Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. inzichtelijk

14 documenten

Gebruik Lachgas in de gemeente Hoogeveen

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 05-05-2019 15:33

De laatste jaren is het gebruik van het zogenaamde lachgas sterk toegenomen onder jongeren bij allerlei festiviteiten, zowel in het uitgaansleven als bij huisfeestjes.

Op Koningsdag bleken in Amsterdam enige tientallen gebruikers van lachgas met ambulances te zijn afgevoerd, aldus kopten enkele landelijke dagbladen. Op de gehouden Bevrijdingsfestivals hebben veel organisatoren besloten om het gebruik van lachgas te weren n.a.v het risicovolle gebruik hiervan.

Het Trimbos-instituut heeft naar aanleiding hiervan al in 2017 een rapport uitgebracht : “Roes met een luchtje”.

Het zogenaamde lachgas is vrij verkrijgbaar en wordt gebruikt in ballonnen of in slagroompatronen.

Dit lachgas bekend onder de naam Distikstofmonoxide wordt o.a in de medische wereld gebruikt om iemand een roesje toe te dienen, zeg maar een vluchtige verdoving.

Vooral bij veelvuldig gebruik en zeker in combinatie met andere drugs of overmatig alcoholgebruik kunnen er gezondheidsrisico’s ontstaan.

Een andere nadelige bijkomstigheid is het zwerfafval dat ontstaat na feestelijke evenementen.

De patronen en ballonnen worden achtergelaten na gebruik en dit zwerfafval geeft dan ook overlast.

Is het college op de hoogte van de (mogelijke) gezondheidsrisico’s van het veelvuldig gebruik van lachgas ook in combinatie met andere drugs en overmatig alcoholgebruik?

Zijn er al incidenten gemeld in de gemeente Hoogeveen betreft deze partydrug ?

3.Is het college voornemens om de gezondheidsrisico’s, ook in preventie en voorlichting, breder weg te zetten binnen de gemeente zoals bij: de GGZ – Scholen – Verslavingszorg Noord Nederland en Politie?

4.Overweegt het college om het verbieden van de verkoop en handel van lachgas in de plaatselijke APV op te gaan nemen?

Zo nee, waarom niet?

Raadslid GB Hoogeveen

Gebruik Lachgas in de gemeente Hoogeveen

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 05-05-2019 07:23

De laatste jaren is het gebruik van het zogenaamde lachgas sterk toegenomen onder jongeren bij allerlei festiviteiten, zowel in het uitgaansleven als bij huisfeestjes.

Op Koningsdag bleken in Amsterdam enige tientallen gebruikers van lachgas met ambulances te zijn afgevoerd, aldus kopten enkele landelijke dagbladen. Op de gehouden Bevrijdingsfestivals hebben veel organisatoren besloten om het gebruik van lachgas te weren n.a.v het risicovolle gebruik hiervan.

Het Trimbos-instituut heeft naar aanleiding hiervan al in 2017 een rapport uitgebracht : “Roes met een luchtje”.

Het zogenaamde lachgas is vrij verkrijgbaar en wordt gebruikt in ballonnen of in slagroompatronen.

Dit lachgas bekend onder de naam Distikstofmonoxide wordt o.a in de medische wereld gebruikt om iemand een roesje toe te dienen, zeg maar een vluchtige verdoving.

Vooral bij veelvuldig gebruik en zeker in combinatie met andere drugs of overmatig alcoholgebruik kunnen er gezondheidsrisico’s ontstaan.

Een andere nadelige bijkomstigheid is het zwerfafval dat ontstaat na feestelijke evenementen.

De patronen en ballonnen worden achtergelaten na gebruik en dit zwerfafval geeft dan ook overlast.

1. Is het college op de hoogte van de (mogelijke) gezondheidsrisico’s van het veelvuldig gebruik van lachgas ook in combinatie met andere drugs en overmatig alcoholgebruik?

2. Zijn er al incidenten gemeld in de gemeente Hoogeveen betreft deze partydrug ?

3.Is het college voornemens om de gezondheidsrisico’s, ook in preventie en voorlichting, breder weg te zetten binnen de gemeente zoals bij: de GGZ – Scholen – Verslavingszorg Noord Nederland en Politie?

4.Overweegt het college om het verbieden van de verkoop en handel van lachgas in de plaatselijke APV op te gaan nemen?

Zo nee, waarom niet?

Raadslid GB Hoogeveen

Beantwoording vragen n.a.v ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 26-02-2019 16:13

Beantwoording vragen n.a.v schriftelijke vragen door Raadslid Ina Prins

Beantwoording schriftelijke vragen Gemeentebelangen Hoogeveen 26-1-2019

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 25-02-2019 22:55

Geachte heer, mevrouw,

Op 26 januari 2019 heeft de fractie van Gemeentebelangen schriftelijke vragen gesteld over het verlagen van de kosten van de jeugdzorg. De vragen luidden als volgt(cursief) en de antwoorden zijn toegevoegd:

1. Heeft het college kennisgenomen van het artikel “Jeugdzorg kan stuk goedkoper” in het Dagblad van het Noorden van 26-012019? Ja, het college was aanwezig toen de betreffende uitspraak door de directeur-bestuurder van een van de zorgaanbieders werd gedaan en het College heeft ook kennis genomen van dit artikel.

2. Wat is het college voornemens om te doen om deze kosten naar beneden te krijgen? Voor de duidelijkheid is het goed om te vermelden dat de betreffende directeur-bestuurder gezegd heeft dat door vermindering van administratieve lasten, minder bureaucratie en het afschaffen van berichtenverkeer wel € 5 miljoen bespaard kan worden. Deze uitspraak komt voor haar rekening en maakt geen deel uit van het gezamenlijke Bestuurlijke Transformatie Akkoord (BTA). Het college was verrast door deze uitspraak en herkent het niet als een gezamenlijk standpunt. In het BTA is afgesproken dat we juist eerst gaan beginnen met een gezamenlijke en uitgebreide analyse van de zorgkosten in Drenthe. Deze analyse vormt de basis om te gaan bespreken hoe we meer en beter grip krijgen op de kosten en hoe we deze kunnen verlagen. Om kosten te kunnen analyseren, in de grip te hebben en te verlagen zullen we die kosten goed in beeld moeten hebben. Daarvoor is een goede en over en weer sluitende administratie een voorwaarde. Dat is geen doel op zich, maar wel een sturingsmiddel. Wij wijzen er op dat dit op gespannen voet staat met de gedane uitspraak door de zorgaanbieder.

3. Op welk termijn verwacht het college duidelijkheid te hebben over:

a) De hoogte van de te besparen kosten voor de jeugdzorg in Hoogeveen

b) De manier waarop deze kosten bespaard kunnen worden

c) De werkelijke besparing gerealiseerd zal zijn

Voor jeugdhulp is sprake van een forse overschrijding. Dat dring je niet zomaar terug binnen de wettelijke verantwoordelijkheid van het college om jeugdhulp te leveren als dat nodig is. Zoals u weet volgen we hiervoor een aanpak bestaande uit drie lijnen. De eerste lijn is dat we druk op het Rijk uitoefenen om meer budget te verkrijgen. Ons doel is immers om de jeugdhulp uit te gaan voeren binnen de daarvoor door het Rijk beschikbaar gestelde middelen. De tweede lijn bestaat uit de gezamenlijke transformatie binnen de Jeugdhulpregio Drenthe. We hebben als regio middelen gekregen voor de uitvoering van het Drentse Transformatieplan en we volgen de aanpak als geschetst in het antwoord op de vorige vraag. In de regio Drenthe gaan we samen met de zorgaanbieders kijken naar grip op en verlaging van de kosten. De derde lijn is dat we kritisch kijken naar ons eigen handelen en onze verantwoordelijkheid, o.a. binnen de toegang tot de jeugdhulp. We hebben aan u al een aantal concrete besparingsmogelijkheden voorgesteld voor de begroting van 2019. Daarnaast zijn we gestart met een intern project Doorontwikkeling Jeugdhulp. We zijn o.a. zeer constructief in overleg met de Hoogeveense onderwijs partijen en gaan op korte termijn een aantal gezamenlijke pilots starten waarvan we vooral op de wat langere termijn gunstige effecten verwachten.

Wij gaan ervan uit dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, burgemeester en wethouders,

Nanne Kramer Karel Loohuis Gemeentesecretaris burgemeester

Schriftelijke raadsvragen van Gemeentebelangen Hoogeveen 26-1-2019

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 25-02-2019 21:25

Geacht college,

In het Dagblad van het Noorden van 26-01-2019 staat een stuk: ‘Jeugdzorg kan stuk goedkoper”. Hierin wordt aangegeven dat de kosten als gevolg van bureaucratische regels onnodig hoog zijn en dat er in Drenthe jaarlijks 5 miljoen euro kan worden bezuinigd door hierin te schrappen. De 5 grootste aanbieders (Accare, Ambiq, Cosis, GGZ Drenthe en Yorneo) willen de jeugdzorg anders gaan aanpakken, beter en goedkoper. Er wordt hierin ook aangegeven dat een kopgroep van vier wethouders (Hoogeveen, Emmen, Meppel en Assen) samen met de aanbieders gaan kijken hoe het anders en goedkoper kan.

Dit artikel sluit aan bij het artikel van 19 november 2018uit het Dagblad van het Noorden (Geld Jeugdzorg zoek in zwart gat) waarover Gemeentebelangen Hoogeveen in novemberook al mondelinge vragen gesteld heeft.Er werdhierin gesuggereerd dat een deel van dit geld naar extra ambtenaren gaat bij gemeenten, sociale wijkteams en via aanneem-constructies naar kleine jeugdzorg bedrijfjes.

Gezien de taakstelling en de grote tekorten die er toch al liggen binnen het sociaal domein, is dit voor Gemeentebelangen Hoogeveen wederom een reden tot het stellen van de volgende vragen:

Heeft het college kennisgenomen van dit artikel?

Wat is het college voornemens om te doen om deze kosten naar beneden te krijgen?

Op welk termijn verwacht het college duidelijkheid te hebben over:

De hoogte van de te besparen kosten voor de jeugdzorg in Hoogeveen

De manier waarop deze kosten bespaard kunnen worden

De werkelijke besparing gerealiseerd zal zijn

Wij horen graag uw reactie op bovenstaande vragen.

Met vriendelijke groet,

Ina Prins-Vosmeijer

Raadslid Gemeentebelangen Hoogeveen

Schriftelijke raadsvragen van Gemeentebelangen Hoogeveen 26-1-2019

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 25-02-2019 21:25

Geacht college,

In het Dagblad van het Noorden van 26-01-2019 staat een stuk: ‘Jeugdzorg kan stuk goedkoper”. Hierin wordt aangegeven dat de kosten als gevolg van bureaucratische regels onnodig hoog zijn en dat er in Drenthe jaarlijks 5 miljoen euro kan worden bezuinigd door hierin te schrappen. De 5 grootste aanbieders (Accare, Ambiq, Cosis, GGZ Drenthe en Yorneo) willen de jeugdzorg anders gaan aanpakken, beter en goedkoper. Er wordt hierin ook aangegeven dat een kopgroep van vier wethouders (Hoogeveen, Emmen, Meppel en Assen) samen met de aanbieders gaan kijken hoe het anders en goedkoper kan.

Dit artikel sluit aan bij het artikel van 19 november 2018uit het Dagblad van het Noorden (Geld Jeugdzorg zoek in zwart gat) waarover Gemeentebelangen Hoogeveen in novemberook al mondelinge vragen gesteld heeft.Er werdhierin gesuggereerd dat een deel van dit geld naar extra ambtenaren gaat bij gemeenten, sociale wijkteams en via aanneem-constructies naar kleine jeugdzorg bedrijfjes.

Gezien de taakstelling en de grote tekorten die er toch al liggen binnen het sociaal domein, is dit voor Gemeentebelangen Hoogeveen wederom een reden tot het stellen van de volgende vragen:

Heeft het college kennisgenomen van dit artikel?

Wat is het college voornemens om te doen om deze kosten naar beneden te krijgen?

Op welk termijn verwacht het college duidelijkheid te hebben over:

De hoogte van de te besparen kosten voor de jeugdzorg in Hoogeveen

De manier waarop deze kosten bespaard kunnen worden

De werkelijke besparing gerealiseerd zal zijn

Wij horen graag uw reactie op bovenstaande vragen.

Met vriendelijke groet,

Ina Prins-Vosmeijer

Raadslid Gemeentebelangen Hoogeveen

GB wil ‘goekopere' Jeugdzorg | | ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 29-01-2019 10:45

Drank en horeca beleid

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 28-01-2019 08:54

In het raadsvoorstel over het Preventie- en Handhavingsplan Drank- en Horecawet 2019 – 2023 dat we vanavond bespreken staat in in ieder geval het woord handhaving zo’n 10 keer opgeschreven.

Wij willen het alcoholgebruik onder jongeren terugdringen want we willen dat onze jongeren gezond opgroeien in een veilige omgeving waar ze hun talenten ten volle kunnen ontdekken en ontplooien. Gebruik van alcohol heeft hierop een negatieve invloed.

Wie kan daar op tegen zijn dat we ons zorgen maken om de gezondheid en de toekomst van onze jeugd?

Hoe willen we hier als gemeente mee aan de slag gaan.

Er wordt ingezet op 3 beleidspijlers, te weten: educatie(bewustwording), regelgeving en handhaving. Regelgeving zonder handhaving heeft geen effect en bewustwording kan zorgen voor meer begrip v.w.b. de gezondheidsrisico’s bij alcoholgebruik.

De doelstelling blijft daarom ongewijzigd:

“Jaarlijkse afname van het alcoholgebruik en de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik onder de 18 jaar naar het algemeen landelijk niveau”.

Voor de eerste PHP periode is deze doelstelling gehaald. Alcoholgebruik onder jongeren

neemt af. Helaas drinken nog veel jongeren alcohol vanaf een te jonge leeftijd en drinken jongeren te veel. Zelfs kinderen van 14/15 jaar worden vermeld.

Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat maatregelen die de beschikbaarheid van alcohol beperken het meest effectief zijn als we proberen om (schadelijk) alcoholgebruik terug te dringen.

Het minder beschikbaar maken van alcohol is op zichzelf echter vaak niet populair onder het grote publiek en onder alcoholverstrekkers.

De uitleg dat regels niet bedoeld zijn om het ondernemers, verenigingen, jeugd of ouders lastig te maken, maar dat regelgeving nodig is ter bescherming van de volksgezondheid en veiligheid is heel lastig, maar wij denken toch dat uitleggen van de gevaren voor onze jonge inwoners een acceptabele manier is om verder mee aan de slag te gaan.

Aandacht voor educatie en bewustwording zonder duidelijke regels en toezicht op deze regels is uiteraard zinloos.

Gezellig met elkaar een pilsje of een andere alcoholische versnapering gebruiken kan natuurlijk altijd. Maar soms wordt het minder gezellig. Als b.v hulpverleners worden belaagd tijdens het doen van hun werk en je ziet dan dat omstanders ,vaak in kennelijke staat, dat werk dan bijna onmogelijk maken. Of dat jongeren belanden op de daarvoor speciaal ingerichte alcoholpoli.

En ook in onze eigen gemeente is het soms raak. Kort geleden nog kreeg iemand die tijdens een avondje stappen een vriend te hulp wilde snellen een kaakslag en belande in het ziekenhuis in Zwolle. Volgens zeggen was ook daar alcohol weer mede een oorzaak. Een operatie op die zondagwas het gevolg. En het meest treurige is nog dat het uitgaanspubliek, althans dat horen we, bang is voor een aantal recidivisten om het zo maar te noemen die zo als het lijkt een soort van schrikbewind voeren en waar men zelfs geen aangifte tegen durft te doen omdat men bang is voor represailles.

Op dat soort momenten worden ook de handhavings en hulpverleningstaken zwaar op de proef gesteld, en kun je je goed voorstellen dat deze instanties vrezen dat ze zelf slachtoffer worden. Deze mensen doen ook allemaal ‘gewoon’ hun werk.

De sportkantines worden 6 keer bezocht door z.g mystery kids. Dit onderzoek loopt tot eind 2019.

Een nulmeting, begin 2018, laat zien dat bij 12 van de 20 kantines alcoholhoudende drank is verstrekt aan -18 jarigen. Alle sportkantines in Hoogeveen doen mee.

Wij zijn ons er overigens wel terdege van bewust dat in sportkantines en trouwens ook in buurthuizen meestal een beroep wordt gedaan op vrijwilligers en dat het vaak clubjes onder elkaar zijn en het dan lastig is om ploeggenoten of andere bekenden een biertje te weigeren. Dus dat is een lastige.

Maar deze organisatie hebben dezelfde verantwoordelijkheid t.a.v. de verkoop van alcohol als de commerciële horeca. Verder dienen ze zich te houden aan de regels . De afhandeling van geconstateerde overtredingen voor leeftijdsgrens, dronkenschap (doorschenken) en regels paracommercie zal plaatsvinden volgens een handhavings-stappenplan:

We hebben er bewust voor gekozen om niet te veel cijfers op te lepelen, maar willen vooral aangeven dat dit onderwerp er eentje is met heel veel haken en ogen en dat we best van alles kunnen meten, want meten is misschien dan wel weten, maar uiteindelijk gaat het er om dat zaken worden aangepakt en dat het ons als gemeente menens is om met dit Handhavingplan Drank en Horecawet ‘zaken’ te doen, zonder dat het de bedoeling is om een heksenjacht te beginnen tegen van alles en iedereen.

Als je zaken doet dan moet dat eigenlijk ook wat opbrengen.

We hopen dat we gaan voor de winst en dat die winst vooral mag worden geboekt ten gunste van de gezondheid van onze jongeren.

Drank en horeca beleid

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 28-01-2019 08:54

In het raadsvoorstel over het Preventie- en Handhavingsplan Drank- en Horecawet 2019 – 2023 dat we vanavond bespreken staat in in ieder geval het woord handhaving zo’n 10 keer opgeschreven.

Wij willen het alcoholgebruik onder jongeren terugdringen want we willen dat onze jongeren gezond opgroeien in een veilige omgeving waar ze hun talenten ten volle kunnen ontdekken en ontplooien. Gebruik van alcohol heeft hierop een negatieve invloed.

Wie kan daar op tegen zijn dat we ons zorgen maken om de gezondheid en de toekomst van onze jeugd?

Hoe willen we hier als gemeente mee aan de slag gaan.

Er wordt ingezet op 3 beleidspijlers, te weten: educatie(bewustwording), regelgeving en handhaving. Regelgeving zonder handhaving heeft geen effect en bewustwording kan zorgen voor meer begrip v.w.b. de gezondheidsrisico’s bij alcoholgebruik.

De doelstelling blijft daarom ongewijzigd:

“Jaarlijkse afname van het alcoholgebruik en de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik onder de 18 jaar naar het algemeen landelijk niveau”.

Voor de eerste PHP periode is deze doelstelling gehaald. Alcoholgebruik onder jongeren

neemt af. Helaas drinken nog veel jongeren alcohol vanaf een te jonge leeftijd en drinken jongeren te veel. Zelfs kinderen van 14/15 jaar worden vermeld.

Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat maatregelen die de beschikbaarheid van alcohol beperken het meest effectief zijn als we proberen om (schadelijk) alcoholgebruik terug te dringen.

Het minder beschikbaar maken van alcohol is op zichzelf echter vaak niet populair onder het grote publiek en onder alcoholverstrekkers.

De uitleg dat regels niet bedoeld zijn om het ondernemers, verenigingen, jeugd of ouders lastig te maken, maar dat regelgeving nodig is ter bescherming van de volksgezondheid en veiligheid is heel lastig, maar wij denken toch dat uitleggen van de gevaren voor onze jonge inwoners een acceptabele manier is om verder mee aan de slag te gaan.

Aandacht voor educatie en bewustwording zonder duidelijke regels en toezicht op deze regels is uiteraard zinloos.

Gezellig met elkaar een pilsje of een andere alcoholische versnapering gebruiken kan natuurlijk altijd. Maar soms wordt het minder gezellig. Als b.v hulpverleners worden belaagd tijdens het doen van hun werk en je ziet dan dat omstanders ,vaak in kennelijke staat, dat werk dan bijna onmogelijk maken. Of dat jongeren belanden op de daarvoor speciaal ingerichte alcoholpoli.

En ook in onze eigen gemeente is het soms raak. Kort geleden nog kreeg iemand die tijdens een avondje stappen een vriend te hulp wilde snellen een kaakslag en belande in het ziekenhuis in Zwolle. Volgens zeggen was ook daar alcohol weer mede een oorzaak. Een operatie op die zondagwas het gevolg. En het meest treurige is nog dat het uitgaanspubliek, althans dat horen we, bang is voor een aantal recidivisten om het zo maar te noemen die zo als het lijkt een soort van schrikbewind voeren en waar men zelfs geen aangifte tegen durft te doen omdat men bang is voor represailles.

Op dat soort momenten worden ook de handhavings en hulpverleningstaken zwaar op de proef gesteld, en kun je je goed voorstellen dat deze instanties vrezen dat ze zelf slachtoffer worden. Deze mensen doen ook allemaal ‘gewoon’ hun werk.

De sportkantines worden 6 keer bezocht door z.g mystery kids. Dit onderzoek loopt tot eind 2019.

Een nulmeting, begin 2018, laat zien dat bij 12 van de 20 kantines alcoholhoudende drank is verstrekt aan -18 jarigen. Alle sportkantines in Hoogeveen doen mee.

Wij zijn ons er overigens wel terdege van bewust dat in sportkantines en trouwens ook in buurthuizen meestal een beroep wordt gedaan op vrijwilligers en dat het vaak clubjes onder elkaar zijn en het dan lastig is om ploeggenoten of andere bekenden een biertje te weigeren. Dus dat is een lastige.

Maar deze organisatie hebben dezelfde verantwoordelijkheid t.a.v. de verkoop van alcohol als de commerciële horeca. Verder dienen ze zich te houden aan de regels . De afhandeling van geconstateerde overtredingen voor leeftijdsgrens, dronkenschap (doorschenken) en regels paracommercie zal plaatsvinden volgens een handhavings-stappenplan:

We hebben er bewust voor gekozen om niet te veel cijfers op te lepelen, maar willen vooral aangeven dat dit onderwerp er eentje is met heel veel haken en ogen en dat we best van alles kunnen meten, want meten is misschien dan wel weten, maar uiteindelijk gaat het er om dat zaken worden aangepakt en dat het ons als gemeente menens is om met dit Handhavingplan Drank en Horecawet ‘zaken’ te doen, zonder dat het de bedoeling is om een heksenjacht te beginnen tegen van alles en iedereen.

Als je zaken doet dan moet dat eigenlijk ook wat opbrengen.

We hopen dat we gaan voor de winst en dat die winst vooral mag worden geboekt ten gunste van de gezondheid van onze jongeren.

Donderdagavond vond de ...

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 26-01-2019 13:38

Donderdagavond vond de Raadsvergadering plaats, daarbij werden twee politieke bijdrages van GB tijdens het debat niet aangehoord en bleek hiervoor "geen ruimte" te zijn. Bij deze plaatsen we alsnog deze bijdrages betreft Drank en Horecabeleid en het Integraal Veiligheidsplan. Door Jan Giethoorn: Raadsvoorstel over het Preventie- en Handhavingsplan Drank- en Horecawet 2019 - 2023 dat we vanavond bespreken staat in in ieder geval het woord handhaving zo'n 10 keer opgeschreven. In het raadsvoorstel staat, zie link: https://www.hoogeveen.nl/bis/Raad_en_College/College_van_B_W/Documenten_van_B_W/2018/November/BenW_voorstel_Preventie_en_Handhavingsplan_voor_de_uitvoering_van_de_Drank_en_Horecawet_2019_2023_PHP/Preventie_en_Handhavingsplan_voor_de_uitvoering_van_de_Drank_en_Horecawet_2019_2023 Wij willen het alcoholgebruik onder jongeren terugdringen want we willen dat onze jongeren gezond opgroeien in een veilige omgeving waar ze hun talenten ten volle kunnen ontdekken en ontplooien. Gebruik van alcohol heeft hierop een negatieve invloed. Wie kan daar op tegen zijn dat we ons zorgen maken om de gezondheid en de toekomst van onze jeugd? Hoe willen we hier als gemeente mee aan de slag gaan. Er wordt ingezet op 3 beleidspijlers, te weten: educatie(bewustwording), regelgeving en handhaving. Regelgeving zonder handhaving heeft geen effect en bewustwording kan zorgen voor meer begrip v.w.b. de gezondheidsrisico's bij alcoholgebruik. De doelstelling blijft daarom ongewijzigd: “Jaarlijkse afname van het alcoholgebruik en de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik onder de 18 jaar naar het algemeen landelijk niveau”. Voor de eerste PHP periode is deze doelstelling gehaald. Alcoholgebruik onder jongeren neemt af. Helaas drinken nog veel jongeren alcohol vanaf een te jonge leeftijd en drinken jongeren te veel. Zelfs kinderen van 14/15 jaar worden vermeld. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat maatregelen die de beschikbaarheid van alcohol beperken het meest effectief zijn als we proberen om (schadelijk) alcoholgebruik terug te dringen. Het minder beschikbaar maken van alcohol is op zichzelf echter vaak niet populair onder het grote publiek en onder alcoholverstrekkers. De uitleg dat regels niet bedoeld zijn om het ondernemers, verenigingen, jeugd of ouders lastig te maken, maar dat regelgeving nodig is ter bescherming van de volksgezondheid en veiligheid is heel lastig, maar wij denken toch dat uitleggen van de gevaren voor onze jonge inwoners een acceptabele manier is om verder mee aan de slag te gaan. Aandacht voor educatie en bewustwording zonder duidelijke regels en toezicht op deze regels is uiteraard zinloos. En dan dus handhaving. Gezellig met elkaar een pilsje of een andere alcoholische versnapering gebruiken kan natuurlijk altijd. Maar soms wordt het minder gezellig. Als b.v hulpverleners worden belaagd tijdens het doen van hun werk en je ziet dan dat omstanders ,vaak in kennelijke staat, dat werk dan bijna onmogelijk maken. Of dat jongeren belanden op de daarvoor speciaal ingerichte alcoholpoli. En ook in onze eigen gemeente is het soms raak. Kort geleden nog kreeg iemand die tijdens een avondje stappen een vriend te hulp wilde snellen een kaakslag en belande in het ziekenhuis in Zwolle. Volgens zeggen was ook daar alcohol weer mede een oorzaak. Een operatie op die zondagwas het gevolg. En het meest treurige is nog dat het uitgaanspubliek, althans dat horen we, bang is voor een aantal recidivisten om het zo maar te noemen die zo als het lijkt een soort van schrikbewind voeren en waar men zelfs geen aangifte tegen durft te doen omdat men bang is voor represailles. Op dat soort momenten worden ook de handhavings en hulpverleningstaken zwaar op de proef gesteld, en kun je je goed voorstellen dat deze instanties vrezen dat ze zelf slachtoffer worden. Deze mensen doen ook allemaal 'gewoon' hun werk. Sportkantines De sportkantines worden 6 keer bezocht door z.g mystery kids. Dit onderzoek loopt tot eind 2019. Een nulmeting, begin 2018, laat zien dat bij 12 van de 20 kantines alcoholhoudende drank is verstrekt aan -18 jarigen. Alle sportkantines in Hoogeveen doen mee. Wij zijn ons er overigens wel terdege van bewust dat in sportkantines en trouwens ook in buurthuizen meestal een beroep wordt gedaan op vrijwilligers en dat het vaak clubjes onder elkaar zijn en het dan lastig is om ploeggenoten of andere bekenden een biertje te weigeren. Dus dat is een lastige. Maar deze organisatie hebben dezelfde verantwoordelijkheid t.a.v. de verkoop van alcohol als de commerciële horeca. Verder dienen ze zich te houden aan de regels . De afhandeling van geconstateerde overtredingen voor leeftijdsgrens, dronkenschap (doorschenken) en regels paracommercie zal plaatsvinden volgens een handhavings-stappenplan: We hebben er bewust voor gekozen om niet te veel cijfers op te lepelen, maar willen vooral aangeven dat dit onderwerp er eentje is met heel veel haken en ogen en dat we best van alles kunnen meten, want meten is misschien dan wel weten, maar uiteindelijk gaat het er om dat zaken worden aangepakt en dat het ons als gemeente menens is om met dit Handhavingplan Drank en Horecawet 'zaken' te doen, zonder dat het de bedoeling is om een heksenjacht te beginnen tegen van alles en iedereen. Als je zaken doet dan moet dat eigenlijk ook wat opbrengen. We hopen dat we gaan voor de winst en dat die winst vooral mag worden geboekt ten gunste van de gezondheid van onze jongeren. ------------------------------------------------------------------------------- Door Jan van der Sleen: Vanavond is aan de orde het Integraal Veiligheids Plan. Als GB staan we achter het voorgestelde beleid met daaraan gekoppeldde 5 doelstellingen voor de jaren 2019-2022. De insteek om de nadruk te leggen op preventieve maatregelen lijkt ons goed en kan inderdaad kosten besparend werken. De repressieve kant, straf na het plegen van een delict, zou wel wat strenger mogen zijn, maar daar gaat onze minister van justitie en veiligheid over. De opmerking dat er juist in Krakeel een toename is van delicten zou misschien ook te herleiden zijn maar dat lezen we niet in dit plan. Misschien dat we dit nog mogen horen op een later tijdstip. Hopelijk wordt ook daadwerkelijk de zichtbaarheid vergroot van de wijkagent evenals voor de Handhavers. Veel ergernis zoals hondenpoep in parken en openbaar gebied zou ook meer gehandhaafd moeten worden. Camera toezicht uitbreiden buiten het centrum zijn we voorstander van. We vinden de privacy wetgeving belangrijk maar de veiligheid van inwoners nog belangrijker. Bovendien helpt het de politie ook om de criminaliteit beter en doeltreffender te bestrijden. Mocht er cameratoezicht komen bij b.v op en afritten van de A37 en A28 dan zou kentekenregistratie een middel kunnen zijn om automobilisten aan te pakken die denken dat op\afritten bestemd zijn om allerlei zwerfafval te dumpen. Wat ons betreft zou dit mogen, wel uiteraard binnen de mogelijkheden van de wet, het is op dit moment een vast gegeven dat kentekenregistraties max 4 weken lang bewaard mogen blijven. Dan tot slot nog de volgende opmerking betreft de onrust die op moment plaats vind in het AZC onder het personeel door zeer lastige asielzoekers. Het gesprek met de staatssecretaris is afgelopen maand geweest n.a v de overlast in het winkelcentrum en in het AZC. Dit werd door deze zgn veiligelanders uit Noord Afrika veroorzaakt. Return to sender zou onze boodschap zijn aan ons kabinet, maar daar heerst meer een mentaliteit van: Wel woorden maar geen daden. Dan zijn wat ons betreft als GB de 5 doelstellingen geformuleerd voor de jaren 2019- 2022 een nobel streven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.