Nieuws van politieke partijen in Hellendoorn inzichtelijk

128 documenten

Windturbines in Hellendoorn? Alleen met 100% lokaal lokaal eigendom!

CDA CDA Hellendoorn 21-12-2023 17:57

Windturbines in Hellendoorn? Alleen met 100% lokaal lokaal eigendom! Gemeenteraad verscherpt het windbeleid: alleen windturbines met 100% lokaal maatschappelijk eigendom. Op initiatief van CDA Hellendoorn, Lokaal Hellendoorn en PvdA Hellendoorn is het door het college voorgestelde windbeleid aangescherpt middels het indienen van een amendement. Genoemde partijen vinden dat in gebieden waar windturbines worden geplaatst de bevolking en de gemeenschap niet alleen de lasten maar ook de lusten moeten krijgen en daarbij ook in coöperatievorm eigenaar moeten kunnen worden. Het CDA wil niet dat de financiële opbrengsten van windturbines in de zakken van commerciële bedrijven landen. Ook wil het CDA dat de gemeente een actieve rol neemt. Dat kan bijvoorbeeld door energiewerkgroepen te faciliteren een coöperatie op te richten, financiële deelname aan windprojecten of het aankopen van grond. De provincie gaat over de vergunningverlening van grote windturbines maar zal rekening houden met het beleid van gemeentes. De gemeente Hellendoorn kan nu met de provincie Overijssel overleggen over het clustergebied A35/ATT nabij Daarle en Daarlerveen. Dat gebied is namelijk door de provincie aangewezen om windmolens te plaatsen. Omdat procedures veel tijd kosten, zullen windturbines niet voor 2030 worden geplaatst. Hiermee respecteren we de in de RES 1.0 (Regionale Energie Strategie) gemaakte afspraken.

Update coalitievorming gemeente Hellendoorn

CDA CDA Hellendoorn 21-12-2023 16:49

Update coalitievorming gemeente Hellendoorn Op 7 december stelde verkenner Han Noten aan de drie uitgenodigde grootste fracties, te weten Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn en Samen Hellendoorn, de “wie-met-wie-vraag”. Noten stelt voor om een college te vormen dat uitgaat van de huidige twee wethouders vanwege de continuïteit en aangevuld met twee wethouders van buiten, vanwege de behoefte aan ervaring. Deze laatste twee wethouders zouden onafhankelijk van partijen in de raad moeten functioneren en voorgedragen moeten worden door de burgemeester, aldus het voorstel van de heer Noten. De genoemde fracties werden geacht deze vraag en uitgangspunten te beantwoorden op 11 december in een vervolgbijeenkomst. Vervolgbijeenkomst In de vervolgbijeenkomst heeft de fractie van CDA Hellendoorn het volgende naar voren gebracht: De fractie van CDA Hellendoorn heeft zich over de wie met wie vraag gebogen en gaat, mist en rituelen overslaand, voor de vorming van een robuuste coalitie bestaande uit de fracties van Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn en Samen Hellendoorn. Dit zogenaamde motorblok kan uit continuïteitsoverwegingen aangevuld worden met een vierde fractie. De fractie van CDA Hellendoorn vindt het logisch en gewenst dat de grootste partij en royale winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen 2022 deelneemt aan de coalitie. De kiezers hebben zich immers duidelijk uitgesproken. Eerder al na de coalitiebreuk begin mei 2023 koerste onze fractie daarom aan op lijmen van de breuk dan wel een coalitie van Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn met 2 andere fracties. De fractie van CDA Hellendoorn constateert, op basis van de gesprekken met de verkenner, dat binnen de gemeenteraad de eerder geuite wens, om te werken aan een ontwikkelingsagenda tijdens de recente verkenningsgesprekken een meer noodzakelijke, innerlijke en doorleefde behoefte is gebleken om aan de slag te gaan met een ontwikkelingsagenda in 4 werkgroepen. Er voor gaan met respect voor ieders identiteit, verschillen en overeenkomsten. Met de keus voor deze robuuste coalitie kunnen we een terugval in oude patronen en tegenstellingen voorkomen. De fractie van CDA Hellendoorn zal zelf de verantwoordelijkheid nemen een ervaren wethouder van buiten te rekruteren en voor te dragen. Deze zal namens onze fractie een plaats in het college innemen. Een hybride model met wethouders namens fracties en onafhankelijke wethouders wijzen wij af, vanwege het verschil in verhouding tot de raad. Een rol voor de burgemeester ten aanzien van het voordragen van wethouders acht onze fractie ongewenst. Een kroonbenoemde burgemeester moet o.i. boven de partijen staan en niet in het politieke proces worden getrokken. De fractie van CDA Hellendoorn ziet er naar uit de onderhandelingen met voornoemde partijen te starten over een coalitieakkoord en ziet met de heer Noten het concept coalitieakkoord met de werktitel “Samen Verder” als vertrekpunt. Motorblok Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn en Samen Hellendoorn Tot zover ons antwoord op 11 december. De drie grootste partijen hebben vervolgens over de te vormen motorblokcoalitie (Lokaal Hellendoorn, CDA Hellendoorn en Samen Hellendoorn), eventueel aangevuld met een vierde partij, gesproken. Op 14 december gaf Lokaal Hellendoorn aan apart met Samen Hellendoorn te willen praten over de wrijving tussen beide partijen ontstaan rond de breuk binnen Lokaal Hellendoorn in december 2022. Dit gesprek tussen beide partijen heeft plaatsgevonden op 18 december onder leiding van de heer Noten. Na afloop van dit gesprek werd de fractie van CDA Hellendoorn geïnformeerd door de heer Noten. Er bleek tussen beide lokale partijen onoverkomelijk verschil van mening te zijn over de bemensing van het nieuw te vormen college en daarmee was de beoogde coalitie van de baan. Advies Han Noten In de raadsvergadering van 19 december gaf de heer Noten het advies om de burgemeester, eventueel in samenspraak met een commissie uit de raad, naast de huidige twee wethouders twee ervaren externe wethouders aan te laten trekken. “Maar het staat de gemeenteraad vrij alsnog de beoogde coalitie tot stand te brengen”, aldus de heer Noten. De fractie van CDA Hellendoorn, 20 december 2023

ChristenUnie kandidaat Kamerlid Alwin te Rietstap fietst ruim 120 km om ideeën op te halen vanuit de regio

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 17-11-2023 20:08

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1465201/1117792/CU-Logo-Hellendoorn-Impact-in-Cirkel.pngAlwin te Rietstap gaat aankomende zaterdag per fiets op bezoek bij veertien gemeenten om te inventariseren tegen welke problemen men lokaal aanloopt. Te Rietstap staat op nummer vier op de kandidatenlijst van de ChristenUnie en komt zelf uit Hardenberg. Te Rietstap: “ik vind het belangrijk om het geluid vanuit de regio te vertegenwoordigen in Den Haag. Nog te vaak loopt men lokaal aan tegen beleid dat aan de Haagse tekentafel is opgesteld”.

Zaterdag gaat te Rietstap in gesprek met boeren, maatschappelijk werkers en lokale politici in onder andere Staphorst, Hasselt, Dalfsen, Ommen en Nijverdal. De gesprekken zijn bedoeld om zicht te krijgen op regionale problemen die een gevolg zijn van de Haagse tekentafel. Deze problemen gaat hij bundelen in een regio-agenda. Deze agenda zal hij aankomende zaterdag om 13.45 uur overhandigen aan ChristenUnie-lijsttrekker Mirjam Bikker bij theater De Voorveghter in Hardenberg. Te Rietstap hoopt zich ook zelf hard te gaan maken voor de regio-agenda in de Tweede Kamer na de verkiezingen op 22 november. Te Rietstap is momenteel wethouder in Hardenberg en is onder andere verantwoordelijk voor gezondheid en preventie. Hij is fervent sporter en gaat deze uitdaging om ruim 120 km in een ochtend te fietsen dan ook met veel plezier aan.

Update politieke situatie in de gemeente Hellendoorn

CDA CDA Hellendoorn 11-11-2023 18:34

Update Politieke situatie in de gemeente Hellendoorn In de Nieuwsbrief van CDA Hellendoorn van augustus 2023 was te lezen dat op uitnodiging van Lokaal Hellendoorn een gesprek is gevoerd met het CDA over politieke samenwerking en de vorming van een stabiele coalitie. In het advies aan de verkenner eind mei 2023 is al gezegd dat deze optie voor het CDA niet onbespreekbaar is, maar dat dit wel in combinatie met 2 andere partijen moet zijn. Eind augustus/begin september bleek definitief dat geen van de andere fracties een coalitie wilden met Lokaal Hellendoorn en het CDA. Daarmee was deze optie van de baan. In het vervolg daarop verzocht de gemeenteraad op 3 oktober aan de burgemeester: zo snel mogelijk een bemiddelaar aan te stellen om de bestuurlijke impasse te doorbreken en op de kortst mogelijke termijn te komen tot stabiel bestuur. De bemiddelaar/adviseur, werd gevonden in de persoon van de heer Han Noten, voormalig lid van de Eerste Kamer en oud-burgemeester van Dalfsen. Hij heeft de volgende opdracht: Randvoorwaarden formuleren voor een stabiele en vruchtbare samenwerking in de raad en tussen raad en college; Een advies te formuleren over de samenstelling van een nieuw college; Een advies te formuleren voor het versterken van de kaderstellende rol van de raad. De heer Noten heeft tijdens en rond de herfstvakantie een vijftal gesprekken gevoerd met groepjes raadsleden in gemengde samenstelling. Daarnaast heeft hij ook geproken met het college, met de griffie en met een aantal leidinggevende ambtenaren en met de ondernemingsraad. In de raadsvergadering van 9 november vertelde hij uitgebreid over zijn waarnemingen en deed hij voorstellen voor interventies. Ook stelde hij dat de tijd nog niet rijp is voor de uitvoering van opdracht 2 om een advies te formuleren over de samenstelling van een nieuw college. Eerst gaat hij aan de slag met opdracht 3. Dit zal hij doen aan de hand van zijn door de raad omarmde 7 waarnemingen. Op aangeven van de raad wordt hierbij ook de rol van het college betrokken. Voor half november staan afspraken geagendeerd, opnieuw met groepjes raadsleden. De zeven waarnemingen en interventies voor veranderingen: Binnen de raad voelt niemand zich verantwoordelijk voor de raad als geheel. De fractie/partij is leidend. Er is een verschil van opvatting/overtuiging over wat de opgave van de raad is in relatie tot het college: “wethouder, u moet ons verkiezingsprogramma uitvoeren”. Er is weerstand om de stap naar een nieuwe rol en positie te maken. Van campagne naar compromis, van leidende partij naar een ondergeschikte positie. Zowel succes als teleurstelling afgelopen verkiezingen worden niet verwerkt. Kennis en kunde over de aard en inrichting van politieke besluitvorming is matig ontwikkeld. Er zijn veel onervaren raadsleden. Er is behoefte aan meer hygiëne als het gaat om omgangsvormen. Persoonlijke verhoudingen bepalen de inhoud. Er is weinig gemeenschappelijks in de politieke arena van Hellendoorn. Start notities, kaderstellende noties en gedeelde visies over belangrijke beleidsterreinen ontbreken. Er is een cultuur van aanpakken die weinig behulpzaam is Oude rekeningen blijven lang openstaan, bepalen voor een deel het gedrag en dat wordt vervolgens ontkend. Uitspraken als: “doet mij niks” en “daar stap ik gewoon overheen” zorgen ervoor dat verschillen in beeld en zelfbeeld blijven bestaan. De presentatie van de heer Noten is terug te vinden op de site van de gemeente Hellendoorn via onderstaande link. https://raad.hellendoorn.nl/data/vergaderstuk-raad/presentatie-fase-1-raad-9-nov-2023/Presentatie%20-%20Fase%201%20%20raad%209%20nov%202023.pptx Daarlerveen, 11 november, Janneke Vorderman Bonthuis (fractievoorzitter)

Algemene beschouwing 2023

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 09-11-2023 19:31

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1464875/1117792/Margreeth Krommedijk-Grit.jpgJoajoa, ik geloof het wel? Ik geloof het zeker! In een gemeente waar de politieke situatie onrustig is, zijn we -noodgedwongen- veel bezig met het hier en nu én met elkaar. Zand in de machine kun je niet gebruiken. Zonder daar overheen te walsen wil ik toch vooral naar de toekomst kijken, want een begroting presenteert de plannen voor het komende jaar. Vooruitkijken dus. Waar willen we over een jaar staan?

We hebben het vaak over ‘langs elkaar heen praten’. Je kunt alles zeggen met taal en tegelijkertijd kun je heel vaak niet onder woorden brengen wat je precies bedoelt. En de invulling van een woord is voor iedereen anders. Neem het woord geluk. Als ik aan u allemaal vraag om 1 of 2 woorden te noemen wat voor u geluk is, dan zal ik veel verschillende antwoorden krijgen. Is dat erg? Nee, maar je moet je daar wel bewust van zijn. Anders praat je zomaar langs elkaar heen en begrijp je elkaar niet meer.
Ik ga vandaag een woord gebruiken dat ook veel betekenissen kan hebben: geloof. ‘Ik geloof het wel’ dan is het meer joajoa, maar met geloof bedoel ik: een vast vertrouwen en een zeker weten.
ChristenUnie wil graag vandaag 3 punten met u delen:
geloof in de samenleving geloof in de overheid geloof in de toekomst 1 Geloof in de samenleving
Vorig jaar: is er leven na de groei? Moet je inzetten op groei of kun je ook beter maken wat je hebt, zonder groei na te streven. Is groei altijd beter?
Geloof ik het nog? Jongeren maken zich zorgen over hun toekomst. We putten de aarde uit; we putten elkaar uit. De grootste mond en de grootste portemonnee krijgen te vaak hun zin.
Ik geloof dat het anders kan. Ik geloof in omzien naar elkaar. Zodat we weer gaan leven in balans met de schepping. In een samenleving waar rust is en ruimte om om te zien naar elkaar. Ik geloof in een samenleving die zich níet neerlegt bij armoede. Waar je gewoon kunt rondkomen met je baan. Waar rust is aan je keukentafel en in je huishoudboekje. Een samenleving waarin we elke dag bouwen aan zorgzame gemeenschappen. Ik geloof dat het kán. En ik geloof dat wíj dat samen kunnen. Als je het heel erg over ‘samen’ hebt, bestaat de kans dat groepen vergeten worden. Bij het lezen van de begroting viel ons op dat er niet specifiek aandacht is voor alleenstaanden. In hoeverre zijn ze wel in beeld?
Voorbeelden uit de programmabegroting die aansluiten bij geloof in de samenleving: trainingen waardoor mensen zich beter leren redden, ervencoaches, een geschikte plek voor onze nieuwkomers, preventie in de zorg, integrale aandacht voor het gezin,
ketenaanpak kansrijke start, een actieplan inclusie. Veel preventief en integraal: dat is krachtig! Ik geloof dat mensen door God geschapen zijn om er voor elkaar te zijn. Dat ons leven dus niet begint met de markt of met de overheid maar met samen leven. Wij geloven in de samenleving.
2 Geloof in de overheid
En dat vraagt een bescheiden rol van de overheid, een dienstbare en nederige overheid. Het draait niet om de overheid, maar om de mensen en de samenleving. De overheid moet er zijn voor de samenleving en niet andersom. De overheid moet daarin weer haar plek zien te vinden. Het vraagt moed en wijsheid om dat ook te kunnen doen. Ook in Hellendoorn, juist in Hellendoorn.
Ik geloof in een politieke die vertrouwt en die vertrouwen wekt. Dat zijn grote woorden. Het spreekwoord luidt niet voor niks: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Het betekent hard werken om vertrouwen te winnen. We leven niet in een gemakkelijke tijd, waarin de crises over elkaar heen lijken te buitelen: bestaanszekerheidscrisis, energiecrisis, klimaatcrisis om gelijk maar een paar grote te noemen.
Voor de ChristenUnie zijn het de deugden rechtvaardigheid en gematigdheid die deze crises met elkaar verbinden. De overheid heeft de morele plicht recht te doen aan mensen en individuen te zien. En het houden van de juiste maat, omdat teveel altijd ten koste van iets of iemand gaat. Genoeg van teveel, genoeg van te weinig. Rechtvaardigheid maakt dat we handelen en met elkaar eerlijk de lasten delen. Gematigdheid maakt dat we zuinig omgaan met wat eindig is, niets verspillen wat kostbaar is, en zo minder gevoelig worden voor externe invloeden in de wereldeconomie. Een overheid die durft te vertrouwen, is te vertrouwen.
En dan sta ik toch kort stil bij onze Hellendoornse situatie. Is onze situatie hopeloos en gaan we rollebollend over straat? Gelukkig niet, maar bijzonder en instabiel is het wel. We moeten werken aan vertrouwen als overheid in elkaar maar ook hard werken zodat de inwoners (weer) vertrouwen krijgen in de overheid. We moeten het goede voorbeeld geven.
Geloof in de overheid betekent ook transparantie en dan heb ik toch een paar kritische vragen en opmerkingen richting de begroting. Niet omdat ik het werk niet zie dat in deze begroting is gestopt en in wat er door college en met name ambtenaren gebeurt, maar juist omdat ik het vertrouwen naar buiten ook wil versterken.
Voor ons ligt een begroting met veel punten die onvoldoende of niet duidelijk uitgelegd worden. Er zijn onderwerpen waar we als raad onvoldoende in meegenomen worden. Er komen besluiten waar inwoners door verrast zijn. Communicatie blijft dus een punt van aandacht. En dan klinkt het goed dat er 3 communicatiemedewerkers worden aangenomen, maar de onderbouwing ontbreekt. Waarom 3 en wat gaan ze doen? Een ander punt van kritiek is het budget voor het collegeprogramma. In april, bij de vaststelling, heeft de ChristenUnie duidelijk gemaakt: het voordeel van de twijfel die zeker aanwezig is en we komen bij de begroting erop terug. En dat doen we nu.
Het lijkt transparant dat bij elk programma de budgetten voor het collegeprogramma staan, maar dat is het niet. Opgeteld is €2,044 miljoen budget. Navraag geeft een soort duidelijkheid voor €1,65 miljoen structureel en uit andere potjes nog 350.000. Blijft een gat van €45.000 over. De wens van de raad was om acties uit het collegeprogramma
zichtbaar te hebben. Incidentele en structurele middelen staan door elkaar; een helder totaal overzicht ontbreekt. Waarom heeft de portefeuillehouder hiervoor gekozen en waarom heeft de raad niet meer grip en inzicht op wat we per jaar gaan doen?
We moeten als raad op hoofdlijnen zitten, maar als die al niet kloppen… toch sluit ik niet somber af.
3 Geloof in de toekomst Korte termijn
Bestaanszekerheid is een belangrijk woord, niet alleen in de verkiezingen voor de Tweede Kamer, maar juist ook voor ons als lokale bestuurders. Juist omdat op lokaal niveau extra duidelijk wordt wat voor gevolgen wetten en besluiten hebben en we lokaal soms makkelijker aan knoppen kunnen draaien en maatwerk kunnen bieden. Veel plannen uit de begroting kunnen we achter staan. Ik heb zojuist al een aantal genoemd. Verder wil ChristenUnie het amendement van de sporttarieven van GL mede-indienen.
Iets minder korte termijn
Het is juist nu belangrijk met het Ravijn van 2026 in aantocht al kritisch te kijken naar de inkomsten en uitgaven. Als je al ziet aankomen dat er zeer waarschijnlijk binnen een paar jaar minder geld binnen gaat komen, dan is het toch niet meer dan vanzelfsprekend dat je hier nu al rekening mee gaat houden. We moeten ons altijd afvragen of uitgaven nodig zijn, want we hebben het over gemeenschapsgeld, maar zeker als je kunt zien aankomen dat je minder kunt gaan uitgeven dan is het logisch.
Wat hoeft niet: zwemlessen beloningssysteem. Vragen die we hebben:
De uitleg is dat kinderen na Ouder & Kindzwemmen door het Ravijn vastgehouden willen worden. Is dit geen valse concurrentie? En waarom wordt dit geld niet in een concrete overbrugging om de kinderen watervrij te houden door te zwemmen gestopt, maar in een beloningssysteem?
Wat vinden we opmerkelijk: participatiemedewerker zonder dat die is aangekondigd;
Moet de GR niet eerst aan het werk wat we eigenlijk bedoelen met participatie? En waarom de keuze gelijk een adviseur aan te stellen voor een project. Aanstellen is toch structureel? Waarom is de raad hier niet in meegenomen?
Een punt dat ook verbazing wekt is het plaatsen van bollards in de Grotestraat.
Hoe groot is het probleem? En is dit dan de beste oplossing? En waarom niet eerst helemaal volledig afsluiten ipv wisselende periodes die onduidelijk zijn. Waarom wordt niet duidelijk uitgelegd waar die 350.000 precies voor nodig zijn?
Daarbij aansluitend zijn onze vragen over de SDG, flexibele schil publieksbalie, personeel. Omwille van de tijd noem ik ze niet.
Ook lezen we in de begroting: ‘We zetten in op een IC-frequentie van 2x per uur op het spoor Zwolle-Enschede.”
Dit is een zinloze inzet -> je moet eerst inzetten op spoorverdubbeling. Nu is er geen ruimte voor 2x IC. Klinkt als ambitie, maar is zeker geen begrotingsactie. Waar we wel om vragen is de inzet van het college, om samen met andere gemeentes en de provincie te zorgen dat er minder treinen uitvallen. De intercity rijdt nu vaak niet en ook bijvoorbeeld de 8.16 naar Zwolle wordt er vaak uitgegooid, treinen zijn kort en dit zorgt voor ongewenste situaties.
Langere termijn
Wat willen we vooral wel? Veel van wat in de begroting al wordt genoemd. Maar toch.
Als het gaat om rechtvaardigheid, dan gaat het om een eerlijke verdeling: dat ieder een eerlijk deel krijgt. Niet alleen financieel, maar ook van de schaarse openbare ruimte.
We willen wel een visie voor de toekomst. Niet alleen een sluitende begroting voor 2024 of de jaren erna, we willen een visie voor de lange termijn. Wat voor gemeente moet Hellendoorn zijn in 2030, 2050 en daarna? Wat is onze stip op de horizon. Dat is ontzettend belangrijk maar dat mist de ChristenUnie enorm. Wat willen we voor onze inwoners? En daar moet aandacht voor komen en daar moeten we naar toe werken. Het college heeft dit zelf ook al gemerkt, want er is niet voor niks 60x het woord visie in deze begroting te vinden. Een thema waar inderdaad visie op moet komen is toerisme. Wat wil je als gemeente en kan dat met de voorzieningen, kaders en verordeningen die er nu zijn. Aangezien er toch naar visie gekeken wordt wil de ChristenUnie (c.s.) een motie indienen om te onderzoeken of en hoe forensenbelasting hierin een middel kan zijn.
Afrondend. Ik dank het college en de ambtenaren voor het werk dat hierin gestopt is. Veel goede plannen, een dekkende begroting, hier en daar weinig onderbouwing en weinig langetermijndenken. Ik geloof in de samenleving, de overheid en de toekomst. Ik geloof dat het kan en dat wij dat samen kunnen.
Ik wens ons Gods zegen voor ons werk en dank u voor uw aandacht.

Begroting 2024 goedgekeurd. Aan de Slag!

CDA CDA Hellendoorn 08-11-2023 18:27

Aan de slag! Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad van Hellendoorn de begroting 2024 besproken en unaniem vastgesteld. De CDA fractie koos bij monde van fractievoorzitter Janneke Vorderman-Bonthuis ook dit jaar voor het thema bestaanszekerheid omdat het nog even actueel is als vorig jaar. Zij hield de raad voor wat bestaanszekerheid volgens het woordenboek inhoudt: dat je gegarandeerd bent van noodzakelijke behoeften als: voedsel, kleding, onderdak, gezondheidszorg en onderwijs. Dat je menswaardig kan leven en mee kan doen in de samenleving. Inkomen is hierbij belangrijk evenals toegang tot voorzieningen. Daarom is de koers van het CDA: Aan de slag! Werk maken van de uitdagingen die er liggen. De achterstanden van de geplande activiteiten wegwerken en niet uiterste terughoudendheid betrachten op de uitgaven zoals een aantal andere partijen wilden. Stilstand leidt tot nog meer achteruitgang en dat staat haaks op onze koers. De fractie van het CDA heeft dit concreet gemaakt door het (mede)indienen van moties en amendementen in een positieve en constructieve vergadering, waarin sprake was van goede debatten en prima samenwerking onderling en met het college. Dat de begroting unaniem door de raad is vastgesteld is positief. De CDA fractie vroeg bij moties aan het college om: bij gebrek aan concrete woonprojecten voor 1 maart 2024 een startnotitie te presenteren inzake de realisatie van de bouw van de beoogde 1000 woningen in de nabije en verdere toekomst. Met steun van Lokaal Hellendoorn is de motie aangenomen. de raad te informeren over een plan van aanpak voor realisatie van de nieuwe 5 – 15 ha. Bedrijventerreinen, ook in onze kleine kernen. Het college zegde dit toe. een gedeeltelijke publieksopenstelling van de Palthetoren bij de eigenaar bespreekbaar te maken ter gelegenheid van de verlenging van de 5-jaarlijkse subsidieovereenkomst in 2024. De motie is aangenomen met steun van Lokaal Hellendoorn, Samen Hellendoorn en de VVD. om een subsidieregeling verduurzaming maatschappelijk vastgoed verenigingen. De motie is aangenomen met steun van Lokaal Hellendoorn. te bewerkstelligen dat de torenhoge rentetarieven (7.2 – 11.7 %) voor sociale leningen bij de Stadsbank worden verlaagd naar 2.3 %. De motie is aangenomen met steun van PvdA, Samen Hellendoorn, Lokaal Hellendoorn en GroenLinks. Geen verhoging sporttarieven De fracties van CDA Hellendoorn, PvdA en GroenLinks dienden samen een motie in om bijverdiensten in de bijstand mogelijk wordt. Alleen de VVD was tegen. Samen met Lokaal Hellendoorn zorgden we ervoor dat het voorstel om de sporttarieven met 7,5% te verhogen werd teruggedraaid, omdat de lasten toch al zwaar zijn vanwege de energieprijzen. Ook zorgden deze fracties er bij motie voor dat er een onderzoek komt naar kunstgras bij 5 voetbalverenigingen die dat nu nog niet hebben. Alle fracties steunden een motie die graffiti als kunstuitingsvorm om vandalisme tegen te gaan, mogelijk maakt bij de vernieuwde skatebaan in het blokkenpark. Ook steunde onze fractie een amendement voor de realisering van een nieuw te bouwen openbaar toilet in het centrum van Nijverdal en een motie ter verbetering van het openbaar toilet in de parkeergarage. De gemeenteraad was eensgezind over: een amendement om met een proef statiegeldrekken voor flesjes en blikken te plaatsen. een motie in om een nieuwe strategische visie 2040 op te stellen. een motie in om treinuitval tussen Zwolle en Enschede terug te dringen.

Uitnodiging inloopbijeenkomst bestuur en fractie 13 november 2023

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 03-11-2023 18:49

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1464638/1117792/CU-Logo-Hellendoorn-Impact-in-Cirkel.pngGraag nodigen we u via deze weg uit voor de inloopbijeenkomst over de vrijkomende plekken in het bestuur van ChristenUnie Hellendoorn en de actuele politieke situatie in de gemeente Hellendoorn.

Tijdens de afgelopen Algemene Ledenvergadering van ChristenUnie Hellendoorn hebben de bestuursleden Ruben Minkjan (voorzitter) en Mark Ligtenberg (secretaris) aangegeven niet herkiesbaar te zijn voor een volgende periode. Zij zijn beiden (statutair) aftredend per 31-01-2024 en dus niet herkiesbaar als bestuurslid voor onze afdeling. Daarnaast heeft penningmeester Noëlle ten Brinke aangegeven dat zij op zoek is naar een baan in het buitenland. Het is dus aannemelijk dat zij binnen afzienbare tijd ook zal moeten stoppen als penningmeester.

ChristenUnie Hellendoorn zoekt daarom 3 nieuwe leden voor het bestuur of leden die een interim bestuur willen vormen met de opdracht op zoek te gaan naar een nieuw(e) bestuur(vorm).

In de fractieflits van 10 oktober jongstleden heeft onze fractievoorzitter Margreeth Krommendijk u bijgepraat over de politieke situatie in de gemeente Hellendoorn. Ondertussen zijn er nieuwe ontwikkelingen en heeft onze fractie natuurlijk niet stil gezeten. Ook staat op 7 november de begrotingsvergadering van de gemeente Hellendoorn gepland.

Onze bestuurs- en fractieleden gaan graag met u hierover in gesprek.

De inloopbijeenkomst vind plaats op:

Datum: 13 november 19.30 – 21.00 uur

Locatie: Huis voor Cultuur en Bestuur.

Tijdens deze inloopbijeenkomst zijn bestuur- en fractieleden aanwezig om je per thema, geheel vrijblijvend helemaal bij te praten.

Wij staan u graag te woord en hopen op uw komst!

Met vriendelijke groet, namens fractie en bestuur,

Ruben Minkjan

Voorzitter bestuur.

Inzet ‘Crisis en herstelwet’ versnellend?

CDA CDA Hellendoorn 13-10-2023 08:48

Het college heeft de gemeente Hellendoorn aangemeld voor toepassing van de Crisis en herstel wet. Dit betekent dat voor alle bouwlocaties deze wet van toepassing. Daarmee kunnen ruimtelijke procedures verkort en beperkt worden. De bestaande ‘participatiecode’ van onze gemeente kan en moet hiervoor de basis zijn en blijven. Oftewel onze bewoners en belanghebbenden dienen altijd tijdig op de hoogte te worden gebracht en daarbij inspraak te hebben. Op dit punt gaat het in onze gemeente helaas nog vaak mis. Het college stelt te vaak voor, eerst een raadsbesluit te nemen over bouwplannen en daarna de participatie te starten. Het gevolg is wantrouwen en negativiteit wat juist vertragend werkt. Dit wil het CDA voorkomen. We roepen daarom het college op zorg te dragen voor optimale informatievoorziening en inspraak (participatie) vóórdat besluiten aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Alleen dan is het haalbaar om bouwprojecten versneld uit te voeren.

Fractieflits 10 - Politieke situatie

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 03-10-2023 19:19

Wie de Tubantia leest krijgt te horen dat de raad rollebollend over straat gaat en dat er geen vertrouwen is in elkaar. De werkelijkheid is gelukkig wel wat rooskleuriger. Ik heb lang geaarzeld om dit stuk te schrijven omdat we vol in het proces zitten. Het is altijd de vraag wanneer het een goed moment is om de leden bij te praten zonder met modder te gooien of het proces te verstoren. Ik meen dat het nu een moment is om jullie bij te praten

Wat is het proces geweest

Lokaal Hellendoorn werd in 2022 de partij met de absolute meerderheid maar wilde niet alleen aan de slag. Daarom werden VVD en GroenLinks gevraagd mee te doen met de gedachte: Lokaal Hellendoorn in het midden en dan een partij aan de linkerkant en een partij aan de rechterkant. Tot december was Lokaal Hellendoorn vooral met zichzelf bezig. Er kwam niet veel van de grond. Wat wel gebeurde: de wethouders zijn unaniem gekozen en dat is niet vanzelfsprekend. In veel gemeentes stemmen oppositiepartijen tegen een voordracht en ook Lokaal Hellendoorn en VVD stemden de vorige periode tegen.

In december 2022 scheurde Lokaal Hellendoorn. 5 leden gingen verder in Samen Hellendoorn en de wethouders van Lokaal Hellendoorn maakten zich los en werden partijloze wethouders. De coalitie had daardoor geen meerderheid meer en maar twee wethouders. Omwille van de stabiliteit meenden we als raad er toen goed aan te doen dit te laten.In mei 2023 zegden VVD en GroenLinks het vertrouwen in Lokaal Hellendoorn op; de coalitie was er niet meer. Normaal gesproken geven wethouders dan hun portefeuille terug  en werken ze door tot er een nieuw college is, maar dat is niet gebeurd. Ik had het eerlijker en duidelijker gevonden als de wethouders hun portefeuille hadden teruggegeven en demissionair waren gaan werken net als een zittend college na de verkiezingen blijken tot hun opvolgers benoemd zijn.

Er kwam een nieuwe ronde met onderhandelingen onder leiding van Jan Nathan Rozendaal, een onafhankelijke verkenner. Hij gaf aan dat er zowel in de raad als in het college geen stabiliteit is. Hij zag dat we aan de slag moeten om te werken aan onderling vertrouwen, maar ook aan kennis werken. Als raadslid moet je wel bepaalde vaardigheden beheersen en bijvoorbeeld het verschil weten tussen een raadsvoorstel, een motie en een amendement. Daarnaast zag de verkenner dat het moeilijk was om nog een meerderheidscoalitie te vormen, maar dat GroenLinks, VVD, CDA en Samen Hellendoorn nog wel een grote kans van slagen zouden kunnen hebben.Helaas is dat op het laatste moment niet doorgegaan omdat de fractie van het CDA moeite had met de gang van zaken. Wat de moeite is, is voor ons nog steeds niet duidelijk.

Eind juni stonden we weer met lege handen. Er werd vanuit het CDA aangegeven dat het misschien Lokaal Hellendoorn- CDA (samen 13 van de 25 zetels) en dan nog twee kleintjes kon worden. Nooit heb ik , van wie dan ook van het CDA, een vraag gehad hoe de ChristenUnie hier tegenaan kijkt of aan mee wil werken.  Voor een partij met maar één zetel is het totaal niet logisch om tussen twee partijen in te gaan staan en proberen te verbinden. Voor een meerderheid ben je dan niet nodig, maar wel om twee blokken te verbinden en zelf verdwijn je dan. De verkenner, Rozendaal had die optie van LH-CDA en eventueel 1 of 2 andere partijen afgeraden. De andere partijen wilden graag duidelijkheid en hebben daarom in juli een brief opgesteld naar CDA en Lokaal Hellendoorn. Niet om ze uit te sluiten, maar om aan te geven dat bij ze aansluiten geen logische optie is.

Het CDA wilde best met Lokaal Hellendoorn kijken of er een coalitie mogelijk was, maar dit had niet hun voorkeur. En het moest vooral niet gehaast. Na de zomer was het nog niet opgeschoten. Ondertussen had Gea Oord als wethouder ontslag genomen nadat de andere drie wethouders het vertrouwen in haar hadden opgezegd. Lokaal Hellendoorn had inmiddels Ton Roerig benaderd en hij had al enkele gesprekken met Lokaal Hellendoorn en CDA gehad. Als andere 6 partijen willen we heel graag dat er een stabiel bestuur komt, dus leek het ons goed dat we deze poging zouden steunen. Helaas heeft meneer Roerig de opdracht zoals we die gegeven hadden niet (goed) uitgevoerd: wat is er mogelijk om tot een stabiel bestuur te komen? Zijn er meerderheidscoalities mogelijk of niet? Hij wilde nog meer gesprekken, maar we hebben geen vertrouwen dat hij met meer gesprekken wel tot een antwoord komt, ook omdat het achter de schermen onrustig is. 3 oktober hebben we een extra raadsvergadering waarin we de burgemeester om hulp vragen.

Hoe staan we erin

De situatie zoals ze nu is, is totaal niet gewenst. Er worden weinig tot geen besluiten genomen, de wethouders weten niet goed waar ze aan toe zijn en de onderlinge verhoudingen staan onder druk. Als ik eerlijk ben, lijkt het dat het hele gebeuren vastzit op een personen, niet op inhoud. In de verkiezingsprogramma’s zit best wel overlap, dus daar zijn mogelijkheden om een brug te slaan. Tegelijkertijd zijn er ook fundamentele verschillen tussen partijen en dat is ook goed. Veel mensen spreken hun verwachtingen niet uit, maar vullen dan wel in voor een ander. Dat levert misverstanden op. En er worden allerlei verwijten uitgesproken. Luisteren is moeilijk.

Ik ervaar dat ik ruimte krijg om te luisteren en te verbinden, maar die opdracht is enorm groot en dat kan ik niet alleen. Binnen Lokaal Hellendoorn en het CDA is er interne verdeeldheid en tussen beide is er nog veel oud zeer. Verder is de verdeling van zetels ook lastig om tot meerdere combinaties te komen.

Een ideale oplossing heb ik niet, maar wel heb ik in juni al contact gehad met ChristenUnie Hoogeveen. Daar was in 2020 een vertrouwenscrisis waarbij de commissaris van de koning ingreep en er een zakencollege werd gevormd. Dit heeft voor rust gezorgd en voor bouwen aan vertrouwen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard is niet voor niks de uitdrukking. Ook nu we de burgemeester om hulp vragen zal het hard werken worden. Hard werken om vertrouwen terug te winnen, om de ander te willen en kunnen zien, om samen te zien hoe je dienend raadslid kunt zien. Dit zal in kleine stapjes kunnen als iedereen dit ook echt wil. Gaan we dan rollebollend over straat en kunnen we helemaal niks als raad? Nee, zo erg is het niet, want de zes kleine partijen kunnen elkaar vinden in hetzelfde doel: voor onze inwoners goede besluiten nemen en onze verantwoordelijkheid zichtbaar goed inzetten. Ik hoop dat een zakencollege een start is van een nieuw bestuur en nieuw vertrouwen.

 

Hoe u kunt helpen: zou u willen bidden om Gods wijsheid en liefde voor de raad. Voor een luisterend oor en een open hart? Voor geduld en heling?En als tweede: weet dat wat Tubantia schrijft niet het hele verhaal is en deel van bovenstaande als u in gesprek komt over de situatie in de raad.

Margreeth Krommendijk-Grit

Flexwoningen

ChristenUnie ChristenUnie Hellendoorn 03-10-2023 19:16

https://hellendoorn.christenunie.nl/k/n6076/news/view/1463615/1117792/CU-Logo-Hellendoorn-Impact-in-Cirkel.png

Op de agenda van de raad van september stond een besluit om de crisis- en herstelwet in te zetten voor de bouw van flexwoningen. In dat besluit werden geen kaders meegegeven aan het college en ook was het niet duidelijk waar de raad nu ja tegen moest zeggen. De toelichting op het besluit zorgde voor verwarring: de doelgroep is spoedzoekers en het zou om verschillende projecten gaan. In de debatronde heeft Laurens Samsen duidelijk gemaakt dat de ChristenUnie blij is met flexwoningen. Wel heeft hij daar onze zorgen geuit dat het gewenst is om te labelen voor wie de flexwoning bestemd zijn, aangezien spoedzoekers een vage term is en veel groepen uitsluiten waar de vraag zeer groot is. Een mix van verschillende doelgroepen is altijd gewenst, dus hier ook. Er is enorme krapte op de woningmarkt dus de bouw van flexwoningen helpt de krapte iets kleiner te maken.

Na de debatronde heeft ChristenUnie drie moties opgesteld om het besluit beter te maken. Een motie is een verzoek of een opdracht aan het college. Het college kan een aangenomen motie naast zich neerleggen, maar dan heb je wel een probleem met de raad.  Als eerste hebben we het college opgeroepen om te gaan labelen.

De gemeente Hellendoorn zegt: “Spoedzoekers zijn  woningzoekenden zonder urgentie uit doelgroepen die moeilijk aan een woning komen.” Dat is een te vage groep en daarom dus labels zodat het eerlijker wordt.

De tweede motie ging over participatie. Om nu te zorgen dat je niet verrast wordt als omwonende hebben we extra aandacht voor een goede participatie gevraagd. Op de tribune zaten veel mensen uit de Koninginnestraat omdat ze bang waren dat er op het terrein van Hoi ook flexwoningen zouden komen. Dit was geen rare gedachte want dit werd genoemd in de toelichting van het besluit, maar dat was niet correct omdat dit besluit tot 31 december geldt en dan is er nog geen project voor de Koninginnestraat. Maar omdat de mensen van de Koninginnestraat in protest zijn gegaan heeft de wethouder wel duidelijk gezegd dat er met extra zorg en overleg gekeken gaat worden wat voor plannen gemaakt gaan worden voor de HOI-locatie.

De derde motie is wat technisch over een regionale huisvestingsverordening. Als gemeente heb je dan meer handvatten om woningen eerlijker te verdelen en beter grip te houden op de huurwoningmarkt. De wethouder heeft toegezegd dat ze dit punt gaat oppakken om te kijken of we tot een lokale en daarna regionale huisvestingsverordening komen.

Lokaal Hellendoorn diende motie 1 en 2 mede in. GroenLinks diende alle drie moties mede in. Motie 1 en 2 zijn unaniem aangenomen. Motie 3 is door de wethouder toegezegd.

ChristenUnie kreeg complimenten voor het harde werk en de duidelijke moties. Wij zijn blij met dit resultaat waarbij een plek is voor flexwoningen maar waar buurtbewoners en verschillende groepen woningzoekers niet worden uitgesloten van het proces.