Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

2 documenten

Alleen staats­steun als KLM grenzen klimaat, leef­om­geving en veiligheid gaat respec­teren

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 16-04-2020 00:00

Eventuele staatssteun aan KLM moet verbonden worden aan strenge voorwaarden om de activiteiten van de luchtvaartmaatschappij binnen de grenzen te brengen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier. Zonder zulke voorwaarden is staatssteun aan KLM misplaatst en bovendien een groot financieel risico, stelt de Partij voor de Dieren in een set van 55 Kamervragen . Ook moet het kabinet haar invloed als aandeelhouder aanwenden om KLM een socialer personeelsbeleid te laten voeren. “Financiële injecties moeten gebruikt worden om mensen en natuur te beschermen, niet om bedrijven in de benen te houden die ons in de klimaat- en biodiversiteitscrisis hebben gestort,” zegt Kamerlid Lammert van Raan. “Staatssteun moet vervuilende sectoren versneld laten verduurzamen en ze zo helpen toekomstbestendig te worden. Dat zou voor de luchtvaart ook een forse krimp van het aantal vluchten betekenen. Alleen door te krimpen kan de luchtvaart binnen de grenzen van het klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier gaan opereren.” Van Raan stelt een aantal concrete voorwaarden aan eventuele staatssteun, zoals een scherp CO2-budget voor de luchtvaartsector in lijn met het doel om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5⁰C, een verplichting tot het rapporteren van de volledige uitstoot van schadelijke stoffen en gassen, het naleven van de WHO-normen op het gebied van geluid en uitstoot, een akkoord over een eerlijke belastingafdracht, o.a. op kerosine, CO2-uitstoot en vliegtickets, en een sociaal personeelsbeleid en actieve ondersteuning voor personeel om over te stappen naar een daadwerkelijk toekomstbestendige baan. Middenin de klimaatcrisis nieuwe investeringen doen in fossiele bedrijven is niet alleen vanwege de schade aan klimaat, milieu, natuur en leefomgeving onverstandig; ook vanuit financieel oogpunt is het een groot risico, stelt Van Raan. Onder meer De Nederlandsche Bank waarschuwde dat zulke investeringen leiden tot ‘gestrande bezittingen’ die niet meer terug verdiend kunnen worden. “De Partij voor de Dieren waarschuwde al bij de aankoop van aandelen Air France-KLM in 2019 dat het niet de vraag was of de aandelen Air France-KLM afgewaardeerd zullen moeten worden, maar wanneer,” zegt Van Raan. “En we zagen inderdaad dat ook voordat de coronacrisis het luchtverkeer stillegde, de waarde van de aandelen Air France-KLM al flink aan het afnemen was.” Los van eventuele staatssteun moet de staat haar invloed als aandeelhouder aanwenden om KLM een socialer personeelsbeleid te laten voeren. “KLM heeft lak aan haar eigen personeel en ontslaat duizenden mensen, rechtstreeks tegen de strekking in van het steunpakket voor behoud van banen tijdens de coronacrisis,” zegt Van Raan. Hij pleit ervoor om personeel uit de luchtvaartsector, een sector die structureel zal moeten krimpen, te helpen naar een toekomstbestendige baan, bijvoorbeeld in een van de ‘cruciale beroepen.’

Pak corona­crisis, klimaat­crisis en biodi­ver­si­teits­crisis tegelijk aan

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 10-04-2020 00:00

De Partij voor de Dieren maakt zich grote zorgen over berichten dat klimaatmaatregelen verder uitgesteld worden in verband met de coronacrisis. Onder meer de invoering van een CO2-heffing, de uitvoering van het klimaatakkoord, de invoering van een vliegtaks en de extra maatregelen die nodig zijn om aan het Urgenda-vonnis te voldoen dreigen op de lange baan te worden geschoven. Kamerlid Lammert van Raan heeft hierover vragen gesteld aan de ministers van EZK en Financiën. Van Raan: “We maken momenteel meerdere crises tegelijk door; naast de coronacrisis ook de klimaat- en biodiversiteitscrisis. Terecht is de urgentie van de aanpak van de corona-uitbraak hoog, maar dat bewustzijn van urgentie zou de Partij voor de Dieren ook willen zien bij de aanpak van klimaatverandering en biodiversiteitsverlies. Als we deze crises nog verder laten ontsporen, kunnen de kosten - in de brede zin van het woord - vele malen hoger uitpakken dan het economische steunpakket dat nu wordt uitgewerkt.” Van Raan pleit ervoor dat de financiële middelen uit het noodpakket slim worden benut zodat alle crises tegelijkertijd aangepakt worden. “Veel bedrijven stonden sowieso al voor de opdracht te veranderen om een rol te kunnen spelen in de toekomstige economie, waarin we de grenzen van de planeet niet meer overschrijden. Deze bedrijven zijn erbij gebaat als we de financiële middelen uit het noodpakket inzetten om deze transitie te versnellen. En ze zijn juist niet gebaat bij het herstellen van de oude status quo van vervuiling, uitbuiting en schaalvergroting. Dat economische model van vóór de coronacrisis was juist onderdeel van het probleem waardoor we nu te maken hebben met een klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis.”