Nieuws van politieke partijen in Nijmegen inzichtelijk

329 documenten

SP-Jongeren bieden petitie aan voor de terugkeer van de nachtbussen

SP SP Nijmegen 27-03-2024 20:34

Afgelopen woensdag hebben de SP-Jongeren ingesproken bij de Provinciale Staten om aandacht te vragen voor hun nachtbussenpetitie. Met deze petitie bepleiten de lokale activisten de terugkeer van de nachtbus. “Na het wegvallen van de nachtbussen tijdens de pandemie werd de belofte gedaan dat ze terug zouden keren wanneer het nachtleven weer in volle bloei zou zijn. Nu, vier jaar later, zijn de nachtbussen er nog steeds niet.", aldus contactpersoon Noah Vetter.

Verschillende reizigersorganisaties, studentenorganisaties, lokale en regionale politiek hebben zich de afgelopen jaren uitgesproken over het herintroduceren van de nachtbussen. En zelfs in het coalitieakkoord is opgenomen dat de Gelderse coalitie wil “experimenteren met nachtbussen voor jongeren.” Vetter: “Experimenteren is leuk, maar niet genoeg. Zowel jongeren als ouderen, werkenden, mindervaliden en ondernemingen hebben baat bij de nachtbus. Het is een publieke voorziening en de overheid heeft de plicht hierin te voorzien.”

De petitie is inmiddels meer dan 800 keer getekend, maar daar blijft het niet bij. Vetter: “We gaan net zolang door totdat jong en oud weer gebruik kunnen maken van deze dienst. We zullen ons uiterste best doen om de provincie haar beloften te laten nakomen.”

SP wil bussen op de Waalkade behouden

SP SP Nijmegen 27-03-2024 18:03

De Nijmeegse SP-fractie is geen voorstander van het schrappen van de bussen van de Waalkade. Volgens de partij gaan die ten koste van de toegankelijkheid van het stadscentrum. Gemeenteraadslid Biljana Markovic dient daarom op 27 maart een voorstel in om de bussen te behouden.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2024/03/sp-wil-bussen-op-de-waalkade-behoudenOver de bussen op de Waalkade is al jaren discussie. Veel partijen willen ze schrappen en via de singels laten rijden. De coalitie van GroenLinks, Stadspartij en D66 heeft nu afgesproken te onderzoeken of dit mogelijk is, met het Stadshopperbusje als alternatief. “Maar dat is geen alternatief, want de Stadshopper heeft minder plek en is minder betrouwbaar”, aldus Markovic. “Bovendien wordt het centrum sluipenderwijs al steeds slechter bereikbaar met de bus, vooral vanuit verder weg gelegen delen van de stad als Lindenholt en Dukenburg. Daar komt de Stadshopper niet. Sinds 2019 rijden er geen bussen meer door de Burchtstraat, waardoor er ook minder bussen stoppen op Plein 1944. Om terug te gaan na een bezoek aan de Waalkade moet je een enorme heuvel op. Zo wordt de stad steeds minder toegankelijk voor wie niet goed ter been is. Dat zouden partijen die de mond vol hebben over inclusie zich aan moeten trekken.”

 

 

SP dient voorstel in om fiets in de binnenstad te behouden

SP SP Nijmegen 27-03-2024 17:53

De Nijmeegse SP-fractie ziet weinig in het voorstel van het college om fietsen deels te weren uit de binnenstad. Volgens de partij gaat dit ten koste van de toegankelijkheid voor mensen die niet goed ter been zijn. “We kunnen beter kijken naar het scheiden vaan fietsers en voetgangers”, zegt gemeenteraadslid Biljana Markovic, die een motie indient om de plannen te wijzigen.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2024/03/sp-dient-voorstel-in-om-fiets-in-de-binnenstad-te-behoudenOp woensdag 27 maart stemt de gemeenteraad over de nieuwe visie voor de binnenstad. Onderdeel daarvan is het deels fietsluw maken van de binnenstad, mogelijk op de Ziekerstraat, Burchtstraat en (op bepaalde tijden) de Molenstraat. Dit vanwege overlast voor voetgangers. De SP begrijpt de klachten van voetgangers, want (elektrische) fietsen en fatbikes kunnen steeds harder rijden en de ongelukken nemen toe. “Maar de oplossing is niet om dan alle fietsers maar te gaan weren”, vindt Markovic. “Deel van het probleem is de zogenoemde shared space, waarbij voetgangers en fietsers door elkaar bewegen. Iedereen denkt dat hij voorrang heeft, wat leidt tot onduidelijkheid en (bijna)ongelukken. Laten we daarom weer fietsmarkeringen aanbrengen. Dan is duidelijk waar de fietsers voorrang hebben en waar de voetgangers voorrang hebben. We moeten ook zeker iets doen aan fietsen die harder kunnen rijden dan normaal, maar daarvoor moet eerst de Verkeerswet aangepast worden. Amsterdam loopt daar bijvoorbeeld ook tegenaan. Tot dat gebeurt, moet er vooral streng gehandhaafd worden op slecht rijgedrag.”

 

 

 

Peiling SP: weinig enthousiasme over uitbreiden fietsvrije zones binnenstad

SP SP Nijmegen 13-03-2024 22:33

Nijmegenaren lopen nog niet warm voor het weren van de fiets uit meer delen in de binnenstad. Dat blijkt uit een flitspeiling die de SP afgelopen weekend hield in het stadscentrum. Bijna de helft van de ondervraagde fietsers vindt dit een slecht plan. “Welk probleem wordt hiermee opgelost?”, vraagt SP-fractielid Menno Uphoff zich af.

Het Nijmeegse college van GroenLinks, D66 en Stadspartij werkt aan een nieuwe visie voor de binnenstad. Naast het verder autoluw maken van de binnenstad, moet ook de fiets verdwijnen: diverse straten, waaronder de Burchtstraat, Ziekerstraat en Molenstraat worden mogelijk gedeeltelijk of volledig fietsvrij. Zaterdag 9 maart stond de SP in de binnenstad om Nijmeegse fietsers hun mening te vragen.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2024/03/peiling-sp-weinig-enthousiasme-over-uitbreiden-fietsvrije-zones-binnenstadDe partij sprak in twee uur 55 fietsers, waarvan de meesten nog niet op de hoogte waren van de plannen. Daarvan had 22 procent geen mening, vond 33 procent het een goed plan en was 44 procent ronduit tegen. Uphoff: “Dit is natuurlijk geen doorwrocht wetenschappelijk onderzoek, maar wel een goede eerste indicatie hoe de vlag er in de stad bij hangt. Auto’s worden al steeds meer geweerd uit de binnenstad, nu wordt de fiets als duurzaam alternatief minder aantrekkelijker gemaakt. De bus komt ook steeds minder in het centrum: hij is al uit de Burchtstraat, doet Plein 1944 minder aan en verdwijnt mogelijk ook nog van de Waalkade. Het kleine, niet-rolstoeltoegankelijke Stadshopperbusje waar de coalitie nu mee experimenteert gaat dat niet opvangen. Het verbaast mij echt dat GroenLinks, D66 en Stadspartij de fiets en de bus steeds verder op achterstand zetten. Het is inderdaad soms best druk in de stad, maar dat kun je ook anders oplossen. Breid de openingstijden van de bestaande fietsenstallingen uit en vergroot bijvoorbeeld de stalling bij de Molenstraat. En stop met het steeds verder uitkleden van het busvervoer door het centrum.”

SP adviseert huurders in Lankforst en Zwanenveld: Warmtenet OK, voor deze prijs: NEE

SP SP Nijmegen 13-03-2024 22:19

De Nijmeegse SP adviseert huurders van Woonwaarts en Talis in Lankforst en Zwanenveld om tegen het geplande warmtenet te stemmen. “Op dit moment is volstrekt onduidelijk wat de werkelijke kosten voor het (tijdelijke) warmtenet zijn, hoeveel de corporaties met huurgeld meebetalen en wat huurders in de toekomst gaan betalen”, aldus SP-fractievoorzitter Hans van Hooft. “Nu al kost het warmtenet huurders meer dan gas, en voor de toekomst is er geen enkele garantie. De SP is voor een warmtenet in Dukenburg, maar niet voor een warmtenet dat huurders op kosten jaagt.”

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2024/03/sp-adviseert-huurders-in-lankforst-en-zwanenveld-warmtenet-ok-voor-deze-prijs-neeHet warmtenet is onderdeel van de energietransitie, waarbij wordt gestopt met het direct gebruik van aardgas. “De kostprijs van aftapwarmte bij de ARN bedraagt zo’n 15 procent van de consumentenprijs van aardgas en is daarmee in potentie een hele goedkope energiebron. Ook op CO2-uitstoot wordt er behoorlijk bespaard”, aldus Van Hooft. “Alle reden om positief over een warmtenet te zijn, maar niet op deze manier.”

Huurders in Lankforst en Zwanenveld wordt volgens de SP een veel te rooskleurig beeld voorgeschoteld. “De woningcorporatie betaalt per huurder 200 euro meer aan vastrecht dan de kosten die ze nu kwijt is voor een CV-ketel. De huur wordt hiervoor nu niet extra verhoogd, maar deze kosten worden straks wel terugverdiend met een hogere huur. Het kabinet heeft ondertussen al bepaald dat de huren in juli 5,8 procent mogen stijgen. Onduidelijk is hoeveel aansluitbijdrage de corporaties betalen: als dit 5000 euro is, kost dat huurders omgerekend nog eens 175 euro per jaar extra aan huur. Verder betalen kleingebruikers (onder de 500 m³ gas per jaar) nu een vastrecht van 260 euro per jaar. Onder het warmtenet wordt dit 319 euro: op jaarbasis 59 euro extra. Huurders wordt beloofd dat ze straks een prijs van 15 procent onder het ACM-tarief (Autoriteit Consument & Markt) betalen voor warmte, maar dat bedrag is nu al hoger dan de huidige gasprijs. Huurders betalen nu per gigajoule 25 euro meer voor warmte dan de kostprijs voor het stoken van gas in een gezamenlijke gasketel. Onder het warmtenet van de ARN stijgt dat verder naar 32,50 euro per gigajoule. Hoe kan het dat levering van warmte straks zo’n 7 euro per gigajoule kost en huurders daar 39,69 euro voor moeten neertellen? Ergens wordt er onderweg heel veel geld verdiend, maar niet door de huurders.”

Onder deze voorwaarden is het volgens de SP een slecht plan, waar huurders – net als eerder in Hengstdal – het beste tegen kunnen stemmen. De gemeente moet samen met de woningcorporaties volledige openheid van zaken geven en met een eerlijker plan komen. Van Hooft: “We zien in de Randstad al dat huurders met kostenstijgingen worden geconfronteerd waar corporaties vooraf, tijdens de stemming, niet eerlijk en transparant over waren. Het is belachelijk dat sociale huurders, mensen met het minste geld, die ook nog eens het minste CO2 uitstoten, de rekening moeten gaan betalen van de energietransitie.”

SP-leider Jimmy Dijk gaat op stap in Nijmegen

SP SP Nijmegen 12-03-2024 14:18

Jimmy Dijk, de nieuwe fractievoorzitter van de SP, nodigt jongeren op 15 maart uit voor een drankje en een praatje in Café van Ouds. Terwijl hij biertjes tapt, gaat hij daar in gesprek om verhalen en ideeën op te halen van jonge mensen. Deze verhalen neemt hij mee naar de Tweede Kamer. 'Ik roep iedereen op die zich frustreert over de huidige politiek en die ideeën heeft over hoe het beter kan, om zich met de politiek en met de SP te bemoeien. Laten we daar samen over in gesprek gaan. En waar kan dat beter dan gezellig in de kroeg?’

De avond, die voor iedereen onder de 28 toegankelijk is - van studenten op het mbo en de universiteit, tot werkende jongeren -, maakt deel uit van verschillende avonden door het hele land die hij samen met SP Jongeren organiseert. Volgens Dijk zijn het de jongeren die voorop lopen in de strijd voor een betere wereld. 'De steeds hogere kosten, de wooncrisis en het verpesten van het klimaat door de fossiele industrie raakt jongeren hard. Door de kletsende klasse worden hun problemen weggewuifd in plaats van aangepakt. Het is tijd om daar verandering in te brengen'. Jimmy staat vanaf 20.00 uur achter de bar in Café van Ouds en vanaf 20.30 gaat hij in gesprek met alle aanwezigen. De eerste twee biertjes zijn gratis. Je kunt je aanmelden via doemee.sp.nl/op-stap-met-jimmy-dijk-nijmegen

  

Ben jij het nieuwe afdelingsbestuurslid, onze nieuwe voorzitter of organisatiesecretaris?

SP SP Nijmegen 12-03-2024 14:15

Het huidige afdelingsbestuur van SP afdeling Nijmegen zit er sinds mei 2022. Tijd om weer een nieuw lokaal afdelingsbestuur te kiezen. Op de algemene ledenvergadering (ALV) van 25 april kiezen we daarom een nieuw afdelingsbestuur.

Als afdelingsbestuurder loop je voorop met acties, denk je mee over de prioriteiten en strategie van de afdeling en ben je een belangrijke schakel met alle onderdelen van de partij – van de folderaar in de buurt, tot het landelijke bestuur en de Tweede Kamerfractie.

Extra inzet vragen we van de voorzitter en organisatiesecretaris. Zo zit de voorzitter een aantal vergaderingen voor (bestuur, ledenbijeenkomsten, ALV’s) en vertegenwoordigt onze afdeling op de partijraad en het regio-overleg. We zien onze voorzitter graag voorop lopen bij acties en andere activiteiten. De organisatiesecretaris zorgt voor ledenmails, verslagen en heeft organisatorische en praktische taken bij het dagelijks reilen en zeilen van de afdeling.

Denk je dat lid algemeen bestuur, voorzitter of organisatiesecretaris iets voor jou is? Meld je dan uiterlijk 7 april 23:59 door een mailtje (met motivatie) te sturen naar nijmegen@sp.nl en wie weet maak jij straks deel uit van het nieuwe afdelingsbestuur.

Daarna stemmen we op de ALV van 25 april over het nieuwe bestuur, organisatiesecretaris en voorzitter. Met een vernieuwd bestuur gaan we daarna aan de slag voor een Nijmegen voor iedereen!

SP komt met voorstellen voor verbetering vekeersveiligheid en luchtkwaliteit in Lindenholt

SP SP Nijmegen 27-02-2024 16:49

De SP wil onderzoek naar de luchtkwaliteit en verkeersmaatregelen rondom de IJpenbroekweg in Lindenholt. Gemeenteraadslid Biljana Marković komt op 28 februari met twee voorstellen om de leefbaarheid en verkeersveiligheid hier te verbeteren. “De buurt is met een uitgebreid en goed onderbouwd voorstel gekomen. Het college wuift dat te makkelijk weg. Betrokken buurtbewoners verdienen het dat hun voorstellen serieus worden genomen.”

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2024/02/sp-komt-met-voorstellen-voor-verbetering-vekeersveiligheid-en-luchtkwaliteit-inDe petitie van wijkvereniging De Meeuwse Acker en het Bewonersoverleg Lindenholt (BOL) werd ondertekend door 265 inwoners. Al jaren maken zij zich zorgen om hun veiligheid en gezondheid als gevolg van het verkeer van deze weg. De bewoners komen met de volgende voorstellen:

Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid

Het versmallen van de IJpenbroekweg naar twee rijstroken; Een knip voor snelverkeer (auto’s en motoren) bij de zuidkant vanaf het Takenhofplein (t.h.v. afslag naar St. Agnetenweg) en aan de noordkant vanaf kruispunt Neerbosscheweg (t.h.v. afslag naar Horstacker);

Voor het verbeteren van de luchtkwaliteit

De hierboven genoemde verkeersmaatregelen (die immers ook tot minder fijnstof leiden) Groenstroken met hogere begroeiing om fijnstof af te vangen Extra ‘snuffelpalen’ die de luchtkwaliteit te meten (in West staan deze al) Aanpassing van de snelheid

Marković: “Het college wuift de meeste van deze maatregelen weg: er zou geen verkeerstoename zijn en het aantal ongelukken zou ook meevallen. Bewoners zien het echter vaak bijna misgaan, en bijna-ongevallen worden niet meegenomen in de cijfers. Moet het eerst wèl misgaan voor er iets gebeurt? En er is wel degelijk verkeerstoename sinds de opening van de Oversteek in 2016 – sluipverkeer dat eigenlijk over de S100 hoort te gaan. Ook verwachten de bewoners meer verkeer wanneer de P&R-voorziening voor het Mondial College opengaat. De cijfers waar het college zich op baseert komen uit de coronatijd, toen er veel minder verkeer was door alle maatregelen. Er is dus meer dan genoeg aanleiding om al deze voorstellen op zijn minst te onderzoeken op uitvoerbaarheid en effectiviteit. Maar zelfs dat wil het college niet doen. Daarom komt de SP met voorstellen om dit alsnog te doen. Als we burgerparticipatie in Nijmegen ècht zo belangrijk vinden, dan pakken we de voorstellen van deze betrokken stadsgenoten met twee handen aan.”

De moties van de SP worden mede ingediend door PvdD, PvdA en GewoonNijmegen.nu.

SP wil dat gemeenteraad geen referenda meer kan blokkeren

SP SP Nijmegen 27-02-2024 16:43

De gemeenteraad moet geen geldige referendumverzoeken meer kunnen blokkeren, vindt de Nijmeegse SP. De partij komt op 28 februari met een voorstel om de referendumverordening te herzien. Reden is het recent weggestemde referendum over de gascentrale van ENGIE. “Er lag een voorstel wat volgens de onafhankelijke referendumcommissie aan de voorwaarden voldeed, wat door de raad om politieke redenen alsnog is weggestemd. Dat moet niet meer kunnen”, zegt SP-fractielid Noah Vetter, die het voorstel heeft opgesteld.

 

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2024/02/sp-wil-dat-gemeenteraad-geen-referenda-meer-kan-blokkerenMeer dan 2000 Nijmegenaren steunden een inleidend verzoek voor een referendum over de gascentrale van ENGIE. Een dergelijk verzoek wordt beoordeeld door een onafhankelijke referendumcommissie die daarover advies uitbrengt aan de raad. Vervolgens besluit de raad over het toelaten van het verzoek. Het advies van de referendumcommissie was positief: het referendum voldeed aan de formele voorwaarden, en ging niet over een onderwerp dat door de Nijmeegse referendumverordening wordt uitgesloten. Toch besloot een meerderheid van de raad op 31 januari om het verzoek te verwerpen – alleen SP, PvdA en PvdD stemden voor het houden van een referendum. Zoiets mag geen tweede keer gebeuren, zegt de SP. Daarom komt de SP met een voorstel om de gemeenteraad deze mogelijkheid te ontnemen.

“Alle partijen in de raad hebben de mond vol over het beter betrekken van de inwoners van de stad”, zegt Vetter. “Maar nu kwám er een groep betrokken Nijmegenaren met een referendumverzoek over een onderwerp dat echt leeft in onze stad – duurzame energie – en zag de meerderheid van de raad het opeens niet zitten. Waaronder ook partijen als GroenLinks en D66, die beweren duurzaamheid én burgerparticipatie hoog in het vaandel hebben staan. Het is niet wenselijk en ook niet nodig dat de gemeenteraad stemt over het wel of niet houden van een aangevraagd referendum – er is immers al een onafhankelijke commissie die oordeelt over de geldigheid. En het is nota bene een raadgevend referendum, dus uiteindelijk beslist de raad altijd nog over wat er gebeurt met de uitslag. Je vraagt je af waar GroenLinks en D66 zo bang voor zijn.”

 

De mens centraal in Nijmegen - Delano van Luik bij Bindkracht10

CDA CDA Nijmegen 08-02-2024 00:04

In onze maatschappij, waarin de nadruk vaak ligt op zelfredzaamheid en digitale dienstverlening, is het essentieel om de menselijke maat niet uit het oog te verliezen. Tijdens een recente meeloopdag met de financiële experts van Bindkracht10 in Nijmegen, heb ik aan den lijve ondervonden wat de waarde is van persoonlijke aandacht en ondersteuning. Het was een verhelderende ervaring die mij, als raadslid voor het CDA in de gemeente Nijmegen, nog meer heeft doen inzien hoe belangrijk het is om een betrouwbare overheid te zijn die naast haar inwoners staat. In gesprekken met jongeren die kampen met geldzorgen en inwoners die zich in de schuldhulpverlening bevinden, werd duidelijk hoe laagdrempelige hulp in de eigen wijk een wereld van verschil maakt. In plaats van een bureaucratische aanpak, waarbij mensen met een stapel documenten en formulieren worden geconfronteerd, zag ik hoe er direct iemand met hen meekijkt om samen tot een helder overzicht te komen. Dit is cruciaal, want financiële problemen kunnen het vermogen om helder na te denken en te handelen aanzienlijk verminderen. Het is bemoedigend te zien dat in Nijmegen stappen worden gezet om de schaamte die vaak gepaard gaat met het vragen om hulp, te doorbreken. Bindkracht10 neemt het voortouw door mensen proactief te benaderen en te ondersteunen. Dit initiatief verdient navolging, want om hulp vragen zou net zo normaal moeten zijn als het inschakelen van een belastingadviseur. Als CDA Nijmegen staan we voor een samenleving waarin de mens centraal staat. De ervaringen bij Bindkracht10 bevestigen dat we op de goede weg zijn, maar er is nog veel werk aan de winkel. We moeten blijven streven naar een gemeente die niet alleen diensten verleent, maar ook naast haar inwoners staat, vooral in tijden van nood. Dit vraagt om een overheid die betrouwbaar is, die luistert en die handelt vanuit het hart. Laten we samen de handen ineenslaan om van Nijmegen niet alleen een prachtige stad te maken, maar ook een warme gemeenschap waar iedereen zich gehoord en gesteund voelt. Een stad waar de menselijke maat de standaard is en waar betrouwbaarheid geen loze belofte is, maar de basis van al ons handelen.