Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

464 documenten

Transferium

D66 D66 Alblasserdam 03-05-2021 16:15

Onze fractie heeft ingestemd met het voorstel om de plannen voor een transferium, in de buurt van het Nedstaal-terrein verder uit te werken. Het is hierbij verstandig om de oorspronkelijk locatie op Haven-Zuid, als plan B, achter de hand te houden.

Dit transferium zal zorgen voor minder verkeer over de dijk naar de molens van Kinderdijk én deze locatie zorgt ervoor dat er op Haven-Zuid meer woningen gebouwd kunnen worden. Het is duidelijk geworden dat het college wel beter moet communiceren met de huidige omwonenden van de Nedstaal-locatie. Ook zal er gekeken moeten worden naar een manier om ook onze ondernemers in het centrum mee te laten profiteren. Bijvoorbeeld door een opslag op het parkeerkaartje, in de vorm van een tegoed, dat in het centrum besteed kan worden.

– Remco de Boer

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van donderdag 29 april 2021

Themadag Land en Water

ChristenUnie ChristenUnie Delfzijl 30-12-2020 16:04

https://delfzijl.christenunie.nl/k/n1235/news/view/1319486/43652/haven.jpg

Zaterdag 12 september hebben we ons met de fractie verdiept in het thema: "Land en Water". Hoe houden we een gezonde balans tussen veiligheid, natuur en landbouw? Hoe zorgen we dat we water vasthouden? En gaan we zorgvuldig genoeg om met ons drinkwater?

Deze themadag werd op verschillende locaties gehouden: We startten de dag in de haven van Zoutkamp, waar een deel van de fractie aan boord ging van een prachtig schip, de klipper 'Jade'. Het andere deel van de fractie ondernam een fietstocht naar Hornhuizen, waar een uitgebreide rondleiding wachtte in en rond het biologisch dynamisch bedrijf 'Waddenmax'. In Lauwersoog wachtte een lunch en wisselden beide groepen elkaar af. 

Klik hier voor foto's van de vaartocht en de fietstocht.

Vaar- en verhuurbeleid en vermakelijkheidsretributie

ChristenUnie ChristenUnie Steenwijkerland 17-12-2020 21:05

https://steenwijkerland.christenunie.nl/k/n6156/news/view/1323022/155984/kano-vergezicht.jpg

Het vaarbeleid van Steenwijkerland moest aangepast worden. Hij voldeed niet meer aan Europese richtlijnen. Dit was gelijk de kans om het vaarbeleid zo in te richten dat de leefbaarheid in Giethoorn, met name op hele drukke dagen, te vergroten. Dit ook naar aanleiding van een noodkreet van Gieters Belang een aantal jaren geleden. De drukte in de dorpsgracht moet gereduceerd worden. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat ook de dagtoerist meebetaald aan de algemene voorzieningen in onze gemeente. Het traject om tot dit nieuwe beleid te komen was een lang proces. En lang niet iedereen is het er mee eens. Toch hebben wij ingestemd met het voorstel. Dit betekent een nieuw vaar- en verhuurbeleid waar het maximale aantal boten wordt losgelaten. Er komt een breedtebeperking van boten die door de dorpsgracht mogen varen en er komt een vermakelijkhedenretributie op het bedrijfsmatig varen door de Dorpsgracht tussen de Volkensvaart (paal 5) en de Molenvaart (paal 1). Ook worden bezoeker met Smart Mobility gestimuleerd worden om drukken vaarwegen te vermijden.

Al met al een grote verandering in Giethoorn. We vinden het erg belangrijk dat de wethouder heeft toegezegd dat er na een jaar een evaluatie komt, met inwoners, ondernemers en waar ook de gemeenteraad bij betrokken wordt. Ook heeft hij op onze vragen toegezegd dat als het bezoekersaantal in 2021 vanwege de huidige pandemie laag is, er bekeken zal worden hoe we met deze retributie omgaan.

Protestactie tegen storten granuliet in de Maas

SP SP Oss 07-09-2020 16:46

Op 3 september onthulde Zembla dat Rijkswaterstaat een ernstige rekenfout had gemaakt bij de berekening van de hoeveelheid acrylamide dat mogelijk vrijkomt wanneer granuliet in water wordt gestort. Inwoners aan beide oevers van de Maas maken zich grote zorgen en de SP wil dat onder de aandacht brengen van minister Cora van Nieuwenhuizen.

De minister was op maandag 7 september  aanwezig voor een werkbezoek in de gemeente Oss waar zij de bestuursovereenkomst van de Meanderende Maas ondertekende. SP Maas en Waal en Sp Oss voerden daar actie samen met omwonenden.

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 VVD Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/24/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/24/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Standpunt “Haven Heijen” D66-Gennep

D66 D66 Gennep 17-07-2020 15:19

“Haven Heijen” Gezien de huidige afspraken die er tussen bewoners, initiatiefnemers en gemeente liggen is D66-Gennep tegen de huidige uitbreidingsplannen van “Haven Heijen”. De grote meerderheid van de bewoners wordt geen recht gedaan en, naar ons gevoel, door hun bestuurders in de steek gelaten.

De huidige coalitie is, bij hun aantrede in het jaar 2018, al akkoord gegaan met de uitbreidings-plannen voordat ze zelfs kennis hadden van de daadwerkelijke schaalgrootte en reikwijdte van het project en de gevolgen voor inwoners en natuur. De uitbreiding van “Haven Heijen” lijkt voor de gemeente een prestigeproject te zijn geworden.

De gemeenteraad van Gennep heeft in september 2016 groen licht gegeven voor een eerste stap in het concretiseren van de uitbreidingsplannen. Die eerste stap betrof het laten uitvoeren van een studie, een zogenoemde Milieu Effect Rapportage (MER). Ze formuleerde voor de studie drie doelen. – Beoordeling en consequenties van de voorstellen voor de uitbreiding “Haven Heijen” en het daar liggende bedrijventerrein – Onderzoek naar de bijdrage van het project voor de hoogwaterbescherming – De effecten op de natuurontwikkeling voor de watergebonden natuur in het gebied

In 2018 heeft de huidige coalitie de regie uit handen gegeven aan de initiatiefnemers. De coalitie heeft, door het opnemen van en een positieve beoordeling van de uitbreiding “Haven Heijen” in de coalitieovereenkomst, ruim baan gemaakt voor de nog grotere plannen van de initiatiefnemers – zoals onder andere de wens voor een onderwaterdepot voor grindopslag. Hierdoor moe(s)t de studie (MER) aangepast worden en zoekt men nu in die studie naar breedgedragen oplossingen.

D66 is van mening dat daarom een uitbreiding van de haven Heijen conform de “huidige” plannen veel te ingrijpend is door de volgende tegenargumenten:

– De uitbreiding heeft een negatief effect op de natuur – Er is nauwelijks sprake van natuurontwikkeling, enkel een geringe compensatie van wat er aan natuur verloren dreigt te gaan – De impact van industrie en het toenemend verkeer op de bewoners van woonboten in de Waterwoonwijk en de bewoners in de kern van Heijen, is te groot. – Er ontstaat geen betere bijdrage voor een betere hoogwaterbescherming

Verder menen wij dat de koppeling door de gemeente van de inspanning voor een verbeterde verkeerssituatie als compensatie voor de uitbreiding “Haven Heijen” niet een cadeautje mag zijn voor de uitbreiding. Elke verkeerssituatie moet altijd onafhankelijk bekeken en aangepakt worden.

De voordelen van de verbeteringen van de verkeerssituatie wegen naar de mening van D66-Gennep niet op tegen de bovengeschetste nadelen.

Heeft u een ander idee of mening: schrijf ons via info@d66gennep.nl

Afbreken werkbezoek minister Schouten

SGP SGP Zeeland 09-07-2020 00:00

Op 8 juli bracht minister Schouten een bezoek aan Zeeland over beschikbaarheid van zoet water. Op advies van de politie werd het werkbezoek aan Kamperland afgezegd. De politie schreef letterlijk op Twitter: “Minister Schouten heeft vandaag een werkbezoek aan #Kamperland na ons advies afgezegd. Op locatie was een groep boeren aanwezig. Er werd gevreesd dat het bezoek niet ordentelijk zou verlopen. Daarom heeft de minister besloten om de bijeenkomst niet door te laten gaan.”

De SGP-Statenfractie is benieuwd naar de feiten rondom deze gebeurtenis en wil opheldering. Wat is er daadwerkelijk gebeurd? Is er hoor- en wederhoor toegepast? Overheidsdiensten hebben het over ‘vrees voor niet ordentelijk verloop’ en boeren geven aan dat er een gezellige sfeer was, aanspreekbaar waren voor de politie en met 10-15 tractoren zichtbaar wilden zijn omdat de sector hard wordt getroffen. De Tweede Kamer spreekt zich met forse bewoordingen uit over de gebeurtenis. De SGP-Statenfractie vraagt zich af of de vooringenomenheid juist is. De politie geeft in het AD aan dat er geen sprake was van een ‘dreigende situatie’, het een rustige sfeer was maar de infrastructuur op de locatie waar de minister moest passeren simpelweg niet geschikt was voor een demonstratie.

Gelet op de grote (politieke) commotie, het imago van Zeeland, de Zeeuwse boeren die tot nu toe altijd het goede gesprek hebben gezocht en de urgentie van het thema waar de minister voor op werkbezoek was, heeft Statenlid Harold van de Velde de volgende vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten:

Was het College van Gedeputeerde Staten betrokken bij de organisatie van het werkbezoek van minister Schouten op 8 juli? Is er overleg geweest met de provincie over het afbreken van het werkbezoek van de minister? Welk advies heeft de politie gegeven en welke redenen lagen hier ten grondslag aan? Wie heeft de beslissing tot het afbreken van het werkbezoek daadwerkelijk genomen? Bent u het met de SGP-fractie eens dat in gevoelige (politieke) discussies het belangrijk is dat overheden en overheidsdiensten feiten goed communiceren en het de taak is om goed om te gaan met de context ter plaatse? Is er aan hoor en wederhoor gedaan (bij o.a. de betreffende boeren) waarop een dergelijk zwaar besluit door de minister is genomen? Is het juist dat er ter plaatse één politievoertuig stond, ongeveer 10-15 tractoren die geen verkeer blokkeerden en dat er een gezellige sfeer was waarbij alle regels werden opgevolgd? Indien dat niet het geval was, wat was dan een juiste situatieschets? Is het college van Gedeputeerde Staten bereid om minister Schouten alsnog op een goede wijze in contact te brengen met de Zeeuwse boeren die aanwezig waren? Wanneer vindt het werkbezoek opnieuw plaats aangezien de zoetwaterproblematiek in Zeeland een belangrijk probleem is dat goed aangepakt dient te worden?

Testcentrum getijdenenergie moet worden afgebouwd

SGP SGP Zeeland 07-07-2020 00:00

Rijkswaterstaat heeft de vergunning voor de bouw van het Tidal Technology Center (TTC) in de Grevelingendam per 1 juli 2020 ingetrokken. Door geldgebrek is het BT Projects niet gelukt het testcentrum voor getijdenenergie bij Bruinisse op tijd af te bouwen. De SGP vindt dat de bouw van het testcentrum wél moet doorgaan, anders is er 4 jaar voor niets aan gewerkt en is er 15 miljoen aan investeringen over de balk gegooid. 

Formeel moest het testcentrum op 1 juli 2020 worden opgeleverd. Maar begin dit jaar kwam BT Projects nog 9 miljoen tekort. Dat berichtten de PZC en Omroep Zeeland. Reden voor SGP-Statenlid Kees van den Berge om hierover vragen te stellen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS). GS is het met de SGP eens dat de bouw van het testcentrum door moet gaan en gaat hierover in gesprek met Rijkswaterstaat, zo blijkt uit de antwoorden op onze vragen: 

Reeds langere tijd is al bekend dat BT Projects moeite had met de financiering van het TTC. Welke acties zijn het laatste half jaar ondernomen door Rijkswaterstaat (RWS), Provincie Zeeland e.a. om dit project toch te laten slagen?Het project is een initiatief van BT Projects waarvoor de Provincie subsidie heeft verleend en Rijkswaterstaat een locatie beschikbaar heeft gesteld. Wij hebben geen acties ondernomen om het project gefinancierd te krijgen. Dat is aan de ontwikkelaar. Wel hebben we het project nauwlettend gevolgd en hebben we ons voorbereid op verschillende scenario’s. Wat is de oorzaak dat BT Projects de financiering niet rond kon krijgen?De exacte oorzaak is ons niet bekend. De Flakkeese Spuisluis is in 2017 opgeleverd. Deze sluis is bedoeld om het water te verversen in het Grevelingenmeer. Toen de bouw van het TTC startte is de spuifunctie uitgeschakeld. Wat is er nodig om deze spuifunctie te herstellen, zodat het water in de Grevelingen toch wordt ververst?Dit kan op twee manieren. De huidige (onderbroken) werkzaamheden afronden of alle bouwwerken verwijderen en de sluis weer herstellen in de staat van 2017. De Provincie Zeeland heeft al 3,7 miljoen betaald voor de bouw van het TTC. Echter RWS is verantwoordelijk voor de Grevelingendam, dus moet RWS de beslissing nemen. Wat gaan GS doen om RWS op haar verantwoordelijkheid te wijzen? Rijkswaterstaat is zich heel goed bewust van hun verantwoordelijkheden. Na de zomer bespreken we de situatie met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Hoe zien GS de verdere ontwikkeling van het TTC?We zien graag dat de bouwwerkzaamheden worden afgerond en het TTC alsnog gerealiseerd wordt, maar daarvoor zal wel een nieuwe ontwikkelaar gevonden moeten worden Hiervoor wordt binnenkort een marktverkenning gehouden Het TTC moest een testcentrum worden waar getijdenturbines getest zouden gaan worden. Zijn GS het met de SGP-fractie eens dat RWS dit project toch moet laten afronden, gelet op de reeds geïnvesteerde gelden en de ontwikkeling van getijdenenergie in de Brouwersdam?Zoals gezegd zien we graag dat het TTC alsnog gerealiseerd wordt en zijn we hierover in gesprek met Rijkswaterstaat. Zijn GS het met de SGP-fractie eens dat voorkomen moet worden dat RWS besluit om de sluis alleen spuiklaar te maken en dat daarmee 15 miljoen aan investeringen en 4 jaar werk voor TTC eigenlijk voor niets zijn geweest? En we dus niet verder zijn gekomen dan de situatie in 2017?Niemand wil dat dit allemaal voor niets is geweest, daarom zijn we voortdurend in overleg met Rijkswaterstaat en werken we samen aan het voorbereiden van de volgende stappen. Voordat een finaal besluit aan de orde is zal eerst een marktverkenning gehouden worden en zullen wij ook nog overleg voeren met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Getijdenenergie (door eb en vloed) kan onze provincie wereldwijd op de kaart zetten als we erin slagen om dit proportioneel toe te passen (bij de Brouwersdam).Welke mogelijke oplossingen zien GS om het TTC toch af te bouwen? De mogelijkheden hiervoor zullen moeten blijken uit een marktverkenning. Kan GS ook duidelijkheid geven, mocht de bouw van het TTC niet worden afgerond, hoe de reeds geïnvesteerde gelden teruggevorderd kunnen worden?Nu de subsidieperiode op 1 juli 2020 is afgelopen zullen wij op grond van onze subsidieverordening zo spoedig mogelijk overgaan tot het vaststellen en afrekenen van de aan BT Projects verleende subsidie. 

D66 en ChristenUnie: ‘Dialoog en excuses slavernijverleden’

D66 D66 Nederland 01-07-2020 12:35

D66-fractievoorzitter Rob Jetten: “Slavenhandel en slavernij behoren tot de meest pijnlijke herinneringen in onze geschiedenis. Vandaag, op Keti Koti, herdenken en vieren we de afschaffing daarvan. Toen ik dit jaar op werkbezoek was op Sint Eustatius, werd ik gegrepen door de bloedige slavernijgeschiedenis van het eiland dat in de 17e en 18e eeuw bekend stond als ‘De Gouden Rots’, de meest winstgevende haven van de WIC.

Zo zijn er vele verhalen te vertellen. Van de erbarmelijke tochten van Afrika naar de Amerika’s tot de leider van de Curaçaose slavenopstand, Tula. Het zijn verhalen die ons leren over het gruwelijke van de mens. En de rol van onze Nederlandse voorouders.

Uitingen van spijt, berouw en schaamte zijn op zijn plaats. Maar daarmee nemen we nog geen historische verantwoordelijkheid voor onze geschiedenis. Dat kan alleen als we het leed erkennen van veel mensen en onze excuses aanbieden voor ons eigen handelen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.