel een afname, dus. De SP wil dat het percentage minimaal gelijk blijft en zal daarvoor een voorstel indienen.

Ook het OV is een punt van aandacht. De straten in het Franse Gat lenen zich niet voor grote stadsbussen, maar daar bestaan slimme oplossingen voor. Zo maken we van het Franse Gat een toegankelijke wijk voor iedereen.

Deze tekst verschijnt vandaag op de Gemeentepagina in de Rijnpost.
Zie ook: Jan Breur Wonen

Kwetsbaar en uit beeld

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:35

D66 heeft een goede uitleg gekregen van de rekenkamer over haar rapport ‘Kwetsbaar en uit beeld’. Conclusies die de rekenkamer trekt zijn onder andere dat er onvoldoende woonaanbod voor ouderen is en dat het voorzieningenniveau te laag is om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.

Eén van de aanbevelingen uit het rapport is dat de gemeente actief moet sturen op de beschikbaarheid van voldoende betaalbare gelijkvloerse woningen en dat daarover bindende afspraken gemaakt moeten worden met corporatie 3B Wonen. “De gemeente heeft ontzettend weinig (historische) kwantitatieve gegevens met betrekking tot woningbouw. Dit maakt gefundeerd beleid maken lastig”, aldus Eva Heijblom.

Heijblom vervolgt: “Het tweede wat opvalt is de reactie van het college op de adviezen van de Rekenkamer. Het college onderschrijft de conclusies en aanbevelingen in het rapport grotendeels. Echter het college geeft aan terughoudend te zijn met het maken van afspraken met de woningcorporaties over specifieke woningen voor ouderen. Maar is het niet de rol van de gemeente om juist afspraken te maken met de corporaties?”

De reactie van het college interpreteert D66 als defensief terwijl de constateringen van de Rekenkamer stevig zijn en serieus genomen moeten worden.

D66 volgde het voorstel van Leefbaar 3B tot het maken van een uitgangspuntennotitie. Het is lastig om naar aanleiding van het Rekenkamerrapport te weten of we volledig zijn en goed bezig zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.