Nieuws van politieke partijen over PvdA-GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Algemene beschouwingen bij de bespreking van de Kadernota 2020 van de Gemeente Wijdemeren

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks PvdA Wijdemeren 02-07-2019 14:54

Mijnheer de voorzitter, leden van het college van B&W, collega-raadsleden, inwoners van Wijdemeren en de aanwezige pers,

Vandaag bespreken wij de Kadernota 2020, het document dat de basis vormt voor de beleidsbegroting 2020 die we aan het einde van dit jaar gaan bespreken..

Voorzitter, het huidige College van B&W is nu ongeveer een jaar aan de slag. Een goede periode om een soort tussenstand op te maken waarbij wij ons natuurlijk realiseren dat je na 1 jaar nog geen wonderen kunt verwachten.

Normaliter zou je  natuurlijk het bestuursakkoord 2018-2022 van het College als basis gebruiken voor de beoordeling van de daadkracht van het College. Wat is daar ondertussen van gerealiseerd ?   Maar dat bestuursakkoord is uiterst dun en was destijds bedoeld on de zaken vast te leggen waarover een verschil van mening. was.  Al het andere, daar is schijnbaar geen meningsverschil over.

In de  dagelijkse praktijk zien wij echter regelmatig dat de coalitie het oneens is over een onderwerp. En dan kijken wij als fractie snel in het bestuursakkoord en dan staat dat toch niet beschreven. Denk aan de vervroegde evaluatie van het bomenbeleidsplan. Het laten wapperen van de regenboogvlag als reactie op de Nashville-verklaring.. Het schrappen van LV3 als mogelijke nieuwe vaarverbinding in de Loosdrechtse Plassen.

Het bestuursakkoord als basis nemen voor de tussenevaluatie., dat wordt hem dus niet.    Daarom zullen wij als fractie PvdA  / Groen Links net zoals in de afgelopen jaren korte beschouwingen houden over een aantal  thema’s uit de  Kadernota. Thema’s die van groot belang zijn voor onze fractie.  En dan geven wij direct aan hoe het College het op die onderwerpen volgens ons doet.

De thema’s bevatten ook een aantal vragen aan het College van B&W.

Voorzitter, waar staat  deze gemeente,  dit  College voor ?  Wat zijn nu eigenlijk de ambities van Wijdemeren ? Dit College doet van alles, maar maakt geen echte keuzes.  Is toerisme echt een speerpunt ?  Maar waar blijkt dat dan uit ?

Uit het verlagen van de reserve Recreatie en Toerisme met 50.000 euro ? We doen een beetje aan  cultuur, een beetje aan duurzaamheid, een beetje aan bouwen, een beetje aan de her-plant van bomen. Et cetera .

De zogenaamde ruimte scheppende maatregelen in de Kadernota zijn aframingen van bestaande reserves en voorzieningen.  Zelfs de reserve sociaal domein komt aan de beurt. Je moet maar ‘durven’, op het moment dat het hele land  klaagt over financiële tekorten op sociaal terrein.

Het College  schraapt liever dan dat het inhoudelijke keuzes maakt. De Kadernota 2020 is volgens ons een Kadernota met voornamelijk financiële kaders.   Zonder inhoudelijke scenario’s waaruit gekozen kan worden.  Inhoudelijk flets en dus teleurstellend.

We herhalen was we vorig jaar al zeiden:  er is in Wijdemeren ook helemaal geen geld voor echte ambities. We steken zo veel in de versterking van het ambtelijk apparaat dat er nauwelijks geld over blijft voor nieuw beleid. Dat is de prijs van zelfstandigheid . Een, naar onze mening, hoge prijs.

Voorzitter, eind 2018 heeft de provincie Noord Holland besloten de procedure voor een fusie tussen onder andere de gemeente Hilversum en de gemeente Wijdemeren te stoppen. En daar waar bij sommige partijen de vlag in top ging, ging die bij de PvdA/Groen Links half stok. Immers, Wijdemeren , en ook de regio Gooi- en Vechtstreek, heeft een bestuurskrachtprobleem, en dat wordt nu niet opgelost.

Wij maken ons als fractie zorgen over de kwaliteit en de kosten van de dienstverlening aan onze inwoners. Daar is niets PvdA/Groen Links-achtigs aan.  Onze lokale lasten behoren tot de hoogste van Nederland. En de ambtelijke capaciteit is onvoldoende waardoor we genoodzaakt zijn veel geld in de ambtelijke organisatie te steken.

Volgens het rapport van Rijnconsult uit 2017 moeten we eerst de basis op orde krijgen en dan een noodzakelijke vervolgstap maken.  Met als 3 mogelijke scenario’s  fusie, regie-gemeente of uitvoeringsgemeente. Wij hebben als fractie veel waardering voor de wijze waarop er thans gewerkt wordt om die basis op orde te krijgen. Maar ondertussen dienen zich nieuwe en grote taken aan, zoals de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2021.  En blijken bestaande taken zoals het grondbeleid ons boven de pet te zijn gegroeid.

Vraag:  wat is nu die door Rijnconsult geadviseerde vervolgstap ?  Geen vervolgstap maken is niet in het belang van de inwoners en zeker niet in dat van onze medewerkers.  En bovendien erg kostbaar, wij komen daar later op terug.

Pappen en nathouden, dat is wat deze gemeente doet.  Meebewegen op de hoop dat we in onze regio nu ineens allemaal wel met elkaar willen gaan samenwerken daar waar dat de afgelopen 25 jaar niet het geval was. En dan begint die bejubelde ambtelijke fusie-organisatie uit Blaricum, Eemnes en Laren ook nog eens te piepen en te kraken.

Wij zijn benieuwd naar het onderzoek  naar een ‘toekomstbestendige huisvesting’ voor de gemeente. Nu we in 2028  tot 1 gemeente gaan komen in de regio Gooi en Vechtstreek lijkt het ons als fractie verstandig voor die laatste 9 jaar het huidige pand goed op te knappen.

Mijnheer de voorzitter, een paar opmerkingen over wonen.

Het is goed dat er gebouwd wordt in Wijdemeren, maar van pakhuizen van 8 ton op de Porseleinhaven gaat ons groen-rode hart niet sneller kloppen.  Het woonruimte-behoefteonderzoek van de gemeente Wijdemeren toont immers overduidelijk de noodzaak aan van extra woningen in het goedkope en middensegment. Wij willen juist initiatieven als de Tiny Houses aan de Dennenlaan en wij willen graag sociale woningbouw in Ter Sype en op  het Achtererf.

Goed dat er een kansenkaart komt met mogelijke bouwlocaties. Wat jammer dat het College krampachtig vast houdt aan het bouwplan in Nederhorst Noord  dat naar onze mening onhaalbaar is nu dit gebied aangewezen is als beschermd vogelweidegebied.

Misschien is het dit College ontgaan, maar zowel Groen Links als de PvdA  komen in het College van Gedeputeerde Staten van Noord Holland. Advies onzerzijds: werk dan ook lokaal met ons samen. Stuur niet van die rare brieven aan de provinciale formateur buiten ons om over een pilot in de polder. Steek daadwerkelijk een hand uit  naar de oppositie. En ligt er dan een concreet plan voor sociale woningbouw aan het Ankeveense Pad in Nederhorst  dan is het College zo passief dat het bijbehorende stuk grond ondertussen verkocht is aan een private stichting. Weg plan, ongetwijfeld tot grote opluchting van een deel van de coalitie.

Vraag aan het College: ? Wat is de stand van zaken van de plannen Ter Sype en Nederhorst Noord ?

Wij zijn als fractie PvdA/Groen Links altijd voorstander geweest van een dorpenbeleid op het moment dat wij onderdeel worden van een grotere gemeente, b.v. Hilversum. Omdat dan een grotere afstand ontstaat, letterlijk en figuurlijk,  tussen het bestuur, de gemeenteraad en de kernen.

Maar nu dat van tafel is zien wij het nut en noodzaak van een dergelijk beleid niet meer in.  Die kernen redden zichzelf wel.  Die hebben geen extra ambtenaren nodig. De Gele Brug in Ankeveeen is er gekomen zonder dorpenbeleid. Op welke vraag het dorpenbeleid een antwoord is is ons niet duidelijk.  Dit College steekt 120.000 euro in dorpenbeleid en dat is veel meer dan er aan duurzaamheid wordt besteed.  Het is duidelijk waar de prioriteit ligt Advies aan het College:  stop hier mee.  Er zijn belangrijkere zaken om tijd  en geld aan te besteden.

Voorzitter, iedereen in Nederland en Wijdemeren heeft recht op zijn eigen mening over het klimaat in deze wereld. Ook de klimaat-ontkenners en klimaatsceptici die van mening zijn dat het allemaal wel mee valt en dat al die milieumaatregelen niet nodig zijn. Wij hebben als fractie PvdA/ Groen Links geen glazen bol nodig om te zien dat, als gevolg van de opwarming van de aarde, de zomers heter en droger worden, de winters minder koud, de regenbuien steeds heftiger worden en dat het aantal overstromingen derhalve toeneemt.   De Nederlandse schadeverzekeraars gaan hun  premies verhogen omdat het aantal schades als gevolg van regen of hagel met 20% is gestegen.  De biodiversiteit , waaronder het aantal  insecten .neemt schrikbarend af. Wij maken ons grote zorgen. En wat zijn wij dus blij met al die jonge mensen die demonstreren voor een beter klimaat, Zij, onze kinderen, krijgen immers te maken met ons passief gedrag op dit terrein.

Het is niet leuk om te horen, maar de huidige situatie  is het gevolg van menselijk gedrag. En dat gedrag zullen we dus moeten aanpassen.  En ondertussen is er veel geld nodig om maatregelen te nemen die

al nodig zijn, met name de energietransitie en de klimaat-adaptie.

Er is een Wijdemeerse duurzaamheidsagenda, met mooie ambities, en wij hebben geen enkele twijfel over het groene hart van onze portefeuillehouder. maar zijn portemonnee  bevat volstrekt onvoldoende financiële middelen. Dat beetje reserve wat er was wordt al weer opgemaakt zodat slechts 25.000 euro over blijft. Een druppel op een letterlijk zeer gloeiende plaat.

En maken we recent dan eens een raads-brede motie over zonnepanelen dan wordt die door de 4 coalitiepartijen op het laatste moment van tafel gehaald. Een democratische aanfluiting.

Voorzitter,  na een roerige invoeringsperiode begint het sociaal domein zich nu uit te kristalliseren.  Goed dat de wethouder er in geslaagd is de wachtlijsten in de WMO weg te werken.                                                                                                                                                          Maar we zijn nog steeds in afwachting van een monitor die ons als Raad een beeld geeft over hoe het nu daadwerkelijk gaat. Gemeenten in Nederland  piepen en knarsen bij de uitvoering van de nieuwe taken op het sociale terrein. Sommige gemeenten hebben forse tekorten op de budgetten voor de jeugdzorg. Met als gebruikelijke reactie dat er meer Rijksgeld voor beschikbaar komt. Maar is dat wel de oplossing  ?  Volgens ons is een herbezinning op de uitgangspunten van de transitie noodzakelijk. Waarom stijgt die vraag naar jeugdzorg zo enorm ?  Moeten we wel steeds aanbesteden ? Wat doet dit met medewerkers van organisaties in de zorg?  We hebben vorig jaar om die evaluatie gevraagd maar dat is niet gehonoreerd. We zullen geen tweede poging wagen, maar de noodzaak blijft overeind.  Veel deskundigen maken zich zorgen over het stelsel van de jeugdzorg. Met name de specialistische zorg  is ernstig in de knel gekomen.

We zijn trots op het minimabeleid van onze gemeente en zijn benieuwd hoe de gemeente inhoud gaat geven aan de nieuwe taken op het gebied van de inburgering.

Vragen aan de wethouder: hoe zat het ook al weer met die toegezegde monitor sociaal domein ? Heeft  u al resultaten van het cliënt-tevredenheidsonderzoek onder bijstandsgerechtigden ?  En bent u met ons van mening dat het goed is naar de uitgangspunten te kijken die ten grondslag lagen aan de transities in het sociaal  domein ?

Het woord ‘cultuur’ komt in de Kadernota nauwelijks voor. Het extra ter beschikking gestelde geld zou in 2019 aan een cultuurweek worden besteed en is teruggebracht tot een weekend.  In dit College heeft cultuur geen prioriteit hetgeen wij zeer betreuren.

Deze nieuwe wet treedt in 2021, over 1,5 jaar,  in werking en geeft een geheel  nieuw kader aan de inrichting van het fysieke domein In Nederland. Zoals wij als fractie al eerder hebben aangegeven  voelen wij ons niet ‘aangehaakt’ bij de invoering van deze wet. We worden nauwelijks geïnformeerd  over wat er gebeurt c.q. moet gebeuren en onze betrokkenheid is tot 2 discussieavonden beperkt gebleven. Hoezo, de Raad is aan zet ?

Daarnaast zijn wij geen fan van de Omgevingswet. In de basis gaat deze wet er van uit dat de markt en de mensen het beste weten wat er in de fysieke  omgeving moet gebeuren. Als de initiatiefnemer maar overleg voert  met de omwonenden komt het volgens de Omgevingswet wel goed.   Maar wij als volksvertegenwoordiger hebben de taak om te letten op het algemeen belang.Wie beschermt dan de natuur ? Wie zorgt voor sociale woningbouw ? Wie zorgt voor klimaat-adaptieve maatregelen ? Kortom, de overheid is nog steeds heel hard nodig.

Nogmaals vragen wij aan het College om een goed invoeringsplan en om discussies over de inhoudelijke uitgangspunten van de Omgevingswet in Wijdemeren.  Het is de hoogste tijd.

Ja, het staat er echt,  in het raadsvoorstel bij de Kadernota. “Het begrotingsevenwicht is fragiel”. Nog maar 6 maanden geleden, bij de bespreking van de programmabegroting 2019-2022, sprak datzelfde College nog van een

begroting. Het kan verkeren. Dat wij als complete oppositie toen al aangaven dat die financiële positie veel minder goed is kon er toen  bij de coalitie niet in.  En toen wisten we nog niet hoe groot het tekort was op de grondexploitaties van Porseleinhaven en Nedervecht.  Dat weten we nu wel.  En ook dat die risico’s nog kunnen oplopen. En er zijn nog andere financiële risico’s,  zoals de kosten van het sociaal domein, de invoering van de Omgevingswet, de regionale energie-strategie en de bouw van 3 integrale kind centra.

Het begrotingsevenwicht is volgens ons

fragiel. Potjes worden leeggehaald om nog een beetje nieuw beleid te kunnen  financieren.

Vragen: wat maakt dat het College van B&W binnen 6 maanden de overstap maakt van een rooskleurige financieel beeld maar een fragiel begrotingsevenwicht ? En waarom heeft het College er niet voor gekozen om de OZB te verhogen om een klein beetje financiële armslag te krijgen ?

Wij zijn zeer benieuwd  hoe de volgende brief van de provincie Noord Holland over de financiële positie van Wijdemeren er uit ziet.  Wij zijn benieuwd naar het algemeen vermogen dat volgens de Voorjaarsnota in 2019 zakt naar 3,9 miljoen euro. We zien uit naar de risico-paragraaf bij de begroting 2020.

Mijnheer de voorzitter, ik ga afsluiten

De Kadernota is een belangrijk moment om de 2 kernbegrippen van onze  partijen, te weten  ‘sociaal’ en ‘duurzaam’ , onder de aandacht  te blijven brengen.  Ze zijn, meer dan ooit, nodig in de neoliberale samenleving waarin wij momenteel leven.                              De samenleving waarin geluk en pech het gevolg lijkt  te zijn  van persoonlijke keuzes.  “Eigen schuld, dikke bult”,  en dan moet je het ook maar zelf oplossen.

Wij willen een samenleving met aandacht voor elkaar en voor onze planeet. Wij voelen een enorme onmacht bij het gebrek aan budget voor duurzaamheid  terwijl er zo veel geld nodig is.  Derhalve zullen wij een amendement indienen om de 120.000 euro voor het dorpenbeleid over te hevelen naar het duurzaamheidsbeleid.

Ook zullen wij een amendement indienen voor het verhogen van het budget van de Rekenkamercommissie. Dat budget is nu volstrekt onvoldoende en het extra geld maakt een herstart mogelijk.                                                                                                                                                                              Het gedoe met de grondexploitaties  van Nedervecht en Porseleinhaven is wat ons betreft een mooi eerste onderzoeksobject voor de nieuwe Rekenkamer, met als onderlegger het onderzoek van bureau Metamoor.

Tenslotte willen vanaf deze plaats al onze ambtenaren heel hartelijk  bedanken voor hun enorme inzet voor onze gemeente Wijdemeren. In november 2018  hebben wij een motie ingediend om hun opleidingsbudget te verhogen tot 2%,  Die motie was volgens de coalitie overbodig.   En nu komt het College, 6 maanden na dato , met het voorstel om dat te verhogen tot 1,5 %. Het kan verkeren. Wij ondersteunen dit voorstel uiteraard zeer.

Ik dank u voor uw aandacht.

Stan  Poels  en Sandra van Rijkom /Fractie PvdA/ Groen Links, gemeente Wijdemeren, juni 2019

Net na de klok van 11:00 uur gaat ...

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks Vught 18-05-2019 07:33

Net na de klok van 11:00 uur gaat Ton van der Vossen in discussie met andere raadsleden over het woningbouwprogramma.

GroenLinks wil meer grip op mobiliteit !

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks Wijdemeren 11-12-2018 17:23

De afdelingen van GroenLinks uit de Gooi- en Vechtstreek (waaronder Wijdemeren) hebben zaterdag 8 december een bijeenkomst georganiseerd over het thema mobiliteit. Het ging zowel over de luchtvaart als over het (bus) vervoer in de regio. De sprekers waren Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks en Alwin Hietbrink, GroenLinks lid van Provinciale Staten van Noord Holland.

Suzanne Kröger gaf een uitleg over de ontwikkelingen op en rond Schiphol. Er wordt door het kabinet gewerkt aan een Luchtvaartnota 2020-2050. Merkwaardig daarbij is dat de herindeling van het luchtruim pas in 2023 klaar zal zijn. Dit lijkt niet één op één te passen. Het zal bij de herindeling van het luchtruim boven Nederland een stevig gevecht worden tussen burgerluchtvaart, militaire luchtvaart en gemeentelijke belangen. Suzanne stelde dat Schiphol voor ons land relatief veel te groot is. Onze overheid heeft altijd Schiphol gefaciliteerd in plaats van andersom. De overheid zou de opdrachtgever moeten zijn die kaders en grenzen stelt.

GroenLinks zet landelijk in op ‘van groei van de luchtvaart naar grip op de luchtvaart ‘ met 3 belangrijke aspecten: klimaat, gezondheid (kijkend naar de WHO adviezen op het gebied van geluid en ultrafijnstof) en veiligheid. Op de Luchtvaartnota 2020-2050 moet een plan-MER komen met alle klimaateffecten daarin opgenomen. Nog eens werd duidelijk dat er een groot verschil lijkt te zijn tussen berekende waarden en meetwaarden. De berekende waarden worden door de overheid aangehouden en die wil eigenlijk tot op heden weinig weten van meetwaarden.

Vanuit de aanwezigen werd gepleit voor de aanleg van een regionaal meetnetwerk voor het meten van geluid en luchtverontreiniging. Verder zouden wij eens kritisch naar onze (eigen) manier van leven moeten kijken en de daarbij behorende ecologische voetafdruk. De vraag is dan: hoe werken we aan verdere bewustwording en gedragsverandering? Tenslotte is GroenLinks tegen uitbreiding van het vliegveld Lelystad.

Alwin Hietbrink gaf een presentatie over de verantwoordelijkheid en de coördinerende en vertegenwoordigende rol van de provincie in het vervoer in de provincie Noord-Holland. Maar liefst 50% van de provinciale begroting gaat naar mobiliteit! GroenLinks wil leefbaarheid zwaarder laten wegen in het provinciale afwegingsmodel. Dat model bestaat nu uit: Bereikbaarheid (40%), Verkeersveiligheid (40%) en Leefbaarheid (20%). Aan dit afwegingsmodel zou Duurzaamheid moeten worden toegevoegd. De Statenfractie wil een verschuiving van auto naar OV en fiets stimuleren. Dat kan onder meer door de motorrijtuigenbelasting in Noord-Holland te verhogen. Die is relatief vrij laag. Voor het stimuleren van fietsvoorzieningen is overigens veel draagvlak in de Staten en dat is hoopvol.

Verder werd het initiatiefvoorstel van GroenLinks NH besproken over de lightrail of metroverbinding(en) in Noord Holland. Uit de discussie met de aanwezigen volgde dat met de OV-concessie vooral gekeken moet worden naar integraal maatwerk, geredeneerd vanuit de behoefte van de gebruikers. Met belangstelling wordt gekeken naar de proef in Noord-Holland Noord, waar gewerkt gaat worden aan ‘Vervoer op maat’. Vaste buslijnen worden vervangen door kleine busjes die niet volgens een dienstregeling rijden, maar bij een regiecentrale gereserveerd worden door de reiziger. Daarbij moet wel worden opgelet dat met het opheffen van OV-verbindingen we niet in een negatieve spiraal terecht komen van steeds minder OV en daarmee het vergroten van vervoersarmoede. Daarnaast is het ook zaak om de arbeidsomstandigheden bij de OV-concessie zwaar te laten meewegen, alsmede duurzame schone bussen.

Minder asfalt en meer OV, E-bike en fiets blijft het parool en het idee werd geopperd om een regionaal mobiliteitsplan te maken. De aanwezigen maakten zich zorgen over het verbreden van de provinciale weg N201 te hoogte van Vreeland in de provincie Utrecht. Daar verbreden is elders problemen creëren, in het bijzonder rond Hilversum. Er is goede hoop dat GroenLinks Noord-Holland op 20 maart 2019 goed uit de verkiezingen komt en dan meer invloed zal hebben om mobiliteit meer klimaatneutraal en gezonder te maken.

Algemene beschouwingen 2018

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks PvdA Wijdemeren 09-11-2018 19:45

Algemene beschouwingen bij de bespreking van de Beleidsbegroting 2019 van de Gemeente Wijdemeren

Mijnheer de voorzitter, leden van het college van B&W, collega-raadsleden, inwoners van Wijdemeren en de aanwezige pers,

Vandaag bespreken wij de Beleidsbegroting 2019. Ouderwets weer aan het einde van het jaar. Wij gaan er van uit dat dat eenmalig is en dat we in juni 2019 weer de Kadernota 2020, en dus feitelijk ook de begroting 2020,  gaan bespreken.

Wij kijken als fractie PvdA/Groen Links uit naar 2019.  Nu, in november 2018, voelt het alsof 2019 nog helemaal open en  ‘ oningevuld´ voor ons ligt dat geeft altijd een heleboel energie.

Net zoals in de afgelopen jaren zullen wij als fractie PvdA / Groen Links nu korte beschouwingen houden over een 5-tal  thema’s  van de begroting.  We zullen dus niet de hele begroting doornemen.  Ik zie u allen opgelucht adem halen……………… Maar doe dat niet te snel !

De thema’s bevatten ook een aantal vragen aan het College van B&W.

Voorzitter, waar staat  deze gemeente,  dit  College voor ?  Wat zijn nu eigenlijk de ambities van Wijdemeren en waar wil het College naar toe? Wij zien een gemeente die van alles doet, maar geen echte keuzes maakt.  Is toerisme echt een speerpunt? Maar waar blijkt dat dan uit? We doen een beetje aan cultuur, een beetje aan duurzaamheid, een beetje aan bouwen, een beetje aan de herplant van bomen. Et cetera.

Maar wat gaan we bijvoorbeeld doen aan het Interbestuurlijk  programma (IBP) dat in 2018 is gestart met de rijksoverheid, de provincies, de gemeenten en andere relevante organisaties. Veel maatschappelijke opgaven spelen immers  op meerdere schaalniveaus tegelijk.  Dan is het niet mogelijk dat één van die overheidslagen dat probleem alleen oplost.  Zulke onderwerpen  kunnen alleen in samenwerking tussen meerdere overheden aangepakt worden. Denk aan schuldhulpverlening , woningbouw of het klimaat.

En hoe gaan wij de inburgering aanpakken, de  taak waar de gemeente in het jaar 2020 gelukkig weer verantwoordelijk voor wordt ?  En waar zit de regie bij de invoering van die o zo belangrijke Omgevingswet in 2021?  Hoe blijven wij tot 2028 een zelfstandige gemeente ? Allemaal onderwerpen waarover wij  vrijwel niets lezen in de begroting 2019.

Wij vinden deze begroting dan ook van weinig ambitie getuigen. Het College wil tot maximaal 2028 zelfstandig blijven en dat levert bij ons het beeld op van “pappen en nathouden”.  Rekken en strekken totdat er zich wellicht nieuwe ontwikkelingen voor doen. Wachten op de provincie.  Wachten op de nieuwe herindelings-richtlijnen van minister Ollongren.

Vraag aan het College van B&W:  Hoe gaat de gemeente Wijdemeren  om met het genoemde Interbestuurlijke Programma  ?

2 .

Volgens het College is dit een rooskleurige  begroting 2019 met een structureel positief  begrotingsresultaat.

Nou is de kleur van een roos meestal rood, dat weten wij als fractie PvdA/Groen Links  als geen ander. En niet dat het College meteen rood staat met deze begroting, maar wij kijken als fractie anders naar de financiële stevigheid van deze begroting  dan dat het College het doet.

Hoezo structureel positief als we in 2019 eigenlijk een negatieve begroting hebben maar die aanvullen vanuit de algemeen reserve ?  Hoezo structurele positief als we voor bijvoorbeeld  duurzaamheid weinig geld uittrekken terwijl dat wel hard nodig is en dat  overal om ons heen wel gebeurt ?  Wij komen op dit onderwerp  later uiteraard nog terug.

Dat geld is er ook helemaal niet.  Al bij de bespreking van de Kadernota 2019 hebben  wij als fractie aangegeven dat, doordat er veel geld wordt uitgegeven  aan de versterking van de ambtelijke organisatie,  en onze loonsom dus fors stijgt,  er nauwelijks iets overblijft voor ander terreinen. Dat is de prijs die we betalen voor zelfstandigheid . Deze koers van het College van B&W is niet in het belang  van onze inwoners, niet van onze ondernemers en instellingen en zeker niet van onze medewerkers.  Hierdoor doen we dingen niet, of slechts suboptimaal. Dat onze lokale lasten zeer hoog zijn is al jaren bekend en dat zal niet veranderen zo lang wij zelfstandig zijn.

De reservepositie van Wijdemeren is mager en wij vinden de risicoparagraaf (met een maximaal risico van 4,1 miljoen euro), gezien de toekomstige plannen, erg optimistisch. Denk aan onze  grond- exploitaties en de toekomstige bouw van 3 integrale kindcentra . We hebben recent al de voorbode gehad van een tegenvallende grondexploitatie in Nedervecht. Zonder enige dekking in de risicoparagraaf. Evenmin voor risico’s bij noodzakelijke klimaataanpassingen. We weten dat we de het budget voor jeugdzorg gaan overschrijden maar nemen daar geen maatregelen voor.  Ook is er geen dekking voor de risico’s die we lopen als we tot maximaal 2028 zelfstandig willen blijven. Denken we nu werkelijk dat dat zonder extra middelen kan ? En zonder de verkoop van een ambtswoning hadden we geen adequaat budget gehad voor de invoering van de Omgevingswet.

Oftewel: dit  College kan ook niet veel anders dan weinig ambitieus zijn. Er is nauwelijks geld voor echte ambities.

Vraag:  Is het College van mening dat de risicoparagraaf daadwerkelijk een juiste weergave is van de  huidige en toekomstige financiële risico’s van de gemeente Wijdemeren ?

Transitie en transformatie in het sociale domein

Op 1 januari 2015 zijn de gemeenten in Nederland aan de slag gegaan met drie grote decentralisaties in het sociale domein.  De Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet.

Het gaat hierbij om onze meest  kwetsbare inwoners: ouderen, jongeren met een hulpvraag, mensen met een beperking en mensen die al dan niet tijdelijk hun baan kwijt zijn of geen baan kunnen vinden. Groepen inwoners die ons als fractie PvdA/Groen Links zeer na aan het hart liggen.

Wij hebben bij de invoering van die wetten al gewezen op de turbo-taal die ten grondslag  lag aan deze decentralisaties. Meer uitgaan van de eigen kracht van betrokkene, meer aandacht voor preventie in plaats van curatie en dus gebruik maken van goedkopere  in plaats van dure voorzieningen. Allemaal uitgangspunten  die gericht zijn op kostenbeheersing en bezuinigingen. Ondertussen heeft landelijk onderzoek laten zien dat die uitgangspunten niet of nauwelijks  gelden. Het netwerk van zorgbehoeftige personen blijkt toch niet zo breed te zij als wij hoopten , de vraag naar jeugdhulp  neemt alleen maar toe , ook de dure vormen  en de tekorten lopen dus op. Ook in Wijdemeren. Volgens sommige criticasters is de invoering van de Jeugdwet in Nederland een mislukking.

En dan de wachttijden in de WMO, die voor ons als fractie als een verrassing kwamen. Het bijzondere  is dat wij dit lazen in de brief van het College bij het Cliëntervaringsonderzoek 2018 WMO van de regio Gooi en Vechtstreek. Via een behandelverzoek hebben wij hier aandacht voor gevraagd in de commissie.  De paradox is dat in dit onderzoek van de 261 respondenten uit Wijdmeren 76% aan gaf het eens te zijn met de vraag of ze snel geholpen  zijn met hun WMO-hulpvraag.  5% vindt dat niet en 19% is neutraal.

Voorzitter, wij hebben het over flinke wachttijden in de WMO en onze cliënten klagen niet. Wij hebben ook bij de Adviesraad Sociaal Domein gevraagd of zij bekend zijn met klachten over die wachttijden. Dat is niet het geval. Natuurlijk is dit een bekend beeld. Dit is een groep mensen  die niet of nauwelijks klaagt.  Waarmee de vraagt die wij als fractie  al vaker hebben gesteld, weer op tafel ligt: Hoe weten wij nu als Raad of het goed gaat of niet in het sociaal domein? Het feit dar we weinig klachten krijgen is dus zeker geen goede indicator gebleken.

Derhalve hebben wij een motie voorbereid waarin we  het College vragen een kwalitatief onderzoek te houden naar het functioneren van de WMO,  Jeugdwet en Participatiewet.  Door onder andere gerichte  interviews met cliënten.  Niet digitaal, maar face-to-face.  Zodat we een echt goed beeld krijgen van waar we mee bezig zijn en aanbevelingen krijgen hoe we verder kunnen. En of de eerder genoemde uitgangspunten wel echt haalbaar zijn. Ook hebben wij een motie voorbereid om de WMO-wachttijden structureel aan te pakken.

Tenslotte:  goed dat dit College het onderwerp  Integrale Kind centra (IKC) verder oppakt. Dit is voor de leefbaarheid van onze kernen een zeer belangrijke ontwikkeling.

Eind 2015 heeft de Klimaattop in Parijs het probleem van de opwarming van onze aardbol weer goed op de agenda gezet.

De doelstelling van maximaal 1,5  graad opwarming die daar is afgesproken blijkt nu al weer heel moeilijk haalbaar te zijn, tenzij wij ons handelen de komende periode flink gaan aanpassen. Maar dat zien wij als fractie niet gebeuren.  Het gevoel van urgentie is nog te laag. Maar een opwarming van 1,5 graad , of nog meer, zal grote gevolgen zal hebben voor mens en dier.  En dus ook voor Wijdemeren.

Die gevolgen zien we de laatste tijd steeds vaker. Droge zomers, overvloedige regenbuien en  woedende orkanen, zelfs in Europa.  Maar ook: het verminderen van de biodiversiteit en het verdwijnen van vele insectensoorten.

De wethouder duurzaamheid heeft  aangegeven dat hij aan het einde van het jaar met een zogenaamde “duurzaamheidsagenda”  komt met de te ondernemen stappen voor de komende jaren. Maar in de begroting 2019 zien we daar, zoals gezegd , nauwelijks middelen voor.  Het College trekt jaarlijks 30.000 euro  extra uit voor “duurzame investeringen” . Een druppel op een  gloeiende plaat (leuke woordspeling, trouwens!) . Het dreigt nu al een ‘agenda’  te worden met veel goede ambities  en weinig middelen voor de bijbehorende acties.

Maar er is zo veel te doen op dit terrein. De energietransitie.  De circulaire economie.  Ons aanpassen aan de veranderingen van het klimaat.  Het probleem wordt elke dag urgenter. En dus zien we in veel gemeenten dat er forse budgetten worden vrijgemaakt om aan de slag te gaan. De gemeente Hilversum besteedt  de komende  4 jaar 3,4 miljoen euro extra aan milieu en duurzaamheid. De gemeente Huizen, qua inwonertal iets minder dan 2 maal Wijdemeren , heeft een groot budget en een reserve duurzaamheid  van 2  miljoen euro om nuttige dingen te doen. Die reserve duurzaamheid van Wijdemeren is  60.000 euro. Volstrekt onvoldoende.

Er moet naar onze mening derhalve een extra impuls komen op dit terrein. Het tempo moet echt omhoog.  Wij willen het College daarbij helpen en komen daarom met een amendement op de begroting. Tevens zullen wij samen met De Lokale Partij een motie indienen om de evaluatie van het Bomenbeleidsplan te vervroegen.  Er is nu te veel onduidelijk  bij de bescherming van deze voor de CO-2-reductie cruciale groene vrienden.

Mijnheer de voorzitter, een paar opmerkingen over wonen.

Tot ons genoegen kunnen we stellen dat er in Wijdemeren weer volop wordt gebouwd.  Wat we daarbij belangrijk vinden is dat in de planvorming in Wijdemeren steeds de noodzaak van sociale koop en sociale huurwoningen aan  de orde komt.  En dat we daar afspraken over maken. In dat kader is het goed om van de wethouder  te horen dat de 24 Tiny Houses in Loosdrecht er begin 2019 gaan komen. En die zijn nog gasloos ook !

Het  woonruimte-behoefteonderzoek van de gemeente Wijdemeren toont de  noodzaak van  extra woningen in het goedkope en middensegment overduidelijk aan.  Wij zullen als fractie deze noodzaak blijven benadrukken.

Wat jammer dat het College krampachtig vast houdt aan het bouwplan in Nederhorst Noord  dat volgens ons zeer waarschijnlijk onhaalbaar is gezien de aanwijzing als beschermd vogel-weidegebied.  Dat is een argument  om het bouwplan aan het Ankeveense  Pad  niet te hoeven oppakken. Het zijn natuurlijk  onvergelijkbare grootheden, het grote bouwplan in Noord en het kleine plannetje met zorgwoningen. Maar ze worden door dit College in het bestuursakkoord 2018-2022 aan elkaar gekoppeld. Of het een, of het ander.

Met als risico dat beide plannen niet door gaan.  Hoe verhoudt dat zich tot de terechte woorden over de noodzaak van woningbouw in dat Bestuursakkoord ? Daarom komen wij met een motie over dit onderwerp.

Vraag aan het College:

Kunnen we meer locaties voor Tiny Houses verwachten?

Mijnheer de voorzitter, ik ga afsluiten

In de tweede termijn zullen we aangeven of we kunnen instemmen met deze begroting.  Dat zal mede afhangen van de beantwoording van de vragen door het College.

Wij hebben een 2-tal amendementen en een 4-tal moties voorbereid.

Hoe dan ook, wij zien uit naar het  jaar 2019 . Een jaar met twee verkiezingen, zowel provinciaal als Europees.

Twee momenten om de 2 kernbegrippen van onze fractie, te weten  ‘sociaal’ en ‘duurzaam’ , onder de aandacht  te brengen. Ze zijn, meer dan ooit, nodig in de neoliberale samenleving waarin wij momenteel leven.  De samenleving waarin geluk en pech het gevolg lijken te zijn van persoonlijke keuzes.  “Eigen schuld, dikke bult”,  en dan moet je het ook maar zelf oplossen.

Wij willen een samenleving met juist aandacht voor elkaar en voor onze planeet. De onlangs overleden  staatsman Wim Kok durfde het woord  ‘solidariteit’ nog gewoon te gebruiken. Het is tijd voor een nieuwe Wim Kok.  En voor een hernieuwd gebruik van het woord  ‘solidariteit’

Tenslotte  willen vanaf deze plaats al onze ambtenaren heel hartelijk  bedanken voor hun enorme inzet voor onze gemeente Wijdemeren. Om hun te ondersteunen willen we het opleidingsbudget tot 2% van de loonsom verhogen. Daarvoor komen we met een amendement met een dekking die we van dit College hebben geleerd en waarvoor we dit College hartelijk danken.

Tweede  termijn:

Wij als fractie PvdA/Groen Links kunnen ons niet vinden in de begroting 2019 van Wijdemeren.

De financiële positie van Wijdemeren is naar onze mening minder florissant dan wordt geschetst. Er is onvoldoende aandacht voor de interbestuurlijke programma’s met ander overheden, bedrijven  en maatschappelijke partners, Er is onvoldoende budget om bijvoorbeeld de gevolgen van de klimaatverandering in Wijdemeren adequaat op te vangen.

En dan lijkt die begroting heel wat.  Maar wat ons betreft met een te laag eigen vermogen, een te optimistische risicoparagraaf en, zoals gezegd, met onvoldoende middelen voor belangrijke werkvelden. De prijs van zelfstandigheid,  noemen wij dat.  Een hoge prijs.

Stan Poels  en Sandra van Rijkom

Fractie PvdA/ GroenLinks, gemeente Wijdemeren,

november  2018

U kunt hier terecht voor onze moties:

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.