Nieuws van politieke partijen in Oud-Beijerland inzichtelijk

20 documenten

Schriftelijke vragen aan het college over de locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen

CDA CDA Oud-Beijerland 29-07-2020 10:47

In het politiek forum van 2 juli jl. werd de gemeenteraad via een informatieve sessie op de hoogte gebracht van een collegebesluit het Tuunterveld aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw bedrijventerrein. Tijdens een latere sessie lieten betrokkenen blijken grote vraagtekens te hebben bij de procedure en het besluit. Daarom is de CDA fractie met de buurt gaan praten. Naar aanleiding hiervan besloot de CDA fractie het college schriftelijke vragen te stellen. Deze zijn vandaag ingediend. Zoals we hebben kunnen lezen is de inzagetermijn opgeschort voor de voorkeurslocatie Tuunterveld als toekomstig bedrijventerrein. De hele procedure rond de aanwijzing van het Tuunterveld tot voorkeurslocatie levert bij het CDA de volgende vragen op: Heeft het college overwogen om de huidige structuurvisie (2010-2020) te updaten alvorens over te gaan tot een locatiekeuze voor toekomstige bedrijventerreinen? De locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen is bepalend voor hoe Winterswijk er in de toekomst uitziet en hoe bezoekers Winterswijk binnenkomen. Is het college het met het CDA eens dat dit een bredere afweging wenselijk maakt dan alleen ten aanzien van bedrijventerreinen? Op dit moment wordt ook gewerkt aan de visie voor het Misterweggebied. Tussen deze visie en de visie op de bedrijventerreinen lijkt een nauwe samenhang. Waarom worden beide visies niet op elkaar afgestemd? Met de keuze voor Tuunterveld wordt Winterswijk aan alle zijden ingeklemd door bedrijventerrein. Hoe verhoudt zich dit tot de toeristische en recreatieve potenties van Winterswijk? Kan het CDA de enquête die is gehouden onder de ondernemers ontvangen? In hoeverre is de leegstand op de bestaande bedrijventerreinen en de mogelijkheden van revitalisering van de bestaande bedrijventerreinen meegenomen? Hoe denkt het college een adequate ontsluiting van Tuunterveld te realiseren? Zijn de aanliggende N-wegen berekend op de afwikkeling van de extra verkeersbewegingen of dienen hier aanpassingen plaats te vinden? Op welke wijze is bij de afweging rekening gehouden met de belangen van aangrenzende woonwijken? Klimaat en biodiversiteit zijn belangrijke speerpunten in het coalitieakkoord. Waarom spelen deze beide onderwerpen zo’n beperkte rol in de afweging van de locaties? Hoe kan het dat de mogelijkheid voor het plaatsen van windmolens pluspunten oplevert terwijl er een moratorium is op windmolens? Vindt het college een windmolen van circa 200 meter hoog in de nabijheid van de bebouwde kom een optie? Kan het college aangeven hoe invulling is gegeven aan de betrokkenenparagraaf? Waarom is de OWIN niet betrokken bij het opstellen van de visie? Er blijken fouten te zitten in het rapport die niet gecorrigeerd zijn voor het ter inzage is gelegd. Het onderwerp werd op het allerlaatste moment toch nog voor de zomer in een politiek forum behandeld. Hierdoor komt het op ons over als een overhaast proces met een onvoldragen rapport. Wat is de reden voor deze gang van zaken? Hoe kijkt het college terug op het proces? Hoe ziet het proces van het vaststellen van de bedrijventerreinen visie er nu verder uit? Hoe wordt invulling gegeven aan de betrokkenparagraaf?

PvdA in de Raad, terugblik 2019, vooruitblik 2020 🌹

PvdA PvdA Oud-Beijerland 05-01-2020 20:04

PvdA in de Raad: Terugblik 2019 Vooruitblik 2020

Uiteindelijk mocht de PvdA in de nieuwe gemeente Hoeksche Waard niet ontevreden zijn met de twee zetels die werden behaald bij de verkiezingen ter gelegenheid van de gemeentelijke herindeling. De partij bestond per slot van rekening nog en dat was een wonder op zich, gezien de moeizame aanloop. Er werd een fractie gevormd met twee raadsleden, drie burgerleden, twee steunfractieleden en een fractiemedewerker.

Het was, eerlijk gezegd, wennen in de nieuwe constructie. Er was sprake van een schaalsprong, 37 raadszetels (en 23 – later 26 – burgerleden) voor een inwonertal van 87.000. Bovendien was in de aanloop naar de nieuwe gemeente Hoeksche Waard gekozen voor een voor iedereen nieuw en niet beproefd model van besluitvorming: beoordelen, oordelen en besluiten (BOB). Aan die vergadercyclus werden ook nog themavonden toegevoegd evenals oriëntatiebijeenkomsten met de bevolking.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/nieuw-2/

Twee vergaderingen per week waren eerder regel dan uitzondering. Daarbij kwam dan nog de wekelijkse fractievergadering. De raad werd overspoeld met stukken en leed over heel de linie aan onwennigheid. Nadeel van de nieuwe werkwijze is dat de vergaderingen plenair zijn en dat de agenda alle onderwerpen bevat, zowel de ruimtelijke, als de sociale, als de bestuurlijke, als de financiële.

Al heel snel ventileerden raadsleden uit alle partijen hun onvrede over de gang van zaken. Er ontstond geen politiek debat, de massale vergaderingen werkten verlammend, de vloed aan stukken was overweldigend en de neiging bestaat om alle dossiers uit de voormalige gemeenten die nog moeten worden afgehecht opnieuw tot in detail te bespreken.

Dat is ook een van de moeilijkheden waar deze gemeenteraad tegenaan loopt; er zijn raadsleden die zich vastbijten in details van de uitvoering en er zijn raadsleden die het liever hebben over het beleid en het stellen van de kaders. Dat laatste verdient de voorkeur, maar het bedrijven van dorpspolitiek is vooralsnog niet uit te bannen.

Al met al is de werkdruk fenomenaal hoog en zal het nog wel een tijdje duren voor de dingen gaan zoals ze zouden moeten gaan. Er deden zich ook bijkomende problemen voor. De eerste waarnemend burgemeester moest al na enkele maanden afhaken wegens ziekte, de tweede moest dat ook wegens ernstige ziekte van zijn vrouw, zodat op 23 december de derde waarnemer aantrad.

Er was voortdurend extra overleg met de commissaris van de koning nodig. Bovendien deden zich afsplitsingen voor. De Seniorenpartij kreeg twee zetels, waarvan zich een afsplitste en zich voegde bij de Lokalen Hoeksche Waard. De fractie van D66 brak in tweeën en in de loop van het jaar splitste zich ook de fractie van Lokalen Hoeksche Waard. Het voormalig lid van de Seniorenpartij dat zich bij de lokalen had aangesloten en twee anderen vormen nu de fractie Burger Belangen. De raad telt nu 12 fracties.

In juli werd het gekozen besluitvormingsmodel geëvalueerd. De verwachting is dat begin 2020 de  resultaten daarvan zullen leiden tot een verandering van werkwijze. Wat de fractie van de PvdA betreft zou de  raad het best terug kunnen naar commissievergaderingen voor de diverse beleidsterreinen, maar dat zal niet gebeuren. De keuze zal mogelijk vallen op parallelle sessies, in (hopelijk) kleiner comité dan 63 mensen, van wie de meesten overigens geen verbale inbreng hebben.

Grote onderwerpen waren onder meer: het Hoofdlijnenakkoord van de coalitie, de Perspectiefnota, de Mobiliteitsagenda, de begroting, de Omgevingsvisie, en enkele dossiers in het Sociaal Domein, zoals die over de (financiële) moeilijkheden op het gebied van de Jeugdhulp.

Een pijnlijke constatering is dat de tegenstanders van herindeling zich tot het laatst hebben verzet tegen de harmonisering en de gevolgen daarvan zijn nog altijd voelbaar. Tevens heeft de fractie van de PvdA voorzichtig bezwaar gemaakt tegen het gemak waarmee dossiers worden uitbesteed (Mobiliteit, Cultuurnota, Omgevingsvisie, Armoedebeleid, Regionale Energie Strategie (RES)  et cetera).

Vooral de invulling van beeldvormende en oriënterende bijeenkomsten verloopt moeizaam. Wat zich daarbij aftekent is dat de participatie van de burgers helemaal niet zo eenvoudig is als door de coalitie wordt uitgedragen. De inwoners moeten overal van meet af aan bij worden betrokken, maar daarbij zie je dan dat aan de tafels waaraan over onderwerpen wordt gesproken de meerderheid van de gesprekspartners bestaat uit ambtenaren, raadsleden en burgerleden.

De mensen die politiek actief zijn moeten luisteren en informatie ophalen, maar in de praktijk ontstaat doorgaans een politiek debat op het verkeerde moment en op de verkeerde plaats. Al die overlegsituaties en het gevraagde meedenken hebben al tot gevolg dat de raad geïrriteerd heeft geconstateerd dat – bij voorbeeld met betrekking tot de Omgevingsvisie en de Regionale Energie Strategie – de raad geen plek heeft gekregen in het proces van (politieke) meningsvorming en kaderstelling. Ook de PvdA zal erop toezien dat recht wordt gedaan aan de principes van de representatieve democratie.

Wethouders, coalitiepartijen en anderen verdringen zich in de media met moties en luchtballonnen die doorgaans zonder gevolg blijven. Er wordt veel wind veroorzaakt, maar beleidsmatig is het eigenlijk nogal stil. Er komt niet zoveel van de grond, ook al niet omdat er veel achterstallig onderhoud is te doen door de ambtenaren, het college en de raad.

De PvdA fractie heeft op een aantal belangrijke punten succes weten te boeken. Zo was de fractie mede –indiener van de regenboogmotie, de motie voor het onderzoek naar een depot voor het erfgoed,  heeft ze aandacht gevraagd voor integraal mobiliteitsbeleid, een proactieve aanpak van armoede en structureel muziekonderwijs.https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/nieuw-2/

Sommige zaken zoals de regenbooggemeente zijn aangenomen andere staan voor 2020 op de agenda.

Vooruitblik 2020

 Op 31 maart wordt, dat is althans de bedoeling, de nieuwe benoemde burgemeester geïnstalleerd. De eerste maanden van 2020 staan voor de fractievoorzitters in het teken van het vele werk dat selectie en beoordeling van de kandidaten met zich meebrengt.

Voor de fractie van de PvdA komen er enkele belangrijke dossiers aan, waarop zij haar stempel wil drukken, zoals het Armoedebeleid (socialer), het Mobiliteitsplan (vanuit een overkoepelende blik), het Omgevingsplan (zorgvuldig), de Woonvisie (gestuurd door de eigen behoefte), de Regionale Energie Strategie (duurzaam), de Cultuurnota (realistisch), het Sociaal Domein (ingewikkeld) en de verdere harmonisatie (een voortdurend proces).

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/nieuw-2/

In het kort komt het erop neer dat de PvdA zal pleiten voor een integrale benadering. Wonen, Mobiliteit, (duurzame) Energie en Ruimtelijke Zaken (Omgevingsvisie) zijn met elkaar verknoopte dossiers. Op het gebied van het Armoedebeleid is er in het land veel beweging en in de Hoeksche Waard is er eigenlijk niets en mag het beleid wat de PvdA betreft meer zijn gebaseerd op vertrouwen en hulpverlening dan op wantrouwen en afrekenen. Te gemakkelijk wordt de mens vergeten.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/nieuw-2/

Het Sociaal Domein vergt veel aandacht omdat ook daar veel dossiers met elkaar verbonden zijn. En bij de harmonisatie gaat het om belangrijke zaken als projectsubsidies voor bijvoorbeeld de huiskamers in de verzorgingstehuizen en het Odensehuis.

Kennelijk heeft de nieuwe gemeente onder inwoners energie losgemaakt. Talrijke mensen hebben bijgedragen aan bijvoorbeeld de Omgevingsvisie, het praten over de Cultuurnota en tal van andere onderwerpen. Het is zaak om die inbreng te bestendigen en ervoor te zorgen dat niet alleen de welbespraakte en assertieve inwoners hun steentje bijdragen, maar ook de mensen die daar van nature niet zo toe zijn geneigd.

In ieder geval wil de fractie doorgaan met organiseren van spreekuren waarbij burgers hun ideeën kunnen delen en vragen kunnen stellen. Ook willen wij net als in 2019 doorgaan met werkbezoeken.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/nieuw-2/

De fractie van de PvdA bestaat uit een klein gezelschap dat met wisselend succes veel werk heeft verzet. Voor het komend jaar is het ambitieniveau hoog, ook al omdat de raadsleden langzaam maar zeker hun vorm vinden en meer en meer helpen vorm te geven aan het politieke debat.

Een pijnpuntje waar de fractie zo af en toe gewag van maakt in de beraadslagingen is dat er veel ambities zijn van deze coalitie voor economische (en dan vooral ook recreatieve) ontwikkelingen, maar dat zij tegelijkertijd met de zondagsluiting het weekeinde heeft gehalveerd. Dat drukt ons weer met de neus op het feit dat de religieus geïnspireerde kiezer de stembus trouw bezoekt en dat de seculiere kiezer dat niet doet, met een ongeëvenaard confessionele coalitie tot gevolg.

Het spreekt voor zich dat dit jaaroverzicht en deze vooruitblik slechts een uitsnede zijn. Als er vragen zijn of indien er behoefte bestaat aan meer informatie over een bepaald onderwerp dan kunnen de leden daarvoor vanzelfsprekend terecht bij de fractie.

Het bericht PvdA in de Raad, terugblik 2019, vooruitblik 2020 🌹 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Fractie in de raad 3 december

PvdA PvdA Oud-Beijerland 03-01-2020 10:31

 

Voorstel agenda oordeelsvormende vergadering 3 december 2019

 

PvdA-fractie

 

 

 

Voorzitter,

 

 

De fractie van de PvdA pleit ervoor om agendapunt 9, Omgevingsvisie Hoeksche Waard, van de agenda af te voeren en aan te houden.

 

Het is duidelijk dat we als gemeenteraad wel erg laat wakker schrikken, maar, zoals het cliché zegt, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

 

De vraag van mevrouw Hol aan de griffie was logisch, al hadden we het antwoord natuurlijk moeten kennen.

 

Sinds 2017 wordt aan de Omgevingsvisie gewerkt en dat proces is in een stroomversnelling geraakt na de herindeling. Vooral ambtenaren, het maatschappelijk middenveld, individuele inwoners en het college waren hiermee bezig.

 

In dat proces is de raad onvoldoende meegenomen en hij is zich daar niet van bewust geweest. Ik verwijs naar het antwoord van de griffier die zegt dat het mis is gegaan in de procedure rond de totstandkoming van de Omgevingsvisie.

 

Het gaat om een belangrijk document waarover in de raad niet van gedachten is gewisseld doordat niet hij maar het college heeft besloten het ontwerp ter inzage te leggen. Inhoudelijke inbreng is nu niet mogelijk, we stellen de Omgevingsvisie vast of we wijzen haar af.

 

Voorzitter,

 

De fractie van de PvdA kan de gevolgen van een, zoals uit de beantwoording van de griffier blijkt, zinloze bespreking vanavond niet overzien. Vandaar ons verzoek om uitstel. Dat zou tevens de mogelijkheid bieden om na te gaan waar het mis is gegaan in het traject en te kijken hoe we dit kunnen herstellen.

 

 

Omgevingsvisie Hoeksche Waard, 3 december 2019

 

Inbreng PvdA

 

 

Voorzitter,

 

Nu tot behandeling van de Omgevingsvisie Hoeksche Waard is besloten, staat ook vast dat hij vanavond wordt vastgesteld. Dat betreurt de fractie van de PvdA omdat de gang van zaken rondom de totstandkoming van deze visie aantoont dat de raad, en dat geldt zeker voor de oppositiepartijen, er maar een beetje bij hangt.

 

De mailwisseling tussen mevrouw Hol, de griffier en de heer Van der Wulp is wat dat betreft onthutsend. De beperkte gedachtewisseling heeft zich afgespeeld tussen enkelen. Het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn dat de raad de kaders stelt en de uitgangspunten voor het beleid formuleert, dat de raad debatteert over de diverse inzichten op basis van een ontwerp, en dat hij dat resultaat vervolgens voorlegt aan de burgers.

 

Het is jammer dat deze discussie over de rol van de raad een schaduw werpt over de presentatie van de Omgevingsvisie Hoeksche Waard vorige week tijdens de beeldvormende vergadering. Dat was tot dusver met voorsprong de beste en meest inhoudelijke presentatie tijdens een beeldvormende vergadering.

 

Naar de mening van mijn fractie heeft de burger, zowel individueel als in het verband van maatschappelijke groeperingen, heel erg zijn best gedaan. Er ligt een enthousiast verhaal dat in lijn is met de uitgangspunten voor een nationaal landschap. Dat predicaat heeft geen bescherming meer, maar in de HoekscheWaard is de geest ervan nog altijd levend.

 

Politiek mag er de afgelopen decennia zo hier en daar het een en ander zijn mis gegaan, maar de inwoners zijn het sinds de ontsluiting van de Hoeksche Waard, 55 jaar geleden, nog altijd erg eens met wat de toenmalige burgemeester van Numansdorp, Henry zei.

 

Hij waarschuwde tegen ‘ongebreidelde groei van de thans aanwezige gemeenten’ Ik citeer: ,,Dit toestaan ware ongetwijfeld verraad aan het karakter van ons eiland. Wel kan hier en daar gecontroleerd worden gebouwd. Van bestuurders wordt gevraagd bovengemeentelijk te denken.’’ Ook zei hij: ,,Iedereen moet begrip hebben voor de grote waarden van de goede leefgemeenschap.’’ En hij wees op het gevaar ‘door de feiten te worden overstroomd, letterlijk en figuurlijk.’’

 

Voorzitter,

 

Het advies van de toenmalige burgemeester aan politici en bestuurders was om de ontwikkelingen over een langere periode te bezien. Hij onderstreepte de behoefte aan planologisch inzicht op de lange termijn ‘dat zonder aanzien van groeps– of gemeentebelangen zich richt op een goede wijze van samenleven in de Hoeksche Waard in de toekomst, op een zich welbevinden in een waardevol stukje Nederland, dat op langere termijn, zo enigszins mogelijk, moet worden beschermd’.

 

,,Niet door alles te laten zoals het is’’, zei Henry, ,,maar door zorgvuldig vast te stellen waar wel en niet te ontwikkelen ten goede van onze totale bevolking.’’

 

In de nabije toekomst komt het dus aan op de manier waarop invulling wordt gegeven aan het Omgevingsplan dat voort zal vloeien uit de Omgevingsvisie. En de raad zal optimaal gebruik moeten maken van de mogelijkheden tot aanpassing en precisering.

 

Er zijn enkele kanttekeningen die ons van het hart moeten. Het gaat feitelijk al mis in het Voorwoord van de Omgevingsvisie, waar op pagina 2 staat: ‘Als meest noordelijke eiland heeft de Hoeksche Waard et cetera’. Ten noorden van de Hoeksche Waard ligt IJsselmonde, ook een Zuid-Hollands eiland en voor velen een afschrikwekkend voorbeeld van verstedelijking. De Hoeksche Waard is het hart van de eilanden die in de delta liggen.

 

De tweede opmerking is, voorzitter,  dat tijdens de beeldvormende vergadering nauw betrokkenen bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie, enkele waardmakers, zich ongerust toonden over de onderliggende uitgangspunten voor de woningbouw. Ze zeiden het zelfs iets sterker, het kwam erop neer dat zij zich bekocht voelen door de verwijzing naar 35oo huizen extra in het kader van de verstedelijkingsopgave die de Hoeksche Waard zou hebben.

 

Voorzitter,

 

Het wordt tijd dat de wethouder datgene wat hij zegt eens een keer op papier zet, zodat er geen misverstanden meer kunnen ontstaan over zijn werkelijke bedoelingen. Voor alle duidelijkheid, de Hoeksche Waard heeft geen verstedelijkingsopgave. De coalitie heeft verhinderd dat de storende teksten hierover in de tekst van de begroting werden verbeterd. En nu doet het zich weer voor dat mensen wantrouwig worden omdat die hinderlijke vermeende extra opgave weer uit het niets opduikt.

 

Een ander punt waarop de fractie van de PvdA de aandacht wil vestigen is dat bij de opgaven op pagina 7 wordt gesproken over vitale dorpen en een actieve samenleving. Dat actieve lijkt ons in de Hoeksche Waard nu juist geen opgave maar een vanzelfsprekendheid. Het is wel een opgave om te werken aan een inclusieve samenleving.

 

Dat is voor deze coalitie waarschijnlijk een brug te ver. En juist deze omissie maakt ons somber over de manier waarop invulling zal worden gegeven aan de Hoeksche Waard als regenbooggemeente.

 

Verder is de taal van de Omgevingsvisie tamelijk abstract en zal het nog niet meevallen hier in de uitvoering van plannen concreet vorm aan te geven. In praktische zin zal het enthousiasme van de samenstellers over de recreatieve ontwikkelingen stuiten op een weerbarstige werkelijkheid. Deze coalitie heeft per slot van rekening het weekeinde gehalveerd.

 

De fractie van de PvdA heeft begrepen dat Numansdorp Zuid door het college aan de Omgevingsvisie is toegevoegd als ontwikkelingsgebied. Daarmee is de Molenpolder in het rijtje geplaatst van Stougjesdijk-oost, Tienvoet bij Heinenoord en ’s-Gravendeel-west. Wij betreuren dat hiermee tegemoet wordt gekomen aan een bezwaar van projectontwikkelaar Midstaete.

 

Naar de mening van de PvdA bieden de in de Omgevingsvisie verwoorde uitgangspunten bij uitstek de gelegenheid om een historische vergissing te repareren.

 

De voorbeelduitwerkingen stemmen ook niet vrolijk, waarbij vooral de gedachte aan een vakantiepark ergens langs de Binnenmaas herinneringen oproept aan megalomane plannen die eerder al op diverse plekken in de Hoeksche Waard zijn afgewezen.

 

En als het gaat om ingrijpende wijzigingen in de visie, dan pleit de fractie van de PvdA voor een inhoudelijke uitwerking die zich ook uitstrekt tot het Sociaal Domein. Wellicht biedt het Armoedebeleid begin volgend jaar een mogelijkheid tot aanpassing.

 

Tot zover, voorzitter

 

Besluitvormende vergadering 3 december 2019

 

Inbreng PvdA

 

Financiële gevolgen spoedprocedure aanbesteding hulpmiddelen

 

Opvallend,

 

Het in gebreke blijven van de leverancier voor WMO hulpmiddelen leidt tot het opzeggen van het contract. Uit het contact met andere aanbieders blijkt dat er jarenlang onder de kostprijs is betaald.

 

De vraag is waarom dat was?

Is dat beleid, misbruik maken van de marktwerking?

Waarom streeft een gemeente altijd naar het laagste tarief? Is er geen oog voor kwaliteit en continuïteit?

 

De rijksoverheid geeft de opdracht om reële tarieven, een reële kostprijs, te betalen? Wat zijn dat? Wie bepaalt wat reële prijzen zijn en hoe kun je dat controleren?

 

De nieuwe tarieven zijn nu aanzienlijk hoger. Er had bekend kunnen zijn dat dit zo zou zijn. Er werd kennelijk al rekening gehouden met een stijging van de tarieven als de afgedankte leverancier was gebleven, maar waarom is dit dan niet begroot?

 

Er staan in dit voorstel dingen als een omslag in de vraag naar hulpmiddelen, die dus weer toeneemt doordat mensen langer thuis wonen (die ontwikkeling is toch al even aan de gang) en wat zijn ‘complexe hulpmiddelen’.

 

Het klinkt allemaal een beetje onbeholpen. En het budget voor het Sociaal Domein was toch juist verruimd? Hoe kan het dan dat de gemeente in dit opzicht ‘opeens’ zo krap zit, was er geen visie op de toekomstige ontwikkelingen?

 

De verrekeningen zijn ook niet handig, met de Serviceorganisatie Jeugdhulp en een incidenteel meevallertje.

 

690.000 euro is heel veel geld en dat is dus een structureel hogere uitgave. (Tussen de 515.000 en 690.000, dat is nogal een verschil.)

 

Etc. Dit verdient geen schoonheidsprijs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het bericht Fractie in de raad 3 december verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Periodiek bericht uit de fractie PvdA Hoeksche Waard🌹

PvdA PvdA Oud-Beijerland 24-12-2019 09:41

De besluitvormende vergadering van 17 december vormde het slot van de laatste vergadercyclus van de gemeenteraad van het jaar 2019.

De volgende bestemmingsplannen zijn tijdens deze vergadering vastgesteld:

– Dansersweg 1 Klaaswaal

– Gorzenweg 6E Heinenoord

– In ‘t Veld 18 ‘s-Gravendeel

– 1e Kruisweg 19 Oud-Beijerland

– Spuifront Oud-Beijerland

Als PvdA fractie konden wij instemmen met deze bestemmingsplannen.

De omgevingsvisie Hoeksche Waard is vastgesteld waarbij een viertal aanpassingen gedaan op voorstel van onze fractie.

Het voorstel om een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen voor een parallelweg langs de N217 van Maasdam naar ‘s-Gravendeel werd door onze fractie gesteund na de toezegging van het handhaven van het vrijliggend fietspad.

Het voorstel om ontheffing te verlenen voor het woonplaatsvereiste van een wethouder werd door onze fractie niet gesteund. Bij het begin van de gemeenteraad  januari 2019 hadden wij dit al duidelijk aangegeven. Niets tegen de persoon maar een wethouder voor de gemeente Hoeksche Waard moet volgens de PvdA-fractie ook in de Hoeksche Waard woonachtig zijn.

Met betrekking tot de ‘Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling’ van de regio  Rotterdam-Rijnmond’ en het ‘Actieplan regio Zuid Holland–Zuid’ heeft de PvdA fractie zich kritisch opgesteld. In beide documenten ontbreken duidelijke gegevens en keuzes met betrekking tot de gemeente Hoeksche Waard. Terwijl die er natuurlijk wel zijn. Meerdere fracties waren hier kritisch over. De wethouder kwam pas laat met de toezegging dat er een lokaal actieplan zou komen. Een motie van de fractie om het moment waarop het actieplan gereed moet zijn (uiterlijk eind eerste kwartaal 2020) kwam net enkele stemmen tekort.

Op het gebied van het sociaal domein waren er trouwens meer ontwikkelingen.  Begin december vond er een extra besluitvormende vergadering plaats, die in het teken stond van de levering van WMO-hulpmiddelen. De gemeente had eerder het contract met de huidige leverancier verbroken. Er werd daarna een contract met twee leveranciers afgesloten tegen fors hogere tarieven. De fractie heeft kritische vragen gesteld over zowel de financiële dekking en de informatieverstrekking omtrent de afspraken met de nieuwe leveranciers. Met betrekking tot dat laatste punt heeft de wethouder toegezegd de raad te informeren.

Terug naar de vergadering van 17 december.

– De belastingverordeningen en tarieven 2020 zijn vastgesteld.

– De verordening gemeentelijke onderscheidingen is vastgesteld.

– Een  tweetal moties ‘vreemd aan de orde van de dag’zijn tijdens deze vergadering behandeld.

Als eerste de motie rechtstreekse busverbinding ‘Zuid-Beijerland-Rotterdam’. Als fractie hebben wij ingebracht dat wat het openbaar vervoer betreft er niet alleen naar afzonderlijke problemen gekeken moet worden maar naar alle beperkingen van het openbaar vervoer in en binnen de Hoeksche Waard. Ons standpunt vond geen steun bij de andere partijen in de raad. Onze fractie heeft dan ook haar instemming onthouden aan deze motie.

De motie ‘Openingstijden Haringvlietbrug’, waarbij het college verzocht wordt om in contact te treden met Rijkswaterstaat om in de zomerperiode het aantal openingen, met name in de spits, te beperken om zodoende een betere doorstroming van het verkeer te bevorderen. Binnen de (steun)fractie werd er verschillend gedacht over deze motie van de VVD.  Uiteindelijk hebben onze raadsleden de motie gesteund. Zij vinden het de moeite waard om een signaal af te geven richting Rijkswaterstraat om zo een betere doorstroming te bewerkstelligen.

Gezien de tijd, het burgemeesterschap van Govert Veldhuijzen ‘expireerde’ om 24.00 uur, werd de behandeling van een door alle partijen ingediende motie m.b.t. het instellen van een duurzaamheidsprijs, uitgesteld tot een volgende gemeenteraadsraadsvergadering.

 

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-in-de-raad/

Het bericht Periodiek bericht uit de fractie PvdA Hoeksche Waard🌹 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Verk programma nieuw

PvdA PvdA Oud-Beijerland 13-12-2019 13:44

Zeker zijn van leefbare dorpen

Verkiezingsprogramma PvdA HW 2019 – 2022

Inleiding

Politiek en bestuur in de Hoeksche Waard staan de komende jaren voor de uitdaging om vorm en inhoud te geven aan één gemeente, direct grenzend aan het zuidelijke deel van de Randstad, het economische hart van Nederland.

Vijftig jaar nadat de discussie over gemeentelijke herindeling begon, smelten vijf gemeenten met 14 dorpen en tientallen buurtschappen samen in de gemeente Hoeksche Waard. Sociaalgeografisch was het al eeuwen zo, maar nu is er ook bestuurlijk sprake van een eenheid.

Voor het eerst sinds er sprake was van een intergemeentelijke samenwerking worden geen wensenlijstjes meer bij elkaar opgeteld en zal er sprake zijn van een Hoeksche Waards perspectief. Daar ligt ook de grootste uitdaging voor de eerste raadsperiode in deze gemeente van ruim 86.000 inwoners, het ontwikkelen van een samenhangende visie op talrijke beleidsterreinen

De PvdA omarmt de uitgangspunten voor het nationaal landschap, zoals die staan omschreven in de Nota Ruime. De Hoeksche Waard is één en ondeelbaar. Elke ontwikkeling is gebaseerd op de erkenning van en het respect voor de landschappelijke waarden (openheid, rust, ruimte, groen en water) en de culturele identiteit van het gebied, waar mensen wonen, werken en recreëren.

Het predicaat  nationaal landschap – dat tot dusver door alle gemeenten in de Hoeksche Waard is omarmd en wordt gerespecteerd –  biedt een effectieve bescherming tegen ongewenste ontwikkelingen, maar ook talrijke kansen en mogelijkheden voor een dynamische ontwikkeling die het gebied leefbaar houdt, en instrumenten voor de versterking van de landschappelijke kwaliteiten.

Iedereen heeft recht op een eerlijk en rechtvaardig bestaan. De PvdA staat voor  sociale cohesie, werkgelegenheid, sociale zekerheid, voldoende en toegankelijke voorzieningen, met behoud en ontwikkeling van natuur en landschap. Solidariteit tussen (kans)arm en (kans)rijk, tussen jong en oud staat daarbij centraal. Zwakke groepen en belangen worden beschermd. Kortom de PvdA staat voor een kwalitatief hoogwaardige leefomgeving.

Het verkiezingsprogramma van de PvdA Hoeksche Waard voor de periode 2019 – 2022 behandeld niet alle onderwerpen.  Voor zover er sprake is van bestaand beleid, houdt de PvdA vast aan uitvoering daarvan. En voor zover het gaat om landelijke onderwerpen dan zijn de standpunten terug te vinden op de algemene site van de PvdA.

Standpunten van de PvdA

– Werk geeft zelfrespect en zelfvertrouwen, het brengt zelfstandigheid mee en is de aanjager van integratie en participatie. ‘Voor iedereen een baan’ vinden wij een topprioriteit.
– De nieuwe gemeente Hoeksche Waard heeft als opdracht om de afstand tussen bestuur en inwoners te verkleinen.
– Voor de PvdA is de leefbaarheid en het daarmee onlosmakelijk verbonden voorzieningenniveau een speerpunt van beleid.
– De PvdA staat voor een sociaal beleid dat armoede uitbant. Wij streven naar een betere benutting van de bestaande regelingen die dat mogelijk maakt.
– De WMO is er voor iedereen en zal ruimhartig worden toegepast. Wij zullen regelmatig evalueren of dit ook daadwerkelijk gebeurt.
– We pleiten voor een blijvend aanbod voor beschutte werkplekken voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
– De PvdA pleit voor een gemeentelijke garantie dat er geen wachtlijsten in de jeugdhulpverlening ontstaan.
– Biologische landbouw in het kader van biodiversiteit en duurzaamheid moet worden gestimuleerd.
– Kinderen hebben het recht om zoveel mogelijk in de eigen buurt naar school te gaan. Dit geldt ook voor de vooren naschoolse voorzieningen.
– Het aantal en het type te bouwen woningen wordt bepaald door de eigen behoefte van de inwoners en de noodzaak om de gevolgen van de vergrijzing tegen te gaan en voorzieningen in stand te houden.
– Ingrijpende verbetering van het openbaar vervoer, van de N217 en de verbindingen in en met de Hoeksche waard zijn essentieel.
– De PvdA is voor het creëren van een uitnodigend vestigingsklimaat voor bedrijven en het ondersteunen bij de werving en huisvesting van personeel voor banen die als gevolg van de vergrijzing vrijkomen.
– De PvdA is voor verdere verduurzaming op alle aspecten.
– Bij de harmonisatie van de gemeentelijke tarieven moet de gemeente Hoeksche Waard uitgaan van zo gunstig mogelijke tarieven waarbij voorzieningen en voornemens gehandhaafd en uitgevoerd kunnen worden.

Daadkracht en visie

Op alle terreinen is daadkracht nodig en visie. Belangrijke onderwerpen die de komende jaren de agenda zullen domineren zijn:

Vitale kernen

De nieuwe gemeente Hoeksche Waard heeft als opdracht om de afstand tussen bestuur en inwoners te verkleinen.

Door het ontstaan van de nieuwe gemeente verdwijnen de bestaande dorpen niet. We blijven gewoon inwoner van één van onze 14 dorpen of van een buurtschap. Het vitale kernenbeleid van de gemeente zal de alom verkondigde zorg van tegenstanders van de herindeling  dat daardoor verenigingen en voorzieningen zullen verdwijnen, wegnemen

De kernregisseur vitale kernen kan hierin een belangrijke rol spelen.

Op het terrein van de leefbaarheid heeft de gemeente grote vrijheid om daar lokaal invulling aan te geven en prioriteiten te stellen. De bevolkingssamenstelling en plaatselijke tradities bepalen de behoeften. Voor de PvdA is de leefbaarheid en het daarmee onlosmakelijk verbonden voorzieningenniveau een speerpunt van beleid.

Een deel van de middelen moet beschikbaar zijn om de voorwaarden te scheppen voor een prettige en veilige woonomgeving met thuis of in de buurt zorg-, welzijnsvoorzieningen.

De PvdA wil de sociale samenhang bevorderen door onder meer aantrekkelijke plekken te creëren waar burgers elkaar kunnen ontmoeten en van waaruit professionals hun diensten kunnen verlenen.

Voorbeelden zijn dorpshuizen en wijkcentra waar verscheidene zorg- en welzijnsfuncties kunnen worden gecombineerd. De PvdA is van mening dat de gemeente in gesprek moet gaan met dorpsvertegenwoordigers, de verenigingen en andere belanghebbende organisaties.

Voorzieningen waarin organisaties als onderwijs, voorschoolse voorzieningen, ,

buitenschoolse opvang en welzijnsactiviteiten voor kinderen moeten zoveel mogelijk worden samengevoegd.

Als er initiatieven van bewoners zijn die onderdelen van het werk dat nu door de gemeentes wordt gedaan, zelf willen gaan doen, geven we hen daarvoor de ruimte. Inwoners dragen ook zelf verantwoordelijkheid. Van hen wordt een grote inbreng en zelfwerkzaamheid verlangd. Vandaag de dag is niets vanzelfsprekend. Dit betekent dat er sprake moet zijn van een gezamenlijke inspanning op basis van een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

De dienstverlening moet zo dicht mogelijk bij de burgers worden georganiseerd, bijvoorbeeld door loketfuncties in de kernen te hebben en door dienstverlening aan huis uit te breiden. Zo worden Persoonsbewijzen al thuis bezorgd en ook kunnen mensen met ondersteuningsvragen thuis bezoek krijgen van de ambtenaar. De gemeente komt naar de burger toe.

De PvdA streeft naar versterking van die functie, zonder daarbij de belangen van de overige kernen uit het oog te verliezen. De gemeente moet op zoveel mogelijk plaatsen servicepunten inrichten. Die worden ontwikkeld in samenspraak met de bevolking en (zorg)instellingen.

Sociaal Domein

WMO

Na de overgang naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), hebben er regelmatig evaluaties plaatsgevonden en is het beleid aangepast. Daar moeten we in de Hoekse Waard mee doorgaan. De PvdA pleit voor een ruimhartiger manier van indiceren, waarbij inwoners positief worden bejegend, met een daarbij passend budget voor de uitvoering van de WMO. Gebruik maken van de WMO heeft tot doel om mensen in staat te stellen om mee te doen in de samenleving.

Participatiewet

De PvdA vindt dat de WIHW in haar totaal moet komen te vallen onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid en dat er voldoende beschutte werkplekken vanuit de gemeente georganiseerd moeten worden.

Er moet in gezamenlijkheid gezocht worden naar de oplossingen van problemen, toeleiding naar werk, het vinden van de juiste werkplek bij de juiste werkgever en het laten volgen van de juiste scholing. Wij zijn tegen een eenzijdige fixatie op controle en betutteling.

Van belang is een blijvend aanbod van beschutte werkplekken te organiseren. Elke beschutte werkplek is maatwerk. Verdringing van arbeid moet voorkomen worden.

De PvdA wil extra investeren in een ruim minimabeleid en de aanpak van armoede,  zodat iedereen in de Hoeksche Waard mee kan doen.  Kinderen in een gezin met een kleine beurs moeten ook mee kunnen doen. Er zal meer moeten worden geïnvesteerd in armoedebestrijding, zodat mensen hier gebruik van kunnen maken. Jammer genoeg bereiken we nog niet alle mensen die het nodig hebben. De komende periode willen we nog meer mensen die het nodig hebben bereiken.

Het wegwerken van bureaucratie en regelzucht die ondernemers belemmeren mensen in dienst te nemen uit de bijstand, met een afstand tot de arbeidsmarkt of met een arbeidsbeperking is daarbij van belang. Het instellen van een werkgeversservicepunt is een mogelijkheid. De gemeentelijke organisatie treedt ook op als werkgever; dat betekent dat de gemeente als ondernemer ook plek wil bieden aan stagiaires, mensen uit de bijstand, mensen met een beschutte indicatie en mensen met een arbeidsbeperking

Alle inwoners die maximaal 130 procent van de bijstandsnorm als inkomen hebben krijgen bijzondere bijstand. Voor andere regelingen moet het uitgangspunt ook ten minste 130 procent zijn. Ruimhartigheid en begrip voor de vaak moeilijke persoonlijke situatie  dienen binnen de wettelijke kaders leidraad te zijn bij de toekenning van geldelijke steun. Ook helpt de PvdA mensen bij het voorkomen en aanpakken van schulden en organiseert zij zorg op basis van persoonlijke gesprekken met mensen die dit nodig hebben, waarbij ook aandacht is voor het signaleren van en tegengaan van eenzaamheid.

Jeugdhulp

Waar het de jeugdhulpplicht voor gemeenten betreft, zoals die is omschreven in de Jeugdwet, is de Hoeksche Waard onderdeel van een groter geheel en is de besluitvorming moeilijker te beïnvloeden. De Rijksmiddelen zijn niet toereikend voor de vraag naar jeugdhulp. Voortdurend moeten deelnemende gemeentes de tekorten bijpassen. De gemeente zal moeten garanderen  dat eventuele financiële tekorten niet ten koste gaan van de hulp die de jeugd nodig heeft. Dit geldt vanzelfsprekend voor de jeugd –GGZ. De zorg kan ook verbeteren door het aantal regels te verminderen en te werken aan een integrale aanpak (sociale wijkteams in de hele Hoeksche Waard). Wachtlijsten, buiten de wettelijk toegestane, zijn voor de PvdA onacceptabel.

Onderwijs

Een belangrijke taak die de gemeente heeft op het gebied van onderwijs is een faciliterende op het gebied vannieuwbouw. De PvdA is voor kwalitatief goed en bereikbaar onderwijs. Kinderen moeten zo lang mogelijk in hun eigen buurt naar school kunnen, ook in de kleine kernen. Daarom is samenwerking tussen scholen van groot belang. Voorschoolse opvang en naschoolse opvang moeten ook in kleine kernen mogelijk blijven, vindt de PvdA.

Ook beijvert de PvdA zich voor programma’s die schooluitval tegengaan en voor versterking van de aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. De PvdA juicht de vestiging toe van nieuwe opleiding in de Hoeksche Waard zoals MBO, mogelijk ook HBO. De PvdA stelt voor om twee pilots te organiseren die antwoord kunnen geven op de vraag wat er nodig is om beroepsgerichte onderdelen van opleidingen te gebruiken voor mbo-certificaten. Daardoor kunnen werkenden en werkzoekenden hun positie op de arbeidsmarkt versterken.

Ouderenzorg

In de Hoeksche Waard. hebben we ook met de toenemende vergrijzing te maken Er wonen verhoudingsgewijs veel ouderen die langer in hun vertrouwde omgeving willen en moeten kunnen blijven wonen. De PvdA wil de zorg in de buurt organiseren en wil kleinschalige zorgvoorzieningen mogelijk maken.

Gewoon in je eigen wijk kunnen blijven wonen als je ouder wordt of gehandicapt raakt. Dat vinden wij belangrijk. Zorgmedewerkers moeten weer zichtbaar zijn in de wijk. Het gaat niet alleen om zorg, maar ook om welzijn. Met alleen het uit bed halen van mensen of het schoonmaken van een huis ben je niet klaar. Het gaat erom dat mensen daarna iets kunnen gaan doen.

Particulier initiatief met betrekking tot levensloopbestendige woningen en mantelzorgwoningen worden sterk gestimuleerd door de PvdA. Op deze manier ontstaan sterke buurten, waar mensen weer aandacht voor elkaar hebben en iedereen een plek heeft.

De PvdA pleit voor gratis openbaar vervoer voor ouderen.

Vrijwillig vervoer en vervoer op maat wordt door de PvdA gestimuleerd.

Ook allerlei initiatieven die organisaties bedenken om het leven van onze (oudere) inwoners mooier en minder eenzaam te maken, stimuleren we.

Wij zien de gezamenlijke ouderenorganisaties als partner om dit beleid vorm te geven.

Jongerenbeleid

Wij vinden het belangrijk dat alle jongeren van de Hoeksche Waard de kans krijgen uit zichzelf en het leven te halen wat erin zit. Het mag daarbij volgens ons niet uitmaken waar je wieg heeft gestaan. Daarom vinden we het belangrijk om te investeren in onderwijs en ontwikkelingsmogelijkheden voor jeugd en jongeren. Daarnaast willen we dat deHoeksche Waard een gemeente is waar je van jongs af aan met plezier woont. Er is veel goed geregeld maar we vinden het belangrijk dat deze goede dingen behouden blijven.. Daar willen wij ons voor inzetten. Wij vinden daarbij dat de gemeente niet alleen plannen moet bedenken voor jongeren maar juist ook met jongeren. Wanneer jongeren met uitvoerbare ideeën komen, vindt PvdA dat ze de kans moeten krijgen deze ideeën zelf uit te voeren. Hierin heeft de gemeente een faciliterende rol.

De PvdA is voor een Jongerenloket Eén punt waar jongeren naartoe kunnen met vragen op het gebied van welzijn, wonen en werken; dit is belangrijk om Hoeksche Waard beter te laten draaien als geheel

Ruimtelijke ordening

Vrijwel alle beleidsterreinen hangen samen met de ruimtelijke ordening, met de manier waarop dit gebied wordt ingericht. De Hoeksche Waard meet plus minus 33.000 hectare, verdeeld over zo’n zestig polders. De inrichting van het gebied wordt in belangrijke mate bepaald door de landbouw. Wij stimuleren de ontwikkeling van de biologische landbouw.

Bij gemeentelijk beleid én de uitvoering van dit beleid moet het stimuleren van natuur en biodiversiteit een belangrijkerol krijgen.

Om dit te bereiken ondersteunen wij de aanstelling van een onafhankelijke plattelandsecoloog Deze onafhankelijk adviseur kan, analoog aan de regionale kwaliteitsadviseur die de ruimtelijke kwaliteit bewaakt, de gemeente van advies voorzien om de ecologie in de Hoeksche Waard te bewaken en waar nodig te verbeteren.

Hoeksche Waard Landschap zien wij als een belangrijke partner om te verwezenlijken.

De PvdA vindt dat het unieke karakter van het open landschap met polders en dijken moet worden behouden en versterkt. Nieuwe ontwikkelingen toetst de PvdA aan de kwaliteiten en de mogelijkheden van het gebied. Daarbij rekening houdend met recreatieve, cultuurhistorische en ecologische waarden, de sociale en de economische toekomstperspectieven van de dorpsgemeenschappen.

We wonen en werken in een prachtig stukje Nederland. Onze bewoners en toeristen recreëren graag in onze natuur en hier verdienen steeds meer lokale ondernemers een boterham aan. Dit is een positieve ontwikkeling mits de natuur niet gehinderd wordt door dit toerisme.

Met de vaststelling van de definitieve Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte is in 2012 de wettelijke (rijks)bescherming voor nationale landschappen komen te vervallen. Dat is nu onderdeel van het provinciaal beleid. Dat er geen landelijke leidraad meer is voor nationale landschappen, wil niet zeggen dat de criteria niet meer gelden. Integendeel, er is alle reden om vanuit de Hoeksche Waard te blijven pleiten voor een beschermende en verantwoorde ontwikkeling van het gebied.

Woonvisie

De PvdA is het van harte eens met de uitgangspunten van de Regionale Woonvisie die er ligt; wij zijn voor voldoende sociale woningen en doorstroommogelijkheden, sturing op demografische trends en kwaliteit, handhaven dan wel het maximaal versterken van de leefbaarheid van de kernen (daar bouwen en vitaliseren), huishoudenverdunning en migratie.

Maar de getalsmatige uitwerking, neergelegd in het Woningbouwprogramma voor de Hoeksche Waard is in feite een optelsom van de wensen en verlangens van de vijf gemeenten die nu samengaan. Dit zal moeten worden aangepast voor de nieuwe gemeente Hoeksche Waard zodat er keuzes gemaakt kunnen worden.

Een bescheiden plus bovenop de aantallen nodig voor de eigen woonbehoefte vinden wij gewenst met het ook op het in stand houden van voorzieningen. Een belangrijke uitgangspunt is ook dat er sprake is van inbreiding( in de bestaande bebouwing) ten behoeve van de bereikbaarheid van de voorzieningen.

Infrastructuur

In de eerste plaats, vindt de PvdA verbetering van het openbaar vervoer belangrijk. Aansluiting van de kernen  op de openbaar vervoer knooppunten van de Hoeksche Waard is essentieel.

Ruime parkeermogelijkheden, voor fiets en auto, bij het busstation Heinenoord zijn noodzakelijk. De openbaar vervoerverbindingen vanuit de Hoeksche Waard

moeten aansluiten met de sneltram in Barendrecht en op termijn de metro in Spijkenisse en/of Hoogvliet

In de Hoeksche Waard is sprake van een toenemende verkeersdrukte en een moeizame afwikkeling daarvan. De infrastructuur, vooral de A29 en N217, staat onder druk. De PvdA ziet voor de N217 als deel van de oplossing om te kijken naar het doelgebruik en het selecteren van gebruikers (met extra afslagen en parallelwegen), zoals dat bijvoorbeeld nu al gebeurt bij Heinenoord.

Voorwaarde voor het zo snel mogelijk aanleggen van het ontbrekende stuk secondaire weg tussen Maasdam en ’s-Gravendeel is dat de veiligheid van fietsers en wandelaars wordt gegarandeerd. Dat kan alleen met een vrij liggend fietspad, dat wenselijk is langs heel de N217.

Doortrekking van de A4 Zuid van Schiedam naar Klaaswaal – een rijksbesluit – biedt ook de Hoeksche Waard kansen op een betere verbinding met de Randstad en ontlasting van de A29 en N217. Zo kan er bij de ondertunneling van de A4 tussen Oud-Beijerland en Spijkenisse/Albrandswaard worden onderzocht of er een verbinding is te maken met het metronet. De eis is een landschappelijke inpassing die de weg onzichtbaar maakt en onhoorbaar. Dit geldt ook voor de manier waarop de infrastructuur in de Hoeksche Waard op de A4 wordt aangesloten.

De PvdA vindt dat in verband met de verkeersveiligheid het vrachtverkeer op bewoonde dijken zoveel mogelijk geweerd moet worden.

Economische ontwikkeling

De PvdA houdt onverkort vast aan het concentreren van economische bedrijvigheid in de noordrand. De N217 is wat dat betreft nog altijd een harde grens, in lijn met de richtlijnen voor een nationaal landschap.

De gemeente Hoeksche Waard moet op korte termijn een heroriëntatie uitvoeren op de voorraad bedrijventerreinen en de daar mogelijk te vestigen (categorie) bedrijven. Vanuit de nieuwe werkelijkheid – de Hoeksche Waard als geheel is bepalend voor de gemeentelijke/lokale behoefte en wat waar moet worden gevestigd – zullen de bedrijventerreinen tegen het licht moeten worden gehouden.

De PvdA pleit voor het handhaven van het bestemmingsplan buitengebied. In het bestemmingsplan buitengebied staan uitgangspunten geformuleerd zoals “bebouwing en bedrijfsvestiging”, deze dienen zorgvuldig in het landschap te worden ingepast”.

Bedrijven zullen de komende jaren in toenemende mate te maken krijgen met de gevolgen van de vergrijzing. Daardoor komen enkele duizenden banen vrij waarvoor niet of moeilijk mensen te vinden zullen zijn. Daar moet op worden geanticipeerd met scholing en stageplekken. De PvdA pleit voor nauw overleg met het bedrijfsleven en het instellen van een uitnodigend vestigingsklimaat. Mogelijk zal in dit kader moeten worden nagedacht over het bouwen van extra woningen.

Duurzaamheid

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel van de PvdA. Maak één ruimtelijk ordeningsbeleid in de gehele Hoeksche Waard voor duurzame energie. Na de windmolens worden er nu regelmatig plannen ingediend bij gemeenten in de Hoeksche Waard voor zonneparken. Dit zijn ruimtelijke ontwikkelingen op een dermate schaal dat die grote impact heeft op het landschap. Daarom pleit de PvdA voor een beleid op het gebied van zonne-energie waarbij eerst het benutten van de daken gestimuleerd wordt en daarna pas mogelijk ruimte biedt voor de aanleg van zonneparken met een goede inpassing in het landschap. Dit kan door gebieden binnen de Hoeksche Waard aan te wijzen waar grootschalige zonneparken en windparken niet ontwikkeld mogen worden omdat op die locaties het landschap te kwetsbaar is. De rest van de regio kan dan wel zoekgebied zijn voor duurzame energie.

Dit biedt voordelen voor de inpassing, voor de aansluiting op het net (bundelen van parken) en voorkomt dat het landschap ontsierd wordt door tientallen verspreid liggende zonne- en windparken. Behandel grootschalige zonneparken analoog aan de ontwikkeling van bedrijventerreinen en woningbouw.

De PvdA pleit voor het standaard uitrusten van nieuwbouwwoningen met zonnepanelen en het toepassen van gasloos bouwen. Hierbij moet aandacht gegeven worden aan de situatie van huurders die daardoor anders eventueel financieel in de problemen zouden komen.

Kunst en cultuur

Kunst en cultuur is meer dan alleen maar franje. Zij vormen een essentieel onderdeel van onze samenleving. Mensen ontlenen er veel plezier aan en betekenis. Wij willen kunstenaars en culturele ondernemers stimuleren bijvoorbeeld met het organiseren van festivals.

Om te komen tot een levendig kunst en cultuur klimaat wil de PvdA broedplaatsen ondersteunen waar bewoners, kunstenaars en culturele ondernemers elkaar ontmoeten en ideeën en initiatieven kunnen ontstaan.

Ook wil de PvdA muziekonderwijs en andere vormen van onderwijs op het gebied van kunst en cultuur versterken. De bibliotheek is een belangrijke voorziening. Daar kunnen mensen kennismaken met de aspecten van onze samenleving. De PvdA is voor een brede en bereikbare bibliotheek.

Verder wil de PvdA een Hoeksche Waard pas ontwikkelen, een variant op de Rotterdam pas die mensen in staat stelt om voorzieningen te bezoeken. Dit kan de economie stimuleren.

Sport

Sport en beweging zijn belangrijk. De PvdA stimuleert het sportief actief zijn, individueel of in het verband van een vereniging. De gemeente Hoeksche Waard moet (sport)verenigingen zodanig faciliteren dat zij goed kunnen functioneren. Daarbij erkent de PvdA het belang van de inzet van vrijwilligers.

Skateparken, speeltuinen en fitness toestellen in de openbare ruimte kunnen daarbij behulpzaam zijn, vindt de PvdA.

Ook pleiten wij voor het verder ontwikkelen voor van wandel- en fietspaden door de Hoeksche Waard.

Financiën

Bij elkaar kregen de vijf zelfstandige gemeenten in de Hoeksche Waard circa 104 miljoen euro per jaar uit het Gemeentefonds. Het gaat om gemiddeld plus minus 1200 euro per inwoner op basis van een inwonertal van 86.129 inwoners. Dit bedrag wordt aangevuld met inkomsten uit leges en de OZB.

Naar verwachting is dat de nieuwe gemeente Hoeksche Waard ongeveer 130 miljoen euro krijgt uit het gemeentefonds. De precieze berekening is nog niet gemaakt, maar hangt af van onder meer geografische en demografische factoren. De gemeente genereert verder zelf inkomsten uit de OZB en de leges.

De PvdA bepleit dat de opbrengst van de verkoop van de Eneco aandelen wordt gestort in een duurzaamheidsfonds.

Harmonisatie (van plannen en tarieven)

Tot 1 januari 2019 is er sprake van vijf autonome gemeenten, met hun eigen bestemmingsplannen, subsidieregels, tarieven voor verleende diensten en de OZB en andere gemeentelijke belastingen. De nieuwe gemeenteraad moet al die plannen, regels en tarieven harmoniseren; voor alle inwoners eenduidig regelen.

Bij de harmonisatie van de gemeentelijke tarieven moet de gemeente Hoeksche Waard uitgaan van zo gunstig mogelijke tarieven waarbij voorzieningen en voornemens gehandhaafd en uitgevoerd kunnen worden.

Hierbij geldt de aantekening dat het individuele belang van vrijwel alle inwoners wordt afgewogen tegen de effecten op de voor onze partij belangrijke beleidsthema’s; het armoede- en kernenbeleid (vitale dorpen), de gevolgen van de snelle vergrijzing en het jeugdbeleid.

De PvdA is ook voor verruiming van het kwijtscheldingsbeleid.

Het laag houden van de gemeentelijke belastingen als doel op zich (de gemeentelijke belastingdruk in de Hoeksche Waard behoort tot de laagste in Zuid-Holland) heeft niet onze instemming. Het in stand houden van (gemeentelijke) voorzieningen in het kader van de leefbaarheid van onze dorpen – bijvoorbeeld – zou kunnen betekenen dat daarvoor een extra financieel beroep op de inwoners wordt gedaan. Bezuinigen op zaken die de zwaksten in de samenleving treffen wijst de PvdA af.

Een belangrijk voordeel van de samenvoeging van de vijf gemeenten is dat een aantal nu regionaal functionerende diensten, alleen met aantoonbare meerwaarde, weer gemeentelijke diensten worden en daarmee rechtstreeks onder het ‘gezag’ kunnen komen van de gemeenteraad van de Hoeksche Waard en daarmee dichter bij de burger. Voorbeelden van dergelijke regionale verbanden zijn de Regionale Afvalstoffen Dienst (RAD) en Werk en Inkomen Hoeksche Waard (WIHW).

De inzet van de PvdA bij de bestuurlijke inrichting van de nieuwe gemeente is dat de organisatie plat wordt, service gericht en laagdrempelig.

Dienstbaarheid staat voorop, de gemeente moet naast de bewoners staan, gemeentebestuur en inwoners moeten samen vorm geven aan de nieuwe gemeente.

1

 

Het bericht Verk programma nieuw verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

PvdA inbreng discussie hoofdlijnenakkoord Hoeksche Waard

PvdA PvdA SGP CDA Oud-Beijerland 09-01-2019 13:18

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-inbreng-discussie-hoofdlijnenakkoord-hoeksche-waard/

Tijdens de tweede gemeenteraadsvergadering van de nieuwe gemeente Hoeksche Waard werd uitgebreid gedebatteerd over het zogenaamde hoofdlijnenakkoord dat door de coalitiepartijen CDA, SGP, CU en LokalenHW was ingebracht.

Dit akkoord kunt u hier lezen.

Fractievoorzitter van de PvdA, Piet Westdijk, zette het debat in met de onderstaande woorden:

“Voorzitter,

In de krant stond afgelopen vrijdag dat de oppositiepartijen tot spijt van de coalitie afgelopen woensdag waren vervallen in oude politiek. De definitie daarvan was dat wij het traditionele gevecht tussen coalitie en oppositie zijn aangegaan.

En de nieuwe politiek schrijft een maatschappelijk akkoord voor met de tien partijen in de raad, de inwoners en de verenigingen. Het misverstand in deze gedachtegang is dat je tot een zinnig maatschappelijk akkoord kunt komen zonder tegenspraak.

De kritiek die woensdagavond werd uitgesproken vond niet zijn oorsprong in de oude politiek, waar volgens mij niets tegen is, maar in het beoordelen van het stuk dat voor ons ligt. En net als woensdag zeg ik vanavond dat de fractie van de PvdA daar niet erg van onder de indruk is.

Een scherp verwoord verschil van mening draagt bij aan de kwaliteit van wat uiteindelijk op tafel komt te liggen. Scherpe kritiek wil helemaal niet zeggen dat er geen oog is voor de positieve kanten van de politieke tegenstander.

Vooral ook niet omdat de door de coalitie gekozen aanpak het grote risico met zich meebrengt dat de oppositiepartijen langs de zijlijn komen te staan. Het gaat in het akkoord per slot van rekening voortdurend  over ‘wij willen’, of de ‘coalitie wil’ en dat is een te beperkt uitgangspunt om de titel ‘Samen meer waard’ waar te maken.

Overigens zou het buitenspel zetten van de oppositie een schoolvoorbeeld zijn van oude politiek.

De fractie van de PvdA hunkert ernaar om een positieve en constructieve bijdrage te kunnen leveren aan de vormgeving van de nieuwe gemeente. Op basis van het hoofdlijnenakkoord zal  dat moeilijk zijn. De woorden ‘stimuleren’en ‘faciliteren’ vormen zo’n beetje de kernbegrippen van deze coalitie.

Het woord initiëren ontbreekt. Dat begrijpt de fractie van de PvdA wel omdat dit staat voor iets in gang zetten en daar kom je pas toe als je ergens een visie op hebt. Dit hoofdlijnenakkoord kent geen visie. Het is een opeenstapeling van verbale inhoudsloze krullendraaierij.

Niets in dit stuk getuigt van het besef dat de coalitie enig idee heeft van de samenhang tussen de diverse beleidsterreinen. Neem bijvoorbeeld het belangrijke onderwerp Mobiliteit en infrastructuur.

Kranteberichten leren dat de doortrekking van de A4 Zuid van Schiedam naar Klaaswaal er voorlopig niet zal komen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit 11 kilometer lange stukje snelweg veel van de druk zou weghalen op de Heinenoordtunnel. Dat zal dus niet gebeuren.

Dit betekent dat de Hoeksche Waard het zelf moet oplossen door verstandige oplossingen te bedenken voor de N217. Bijvoorbeeld door die te verbeteren met doelgerichte op- en afritten op superrotondes, door een niet onderbroken parallelweg voor landbouwverkeer aan te leggen en een apart veilig fietspad.

Maar vooral ook door ervoor te zorgen in de Hoeksche Waard een rondweg komt waardoor het verkeer uit het zuiden, uit de richtingen Strijen en Zuid-Beijerland, bij Numansdorp de A29 op wordt geleid, waardoor de druk bij de Reedijk wordt verminderd.

Er is onderzoek gedaan naar een vorkstructuur in de zuidrand, maar volgens mijn fractie heb je niets aan een vork zonder steel. De Haringvlietbrug blijft een hindernis voor de doorstroming op de A29, net als de Heinenoordtunnel. Verbreding van de A29 heeft geen enkele zin als ook niet iets wordt gedaan aan brug en tunnel.

De gemeente heeft niet geweldig veel mogelijkheden om de infrastructurele moeilijkheden op te lossen, vooral ook omdat de beslissingsbevoegdheid ligt bij het rijk en de provincie. Daarom is het verstandig om te kijken naar alternatieven, zoals doortrekking van de tram uit Barendrecht naar het busstation in Heinenoord dat kan veranderen in een transferium. Dat zal nodig zijn als het openbaar vervoer zo wordt verbeterd als is beloofd. Ook zou het een geweldig idee zijn om de metro vanuit Spijkenisse door te trekken naar Oud-Beijerland.

Overigens ontbreekt in het hoofdlijnenakkoord in de verbeteringen van het openbaar vervoer het vervoer op maat. Mijn fractie is tevens groot voorstander van het verbeteren van fietsverbindingen.

Een grappig terzijde is wat mijn fractie betreft het idee voor, om het zo maar eens te zeggen, een transferiumdorp speciaal voor studenten. Is dat de oplossing voor jongeren- en studentenhuisvesting, bouwen in landelijk gebied? Jongeren horen thuis in de kernen waar zij een bijdrage kunnen leveren aan de leefbaarheid en het saamhorigheidsgevoel.

Er zijn twee belangrijke onderwerpen die extra druk leggen niet zullen helpen het vraagstuk van de mobiliteit en de infrastructuur op te lossen. Dat zijn de woningbouw en de gewenste economische ontwikkeling. Beide hebben verkeersbewegingen tot gevolg en zullen bijdragen aan het risico op een verkeersinfarct op de N217.

Het coalitieakkoord spreekt van het bouwen van 3000 extra woningen. Extra wil zeggen bovenop het bij de Woonvisie behorende Woningbouwprogramma.  De noodzaak van dit aantal wordt nergens onderbouwd.

De PvdA is niet tegen woningbouw, maar de behoefte aan extra woningen moet worden vastgesteld op grond van ontwikkelingen in de Hoeksche Waard en niet op basis van de behoefte aan overloop vanuit Rotterdam. Die deur mag van de PvdA niet worden open gezet, want zodra de IJsselmondisering begint zal die niet meer stoppen en de doodsteek zijn voor de Hoeksche Waard.

Argumenten die pleiten voor extra woningen zijn groeiende werkgelegenheid, het vasthouden van jongeren en het tegengaan van vergrijzing. In het hoofdlijnenakkoord ontbreekt de visie die nodig is voor een evenwichtige ontwikkeling van dit gebied.

De plannen zoals die eind vorig jaar werden gepresenteerd, grote bouwprojecten bij Oud-Beijerland en bij ’s-Gravendeel, beide aan een uiteinde van de N217, zijn onverstandig. Beschikbaarheid van grond mag geen argument zijn voor bouwen. Een nog belangrijker vraag die moet worden beantwoord is of de gemeente wel alle woningbouw wil concentreren op slechts een paar plekken.

Ook is het van belang goed na te denken over de sturingsmiddelen die een gemeente met woningbouw heeft om vergrijzing en leegloop tegen te gaan. Grote bouwlocaties bij twee dorpen maken de andere dorpen daardoor mogelijk tot sterfhuizen.

Ook de economische ontwikkeling van de Hoeksche Waard vergt een realistischer visie. Het is niet nodig nieuwe bedrijventerreinen te ontwikkelen. Verstandiger is het om de bestaande terreinen te intensiveren. Een overweging zou kunnen zijn om de 20 hectare aan de Boonsweg niet slechts voor 50 procent maar voor 60 procent te benutten en daardoor de opbrengst te vergroten.

In het algemeen is een bezwaar van de fractie van de PvdA dat  in een gemeente het denken in rendement afwezig lijkt. Een goed voorbeeld daarvan is de exploitatie van het recreatieschap, waar elk jaar geld bij moet. Verstandig en rendabel beheer ervan is echter niet mogelijk omdat deze coalitie het weekeinde heeft gehalveerd.

Om die reden zal het met het voornemen om de Hoeksche Waard om te toveren tot een vrijetijdseconomie niets worden. De meeste jonge gezinnen die willen recreëren doen dat vooral ook op zondag. De rigide en onverdraagzame zondagssluiting maakt het vestigingsklimaat voor jongeren beslist niet aantrekkelijk. Tenzij er sprake is van selectie op grond van denominaties.

Een ander idee, waar de fractie van de PvdA niet op voorhand tegen is, is dat voor een foodlab. Wij zouden graag zien dat er verbinding wordt gezocht met de Proefboerderij in Westmaas. Overigens geldt ook voor dit initiatief dat het een extra belasting met zich meebrengt voor de infrastructuur. Dat maakt onderzoek naar de ideale plek noodzakelijk.

Woningbouw, economische ontwikkeling en een vrijetijdseconomie hebben effect op de infrastructuur en de mobiliteit. Bedenk daarbij dat er ook nog een opgave ligt, die door iedereen wordt onderschreven, om de kernkwaliteiten van de gemeente Hoeksche Waard, het landschap, de rust en de ruimte, te versterken. Dat de landbouw de drager is van het landschap, spreekt voor zich.

Een onderwerp, voorzitter, dat mijn fractie zeer na aan het hart ligt, is de manier waarop  de gemeente inwoners kan betrekken bij het beleid. Feitelijk gaat de coalitie in het hoofdlijnenakkoord uit van het ideaal van een participatiesamenleving.

Voor een niet onbelangrijk deel van de samenleving gaat dit echter niet op. Veel mensen, en dan vooral de inwoners die het akkoord omschrijft als mensen die kwetsbaar zijn, zijn niet in staat de mogelijkheid te benutten om hun ideeën te delen. Die mensen raken op achterstand als een gemeente achterover leunt door alleen te willen stimuleren en faciliteren, zij raken steeds meer vervreemd van de samenleving.

Veel mensen zullen erbij moeten worden gehaald, actief. De gemeente moet zich afvragen hoe je een betekenisvolle participatie organiseert, hoe je moet omgaan met verschillen in kennisniveau, hoe je tegenstrijdige belangen met elkaar in evenwicht brengt en hoe je tot eenduidige uitkomsten komt als meer mensen met diverse belangen meepraten.

In dit verband is het van wezenlijk belang hoe het werk van de contactwethouders wordt geregeld en hoe dat contact in het vat wordt gegoten. Hoe verhoudt zich dat tot de portefeuilleverdeling en hoe zit dat met hun vervanging? Zijn ambtenaren de achtervangers? De invulling van deze rol is belangrijk, net als het samenspel met de ideeënmakelaars en de respons op bewonersinitiatieven.

De fractie van de PvdA pleit ervoor om de betrokkenheid van de inwoners in elk dossier zo ver mogelijk aan de voorkant van de meningsvorming te plaatsen. Het zal een grote inspanning vergen om op alle thema’s de afstand te verkleinen en de betrokkenheid te vergroten. Vooral in het erbij betrekken van laagopgeleide mensen die zich afkeren van de politiek en het bestuur, ligt een grote uitdaging.

Ook voor het onderwerp duurzaamheid ziet de fractie van de PvdA de uitdaging waarvoor de Hoeksche Waard zich gesteld ziet. Het is makkelijk en nodig om duurzaamheidseisen te stellen aan de nieuwbouw, die standaard gasloos moet zijn en voorzien van zonnepanelen.

Maar de grote opgave ligt in het verduurzamen van bestaande woningen, in combinatie met het asbest vrij maken. Hoe gaat de Hoeksche Waard om met de mensen die dit financieel niet kunnen dragen? Er zullen compensatiemaatregelen nodig zijn. Welke inspanning zal de gemeente leveren en wat verwachten we van HW Wonen?

De opbrengst van de aandelen Eneco zou het best kunnen worden geoormerkt voor het duurzaam maken van het woningbestand. De gemeente zou een duurzaamheids fonds kunnen instellen. Een koddig voornemen van de coalitie is dat zij zegt te streven naar duurzame mobiliteit. Stimuleren en faciliteren is leuk, maar zelf iets doen is belangrijker. In Klaaswaal staat bijvoorbeeld geen enkele laadpaal.

In dit verband wijst mijn fractie erop dat voor haar het Sociaal Domein van groot belang is. De PvdA hecht grote waarde aan armoedebestrijding en het helpen van mensen die op het bestaansminimum leven. In de uitwerking van de concrete doelstelling van de gemeente moet aandacht zijn voor het vroegtijdig signaleren van moeilijkheden. Dat maakt tijdig ingrijpen mogelijk.

De sociale dienst moet de moeilijkheden proberen voor te zijn in een cultuur van vertrouwen en behulpzaamheid en niet, zoals lang het geval was op basis van wantrouwen. Investeren in het wegwerken van armoede en het op een hoger plan zetten van schuldhulpverlening kunnen naar onze mening uiteindelijk zelfs leiden tot besparingen.

Wat ons betreft is het een schande dat in ons rijke land nog altijd mensen afhankelijk zijn van voedselbanken. Het zou een doel moeten zijn om die overbodig te maken in de gemeente Hoeksche Waard. Samen meer waard betekent voor ons dat er geen armoede is.

Dat de WIHW is opgesplitst doet mijn fractie deugd. Het was een speerpunt in ons verkiezingsprogramma dat de sociale dienst weer een gemeentelijke dienst zou worden en dat wat vroeger de sociale werkplaats was, onder de naam WIHW bedrijven, weer zou verzelfstandigen. De PvdA was wel verbaasd over dit besluit omdat de directeur van WIHW met grote stelligheid had beweerd dat die splitsing niet nodig was.

Onze vraag is hoe wordt vormgegeven aan HW Werkt! Is het de bedoeling dat de raad het doet met het hierover uitgebrachte persbericht of wordt over rol en opzet van HW Werkt! nog op een andere manier gecommuniceerd?

De talrijke gedachten die in het hoofdlijnenakkoord worden uitgesproken over de zorg roepen bij de fractie van de PvdA veel vragen op.  Een voorbeeld van een losse flodder uit dit hoofdstukje is de opmerking onder het kopje ‘Helpen is goed, voorkomen is beter’:, ik citeer: ,,Preventieve projecten die erop gericht zijn specialistische jeugdzorg te voorkomen. ‘’ Einde citaat. Wij zijn erg benieuwd naar de uitwerking van al die ideeën en opmerkingen, zoals ook naar de manier waarop de sociale hypotheek wordt ingezet. Geldt die bijvoorbeeld alleen voor stenen?

Er is nu een hoofdstukje Cultuur en erfgoed, maar de sport ontbreekt. Dat is toch niet uit angst dat jongeren vooral op zondag willen sporten? Juist sportbeoefening kan bijdragen aan het versterken en vitaliseren van de dorpen. Het is gezond, het amuseert en het stimuleert samenwerking.

Het hoofdlijnenakkoord kent voor het onderwijs een zelfde tekort als voor sport. Er is geen visie op onderwijs.

Er is nu wel een tekst over cultuur en erfgoed maar evenmin een visie. Tijdens het cultuurdebat in de aanloop naar de verkiezingen bleek ook pijnlijk dat veel partijen onbekend zijn met dit onderwerp. De PvdA wil verenigingen versterken, bestaande en nieuwe initiatieven in beeld brengen. Er zijn culturele broedplaatsen nodig en het muziekonderwijs verdient veel steun en aandacht. Op dit terrein heeft de cultuursector in de Hoeksche Waard al laten weten te willen participeren. De coalitie spreekt van een cultuuraanjager. Is dat iemand buiten de gemeente, of gaat het om een ambtenaar?

Het lijkt ons niet dat DOK-C de enige gesprekspartner moet zijn van de gemeente. Denk ook aan Museum Hoeksche Waard, de Stichting Erfgoedkoepel Hoeksche Waard en de Stichting Dichter bij de Molen. En er zijn er vast nog meer

Voor het uitvoeren van beleid, voor zover dat ooit tot stand zal komen, is geld nodig. Om te voorkomen dat we aan het eind van deze betrekkelijk korte raadsperiode voor verrassingen komen te staan, is het verstandig om initiatieven snel door te rekenen.

De coalitie zal keuzes moeten maken, want een sluitende begroting is nodig, ook voor het perspectief op de komende jaren. Instrumenten zijn inkomsten verhogen, bijvoorbeeld door te streven naar rendement op het recreatieoord of een hogere opbrengst van het bedrijventerrein aan de Boonsweg, of verlagen, bijvoorbeeld door de lasten voor de inwoners zo laag mogelijk te houden.

Mijn fractie is voor zo gunstig mogelijke lasten, maar zij beseft dat een middeling van tarieven toekomstige schommelingen kan voorkomen en bijdraagt aan een evenwichtige begroting.

Het is fijn om te horen voorzitter, dat het uitgangspunt van de door veel partijen in de Hoeksche Waard zo gewraakte Nota Ruimte inmiddels breed wordt omhelsd: Behoud door ontwikkeling. Die drie woorden verwoorden voor mijn fractie precies het ambitieniveau dat we moeten nastreven.

Ik sluit af met een verwijzing naar mijn inbreng van afgelopen woensdag, waarin ik kanttekeningen heb geplaatst bij de onevenwichtige en verbrokkelde portefeuilleverdeling. Wij zien een reactie daarop graag tegemoet.”

Het gehele debat kunt u  hier terugkijken.

 

Het bericht PvdA inbreng discussie hoofdlijnenakkoord Hoeksche Waard verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

College en Raad gemeente Hoeksche Waard geïnstalleerd.

PvdA PvdA Oud-Beijerland 03-01-2019 07:03

Tijdens een druk bezochte eerste raadsvergadering van de nieuwe gemeente Hoeksche Waard is op de tijdelijke locatie door de kersverse burgemeester Peter van de Velden de nieuwe gemeenteraad en het nieuwe college geïnstalleerd. Voor de PvdA werden Piet Westdijk en Mark de Koning als raadslid en Piet Penning, Jan Robbemond en Olga Bataglia als burgerlid beëdigd. Een kleine foto-impressie van de bijeenkomst.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/  https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/  https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/  https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/  https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/

Na het voltooien van van alle ceremoniële handelingen werd de nieuwe raad in de gelegenheid gesteld in een eerste termijn te reageren op het door de vier coalitiepartijen opgestelde ‘hoofdlijnenakkoord’.

Tijdens de eerstvolgende raadsvergadering op 8 januari wordt hierover een volwaardig debat gehouden.

Hieronder de bijdrage van Piet Westdijk:

Voorzitter,

De ons toegemeten tijd om te reageren op een omvangrijk ‘Akkoord op hoofdlijnen’ van de coalitie en op de beoogde wethouders is te kort voor allerlei plichtplegingen en beleefdheidsfrases. Daarom kom  ik onmiddellijk ter zake.

De fractie van de PvdA plaatst een kritische kanttekening bij de naar haar mening voorbarige felicitaties aan het adres van de coalitie en de beoogde wethouders. De stellige opvattingen waarvan wij in de pers kennis hebben kunnen nemen, maken de gedachtewisseling die voor vanavond op het programma staat van de nieuwe gemeenteraad eigenlijk overbodig.

Tevens biedt de gang van zaken ons tot dusver  weinig hoop op een positieve samenwerking tussen de oppositiepartijen in de raad en deze coalitie.

Er is sprake van een hoofdlijnenakkoord waarvan beoogd wethouder Boogaardvan het CDA zegt dat het nieuwe college daarmee vooral zal inzetten op samenwerking tussen de samenleving, de raad en het college. Uit die opmerking maakt de fractie van de PvdA op dat er geen collegeakkoord komt.

Onze vraag aan de coalitie is of dit een juiste constatering is.

Er valt over die hoofdlijnen veel te zeggen, maar niet op dit moment. Er ontbreekt een financiële onderbouwing. Bovendien hebben we nog geen idee van welke wethouders wat zullen doen in welke dorpen. Ons advies is om zo’n akkoord projectmatig uit te werken.

Voor zover de plannen één op één overeenkomen met het verkiezingsprogramma van de PvdA, zoals met betrekking tot de splitsing van WIHW, armoedebestrijding, duurzaamheid en het betrekken van de burgers bij het bestuur, juichen wij de hoofdlijnen toe.

Op alle andere terreinen verwachten wij dat wij in de komende jaren geregeld de degens zullen kruisen met deze coalitie. De citaten in Het Kompas van afgelopen vrijdag leren de fractie van de PvdA dat in de gekozen opzet het grote risico schuilt dat de gemeenteraad, althans dat deel dat niet is vertegenwoordigd in de coalitie, wordt veroordeeld tot een bijrol. Daar zullen wij ons met hand en tand tegen verzetten. Het idee van klankbordgroepen spreekt ons niet aan, omdat die meestal synoniem zijn met klachtbordgroepen. Er moet een betere manier zijn om de burgers bij het beleid te betrekken.

Voorzitter,

De PvdA vindt het hoofdlijnenakkoord teleurstellend. Laat ik beginnen met een principieel punt en dat is de zondagssluiting. Tijdens de rapportage van de verkenner liet de fractievoorzitter van de SGP weten dat dit wat hem betreft geen dichtgetimmerd onderwerp was.

In het hoofdlijnenakkoord staat dat de bestaande situatie wordt gehandhaafd. Dit deel van het beoogde maatschappelijke akkoord is dus alvast wel dichtgetimmerd, tot onze spijt. Het is overigens de vraag of het juridisch haalbaar is om in de dorpen van de voormalige gemeenten verschillende openstellingen te hanteren, nu er sprake is van een nieuwe werkelijkheid in één gemeente.

Los daarvan is de aangedragen argumentatie voor de zondagssluiting gebaseerd op een drogredenering. Voor werknemers wordt het werken op zondag geregeld in de cao. Daarbij komt dat waarschijnlijk een groot deel van de bevolking in de Hoeksche Waard bij de woorden rust en bezinning een ander idee heeft dan de kerkgang.

Uit die beslissing op voorhand om de zondagssluiting vast dwingend vast te leggen, spreekt voor de PvdA een grote onverdraagzaamheid. Omgekeerd trekt geen seculiere partij de vrijheid van godsdienst in twijfel. Omgekeerd beperkt geen seculiere partij gelovigen in hun mogelijkheden om hun kerken te bezoeken.

Er is nog een andere reden waarom de fractie van de PvdA het hoofdlijnenakkoord teleurstellend vindt, voorzitter, en dat is de verdeling van de portefeuilles van de beoogde wethouders. En het ontbreken van de resultaten van de assessments op grond waarvan de geschiktheid van de kandidaat-wethouders zou worden beoordeeld.

De vraag is: zijn die assessments gehouden en wat hebben die uitgewezen.

Onze stem hangt uiteraard af van de antwoorden die wij krijgen.

De portefeuilleverdeling is onevenwichtig en verbrokkeld. De PvdA raadt het nieuwe college aan om daar nog eens goed naar te kijken. Onderwijs is ondergebracht bij twee wethouders, net als duurzaamheid. Voorbeeld: waarom zit het leerlingenvervoer niet bij dezelfde wethouder als het onderwijs. Nog een voorbeeld: waarom zitten ict intern en extern bij twee verschillende wethouders.

Een andere vraag die de fractie van de PvdA heeft is waarom de wethouder van de Christen Unie 0,67 fte telt. Gezien de zwaarte van zijn portefeuille met daarin de participatiewet en de sociale zekerheid zou een volledige baan gewenst zijn.

De gemeente Hoeksche Waard zit met vijf wethouders nog lang niet aan de grens van haar bestuurlijke mogelijkheden, dus daar ligt geen hindernis.

Onze vraag is of die keuze voor deeltijd een gevolg is van de uitkomsten van het assessment.

Los daarvan verwacht de PvdA dat deze wethouder voor minder geld net zoveel zal moeten doen als zijn collega’s en dat lijkt ons onjuist. Wat ons betreft wordt hij, gesteld dat zijn benoeming doorgaat, meer dan de wethouder voor laadpalen.

De fractie van de PvdA zal tegen de benoeming stemmen van de kandidaat van Lokalen Hoeksche Waard. Het argument van de continuïteit gaat niet op omdat hij een deels andere portefeuille heeft dan hij had in Oud-Beijerland. Ons  belangrijkste bezwaar is echter dat deze kandidaat niet uit de Hoeksche Waard komt.

Een partij die zich in een verkiezingscampagne profileert als lokaal en dus goed voor de Hoeksche Waard zou in een gemeente met zo’n 86.000 inwoners toch wel een bestuurder moeten kunnen  vinden die voldoet aan de eisen die deze coalitie kennelijk stelt aan de kandidaten.

Ik besef dat ik de spreektijd inmiddels al een beetje heb overschreden. Daarom zal ik nu afronden met enkele korte opmerkingen over de overige drie kandidaat-wethouders.

Mevrouw Blaak zal zich ongetwijfeld thuis voelen in haar portefeuille, die per slot van rekening naadloos aansluit bij haar maatschappelijke carrière. Wel is de fractie van de PvdA bang dat haar portefeuille botst met die van de beoogd wethouder van de Christen Unie.

Er wordt een college voorgesteld met twee kandidaat-wethouders zonder ervaring en met drie wethouders met enige ervaring. Voor de eerste kandidaat van het CDA geldt dat hij slechts ervaring heeft in een kleine gemeente van plus minus 11.000 inwoners. Voor de kandidaat van de SGP en voor die van de Lokalen geldt dat ook hun ervaring beperkt is.

Voor alle kandidaten geldt dat een assessment uitsluitsel heeft moeten geven op de door verkenner en informateur Van der Tak dwingend geformuleerde aanbeveling dat op het niveau van de Hoeksche Waard heel andere eisen moeten gelden dan voorheen.

Voorzitter,

Een gemeente met de omvang van de Hoeksche Waard, die zich gesteld ziet voor een grote opgave, brengt een grotere verantwoordelijkheid met zich mee en vraagt van bestuurders extra vaardigheden. De PvdA hecht daarom grote waarde aan de uitkomsten van de assessments, in de veronderstelling dat die gewetensvol zijn uitgevoerd.

De Pers kwam daags daarna met de volgende artikelen:

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/college-en-raad-gemeente-hoeksche-waard-geinstalleerd/

 

Het bericht College en Raad gemeente Hoeksche Waard geïnstalleerd. verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk overtuigd van noodzaak andere financiering van de zorg

PvdA PvdA Oud-Beijerland 18-11-2018 14:25

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-aandacht-voor-innovatieve-zorg/

De deelnemers aan het gesprek voor de zondagse voordeur van het voormalig woonhuis van de boer.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-aandacht-voor-innovatieve-zorg/

Zicht op de tuin onder zomerse omstandigheden.

 

Het is belangrijk om de financiering van zorg te ‘ontschotten’. Tijdens het werkbezoek van de PvdA aan zorginstelling Cavent in Mookhoek beloofde parlementariër Gijs van Dijk dat hij daar in de Tweede Kamer voor zal pleiten.

Van Dijk beaamde het betoog van Cavent-directeur Jan Windey dat het moet gaan om de mensen en niet om de wetten die van elkaar verschillen en uitgaan van andere regels en afzonderlijke procedures.

,,Er staan schotten tussen de diverse financieringspotten. Wij hebben bewoners die te maken hebben met de Jeugdwet, de WMO en de Wet langdurige zorg. Dat maakt het lastig om mensen goed te ondersteunen. Er zou eenheid van beleid moeten zijn’’, vertelde Jan Windey aan de PvdA’ers, onder wie een aantal kandidaat-raadsleden en leden van de Jonge Socialisten (JS).

Hij legde aan de bezoekers uit dat zijn instelling veel belemmeringen ervaart bij het innoveren van de zorg als gevolg van de talrijke regels en het denken in sectoren. ,,Er zijn onvoldoende prikkels om te innoveren. Hoe hoger de indicatie van de cliënt, des te meer geld beschikbaar komt.’’

Kamerlid Van Dijk erkende dat in de Tweede Kamer teveel wordt gedacht langs de lijnen van de wetten en sectoren. Hij zegde toe zich te zullen beijveren voor het wegnemen van belemmeringen. ,,Ik vind de filosofie op basis waarvan wordt gewerkt aan het project Stougjesdijk, die uitgaat van dat integrale denken, interessant en wil de ondersteuning daarvan stimuleren.’’

Cavent-directeur Windey onderstreepte tijdens het bezoek van de PvdA’ers ook dat de gemeentelijke herindeling voor zijn instelling een zegen is. ,,Die komt als geroepen. Ons werk werd ernstig bemoeilijkt doordat vijf verschillende gemeenten er verschillend over dachten, doordat wij ons vijf keer moesten verantwoorden en verscheidene accountantscontroles kregen.’’

Cavent hoopt dat er met de gemeenteraad van de nieuwe gemeente Hoeksche Waard een open gesprek mogelijk zal zijn over het innoveren van de zorg. Lijsttrekker Piet Westdijk en de overige kandidaat-raadsleden zijn daartoe graag bereid.

Zorgboerderij de Lindehoeve is door Cavent ontwikkeld voor ‘mensen van het erf’, zoals Windey dat omschrijft. Het gaat om 25 jongeren uit de Hoeksche Waard met een beperking of psychische problemen. Windey pleitte ook voor het benutten van plaatselijke netwerken. Veel mensen uit Mookhoek en omgeving zijn vrijwilliger op de boerderij. ,,Daardoor is de buurt meer betrokken’’, zegt hij.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-aandacht-voor-innovatieve-zorg/

Zicht op de naamgever van de hoeve.

 

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-aandacht-voor-innovatieve-zorg/

Jan Windey legt Gijs van Dijk de problemen met de verschillende financieringspotten uit.

 

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-aandacht-voor-innovatieve-zorg/

Zicht op dierenweide en moestuin.

  https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-aandacht-voor-innovatieve-zorg/ Gescheiden biologisch afval.

Bekijk hieronder het informatiefilmpje over het werken en wonen in de Lindenhoeve.

 

 

Het bericht PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk overtuigd van noodzaak andere financiering van de zorg verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Minister Hugo de Jonge opent 31-10 CDA Hoeksche Waard Pop-up Store

CDA CDA Oud-Beijerland 27-10-2018 06:14

CDA Hoeksche Waard (@CDAHW)26-10-18 10:58BREAKING NEWSOp woensdag 31 oktober om 13.30 uur opent Minister Hugo de Jonge de “CDA Hoeksche Waard Pop-up Store”. Vandaag kregen lijsttrekker⁦‪@Paul_Boogaard‬⁩en⁦‪@KVorthoren‬⁩de sleutel van het winkelpand in de Veilingpassage in Oud-Beijerland.pic.twitter.com/vMoBfZIfcD

Uitnodiging ALV CDA Oud-Beijerland

CDA CDA Oud-Beijerland 06-10-2018 09:21

Geachte CDA leden,Hierbij treft u de stukken aan voor de algemene ledenvergadering op donderdag 11 oktober 2018.In verband met het feit dat dit de laatste algemene ledenvergadering van de afdeling Oud-Beijerland zal zijn, hopen wij u te mogen verwelkomen in restaurant De Gravin.Met vriendelijke groeten,Namens het bestuur CDA Oud-Beijerland,De secretaris,P.T. Verkerk

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.