Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

2 documenten

Urgendadebat: de rechter op de stoel van de wetgever

SGP SGP Nederland 11-06-2020 00:00

Lees hier de bijdrage van Kees van der Staaij aan het debat over de Urgenda-uitspraak, die het kabinet verplicht tot vergaande klimaatmaatregelen.

Het voelt vreemd. Als het Planbureau opeens constateert dat brandstofprijzen veranderd zijn en in 2020 waarschijnlijk minder CO2-reductie gerealiseerd zal worden, wil het kabinet een extra been bijzetten. Als het Planbureau constateert dat door de Corona lock down de CO2-reductie waarschijnlijk wel op 25% uit zal komen, vindt het kabinet opeens dat dit niet telt. Waarom?

NoodgrepenDe minister past een paar noodgrepen toe. Vooral kosmetisch. Maatregelen worden naar voren gehaald met bijbehorende kasschuiven. Wat betekenen die kasschuiven voor het halen van de doelen ná 2020?

Kolencentrales moeten gas terugnemen, terwijl ze al onder het Europese emissiehandelssysteem vallen en we gewoon meer fossiele stroom zullen importeren. Kortom, Europees gezien levert dit nauwelijks extra CO2-reductie op. Waarom zegt de minister niet gewoon: op papier gaan we vanwege de Corona crisis voldoen aan de doelstelling voor 2020, we laten Urgenda en de noodgrepen nu voor wat het is en richten de blik weer vooruit?

Hoeveel geld denkt de minister trouwens voor de ‘passende nadeelcompensatie’ uit te moeten trekken? Wat de SGP betreft investeren we dat in maatregelen die de energievoorziening echt verduurzamen én ook economisch positief uitpakken. Dat laatste verdient nu juist prioriteit.

Het laat haarscherp zien dat beleidsdoelen niet thuis horen in wetgeving en de rechtszaal.

Rechtstatelijke aspectenEen fundamentele vraag blijft: mag de rechter op de stoel van de wetgever gaan zitten? Nee. We hebben rechtsstaat, maar geen rechtersstaat. Sinds het Waterpakt-arrest was de Hoge Raad duidelijk: het past de rechter niet om de deurwaarder achter de wetgever aan te sturen. Nu lijkt de koers gewijzigd: het reductiebevel komt neer op een wetgevingsbevel. Daarmee worden bakens verzet. Eerder vond de Hoge Raad dat, ook al voldoen we niet aan de WHO-normen voor luchtkwaliteit, het volgen van het Europees beleid voldoende is. Nu wordt een tegenovergestelde redenering gevolgd, terwijl de gezondheidsimpact van CO2 veel meer indirect is. De Urgenda-uitspraak is dan ook vergaand.

Ja, de rechter mag toetsen aan het internationale recht, dus ook aan het recht op leven. De Raad van State wees er wel op dat het bij internationale verplichtingen niet eenvoudig is om verdragen te wijzigen. Dus zou de rechter ook terughoudend moeten zijn in het herinterpreteren van verdragsbepalingen.

De minister schrijft dat niet is uit te sluiten dat het arrest een bredere betekenis heeft. Inderdaad. Wanneer komt de toegezegde brief hierover? Ik vraag het kabinet ook de volgende aspecten daarin mee te nemen.Is het recht op leven ooit bedoeld om zulke vergaande maatregelen af te dwingen? Onze indruk is van niet. Kijkt het kabinet naar de mogelijkheid om samen met gelijkgestemde lidstaten te komen tot een interpretatieve verklaring over het recht op leven in relatie tot klimaatregelen?

De regering heeft bij het ratificeren van het Verdrag van Parijs aangegeven dat die afspraken niet rechtstreeks bindend zijn. Via het Europees mensenrechtenverdrag blijkt dit opeens wél het geval te zijn. Wat betekent dit voor onze opstelling bij toekomstige internationale verdragen?

Het is zeer de vraag of je beleidsdoelen – hoe goed ze ook bedoeld zijn – wel wettelijk vast moet willen leggen, zoals in klimaatwetten. Hoe ziet de minister dit in het licht van de opstelling van de Hoge Raad?Wil de minister in de brief ook de vraag mee laten nemen of we in Nederland niet een te ruime mogelijkheid hebben voor allerlei belangengroeperingen om via de rechter zaken af te dwingen die uiteindelijk vooral een politieke afweging vragen?

Tot slotEen hoogleraar zei dat hij de weddenschap aan durfde gaan dat we ooit zullen lezen dat er op het Binnenhof bewust voor is gekozen om de rechter de kastanjes uit het vuur te laten halen. Op die manier kunnen politici die de begrotingspost ‘klimaat’ opschroeven en met de vinger wijzen naar de ‘elitaire D66-stemmende rechters’, terwijl ze zelf hun voorkeur voor lagere belastingen blijven belijden. Die kant moet het wat de SGP betreft niet op.

'Routekaart geeft richting' - #corona debat 8

SGP SGP Nederland 07-05-2020 00:00

Bekijk hier de bijdrage van Kees van der Staaij aan het achtste plenaire debat over de coronacrisis. Gehouden op 7 mei 2020.

4 en 5 mei in Coronatijd. Bijzondere dagen van herdenken liggen achter ons. Sober en ingetogen, maar tegelijk intens en indringend. Onze vrijheid is kostbaar, een Godsgeschenk! Vrijheid is ook kwetsbaar, nooit vanzelfsprekend. Het is belangrijk daar steeds weer bij stil te staan. Goed dat de premier gisteren een routekaart presenteerde voor de komende maanden en daarmee perspectief biedt in de coronacrisis.. StrategieMaar er is meer duidelijkheid nodig over de strategie waarop de routekaart is gebaseerd. Houden we vast aan het laten voortkabbelen van het virus, of keren we terug naar de indammingsstrategie, dus echt het aantal besmettingen zo ver mogelijk terugdringen?In het OMT-advies van 6 april werden verschillende voorwaarden genoemd voor het versoepelen van de maatregelen. Staan die nog steeds overeind? Gaat het echt lukken om iedereen te testen die mogelijk besmet is? Zijn de GGD-en klaar om bij iedere besmetting bron- en contactonderzoek te doen? En zijn we in staat de effecten van de versoepeling op de voet te volgen en indien nodig bij te kunnen sturen of op de rem te trappen?MondkapjesDe richtlijnen voor het gebruik van beschermende middelen lijken nog steeds gestempeld door de bestaande schaarste. Erkent de minister dat meer preventief gebruik van mondkapjes besmettingen kan voorkomen? En hoe voorkomen we dat mondkapjes die bedoeld zijn voor de zorg, verkocht worden aan mensen die ze straks willen gaan gebruiken in het openbaar vervoer? AfwegingskaderDe routekaart geeft richting. Eerder heb ik aangedrongen op een brede afweging, zodat niet degene die het meeste lawaai maakt de meeste ruimte krijgt. Dat brede plaatje zie ik gelukkig ook in de routekaart terug. Daarbij heeft de SGP ook aandacht gevraagd voor de ernstige beperkingen die gelden voor de honderdduizenden mensen die nu al wekenlang niet naar de kerk kunnen. De voorzichtige verruimingen die nu voor allerlei sectoren voorgesteld worden, bieden hoop en perspectief.Drie punten daarbij:

De gekozen benadering is grofmazig. Wanneer komt er meer ruimte voor “maatwerk”, zodat bijvoorbeeld niet alleen het aantal aanwezigen, maar ook de omvang van een gebouw wordt meegewogen? Hoe worden de versoepelingen juridisch vormgegeven? Bij alle toekomstige keuzes moeten we steeds de mate van inperking van grondrechten in het oog houden. Ik zie graag een voortvarende uitvoering van het advies hierover door de Raad van State, waartoe de Kamer hopelijk later vandaag besluit naar aanleiding van de motie die ik met collega Jetten eerder indiende. Wees eenduidig over versoepelingen. Als er ruimte wordt geboden voor versoepeling, moet er (behalve bij een acute noodsituatie) niet vervolgens op grond van eigen inzichten van bijvoorbeeld lokaal gezag druk worden uitgeoefend om die ruimte toch maar niet te benutten.

Waar zit de meeste pijn?De coronamaatregelen treffen sommige mensen heel hard. Ik ben blij dat er gewerkt wordt aan versoepelingen van het bezoekverbod voor zorgcentra. En ik denk ook aan mensen die beschermd wonen, jongeren met een beperking. Wij krijgen telefoontjes met de vertwijfelde vraag: hoe houd ik dit ooit vol? 113 ZelfmoordpreventieEenzaamheid, angst, een dreigend ontslag of faillissement van je bedrijf gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik begreep van 113 Zelfmoordpreventie dat het aantal telefonische en digitale contacten naar verwachting fors gaat stijgen. Is het kabinet bereid na te gaan of het extra geld beschikbaar kan stellen, zodat alle mensen met suïcidale gedachten kunnen worden geholpen? 

Heb jij hulp nodig? Dan kun je contact opnemen met Stichting 113 Zelfmoordpreventie via 0900-0113 (24/7 bereikbaar) en 113.nl.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.