Nieuws van politieke partijen over Roosendaalse Lijst inzichtelijk

5 documenten

Openstelling parkeergarages tijdens evenementen

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 19-08-2019 09:06

Begin augustus staat er in Roosendaal sinds jaren een geweldig fietsevenement op het programma, te weten de Draai van de Kaai. Dit evenement is voor de Roosendaler en omwonenden een grandioze attractie waardoor Roosendaal op de kaart wordt gezet. Dit evenement wordt op verschillende manieren bereikt zoals ook per auto, waarvoor een geschikte plaats dient te worden gevonden.

Onlangs vernamen wij dat een aantal bewoners buiten Roosendaal, die per auto waren gekomen, problemen hebben ervaren met de terugreis. Na het bezoek aan Roosendaal, troffen zij een overdekte dichte parkeergarage aan, die het dichts bij de locatie lag waar de Draai van de Kaai wordt georganiseerd, te weten de parkeergarage Roselaar.

Uit informatie blijkt dat Roosendaal een vijftal parkeergarages kent, waarvan er slechts 2 zowel overdag als in de nachtelijke uren geopend blijven.

Parkeergarage Nieuwe Markt (24/7)

Hierover heeft de Roosendaalse Lijst een aantal vragen:

1. Is het college bekend met deze situatie en is het bereid om het parkeren in Roosendaal op dit gebied te optimaliseren? Dit zou bijvoorbeeld mogelijk zijn door consistentie aan te brengen in de evenementenagenda met dichtstbijzijnde parkeergarages. Indien nee waarom niet en zo ja hoe?

2. Is (indien vraag 1 met een ja kan worden beantwoord) het college bereid een communicatietraject op te bouwen tezamen met parkeerbeheer Roosendaal om bovenstaande oplossing, te delen met de Roosendaalse burger en omwonenden?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Onderzoek verlichting fietspaden buitengebied

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 11-07-2019 09:04

In november 2018 werd een motie van de Roosendaalse Lijst om te komen tot een onderzoek naar de kosten en mogelijkheden om de meest onveilige / donkere delen van fietspaden in het buitengebied van de gemeente Roosendaal te verlichten, unaniem door de raad aangenomen. Inmiddels is het onderzoek afgerond en heeft onze fractie hierover een aantal vragen:

1. Door wie is het onderzoek uitgevoerd? Door externe deskundigen of door uw eigen dienst? Indien het laatste: bestaat niet het gevaar dat het vigerende beleid onbewust als maatstaf voor de uitkomst dient? Graag een toelichting.

2. De conclusie van het onderzoek is dat extra verlichting, op enkele plekken na, niet urgent is. In de provincie Noord-Brabant hanteert men het streven: nul slachtoffers in het verkeer. In uw onderzoek worden vijf ongevallen genoemd. Is dit voor u aanvaardbaar? Was er bij deze ongevallen ook sprake van lichamelijk letsel?

3. Volgens u kan extra verlichting leiden tot schijnveiligheid. Deelt u echter ook onze mening dat extra verlichting, in het kader van verkeersveiligheid, altijd beter is dan onverlicht? Verlichting zorgt immers voor beter zicht voor de verkeersdeelnemers. Graag een toelichting.

4. Omliggende gemeenten verlichten meer wegen en fietspaden in het buitengebied. Heeft u bij deze gemeenten geïnformeerd naar hun motivatie en zo ja, wat was deze, en heeft u daar iets mee gedaan?

5. U geeft aan dat twee plekken eventueel verlicht zouden kunnen worden: de trajecten bij de Nelson Mandelaweg en Lage Zegstraat. Heeft u in uw bestemmingsreserves hiervoor financiële ruimte? Zo nee, op welke andere wijze zouden deze gefinancieerd kunnen worden?

6. U geeft aan dat de kosten van verlichting gerelateerd worden aan de lengte van het fietspad, waarbij 50 “objecten” per kilometer à 1.200 euro per stuk nodig zijn, waarbij wij ervan uitgaan dat u met “object” een lichtpunt bedoelt. De kosten per kilometer bedragen dus 60.000 euro. Geldt deze berekening ook voor alle andere willekeurige nu nog onverlichte fietspaden/wegen?

7. U spreekt over het feit dat extra verlichting meer energie kost en dus strijdig is met het energieakkoord. In hoeverre en wanneer is het energieakkoord leidend?

8. Wat verstaat u precies onder “lichtvervuiling”?

9. De snelfietsroute wordt, ondanks dat deze grotendeels door het buitengtebied loopt, wel voorzien van verlichting. Daar zijn we blij mee. Zitten de kosten van aanleg van deze verlichting al in de gepresenteerde kosten van het fietspad?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Overlast omgeving Panneboeter

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 15-05-2019 23:26

Via verontruste bewoners aan de Pannenboeter (centrum van Roosendaal) hebben wij recent vernomen dat zij veel overlast ervaren in de weekenden, veroorzaakt door nachtelijke bezoekers aan het uitgaansleven van Horeca Roosendaal.

Naast geluidsoverlast in de nachtelijke uren aan de Bloemenmarkt, kort gelegen aan de ingang van de Pannenboeter, is er ook sprake van wildplassen en overige handelingen die niet in het openbaar thuis horen.

Er is inmiddels gesproken met de wijkagent van het betrokken centrumdeel. Naar verluid wil deze met genoemde overlast aan de slag, in overleg met politie en overige handhavers van de gemeente Roosendaal. Om dit proces te bespoedigen, wil de Roosendaalse Lijst het College wat vragen stellen en een aantal oplossingsrichtingen meegeven.

1. Kent u de situatie in het centrum van Roosendaal, waarbij het vooral in de weekenden kan leiden tot een ondraaglijk en zeer onwenselijke situatie voor onze betrokken bewoners.

2. Bent u bereid om aan deze overlastsituatie een einde te maken en zo ja wanneer en hoe?

3. Ziet u mogelijkheden om naast lijfelijk toezicht door politie en handhaving extra veiligheids-en handhavingsmaatregelen te treffen zoals cameratoezicht en waarschuwingsborden, zoals die ook zijn geplaatst in de Molenstraat in Roosendaal. Zo ja, wat zijn hiervoor de stappen die u gaat zetten hierin.

Voor beantwoording, zie link : LINK

Problemen CBR – Geen rijbewijs

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 10-04-2019 08:59

De fractie van de Roosendaalse Lijst heeft vernomen dat er momenteel veel administratieve problemen zijn bij het CBR (Centraal Bureau Rijvaardig-heidsbewijzen) welke leiden tot onaanvaardbare wachttijden bij het verlengen van een rijbewijs waarbij een gezondheidsverklaring moet overlegd worden. Soms gebeurt het dat het beoordelen van rijgeschiktheid zelfs langer dan vier maanden duurt. Hierdoor kan het gebeuren dat bijvoorbeeld beroepschauffeurs tijdelijk niet de weg op mogen. Maar ook andere mensen die een dergelijke verklaring nodig hebben kunnen in de problemen komen en mogen dan tijdelijk niet rijden.

De Roosendaalse Lijst is van mening dat dit niet langer kan en dat gemeenten een signaal moeten afgeven naar het CBR dat er momenteel een onaanvaardbare situatie is ontstaan. Ook in diverse andere gemeenten is men deze mening toegedaan.

De fractie van de Roosendaalse Lijst heeft dan ook enkele vragen:

1. Bent u het met ons eens dat de genoemde situatie bij het CBR onaanvaardbaar is?

2. Bent u bereid om richting het CBR een signaal af te geven dat het zo niet langer kan en dat u op zeer korte termijn een oplossing van ze eist? Indien ja, gaat u dat dan ook doen en in welke vorm? Zo nee, waarom niet?

3. Gaat u de bestaande problematiek gericht en tijdig communiceren met onze inwoners? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Verkeersveiligheid kern Nispen

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst Roosendaal 31-10-2018 18:30

Al enkele jaren maken inwoners van Nispen zich zorgen over de toename van het verkeer in hun dorp. Naast de hoeveelheid van het verkeer zijn ook hoge snelheden aan de orde van de dag. Dit betreft vooral de Bergsebaan, de Dorpsstraat, de Essenseweg en de Heijbeeksestraat. Het bewonersplatform Nispen heeft samen met inwoners diverse sessies gehad over de Bergsebaan en Dorpsstraat (kern Nispen) en men gaat voortvloeiend hieruit starten met een aantal proeven, in samenwerking met de gemeente Roosendaal.

De Essenseweg en Heijbeeksestraat worden hier (nog) niet in meegenomen. Terwijl uit gesprekken met het bewonersplatform, buurtpreventieteam en aanwonenden blijkt dat het ‘steeds gekker’ aan het worden is met de hoge snelheden. Vooral Belgische automobilisten lijken steeds vaker Nispen te kiezen als aanrijroute van en naar de snelweg 458. Bewoners aan de Rozenakker geven aan, dat op de kruising met de Essenseweg het regelmatig bijna fout gaat (Rozenakker heeft voorrang).

Nu wij ook signalen krijgen vanuit Essen dat men overweegt om in Essen eenrichtingverkeer in te voeren en ook de Grensstraat eenrichtingsverkeer te maken, zou dit mogelijk nog grotere gevolgen voor Nispen kunnen hebben.

ln het verkiezingsprogramma van de Belgische CDenV wordt hierover al geschreven:

https://essen.cdenv.be/beleid/programma-2018/#question-13

“We maken werk van de vernieuwing van het mobiliteitsplan waarbij betrokkenheid en inbreng vanuit alle organisaties gevraagd zal worden. Een slim verkeersplan in het centrum met eenrichtingsstraten kan zorgen voor een ruimer gebruik door fietsers en een veiligere doortocht voor auto’s en openbaar vervoer.”

De fractie van de Roosendaalse Lijst heeft hierover enkele vragen

1. Bent u bekend met de snelheidsproblemen in de Heijbeeksestraat en Essenseweg in Nispen? Zo ja, wat denkt u hieraan te gaan doen? Zo nee, zou u in gesprek hierover willen gaan om tot oplossingen te komen?

2. Bent u bekend met de plannen van de gemeente Essen? Zo ja, wat zijn deze plannen en wat zijn de gevolgen voor Nispen? Zo nee, zou u hierover in gesprek willen gaan met de gemeente Essen en de resultaten hiervan met ons willen delen?

Voor beantwoording, zie link : LINK

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.